narsisti

väitän näin

Narsistisuutta on vaikea todeta. ja lopulta onko väliä,onko esim. ex narsistinen vai eikö.Hyvä jos on siitä päässyt eroon.Narsistia ei voida auttaa,koska hän on omasta mielestään oikeassa aina.Häe ei ole omasta mielestään outo.
HÄNESTÄ PÄÄSEE EROON NÄIN:
narsistinen kaipaa palvontaa,kunnioitusta yms.Kun niitä ei anna,hän ei saa siitä ihmisestä mitään.Suora vit... on suotavaa ja vähän muidenkin ihmisten kuullen.En suosittele tätä jos toinen on agressiivinen.Kaikki eivät siis ole.Näin toimien narsisti itse vetäytyy ja karttelee seuraasi.Etsii toisia palvojia.
MITEN TUNNISTAT?
Seuraa miten kohtelee muita ihmisiä ja varsinkin niitä,jotka ovat olleet pidempään hänen kanssaan tekemisissä kuten vanhempiaan,sisaruksiaan.Narsisti osaa välillä kohdella muita sydämellisesti,mut väliin tosi huonosti.
Tuolla alempana joku väitti,että narsistit eivät ole järjen jättiläisiä.Jotkut voivat olla,ainakin jossain osa-alueissa,mutta sosiaalisissa kanssakäymisissä eivät ole,mutta välillä osaavatkin.Mistä lie sitten oppineet.
Eli siis sanomani on se,että tätä on vaikea diagnosoida,ja sillä ei ole merkitystäkään.Tärkeää on,että siitä pääsee eroon,ainakin tiiviistä kanssakäymisistä.Ja vähän tuntosarvet ylhäällä,kun lapset ovat hänen kanssaan.Lapsethan kuitenkin palvovat tavallaan vanhempaansa,vaikka ehkä jotain juttuja ihmettelevätkin.

20

2142

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Uhrilammas..............

Hyvä kirja jos haluaa lukea on "naamiona terve mieli".
      Olen edelleen narsistin otteessa.
      Narsisti on todellakin sitä mitä tuossa kirjassa
      kirjoitetaan. Ja kun satimeen joudut, on siitä
      todella vaikea irtautua. Narsistille ihmiset ovat
      joko tai.
      Hän hurmaa ihmiset, niitä joita tarvii itsetuntonsa pönkittämiseen, itse tunnon jota hänellä ei, ilman näitä hänen häikäisevyyteensä ihastuneita ihmisiä, ole.
      Lähipiirilleen hän on aivan toisenlainen, joskus äärettömän rakastettava, joskus äärettömän ilkeä. jos asiat eivät mene hänen tahtonsa mukaan, hän satuttaa ja lujaa joko henkisesti, jolla hän saa todella pahaa jälkeä aikaan tai fyysisesti ja se sattuu. Näistä ei tietenkään saa puhua ja lopulta en ovat narsistin mielestä vain uhrin omaa syytä.
      Narsistilta puuttuu täysin empatia. Täysin, ymmärtämys mitä hänen sanansa tai tekonsa voivat toisessa aiheuttaa.Narsisti unohtaa tekonsa ja selittää ne päässään itselleen parhain päin.
      Jotenkin tuntuu, että teki hän mitä tahansa, jos hänen tarkoituksensa, esim. pariaan pettäessään ei ole paha ja jos hän sanoo rakastavansa vain tätä tätä yhtä ihmistä siis pariaan, ei teko merkitse yhtään mitään koska narsistilla on mielestään oikeus hakea tätäkin ihailua, seksuaalisesta kyvykkyydestään. Hänhän ei todellaakaa arvosta yhtään tätä ihmistä jonka kanssa hän pariaan pettää. Joka sekin on kauhistuttavaa, miten ihminen voi olla toiselle niin arvoton. Ja se ettei narsisti todellakaan ymmärrä miltä hänen paristaan voi hänen käytöksensä tuntua. Mutta jos narsistin uhri tekisi saman, se voisi koitua kuolemaksi.
      TAi miten hänen kaikki flirttailunsa on aivan oikeutettuja. Taidan kertoa tässä narsistisesta don juan tyypistä.
      Narsisti ei kumartele, ylempänsä hän valitsee itse ja heitä hän kadehtii, mutta salaa. Yleensä ystävät ovat hänellä sellaisia joilla on jokin ulkoinen status, joista hän jotenkin hyötyy.
      Lopuksi voin vain todeta,että narsisti on äärettömän ovela, hän ei tiedä olevansa sairas, koska hänhän on terveempi kuin muut.Mutta kaiken mikä on lähellä häntä hän tuominnallaan tuohoaa hekisesti. Eikä hän edes ymmärrä sitä, koska hänessä ei ole mitään vikaa itsessään.
      Hän on täydellisyys, lähes jumala, täytyyhän hänen olla, koska häntä niin ihaillaan.
      Hän luo aina ympärilleen hovin, joka jumaloi häntä. Ilman tätä hoviaan, hän ei olisi olemassa.
      Sitä hän ei huomaan.

• sitäkö?

Suhteemme on kestänyt vasta noin 4 kuukautta. Mies oli aluksi hyvin hurmaava. Ainoa mikä kummastutti oli se, että hän kertoili aina ex-naisistaan ja siitä miten naisia riittäisi joka sormelle. Kaikki tuntuvat haluavan häntä. Kaikkien entisten suhteiden kariutuminen on häneen mukaansa johtunut naisesta.

Annoin mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Siinä vaiheessa suhdetta on vielä melko sokea. Suhteen edetessä ihmetys lisääntyi. Tässä joitain esimerkkejä:

OMIEN SANOJENSA MUKAAN!!!:
        - Hän on harrastuksessaan seudun paras ja kaikki kehuu häntä siinä
        - Hänen koiransa on parhaita maailmassa. Niille hän osoittaa kiintymystään avoimesti (minulle ei)
        - Naiset tuntuvat kuolaavan hänen peräänsä entistä enemmän
        - Kaikki pyytävät hänen apuaan, sillä hän osaa tehdä mitä tahansa ym. ym.

Mitä enemmän asiaa mietin sitä enemmän tukka nousee pystyyn. Hänen itsekehullaan ei ole mitään määrää. Lisäksi hän selittää kaikkien ihailevan häntä.

En ole lähtenyt tuohon suitsutukseen mukaan. Olen lähinnä ohittanut jutut olan kohauksella. Se tuntuu ärsyttävän häntä. Ehkä siksi hän välillä antaa minun ymmärtää ettei suhteellamme ole hänelle mitään merkitystä.

Olisiko nyt syytä lähteä lipettiin vai katsoisiko vielä.....? Tyhmä kysymys. Mikään ei takuulla muutu. Vielä itsetuntoni ei ole saanut pahaa kolausta. Miksi sitä sitten jäisin odottamaan?

Nyt olisi hyvät neuvot tarpeen.

• narskun uhri
        sitäkö? kirjoitti:

Suhteemme on kestänyt vasta noin 4 kuukautta. Mies oli aluksi hyvin hurmaava. Ainoa mikä kummastutti oli se, että hän kertoili aina ex-naisistaan ja siitä miten naisia riittäisi joka sormelle. Kaikki tuntuvat haluavan häntä. Kaikkien entisten suhteiden kariutuminen on häneen mukaansa johtunut naisesta.

Annoin mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Siinä vaiheessa suhdetta on vielä melko sokea. Suhteen edetessä ihmetys lisääntyi. Tässä joitain esimerkkejä:

- Hänen koiransa on parhaita maailmassa. Niille hän osoittaa kiintymystään avoimesti (minulle ei)

Mitä enemmän asiaa mietin sitä enemmän tukka nousee pystyyn. Hänen itsekehullaan ei ole mitään määrää. Lisäksi hän selittää kaikkien ihailevan häntä.

En ole lähtenyt tuohon suitsutukseen mukaan. Olen lähinnä ohittanut jutut olan kohauksella. Se tuntuu ärsyttävän häntä. Ehkä siksi hän välillä antaa minun ymmärtää ettei suhteellamme ole hänelle mitään merkitystä.

Olisiko nyt syytä lähteä lipettiin vai katsoisiko vielä.....? Tyhmä kysymys. Mikään ei takuulla muutu. Vielä itsetuntoni ei ole saanut pahaa kolausta. Miksi sitä sitten jäisin odottamaan?

Sitä se on. Mun miesystävä on just samanlainen et heräs jo ajatus et onko kyse samasta miehestä. Me ollaan seurusteltu jo 1,5v. ja pyristelen irti kuin perhonen hämähäkin verkosta. Toivon ettei käy niinkuin perhoselle, hämähäkki imee tyhjäksi. Vaan olen päättänyt että tämä perhonen pääsee irti. Ei kannata katsoa pitempään, tilanne menee aina vaan pahemmaksi. Olet kohta maailman huonoin nainen ja muuta sellaista. Itse olen kysynyt monasti et miks sit seurustelee mun kans jos oon niin huono ku hän sanoo. Tahdon irti narsistimiehen otteesta ja uskon että olen pian saanut kerättyä niin paljon voimia et pystyn repäisemään ja enää hellät sanat ei auta. Siirryn hänen kertomukseensa että taas nainen petti ja niin edelleen, vaikka hän itse tekee sitä.

• Kokemusta on
        sitäkö? kirjoitti:

Itselläni oli samanlainen narsistimies, pääsin eroon vihdoinkin useamman yrityksen jälkeen.

Samalla lailla kehui itseään, janosi ihailua ja palvontaa. Keräsi ja ylläpiti "fanijoukkoa" ympärillään saadakseen ihailua. Oli aina älykkäin, fiksuin, oikeassa, aliarvoi muita (tyhmempiä), tarvitsi jatkuvaa itsetunnon pönkitystä, flirttaili.

Alussa oli hurmaava, kehui,"tekoempaattinenkin" tarvittaessa. Sitten alkoi todellinen luonne(häiriö) tulla esille.

Ystävilleen osasi esittää sydämellistä (etenkin kaukaisemille tutuille), minulle hyvin rasittava ja ilkeäkin. Imi kaiken energian ja oli todellinen stressinlähde.

Irrottaudu ajoissa ennenkuin narsisti vie sinulta kaikki voimat ja itsetunnon. Luonnehäiriöstä ei voi parantua ja muuttumispuheisiin ei kannata uskoa. Ovat kyllä kovia lupailemaan kaikenlaista etenkin jos uhkaa lähteä, mutta todellisuus on toista.

• sitäkö?
        Kokemusta on kirjoitti:

Itselläni oli samanlainen narsistimies, pääsin eroon vihdoinkin useamman yrityksen jälkeen.

Samalla lailla kehui itseään, janosi ihailua ja palvontaa. Keräsi ja ylläpiti "fanijoukkoa" ympärillään saadakseen ihailua. Oli aina älykkäin, fiksuin, oikeassa, aliarvoi muita (tyhmempiä), tarvitsi jatkuvaa itsetunnon pönkitystä, flirttaili.

Alussa oli hurmaava, kehui,"tekoempaattinenkin" tarvittaessa. Sitten alkoi todellinen luonne(häiriö) tulla esille.

Ystävilleen osasi esittää sydämellistä (etenkin kaukaisemille tutuille), minulle hyvin rasittava ja ilkeäkin. Imi kaiken energian ja oli todellinen stressinlähde.

Irrottaudu ajoissa ennenkuin narsisti vie sinulta kaikki voimat ja itsetunnon. Luonnehäiriöstä ei voi parantua ja muuttumispuheisiin ei kannata uskoa. Ovat kyllä kovia lupailemaan kaikenlaista etenkin jos uhkaa lähteä, mutta todellisuus on toista.

Luin tänään pitkään narsismista tosi perusteellisilta nettisivuilta. Nyt tunnen vain surua. On kuin olisin lukenut kuvausta miesystävästäni. Suhde on vielä lyhyt ja mahdollisuus lähteä kai helppo. Silti tunnen vielä jotain selittämätöntä häntä kohtaan.

Puheissaan hän käyttää suoraan termejä, kuten alempiarvoinen, muista ihmisistä, minustakin.

Nyt huomaan kuinka paljon hän on valehdellut minulle. Välillä loukkaannun hänen sanomisistaan. Hän kyllä huomaa sen ja mielistelee hetken ja saa minut taas pauloihinsa.

Hyvin sanottu tuo "fanijoukko". Se häntä todellakin ympäröi. Flirttailu on hänelle tyypillistä. Hän on myös "kaikkitietävä". Olen omassa harrastuksessani suhteellisen hyvin menestyvä. Vaikka hän ei tiedä minun harrastuksestani juuri mitään, hän neuvoo ja kehuu itseään jopa paremmaksi ko. lajissa. En ole halunnut viedä häntä harrastuspiiriini, sillä minua hävettää hänen tapansa kerskua osaamisellaan.

Tunnen hänen ystäviään ja he oikeasti pitävät häntä "hyvänä tyyppinä". Tapasin hänet jopa ystävän kautta. Miten ikinä pystyisin kertomaan ystävälleni totuuden? Miten selitän suhteen kariutumisen?

Tiedän, että ei ole järkeä jatkaa, mutta syvällä sisimmissäni pidän hänestä. Mietin millainen hän olisi ilman tätä ongelmaa? Nyt olisi pakko ajatella järjellä ja toimia sen mukaan. Silti kyyneleet vierivät nytkin.

• eeva-annukka
        sitäkö? kirjoitti:

Alla oleva ei ole omaa tekstiäni. Olen sitä kerännyt googlettamalla sanat narsisti ja narsismi. Sillä tavalla saa paljon tietoa ja herääminen saattaa olla raju. Minä olen ihastunut nersistiin enkä vieläkään ole ihan immuuni.

"Suhteen alussa narsisti on taivas maan päällä. Hän on huumorintajuinen, vitsikäs, hurmaava, hyvän näköinen, suuri saavuttaja, empaattinen, rakkauden tarpeessa, rakastava, huomaavainen, palveleva, ja kaikkea mahdollista muuta. Hän on täydellinen kokoelma vastauksia elämän nalkuttaviin kysymyksiin tarkoituksesta, kumppanuudesta, yhteensopivuudesta ja onnesta. Hän on ihanteellinen.

Tästä ihannekuvasta irti päästäminen on hirvittävän vaikeaa. Suhteet narsistien kanssa päättyvät aina ja väistämättä kahden asian tajuamiseen. Ensimmäinen on se, että olen joutunut narsistin hyväksikäyttämäsi ja toinen on, että narsisti on pitänyt minua vaihtokelpoisena, vaihdettavana ja pois heitettävänä esineenä.

Jotkut sanovat viihtyvänsä narsistien kanssa, ja että he huolehtivat mielellään heidän tarpeistaan ja alistuvat heidän ailahteluihinsa, koska heidät on ohjelmoitu siihen varhaisessa lapsuudessa. He kokevat elävänsä, hehkuvansa ja olevansa olemassa ainoastaan narsistin kanssa. Narsistin läsnä ollessa maailma hehkuu väreissä ja vaipuu hänen poistuessaan harmauteen.

Yleensä narsisti aina pitää hyvää esiintymistä tärkeämpänä kuin sisältöä. Yksi tehokkaimpia keinoja narsistin paljastamiseen on yrittää tutkia pintaa syvemmältä. Narsisti on ohut ja matala, kuin lammikko joka teeskentelee olevansa valtameri. Hän pitää itseään renessanssin ihmisenä, yleismies Jantusena. Narsisti ei koskaan myönnä, ettei hän tuntisi jotakin alaa - mutta usein hän on tietämätön kaikesta. On hämmästyttävän helppoa tunkeutua narsistin pystyttämän kaikkitietävyyden julkisivun kauniin pintakiillon alle.

Narsistit ovat narsisteja. Ota heidät tai jätä heidät. Jotkut heistä ovat rakastettavia. Useimmat ovat erittäin hurmaavia ja älykkäitä. Narsistien uhrien kurjuuden lähde on heidän pettymyksensä, heidän harhakuvitelmiensa haihtuminen, ja heidän yhtäkkinen, repivä ja itkuinen havahtumisensa siihen, että he rakastuivat itse laatimaansa ihanteeseen, unikuvaan, illuusioon, kangastukseen. Tämä "herääminen" on traumaattinen. Narsisti tulee aina olemaan sama. Mutta uhri muuttuu.

Narsistille tunteet ovat heikkoutta. Hän säälii tunteellisia ja sentimentaalisia ihmisiä. Hän halveksii herkkiä ja haavoittuvia. Hän pilkkaa ja ylenkatsoo riippuvia ja rakastavia. Hän ilkkuu myötätunnon ja intohimon ilmauksille. Hän on vailla empatiaa. Hän pelkää Oikeaa Itseään niin paljon että hän mieluummin väheksyy sitä kuin myöntää omat vikansa ja "pehmeät kohtansa".
        Narsisti näyttää masentuneelta, hänen liikkeensä hidastuvat, hänen unensa häiriintyy (hän joko nukkuu liian paljon tai ei saa unta), hänen syömistapansa muuttuvat (hän ahmii ruokaa tai ei pysty edes katsomaan sitä). Hän on jatkuvasti huonovointinen (surullinen) ja osallistumaton (mikään maailmassa ei kiinnosta, hänen aiemmissa kiinnostuksensa kohteissaan ei ole minkäänlaista iloa)."

Tämä on ainakin minun kumppanistani täydellinen kuvaus.

• sitäkö?
        eeva-annukka kirjoitti:

Alla oleva ei ole omaa tekstiäni. Olen sitä kerännyt googlettamalla sanat narsisti ja narsismi. Sillä tavalla saa paljon tietoa ja herääminen saattaa olla raju. Minä olen ihastunut nersistiin enkä vieläkään ole ihan immuuni.

"Suhteen alussa narsisti on taivas maan päällä. Hän on huumorintajuinen, vitsikäs, hurmaava, hyvän näköinen, suuri saavuttaja, empaattinen, rakkauden tarpeessa, rakastava, huomaavainen, palveleva, ja kaikkea mahdollista muuta. Hän on täydellinen kokoelma vastauksia elämän nalkuttaviin kysymyksiin tarkoituksesta, kumppanuudesta, yhteensopivuudesta ja onnesta. Hän on ihanteellinen.

Tästä ihannekuvasta irti päästäminen on hirvittävän vaikeaa. Suhteet narsistien kanssa päättyvät aina ja väistämättä kahden asian tajuamiseen. Ensimmäinen on se, että olen joutunut narsistin hyväksikäyttämäsi ja toinen on, että narsisti on pitänyt minua vaihtokelpoisena, vaihdettavana ja pois heitettävänä esineenä.

Jotkut sanovat viihtyvänsä narsistien kanssa, ja että he huolehtivat mielellään heidän tarpeistaan ja alistuvat heidän ailahteluihinsa, koska heidät on ohjelmoitu siihen varhaisessa lapsuudessa. He kokevat elävänsä, hehkuvansa ja olevansa olemassa ainoastaan narsistin kanssa. Narsistin läsnä ollessa maailma hehkuu väreissä ja vaipuu hänen poistuessaan harmauteen.

Yleensä narsisti aina pitää hyvää esiintymistä tärkeämpänä kuin sisältöä. Yksi tehokkaimpia keinoja narsistin paljastamiseen on yrittää tutkia pintaa syvemmältä. Narsisti on ohut ja matala, kuin lammikko joka teeskentelee olevansa valtameri. Hän pitää itseään renessanssin ihmisenä, yleismies Jantusena. Narsisti ei koskaan myönnä, ettei hän tuntisi jotakin alaa - mutta usein hän on tietämätön kaikesta. On hämmästyttävän helppoa tunkeutua narsistin pystyttämän kaikkitietävyyden julkisivun kauniin pintakiillon alle.

Narsistit ovat narsisteja. Ota heidät tai jätä heidät. Jotkut heistä ovat rakastettavia. Useimmat ovat erittäin hurmaavia ja älykkäitä. Narsistien uhrien kurjuuden lähde on heidän pettymyksensä, heidän harhakuvitelmiensa haihtuminen, ja heidän yhtäkkinen, repivä ja itkuinen havahtumisensa siihen, että he rakastuivat itse laatimaansa ihanteeseen, unikuvaan, illuusioon, kangastukseen. Tämä "herääminen" on traumaattinen. Narsisti tulee aina olemaan sama. Mutta uhri muuttuu.

Narsistille tunteet ovat heikkoutta. Hän säälii tunteellisia ja sentimentaalisia ihmisiä. Hän halveksii herkkiä ja haavoittuvia. Hän pilkkaa ja ylenkatsoo riippuvia ja rakastavia. Hän ilkkuu myötätunnon ja intohimon ilmauksille. Hän on vailla empatiaa. Hän pelkää Oikeaa Itseään niin paljon että hän mieluummin väheksyy sitä kuin myöntää omat vikansa ja "pehmeät kohtansa".
        Narsisti näyttää masentuneelta, hänen liikkeensä hidastuvat, hänen unensa häiriintyy (hän joko nukkuu liian paljon tai ei saa unta), hänen syömistapansa muuttuvat (hän ahmii ruokaa tai ei pysty edes katsomaan sitä). Hän on jatkuvasti huonovointinen (surullinen) ja osallistumaton (mikään maailmassa ei kiinnosta, hänen aiemmissa kiinnostuksensa kohteissaan ei ole minkäänlaista iloa)."

Tämä on ainakin minun kumppanistani täydellinen kuvaus.

Vietin pari tuntia narsismista kertovilla sivuilla eilen. Rankkaa luettavaa, etenkin kun löytää niin paljon tuttua asiaa elävästä elämästä. Järki sanoo, että nyt pois ja äkkiä. Ei se silti niin helppoa ole.

Kun hän eilen huomasi, että jokin on pielessä, hän alkoi heti mielistellä ja tiesin, ettei hänen sanomansa asiat olleet totta. On vielä tosi vaikea ymmärtää itse olevansa vain pelinappula, pelkkä Lähde.

• Uhri..........................

Sen olen myös huomannut narsistista ettei hän voi olla yksin. hänellä ei ole harrastusta jota hän tekisi yksin. hän ei lue, ja nauti siitä.
      Kaikkeen hänen toimintaansa liittyy kunnioituksen ja ihailun haku joltakin. Hän tarvitsee jatkuvasti jonkun joka todistaa hänelle että hän on jotain, ja kun toinen on hänelle sen todistanut hän elää ja on olemassa hyväksyttävänä. Narsisti tarvitsee jatkuvasti toisten hyväksyntää, koska ainoastaan se kertoo hänelle kuka ja mikä hän on.Muunlaita seuraa narsisti ei tarvi, kaikki hänen suhteensa ihmisiin lähtevät hänen tarpeestaan saada ihailua.
      narsistilla on todella huono itsetunto jonka hän salaa itseltään. Narsisti on hukassa jos jää yskin. Narsisti ei nauti yksinäisistä koti-illoista. Aina on onneksi puhelin ja tietokone.
      Ihmiset jotka narsisti on saanut ihailemaan,miltei
      jumaloimaan itseään, eivät ikinä uskoisi asioita joita narsistin läheinen kertoisi heille jos uskaltaisi.

• vielä nousen

Olen yrittänyt selviytyä erostamme joka oli aika vaikea. Ei erona, mutta tapahtumana. Miehen alkoholin käyttö paheni viimeisinä vuosina aika pahaksi, yritin salailla sitä ja onnistuinkin melko hyvin. Viimeinen vuosi meni siten, että yritn vältellä kaikkea puhumista, käyttäytymistä, jottei löytyisi taasen syytä juomiseen. Olin yksin vaikkakin parisuhteessa. Koskaan mies ei kysynyt, mitä minä haluan, mutta aina tuli selväksi mitä hän haluaa. Koin välillä itseni täysin tarpeettomana puolisona, äitinä kyllä kelpasin, joskin sitäkin hän kyseenalaisti ja varsinkin nyt eron jälkeen. Mies aloitti suhteen ennen eroamme ja on nyt vakuutellut että sain mitä ansaitsin, hänellä on oikeus kylmässä suhteessa tehdä mitä vain.

Ero tapahtui siten, että hän katosi moneksi päiväksi totaalisesti, ilman että tiesimme missähän oli. Minkäänlaista yhteyttä häneen ei saanut, vaikka oman puolen sukuni ja kaverit yrittivät tavoitella ja etsiä. Miehen puolelta vähäteltiin asiaa ja vähätellään edelleen. Oli kauheaa kun pelkäsi pahinta ja yritti vakuutella lapselle että isi on vaan matkoilla.

Nyt eron vuosipäivänä tilanne ei ole miksikään muuttunut, edelleen hän saa minun oloni tuntemaan syylliseksi kaikkeen ja kokemaan itseni huonommaksi kuin mikään muu. Onko ex-mieheni narsisti, selittäisikö se hänen toimintansa, vai olenko itse vaan niin huono etten ymmärrä näitä kuvioita.

• uhri!!

se ei tehnyt ikinä mitä vaadin van aina toisin päin ja hyvä ettei äälle sylkeny...kärsin vieläkin.halveksi vaan!!

• Kokeumusta on

Narsisti on mestari syyllistämään, aina on vika sinussa tai muissa. Ei koskaan hänessä. Jos jokin menee vikaan tai toteudu juuri narsistin haluamalla tavalla syy on aina olosuhteissa, ympäristössä, muissa (tyhmissä) ihmisissä, ymmärtämättömässä kumppanissa tai missä tahansa muussa paitsi hänessä itsessään.

• irti päässyt?
        Kokeumusta on kirjoitti:

Narsisti on mestari syyllistämään, aina on vika sinussa tai muissa. Ei koskaan hänessä. Jos jokin menee vikaan tai toteudu juuri narsistin haluamalla tavalla syy on aina olosuhteissa, ympäristössä, muissa (tyhmissä) ihmisissä, ymmärtämättömässä kumppanissa tai missä tahansa muussa paitsi hänessä itsessään.

Huih!
        Karvat nousi taas pystyyn kun luin tätä ketjua! Kuvaukset sopivat niin hyvin ex-suhteeseeni. Olen "fyysisesti" siitä onneksi päässyt jo irti, mutten henkisesti. Unissani piina jatkuu.
        Kaikkein paras tapa päästä narskusta eroon on ettei anna minkäänlaista huomiota, ei negatiivista eikä etenkään positiivista. Mulle ehdotti ystävyyttä...Minkälaista ystävyyttä voi niin epäluotettavan ihmisen kanssa olla?!
        Alkoholi maistui, syy juoda oli yleensä muissa. Tai muuten vaan. Entisten suhteiden päättymisen syy oli aina naisessa, ei hänessä. Mitä ikinä hänelle olikaan tapahtunut, syy oli muissa!
        Mun lisäksi oli muutama muu nainen joiden kanssa piti ainakin soitella ja olla ystävä/auttaa...
        (paljastui valheeksi) Treffeillä profiili päällä, koska on vaan kiva kattoo saako viestejä... (siellä se pongailee lapsenvahtia edelleen,että pääsee itse kapakkaan viikonloppusin).
        Ja paljon muuta!
        Niin hurmaava ihminen kuin hän osasikin olla, esiintyvässä ammatissa ja harrastuksessaan. Huomiotahan niisäkin saa, palvontaa, ihailua joista hän elää. Yksin ei voinut olla hetkeäkään.
        Rakkauden tunnustuksia tuli alkuun hurjasti (enkä sitten ollut ainoa, joka niitä sai saman aikaisesti).
        Onneksi olen jo voiton puolella!

Onneksi

• sitäkö?
        irti päässyt? kirjoitti:

Huih!
        Karvat nousi taas pystyyn kun luin tätä ketjua! Kuvaukset sopivat niin hyvin ex-suhteeseeni. Olen "fyysisesti" siitä onneksi päässyt jo irti, mutten henkisesti. Unissani piina jatkuu.
        Kaikkein paras tapa päästä narskusta eroon on ettei anna minkäänlaista huomiota, ei negatiivista eikä etenkään positiivista. Mulle ehdotti ystävyyttä...Minkälaista ystävyyttä voi niin epäluotettavan ihmisen kanssa olla?!
        Alkoholi maistui, syy juoda oli yleensä muissa. Tai muuten vaan. Entisten suhteiden päättymisen syy oli aina naisessa, ei hänessä. Mitä ikinä hänelle olikaan tapahtunut, syy oli muissa!
        Mun lisäksi oli muutama muu nainen joiden kanssa piti ainakin soitella ja olla ystävä/auttaa...
        (paljastui valheeksi) Treffeillä profiili päällä, koska on vaan kiva kattoo saako viestejä... (siellä se pongailee lapsenvahtia edelleen,että pääsee itse kapakkaan viikonloppusin).
        Ja paljon muuta!
        Niin hurmaava ihminen kuin hän osasikin olla, esiintyvässä ammatissa ja harrastuksessaan. Huomiotahan niisäkin saa, palvontaa, ihailua joista hän elää. Yksin ei voinut olla hetkeäkään.
        Rakkauden tunnustuksia tuli alkuun hurjasti (enkä sitten ollut ainoa, joka niitä sai saman aikaisesti).
        Onneksi olen jo voiton puolella!

Onneksi

Samaa on tuo muiden naisten huomioiminen/auttaminen. Nyt herää kysymys, onko siinä auttamisen lisäksi muutakin?

Entiset suhteet loppuivat aina naisista johtuen. Olen varmaan seuraava "huono nainen", josta hänen "fanijoukkonsa" kuulee.

Toivottavasti pääsen pois, muuta kuten edellisessä kirjoituksessa sanoin, minulla on vielä tunteita häntä kohtaan.

• Kokemusta on
        sitäkö? kirjoitti:

Samaa on tuo muiden naisten huomioiminen/auttaminen. Nyt herää kysymys, onko siinä auttamisen lisäksi muutakin?

Entiset suhteet loppuivat aina naisista johtuen. Olen varmaan seuraava "huono nainen", josta hänen "fanijoukkonsa" kuulee.

Toivottavasti pääsen pois, muuta kuten edellisessä kirjoituksessa sanoin, minulla on vielä tunteita häntä kohtaan.

Tarinasi on kuin minun. Minäkin huomasin muutaman kk seurustelun jälkeen, että kyseessä luonnehäiriöinen ihminen. Silti meni vielä melkein vuosi ennenkuin pystyin irrottautumaan. Se on uskomattoman vaikeaa - ymmärrän tuskasi.

Järki sanoi, että pitää lähteä, samoin läheiset ystäväni(varsinkin hänet tavattuaan). Näkivät miten ahdistunut olin. Itsekin halusin.

MUTTA koin jotain selittämätöntöä vetoa/tunnetta häneen kaikesta huolimatta. Osasi olla myös hurmaava,oli hyvännäköinen, aina vetää oikeista naruista, kun tilanne alkoi näyttää siltä, etten jaksa enää. Kehui, vannoi rakkauttaan kunnes sai taas koukkuunsa.

Lupasi muuttua, ja sitä sun tätä. Lupauksilla ei tietenkään koskaan mitään katetta. Kyseessä oli hyvin älykäs narsisti. Omaa älykkyyttään ja erinomaisuuttaan jaksoi korostaa jatkuvasti (kaikkien alojen "erikoisasiantuntija").

Monet itkut tuli itkettyä, kerran erottua ja aloitettua uudelleen. Tunteita vaan oli, vaikka yritti niitä kuolettaa. Ja sitten erottua lopullisesti (siitä ei kovin kauan aikaa ).

Yhä yrittää jatkaa "pelkkinä ystävinä" jos ei muuta. Siihen en enää lähde. Yrittää kaikkensa, viimeiseen asti. Päästäkseen taas hyväksikäyttämään (myös taloudellisesti) ja manipuloimaan vastaamaan omia tarpeitaan. Hyvin dominoiva ihminen.

Tällä oli myös tuo toisten naisten ylenmääräinen huomioiminen ja "auttaminen" ja ex suhteiden loppuminen aina naisesta johtuen.

Yksinoloa ei kestänyt juuri ollenkaan, aina piti olla seuraa, että pääsee keskipisteeksi, toisten ihailun kohteeksi (loputon pätemisen tarve). Aina menoa ja meinikiä, erittäin levoton ihminen, pinnallinen. Koskaan ei suostunut päästämään pintaa syvemmälle, ahdistui ja kiemurteli pois jos yritti hänen syvimpiä tuntojaan selvittää (josko niitä edes oli).

Huh, oltava tiukkana. Ei koskaan enää. Kyllä nämä ovat ovelia, osaavat temput. Ei se tule koskaan muuttumaan, vaikka mitä muuta sanovat. Suuret puheet, pienet teot.

Voimia irrottautumiseen!

• sitäkö?
        Kokemusta on kirjoitti:

Tarinasi on kuin minun. Minäkin huomasin muutaman kk seurustelun jälkeen, että kyseessä luonnehäiriöinen ihminen. Silti meni vielä melkein vuosi ennenkuin pystyin irrottautumaan. Se on uskomattoman vaikeaa - ymmärrän tuskasi.

Järki sanoi, että pitää lähteä, samoin läheiset ystäväni(varsinkin hänet tavattuaan). Näkivät miten ahdistunut olin. Itsekin halusin.

MUTTA koin jotain selittämätöntöä vetoa/tunnetta häneen kaikesta huolimatta. Osasi olla myös hurmaava,oli hyvännäköinen, aina vetää oikeista naruista, kun tilanne alkoi näyttää siltä, etten jaksa enää. Kehui, vannoi rakkauttaan kunnes sai taas koukkuunsa.

Lupasi muuttua, ja sitä sun tätä. Lupauksilla ei tietenkään koskaan mitään katetta. Kyseessä oli hyvin älykäs narsisti. Omaa älykkyyttään ja erinomaisuuttaan jaksoi korostaa jatkuvasti (kaikkien alojen "erikoisasiantuntija").

Monet itkut tuli itkettyä, kerran erottua ja aloitettua uudelleen. Tunteita vaan oli, vaikka yritti niitä kuolettaa. Ja sitten erottua lopullisesti (siitä ei kovin kauan aikaa ).

Yhä yrittää jatkaa "pelkkinä ystävinä" jos ei muuta. Siihen en enää lähde. Yrittää kaikkensa, viimeiseen asti. Päästäkseen taas hyväksikäyttämään (myös taloudellisesti) ja manipuloimaan vastaamaan omia tarpeitaan. Hyvin dominoiva ihminen.

Tällä oli myös tuo toisten naisten ylenmääräinen huomioiminen ja "auttaminen" ja ex suhteiden loppuminen aina naisesta johtuen.

Yksinoloa ei kestänyt juuri ollenkaan, aina piti olla seuraa, että pääsee keskipisteeksi, toisten ihailun kohteeksi (loputon pätemisen tarve). Aina menoa ja meinikiä, erittäin levoton ihminen, pinnallinen. Koskaan ei suostunut päästämään pintaa syvemmälle, ahdistui ja kiemurteli pois jos yritti hänen syvimpiä tuntojaan selvittää (josko niitä edes oli).

Huh, oltava tiukkana. Ei koskaan enää. Kyllä nämä ovat ovelia, osaavat temput. Ei se tule koskaan muuttumaan, vaikka mitä muuta sanovat. Suuret puheet, pienet teot.

Voimia irrottautumiseen!

Joka sana tuossa vastauksessa osui naulan kantaan. Minulle on koko kuvio vasta selviämässä, mutta ihan kun samasta ihmisestä puhuttaisiin.

Suhtauduin häneen viileästi pari päivää enkä kommentoinut hänen juttujaan mitenkään. Loukkaannuin ihan oikeasti hänen sanoistaan. Yht'äkkiä hän kertoikin kaipaavansa minua ja ehdotti lähtöä parin päivän reissuun. Ei mitään reissua ole tulossa, tiedän sen. Ei tämä ole ensimmäinen kerta. Ne on kuin hätäännyksissä tehtyä ehdotuksia, jotka hän "unohtaa" saman tien.

Yksin hänkään ei pysty olemaan ja "fanijoukko" on melko laaja. Samoin olen huomannut tuon syvimpien tuntojen salaamisen. Jos yritän, hän heti alkaa kertoa jotain tarinaa, jossa hän on ollut hyvä/paras, nokkela, fiksu tai miten joku nainen oli häntä ihaillut.

Muutenkin nuo itseään ylistävät tarinat ovat välillä niin älyttömiä, että miten hän voi luulla minun uskovan niihin? Hän kertoo niitä minun ystävien kuulle. Se on todella noloa. Siksi yritän välttää tilanteita, joissa hän pääsee kehumaan itseään ystävieni kuullen.

Toisaalta ihmiset, jotka tuntevat hänet pinnallisesti, voivat pitää häntä hyvin hurmaavana. Samoin tuo kaikkien alojen "experttiys" on tuttua. Jos joku kehtaa olla eri mieltä, hän suuttuu ja syyttää toista tyhmäksi, kun ei ymmärrä hänen kantaansa. Itse annan yleensä periksi enkä lähde taistelemaan, sillä tiedän sen olevan turhaa.

Tapasin hänet ystävän kautta. Ystäväni varoitti minua antamasta rahaa hänelle ja siitä olen pitänyt kiinni. Tiedän, että raha-asiat eivät ole kunnossa.

Kiitos kannustuksesta!

• lisäisin

tietyssä pisteessä jopa negatiivinen huomio "ruokkii" narsistia.

• eeva-annukka

Se, että reagoin, niin se kertoo narsistille, että olen vielä hänen verkossaan. Vasta sitten, kun lakkaan reagoimasta, hän menettää kiinnostuksensa mua kohtaan.

En ole enää hänelle silloin Lähde.

Haukkuminen, itkeminen yms. on hänestä positiivista. Hän ei pahasta olostani välitä, hän ei pysty tuntemaan empatiaa.

Hänelle reagointini on vain viesti, että olen edelleen Lähde.

• ikuinen narskumangeetti

väitteeseen lisäten, että jos narsku on agressiivinen ja nolaat hänet niin hän ei sitä unohda.....ja totta tosiaan, saattaa olla hyvinkin älykkäitä narsisteja. mutta eivät ole sosiaalisesti älykkäitä, akateemisia taitoja voi olla.

• käytännössä

Voitko määritellä mitä "sosiaalisesti älykäs" tarkoittaa käytännössä?

• Sosiaalisesti älykäs
        käytännössä kirjoitti:

Voitko määritellä mitä "sosiaalisesti älykäs" tarkoittaa käytännössä?

Katso tästä:
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Sosiaalinen_älykkyys

Käytännössä mm.:

- Sosiaalisten tilanteiden arviointi
        - Puhujan mielentilan arviointi
        - Inhimillisen käyttäytymisen havainnointi
        - Nimi- ja kasvomuisti
        - Huumorintaju
        - Tunneilmaisujen tunnistaminen
        - Sosiaalinen informaatio

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      66
      3422
    2. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      46
      3242
    3. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      142
      3068
    4. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      50
      2663
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1983
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1880
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1646
    8. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      87
      1555
    9. Et siis vieläkään

Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      40
      1445
    10. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1350
    Aihe