Rakas ystäväni nukkui pois keväällä ja nyt olen menossa hänen haudalleen. Mitä kaunista olette vieneet rakkaimpanne haudalle? Ajattelin viedä semmoisen pienen posliinienkelin.
Kaunein asia minkä voi haudalle viedä?
14
10812
Vastaukset
- Viola
Enkeleitä minäkin olen vienyt poikani haudalle. Niitä on nyt siellä 3 erilaista. Pajusta punotun sydämen myös joku on tuonut sinne. Jotain mereen liittyvää olen miettinyt, poikani oli kiinnostunut kaikesta mereen liittyvästä, melonnasta, pitkänmatkanluistelusta, veneilystä ym.
- ...vienti
Käyn lenkkireissullani 8kk sitten menehtyneen mieheni haudalla edelleen vähintään joka toinen päivä, ja mielestäni riittää, että vaan käyn itse siellä. Tottakai olen haudan laittanut "kuntoon" kukkineen ja reunakivineen, mutta mulle on vaan tärkeintä, että vien sinne itseni, rapsuttelen kukkia, siivoan hautaa lehdistä ja juttelen kaikista tapahtuneista asioista. Tilanne on tietysti toinen, jos ei ole ihan lähiomainen.
Sen verram kuitenkin haluaisin mainita, että kaikki omaiset eivät välttämättä pidä siitä, että haudalle kovasti jotain esineitä viedään. Itse kuulun tähän ryhmään, koska tunnen, että hauta on etupäässä minun ja lasteni surupaikka, ja haluan sen olevan mieleiseni näköinen, ollessamme ainoat jälkellä olevat omaiset. (hyvin henkilökohtainen tila, jota varmasti itsekkäästikin haluan itse hoitaa, enkä hyvällä katsoisi, jos sinne joku jotakin leikkokukkia enempää veisi) Talvellakin pari kertaa suorastaan hermostuin, kun joku oli laittanut kynttilänsä lähemmäs päätyä, kuin oma ja lasteni kynttilä oli. Tämä vaan esimerkkinä, mitä omaisen päässä saattaa liikkua..siis ei juurikaan mitään suuren surun ja kaipauksen keskellä(tiedän, että kuulostan varmaan aivan "kahelilta", mutta tunteet kuljettavat voimakkaasti).- Viola
Käyn poikani haudalla kerran viikossa. Jollakin tapaa en kohtaa pokaani siellä. Monesti olen ajatellut, että pokani olisi varmaan itse toivonut, että hänen tuhkansa olisi vain levitetty meren aaltojen huuhdottaviksi. Tapaan hänet mieluiten luonnossa, merellä tai lenkkipolulla.
Hoidamme tietysti haudan, vien sinne tuoreita kukkia aina käydessäni. Minulle merkitsee paljon se, että joku ystävä on laittanut sinne kynttilän, kukkia tai muuta. Hänellä oli oma elämänsä ja omat ystävänsä ja monet muutkin kuin me vanhemmat surevat ja jäivät kaipaamaan häntä.
- leikko
Enkeliaihe on kaunis, oman pojan haudallakin sellainen. Liika roina ei ole kaunista. Älä pahastu tosiaan jos omaiset sen siirtävät pois. Voivathan tykätäkin. Joku kirjoittikin siitä että se on 'läheisten oma palsta', sitä ei muut saa muovata, se on henkisestä tärkeä asia. Sitäon totisesti höpsö sen asian vakavuuden suhteen. Minua harmitti kun anoppi kasteli kukkasia haudalla niin paljon etten kertaakaan kastellut itse koko kesänä ja sitten ne vielämärkänivät liialliseen veteenkin... Pakko oli laittaa mies sanomaan... Äitini on erehtynyt muutaman kerran istuttamaan kesäkukan meidän täyteläisen luomuksemme keskellä ja tiukka paikka on ollut katsoa sitä. Leikot sitä vastoin on aina tervetulleita. Eräs ystäväni tuo haudalle aina joskus puna-apiloita. Tiedän aina että hän on käynyt.Lämmittää mieltä. Lapseni kummitäti teki raflaavan vedon eräs joulu. Haudalla on pieni runkoon istutettu havu ja kummitäti oli ostanut suuren koristeen joka oli metallilankavyyhti jossa kirkkaanpunaisia puusydämiä. Ei ollut kysynyt lupaa, ei kertonut siitä... Oli aika jysäys ja hyvin olisin voinut siitä hermostuakin ja repiä pois, mutta kun muutaman sekunnin katselin ihastuin. Se oli kaunis.
Tavaran vieminen haudalle ei ole tärkeintä. Mutta pimeään aikaan aina kynttilä on hyvä valinta. Valoisaan aikaan luonnonkukkakimppu tai vainajan lempikukka, on varmoja valintoja. Yksi valkoinen ruusu tai gerbera tai mikä tahansa hautakiven päällä tai maljassa on kaunis ele.- ...vienti
Juuri näin! Pieni leikko keväällä/kesällä ja kynttilä syksyllä/talvella riittää hyvin, ja on korrekti. Ajatus on tärkein, ei "ulkokultaisen roinan" määrä.
- Onneks serkku kuoli!!!!
...vienti kirjoitti:
Juuri näin! Pieni leikko keväällä/kesällä ja kynttilä syksyllä/talvella riittää hyvin, ja on korrekti. Ajatus on tärkein, ei "ulkokultaisen roinan" määrä.
Oon 14v ja mult kuoli eilen mun oma rakas serkku
- Kamalaaaa
Onneks serkku kuoli!!!! kirjoitti:
Hyi, mistä tuollainen viha?
- Ei niin hyvää että
Onneks serkku kuoli!!!! kirjoitti:
Kyllä haudan kukat siitä tykkää, ihan oikein teit....
Lomareissulla Kreetalla mieheni oli ajatuksissa mukana, toin sieltä haudalle valkoisen kiven, johon veistetty sydämen kuva. Kun näin se tuntui minusta oikealta. Jos huomaan että joku on tuonut haudalle kukkia tai kynttilän, se lämmittää mieltäni. Joku muukin suree ja kaipaa häntä, olihan meillä paljon ystäviä ja sukulaisia. Minulle se, mitä tuo ei ole tärkeää, vaan että muistaa hänet.
- jk
ninkö
- surunsälöillä
Vie haudalle ajatuksesi, rakkautesi ja kiitoksesi. Siunaa vainaja levolliseen ikiuneen, pyydä ja anna anteeksi. Maallisia murheita älä haudalle kanna. Iäisyydessä ehkä tavataan.
- Paha laintuntija
Vie haudalle ajatuksesi, rakkautesi ja kiitoksesi. Siunaa vainaja levolliseen ikiuneen, pyydä ja anna anteeksi. Maallisia murheita älä haudalle kanna. Iäisyydessä ehkä tavataan.
Pyhän hengen pilkkaa ei silti anneta anteeksi.... Vanhempien on kuoltava ennen lapsiensa kuolinvuotta. Jos käy päinvastoin, oli poikanne tai tyttärenne mielestänne muka itse syyllinen kuolimaansa, ette saa sitä anteeksi, koskaan.
Jumala kuoli ennen Jeesusta, koska ateismi syntyi ennen Jeesuksen Juhanin kuolemaa... - 88
OKei kompromissi, jos lapsenne oikeasti itse teki pyhän pilkan, hän halusi kuolla ennen teitä, mutta teidän olisi pitänyt tietää se, miten pyhän hengen pilkan voi oikein päin kuolla....
Ja on maailmassa ollut vielä pahoja laintuntijoita, joiden mielestä jo kananmunan syöminen on varma merkki siitä, että pitää joku ihminenkin ampua matojen syötäväksi... Muttaa paholaisessa on monta asiaa oikeinkin, siksi ei puolustavaa voimaa ikuisesti kaikessa tuhota....
Mutta jos onnellisen asian haluatte miettiä siitä, niin se on silti se, että jokainen saa halutessaan itsekin päättää milloin on aika kuolla, ja aina jokaisen kuolemalla joku nauraakin, jos muistaa silti niin paljon kuolleestaan, että huomaa sen jatkuvasti olevan olemassa, jos minkälaisina tallenteina....
Juicen laulut jäivät ikuisesti elämään, ja itse hämmästyin itseäni, kun Antti Tuisku(HYÖKYAALLOSSA) lauloi, "sydän tekee mitä haluaa", ja Aki Sirkesalo kuoli hyökyaallossa, ja on kaimani. En tuntenut äijältä kuin muutaman laulun, jossa etsi jotain nautintoa, ehkä liikaa, mutta ei se synti-synti ja juopa-juonti ole älykkäälle ihmiselle mitenkään vaikea elämä.....
Ehkä oikeasti ainoa vaikeasti kestettävä pahuus on, jos joku oikeasti vaatimaton ja nöyrä ihminen kuolee, koska eivät he tee niin paljon pahaa, että ansaitsivat kuolla nuorina....He armahtavat niin monia....(Ja kuolevat muiden ihmisten syntien vuoksi, itselleen saamatta sillä silti kovinkaan suurta kunniaa)....
- Kissa koiran alle?
Pistät koiran daamisi alle?
Jeesus susi sanoi, että antaa kuolleiden haudata kuolleensa, ei elävien kannata liikaa jäädä murhaamaan ikuisesti kuolluttaan murheella, sille on aika vain yksi viikko vuodessa....
Meidät on pakotettu vain syntymäaikamme tunteeseen, Jokereita ei saa olla liikaa korttipakassakaan....
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman481548Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 241080
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊881044- 88970
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187906Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20851Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99845- 82821
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70789