sisäinen kello vai mikä?

kun ei väsytä...

Työpaikassani on aamuja ja iltoja, joskus läpiöitä. Olen 28v. Ongelmana on se, että välillä kello soi töihin 3.30, ja välillä pääsen töistä kotiin nukkumaan klo 1.30. On aamuviikkoja ja iltaviikkoja. Iltaviikoilla nukun maukkaasti 01-09:ään tai 10:een, se tuntuu olevan vapaapäivinäkin sopiva nukkumisaika.

Aamuviikoilla sen sijaan kello soi kesken unien. Vapaapäivien jälkeen nukahdan 1:ltä ja kello soi 3.30, reilu parin tunnin yöunilla aamuvuoroon siis. Luulisi nukuttavan seuraavana iltana, mutta kuinkas kävikään. Jos ottaa pienet päiväunet, niin uni tulee siinä klo 21-22 aikaan. Mutta jos jättää päikkärit ottamatta ja sinnittelee esim 20:een, niin sitten herään klo 1-2 välillä aivan pirteänä, mistähän tämä johtuu? Uni loppuu kesken, vaikka univelkaa pitäisi olla edellisyön lyhyiden yöunien takia. Homma toistuu aamuviikon aikana, ja olen viikon lopussa aivan näännyksissä.

Aamuviikolla siis on koko ajan väsyksissä, mutta silti ei nukuta. Unet jäävät 4-5-tuntisiksi, ottipa päikkäreitä tai ei, jommasta kummasta päästä unta ei saa. Väsyttää mutta ei nukuta. Johtuuko se sisäisestä kellostani, jonka mukaan nukun parhaiten klo 01-09 välisenä aikana?

Aamuvuoroon voisi kai oppia, mutta iltaviikot kääntävät rytmin jokatapauksessa, kun nukkumaan pääsee yöllä 1:ltä, tai sen jälkeen. Molempia vuoroja joutuu tehdä, se on harmi se. Tekisin mieluusti vaikka koko ajan iltaa, mutta se ei käy. Joku sanoi minulle, että pitäisi harrastaa liikuntaa. Mutta kun ei jaksa kertakaikkiaan, ainakaan aamuviikoilla. Iltaviikoilla herään 9-10:n välillä ja töihin pitää 13-16 välisenä aikana, ei siinä ehdi.

3

954

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minulla sama juttu.meidän työpaikassa tehdään viikko samaa vuoroa.5 aamua,5 yötä ja 5 iltaa.viikonloput vapaat.aamuvuoroviikolla olen aivan puhki.herätys 4.20,ma aamuisin 2.20.en osaa nukkua päikkäreitä enkä myöskään nuku kunnolla yöllä.joskus olen ollut niin väsynyt että nukahdan klo 20 aikaan mutta heräilen aamuyöstä.yövuorossa ei väsytä ollenkaan.nukun 7-14.iltavuoron jälkeen saatan valvoa kolmeenkin asti mutta vastaavasti nukun yhteentoista vähintään.en ole ikinä ollut aamuihminen.minulle soveltuu parhaiten juuri yövuoro koska muutenkin valvon myöhään ja nukun puolille päiville vapaallakin.olen tehnyt vuorotyötä jo 8v enkä vieläkään ole tottunut aamuvuoroihin.

    • Tadzio de Santis

      Minäkin olen 28 iältäni, ja käyn kolmessa vuorossa. Yövuorot ovat parhaita, iltavuorotkin ihan mukiinmeneviä, mutta aamuvuoro täyttä murhaa. Yöunet jäävät 3-4 tuntiin, töissä on täysi pauke päällä, vessat aina varattuna, kahvihuoneeseen ei mahdu edes ovelta katsomaan.

    • Yövirkku

      Olen vasta totutellut vuorotyöhön tänä kesänä. Ikää löytyy 23-vuotta. Luulin että yövuorot tuottaisivat minulle päänvaivaa, sillä olen aina ollut aamuvirkku. Nyt kuitenkin olen tehnyt yövuoroja ja todennut, ettei minua väsytä öisin, eikä aamuisin. Iltapäivällä olenkin sitten kuin rätti. Mutta taas kun tulen yöhön, olen täysin virkeä.

      Ehkä olen menettänyt päreeni kesän aikana, sillä tuntuu etten millään malttaisi nukkua päivisinkään :) Nukun lyhyitä jaksoja ja herään säpsähtämällä. Toisaalta ongelmaa ei ole, sillä töissä olen yleensä pirteänä. Kaikki muu vapaa-ajan harrastaminen on vain jäänyt hieman vähemmälle väsymyksen johdosta.. Eiköhän tähän jossain vaiheessa totu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      181
      31422
    2. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      247
      20156
    3. Valkeakosken murhaaja-raiskaaja on kantasuomalainen mies tiedottaa poliisi

      Some- ja palstapersut ehtivät jo moneen kertaan julistaa tekijän maahanmuuttajaksi. Miten meni niin kuin omasta mielestä
      Maailman menoa
      415
      10425
    4. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      27
      6515
    5. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      26
      4528
    6. Kantasuomalainen mies pidätetty - ulkomaalaiset syyttömiä tekoon

      Verityöstä on pidätetty vuonna 2005 syntynyt mieshenkilö. Ulkomaalaisilla ei mitään yhteyttä tekoon.
      Valkeakoski
      190
      3947
    7. Onko tekijän nimi tiedossa?

      Joko tiedetään?
      Valkeakoski
      64
      3931
    8. Miksi kaupunki toivoo nuorilta malttia?

      https://www.hs.fi/suomi/art-2000010453236.html "Älkää suunnitelko kostoa" Mistä on kyse? ”Toivomme, että nuorten taho
      Valkeakoski
      43
      1577
    9. Toivottavasti tekijää ei suojella

      Eikä mitään peitellä. Itselläni on 15-vuotias tytär myös ja voin hieman kuvitella tilannetta. Nämä tämmöiset tapaukset v
      Valkeakoski
      94
      1439
    10. Miten meidän käy

      Olen syvästi pahoillani puolestasi siitä, mitä kävi. En ehkä pysty sitä täysin kertomaankaan sinulle. Tuo on taustalla m
      Ikävä
      50
      1369
    Aihe