60-vuotiaan ehkäisy?

vielä virtaa

Kuukautiseni loppuivat kahdeksan vuotta sitten. Olen nyt liki kuusikymppinen. Voinko vielä tulla raskaaksi? Pitäisikö siis edelleen huolehtia ehkäisystä vai joko sen voi jättää pois?

23

5305

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lääkärisi

HAHAHAHA.

• huihvoih

Aika vanhana syntyy, jos on jo heti 60-vuotias. Oon luullu, että ehkäistään vaan vauvoja, mutta että 60-vuotiaan ehkäisykin on tarpeellista, ohho. Olishan se tietty kurjaa, jos synnyttäis 60-vuotiaan, joten ihan hyvä vaan että heitäkin ehkäistään.

• Osui omaan nilkkaan

Nyt itse asiassa yritit olla viisaampi ja fiksumpi kuin oletkaan.

"60-vuotiaan ehkäisy" on täysin kieliopillisesti oikea ja hyvä otsikko, kun puhutaan ehkäisystä, jota 60-vuotias tarvitsee.

Jos se olisi siinä mielessä kuin sinä kettuilet, niin sen olisi pakko olla "60-vuotiaiden ehkäisy". Silloin se voisi tarkoittaa kumpaakin, siis sekä sitä että 60-vuotias ehkäisee, tai että 60-vuotiaita ehkäistään.

• huihvoih
        Osui omaan nilkkaan kirjoitti:

Nyt itse asiassa yritit olla viisaampi ja fiksumpi kuin oletkaan.

"60-vuotiaan ehkäisy" on täysin kieliopillisesti oikea ja hyvä otsikko, kun puhutaan ehkäisystä, jota 60-vuotias tarvitsee.

Jos se olisi siinä mielessä kuin sinä kettuilet, niin sen olisi pakko olla "60-vuotiaiden ehkäisy". Silloin se voisi tarkoittaa kumpaakin, siis sekä sitä että 60-vuotias ehkäisee, tai että 60-vuotiaita ehkäistään.

Voi voi kun et nyt tajunnut. "60-vuotiaan ehkäisy" on yksikkömuoto tuosta sinun ehdottomastasi "60-vuotiaiden ehkäisy". Eli aivan samalla logiikalla voi tarkoittaa 60-vuotiaan (syntyvän) ehkäisyä. Ei tarvinnut yrittää olla fiksumpi, koska meistä kahdesta, minä olen se joka asian tajusi. Tosin sinua en käyttäisi fiksuuden mittapuuna millään tapaa.

• vielä virtaa
        huihvoih kirjoitti:

Voi voi kun et nyt tajunnut. "60-vuotiaan ehkäisy" on yksikkömuoto tuosta sinun ehdottomastasi "60-vuotiaiden ehkäisy". Eli aivan samalla logiikalla voi tarkoittaa 60-vuotiaan (syntyvän) ehkäisyä. Ei tarvinnut yrittää olla fiksumpi, koska meistä kahdesta, minä olen se joka asian tajusi. Tosin sinua en käyttäisi fiksuuden mittapuuna millään tapaa.

En tehnyt kysymystäni kenenkään älykkyyden tai suomen kielen taidon mittaamisen tarkoituksessa.

Toivottavasti meillä ei esiinny ikärasismia. Kuusikymppisenä voi seksi olla parempaa kuin nuorempana - ainakin naisella. Ei ehkäistä tätä elämän iloa!

• Osui omaan nilkkaan
        huihvoih kirjoitti:

"Voi voi kun et nyt tajunnut. "60-vuotiaan ehkäisy" on yksikkömuoto tuosta sinun ehdottomastasi "60-vuotiaiden ehkäisy". Eli aivan samalla logiikalla voi tarkoittaa 60-vuotiaan (syntyvän) ehkäisyä."

Nimenomaan kieliopin mukaan se EI voi tarkoittaa. Tuollaisessa yhteydessä yksikkömuodon käyttäminen on kieliopin ja jopa kielentajun vastaista.

Jos puhutaan yleisellä tasolla jonkun ehkäisystä, siis että ehkäistään jotakin, niin silloin sen on oltava monikossa.

Vrt. esim. "Syöpäläisten ehkäisy", "täiden ehkäisy". Ei noita voi sanoa "Syöpäläisen ehkäisy", "täin ehkäisy".

• huihvoih

"Voi voi kun et nyt tajunnut. "60-vuotiaan ehkäisy" on yksikkömuoto tuosta sinun ehdottomastasi "60-vuotiaiden ehkäisy". Eli aivan samalla logiikalla voi tarkoittaa 60-vuotiaan (syntyvän) ehkäisyä."

Nimenomaan kieliopin mukaan se EI voi tarkoittaa. Tuollaisessa yhteydessä yksikkömuodon käyttäminen on kieliopin ja jopa kielentajun vastaista.

Jos puhutaan yleisellä tasolla jonkun ehkäisystä, siis että ehkäistään jotakin, niin silloin sen on oltava monikossa.

Vrt. esim. "Syöpäläisten ehkäisy", "täiden ehkäisy". Ei noita voi sanoa "Syöpäläisen ehkäisy", "täin ehkäisy".

Siksihän meillä on tämä raskauksien ehkäisy. Totta tosiaan!

• Osui omaan nilkkaan
        huihvoih kirjoitti:

Siksihän meillä on tämä raskauksien ehkäisy. Totta tosiaan!

Raskauksia voi olla yhdellä ihmisellä vain yksi kerrallaan, siksi puhutaan raskauden ehkäisystä.

Jos nyt täysin tarkkoja ollaan, niin alkuperäisen otsikon "60-vuotiaan ehkäisy" voi väitteesi mukaan todellakin tulkita, että ehkäistään 60-vuotiaan syntyminen. Mutta silloin sen on oltava joku tietty, ennalta tiedossa oleva 60-vuotias.

Perimmäisenä kysymyksenä tässä tietysti on, miksi sinusta yleensä oli tarpeellista vastata aloitukseen typerällä, lapsellisella "vitsillä". Kai sinullakin jotain iloja täytyy olla.

• huihvoih

Raskauksia voi olla yhdellä ihmisellä vain yksi kerrallaan, siksi puhutaan raskauden ehkäisystä.

Jos nyt täysin tarkkoja ollaan, niin alkuperäisen otsikon "60-vuotiaan ehkäisy" voi väitteesi mukaan todellakin tulkita, että ehkäistään 60-vuotiaan syntyminen. Mutta silloin sen on oltava joku tietty, ennalta tiedossa oleva 60-vuotias.

Perimmäisenä kysymyksenä tässä tietysti on, miksi sinusta yleensä oli tarpeellista vastata aloitukseen typerällä, lapsellisella "vitsillä". Kai sinullakin jotain iloja täytyy olla.

Sinä voitkin varmaan mietiskellä sitten sitä. Ainakin tunnustit olevasi väärässä, pointsit siitä.

• Kaksi vuotta paremmaksi

Maailman vanhin luonnollisesti (ei siis keinohedelmöityksellä) raskaaksi tullut ja synnyttänyt nainen on 58-vuotias: http://www.newsoftheworld.co.uk/0909_oldmum.shtml

Joten onhan se mahdollista että vedät paremmaksi, mutta aika epätodennäköistä.

Huom! Jos et ole pysyvässä parisuhteessa (tai vaikka olisitkin, mutta on mitään syytä epäillä kumppania), niin kondomi voi silti olla hyvä idea. Vaikka et voi tulla raskaaksi, voit silti saada seksitauteja. Niiden määrä on huimasti lisääntynyt nimenomaan vanhemman väestön keskuudessa; tästä oli vähän aikaa sitten juttua.

• vielä virtaa

Kiitos sinulle asiallisesta vastauksestasi. En elä vakituisessa parisuhteessa, mutta muutaman kerran kuussa harrastan seksiä enkä aina saman kumppanin kanssa.

Kondomia toki käytän seksitautien suojana, mutta esitin kysymykseni ihan periaattellisella tasolla. Onko raskaaksi tuleminen mahdollista sen jälkeen, kun kuukautiset ovat lakanneet?

• varma vastaus!
        vielä virtaa kirjoitti:

Kiitos sinulle asiallisesta vastauksestasi. En elä vakituisessa parisuhteessa, mutta muutaman kerran kuussa harrastan seksiä enkä aina saman kumppanin kanssa.

Kondomia toki käytän seksitautien suojana, mutta esitin kysymykseni ihan periaattellisella tasolla. Onko raskaaksi tuleminen mahdollista sen jälkeen, kun kuukautiset ovat lakanneet?

Jos munasarjojen toiminta on lakannut,(=kuukautiset loppuneet), ei nainen voi tulla raskaaksi. Et kai todellakaan voinut esittää kysymystä vakavissasi, millä vuosisadalla oikein elät??

• yhden naisen
        varma vastaus! kirjoitti:

Jos munasarjojen toiminta on lakannut,(=kuukautiset loppuneet), ei nainen voi tulla raskaaksi. Et kai todellakaan voinut esittää kysymystä vakavissasi, millä vuosisadalla oikein elät??

(tosin nuorehkon), jolla ei ollut kuukautisia, mutta tuli kuitenkin yllättäen raskaaksi. Jotain toimintaa siis voi olla ja raskaaksi tulla. Hyvin epätodennäköistä se on, mutta ei siis ilmeisesti absoluuttisen ehdottoman varmasti mahdotonta. Vanhemmalla iällä tietenkin on muitakin syitä, kuin kuukautisten puuttumisen tuoma epätodennäköisyys.
        En usko, että aloittajalla on suurempaa "pelkoa" tulla enää raskaaksi. Enemmän minäkin keskittyisin siihen tautien ehkäisyyn, ne kun vähemmän katsovat ikää. Ainahan näitä tietenkin voi miettiä, ei siitä mitään haittaa ainakaan ole. :)

• vielä virtaa
        varma vastaus! kirjoitti:

eikä vaihdevuodet aina tarkoita mummoutumista :)

• vielä virtaa
        yhden naisen kirjoitti:

(tosin nuorehkon), jolla ei ollut kuukautisia, mutta tuli kuitenkin yllättäen raskaaksi. Jotain toimintaa siis voi olla ja raskaaksi tulla. Hyvin epätodennäköistä se on, mutta ei siis ilmeisesti absoluuttisen ehdottoman varmasti mahdotonta. Vanhemmalla iällä tietenkin on muitakin syitä, kuin kuukautisten puuttumisen tuoma epätodennäköisyys.
        En usko, että aloittajalla on suurempaa "pelkoa" tulla enää raskaaksi. Enemmän minäkin keskittyisin siihen tautien ehkäisyyn, ne kun vähemmän katsovat ikää. Ainahan näitä tietenkin voi miettiä, ei siitä mitään haittaa ainakaan ole. :)

eikä asiasta kuin asiasta keskustelemisen ketään pitäisi vahingoittaa, pahoittelen jos jonkun nenään herne meni - kannattaa poistaa pikimmiten, ettei juurru ja tule vielä pysyvä tauti :)

• Baby born+++
        vielä virtaa kirjoitti:

eikä vaihdevuodet aina tarkoita mummoutumista :)

Tietenkin sinulla on mahdollisuus tulla raskaaksi.
        Mutta 90% saisit keskenmenon. Luonto hoitaa sen niin kun menkat jääny ei munasolu irtoa. Itse en tule raskaaksi millään vaikka olen 36 ja sama mies lapsia on 2 meillä. Lääkäri sano kun ikä....
        painaaa, pyh yritän tulla. Kerran tosin tässä jouduin käyttämään kaksi kuukautta malaria lääkitystä sekä rokotuksia tuli niin käytin ehkäisyä 3-kuukautta kondomia. Siis vaikka raskaaksi et tulekkaan jos mies on tuntematon taudeilta et voi suojautua kondomit laukkuun ja nauti. Hyvää kesää sinulle!

• vielä virtaa
        Baby born+++ kirjoitti:

Mutta 90% saisit keskenmenon. Luonto hoitaa sen niin kun menkat jääny ei munasolu irtoa. Itse en tule raskaaksi millään vaikka olen 36 ja sama mies lapsia on 2 meillä. Lääkäri sano kun ikä....
        painaaa, pyh yritän tulla. Kerran tosin tässä jouduin käyttämään kaksi kuukautta malaria lääkitystä sekä rokotuksia tuli niin käytin ehkäisyä 3-kuukautta kondomia. Siis vaikka raskaaksi et tulekkaan jos mies on tuntematon taudeilta et voi suojautua kondomit laukkuun ja nauti. Hyvää kesää sinulle!

ja onnea yrityksellesi. Muista kuitenkin, että seksin pitää aina olla myös hauskaa, ei pakkopullaa lasten saamiseksi. Rentoutuneena nainen kai on hedelmällisempi - sanoi joku, jonka nimeä en enää muista :)

• tulla raskaaksi jos
        vielä virtaa kirjoitti:

ja onnea yrityksellesi. Muista kuitenkin, että seksin pitää aina olla myös hauskaa, ei pakkopullaa lasten saamiseksi. Rentoutuneena nainen kai on hedelmällisempi - sanoi joku, jonka nimeä en enää muista :)

kerran kuukautiset ovat olleet poissa 8 vuotta!!!!
        Munasoluja on meillä naisilla muuten rajoittunut määrä..
        Eli en ymmärrä mitä tuossa kirjoitettiin; "totta kai voit tulla raskaaksi mutta km olisi edessä.." Ehei, ei se niin mene. Jos kuukautiset ovat olleet noin kauan pois ja ikääkin on tuon verran niin raskaus ei enää todellakaan ole fysiologisesti mahdollinen.

• ihmettä tässä oikein
        Baby born+++ kirjoitti:

on kirjoitettu:"Tietenkin sinulla on mahdollisuus tulla raskaaksi.
        Mutta 90% saisit keskenmenon. Luonto hoitaa sen niin kun menkat jääny ei munasolu irtoa."

Raskaaksi EI voi tulla ILMAN MUNASOLUA! Joten ei tule keskenmenoa kun ei voi tulla sitä raskauttakaan joka siten menisi (mielestäsi 90%:sti) kesken! Jos kerran ei ole kuukautisia enää, munasolu ei irtoa, ikää 60 v, viime kuukautisista 8 v, niin raskaaksi ei todellakaan voi tulla. En tajua mitä ihmettä tarkoitit kertomalla aloittajalle että hän voi tulla raskaaksi....ilman munasolun irtoamista...

Kandeisi ottaa vaikka bilsan kirja esille.

36 v vuotias voi vallan hyvin tulla ikänsä puolesta raskaaksi, se että onko kaikki sitten muutoin ok, se onkin sitten toinen juttu. Ompas ollut todella tietämätön gynekologi joka on kertonut, että lapsettomuus johtuu naisen 36 vuoden iästä.
        Onko kaikki tutkimukset tehty? Tutkittu etteivät esim. munajohtimet ole menneet tukkoon, ettei ole endometrioosia (onko sinulle tehty laparoskopia?), otettu verikokeet, mm. hoitamaton kilpirauhassairaus vaikeuttaa raskaaksi tuloa, kuten moni muukin somaattinen sairaus. Onko sinulta mitattu esim. FSH-arvo? Muita arvoja. Tehty UÄ-tutkimus ym.ym.ym.

• lyyti kirjottamaan
        ihmettä tässä oikein kirjoitti:

Mutta 90% saisit keskenmenon. Luonto hoitaa sen niin kun menkat jääny ei munasolu irtoa."

Raskaaksi EI voi tulla ILMAN MUNASOLUA! Joten ei tule keskenmenoa kun ei voi tulla sitä raskauttakaan joka siten menisi (mielestäsi 90%:sti) kesken! Jos kerran ei ole kuukautisia enää, munasolu ei irtoa, ikää 60 v, viime kuukautisista 8 v, niin raskaaksi ei todellakaan voi tulla. En tajua mitä ihmettä tarkoitit kertomalla aloittajalle että hän voi tulla raskaaksi....ilman munasolun irtoamista...

36 v vuotias voi vallan hyvin tulla ikänsä puolesta raskaaksi, se että onko kaikki sitten muutoin ok, se onkin sitten toinen juttu. Ompas ollut todella tietämätön gynekologi joka on kertonut, että lapsettomuus johtuu naisen 36 vuoden iästä.
        Onko kaikki tutkimukset tehty? Tutkittu etteivät esim. munajohtimet ole menneet tukkoon, ettei ole endometrioosia (onko sinulle tehty laparoskopia?), otettu verikokeet, mm. hoitamaton kilpirauhassairaus vaikeuttaa raskaaksi tuloa, kuten moni muukin somaattinen sairaus. Onko sinulta mitattu esim. FSH-arvo? Muita arvoja. Tehty UÄ-tutkimus ym.ym.ym.

ei puuttunut enää kuin ÄO-tutkimus, se kai aika monelle tähän keskusteluun osallistujalle olisi omasta hedelmällisestä tilastaan riippumatta tarpeellinen ellen sanoisi peräti välttämätön.

• )(7776
        ihmettä tässä oikein kirjoitti:

Niin sanoin että lääkäri sanoi että ikä painaa.
        Minulta leikattiin puoli vuotta sitten munasarjasta 5cm kokoinen suklaakysta ja munanjohtimen vierestä 6cm kokoinen endopesäke. Kivut ja vaivat häipyi. Kävin gynellä ja otettiin uudestaan ultra doppler ultra joka on tarkka. Minulta otettiin lukuisia verikoeita kilpirauhaskoe ja maksa ja en muista mitä. Niin hän sanoi että iän myötä raskaaksi tulo vaikenee. En tupakoi. Nuorimmainen on vasta 2. Fyysisiä sairauksia minulla ei ole ne on pois suljettu. Minulle sanottiin kuitenkin että kannattaa odottaa vielä ennenkuin hakeudumme lapsettomuusklinikalle. Minulla on endometrioosi johon käytän Terolut nimistä lääkettä ja clomifenin nimistä 4-kuukautta. Miehen siittiöt ovat normaalit ne on tutkittu. Ehkä endo? Endometrioosio oli levinnyt suolistoon asti ja sitä ei uskallettu leikata koska oli kovasti kiinnikkeitä ettei tapahdu ohutsuolenvaurioita.

• sen lapsen
        )(7776 kirjoitti:

Minulta leikattiin puoli vuotta sitten munasarjasta 5cm kokoinen suklaakysta ja munanjohtimen vierestä 6cm kokoinen endopesäke. Kivut ja vaivat häipyi. Kävin gynellä ja otettiin uudestaan ultra doppler ultra joka on tarkka. Minulta otettiin lukuisia verikoeita kilpirauhaskoe ja maksa ja en muista mitä. Niin hän sanoi että iän myötä raskaaksi tulo vaikenee. En tupakoi. Nuorimmainen on vasta 2. Fyysisiä sairauksia minulla ei ole ne on pois suljettu. Minulle sanottiin kuitenkin että kannattaa odottaa vielä ennenkuin hakeudumme lapsettomuusklinikalle. Minulla on endometrioosi johon käytän Terolut nimistä lääkettä ja clomifenin nimistä 4-kuukautta. Miehen siittiöt ovat normaalit ne on tutkittu. Ehkä endo? Endometrioosio oli levinnyt suolistoon asti ja sitä ei uskallettu leikata koska oli kovasti kiinnikkeitä ettei tapahdu ohutsuolenvaurioita.

ehdottomasti olla oma? Jos ryhtyisit vaikka sijaisäidiksi lapsille, joiden omat vanhemmat eivät kykene heistä huolehtimaan.

• tahattomasti laps.tapauksen
        )(7776 kirjoitti:

takana. Toivon mukaan kuitenkin onnistut raskautumaan vielä!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Toiko Helen laivalastillisen vieraslajeja Suomeen?

Loviisan satamaan tuotiin laiva­lastillinen pähkinän­kuoria Norsun­luu­rannikolta Loviisan satamaan kiinnittyi vapun al
      Maailman menoa
      138
      3413
    2. Elikkä Riikka Purra ei kannusta Suomea edes euroviisuissa

Sellaista on persujen "isänmaallisuus", oma kansa viimeiseksi ja ulkomaalaiset ensimmäisiksi. https://www.iltalehti.fi/
      Maailman menoa
      79
      2163
    3. Koulujen kesälomien siirto

Koulujen kesälomaa voitaisiin siirtää viikon verran. Se voisi olla hyvä kompromissi. Pääsiäsiseen voitaisiin lisätä muut
      Maailman menoa
      137
      1835
    4. Mitä kirjainta haluaisit

rakastella juuri nyt?
      Ikävä
      128
      1791
    5. Riikka: 3 euron bensa, Ruotsi: bensavero jopa alle EU-minimin

Eipä vaan suomalainen autoilija saa kaikkien rakastamalta Riikalta sympatiaa. Ruotsissa on eri meininki, siellä diskutee
      Maailman menoa
      27
      1714
    6. Inhottava stalkkeri

Mikä ajaa ihmisen moiseen toimintaan ?
      Ikävä
      138
      1385
    7. Victoria-tytär, 16, vertaa Martina Aitolehteä ja Esko Eerikäistä: "Iskä on enemmän..."

Martina Aitolehti ja Esko Eerikäinen ovat ex-pari ja heillä on yksi yhteinen tytär, Victoria. Eerikäinen oli Huomenta Su
      Kotimaiset julkkisjuorut
      113
      1285
    8. "UKRAINA HYÖKKÄÄ LATVIAN ÖLJYVARASTOON JA JUNAAN"!!!

"MATKUSTAJAJUNA SAI UKRAINALAISLENNOKEISTA VAKAVIA VAURIOITA"!!!
      Maailman menoa
      54
      1186
    9. Nainen, mistä johtuu että joskus et vain ymmärrä?

Älä sitä, älä tätä. Ei niitä varoituksia turhaan sanota. Älä laita sormeasi sirkkeliin. Älä hengaile sen murhaaja poruka
      Ikävä
      144
      1065
    10. Yhä pyörit mielessä,

ja tällä kertaa huomasin yhden asian: Sinusta välittyi sellaista lempeyttä ja välittämisen tunnetta, jota ei voi unohtaa
      Ikävä
      33
      1027
    Aihe