Sallittu sukunimi?!

Nimetön

Avioliittoon tulevaisuudessa mennessäni tahtoisin pitää oman sukunimen, mutta ottaa lisäksi mieheni sukunimen.
Esim. Jenni Dahlman-Räikkönen.

Mutta koska mieheni sukunimessä on jo yksi viiva (-) (esim. Mustikka-maa), niin onko siihen mahdollista liittää vielä yksi viiva (esim. Minkki-Mustikka-maa)?

Onko noihin viivoihin joku säännös vai olenko minä jotenkin epäreilussa asemassa, koska en voi mieheni sukunimen takia ottaa yhdistettyä sukunimeä?

82

19376

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pitkäniminen

      Itselläni on pitkä sukunimi ja työtoverillani on juuri kuvaamasi kaltainen viivallinen (kaksiosainen) sukunimi yhdistettynä miehensä sukunimeen. Ei tuolla viivalla ole merkitystä asiaan. Aika monia tiedän vastaavia tapauksia.

      • Nimetön

        Mukavaa tietää!

        Minä taas olen kuullut että tuo ei olisi mahdollista, tietoakaan ei löydy mistään.

        Kiitokset vielä!


      • hsjkdls
        Nimetön kirjoitti:

        Mukavaa tietää!

        Minä taas olen kuullut että tuo ei olisi mahdollista, tietoakaan ei löydy mistään.

        Kiitokset vielä!

        vaikka olisikin mahdollista niin en kyllä ymmärrä miksi haluat "hankaloittaa" elämääsi? kuinkahan moni osaa kirjoittaa sen ylipitkän sukunimen oikein heti ensimmäisellä kerralla, kuinka monta kertaa saat selittää että "kyllä, kaksi väliviivaa".

        eikö yksi nimi riitä, joko oma tai miehen?


      • Nimetön
        hsjkdls kirjoitti:

        vaikka olisikin mahdollista niin en kyllä ymmärrä miksi haluat "hankaloittaa" elämääsi? kuinkahan moni osaa kirjoittaa sen ylipitkän sukunimen oikein heti ensimmäisellä kerralla, kuinka monta kertaa saat selittää että "kyllä, kaksi väliviivaa".

        eikö yksi nimi riitä, joko oma tai miehen?

        Mulle tulee hyvänkuuloi nimi, mul on ulkomaalainen etu ja kolmas nimi, sukunimi on ytimekäs suomalainen ja miehel on ihana kaksiosainen nimi.

        Minua ei haittaa. Joudun jo nyt tavaamaa oman nimen.

        Ja se, että pidän oman sukunimen, siihen liittyy henkilökohtainen syy.

        Musta tulee sitten aikalailla tällainen rimpsu:

        Michelle Mira Gabriella Minkki-Mustikka-maa.

        Olipa haskan kuuloinen, nimet on keksitty.


      • :-D
        Nimetön kirjoitti:

        Mulle tulee hyvänkuuloi nimi, mul on ulkomaalainen etu ja kolmas nimi, sukunimi on ytimekäs suomalainen ja miehel on ihana kaksiosainen nimi.

        Minua ei haittaa. Joudun jo nyt tavaamaa oman nimen.

        Ja se, että pidän oman sukunimen, siihen liittyy henkilökohtainen syy.

        Musta tulee sitten aikalailla tällainen rimpsu:

        Michelle Mira Gabriella Minkki-Mustikka-maa.

        Olipa haskan kuuloinen, nimet on keksitty.

        Tollanen olis oikeena nimenä todella hauska ja söpö :) Michelle Mira Gabriella Minkki-Mustikka-maa, pitäsköhän lähtee nimee vaihtamaan... ;)


      • ..naimisiin mennessä, että kummanko nimeä käytetään, vai käyttääkö kumpainenkin sitten omaansa, kuten moneasti on käytännössä.
        On monesti kauheita nimiyhdistelmiä käytössä, kun ei olla päästy sopuun nimestä, yleensä näitä nimihirviöitä on havaittavissa naispuoleisilla henkilöillä, etenkin, kun on hieman leukakin noussut ylemmäksi, tai muuta vastaavaa...


      • JUUUUU
        :-D kirjoitti:

        Tollanen olis oikeena nimenä todella hauska ja söpö :) Michelle Mira Gabriella Minkki-Mustikka-maa, pitäsköhän lähtee nimee vaihtamaan... ;)

        Kyllä on kammottaviakin yhdistelmiä, esim Juppi-Junttila, puhumattakaan sitten etunimistä, on tosian Brooke Cristina Cecilia ja sukunimenä Moilanen..että suomalaiset voivatkin antaa tyhmiä nimiä...jos on vähän erikoisempi sukunimi niin siihen voi lisätä Cecilian ym. mutta Heikkiset pysyköön Maijoina Kalleina


      • hyiutthgh
        serveri kirjoitti:

        ..naimisiin mennessä, että kummanko nimeä käytetään, vai käyttääkö kumpainenkin sitten omaansa, kuten moneasti on käytännössä.
        On monesti kauheita nimiyhdistelmiä käytössä, kun ei olla päästy sopuun nimestä, yleensä näitä nimihirviöitä on havaittavissa naispuoleisilla henkilöillä, etenkin, kun on hieman leukakin noussut ylemmäksi, tai muuta vastaavaa...

        Meillä ainakaan ole mitään kiistaa ollutkaan. Mä vain yksinkertaisesti haluan pitää myös oman sukunimeni koska se on hieno ja harvinainen. Vai ylpeydestä on kiinni... no huh huh! Taidat olla joku tyyliin Nieminen.


      • olis täyttää jokin
        :-D kirjoitti:

        Tollanen olis oikeena nimenä todella hauska ja söpö :) Michelle Mira Gabriella Minkki-Mustikka-maa, pitäsköhän lähtee nimee vaihtamaan... ;)

        Virallinen kaavake tai lomake,saattais olla hämmentävä lopputulos.


    • setä-mies

      Jos molemmilla puolisoilla on juuret Pohjanmaalla, niin voidaan saada aikaiseksi yhdistelmiä, joissa on kolmekin viivaa.

      Saako kysyä, että miksi sinä muuten sen miehen nimen haluat? Itse en ottaisi puolison sukunimeä, paitsi jos tuleva tyttöytävä sattuu olemaan Mannerheim.

      • Nimetön

        Mutta onhan julkkistenkin lapsille siirretty yhteissukunimi; Shiloh Nouvel Jolie-Pitt, vai eiks toi passaa Suomessa?

        Sitä ehtii miettiä sitten, jos niitä koskaan siunaantuu, ihan yhteisellä päätöksellä se hoitunee.

        Mies suostuisi jopa ottamaan minun sukunimen, mutta kyllä mä olen ihan sujut sen kanssa että otan osan miehestäni ja pidän osaa itsestäni mukana myös. ;)


      • ei tosiaan..
        Nimetön kirjoitti:

        Mutta onhan julkkistenkin lapsille siirretty yhteissukunimi; Shiloh Nouvel Jolie-Pitt, vai eiks toi passaa Suomessa?

        Sitä ehtii miettiä sitten, jos niitä koskaan siunaantuu, ihan yhteisellä päätöksellä se hoitunee.

        Mies suostuisi jopa ottamaan minun sukunimen, mutta kyllä mä olen ihan sujut sen kanssa että otan osan miehestäni ja pidän osaa itsestäni mukana myös. ;)

        voi lapselle antaa kaksiosaista sukunimeä. Siis sellaista, että vanhempien nimet olisi yhdistetty. Jos sopuun ei päästä, lapsi saa aina äidin sukunimen.


      • Nimetön
        ei tosiaan.. kirjoitti:

        voi lapselle antaa kaksiosaista sukunimeä. Siis sellaista, että vanhempien nimet olisi yhdistetty. Jos sopuun ei päästä, lapsi saa aina äidin sukunimen.

        Päädyttiin että lapselle tulee varmaan minun eli äidin sukunimi, ei tahdo omaansa kuulema antaa, sen takia että siitä kiusattaisiin ja muistuttaa omaa sukuaan.


      • irmeliini1986
        Nimetön kirjoitti:

        Mutta onhan julkkistenkin lapsille siirretty yhteissukunimi; Shiloh Nouvel Jolie-Pitt, vai eiks toi passaa Suomessa?

        Sitä ehtii miettiä sitten, jos niitä koskaan siunaantuu, ihan yhteisellä päätöksellä se hoitunee.

        Mies suostuisi jopa ottamaan minun sukunimen, mutta kyllä mä olen ihan sujut sen kanssa että otan osan miehestäni ja pidän osaa itsestäni mukana myös. ;)

        molempien sukunimet, sekä äidin että isän. olen siitä kyllä tyytyväinen että jos menen suomalaisen kanssa naimisiin niin lapseni saavat kaksoiskansalaisuuden sekä molempien sukunimet. jos menen naimisiin ja otan puolison sukunimen niin äidin sukunimi tippuu pois...näin en kuitenkaan halua, koko nimi on suomessa vähän erikoisempi niin ei siihen kehtaa sotkee suomalaista lisuketta...


      • Ihmettelija!!
        ei tosiaan.. kirjoitti:

        voi lapselle antaa kaksiosaista sukunimeä. Siis sellaista, että vanhempien nimet olisi yhdistetty. Jos sopuun ei päästä, lapsi saa aina äidin sukunimen.

        Miksi ei voi lapsille antaa 2-osasta sukunimea, kun kerra äitilla on 2-osainen?
        "Jos sopuun ei päästä, lapsi saa aina äidin sukunimen" mutta kun äidin nimi on tuo Minkki-Mustikka-maa?? Sitten saa ju lapsikin sama sukunime?? Ja kun se on tyttö, ja otta naimisiin mennessa miehen sukunimen lisaksi, tulee Minkki-Mustikka-maa-Mannerheim!!! Se vasta hauska oliski!!!


    • Koko perheelle

      Itsellesi voit koota vaikka neljän nimen yhdistelmän, sarjaa: Halonen-Ahtisaari-Koivisto-Kekkonen, mutta lapsille ei moisia hirvityksiä voi enää siirtää vaan siinä vaiheessa on valittava kumman nimi annetaan lapselle. Sitäkin asiaa kannattaa joskus harkita.

      • Nimetön

        Sinulle vastasin tuossa edellisessä viestissäni.

        Mutta eiköhän tämä ollut tässä. ;)

        Kiitokset vain.


      • hankala

        esim:Ala-Talo-Ylä-Piha ei kuulosta luontevalta.


      • ----
        hankala kirjoitti:

        esim:Ala-Talo-Ylä-Piha ei kuulosta luontevalta.

        Tuossahan on selvästi liitetty kaksi talon nimeä. Ihan normaali ja informatiivinen. Ei kauheasti eroa näistä Yli-Isotaloista ja Ala-Leppilammista.

        Sen sijaan kun kuulen yhdistelmänimen, joka on tyyppiä Nieminen-Mäkinen, niin tulee mieleen, että mikä on pointti.


      • ---- kirjoitti:

        Tuossahan on selvästi liitetty kaksi talon nimeä. Ihan normaali ja informatiivinen. Ei kauheasti eroa näistä Yli-Isotaloista ja Ala-Leppilammista.

        Sen sijaan kun kuulen yhdistelmänimen, joka on tyyppiä Nieminen-Mäkinen, niin tulee mieleen, että mikä on pointti.

        Jos ei todellakaan tiedä millä nimellä haluaa esiintyä niin voi voi. Onko se informatiivinen, julkkuja mukaileva vai snobbailuun suuntautunut. Kerran kuulin neidon haluavan pitää myös isänsä nimen kun on aina ollut. Sekään liitto ei kestänyt. Nyt hän on toisella kierroksella ja käyttää vain omaa sukunimeään, ollen yhtä vähän merkkihenkilö kuin tähänkin asti. Olkaa tai älkää olko mutta viileää lakkiin.


    • nimellinen75

      oon joskus aatellu, et jos vaikka maija yli-karjanmaa menis naimisiin matti mäki-leppilammen kans, niin voiskohan siinä jo joku laki kieltää moisen hirvityksen. siis oikeesti en tiiä tämännimisiä ihmisiä, mut pohj.pohjanmaalla on tämmösiä sukunimiä. eli jos siis joku oikeesti on em. niminen, niin anteeks että käytin teitä esimerkkinä... :)

      • Älä mene naimisiin

        Jos tämmöinen nimiasia on ongelma siinä tilanteessa. Älä mene naimisiin ollenkaan. Siinähän petaat petiä jo tulevan avioeron vuoksi...


    • Se on suositus

      Eli käytännössä Vir - ta - nen - Hel - men - ka -las - ta - ja , kuten huomasit kuusi viivaa sukunimessä ei ole mitenkään epätavallista.

      • matikka 10

        Täällä noita viivoja oli kyllä 8, ja ei se millä luontevalta kuulosta!!


    • :D:D:D:D:D

      Viestistäs sai ainakin hyvät naurut,mutta ei muuta..Koittakaa ny päättää niitten sukunimienne kans..Ei oo typerämpää kuin nämä kaksois-sukunimet..!!Sitten vielä kysellään kuinka monta VIIVAA SAA OLLA! EI helevetti! :D:D:D Miksei voi ottaa miehen tai pitää omaa sukunimee? Voi että olette TYPERIÄ!! Ei se teidän identiteetti yhestä sukunimestä voi olla kiinni..Vikaa päässä :D:D:D

    • PAPIN PUHEILLE

      Se on akkojen höpötyksiä, jos pittää ommaan sukunimmeen liittää jos mitä omia entisisiä.
      Se on vaan niin, että kun samaksi lihaksi liitytään niin MIEHEN SUKUNIMI kelevatkoon yhteiseksi. Se tarkottaa sillon sitä, että rakastetaan toisiamme ja aiotaan rakastaa vastamäistä huolimatta toisiamme. Sen vastamäen jäläkeen tulee yleensä tasanne tai myötämäki.
      Sillon se on sitä oikiaa rakkautta.
      Sannoopi pohjanmaalainen mies ja samalla sukunimellä 20 vuotta ollut

      • Nimetön

        Sehän se onki rakkauden mitta, sukunimestähän se rakkaus tulee ja sehän sitä ylläpitää, huvittavaa. :DD

        .. Ku on pareja jotka on ollu yhdessä 40 vuotta ilman edes menoa naimisiin.


      • Nimetön
        Nimetön kirjoitti:

        Sehän se onki rakkauden mitta, sukunimestähän se rakkaus tulee ja sehän sitä ylläpitää, huvittavaa. :DD

        .. Ku on pareja jotka on ollu yhdessä 40 vuotta ilman edes menoa naimisiin.

        Katkeria vaa vihastuttaa tääl ku itellää ei oo hienoo sukunimeä tai on joutunu ottaa puolisonsa nimen tai sitten ei ole edes koko puolisoa! :D


      • sopu löydy

        nykyään kun voi lain mukaan ottaa joko miehen tai naisen sukunimen niin jokainen päättäköön itse. mistä tykkää, se on paras. ihan turha riidellä nimistä jos yhdessä viihtyy ja sopu löytyy nimen suhteen, olipa se mikä vain.
        yli 150 vuotta sitten ei muuten ollut sukunimiä. Aateliset ottivat sukunimet käyttöön. rahvas käytti isän nimeä: Maija Matintytär, Matti Erkinpoika. (Joskus isättömillä oli äidin nimi, Matti Marianpoika)
        joten jos joku väittää että miehen sukunimi on ainoa oikea, niin on väärässä.
        ihan sama minkä nimisenä elää, pääasia että on tyytyväinen :)


      • Nimetön
        sopu löydy kirjoitti:

        nykyään kun voi lain mukaan ottaa joko miehen tai naisen sukunimen niin jokainen päättäköön itse. mistä tykkää, se on paras. ihan turha riidellä nimistä jos yhdessä viihtyy ja sopu löytyy nimen suhteen, olipa se mikä vain.
        yli 150 vuotta sitten ei muuten ollut sukunimiä. Aateliset ottivat sukunimet käyttöön. rahvas käytti isän nimeä: Maija Matintytär, Matti Erkinpoika. (Joskus isättömillä oli äidin nimi, Matti Marianpoika)
        joten jos joku väittää että miehen sukunimi on ainoa oikea, niin on väärässä.
        ihan sama minkä nimisenä elää, pääasia että on tyytyväinen :)

        Ei lisättävää.

        Kerrankin järkevä vastaus.

        Suomi24:ssa kun riittää katkeria dataajia, jotka aukoo joka asiaan, kun ei ole ketään eikä mitään.


      • wind of change

        Jos ei muun niin edes vaihtelun vuoksi. Kaivattaisiin enemmän rohkeita ihmisiä ja pariskuntia, jotka Uskaltavat poiketa normeista ja keksiä itselleen vaikka kokonaan uuden sukunimen! nykyinen kaavoihin kangistuneisuus aiheuttaa vain sen, että hiukankaan poikkeavia syrjitään ja paheksutaan. Tehkää rohkeasti niin kuin huvittaa, jos suhteen naispuolisella osapuolella on mukavampi sukunimi, ottakaa se. Jos miespuolisen sukunimi miellyttää molempia enemmän, niin sitten tietysti se. Mikäli yhteisymmärrystä ei löydy, ottakaa itsellenne joku ihan muu sukunimi.


      • älypäät

        Minoon kauan jo saman ukon kans naimisis ollu ja oman nimeni ukon nimmeen yhistäny aikoinaan, koska oma on sen verran harvinainen ettei siitä luovuta. Silti arvostan miehenpuoltani niin palijon, jotta otin hänen tuikitavallisen suomalaisen nimensä rinnalleni. Lapset tietty siis saivat miehen sukunimen, koska se on yhteinen nimemme. Kyllä me ollaan tasannetta, ylä- ja alamäkiä täsä menty jo myös 20 vuotta ja eelleen mennään. Ja väitän kyllä että myös tämä on sitä oikiaa rakkautta. Vaikka mulla se oma nimi miehen sukunimen eessä onkin.


      • olet ;)
        sopu löydy kirjoitti:

        nykyään kun voi lain mukaan ottaa joko miehen tai naisen sukunimen niin jokainen päättäköön itse. mistä tykkää, se on paras. ihan turha riidellä nimistä jos yhdessä viihtyy ja sopu löytyy nimen suhteen, olipa se mikä vain.
        yli 150 vuotta sitten ei muuten ollut sukunimiä. Aateliset ottivat sukunimet käyttöön. rahvas käytti isän nimeä: Maija Matintytär, Matti Erkinpoika. (Joskus isättömillä oli äidin nimi, Matti Marianpoika)
        joten jos joku väittää että miehen sukunimi on ainoa oikea, niin on väärässä.
        ihan sama minkä nimisenä elää, pääasia että on tyytyväinen :)

        Lisäksi joskus 100 vuotta sitten oli hyvin tavallista, että pariskunnalla (vihityt) oli eri sukunimi - ainakin jossain päin Suomea se oli yleistä...


      • ............
        älypäät kirjoitti:

        Minoon kauan jo saman ukon kans naimisis ollu ja oman nimeni ukon nimmeen yhistäny aikoinaan, koska oma on sen verran harvinainen ettei siitä luovuta. Silti arvostan miehenpuoltani niin palijon, jotta otin hänen tuikitavallisen suomalaisen nimensä rinnalleni. Lapset tietty siis saivat miehen sukunimen, koska se on yhteinen nimemme. Kyllä me ollaan tasannetta, ylä- ja alamäkiä täsä menty jo myös 20 vuotta ja eelleen mennään. Ja väitän kyllä että myös tämä on sitä oikiaa rakkautta. Vaikka mulla se oma nimi miehen sukunimen eessä onkin.

        Minun mielestäni se on outoa kun puhutaan että se olisi arvostuksesta kiinni ottaako nainen miehensä sukunimen. Sitten jos mies ottaa naisen sukunimen niin hän on sitten joutunut tekemään jonkin suuren uhrauksen...

        Itse haluaisin ottaa kokonaan uuden sukunimen mutta miesystävääni ei sellainen kiinnosta.. Joko me molemmat pidetään oma sukunimi tai sitten mies saa ottaa minun nimen jos haluaa että kaikilla on yhteinen sukunimi


      • Sukunimi

        Ovatko ne naiset sitten kaukaa viisaita, jotka vain lisäävät miehensä nimen oman nimensä perään? Voi nimittäin olla, että pari joskus eroaa ja siinä tapauksessa on helppo pudottaa jälkiosa pois. Miehensä nimen "sinisilmäisesti" ottanut nainen on vähän samassa tilanteessa kuin mieheensä luottanut kotirouva/-äiti, vai mitä?
        Ihanteellista on tietysti, että koko perheellä on sama nimi, mutta miten se toimii käytännössä, jos niin monet kumminkin päätyvät eroon?


      • feministi kai sitten.

        Hohhoijaa. Minäpä en miehen sukunimeä ottaisi ollenkaan. Kyllä moinen sovinistisuus ottaa päähän.

        "Akkojen höpötyksiä", ja itse mies siellä HÖPÖTTÄÄ, että MIEHEN sukunimi olisi mukamas se ensimmäinen vaihtoehto. Pistä pää pusikkoon, niin tulen potkimaan persuksille.


      • Alpo
        Sukunimi kirjoitti:

        Ovatko ne naiset sitten kaukaa viisaita, jotka vain lisäävät miehensä nimen oman nimensä perään? Voi nimittäin olla, että pari joskus eroaa ja siinä tapauksessa on helppo pudottaa jälkiosa pois. Miehensä nimen "sinisilmäisesti" ottanut nainen on vähän samassa tilanteessa kuin mieheensä luottanut kotirouva/-äiti, vai mitä?
        Ihanteellista on tietysti, että koko perheellä on sama nimi, mutta miten se toimii käytännössä, jos niin monet kumminkin päätyvät eroon?

        Esim. Ef.5:22, 5:24, Kol 3:18 ja 1Pt3:1,5


      • ...
        Alpo kirjoitti:

        Esim. Ef.5:22, 5:24, Kol 3:18 ja 1Pt3:1,5

        ...ja miksi pitäisi muutenkaan nyky-yhteiskunnassa elää samojen tottumusten mukaan kuin klassisen ajan Israelissa/Rooman valtakunnassa?

        Maailma on muuttunut 2000 vuodessa!


      • Siripiri;)

        No miksei sitten mies voi ottaa naisen sukunimeä? Tai no, voihan se, mutta käytännössä ei kyllä ota. Minä kyllä otan miehen sukunimen, jos se ei vaan ole karmeampi kuin omani (tai no, eihän omanikaan niin karmea ole, mutta en vaan ole koskaan pitänyt siitä).


      • höpsinpöpsin
        Alpo kirjoitti:

        Esim. Ef.5:22, 5:24, Kol 3:18 ja 1Pt3:1,5

        Jo ihmistä luodessaan Jumala sanoi, että MIES luopukoon isästään ja äidistään ja liittyköön vaimoonsa. Tämän selvemmin ei sukunimettömässä maailmassa voinut ilmaista, että miehen pitää muuttaa nimensä liittyessään vaimoonsa. Tai sitten koko nimiasialla ei ole väliä kristillisyyden kannalta....


    • yksi toimittaja

      on Kyllikki Ala-lehtimäki-Jääskeläinen, joten mikäs siinä. Naista kyllä muistuttaisin, että esim. Kelan lomakkeet (naisethan ne usein koko perheen puolesta täyttelee) on tuskaisen ahtaita pitkänimisille.

    • Yks äiä

      Mitä se hyödyttää itteäs pitää oma moni-viivainen sukunimesi Miehesi sukunimen rinnalla, kun ei kukaan sitte ota selvää mikä olet omaa sukuas.

    • VOI..

      Olla mitään viivoja....,sehän on suurta syntiä ja muutenkin on varmasti suuria ongelmia jatkossa esim. ystäväpiirissä,jos sukunimestä löytyy viiva. Kolmiosta saa kyllä viivan ajamalla karvat pois...., kelpaa varmaan isännällekkin,mutta älä vain mainitse asiasta papille...

    • tuo Mustikka-maa

      oli vain esimerkki, koska eihän tuollaista nimeä ole tai se on ainakin kieliopillisesti väärin. Sen sijaan esim. nimi Mansikka-aho jaetaan tavuviivalla, koska siinä on perääkkäin kaksi samaa vokaalia eri tavuissa. Jos em. nimen liitetään joku toinen sukunimi, se erotetaan pitkällä ajatusviivalla — (vrt -). Toisaalta kaksi pitkää ajatusviivaakin on täysin mahdollista, esim. Tenkula—Kylä—Liuhala.

      • Nimetön

        Tuon niminen henkilö on kait olemassakin,muistelen?.Kyllä mä menen peiton-alle nukkumaan on jo-myöhäinen ilta.(klo 22,07).


      • Nieminen2

        Itseänikin pisti silmään ekana se, että Mustikkamaa kirjoitetaan kyllä yhteen, eikä viivalla. Mansikka-aho on taas toisesta syystä viivalla ;) Mutta esim. Vähä-Kurki on taas eri asia. Että ei sotketa näitä.

        Eiköhän nimeä voi vääntää niin pitkäksi kunnes itse kyllästyy sitä käyttämään ja vaihtaa lyhyempään.


    • nii tärkeetä

      ota sukunimeks: - - kaks viivaa vittu sulla on ongema.

      • sinullakin,

        jättänet kirjalliset suoritukset sovinnolla muille.


      • helppo nimi
        sinullakin, kirjoitti:

        jättänet kirjalliset suoritukset sovinnolla muille.

        Mä taas tein näin: Mulla on ruotsinkielinen etunimi ja sukunimi, molemmat vaikeita kirjoittaa ja lausua supisuomalaisen. Äidinkieleltäni olen ruosinkielinen, kotoisin Helsingistä.
        Kun menin naimisiin, otin ensin suomenkielisen mieheni nimen omani jatkoksi.

        Nimestäni tuli niin mahdoton käytännössä, että tänä keväänä vaihdoin kaksoissukunimen kaikkein tavallisimmaksi suomenkieliseksi sukunimeksi eli mieheni nimeksi.

        Jäi vielä se äidinäidiltä peritty vaikea etunimi jäljelle :)

        Lapset tulevat totisesti saamaan ihan tavallisen suomenkielisen nimen isänsä sukunimen. Tiedetäänpä heidät suomalaisiksi!


      • Nimetön
        helppo nimi kirjoitti:

        Mä taas tein näin: Mulla on ruotsinkielinen etunimi ja sukunimi, molemmat vaikeita kirjoittaa ja lausua supisuomalaisen. Äidinkieleltäni olen ruosinkielinen, kotoisin Helsingistä.
        Kun menin naimisiin, otin ensin suomenkielisen mieheni nimen omani jatkoksi.

        Nimestäni tuli niin mahdoton käytännössä, että tänä keväänä vaihdoin kaksoissukunimen kaikkein tavallisimmaksi suomenkieliseksi sukunimeksi eli mieheni nimeksi.

        Jäi vielä se äidinäidiltä peritty vaikea etunimi jäljelle :)

        Lapset tulevat totisesti saamaan ihan tavallisen suomenkielisen nimen isänsä sukunimen. Tiedetäänpä heidät suomalaisiksi!

        Ei varmaankaan ole identtiteettisi kärsinyt?.


    • Nimetön

      Muistathan sitten kun täytät joitakin virallisia lomakkeita/kaavakkeita.Niin mutta lomakkeet palvelee ihmistä.

    • saa olla vai eikö saa?

      Aijajai, mää repeen!! Näin älyvapaata kysymystä en ole nähnyt aikoihin. Ettäkö joku pykälä määräisi montako viivaa saa olla sukunimessä. Halloota!! Nimi on nimi vaikka kuulostaisi/näyttäisi kuinka hullunkuriselta tms. Kaikkea sitä näkee kun vanhaksi elää :-D))))

      • montako

        niitä äitä nyt saa olla? Jos on liikaa vaihdetaanko loput ööksi taikka üüksi? Tarvitsen vastauksen huomiseksi sillä aion hakea Öllölän kyläsihteerin virkaa.


    • fcghjfghj

      että molemmat pitää omat nimet!!

      • jenni---

        Miksi edes pitää silloin mennä naimisiin jos sukunimistä tulee tällainen ongelma. Itselleni on ainakin täysin selvää että otan mieheni nimen mikäli joskus menen naimisiin.. Oma sukunimeni on sellainen, että se ei sovi kaksoisnimeksi minkään toisen sukunimen kanssa ja jos sukunimeni vielä olisi kaksoisnimi, niin en ajattelisi pelkästään itseäni vaan kaikkia muita jotka joutuisivat elämään Lehtinen-Koivunen-Järvinen sukunimeni kanssa... Hyi. Jos naimisiin mennään niin yksi sukunimi, joko oma tai toisen. Tai sitten molemmat pitää omansa.


      • Nana-nam
        jenni--- kirjoitti:

        Miksi edes pitää silloin mennä naimisiin jos sukunimistä tulee tällainen ongelma. Itselleni on ainakin täysin selvää että otan mieheni nimen mikäli joskus menen naimisiin.. Oma sukunimeni on sellainen, että se ei sovi kaksoisnimeksi minkään toisen sukunimen kanssa ja jos sukunimeni vielä olisi kaksoisnimi, niin en ajattelisi pelkästään itseäni vaan kaikkia muita jotka joutuisivat elämään Lehtinen-Koivunen-Järvinen sukunimeni kanssa... Hyi. Jos naimisiin mennään niin yksi sukunimi, joko oma tai toisen. Tai sitten molemmat pitää omansa.

        Jos nainen tahtoo pitää oman nimensä tai ottaa naurettavan ja niin ällöteennäisen kaksiosaisen niin hän viestittää julkisesti ympäristölleen että ei pidä miestään eikä avioliittoaan minään.

        On se jotenkin naurettavaa että samassa perheessä lapsilla ja lasten isällä on selkeä nimi mutta äiti on joku helvetin Koiso-Kanttila-Yli-Pahkala. Ja tämmöisestä feministit taittoivat kynttä niinkuin kyseessä olisi ollut maailman tärkein asia...

        Mutta ehkäpä se suomessa onkin tämän tasa-arvon tavoite että miesten roolia ja perinteitä tuhoamalla ja alistamalla luodaan sitten sitä tasa-arvoa.

        Ja nimet OVAT NIIN TÄRKEITÄ JA HENKILÖKOHTAISIA asioita, että jos olisin eri niminen kuin aviomieheni kokisin, että olisimme aviollisesti kaksi erillistä ihmistä, emmekä yhtä ja samaa perhettä. Ajatus on erittäin iljettävä, ihan kuin oltaisiin jo valmiita eroon. Kaksiosaisen sukunimen ottaminen on puolestaan feministinen kannanotto. Ei kiitos.

        Tahdon kaikessa rakastaa mun miestäni ja osoittaa myös nimellä että en ole feministi, vaan nainen, ja kaikessa yhtä mieheni kanssa.


      • Avaa silmäsi
        Nana-nam kirjoitti:

        Jos nainen tahtoo pitää oman nimensä tai ottaa naurettavan ja niin ällöteennäisen kaksiosaisen niin hän viestittää julkisesti ympäristölleen että ei pidä miestään eikä avioliittoaan minään.

        On se jotenkin naurettavaa että samassa perheessä lapsilla ja lasten isällä on selkeä nimi mutta äiti on joku helvetin Koiso-Kanttila-Yli-Pahkala. Ja tämmöisestä feministit taittoivat kynttä niinkuin kyseessä olisi ollut maailman tärkein asia...

        Mutta ehkäpä se suomessa onkin tämän tasa-arvon tavoite että miesten roolia ja perinteitä tuhoamalla ja alistamalla luodaan sitten sitä tasa-arvoa.

        Ja nimet OVAT NIIN TÄRKEITÄ JA HENKILÖKOHTAISIA asioita, että jos olisin eri niminen kuin aviomieheni kokisin, että olisimme aviollisesti kaksi erillistä ihmistä, emmekä yhtä ja samaa perhettä. Ajatus on erittäin iljettävä, ihan kuin oltaisiin jo valmiita eroon. Kaksiosaisen sukunimen ottaminen on puolestaan feministinen kannanotto. Ei kiitos.

        Tahdon kaikessa rakastaa mun miestäni ja osoittaa myös nimellä että en ole feministi, vaan nainen, ja kaikessa yhtä mieheni kanssa.

        "Jos nainen tahtoo pitää oman nimensä tai ottaa naurettavan ja niin ällöteennäisen kaksiosaisen niin hän viestittää julkisesti ympäristölleen että ei pidä miestään eikä avioliittoaan minään."

        Kun menin naimisiin, oli ollut töissä ulkomailla lähes kahdeksan vuotta. Olen työtehtävässä, jossa joudun olemaan paljon tekemisissä eri ihmisten kanssa organisaatiossamme.

        Kun nuo ihmiset olivat kahdeksan vuoden ajan oppineet tuntemaat minut tietyllä nimellä, ja se oli ollut nimeni jo 36 vuotta, ei todellakaan tullut mieleenkään vaihtaa sitä.

        Siispä lisäsin nimeeni väliviivan ja mieheni nimen.

        Ihmiset jotka minua etsivät sisäisestä osoitekirjasta, löytävät edelleen. Mutta itselleni oli tärkeää, että minulla on myös mieheni nimi.

        Minusta on törkeää että tästä vetelet jotain johtopäätöksiä siitä, että en rakastaisi miestäni.


      • Avaa silmäsi
        Avaa silmäsi kirjoitti:

        "Jos nainen tahtoo pitää oman nimensä tai ottaa naurettavan ja niin ällöteennäisen kaksiosaisen niin hän viestittää julkisesti ympäristölleen että ei pidä miestään eikä avioliittoaan minään."

        Kun menin naimisiin, oli ollut töissä ulkomailla lähes kahdeksan vuotta. Olen työtehtävässä, jossa joudun olemaan paljon tekemisissä eri ihmisten kanssa organisaatiossamme.

        Kun nuo ihmiset olivat kahdeksan vuoden ajan oppineet tuntemaat minut tietyllä nimellä, ja se oli ollut nimeni jo 36 vuotta, ei todellakaan tullut mieleenkään vaihtaa sitä.

        Siispä lisäsin nimeeni väliviivan ja mieheni nimen.

        Ihmiset jotka minua etsivät sisäisestä osoitekirjasta, löytävät edelleen. Mutta itselleni oli tärkeää, että minulla on myös mieheni nimi.

        Minusta on törkeää että tästä vetelet jotain johtopäätöksiä siitä, että en rakastaisi miestäni.

        Kirjoitin viestini ennen kuin oli käynyt lukemassa profiilisi, siinä harhaluulossa että sinulle ehkä kannattaisi selittää jotain loogisin perusteluin.

        Nyt tiedän paremmin. Jos olisin lukenut profiilin ensin niin en olisi edes vaivautunut kommentoimaan, vaan antanut mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos.


      • Phns
        jenni--- kirjoitti:

        Miksi edes pitää silloin mennä naimisiin jos sukunimistä tulee tällainen ongelma. Itselleni on ainakin täysin selvää että otan mieheni nimen mikäli joskus menen naimisiin.. Oma sukunimeni on sellainen, että se ei sovi kaksoisnimeksi minkään toisen sukunimen kanssa ja jos sukunimeni vielä olisi kaksoisnimi, niin en ajattelisi pelkästään itseäni vaan kaikkia muita jotka joutuisivat elämään Lehtinen-Koivunen-Järvinen sukunimeni kanssa... Hyi. Jos naimisiin mennään niin yksi sukunimi, joko oma tai toisen. Tai sitten molemmat pitää omansa.

        En käsitä mikä siinä nimessä on niin pyhää. Itseään vain helpottaa, jos ottaa koko perheelle yhteisen helposti kirjoitettavan sukunimen. En myöskään ymmärrä joidenkin kantoja että miehen sukunimen ottaminen olisi tapa osoittaa kunnioitusta miehelle. Eikö nainen ansaitse kunnioitusta? Entä jos miehen sukunimi sattuu olemaan vaikka Virtanen ja naisella on erikoisempi, ja kenties molempia suhteen osapuolia enemmän miellyttävä nimi? Sitä ei tietenkään uskalleta ottaa, koska on perinteen mukaista valita miehen nimi.

        Tuollaiset hyödyttömät perinteet roskiin ja jokainen pari toimikoon oman tahtonsa mukaan. Jos yhteisymmärrykseen ei päästä, hyvä vaihtoehto on keksiä perheelle kokonaan uusi sukunimi.

        Pidän omasta erikoisesta sukunimestäni, ja minulle on aivan selvää että pidän sen. Joku varmasti väittää että se on jotenkin epäkunnioittavaa miestäni kohtaan, mutta mieheni tietää ettei asia ole näin.


      • Alpo
        Phns kirjoitti:

        En käsitä mikä siinä nimessä on niin pyhää. Itseään vain helpottaa, jos ottaa koko perheelle yhteisen helposti kirjoitettavan sukunimen. En myöskään ymmärrä joidenkin kantoja että miehen sukunimen ottaminen olisi tapa osoittaa kunnioitusta miehelle. Eikö nainen ansaitse kunnioitusta? Entä jos miehen sukunimi sattuu olemaan vaikka Virtanen ja naisella on erikoisempi, ja kenties molempia suhteen osapuolia enemmän miellyttävä nimi? Sitä ei tietenkään uskalleta ottaa, koska on perinteen mukaista valita miehen nimi.

        Tuollaiset hyödyttömät perinteet roskiin ja jokainen pari toimikoon oman tahtonsa mukaan. Jos yhteisymmärrykseen ei päästä, hyvä vaihtoehto on keksiä perheelle kokonaan uusi sukunimi.

        Pidän omasta erikoisesta sukunimestäni, ja minulle on aivan selvää että pidän sen. Joku varmasti väittää että se on jotenkin epäkunnioittavaa miestäni kohtaan, mutta mieheni tietää ettei asia ole näin.

        selittää. Ja voiha sitä perustella mm.raamattuun tukeutumalla, perheen yhtenäisyydellä, aviopuolisoiden yhdeksi lihaksi tulemisella jne. Voihan mies sen kunnioituksen osoituksena kokea. Kyllä toki nainenkin kunnioitusta naisena ansaitsee... Minäkin pidän omasta nimestäni, mutta jos olisin nainen, en olisi lainkaan 100varma, että pidän sen, koska olisin ymmärtänyt, ettei minun tulisi sitä pitää.


    • tuotajoo

      ei ouk tullunna ajteltuu, mut mitehä nuita rapuja suap pyyvvettyy tänä kesänä ja ku osalta puuttuu sakset...

    • Kimitys

      ei sinusta voi tulla Mustikka-Maa-Dahlman-Räikköstä.

      • sitten

        Strawberry-Civil-Fields-Räikkönen?? Vai onko se Kimikin jo varattu?


    • Rafaella

      Itse kun aikoinani menin naimisiin ulkomailla, ei nimeään voinut valita. Sain mieheni kaksiosaisen nimen johon viivalla liitettiin omani. Siis minulla on kolme sukunimeä, mutta vain yksi viiva:D
      Käytän niistä usein vain ensimmäistä, kuin myös mieheni.(ulkomailla onnistuu näin) Enkä ole niitä ajatellut vaihtaa, harvemmin joutuu kaikki nimet selostamaan. Että näin. Onnea matkaan vaan, valitse juuri sellainen nimi kuin itse haluat.

    • nimihirviöt ..

      Jotenkin huvittavia nuo sukunimiyhdistelmät, ja varsinkin jos vielä etunimikin on väliviivamallia.

    • nimen vaihto

      Tietääkö kukaan voiko vaihtaa sukunimeä 20 vuoden naimisissa olon jälkeen niin,että mies ja lapset ottavat naisen tyttönimen sukunimekseen?

      • sanoo näin

      • FN5K3

    • et ole tosissasi

      Oikeasti? Miksi ihmisten on pakko ottaa mahdollisimman pitkiä nimi? Tietenkin etunimesikin on joku Maija-Anniina. Eikö nyt voisi joko pitää sen oman nimensä tai sitten ottaa sen toisen nimen. Nimiin pitäisi todellakin määrätä joku maksimi merkki määrä.

      Satun olemaan töissä paikassa, jossa naputellaan ihmisten yhteystietoja ja tulee heti negatiivinen käsitys ihmisestä jolla on yhdistelmä sukunimi. Ja voit6 sitten varautua vielä siihen, että joka lomakkeen täyttö tulee sinullekkin hankalaksi, kun nimesi ei mahdu mihinkään.

    • Ala-Kapee-Hakulinen jne.

      Julkisuudessakin pyörii näitä yhdistelmänimiä, joissa on kaksikin väliviivaa. Esimerkiksi Itä-Suomen maaherra on Pirjo Ala-Kapee-Hakulinen. :)
      Vieläkin hankalampia nimiä toki löytyy, mutten nyt muista esimerkkejä.

    • Mitä vittua ?

      Onko sallittua ?

    • jos suunnittelet

      Jotakin uutta sukunimeä,sen pitäis kertoa jotakin omistajastaan.(tarkoitan aivan uutta nimeä)

    • on ollut

      tarja tenkula-kylä-liuhala.. eli on niitä moniosaisia nimiä muillakin..

    • mansikka maa-

      ja metsätalousministeri Marja-Liisa Savolainen-Karjalainen-Lappalainen-Hämäläinen :D

      • Tiikki

        oma sukunimesi ja sillä siisti. Jos oma sukunimesi on miellyttävä ja haluat sen pitää niin miksi ympätä siihen väkisin miehenkin nimi. Itse tiedät olevasi naimisissa, joten ei siihen muille merkiksi tarvitse enää miehen nimeä.
        Minä pidin oman sukunimeni ja se kävi hyvin myös miehelleni. Lapsellamme on minun sukunimeni. Mieheni sukunimi on 4 yleisimmän sukunimen joukossa, joten se riitti meille molemmille syyksi.


    • lissukka4

      Jos sukunimesi on luonnostaan kaksiosainen esim. halla-aho niin käsittääkseni siihen voi ottaa miehesi sukunimen perään viivan kanssa.

      esim. Halla-aho-Korhonen

      • tarkennustatarkennus

        Tämä ei ole ainoa mahdollisuus, vaan toinen on myös sellainen suvussa kulkenut sukunimi, joka ei ole luonnostaan kaksiosainen. Tällaisia on paljon Pohjanmaalla, esim. Söder-Kultalahti. Silloin voi kaksoisnimeksi ottaa periaatteessa vaikka Söder-Kultalahti-Rinta-Opas. Lapsista tulee tietysti Rinta-Oppaita, koska se on se perheen yhteinen nimi. Vain toisella puolisoista kun voi olla yhdysnimi.


    • Von/ Af Thundergren

      Sukunimi kertoo mistä suvusta tulee.

      Aina kun nimesi kerrot, niin kerrot samalla mistä suvusta tulet.

      On aika noloa jos sukunimeensä ei ole yhteyttä sukunsa tai miehensä kautta.
      Mielestäni naiselle pitäisi miehensä sukunimi kelvata ja lapsilla tulisi olla pelkästään miehen sukunimi.

      Ajatelkaapa asiaa, Veikko Tavallinen vaihtaa sukunimekseen Thundergrenin.

      Hieno ja harvinainen sukunimi. Ihka varmasti ihmiset kyselevät ja googlettavat nimeä ja on aika noloa sitten selitellä että vaihdoin sen Tavallisen kun halusin olla vähän erikoisempi nimeltäni.

      • von Taffelström

        Huomaatko miten ristiriitaisia puhut? Sukunimi kertoo mistä suvusta tulee, mutta sitten naisen pitäisi kuitenkin vaihtaa nimensä miehen nimeksi - aika ristiriitaista. Lapsethan tulevat sekä isänsä että äitinsä suvusta yhtä hyvin.

        Veikko voi vaihtaa nimekseen Thundergren, jos se on tietyn määrän sukupolvia taaksepäin hänen suvussaan jollakin esi-isällä/äidillä. Sitä ei välttämättä Googlesta löydy. Tai jos kenelläkään suomalaisella ei ole Thundergren nimenä, sitä voi anoa itselleen. Näin se menee nykyisin.


    • Thundergren

      Meillä on suomessa pitkä perinne jossa nainen tulee miehen sukuun naimalla.
      Ja ottaa silloin miehensä sukunimen ja lapsille tulee myös isän sukunimi.
      Oman mielipiteeni mielestä se on hyvä perinteinen tapa ja taitaa olla edelleen yleisin.

      Jos nainen haluaa pitää tyttönimensä niin siitä vaan, samoin jos halutaan tehdä pitkiä ja hankalia yhdysnimiä niin sen kun.

      Samoin voi hakea uutta tai vapaana olevaa sukunimeä.

      Poittini oli että on noloa käyttää sukunimeä johon ei ole sukusiteitä.
      Tarkennukseksi sukunimeä voi hakea miehen tai naisen suvuista ja silloin onkin joku sukuside.

      • kkk'''

        Tämä "perinne" ei vaan ole kovinkaan pitkä. Vasta reilut 100 vuotta. Vielä 1800-luvulla itäsuomalaisella nimialueella naiset pitivät sukunimensä naimisiin mennessäänkin. Länsi-Suomessa nimi oli sidottu taloon, joten joskus mieskin sai vaimon nimen.


    • miehensä vaimo

      Itse otin mieheni sukunimen. Oma sukunimeni on hyvin tavallinen suomenkielinen sana joka tarkoittaa rakennusta(kts. esim edellinen viesti). Kuitenkin niin harvinainen, että olen monet monituiset kerrat joutunut sanomaan nimeni useaan kertaan kysyttäessä ja puhelimitse toimitetut asiat ovat saattaneet mennä väärälle nimelle. mm. tästä syystä minulle oli selvää, että otan mieheni nimen. Ja olen myös aina ollut hieman vanhanaikainen siinä mielessä, että mielestäni avioliittoon astuessani en enää ole isäni tyttö vaan mieheni vaimo.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      228
      3578
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2201
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2091
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1985
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      87
      1662
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1381
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1281
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1267
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1208
    Aihe