Hei1 onko kohtalotovereita? Minulla alkoi viime elokuussa virtsarakko supistamaan ihan mielettömästi, ja siihen ei auttanut mitkään lääkkeet, söin varmaan 4 eri antibioottikuuria (siis aloitin, ja jätin kesken kun eivät tehonneet. Minulla oli heinäkuun puolella tavallinen virtastien tulehdus, ja se parani nitrofur C kuurilla. mutta sitten viisi päivää kuurin loputtua oireet alkoivat uudestaan, eli ne olivat ihan saman tuntuiset kun pissatulehduksen ensimmäisen päivän oireet, mutta eipäs ollutkaan enään sitä.
Menin aika nopeasti yksityiselle urologille, joka meiasi että se on stessistä lauennut, ja kirjoitti mulle Destrusoilejä ja Mobiceja, mutta eipäs auttanut oleellisesti, joten kävin uudestaan ja sain sen lisäksi Lyrica ja Tritylejä.
Aloitin Triptylien syömisen. mutta jätin muut lääkkeet pois. Ehdin syödä niitä viikon kunnes mulle tuli kasvohalvaus, ja kun itse kuvittelin, että se oli joku ylireaktio niihin, niin mainitsin myös asiasta lääkärille keskussairaalan akuuttiosastolla, ja hän oletti että olin yliherkkä niille ( kuulin möyhemmin, ettei Triptylistä voi tulla kasvohalvausta). Ajattelen nyt jälkikäteen että se tuli kivuista, kuljin toista kuukautta sellaisten kipujen kanssa, että oksat pois (voisi sanoa, että mulla olli 1,5 kk samanlaiset kuvit kun on pissatulehduksen ensimmäisenä päivänä).
Varasin nyt ajan taas ajan eri urologille, joka endotti heti tähystystä. ei löytynyt mitään, ultraäänessä olin käynynyt jo aikaisemmin, eikä siinäkään ollut mitään. Nyt minulle ehdotettiin virtaputken venytystä, ja kävin 3 kertaa venytksessä, ja kyllä noin 2 kk viimeisestä venytyksestä supistukset loppuivat melkein.
Mutta nyt siitä on 7 kk ja aina vaan mulla on joku kummallinen särky joka päivä.
Onko kenelläkään ollut vastavaa, vai olenko ainut?
Kun ei ole keneltä kysyä, loppuuko tämä kipu ikinä? Lääkarit vastaavat vain, että toivotaan niin.
Ja kun kysyin eikö ole muuta hoitokeinoa, sain vastauksekseksi, että ei ole, pitää vain odotta.
Ja kyllä voisin odottaakin, jos tietäisin että tämä jonakin päivänä hellittää ja että saisi elää terveenä ilman väsyttäviä lääkkeitä.
Toivoisin niin, että saisin jotakin vastausta ( en tietenkään toivo tätä kamalaa tautia kenellekään) mutta toivoisin että saisin jutella jonkun kanssa joka on saman kokenut, jos saisi jotain neuvoja, mitä voisi auttaa.
virtsaputken venytys
5
3508
Vastaukset
- IC - kystiitti
Hei, kannattaa lukea sisätautien osiosta otsikon "inkontinenssi" alta aiheesta IC ja interstitielli kystiitti.
Itse olen kärsinyt jo vuosia vaivasta ja kivut saattavat olla todellakin melkein sietämättömiä.
Minua on hoidettu hyvin kunnallisella puolella, on tehty kaikki mahdolliset tutkimukset ja hoidot (rakon huuhtelut ja virtsaputken venytyksiä). Lääkkeenä Triptyl 25 mg illansuussa, kipulääkkeeksi tarvittaessa Panadol. Virtsakokeita otetaan useinkin, mutta bakteerikasvua niissä ei ole. Tosin joskus virtsatulehdus on laukaissut myös kystiitin oireet pahemmiksi. Samoin kylmettyminen pahentaa oireita. Siksi kesälläkin pidän itseni lämpimänä.
Tällä hetkellä on hyvä vaihe, ei juurikaan oireita.
Hankala vaiva, mutta se saattaa joskus ihan yks´kaks itsestäänkin hävitä.- Kipuihin kyllästynyt
Hei! Kiitos vastauksesta, olen käynyt tähystyksessä, ja lääkäri totesi ettei se ole IC-tä, koska sitä hänkin tietysti pelkäsi. Totesi vain että nyt ollaan voiton puolella kun sitä ei tavi pelätä. Siltikin kivut ovat vaivanneet päivittäin lähes vuoden.
- KOhtalotoverisi Jonsku
Kipuihin kyllästynyt kirjoitti:
Hei! Kiitos vastauksesta, olen käynyt tähystyksessä, ja lääkäri totesi ettei se ole IC-tä, koska sitä hänkin tietysti pelkäsi. Totesi vain että nyt ollaan voiton puolella kun sitä ei tavi pelätä. Siltikin kivut ovat vaivanneet päivittäin lähes vuoden.
Hei
Olen kohtalotoverisi. Kärsin parin vuoden ajan rajuista "virtsaputken tulehduksista". Ne eivät ole sitä vaan minulla Virtsaputken oireyhtymä.
Elämä on rajoittunut aika paljon. Olin Alpeilla matkassa ja istuminen kylmillä hissinpenkeillä takasin sen että mulla oli koko viikko todella pahaa kipua. Välillä kävelin kuin kakat housussa ja jouduin ottaa kipulääkettä niin että meni tokkurassa.
Mutta olen huoannut seuraavia asioita joita toivon että sinäkin miettisit. Minulla kivut liittyvät myös todella selkeesti siitä että olenko stressaantunut. Ja kipu kertoo minulle usein siitä että onko paha ja stressaantunut olo. Itse en aina tiedä että minua mikään vaivaa kunnes kipu alkaa. Eli se liittyy myös henkiseen vaivoihin useimmilla. Varsinkin jos olet herkkä niin kivut voivat olla rajuja.
Kokeile seuraavia:
1. Suihkuta päivisin useita kertoja lämmintä/melko kuumaa vettä virtsaputken suun alueelle. Esim auttaa illalla nukkumaan menoa jos koskee. Minulla tämä on auttanut pitämään kurissa kivut (Paitsi alppimatkalla istuminen kylmässä joka päivä toi kivut takas)
2. Osta itsellesi lämpötyynyt ja kun kivut ovat pahat, suihkuta lämpimällä vedellä ja sen jälkeen mene makaamaan ja laita lämmitetty lämpötyyny haarojen väliin ja Villasukat ym lämmintä päälle
3. Koita ottaa itsellesi rentouttavia aikoja. Koita aistia stressaako sinua joku.
4. Koita vyöhyketerapiaa. Olen itse menossa sellaiseen sillä kuulin että akupunkitiopisteiden painaminen jaloissa auttaa.
5. Harkitse myös vakavasti fysioterapiaan menoa. Lääkärit eivät kerro tästä sinulle. Fysioterapiassa opit nimittäin rentouttamaan erilaisia lantiopohjan lihaksia..kivot voivat vähentyä suuresti. Itse olen menossa. Koitan saada työterveyteen tämän tai vakuutuksestani mutta myös kunnallisen kautta pitäisi hoitua
6. Vältä nimeomaan kylmässä istumiseta kovin kauaa. Pulkkamäessä voi käydä mutta ei liian kauaa;-)
7. Pidä lämpimiä vaatteita varsinkin talvella. Pidä talvellä sukkahousuja ainakin housujen alla. Virtsaputki/rakko ei pidä kylmästä
8. Lopeta lääkkeiden syönti kuten juuri triptyl. Se väsyttää entisestään. Sillä tämä tauti jo väsyttää sinua. Pyydä lääkäriltä Omnikille kuuri. Syö sitä vaikka 2-3 kuukautta ja sen jälkeen lopeta.
9. Juo vetta paljon. Olen välillä saanut PAHAN kipukohtauksen sammumaan sillä että olen juonut litran pari vettä.
10. Kipulääkkeenä käytä Para-tabsia 500 mg. pahimpaa kipuu on 1000 mg. Siinä ei ole tulehduslääke ainetta mitä on esim Buranassa. Burana myös pahentaa kipua.
Tsemppiä ja kysy ilman muuta lisää, vaihdan mielelläni kokemuksia kanssasi.
Iloista päivää - Anonyymi00005
KOhtalotoverisi Jonsku kirjoitti:
Hei
Olen kohtalotoverisi. Kärsin parin vuoden ajan rajuista "virtsaputken tulehduksista". Ne eivät ole sitä vaan minulla Virtsaputken oireyhtymä.
Elämä on rajoittunut aika paljon. Olin Alpeilla matkassa ja istuminen kylmillä hissinpenkeillä takasin sen että mulla oli koko viikko todella pahaa kipua. Välillä kävelin kuin kakat housussa ja jouduin ottaa kipulääkettä niin että meni tokkurassa.
Mutta olen huoannut seuraavia asioita joita toivon että sinäkin miettisit. Minulla kivut liittyvät myös todella selkeesti siitä että olenko stressaantunut. Ja kipu kertoo minulle usein siitä että onko paha ja stressaantunut olo. Itse en aina tiedä että minua mikään vaivaa kunnes kipu alkaa. Eli se liittyy myös henkiseen vaivoihin useimmilla. Varsinkin jos olet herkkä niin kivut voivat olla rajuja.
Kokeile seuraavia:
1. Suihkuta päivisin useita kertoja lämmintä/melko kuumaa vettä virtsaputken suun alueelle. Esim auttaa illalla nukkumaan menoa jos koskee. Minulla tämä on auttanut pitämään kurissa kivut (Paitsi alppimatkalla istuminen kylmässä joka päivä toi kivut takas)
2. Osta itsellesi lämpötyynyt ja kun kivut ovat pahat, suihkuta lämpimällä vedellä ja sen jälkeen mene makaamaan ja laita lämmitetty lämpötyyny haarojen väliin ja Villasukat ym lämmintä päälle
3. Koita ottaa itsellesi rentouttavia aikoja. Koita aistia stressaako sinua joku.
4. Koita vyöhyketerapiaa. Olen itse menossa sellaiseen sillä kuulin että akupunkitiopisteiden painaminen jaloissa auttaa.
5. Harkitse myös vakavasti fysioterapiaan menoa. Lääkärit eivät kerro tästä sinulle. Fysioterapiassa opit nimittäin rentouttamaan erilaisia lantiopohjan lihaksia..kivot voivat vähentyä suuresti. Itse olen menossa. Koitan saada työterveyteen tämän tai vakuutuksestani mutta myös kunnallisen kautta pitäisi hoitua
6. Vältä nimeomaan kylmässä istumiseta kovin kauaa. Pulkkamäessä voi käydä mutta ei liian kauaa;-)
7. Pidä lämpimiä vaatteita varsinkin talvella. Pidä talvellä sukkahousuja ainakin housujen alla. Virtsaputki/rakko ei pidä kylmästä
8. Lopeta lääkkeiden syönti kuten juuri triptyl. Se väsyttää entisestään. Sillä tämä tauti jo väsyttää sinua. Pyydä lääkäriltä Omnikille kuuri. Syö sitä vaikka 2-3 kuukautta ja sen jälkeen lopeta.
9. Juo vetta paljon. Olen välillä saanut PAHAN kipukohtauksen sammumaan sillä että olen juonut litran pari vettä.
10. Kipulääkkeenä käytä Para-tabsia 500 mg. pahimpaa kipuu on 1000 mg. Siinä ei ole tulehduslääke ainetta mitä on esim Buranassa. Burana myös pahentaa kipua.
Tsemppiä ja kysy ilman muuta lisää, vaihdan mielelläni kokemuksia kanssasi.
Iloista päivääKokeiles muuten lampaan nahka alus housuja lyhyeksi leikattua villaa,,kyllä,,usko pois,,toimii,,pitää tehdä itse ,leikata nahkasta,ja lyhentää villa,,toimii varmasti!
- lompolo1
Minulla on venytetty siis kolme kertaa ja viimeinen oli kolme viikkoa sitten ja
kyllä on kipuja edelleen ja tämä kyllä tuntuu sietämättömältä. Kun ryhdyttiin toimenpiteeseen niin urologi meinasi, että kivut voi vähentyä. Nyt olen
katetroinut kaksi kertaa päivässä, mutta kyllä kipuja on silti. Mukava vaihtaa ajatuksia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sanna Marin vetänyt leukoja 11 kertaa
Tästähän oli joskus polemiikkia, kun muistaakseni lupasi kymmenen tai jotain vedellä. No nyt niin on, ainakin omien san785924- 1232356
Farmi Suomi: Kokeeko Frederik, 81, saman kohtalon kuin ikämies Danny?
Danny, musiikkineuvos Ilkka Lipsanen, nähtiin mukana Farmi Suomi -realityssä v. 2024. Danny teki yllätysratkaisun ja tuo252178Tyhmä persuväite = köyhä argumentti
Väite, että vasemmistopuolueita äänestäisivät vain “köyhät, tapatyöttömät tai heikoilla lahjoilla varustetut”, kertoo en302138Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa
Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri592121Tiesitkö? Andy McCoy ja Pelle Miljoona saavat taiteilijaeläkettä - Tämän suuruinen eläke on
Ylimääräiset taiteilijaeläkkeet on jaettu ja 59 taiteilijaa sai sen. Taiteilijoiden keskimääräinen eläketulo jää hyvin a651566- 731486
- 391295
Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla
Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt81271Kunnanvaltuusto koolle heti
Tämä on erittäin vakava tilanne 17 hakkiita oli hyrylle mutta Kas kummaa kaksi hakkiota loppusuora oli Kainuusta ja Brys291269