Mä haluaisin kolmannen lapsen tässä pika puoliin.Olisin halukas kuulemaan muiden vanhempien tuntemuksia siitä millaista elämä on kolmen pienen lapsen kanssa,miten parisuhde jaksaa,ja onko kolmas lapsi muuttanut arkea paljon? Entäs tuo talous puoli,onko kolmas lapsi lisännyt menot kohtuuttomiksi?
Vanhemmat lapsemme ovat 09/05 ja 04/07 syntyneet villipedot.Tarkoitus ei ole saada kolmatta ihan oin lyhyellä välillä.
Meillä ei ole sukua lähellä,eli tuki verkkoa ei ole.Molempien vanhemmat ja sisarukset asuvat useiden satojen kilometrien päässä.
Olisin tosi iloinen jos saisin kuulla muiden kokemuksia:)
Haluaisin kolmannen lapsen
14
6619
Vastaukset
- -----------
_Haluat_ kolmannen lapsen? Haluatko sinä vai haluatteko varmasti te molemmat yhdessä? Haluaako miehesi varmasti kantaa vastuuta kolmesta ja hoitaa kolmea pientä lasta?
Hämäsi vain kun käytät tuota muotoa. Lapsen pitää kuitenkin aina olla molempien haluama!- sivusta seurattua
Meillä on työpaikalla muutama (nainen) joilla on kolme lapsia. Itselläni ei ole lapsia, joten en ole täysin puolueeton vastauksessani, mutta vertailen myös näitä sellaisiin, joilla on 1-2 lasta.
Ne äidit, joilla on kolme tai enemmän lapsia ovat oikeasti koko ajan tosi väsyneitä. Kyllähän me kaikki välillä väsytään, mutta kun yksi ja kaksi lastakin tuottaa välillä päivittäin ongelmia, niin kolmessa sitä on jo välillä niin, että koko tiimi kärsii työpaikalla väsymyksen ja kiukkuisuuden vuoksi. En halua kuullostaa "rasistilta", mutta mielestäni eron huomaa selkeästi. Ikäerot ovat 1-4 vuotta. Lisäksi tuntuvat kärsivät kroonisesta rahapulasta ja minua ulkopuolisena säälittää se, ettei heillä ole omaa aikaa ns. itselleen. Napsivat sitä sitten yöllä itselleen, kun haluavat lukea kirjaa jne. Jos menemme vaikka kahvittelemaan, niin samalla pitää koko ajan hoitaa perheiden asioita eikä seurustelusta tule juuri mitään. Tietysti vaikuttaa lasten ja vanhempien persoonallisuus, ikäerot jne.
Mutta täytyy kyllä sen verran sanoa, että vaikuttavat melko tyytyväisiltä rooleihinsa eivätkä ehkä kaipaakaan sitä omaa aikaa samalla lailla kuin itse olen siihen tottunut. Mutta silti ero on mielestäni selkeä.
Jos lasta haluaa yhdessä, niin siitä vaan. Sitten sen kolmen ja neljän tai viiden lapsen kanssa en enää huomaa eroa, paitsi lisääntyvät poissaolot lasten menojen ja sairauksien vuoksi. - ioayabguö
sivusta seurattua kirjoitti:
Meillä on työpaikalla muutama (nainen) joilla on kolme lapsia. Itselläni ei ole lapsia, joten en ole täysin puolueeton vastauksessani, mutta vertailen myös näitä sellaisiin, joilla on 1-2 lasta.
Ne äidit, joilla on kolme tai enemmän lapsia ovat oikeasti koko ajan tosi väsyneitä. Kyllähän me kaikki välillä väsytään, mutta kun yksi ja kaksi lastakin tuottaa välillä päivittäin ongelmia, niin kolmessa sitä on jo välillä niin, että koko tiimi kärsii työpaikalla väsymyksen ja kiukkuisuuden vuoksi. En halua kuullostaa "rasistilta", mutta mielestäni eron huomaa selkeästi. Ikäerot ovat 1-4 vuotta. Lisäksi tuntuvat kärsivät kroonisesta rahapulasta ja minua ulkopuolisena säälittää se, ettei heillä ole omaa aikaa ns. itselleen. Napsivat sitä sitten yöllä itselleen, kun haluavat lukea kirjaa jne. Jos menemme vaikka kahvittelemaan, niin samalla pitää koko ajan hoitaa perheiden asioita eikä seurustelusta tule juuri mitään. Tietysti vaikuttaa lasten ja vanhempien persoonallisuus, ikäerot jne.
Mutta täytyy kyllä sen verran sanoa, että vaikuttavat melko tyytyväisiltä rooleihinsa eivätkä ehkä kaipaakaan sitä omaa aikaa samalla lailla kuin itse olen siihen tottunut. Mutta silti ero on mielestäni selkeä.
Jos lasta haluaa yhdessä, niin siitä vaan. Sitten sen kolmen ja neljän tai viiden lapsen kanssa en enää huomaa eroa, paitsi lisääntyvät poissaolot lasten menojen ja sairauksien vuoksi.Päätit sitten lapsettomana ihmisenä tulla kertomaan millaista on arki kolmen lapsen vanhemmilla... Luoja, mikä taliaivo!!!
- lastenhoito
3 lasta on paljon hankalampaa saada tilapäishoitoon kuin 2. Vanhimman kuljettaminen kerhoon/hoitoon on hankalaa, kun 2 muuta on pidettävä mukana.
Kaupassa käynti on toivotonta kahden sähläjuoksijan ja yhden kannettavan nyytin kanssa.
Normaali henkilöauton takapenkille mahtuu kunnolla vain 2 turvaistuinta.
Kannattaa varmistaa, että lapsiluku on yhdessä puolison kanssa sovittu, muuten voit päästä yksin hoitamaan kaikki kolme.
Työhön paluu viivästyy, palkkakehityksesi jää jälkeen, eläkkeesi pieneksi, kun lasten määrä lisääntyy. Tätä voi hiukan helpottaa, jos lasten ikäerot < 5 v ja käy välillä työssä.
Lapsi ei tuo leipää tullessaan vaan lisää menoja.
terveisin äiti neljälle- totuuden että kolme
menee siinä kuin kaksikin. Tai neljä tai viisi! Tavallaan tietysti työ ja huoli lisääntyy, mutta totta se on, että eka lapsi on työläin ja siitä eteenpäin aina helpottaa. Vaikka olisivat pienillä ikäeroillakin syntyneitä. Se johtuu vain omasta suhtautumistavasta:-).
- kolmen äiti
ihan noin negatiivista ole kuin annat ymmärtää.
Kolme lasta on vaikeampi saada tilapäishoitoon, se on totta, mutta näin meillä oli ainakin vain aluksi (yli vuoden kylläkin)jolloin vauva oli täysin kiinni minussa eikä edes isäänsä kelpuuttanut hoitamaan vaan itki koko ajan jos olin poissa. Nyt kun täyttää pian kaksi vuotta niin on jo helppo antaa hoitoon isosiskon ja isoveljen kanssa.
Ja ap. sanoi että heillä ei edes tuttujen hoitoapua ole lähellä saatavilla joten jos jonkun palkkaavat tilapäisesti lapsia hoitamaan esim. elokuvissa käynnin ajaksi niin esimerkiksi MLL ottaa saman hinnan komesta lapsesta / tunti kuin ottaisi yhdestä tai kahdesta lapsesta.
Kaupassa käynti sujuu ihan hyvin vaikka kaikki ovatkin pieniä, näin ainakin meillä. En ole koskaan antanut lasten juosta valtoimenaan kaupoissa vaan aina on joko istuttu rattaissa tai jos on osannut kävellä nätisti niin on saanut kävellä vieressä.
Kaksi piti joko kiinni ostoskärryistä taikka istuivat niissä kaupoissa olevissa auto-ostoskärryissä. Ja vauva oli useasti kantorepussa koska siinä viihtyi parhaiten.
Toyota corolla versoon ainakin mahtuu kaikki kolme takapenkille ihan hyvin(7 paikkainen on, mutta meillä kaikki istuvat keskellä koska ison koiran takia tarvitsemme koko takaosan käyttöön). Nyt isoimmilla istuimina korokkeet ja nuorimmalla HTS:n turvaistuin.
Työhön paluu viivästyy joo, mutta meillä se ei ainakaan ollut mikään kriteeri jättää kolmatta lasta tekemättä. Töitä kyllä ehtii varmasti tehdä kun lapset ovat kasvaneet. Kun menee takaisin töihin voi vaikka alkaa eläkesäästäjäksi niin eläke karttuu paremmaksi.
Ei se lapsi leipää tullessa tuo ei, mutta ei se kolmas nyt enää niin paljon enemmän kuluta kuin kaksikaan. Ainakin vielä tuntuu niin. Tosin he ovat vielä pieniä ja kukaan ei harrasta mitään uber kallista harrastusta.
Sisarukset ovat toisilleen mielestäni rikkaus. Meitä siskoni kanssa on vain kaksi ja mun mielestä mulla vois olla vielä vaikka pari siskoa/veljeä lisääkin.
Meidän lapset nyt 5v,4v ja 1v11kk. Ekan ja tokan ikäero 1v1kk ja kakkosen ja kolmosen ikäero 2,5v. - 3 lasta
kolmen äiti kirjoitti:
ihan noin negatiivista ole kuin annat ymmärtää.
Kolme lasta on vaikeampi saada tilapäishoitoon, se on totta, mutta näin meillä oli ainakin vain aluksi (yli vuoden kylläkin)jolloin vauva oli täysin kiinni minussa eikä edes isäänsä kelpuuttanut hoitamaan vaan itki koko ajan jos olin poissa. Nyt kun täyttää pian kaksi vuotta niin on jo helppo antaa hoitoon isosiskon ja isoveljen kanssa.
Ja ap. sanoi että heillä ei edes tuttujen hoitoapua ole lähellä saatavilla joten jos jonkun palkkaavat tilapäisesti lapsia hoitamaan esim. elokuvissa käynnin ajaksi niin esimerkiksi MLL ottaa saman hinnan komesta lapsesta / tunti kuin ottaisi yhdestä tai kahdesta lapsesta.
Kaupassa käynti sujuu ihan hyvin vaikka kaikki ovatkin pieniä, näin ainakin meillä. En ole koskaan antanut lasten juosta valtoimenaan kaupoissa vaan aina on joko istuttu rattaissa tai jos on osannut kävellä nätisti niin on saanut kävellä vieressä.
Kaksi piti joko kiinni ostoskärryistä taikka istuivat niissä kaupoissa olevissa auto-ostoskärryissä. Ja vauva oli useasti kantorepussa koska siinä viihtyi parhaiten.
Toyota corolla versoon ainakin mahtuu kaikki kolme takapenkille ihan hyvin(7 paikkainen on, mutta meillä kaikki istuvat keskellä koska ison koiran takia tarvitsemme koko takaosan käyttöön). Nyt isoimmilla istuimina korokkeet ja nuorimmalla HTS:n turvaistuin.
Työhön paluu viivästyy joo, mutta meillä se ei ainakaan ollut mikään kriteeri jättää kolmatta lasta tekemättä. Töitä kyllä ehtii varmasti tehdä kun lapset ovat kasvaneet. Kun menee takaisin töihin voi vaikka alkaa eläkesäästäjäksi niin eläke karttuu paremmaksi.
Ei se lapsi leipää tullessa tuo ei, mutta ei se kolmas nyt enää niin paljon enemmän kuluta kuin kaksikaan. Ainakin vielä tuntuu niin. Tosin he ovat vielä pieniä ja kukaan ei harrasta mitään uber kallista harrastusta.
Sisarukset ovat toisilleen mielestäni rikkaus. Meitä siskoni kanssa on vain kaksi ja mun mielestä mulla vois olla vielä vaikka pari siskoa/veljeä lisääkin.
Meidän lapset nyt 5v,4v ja 1v11kk. Ekan ja tokan ikäero 1v1kk ja kakkosen ja kolmosen ikäero 2,5v.ja voin kyllä sanoa että jokaisen kohdalla on vaan helpottanut ja mennyt paremmin. On jo osannut realistisesti suhtautua siihen mitä tuleman pitää:) Myös miehen kanssa parisuhde alkanut erilailla kukoistaa, ensimmäisen syntymä oli siinäkin suhteessa suurin muutos. Meidän lapset 5, 3 ja 1. Ja jos menot mitoittaa tulojen mukaan niin mikäs tässä elellessä, pahemmin ei edes hoitajaa tarvi kun ei kuitenkaan ole hirveästi rahaa painella ilman lapsia;). Kahdesta isommasta on jo niin paljon seuraa toisilleen että nyt oli todella ihana viettää vauva-aikaa, toki raskasta, mutta ihanaa. Ja nyt tuo nuorimmainenkin konttaa mukana menossa, seuraa on aina kaikille ja kaveri omasta takaa. Positiivisella ja humoristisella asenteella myös pärjää pitkälle. Ja kyllä meillä ehdottomasti isän mukanaolo lasten arjessa on kasvanut kun lapsia on enemmän ja heille ikää karttuu.
- mutta myös leivän tulles
meillä lapset syntyneet 2003,2004 ja 2008 ja nyt kolmen kans on helpompaa ku silloin ku oli vaan kaksi vilkasta taaperoa. Tähän vaikuttaa kaikinpuolin muuttunut elämän tilanne ja se että kolmas lapsemme ei ole vilkas taapero, vaan hyvin helppo, täysin erilainen kuin kaksi vanhempaa olivat taaperoina. Isot lapsemme ovat jo varsin omatoimisia.
Jossain oli tehty tutkimus jonka mukaan kahden lapsen perheissä kulutettiin aikaa lastenhoitoon hieman vähemmän kuin kolmenlapsen perheissä... tottakai jos ne kaksi lasta on vaikka taaperoita... Kolmen lapsen perheissä on usein jo joku koululainenkin, joka on varsin omatoiminen ja josta voi olla jo pientä apuakin pienempien sisarusten hoidossa.
- Lapsia on
Itselläni on kolme lasta ja voin sanoa kokemuksesta, että se kolmas ei muuta sitä elämää enää niin paljon kuin eka ja toinen. Sitä oppii joustamaan ja katsomaan läpisormien sellaisia asioita joita stressasi ekan lapsen kanssa. Mutta tottakai työmäärä lisääntyy. (Siivoukset ja pyykit) Ruokalaskut eivät välttämättä paljoa nouse kun alkaa ostaa kaikkia tuotteita jättipaketteina..
Ja vinkkinä jos on työpaikka, kannattaa mennä joka lapsen jälkeen edes vähäksi aikaa töihin, niin äitiysraha lasketaan sen palkan mukaan vaikkei olisi kuin 2-5kk töissä (ainakin ennen näin). Muuten saa sen minimi päivärahan. - kaksi + yksi
Meilläkin jyllää vauva kuume ja lämpöä on kovasti..hymy! Vanhimmat lapsemme ovat poika pian 14v ja tyttö 8v. Olemme pohtineet asiaa ja yrittäneet järkeillä sitä...Nähdä asiasta "valoisat ja pimeät puolet" Tuntuu että tällä hetkellä elämämme on pikkuhiljaa rauhoittunut kun muksuilla on omat kaverinsa/harrastuksensa ja meille jää kahden keskistäkin aikaa. Olemmeko siis valmiit palaamaan vauva ajan vaateisiin? Luopua nykyisestä tilanteestamme? Haluaisimme että olemme täysin varmoja ja ettei tunteemme sokaise järjen ääntä. Tämä on vaikea asia jota haluamme harkita vielä jonkin aikaa. Täytyy myös ajatella toimeentulomme vaikka olemmekin vakituisessa työssä niin ainahan perheen suureneminen vaikuttaa ja haluaisimme että meillä olisi mahdollisuus tarjota lapsillemme mitä he tarvitsevat.
Onko muilla ollut samanlaista pähkäilyä?- Tähti*
Me painimme ihan samojen ajatusten kanssa, esikoinen on jo koulussa ja toka jo 5v. Vapaa-aikaa on enemmän, lapset keskenäänkin pärjäävät, ei tarvitse enää niin paljoa vahtimista. On aikaa harrastaa, matkustella ja tehdä isompien kanssa.
Haluammeko luopua ajasta, josta haaveilimme kahden ensimmäisen ollessa pieniä? Onko kolmen lapsen kanssa eläminen niin paljon erilaisempaa? Jaksaako sitä itse aloittaa uudestaan alusta?
Tunteet kyllä tuntuvat ajoittain saavan niskalenkin tässä asiassa, vauvakuume niin polttelee :)
Lohduttavaa, että muitakin pohdiskelijoita löytyy.
- kolmen äiti
Meillä 3 lasta, 5,3 ja 6 kk ja tosi hyvin on mennyt. Helpottaa tosi paljon joka lapsen kohdalla. Pelkäsin itse todella paljon että miten tulen jaksamaan kun olin tosi väsynyt tokan vauva aikana ja parisuhde tiukilla. Rahaa menee varmaan yhtä paljon nyt kun ekan lapsen aikana, sitä oppii kokoajan taloudellisemmaksi ja osaa säästää ja organisoida. Ykkönen ja kakkonen leikkii yhdessä joten itse voi keskittyä rauhassa vauvaan:) Parisuhdeongelmilta ollaan vältytty, ne tappelut ollaan jo tapeltu. Toki väsyneitä päiviä on ja silloin tulee helpommin riitaa, mutta niinhän se on ilman lapsiakin. Itse olen 29 vuotias, ja kohta hormoonikierukan laittoon menossa, mutta ei se iltatähti ole poissuljettu vaihtoehto joskus 4-6 v päästä...:) On ne lapset elämän suola. Mutta koska itse opiskellu kokoajan ja vasta vuoden päivät kerkesin olla töissä ni ennen iltatähden tekoa haluaisin ehdottomasti olla töissä kauemmin ja se vakkari työpaikkaki olis mukava ennenku lisää lapsia hankin. Mutta todennäköisesti kadut sitä että et tehnyt sitä kolmatta kuin että sen teit, onnea ja menestystä:)
- jutta g.
On se kumma kun lapset yhä tehdään. Me olemme saaneet molemmat lapsemme.
- Pasto-RI
jutta g. kirjoitti:
On se kumma kun lapset yhä tehdään. Me olemme saaneet molemmat lapsemme.
Siis saitte ihan ilman tekemistä? Siis niinkuin Neitsyt Maria aikoinaan? Hallelujah!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 713105
- 922875
- 512115
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201575- 151349
Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..51338Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131301Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein131273- 181270
Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin241232