Anoppiongelma

mammanpoika?

Turkkilainen poikaystäväni (olemme seurustelleet sekä lähi- että kaukosuhteessa nyt vuoden ajan) sai opiskelupaikan suomalaiselta yliopistolta ja on muuttamassa Suomeen syksyllä. Tätä ennen emme ole voineet tehdä mitään tulevaisuudensuunnitelmia yhdessä, joten tilanne on saanut tietysti minut äärimmäisen onnelliseksi.

Nyt kuitenkin eteen on tullut toinen ongelma: poikaystäväni äiti. Olen tietysti innolla miettinyt, että hänen opintonsa kestävät useita vuosia ja meillä on paljon aikaa suunnitella, mitä haluamme tulevaisuudelta. Näihin puheisiin hän toteaa vain, että hänen on tehtävä tutkintonsa valmiiksi niin nopeasti kuin suinkin mahdollista, koska hänen äitinsä ei pärjää ilman häntä. Että koska äiti on tottunut näkemään hänet joka päivä koko elämänsä ajan, on hän nyt itkenut silmät päästään kun poika lähtee toteuttamaan unelmaansa opiskelemalla ulkomailla. Poikaystäväni tuntee huonoa omatuntoa siitä, että on "pettänyt" äitinsä ja hänen mielessään ei ole ihana tulevaisuus minun kanssani, vaan mahdollisimman nopea paluu äidin helmoihin.

Onko muilla kokemusta tästä? Kuulostaa jotenkin aivan uskomattomalta tuollainen suhde, ja etenkin äidin suhtautuminen. Miten minun pitäisi tähän suhtautua? Olen aika pihalla, suoraan sanottuna.

9

980

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sarianneli100

Ulkomailla nuo perhesuhteet ovat niin erilaisia verrattuna meidän vastaaviin. Uskon kuitenkin, että kun poika on ollut täällä jonkin aikaa, niin jo unohtuu tuo "nopea opiskelu".

• samanlainen...

Ranskalainen mieheni on just tuollainen. Ei anoppia pääse edes toiseen maahan karkuun. Soittaa joka päivä ja kysyy mitä poika on tänään syönyt, moneltako meni eilen nukkumaan ja mitä elokuvaa katsoi telkkarista jne. Jos mies on flunssainen, niin anoppi soittaa viisi kertaa päivässä dramaattisen huolissaan, aivan kuin nuhaan kuolisi. Anopilla on myös sydämen rytmihäiriöitä, syyksi sanoo, että pitää niin murehtia pojan puolesta, tämä kun on niin kaukana. Ja poika sen kun kantaa syyllisyyttä erittäin tunnollisesti.

Äiti-poika suhde ei muuta kuin tiivistyy vuosi vuodelta, mielestäni se on sairaalloista. Miehen ranskalaisten ystävien mielestä se on myös aivan liioiteltua, joten ei se nyt ihan kulttuurisidonnaistakaan ole, kyseessä on yksilön katkaisematta jäänyt napanuora. Sellaista sattuu. Itse pidän etäisyyttä, ripustautukoot toisiinsa niin kauan kun se ei minun elämääni häiritse. Mitään naukumista ja itsesääliä en tosin suostu kuuntelemaan, saati sitten mitään liioiteltua itsestäni uhraamaan, rajansa kaikella.

Sinun miehesi joko innostuu "uudesta elämästä" tai sitten ei tuosta paljon muuksi muutu... vaikea sanoa näin sivusta. Sinun täytyy joka tapauksessa pitää topakasti linjasi.

• k768

Mun miehellä ja anopillani oli varsinkin alussa napanuora tosi tiukalla. Minulla myös sen myötä hermot tiukalla. Ei kuuloonkaan, että perheen vanhin poika muuttaa ulkomaille. Ihan hirveä katastrofi ja sitä itkettiin puolin ja toisin.

Onneksi tajusin pitää suuni kiinni ja homma ikään kuin alkoi mennä omalla painollaan parempaan suuntaan. Siellähän asutaan kotona paljon pidempään kuin meillä ja itsenäistyminen tapahtuu myöhemmin.

Mekin alussa puhuttiin, että muutetaan Turkkiin kyllä parin vuoden päästä, mutta eipä olla muutettu eikä tulla tod näk muuttamaan. Anoppikaan ei enää tästä puhu ja puhelut on harventuneet niin, että välillä ihmetellään mitä sattunut kun ei enää anopista kuulu mitään viikkoihin.

• Anne on ykkönen

Mulla on ihan sama tilanne! Äiti on ykkönen ja opiskelujen jälkeen todellakin palataan äitin luokse. Näin on suunnitelmat. Siihen unelmaan yhteisestä tulevaisuudesta kuuluu siis samaan pakettiin anoppi. Kulttuurin tuntien osasin kyllä varautua, mutta...

• naimisissa

Joo, tuttu tilanne myös täällä. Vaikka puhelut ym. rakkaudenosoitukset ovat harventuneet vuosien mittaan, olemme pian muuttamassa miehen kotimaahan ja pelkään, että tulen mieheni ohella olemaan naimisissa myös anopin kanssa. Täytyy vain toivoa, että pelot osoittautuvat turhiksi ja anoppi osaisi pitää edes vähän etäisyyttä... Hän on ihan mukava ihminen sinänsä, mutta kun poika on kolmekymppinen, niin pitäisi siinä jo osata päästää irti ja hyväksyä, että rakkaalla lapsella onkin nyt elämässään toinen nainen - ja omat lapset!

• :-P
        naimisissa kirjoitti:

Joo, tuttu tilanne myös täällä. Vaikka puhelut ym. rakkaudenosoitukset ovat harventuneet vuosien mittaan, olemme pian muuttamassa miehen kotimaahan ja pelkään, että tulen mieheni ohella olemaan naimisissa myös anopin kanssa. Täytyy vain toivoa, että pelot osoittautuvat turhiksi ja anoppi osaisi pitää edes vähän etäisyyttä... Hän on ihan mukava ihminen sinänsä, mutta kun poika on kolmekymppinen, niin pitäisi siinä jo osata päästää irti ja hyväksyä, että rakkaalla lapsella onkin nyt elämässään toinen nainen - ja omat lapset!

Kokemuksesta voin kertoa että kun muutette rakkaan miehesi kotimaahan niin tilanne ei ainakaan parane! Asuin kolme vuotta Turkissa silloisen miehen ja kahden lapsemme kanssa ja anoppi tuli ja meni meidän kodissamme ihan niin kuin itse halusi. Lupaa hän ei kysellyt ja kun aluksi "uskalsin" kysyä että kuinka kauan hän on ajatellut viipyä, niin sehän oli ihan helvetillinen loukkaus! Onneksi pääsin pois sieltä ja nyt kun olen ollut kyseisestä miehestä ja hänen rakkaasta äidistään erossa jo kolme vuotta, voin jopa naureskella näille muistoille ;-)

• aloittaja
        naimisissa kirjoitti:

Niinpä niin, mainitsit tuosta, että äidin tulisi ymmärtää poikansa tarve itsenäistyä. Onhan hänellä elämässään nyt toinen nainen.

Itselleni on Suomeen muuttava poikaystäväni hyvin selväksi tehnyt, että hänen elämässään ei kukaan nainen voi mennä äidin ohi. Koskaan. Keskustelut naimisiin menosta tai omien lapsien saamisesta eivät todellakaan ole kääntäneet hänen päätään. Jotenkin suurella hämmennyksellä otan vastaan sellaisen mielipiteen, jonka mukaan en koskaan voi olla miehelleni se ykkönen.

Ja mitä tulee taustoihin, olen matkustamassa viikon päästä tapaamaan poikaystäväni perhettä Turkkiin. Mitään siveitä neitsytmorsioita en siellä pelkää tapaavani - erittäin omistushaluisen anopin kylläkin.

• En olekkaan ennen asiaa ajatellut.. Meillä ei ole anoppi-ongelmia kun kyseessä on äitipuoli, ei oma äiti. Eivät pidä kamalan tiiviisti yhteyttä vaikka asutaan n.10km päässä toisistamme. Näkevät ehkä kerran parissa viikossa ja soittelevat kerran viikossa..

• ennen suunnittelua

Ei ole tarkoitus olla pahanilmanlintu, mutta ettei kavisi niin kuin kaverilleni.

Onko se todellakin aitin kaipuu, miksi on kiire palata Turkkiin vai odottaako sivea, nuori morsio malttamattomana miestaan ja haavalmisteluiden aloittamista?

Tulevien morsianten vanhemmat odottavat nykyaikana sulhaalta todella paljon, koulutusta mielellaan ulkomailla ja taloudellista parjaamista.

Jos sinut on esitelty perheelle luonnossa niin kaikki on hyvin ja toivotan onnea.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      90
      5825
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      80
      4762
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      91
      2988
    4. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      26
      2750
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      25
      2026
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1486
    7. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      335
      1047
    8. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      85
      1018
    9. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      125
      940
    10. Eihän se tietysti minulle kuulu

Mies, mutta missä olet? 🤨 😠
      Ikävä
      48
      744
    Aihe