Lohkolämmittimen käyttö

Olisi kiva tietää kun talvi...

Taloyhtiössä jossa asun ei lämpötolpissa ole ajastinta. Isännöitsijän mukaan virta kulkee tolpissa aamuisin jotain klo 02-09 ja iltäpäivälä 17-21. Jos siis talviaamuisin lähden autolla töihin ja laitan lohkolämmittimen johdon kiinni tolppaan, lämmitys on päällä tuntikausia. Onko tällainen hyväksi moottorille, jos sitä harrastaa säännöllisesti? Onko siitä jotain haittaa vai onko se täysin merkityksetön asia?

12

5058

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bemaristi.

      ..näin heinäkuussa, mutta talvi se tulee kylmänkin kesän jälkeen.

      Kalliin energian ja ilmastonmuutoksen takia on typerää, ettei lämpötolppia ole päivitetty ajastimilla. Auton lämmittämiseen riittää kaksi tuntia kovimmillakin pakkasilla. Ilmeisesti taloyhtiössänne ei käytetä lämpötolppia kovin aktiivisesti, jolloin niiden uudistamisen kustannukset koetaan yhtiössänne tarpeettomaksi menoeräksi. Itse kyllä ihmettelen usein, kun näen ettei tolppia käytetä. Niiden käyttö ilmeisesti koetaan sen verran hankalaksi ja noloksi, ettei moiseen ryhdytä siitä saatavien kiistattomien etujenkaan takia.

      Ylimääräisestä lämmittämisestä ei ole mitään hyötyä ja vaikka moottorille siitä ei olekkaan mitään haittaa, niin ympäristön kannalta se on kestämätön ratkaisu.

      • Pieni tulipalovaara on, mikäli auton termostaatti ei jostain syystä toimikaan. Tällöin moottori saattaa ylikuumentua ja pahimmassa tapauksessa syttyä palamaan. Näin kävi yhdelle tutulleni, auto syttyi tallissa palamaan kun oli roikassa.
        -Sanottakoon, että en väitä joka auton syttyvän tuleen, vaikka tiedän kyllä ihmisiä jotka pitävät autoaan yliaikoja lämmityksessä. Mutta vaara on olemassa, se on tässä pointti.

        Voihan tuohon väliin tuikata vielä oman ajastimenkin, mikäli haluaa. Tai osta pakkasvahti, hinta vain mukavat 70 €, mutta se säätää lämpöä automaattisesti. Tai tolppien uudistaminen sillätavalla, että jokaisessa tolpassa on oma säädettävä ajastinkello (tällaiset on meillä töissä pihalla).

        Energiatehokkuuden ja ympäristön kannalta ajatellen olen edellisen kanssa samaa mieltä. Kun pidät autoa tunnin lämmityksessä, vie se keskimäärin saman verran virtaa kuin kuusi 32" taulutelevisiota samassa ajassa.


      • termostaatti?
        acid_rain kirjoitti:

        Pieni tulipalovaara on, mikäli auton termostaatti ei jostain syystä toimikaan. Tällöin moottori saattaa ylikuumentua ja pahimmassa tapauksessa syttyä palamaan. Näin kävi yhdelle tutulleni, auto syttyi tallissa palamaan kun oli roikassa.
        -Sanottakoon, että en väitä joka auton syttyvän tuleen, vaikka tiedän kyllä ihmisiä jotka pitävät autoaan yliaikoja lämmityksessä. Mutta vaara on olemassa, se on tässä pointti.

        Voihan tuohon väliin tuikata vielä oman ajastimenkin, mikäli haluaa. Tai osta pakkasvahti, hinta vain mukavat 70 €, mutta se säätää lämpöä automaattisesti. Tai tolppien uudistaminen sillätavalla, että jokaisessa tolpassa on oma säädettävä ajastinkello (tällaiset on meillä töissä pihalla).

        Energiatehokkuuden ja ympäristön kannalta ajatellen olen edellisen kanssa samaa mieltä. Kun pidät autoa tunnin lämmityksessä, vie se keskimäärin saman verran virtaa kuin kuusi 32" taulutelevisiota samassa ajassa.

        Mitenkäs nuo lohkolämmittimet oikein toimivat? Eiväthän ne mitään auton omaa termostaattia käytä? Itse asiassa lohkolämmittimellä et saa auton moottoria edes niin kuumaksi, kuin sen normaali käyntilämpötila on. Pisimmilläänkin käytettynä lohkolämmin saa moottorin vain pariin kymmeneen asteeseen, eli vaikutus on suunnilleen sama kuin käynnistäisit auton kesällä. Polttoainekäyttöisistä moottorilämmittimistä sen sijaan ei ole kokemusta.


      • mieltä
        termostaatti? kirjoitti:

        Mitenkäs nuo lohkolämmittimet oikein toimivat? Eiväthän ne mitään auton omaa termostaattia käytä? Itse asiassa lohkolämmittimellä et saa auton moottoria edes niin kuumaksi, kuin sen normaali käyntilämpötila on. Pisimmilläänkin käytettynä lohkolämmin saa moottorin vain pariin kymmeneen asteeseen, eli vaikutus on suunnilleen sama kuin käynnistäisit auton kesällä. Polttoainekäyttöisistä moottorilämmittimistä sen sijaan ei ole kokemusta.

        eli ei lohkolämmittimen lämpö riitä aukaisemaan auton omaa termostaattia. Mutta yksi ongelma joillain automerkeillä on vastuksen palaminen, kun vastus on liian lähellä moottorin kantta. Ja uusissa autoissa joissa lohkolämmitin liimataan lohkon kylkeen on todella hengetön keksintö. Siinä menee lämpö harakoille ja lämmitysaika sen kuin pitenee.

        Jos haluat säästää sähköä ja moottoria hanki lämmittimen johto, jossa on sisäänrakennettuna termostaatti. Se säätelee lämmitysaikaa ulkoilman lämpötilan mukaan. Tarkista ennen hankintaa lämmittimen merkki, sillä uusissa lämmityssarjoissa pistokkeet eroavat toisistaan.


      • acid_rain kirjoitti:

        Pieni tulipalovaara on, mikäli auton termostaatti ei jostain syystä toimikaan. Tällöin moottori saattaa ylikuumentua ja pahimmassa tapauksessa syttyä palamaan. Näin kävi yhdelle tutulleni, auto syttyi tallissa palamaan kun oli roikassa.
        -Sanottakoon, että en väitä joka auton syttyvän tuleen, vaikka tiedän kyllä ihmisiä jotka pitävät autoaan yliaikoja lämmityksessä. Mutta vaara on olemassa, se on tässä pointti.

        Voihan tuohon väliin tuikata vielä oman ajastimenkin, mikäli haluaa. Tai osta pakkasvahti, hinta vain mukavat 70 €, mutta se säätää lämpöä automaattisesti. Tai tolppien uudistaminen sillätavalla, että jokaisessa tolpassa on oma säädettävä ajastinkello (tällaiset on meillä töissä pihalla).

        Energiatehokkuuden ja ympäristön kannalta ajatellen olen edellisen kanssa samaa mieltä. Kun pidät autoa tunnin lämmityksessä, vie se keskimäärin saman verran virtaa kuin kuusi 32" taulutelevisiota samassa ajassa.

        "acid_rain" kirjoittaa pelkkää paskaa.
        MIKÄÄN moottorinlämmitin ei sytytä autoa palamaan. Sen teho riittää lämmittämään moottorin korkeintaan kädenlämpöiseksi. Haitta liian pitkästä lämmityksestä näkyy pelkästään sähkölaskussa. Muut väitteet ovat pelkkää paskanjauhantaa.


      • sitroen kirjoitti:

        "acid_rain" kirjoittaa pelkkää paskaa.
        MIKÄÄN moottorinlämmitin ei sytytä autoa palamaan. Sen teho riittää lämmittämään moottorin korkeintaan kädenlämpöiseksi. Haitta liian pitkästä lämmityksestä näkyy pelkästään sähkölaskussa. Muut väitteet ovat pelkkää paskanjauhantaa.

        on tietenkin olemassa kipinän mahdollisuus, omassa autossani pari vuotta sitten hajosi lohkolämmittimen vastus ja siitä tuli kirkas sähkönvärinen kipinä auton alle (ei syttynyt, mutta näin kipinöinnin). Sulake paloi sähkötalulusta. Tähän jos vielä yhdistäisi likaisen moottoritilan, niin kipinä tosin saattaa napata vaikka öljyyn moottorin kyljessä ja sytyttää auton.

        En pysty sitä todistamaan, että tuttuni auto syttyi lohkolämmittimen välittömästä tai välillisestä vaikutuksesta, mutta sitä kovasti epäillään.


      • Anonyymi
        termostaatti? kirjoitti:

        Mitenkäs nuo lohkolämmittimet oikein toimivat? Eiväthän ne mitään auton omaa termostaattia käytä? Itse asiassa lohkolämmittimellä et saa auton moottoria edes niin kuumaksi, kuin sen normaali käyntilämpötila on. Pisimmilläänkin käytettynä lohkolämmin saa moottorin vain pariin kymmeneen asteeseen, eli vaikutus on suunnilleen sama kuin käynnistäisit auton kesällä. Polttoainekäyttöisistä moottorilämmittimistä sen sijaan ei ole kokemusta.

        Mukava on aamulla autolla lähteä, kun ei tarvitse raaputtaa laseja.


      • Anonyymi

        Ajastetut lämpötolpat ovat hyviä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mukava on aamulla autolla lähteä, kun ei tarvitse raaputtaa laseja.

        Tässä on mukana sisätilanlämmitin, lisäys.


    • solutionisti

      Käypä laittamassa se johto tolppaan vasta tunti ennen kuin lähdet töihin!

      Luonnollisesti se vaatii sinulta huikean määrän energiaa ja viitseliäisyyttä! (

      • Anonyymi

        Minulla on tolpassa ajastin.


    • Anonyymi

      Ajastetut lämpötolpat ovat hyviä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Olet hirvein ihminen kenet olen tavannut.

      Olet järkyttävä.
      Ikävä
      200
      4373
    2. Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?

      Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!
      Huittinen
      42
      2026
    3. Haluan sua ihan vtullisen paljon

      Kokonaan ja seksuaalisesti. Pää räjähtää kohta
      Ikävä
      63
      1703
    4. Ymmärrätköhän nainen

      Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi
      Ikävä
      133
      1363
    5. Martina on käynyt puhumassa viisauksia

      Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      358
      1337
    6. Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin

      Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss
      Ihastuminen
      93
      969
    7. SDP:läinen lähettiläs Titta Maja-Luoto RAIVOAA lähetystössä -?

      SDP:n puolueen Maja-Luoto on Portugalissa noussut Median otsikoihin, koska RAIVOAA työntekijöille ja pitää Heitä lähinnä
      Yhteiskunta
      26
      933
    8. Mitä alkoholijuomaa on myyty sekä Linda Lampeniuksen että Matti Nykäsen nimellä? Testaa tietosi!

      Mikähän alkoholijuoma se mahtoi olla…? Tule pelaamaan kivaa Testerin Juomavisaa! Kuinka monta saat oikein? Tästä pääse
      Juomat
      10
      899
    9. Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus

      Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte
      Sinkut
      170
      818
    10. Voiko vauva uskoa ?

      Lohkoissa väitetään ettei vauva voi uskoa. Tässä näet vauvan uskon. https://youtube.com/shorts/QhFbPSdjpnA?si=Zb2BCRST9
      Helluntailaisuus
      186
      706
    Aihe