MB Sprinter

Pallander

Aion ostaa Mersun Sprinterin(vm. 96-2003). Mihin mahdollisiin vikoihin kannattaa kiinnittää huomio ja mikähän mahtaa olla todellinen polttoaineen kulutus?

114

53168

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ekonomi

      kiinnittää huomio kaikkiin mahdollisiin vikoihin.polttoainetta kuluu sen verran kun tankissa on,alle 10 litran satasella ei juurikaan pääse,mutta ei se juurikaan yli 25 litraa vie,paitsi jos ajaa saksassa täysillä.mitä luulet vaikuttaako ajotapa,erillaiset moottorit ja vaihteistot kulutukseen.

      • Pallander

        Alkuperäinen kysymys olikin tarkoitettu niille joilla on Sprinter. Koneita on erikokoisisa ja korimalleja... Halusin kuulla ihmisten kokemuksia enkä vittuilua. Kiitos kuitenkin vastauksestasi


      • Mese
        Pallander kirjoitti:

        Alkuperäinen kysymys olikin tarkoitettu niille joilla on Sprinter. Koneita on erikokoisisa ja korimalleja... Halusin kuulla ihmisten kokemuksia enkä vittuilua. Kiitos kuitenkin vastauksestasi

        Moi!
        MULLA ON 316 CDI VM.2000 JA HYVIN ON TOIMINUT.255OOO ON AJETTU NYT JA KAIKKI TOIMII EDELLEEN.EN YMMÄRRÄ NÄITÄ MERSUN MOLLAAJIA JA
        HAJOTTAJIA? EI MIKÄÄN KONE,EIKÄ AUTO TOIMI JA PYSY EHJÄNÄ ILMAN HUOLTOA (MÄÄRÄTYT REMPAT TULEE TIETYILLÄ KILOMETREILLÄ AINA).KULUTUS N.10 L/100KM TÄYSI KUORMA PÄÄLLÄ JA KOVAA AJOA.
        HYVÄÄ MATKAA KAIKILE!


      • Anonyymi

        Ei ajotavalla väljä ole. Kaikki tankista menee vaikka olisikin eri ajotapa kuin toisella ajajalla. Haha mikä pälli kommentoija. Jaksavat vittuilla aina täälä.


    • 11-15L/100km välillä..

      13L on varmaan aika lähellä totuutta ja enimmäkseen kaupunkiajoa, ihmeen vähällä menee loppujenlopuksi. 316cdi automaatti..

    • juuxo

      Kannattaa peltien lisäksi katsoa manuaalilaatikon toiminta. Jos esim. 3-pykälä rusahtaa, niin se ei ole kovin suuri vika. Ainoastaan ikävän kuuloinen. Takajouset kannattaa tarkistaa, etteivät ole poikki.
      Naftan kulutus riippuu niin monesta asiasta, kuten auton koosta, valitusta moottorista ja laatikosta. Ei mersu siltikään paha syömään naftaa, varmaankin keskivertoa.

    • edes lähelle Sprintteriä

      Itse omistan kahta 1x 150hv ja 1x 180hv V6. Molemmat enemmän Vehon pihalla kun kotona!

      Jarrut hajoo siinä 30,000km , kartaanilaakerit siinä 14,000km starttimoottori siinä 17,000km akku siinä 18,000km ym ym ym

      • Saat-Ana

        Itellä on 316 -03 manuaali. Veho anto jouluna todella upean lahjan 1 ilmanen käynti korjaamolla kuulemma paras asiakas pitkään aikaan. 5 eri korjaamokäyntiä kolmenviikon aikana ja aina erivika ja rahaa meni yht.3300e


      • mesellä
        Saat-Ana kirjoitti:

        Itellä on 316 -03 manuaali. Veho anto jouluna todella upean lahjan 1 ilmanen käynti korjaamolla kuulemma paras asiakas pitkään aikaan. 5 eri korjaamokäyntiä kolmenviikon aikana ja aina erivika ja rahaa meni yht.3300e

        ja viiteen vuoteen en ole korjaamolla käynyt, itse tehnyt pienet rempat, tosin kardaanin teki erikoisfirma
        kun itse irrotin.


      • justuus
        mesellä kirjoitti:

        ja viiteen vuoteen en ole korjaamolla käynyt, itse tehnyt pienet rempat, tosin kardaanin teki erikoisfirma
        kun itse irrotin.

        joo ite kans miettiny sprintterin ostoa mutta cdi pysyn kyllä kaukana oma kohtaisia kokemuksia ei ole mutta juttuja sitäkin enemmän. toi 307 on varmasti kestävä mutta ite oon aatellut tota 208 sillä 2.3l koneella olis kuitenkin modermimpi ulkokuori.


      • Palauttamattomat osa
        mesellä kirjoitti:

        ja viiteen vuoteen en ole korjaamolla käynyt, itse tehnyt pienet rempat, tosin kardaanin teki erikoisfirma
        kun itse irrotin.

        Käytin merkkihuollossa, joka oli toinen laatuaan ajettu n. 92000km. Huollon jälkeen ilmeni vika vedot hävisi. Käytin paikallisessa veho huollossa useamman kerran vikaa ei löytynyt vaikka viedessä oli kyseinen vika päällänsä. Vika korjautui, kun auto vietiin vantaalle laitettavaksi mutta hups oli ilmeisesti
        sielläkin vaikeuksia vian paikantamisessa koska oli vaihdettu osia turbosta lähtien. Olis kiva tietää oliko tuo turbo etes rikki?


      • Mb 312
        Palauttamattomat osa kirjoitti:

        Käytin merkkihuollossa, joka oli toinen laatuaan ajettu n. 92000km. Huollon jälkeen ilmeni vika vedot hävisi. Käytin paikallisessa veho huollossa useamman kerran vikaa ei löytynyt vaikka viedessä oli kyseinen vika päällänsä. Vika korjautui, kun auto vietiin vantaalle laitettavaksi mutta hups oli ilmeisesti
        sielläkin vaikeuksia vian paikantamisessa koska oli vaihdettu osia turbosta lähtien. Olis kiva tietää oliko tuo turbo etes rikki?

        Pikku sähkövikoja tuppaa sprintterissä olemaan. ei oikeastaan muuta. itsellä 312 ja 400 tkm täynnä
        eikä isompia vikoja ole ollut. nämä on erikseen nämä autonrikkojat niillä ei kestä mikään auto.
        kulutus 10-12 keskimäärin yhdistetty. auto jokapäiväisessä kovassa ajossa. ja VEHO kiertäkää kaukaa.


      • Mersuok

        Kuulostaa kohtuulliselta ,minulla ei mersu mutta uudella autolla, ekat 30000km.ja keskimäärin 3000km välein oli HUOLLOSSA, (ts.korjaamolla)...niinkuin merkkiliike asian aina ilmaisi.


      • Anonyymi

        Ei tarttaa vaikka avaimesta kääntää sulakkeet on ehjät avain menee pohjaan joskus lätee mutta sammuu tämä tulee aina kylmällö ilmalla


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tarttaa vaikka avaimesta kääntää sulakkeet on ehjät avain menee pohjaan joskus lätee mutta sammuu tämä tulee aina kylmällö ilmalla

        kokeile polttoaineen lisäainetta jos se auttaa

        liimaventtiilivikaa esiintyy usein, itellä lisäaine autto vaivaan nimenomaan pakkasilla


    • Uskaltaako

      Hei, olen aikeissa ostaa 319 automatic vm-2010
      miten vaihteisto, ilmeneekö vikoja, entä muuten?

      Kiitos

      • Tom1982

        Itellä ainakin pelannut moitteettomasti 20tkm. Laatikko saattaa viedä öljyä ja takeltelee sitten, mutta edellinen 318 kesti ainakin 200tkm vaikka öljyä piti lisätä jo 50tkm kohdalla.
        Jos haluat pitää huoltokustannukset kurissa mutta haluat potkua niin parempi on 316 ja siihen lastu kiinni. Vie soppaa vähemmän ja kone on parempi kuin tuo henkilöauto versiosta mokattu 319, vaikkakin 316 on ha muokattu.


      • Osta Lada.

        No jos ostat ainoastaan vaihteisto niin teet hyvän kaupan. Mutta muuten uusi Sprinter on ihan hanurista.
        Ite olen nyt ollut Sprinteromistaja vuodesta 2006 ja ei kyllä ole ollut mukavia muistoja!
        Eka auto Sprinter 315 automaatti oli täys katastoofi. Autolla oli ajettu 24,000km kun pistin sen vaihtoon.
        Vuonna 2007 ostin Sprinter 318 V6 automaatti toiseksi autoksi mutta sekin oli Maanantaikappale.
        Auto laitettiin myyntiin kahden vuoden jälkeen kun Vehon kanssa tuli riita korjauksista.
        Tuo 2006 315 Sprinter vaihdettiin uuteen 315 Automaatti vuonna 2008 jolloin tilalle tuli Vehoon mukaan aivan uusi parempi Sprinter. Ja hanuri ei ole ollut yhtään parempi.
        Tämäkin auto menee nyt 8.3 vaihtoon ja Sprinter ei meidän pihaan enään tule!

        Ainut mitä toimii Mersussa tänäpäivänä on tuo automaatti, muut ovat ihan hanurista.
        Kai tiedät että jos 319 Sprintterissa pakokaasujarru jää päälle makamaan niin tulee hinuri reissu koska pakokaasujarru on sellaisessa paikassa että sitä ei voi tiellä korjata.

        Kai teidät myös sen että vaikka huoltokirjassa lukee että huoltoväli on 36,000km niin todellisuudessa se on reilut 10,000km! Ja kun käyt huolossa muista sanoa että Veho kuittaa vikakoodit muuten auto yhtäkkiä kulkeekin vain tasasella 60km/h.
        Taas tulee hinausauto keikka ja Vehon työnjohto nauraa sinulle että tällaista sattuu!

        Ystävän neuvo! Pysy kaukana Sprinter malleista.

        Muuten miksi uusissa Sprintereissä on uusi automaattilaatikko? Onkohan siinäkin joku kompa? Kuulema sama uusi laatikko joka on ollut jo vuosia esim VW autoissa.


      • dddccc
        Osta Lada. kirjoitti:

        No jos ostat ainoastaan vaihteisto niin teet hyvän kaupan. Mutta muuten uusi Sprinter on ihan hanurista.
        Ite olen nyt ollut Sprinteromistaja vuodesta 2006 ja ei kyllä ole ollut mukavia muistoja!
        Eka auto Sprinter 315 automaatti oli täys katastoofi. Autolla oli ajettu 24,000km kun pistin sen vaihtoon.
        Vuonna 2007 ostin Sprinter 318 V6 automaatti toiseksi autoksi mutta sekin oli Maanantaikappale.
        Auto laitettiin myyntiin kahden vuoden jälkeen kun Vehon kanssa tuli riita korjauksista.
        Tuo 2006 315 Sprinter vaihdettiin uuteen 315 Automaatti vuonna 2008 jolloin tilalle tuli Vehoon mukaan aivan uusi parempi Sprinter. Ja hanuri ei ole ollut yhtään parempi.
        Tämäkin auto menee nyt 8.3 vaihtoon ja Sprinter ei meidän pihaan enään tule!

        Ainut mitä toimii Mersussa tänäpäivänä on tuo automaatti, muut ovat ihan hanurista.
        Kai tiedät että jos 319 Sprintterissa pakokaasujarru jää päälle makamaan niin tulee hinuri reissu koska pakokaasujarru on sellaisessa paikassa että sitä ei voi tiellä korjata.

        Kai teidät myös sen että vaikka huoltokirjassa lukee että huoltoväli on 36,000km niin todellisuudessa se on reilut 10,000km! Ja kun käyt huolossa muista sanoa että Veho kuittaa vikakoodit muuten auto yhtäkkiä kulkeekin vain tasasella 60km/h.
        Taas tulee hinausauto keikka ja Vehon työnjohto nauraa sinulle että tällaista sattuu!

        Ystävän neuvo! Pysy kaukana Sprinter malleista.

        Muuten miksi uusissa Sprintereissä on uusi automaattilaatikko? Onkohan siinäkin joku kompa? Kuulema sama uusi laatikko joka on ollut jo vuosia esim VW autoissa.

        VW:ssä ei ole saatavana oikata automaattia, crafteriin saa vain sen surullisen kuuluisan ( nykivän) puoliautomaatin


      • asd12344
        Osta Lada. kirjoitti:

        No jos ostat ainoastaan vaihteisto niin teet hyvän kaupan. Mutta muuten uusi Sprinter on ihan hanurista.
        Ite olen nyt ollut Sprinteromistaja vuodesta 2006 ja ei kyllä ole ollut mukavia muistoja!
        Eka auto Sprinter 315 automaatti oli täys katastoofi. Autolla oli ajettu 24,000km kun pistin sen vaihtoon.
        Vuonna 2007 ostin Sprinter 318 V6 automaatti toiseksi autoksi mutta sekin oli Maanantaikappale.
        Auto laitettiin myyntiin kahden vuoden jälkeen kun Vehon kanssa tuli riita korjauksista.
        Tuo 2006 315 Sprinter vaihdettiin uuteen 315 Automaatti vuonna 2008 jolloin tilalle tuli Vehoon mukaan aivan uusi parempi Sprinter. Ja hanuri ei ole ollut yhtään parempi.
        Tämäkin auto menee nyt 8.3 vaihtoon ja Sprinter ei meidän pihaan enään tule!

        Ainut mitä toimii Mersussa tänäpäivänä on tuo automaatti, muut ovat ihan hanurista.
        Kai tiedät että jos 319 Sprintterissa pakokaasujarru jää päälle makamaan niin tulee hinuri reissu koska pakokaasujarru on sellaisessa paikassa että sitä ei voi tiellä korjata.

        Kai teidät myös sen että vaikka huoltokirjassa lukee että huoltoväli on 36,000km niin todellisuudessa se on reilut 10,000km! Ja kun käyt huolossa muista sanoa että Veho kuittaa vikakoodit muuten auto yhtäkkiä kulkeekin vain tasasella 60km/h.
        Taas tulee hinausauto keikka ja Vehon työnjohto nauraa sinulle että tällaista sattuu!

        Ystävän neuvo! Pysy kaukana Sprinter malleista.

        Muuten miksi uusissa Sprintereissä on uusi automaattilaatikko? Onkohan siinäkin joku kompa? Kuulema sama uusi laatikko joka on ollut jo vuosia esim VW autoissa.

        Et sitten uskonut kerrasta kun noin monta sprinteriä olet omistanut. Luulis että uskoo kerralla jos noin huonoja ovat.


      • Osatkaavaroa
        asd12344 kirjoitti:

        Et sitten uskonut kerrasta kun noin monta sprinteriä olet omistanut. Luulis että uskoo kerralla jos noin huonoja ovat.

        Jos alla on uusi auto ja merkkiliike on tottunut antamaan vakuutuskirjamaisia vastauksia vikoihin niin pitkään menee ennenkuin asiakas huomaa tulleensa kusetetuksi valmistajan toimesta.

        Itsellä meni 2,5 vuotta 30korjaamokäyntiä ja yli 10 000eur. omaa rahaa takuunalaiseen autoon. Kyseessä.ei ollut mersu.


    • köyhät kyykkyyn

      Fiiatti kuskit tullu taas itkemään Kuningas autoille.

      Menkää sossun luukulle anomaan rahaa ja ajelkaa etuveto paskoillanne.

      • Anonyymi

        Ajoikohan tämä köyhä taka..vajaavetoisella....paskalla?


    • ousnq

      99 mallin 312tdi 2.9ltr sprinter keppilaatikolla pelittää ainakin kuin junan pa"skahuussi. ajettu pian 400tkm ja 2/12 kävin leimalla, laakista läpi. eipä ole ollut valittamista.

    • Mb 312

      99 Mallin 312 sprintter 2,9 koneella onkin viimeinen MB joka kestää.
      Muut täynnä vikoja,voin sanoa pitkällä MB Sprintter kokemuksella.
      Malliston maine hankittiin v,50-99,tämän jälkeen onkin vain rahastettu,
      Hinta-laatusuhde ei voisi olla enempää haitarista.

      • 8,5 litraa/100km.

        Vaihdoin Sprinter vm 2009 3,0 l. V6 automaatti Fiattiin 3,0 automaattiin ja olen nyt sillä ajanut tuo 2,5 vuotta. Ei ole tarvinut muuta tehdä kun tankata ja sekin paljon vähemmän kun oli Sprinter alla!
        Mersu oli joskus hyvä ? auto mutta ei ole enään!


      • marcoz

        mikä vika on 99 312 2.9 kun starttaa ni käy hetken ja sammuu? noin 5sekuntia?


      • Anonyymi
        8,5 litraa/100km. kirjoitti:

        Vaihdoin Sprinter vm 2009 3,0 l. V6 automaatti Fiattiin 3,0 automaattiin ja olen nyt sillä ajanut tuo 2,5 vuotta. Ei ole tarvinut muuta tehdä kun tankata ja sekin paljon vähemmän kun oli Sprinter alla!
        Mersu oli joskus hyvä ? auto mutta ei ole enään!

        Itte ostin automaatin 318d kolmen litran koneella. Ajettu lähes 400 The. Eipä oo ollut mitään vikoja. Polttoainetta tietty vie vaikka ajelen kauniisti. Potkua löytyy ja kulkee kun juna. Huollot tosiaan kannattaa tehdä 10-15 The jälkeen. Ne 50th huoltovälit on ihan puppua. Mikään öljy ei kestä sellaisia km. Puolipitkä korkea malli. Mukava ajella. Mutta jos totta puhutaan niin ei voitA mikään vanhaa 124 200 d menee. Voi kun löytäisi uuden


      • Anonyymi
        marcoz kirjoitti:

        mikä vika on 99 312 2.9 kun starttaa ni käy hetken ja sammuu? noin 5sekuntia?

        kylmän moottorin liimaventtiili

        käytä polttoaineen lisäainetta


    • Kertaaja lootaan

      Nykyautomaatit on valitettavasti melkoisen pehmeitä vehkeitä ihan merkistä riippumatta!Samaa sontaa henkilöautopuolellakin ja päämääränä tuntuu olevan mahdollisimman kevyt(heppoinen)rakenne/paino,vaihteita oltava vuosi vuodelta enemmän kuten sähköisiä lisä- toimintoja sekä mahdollisia hienouksia valintavipuun joita harva tarvii tai edes ymmärtää tarkoitustakaan..sekä halpa valmistuskustannuksiltaan=kestää EHKÄ juuri ja juuri auton lasketun eliniän,siis n10v/100tkm(Ei koske siis Suomea)ja olosuhteiltaan keski/etelä-Euroopan olosuhteisiin.
      Kertokaa mitä todellista hyötyä tai parannusta on saatu käyttäjille näillä "hienoilla"sähköisillä laatikoilla jotka sahaa eestaas 6-7(tai jopa enempi)pykälää kun ennen tultiin henkilöautopuolella kuin pakupuolellakin 3-4 vaihteisella automaatilla joka vaihtoi öljynpaineella ja säädöissään PEHMEÄSTI,idioottivarma( yksinkertainenkin) kun vaihtoi sinne kuuluvat öljy( ja tarkisti) säännöllisesti tikusta tason,kierrosluku(melu) aivan samoissa lukemissa kuin nykyäänkin(riippuu toki autosta kuten nytkin) ja moottorin koko mieluusti riittävä kuten nykyäänkin tehohäviön/mukavuuden vuoksi eikä mitään lastuja vaan VÄÄNTÖÄ!Sama ilmiö manuaalilootissa eli kohta 10vaihdetta ja eestaas vivutaan vaihteita vaikka kuulemma vääntöä hirvittävästi vuosi vuodelta enempi..??
      Miksi siis kaikki on tehty yhä monimutkaisemmaksi ja laadultaan vikaherkkyydeltään käytettävyydeltään huonommaksi??Kulutus ym ei laskenut,päinvastoin ennemmin ja paino noussut,toki teho lisääntynyt( kestävyyden kustannuksella tosin....)
      Kokemuksia henkilö pakupuolelta 60-luvun vehkeistä 2000-luvulle.

      • Sprintteri mies

        Itellä 316CDI vm 2005 mittarissa 260tkm minä ajanut 180tkm. Suuri remontti on 2 suutinta. puolipitkä puolikorkee. Vedetään vuodessa traileria n.15.000km Kulutus matka-ajossa ilman traileria 8l/100km kärry perässä n.12,5l/100km Autossa EI ole koskaan ollut suutin remonttia lukuunottamatta mitään suurta vikaa! KOSKA se huolletaan säännöllisesti ja käytetään järjen kans! Hajoaahan ne jos vedetään 200km kaasu pohjas, auto seis ja kone seis! Järkeä käyttötapoihin niin hyvä!

        nimimerkki: jatkossakin Sprintterillä!!


      • Ei koskaan enään MB
        Sprintteri mies kirjoitti:

        Itellä 316CDI vm 2005 mittarissa 260tkm minä ajanut 180tkm. Suuri remontti on 2 suutinta. puolipitkä puolikorkee. Vedetään vuodessa traileria n.15.000km Kulutus matka-ajossa ilman traileria 8l/100km kärry perässä n.12,5l/100km Autossa EI ole koskaan ollut suutin remonttia lukuunottamatta mitään suurta vikaa! KOSKA se huolletaan säännöllisesti ja käytetään järjen kans! Hajoaahan ne jos vedetään 200km kaasu pohjas, auto seis ja kone seis! Järkeä käyttötapoihin niin hyvä!

        nimimerkki: jatkossakin Sprintterillä!!

        Onneeks olkoon! Teillä on harvinainen Sprinter. Mutta älä uneksi että seuraava olisi yhtä hyvä!


      • Anonyymi

        Nyt puhut asiaa ja paljon


      • Anonyymi
        Ei koskaan enään MB kirjoitti:

        Onneeks olkoon! Teillä on harvinainen Sprinter. Mutta älä uneksi että seuraava olisi yhtä hyvä!

        4 menossa ja kaikilla ajettu yli 400 tkm.vain pakolliset huollot tarvinnut tehdä.on teillä ollut kyllä paljon noita maanantai kappaleita.vai onkohan sittenkään. veho korvaa 250 tkm kaikki moottori viat.mikä muu merkki tekee saman .kysyn vaan.olen omistanut yli 150 kpl autoja.ja muilla en nykyään edes aja kuin mersuilla.jenkit olivat kaikista paskempia.niiden maahantuonti pitäisi lailla kieltää


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        4 menossa ja kaikilla ajettu yli 400 tkm.vain pakolliset huollot tarvinnut tehdä.on teillä ollut kyllä paljon noita maanantai kappaleita.vai onkohan sittenkään. veho korvaa 250 tkm kaikki moottori viat.mikä muu merkki tekee saman .kysyn vaan.olen omistanut yli 150 kpl autoja.ja muilla en nykyään edes aja kuin mersuilla.jenkit olivat kaikista paskempia.niiden maahantuonti pitäisi lailla kieltää

        ja nykyajan hybridit myös.aivan paskoja .siksi niin halpoja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        4 menossa ja kaikilla ajettu yli 400 tkm.vain pakolliset huollot tarvinnut tehdä.on teillä ollut kyllä paljon noita maanantai kappaleita.vai onkohan sittenkään. veho korvaa 250 tkm kaikki moottori viat.mikä muu merkki tekee saman .kysyn vaan.olen omistanut yli 150 kpl autoja.ja muilla en nykyään edes aja kuin mersuilla.jenkit olivat kaikista paskempia.niiden maahantuonti pitäisi lailla kieltää

        jos musta mies rakentaa auton
        en ehkä osta sitä


    • Hikace

      Onneksi täällä on yleensä vain yhden kuskin mielipide jostain autosta. Jotta uskoisin kaikki jutut, niin pitkin tienpientareita pitäisi olla ainakin sata Hiacea, ja Sprintteriä, Fiateista nyt puhumattakaan. Omasta mielestäni kaikki ranskalaiset ovat susia, paitsi jousitukseltaan, silloin kun se on kunnossa. Ranskanmaalla tievierustoja koristaisivat hylätyt, tai hinuria oottavat silppusäkit. Kuitenkin firman putkarilla on hieno Sprintteri, josta muut vinoilevat. Hän taas vääntää veistä Hikasestani, ai sää tulit viel tol vanhal. Ja minä taas kehun erään louskuttavaa Transua. Useampi Sprintteri tuo päivittäin tavaraa liikkeeseen ja ovat tyytyväisiä ajokkiinsa ja vaihtavat aina uuteen kun kannattaa. Elämä on laiffii, sano Matti

    • sauqqi

      ...-95NEN 312 2.9 RINTTERI ON.JOTAKI PIKKUVIKOJA ON OLLUT MUTTA ON KORJAAMALLA NIISTÄ PÄÄSSYT.RAIVOSTUTTAVIN vika oli se EDC valon palaminen,mutta nyt ei oo viikkoon syttynyt ,kun kaveri otti ja puhdisti jonku liittimen jossa oli ollunna vissiin vettä...josko tuo ois nyt kunnossa??? muuten tuntuu kommenteista päätellen että nuo vanhemmat rintterit ois varmempi toimisia kuin nuo uudemmat,varmaan aikalailla sama homma monissa muissakin auto merkeissä.ite tykkään autoista joissa vähemmän sähköisiä vitkuttimia=vähemmän ihme vikoja...

      • Kiitos siitä.

        Kerrankin ihminen joka tajuaa että vanha Mersu oli hyvä ja uusi ihan Lantaa!


      • sauqqi
        Kiitos siitä. kirjoitti:

        Kerrankin ihminen joka tajuaa että vanha Mersu oli hyvä ja uusi ihan Lantaa!

        kiitos itselles,jos mua tarkoitit.mut eiks'just näin oo?ostasin ihan kaupunki kärryksi b-mallin kadetin jos hyvän sais jostain.sais käyttää vaan huollossa,EI korjattavana millon minkäki pikku sähkövian takia jota ei sitten tahdo löytyä millään,vaikka on sen seittemät mittarit ja testerit ,vikakoodit ja loodit VOIHAN RÄKÄ!ihmis ressukoita rahastetaan tuolla auto hommalla ihan tolkuttomasti.tämä on vaan MUN mielipide...


      • sauqqi
        sauqqi kirjoitti:

        kiitos itselles,jos mua tarkoitit.mut eiks'just näin oo?ostasin ihan kaupunki kärryksi b-mallin kadetin jos hyvän sais jostain.sais käyttää vaan huollossa,EI korjattavana millon minkäki pikku sähkövian takia jota ei sitten tahdo löytyä millään,vaikka on sen seittemät mittarit ja testerit ,vikakoodit ja loodit VOIHAN RÄKÄ!ihmis ressukoita rahastetaan tuolla auto hommalla ihan tolkuttomasti.tämä on vaan MUN mielipide...

        jaa..päivitämpä joutessani:445 ja risat mittarissa ja -95 sprinter 2.9 312 on mun auto.maanantaina siihen laitettiin:käsijarru vaijerit,taka jarrupalat,takajarrulevyt,käsijarru kengät,em.asennus sarja.ohjaus tehostimen pumppu ja siihen öljyt,sisätilan lämmppärin haaroitin ja kampiakselin stefa.osat maksoivat n 530.euroa .raukkamaisesti joudun muilla teettämään auton korjaus työt,kun en itse osaa,eikä ole korjaus vehkeitäkään,siihen meni 380.ja tänään,12.12 2012 keskiviikko kävi katsastamassa,85 eur kun pakokaasuista oli mukana tarjouslappu 0eur.ja meni sprintteri kerralla läpi.vaikka nyt menikin kerralla aika paljon rahaa remonttiin niin oon kyllä tyytyväinen vanhan mallin sprinteriin,kun kaikki oli tommoisia kulutus osia ,eikä jotakin vaikka ihme sähkövikoja ,joita ei korjaa erkkikään.keväämmällä ajattelin vihdattaa tuuli lasin kun on niin pirun naarmuinen...terv:sauqqi,tyytyväinen sprinter-mies. JA MUKAVAA JOULUA KAIKILLE PAKU MIEHILLE JA NAISILLE!!!


    • ei enää samanlaista

      mulla 315 cdi maxi sprinter vm 07. kansiremontti 380 000 kohalla ja 420 000 niin leikkas alakerta kiinni.

    • Lintteli

      Mulla on ammatti ajossa 318 automaatti,
      135000km 2008 vuonna meni laturi
      271000km 2009 vuonna kartaani uusittiin
      285000km 2009 vuonna suuttimet
      375000km 2010 laturi ja startti
      415000km 2011 vaihteisto automaatti peruskorjattiin
      elokuusa 2012 511000 km taas suutin remontti, eli ei nää ole enään ikuisia, vanhalla 412 pääsi 700tkm eikä oikeasti tehty juuri mitään.

      • Mersufani?

        Ja isäsi oli Joulupukki?


      • Pitää paikkansa

        X12 on varmin ja pitkänpäälle halvin auto. Varaosat halpoja.


      • Anonyymi

        511000 KM ON ihan hyvä saavutus. Harvalla merkillä näihin km päästään. Itse ajoin 311 cdi:llä 720000 km jonka aikana suuttimien tiivisteet vaihdettiin. Olisi se kestänyt vielä pitempäänkin, mutta myin pois kun oli ulkoa niin ruman näköinen ruosteen takia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        511000 KM ON ihan hyvä saavutus. Harvalla merkillä näihin km päästään. Itse ajoin 311 cdi:llä 720000 km jonka aikana suuttimien tiivisteet vaihdettiin. Olisi se kestänyt vielä pitempäänkin, mutta myin pois kun oli ulkoa niin ruman näköinen ruosteen takia.

        Transportteri 1998 malli 2.5 kone.
        565th ajettu. Kun annoin kaverille ilman. Kori mätii ympäriltä mutta kone on kautta aikain parhaita mitä autoissa on ollut. Kulutus 5-7 l/100 km. Harmi että autojen valmistajat ei viitsi keskittyä kunnolliseen koriin ettei mätäne. Tietty kulutusosia menee kaikilla.
        Maantiellä tosi tasaisesti kulki kun oli pitkä malli ja lämmin peli. Huollot kun tekee kaikkiin autoihin 10-15 The eikä revi niin kyllä ne kestää


    • Renkii poikaa

      Eihän tuo ole vielä mitään ?
      Olen itse yhtenä kuljettajana tilataksissa, jossa on 2007 mallin 315 sprinteri, ikää on viisivuotta ja kilometrejä 710 tkm
      säännöllisesti on huollettu ja hyvin on pelannut, vaihteisto on uusittu jossain 450000 km kohdalla, moottorille ei ole tehty mitään jos ei apulaitteita lasketa ja suuttimet on uusittu kahdesti. Nyt auto on menossa vaihtoon ja uskon että seuraava ostaja saa vielä hyvän auton.

      • Fyrkkaa tulee.

        Ja sitten vielä taksi-isännät valittavat että ei ole tuloja? Jos ajaa 11833km/kk niin kyllä siinä fyrkkaa tulee väkisin.


      • Raha tulee tulee
        Fyrkkaa tulee. kirjoitti:

        Ja sitten vielä taksi-isännät valittavat että ei ole tuloja? Jos ajaa 11833km/kk niin kyllä siinä fyrkkaa tulee väkisin.

        Tilataksin veloitus/km on noin 2,00€ ilman sarttiraha joten tuollainen tilataksi tienaa noin 23,000€ / kk. Ei huono tulo ollenkaan?
        Ja muistakaa että Sprinter ei ota kun vaja 6 litraa/100km naftaa ainakin jos lukee Suoli24.


    • Niin kuin vw lt/mersu Spr ruostuvat pohjastaan helposti tieto on auto myynnistä
      ei merkki liikeistä ja neovat yleensä työkaluja ja huolto on jos joku viitsiitehdä jotakin tai

    • Exm-b.kuski

      Samat perus viat mersussa on oli sitte paku tai henkilömalli moottori kun moottori. Vaihteistot, Moottorit, Sylinterikannet, Alustan nivelet. Nämä sieltä pääasiassa paukkuu vuoron perään ja nuo moottorit menee 400-500tkm kohdilla varsinkin sprintereissä toki poikkeuksiakin löytyy eli kone voi kestää esim 800tkm ilman hajoamista mutta vähintään 2 kansiremonttia joutuu tekemään. Itselläni 99 mallin 312 Sprinter joka lähtee välittömästi kiertoon kun pajalta kotiutuu. Ei meinaan kiinnosta vähän väliä laittaa tuhatlappusia korjaamon kassaan. Ps. Tämä ei ole provo. 5v ajanut Sprinterillä ja olisi siitä hyvääkin sanottavaa mutta kun vikoja kyseltiin niin niitä luettelin.

    • kaikkea joutuu lukee

      Kyllä pitää olla pirun urpo tyyppi jos ei 312d sprintteriä osaa itse korjata. Maailman helpoin auto pitää kunnossa ja todella halvat osat. Auto minkä saa aina kerralla katsastuksesta läpi.

      Olisit vienyt naapurin mummolle rempattavaksi.

      • sprintpower

        Kyllä täällä on näistä kirjoituksista suurin osa provoja. Vai miten ihmeessä
        esim. tilataksit, pienoislinja-autot, melkein kaikki ambulanssit, kuriiripalvelun
        jakoautot,yms. AMMATTIKÄYTÖSSÄ olevat tämän luokan autot, ovat hyvin
        suurelta osin mb sprintereitä. Eikö niitä vaihdettaisi johonkin muuhun jos
        ne niin paskoja olisivat ? mb sprinterin markkinaosuus luokassaan suomessa
        uusista autoista on n. 70% ja yhdessä vw crafterin kanssa n. 85 %
        Miksiköhän ??


      • Hiace pitkä
        sprintpower kirjoitti:

        Kyllä täällä on näistä kirjoituksista suurin osa provoja. Vai miten ihmeessä
        esim. tilataksit, pienoislinja-autot, melkein kaikki ambulanssit, kuriiripalvelun
        jakoautot,yms. AMMATTIKÄYTÖSSÄ olevat tämän luokan autot, ovat hyvin
        suurelta osin mb sprintereitä. Eikö niitä vaihdettaisi johonkin muuhun jos
        ne niin paskoja olisivat ? mb sprinterin markkinaosuus luokassaan suomessa
        uusista autoista on n. 70% ja yhdessä vw crafterin kanssa n. 85 %
        Miksiköhän ??

        Niin monellako yksityisyrittäjällä jolla vain yksi pakettiauto ajaa Sprintterilla? Ei kovin moni. Syy miksi isot firmat käyttävät Sprinter on se että Veho lahjoo firmoja jotta he ajaisivat Mersulla.

        MIKSI Vehoolla on eri korjaamo taksiautoille? Eikö taksit voi mennä samalle tiskille JOS kerran siellä ei ole muita autoja jos kerran Mersu ei hajoo?

        Kyllä totuus on se että Sprinter on yhtä huono kun joku muu merkkinen ja vielä siitä keulamerkista pitää maksaa reilusti enemmän.

        Suomalaiset luulevat että kun kerran rikkaat ajeli Mersulla niin se on hyvä auto vaan se aika on ohi.


      • keeeestäää

        312 -99 lämppäri huutaa ainoastaan täysillä. moottoriko vaihtoon?


      • riksabussit
        sprintpower kirjoitti:

        Kyllä täällä on näistä kirjoituksista suurin osa provoja. Vai miten ihmeessä
        esim. tilataksit, pienoislinja-autot, melkein kaikki ambulanssit, kuriiripalvelun
        jakoautot,yms. AMMATTIKÄYTÖSSÄ olevat tämän luokan autot, ovat hyvin
        suurelta osin mb sprintereitä. Eikö niitä vaihdettaisi johonkin muuhun jos
        ne niin paskoja olisivat ? mb sprinterin markkinaosuus luokassaan suomessa
        uusista autoista on n. 70% ja yhdessä vw crafterin kanssa n. 85 %
        Miksiköhän ??

        No me ammattiautoilijat valitaan auto siten, että se todellakin olisitienpäällä töissä. MB / VW saa tarvittavat osat huomiseksi ja homma jatkuu. Esim Iveco joutuu odottamaan kympin osaa jopa kaksi viikkoa. Kumpi siis tienaa?


      • Anonyymi
        sprintpower kirjoitti:

        Kyllä täällä on näistä kirjoituksista suurin osa provoja. Vai miten ihmeessä
        esim. tilataksit, pienoislinja-autot, melkein kaikki ambulanssit, kuriiripalvelun
        jakoautot,yms. AMMATTIKÄYTÖSSÄ olevat tämän luokan autot, ovat hyvin
        suurelta osin mb sprintereitä. Eikö niitä vaihdettaisi johonkin muuhun jos
        ne niin paskoja olisivat ? mb sprinterin markkinaosuus luokassaan suomessa
        uusista autoista on n. 70% ja yhdessä vw crafterin kanssa n. 85 %
        Miksiköhän ??

        Käy tutustumassa vaikka myytävinä oleviin ja ota selvää niiden korjauksista. Osassa mukana korjauskuitit yms. Kyllä saa ihmetellä miten tuollaisa voidaan käyttää missään työhommissa...


    • yksityisyrittäjä myö

      Sprinter on liian iso yksityisyrittäjälle. Ei ne pysty pitämään lommoitta edes pientä haisulia.

    • sprinter ok

      No jaa,olen neljännesvuosisadan toiminut pienyrittäjä ja ostanut -95 ekan Sprinterin 312,kun malli ilm.markkinoille.Sen jälkeen on käytössä ollut useampi,eikä isompia vaivoja ole ollut,ajoa tulee n.50-70tkm vuodessa,enkä ole kuljetusalan yrittäjä.Tällä hetkellä käytössä -08 315,-07 315 ja -03 316,kaikki mallit pitkiä ja korkeita.Ainakin tällä hetkellä vielä kaikki autot ilman lommoja sekä naarmujaj ja paikat,joissa autoilla liikutaan,ovat välillä ahtaita ja kapeita.-vastaukseksi nim.yksityisyrittäjä myö??.Eiköhän se oli kiinni ratin ja penkin välistä useimmiten ja järkeä voi myös käyttää.

    • 215 cdi

      Yhden miehen yritys ja kahden Viton jälkeen vaihtui Sprinter 215 -08 eikä vikoja.Itse olen ajanut jokaisen kilometrin mitä on mittarissa:Arvosanalla KIITETTÄVÄ

    • jalostava ukki

      No ainakin noi cdi:t ovat paskoja. Kyllä korjattavaa riittää mutta toimiessaan ihan kivoja ja tilavia. Meillä ollut yhtä kunnostusta koko ajan ton vm.2000 211cdi:n kanssa. Aina kun saa vian korjattua, ilmenee jo monta uutta. Vikojen lista on hyvin pitkä eikä kaikkea edes muista, mutta tässä jotakin: Savuttaa, pätkii alakierroksilla, laturi, kiertovesipumppu 2kertaa. ilmastointi, pallonivelet, abs-pumppu, ilmamassamittari, hehkutulppa, suutin, egr (pakokaasun uudelleenkierrätys), laturinhihna, hihnankiristin, jäähdytysjärjestelmässä ilmaa ja räkii litkuja ulosvuotoletkuista (kiertovesipumpun vaihdon jälkeen), käsijarruvaijeri, jarruletku, raidetangonpäät yms nivelet. Lisäksi tahtoo ruostua.

      Kaikkein mukavinta näiden kanssa on se, ettei kukaan tunnu tietävän mistä viat johtuvat. kun vie korjaamolle ne iskevät testeriin ja sanovat etteivät löytäneet vikaa, mutta velottavat kuitenkin parisataa. Eivät esim löytäneet ilmastoinnin vuotokohtaa eikä nykimisellekkään tahtonut löytyä selitystä. tutkittiin kaikki turbosta, kaasupolkimesta ilmamassamittarista yms johtuvat tyypilliset viat mutta ei auta. lopulta vaihdettiin polttoainejärjestelmän tiivisteet ja nykiminen loppui.

      mutta tietää sitten mikä olisi parempi. Haisu kait mutta sekin on niin onnettoman kokoinen.

    • dscwwxwxwxwx

      Meillä on 7 sprintteriä tallissa, työajoa niillä ajetaan ja itse aloin näillä
      mersuilla ajamaan kun oli vielä 310D ja 307D ja mitä noita on ollu sillo..

      Veikkaan että olen ajanut mersun pakuilla varmaan jo
      700 000 - 1 000 000km.

      Uusimmissa pakuissa sähköviat on lisääntynyt, ei niitä usein ole
      ollu mutta kuitenkin ja kerran on sen takia yksi mennyt hinurilla veholle.
      Akut tyhjenee omia aikojaan..

      Yhtään moottoria ei ole hajonnut.
      Vaihteistoja on hajonnut kaksi, yksi sprintershift ja joissa oli muitakin
      vikoja ja sitten yksi 318 laatikko.

      Mullakin yhdessä 316 häipy ilmastointi ja kaksi kertaa se
      piti laittaa ennen kuin alkoi pysyy kylmäaineet sisällä.

      • näinhän se on

        Meillä noita mersuja ollut jo useita ja km suorite vuodessa noin 150 tkm vaihtoon ne menee n. 700tkm - 1miljkm ei ne vanhat x12 sprintterit ollu yhtään parempia /huonompia kun nämä nykyiset 515/519 . Ei noilla ivecoilla ja fiateilla yms. Aja tommosia kilometrejä kokeiltu on niitäkin mutta huonolla menestyksellä.


    • JormaJR

      Mulla on MB 316 Spriteissä sellainen vika että se pudottaa tehot puoleen ja vauhti hidastuu. Vikaa on korjattu kolmella Vehon korjaamolla joka kerta eri korjaamolla.
      ja aina muutaman sadasta 1800 € lasku.Autolla on päässyt tällaisen korjausen jäkeen 5 km - 800 km.Tuntuu pahoin että ei korjaamoilla ole TIETOAKAAN MIKÄ ON AUTOSSA VIKANA . ON VAIHDETTU PAKOKAASUN KIERRÄTYSLAITETTA
      COOLERIA JA MUITAKIN LAITTEITA .

      Nyt on löytynyt yksi kotikonsti jolla pääsee ajamaan joskus jopa 150 km.

      Kertokaa imeessä jos joku osaa korjata tälläisen vian ! ! ! ! ! ! ! KIITOS . Jorma

      • riksabussit

        Pakokaasujen kierrätys tukossa. Pitää ohittaa kokopaska.Tehojen tippuminen on suojakeino.


      • Anonyymi

        20vm 316cdissä sama homma


    • cdi5

      Itsellä myös sama vika, joko imusarjan läpissä tai jossain suuttimessa vikaa !

    • Nolo Sika

      Onhan auto kestävä, ja ihan hyvä ajettavakin.

      Isoin miinus on että nuon ennen 2006 tehdyt mallit ovat niiin sisältä, kuin ulkoota suoraan 80 luvulta, eli todella ankeita ja antiikkisia, silti ihan hyviä ajaa kaikin puoín.

      2006 lähtien tehdyt autot ovat sitten sitä nykyaikaa, eli yhyä hyvin varusteltuja/nykyiasia kuin esim Fiatit ja Fordit

      Kannataa muistaa että kolmosmallin Sprinterissä (2000-2006) on paineilmalla toimiva käsijarru, kannattaa siis koeajon aikana useaan kertaan käyttää käsijarrua, ja katsoa ettei se jumiudu, koska kompressorien kanssa on ollut näissä todella paljon ongelmia, joskus ei käynnisty lainkaan, joskus käynnistyy vain auton käynnistämisen yhteydessä, joskus käy kokoajan, ja luo painetta surkealla voimalla (Säiliöt täyteen 3 tunnissa) jne.

      Eli jos et vaadi nykyaikaista autoa, vaan haluat kesätvyyttä, niin vanha sprinter on sun valinta

    • JormaJR

      Sprinter 315 vm 06 josta kerroin jo 18.3. 2013 tehon laskemisen ja vauhdin hidastumisen jälkeen täytyy vain sammuttaa auto vauhdissa ja käynnistää uudelleen ja taas matka jatkuu. Joskus tämä temppuilu täytyy tehdä joka 5 - 20 km välein JOTENKIN TUNTUU VÄHÄN RASITTAVALTA . Peiliin täytyy katsoa usein onko ketään liian lähellä, ettei tule perää ajoja ONKO KELLÄÄN MUILLA OLLUT TÄLLAITA VIKAA SRINTTERISSÄ

      MISSÄ VIKA PIILEE

      • 1qws

        foorttissa muistaakseni teki kerran samantyyppisen tempun eli pudotti tehoja kun lämmöt nousi moottoritiellä,,,,,,,,,vesipumppu horo


      • sauqqi

        moro.mulla oli tuossa 2.9 koneessa just tommonen vika(vm-95)ja sillon kun se teki sen vian,niin syttyi se EDC taiECD valo. toimiiko sulla se valo ,vai onko otettu lamppu pois mittaristosta sen kohdalta sun autossa?joku liitin piti kuivata kone huoneen puolelta ja ei ole tuo vika ollut noin vuoteen enää...tympeä oli tosiaan ku vaikka missä löi vian päälle,niin ei ku sammuta auto ja starttaa uudelleen...toivottavasti löydät vian,ja jos löytyy niin kerro täälläkin mikä oli...


      • 315 cdi

        Vika ahtopaineanturissa, ahtaa mukamas liikaa ja moottori menee vikatilaan, itellä ollu sama ongelma.


      • tk571

        minulla on 316 vm 2000. sama vika oli koko syksyn , kun ajelin metsällä nimismiehenkiharaisilla hiekkateillä.
        Vika oli jarruvalokatkaisijassa , se kun kytketyi jarrupolkimen liikahduksesta , putosi turbo heti pois. Kun sammutti ja käynnisti kaikki ok.Katso että jarruvalokatkaisimen ja polkimen välissä pari milliä välystä


      • !!!!!!!!!!!!!!!!!!
        tk571 kirjoitti:

        minulla on 316 vm 2000. sama vika oli koko syksyn , kun ajelin metsällä nimismiehenkiharaisilla hiekkateillä.
        Vika oli jarruvalokatkaisijassa , se kun kytketyi jarrupolkimen liikahduksesta , putosi turbo heti pois. Kun sammutti ja käynnisti kaikki ok.Katso että jarruvalokatkaisimen ja polkimen välissä pari milliä välystä

        MITÄ MITÄ ????????? onko Mersu rikki? Eikai?


      • Autoleidi

        Turbo?? Samaa vikaa oli tutun passatissa ja samoin täytyi tehdä niin lähti toimimaan. Turbo lakkas toimimasta ja meni vikatilaan.


    • Sprinttereitä 3

      Mulla oli 412 98 sprintterissä melkosia käyntiongelmia. Välillä toimi ihan hyvin. Vika ilmeni seuraavasti. Tyhjäkäynti reipas 1500 pienillä kieroksilla ei voinu ajaa kone tutisi ihan vietävästi. Lähes kaasu pohjassa ajaminen onnistu. Viimein EDC valo jäi kokonaan palamaan. Kuinka ollakkaan korjaamolle lähtiessä käynti oli ok ja 2km jälkeen edc valokin sammui. Korjaamolla kumminkin näkyi vikakoodi joka viittas syöttöpumppuun ja ajotuksen säätöön. Seppä nollas koodit. Mutta se mitä minä olin tehnyt ennen korjaamolle menoa oli se et laitoin puhdistusainetta suoraan polttoainesuodattimeen siitähän vika vaan paheni. Seuraavaksi laitoin 2 tahtiöljyä sinne suodattimeen ja auto käymään vika ei korjaantunut. Sitten auto seiso 4 päivää kun läksin korjaamolle avot ja lopun jo kerroinkin. Elikkä nää vanhat rieselit tarttee nähtävästi silloin tällöin 2 tahti öljyä polttoaineen sekaan joka voiteleen syöttöpumpun. Korjaamollakin sano että laittele sitä öljyä 3dl sinne 75litran tankkiin. Nyt laitoin vähän enempikin ja ajellu 20km ilman ongelmia. Viikonloppuna ois 1600km lenkki toivottavasti pelaa.
      Vika voi olla johtosarjassakin syöttöpumpulle menevässä piuhassa. Mutta nyt ölsy tais auttaa.

    • sauqqi

      moro .itekki oon joskus ku oli vielä semmonen 508 mersu sillä 3.8 litran koneella,niin tuota laittanut kahvikupillisen teboilin 2T öljyä,että voitelisi sitä pummpua.ei se ainakaan huonoa auto siitä tykänny.se 508 oli vm-84,pitäsköhän sitä laittaa sitten -95 malliseen 312,2.9koneiseen sprinteriin,mitähän turbo tykkää,vai haittaako mitään...

    • Guzzibuicco

      Ei se turbo siitä 2T-öljystä tiiä mitään kun se sekoittuu naftan joukkoon...Kyllä näihin vanhoihin rivi-/jakajapumpullisiin sopii laittaa. Commonraileihin en ehkä laittais.

      • Anonyymi

        Vanhemmissa esim f12 volvoissa on pakko käyttää 2-t öljyy seassa sen jälkeen kun tuli tää ekodieselaineet,muuten sammui aina tielle


    • Taksi Snoopi

      moi. Taksi autoni vm.2010 316 sprinter. Takuu aikana laskettiin n. 11000-12000 kulut korjauksista,seisonta päiviä riittävästi ja hinaajille töitä, autoni oli melko usein korjaamolla onneksi oli takuu mutta heti takuu ajan jälkeen katalysaattori meni tukkoon ja eiku uusi omin varoin , 4 ovilukkoa liukuovessa vaihdettu, ja nyt pudottaa tehoja ja sammutettava 2 kertaa että vika poistuu. viidenviikon aikana yksi päivä/viikko korjaamolla, on vaihdettu cooleri,egr, ym. tunnistimet ja nyt koko tuplaturbo paketti. seisokki ainakin 2-3 päivää joten kyllä kannatti hommata tämä LENTOTÄHTI. Voi helevetti

      • sauqqi

        otan osaa,Taksi Snoopi.kyllä on v-mäistä ettei enää kunnon autoja tehdä.tuntuu että mikään paketti-auto nykyään ei kestä enää mitään. kaiken maailman ihme vikoja ja julmetun kalliita korjata...ainakin 80-ja 90 luvulla auton sai kuntoon ihan kohtuu rahalla,ja ne oli niin yksinkertaisia vehkeitä että jos vähänkään viitsi huoltaa,niin eipä niitä juuri tarvinnut korjata.ja tuo nykyajan automaalikin taitaa olla ihan sontaa,irtoaa pellistä ja sitten sitä on nyky-auton päällä niin ohut kerroskin.ennen autoon kärsi tlla jopa naarmu,eikä silti mennyt heti pellille.mielestäni aivan kusetusta tuo nyky-autojen `laatu´.itse tykkään vanhemmista volvoista,mersuista,b-mallin kadett,jne...


    • Taksi Snoopi

      No nii. Eilen meni sitten taas sähköinen liukuovenlukko jossa on koko sen ohjaus poksi, se kestikin reilun 2 kk. Soitin korjaamolle että tilatkaahan varastoon uusi, mistähän tämmöinen vika voi uusiutua näin usein. Vika koodi on ollut aina sama mikrokytkin, voiskohan siihen laittaa vähän isomman kytkimen jo tehtaalla. Tänään rakensin cuuleriin tulpat päihinjossa toisessa oli renkaan venttiili ja laitoin 1,5 painetta eikä vuotanut pois tunnin aikana. sehän onkin kunnossa oleva jonka kuitenkin väitettiin oleva puhki. Nyt mesessä on uusi turpo ja onneksi toimii nyt toistaiseksi mutta kallista on, odotan noin 5000 laskua. Cooleri olikin näköjään turha ja varmaankin muutkin tunnistimet ja vimpaimet, eiku neuvottelemaan työn hinnasta ja osista jos sais edes jotakin palautusta. Tehtaalta jo tulikin kielteinen päätös, taitaa formulat olla tärkeämpi sijoitus.

    • romurautaa

      Kun ajelee Sprinterillä moottoritiellä 90km/h niin pakuja menee ohi vasemmalta ja oikealta sellaisella nopeudella, että tuntuu kuin ajaisi kilparadalla. Ei tunnu yllättävältä että moottoreita hajoaa jo 200-300t:n paikkeilla. Omassa 2000 mallisessa 311cdi:ssä on mittarissa yli 700t. kilometriä ja vieläkin kulkee kuin nuoruusvuosina. Kori on pakkeloitu moneen kertaan, mutta kaikki muu onkin ihan kunnossa. Jarrutlevyt on vaihettava joka toinen vuosi, mutta nivelet kestää yllättävän hyvin. Polttoainetta kuluu 10 l/100 mutta pääasia että kulkee.

      • VW 4MOTION

        Niin normaali pakulla ajetaan 100km/h navigaattorin kanssa moottoritiellä. Jos se ei sen kestä niin voi hurja!


    • Kai nää kestääkin

      Täytyy välillä kehuakin.. Mulla on 2008 Sprinter 315 CDI, ajettu 255 000 km. Ajelen noin 1000 km viikossa matka ajoa ja auto käy normihuolloissa säännöllisesti ja nyt vasta tehtiin jarrut uusiksi.. eikä siihen muuta erikoista ole vielä tehty. Rekisteröity kuorma-autoksi ja toinen tämmöinen jo menossa..
      Niitä oikeita seppiä taitaa löytyä valitettavasti ihan muualta kuin Veholta.., kaikella kunnioituksella jokaisen ammattia kohtaan, mutta mulla on vähän sellainen kokemus..

      • Ei kestä

        cdi313 Ajettu 244t ja korjauslista on melkoinen, jarrut montakertaa,laatikko/vivusto,
        kytkin/asetelma, valot, suuttimet korjattu montakertaa ja nyt on vaihdettu koko
        moottori, Ei kenelläkään ole(ikään ennen) kuulemma rukkolaakerit pyörinyt mukana.
        Onhan se hyvä auto kun (huoltaa) välis. Kaikki huollot on teetetty liikkeessä mut joskus kuulemma on näitä maanantai autoja.


      • Sprinter=yrjöt
        Ei kestä kirjoitti:

        cdi313 Ajettu 244t ja korjauslista on melkoinen, jarrut montakertaa,laatikko/vivusto,
        kytkin/asetelma, valot, suuttimet korjattu montakertaa ja nyt on vaihdettu koko
        moottori, Ei kenelläkään ole(ikään ennen) kuulemma rukkolaakerit pyörinyt mukana.
        Onhan se hyvä auto kun (huoltaa) välis. Kaikki huollot on teetetty liikkeessä mut joskus kuulemma on näitä maanantai autoja.

        Sprinter on siitä merkilinen auto että sitä tehdään vain Maanantaisin.


      • Pakuillasince2008
        Sprinter=yrjöt kirjoitti:

        Sprinter on siitä merkilinen auto että sitä tehdään vain Maanantaisin.

        Näin on! Vm2012 316cdi pitkä aj.138tkm Sateella tulee vettä ohjaamoon antennin reiän läpi. Motarilla suunta vakaus on näillä huono mun mielestä. Uudempi 7pykäläinen automaatti on tosi hyvä, manuaaliaskit näissä ruksuu jo uutena. Edellinen auto oli Transit vm08 140T300 ajelin sillä 160-430tkm jonka aikana piti uusia kaksoismassa vauhtipuörä ja pyöränlaakereita ja ilmastoini vuotaa aina kylmäainetta.. Ransussa on hepposet ovet ja alusta ottaa epätasaisuudet aika kovaa mut maantiellä ja motarilla törkeen hyvä ja tasainen verrattuna sprinteriin (onhan tää toki isompi). Mersu on jämäkän tuntuinen mutta sanoisin että ergonomia on perseestä, ratti ja mittaristo 10cm vasemmalla penkkiin nähden, jos jotan tippuu penkkien väliin niin sieltä ei saa kepilläkään noukittua. Mankka on aivan helvetin huono vaikkaki kaiuttimia pitäis olla 5kpl. Ja se mersun takaveto on aivan paska: avoin tasauspyörästö ilman mitään kitkalukkoa tms. Abs/esp tyylinen sutimis esto. Hiacen kitka perä miljoona kertaa parempi ajossa! Niin ja nää mersut ruostuu edelleen herkästi.


    • jaapa,,,jaaa

      Minä ostin pari vuotta sitten ruosteettoman 99-mallisen pitkän ja korkean 312tdi sprintterin manuaalilaatikolla ja on niin hyvä ja varma ja helppo auto huoltaa,että ei taida olla järkeä tätä enää vaihtaa,niinhän se on että joillakin autot kestää ja toiset saa hajalle jo puolessa vuodessa

    • Sprinter 19 v

      Täytyy välillä " kehua" sprinteriä. Vm. -95 Sprinteri 312 D ollut firmalla uudesta asti, nyt se loppui kun nokkaketju katkesi moottoritiellä reilun satasen vauhdissa. Ajokilometrejä 520 tkm. Kulutusosia on vain vaihdettu, mitään isoa/kallista vikaa ei ole ollut. Se suutin jossa on magneettiventtiili hajosi jossain 450 tkm kohdalla. Kardaanin nivelet ja kannatinlaakeri vaihdettu kerran.
      Ei koskaan korjattavana sähkövikojen takia, poislukien Webasto. Dieseliä menee kesällä 9 -10 l/ 100 km, talvella pari enemmän. Aika kova ruostumaan jos ei hoida, varsinkin avolavan runkopalkit sisäpuolelta.
      Niinhän kaikki sanovat että nämä ensimmäiset olivat parhaita, kun perään tuli CDI tuli myös mukaan paljon vikoja.
      Nyt alla uudenkarhea Crafter avolava , pienestä kaksilitraisesta neloskoneesta on puristettu 163 hv/ 400 nm, ei varmaan kestä puoltakaan sprintterin kilometreistä. Kaikki muuttuu aikanaan ja jopa mersukin huonnommaksi.

      • cghjklkjhgf

        Tuo VW Crafter ei ole mikään vaihtoehto, siinä on voiman välitys nokka-akselille toteutettu kuminauhalla. Ei sellaista heikkoa lenkkiä pidä työkaluun hyväksyä, eikä oikeastaan mihinkään autoon.


    • Taksi Snoopi

      Jahas, taas pitäisi laitattaa liukuoveen jo 7 ovilukko kun meni se kirottu mikrokytkin.
      Mistähän saisi tilattua sen pelkän kytkimen kun tulisi paljon halvemmaksi kuin se koko lukko.

    • Mersuista eroon

      Sprinter 906 315 CDI autom vm 2007. Pitkä ja Korkea. Kolmatta moottoria asennetaan paraikaa. Kolmas automaatti on jo laitettu. Maahantuojan huolto ei löydä vikoja tietokoneillaan ennenkuin osa on rikkoutunut. Osia vaihdetaan turboista alkaen. Vika kuitenkin säilyy ja asiakas on hyväksynyt vaihdon, joten maksa. Vuosi remonttikulut luokkaa14 000 - 7000 € ja huollot päälle eli tarkistukset ja 1000 € lasku.
      Maahantuojan huolto ei osaa tulkita tietokoneeltaan vikaa vaan osia vaihdetaan asiakkaalta otetulla kirjallisella hyväksynnällä mutta vika säilyy eli tehot katoavat.
      Lopulta automaatti sitten hajoaa. Uuden automaatin vaihtokierrokset liian alhaiset ja moottorin väännöt 330 nm, joten kiertokangen laakerit sekä runkolaakerit hajoaa. Ei osta säätää automaatin tietokonetta. jne jne jne

    • redsub

      itsellä v,07 315 pitkä/korkea sprinter ollut 4 vuotta enkä muuta remppaa oo tehnyt ku laturi viskokytkin kansiremppa ja venttiilit laturi kytkin vaihdelaatikko kardaani etujarru sylinterit vesipumppu peränapa ymm... et hyvä peli rahaa mennyt noin 8000e osiin

    • redsub

      mut moottori kyl pelaa ku 7000km oon vaihtanut öljyt 15-40 lxe neste mut voimansiirto on täys p.... kuormaa on 680 kg jatkuvasti mut en suosittele kellekkään

    • redsub

      ja viel täytyy sanoa et ei ole ensimmäinen mersu vaan on ollut vanhempaa 412 paripyörämallia ja samaa saksalaista paskaa kuorman kans kun se on 365 päivää vuodessa kyydissä eli työkaluista puhun / mut yks poikkeus ollu pullakorillinen sprinter jossa oli 650 tkm ja täyspeli noidenkin metrien jälkeen /mut uuskoppasesta mersusta on vaikea hypätä ducaton /ivecon rattiin ku on se niin hyvä ajaa mut pirun kalliita kilometrejä ku ei kestä vaik mitä tekis

    • Ostin ite viikko sitte 310 2.9 97 pesin koneen liuottimella/vedellä sen jälkeen vikatilaan p1352 needle moving sensor. Puhaltelin liittimiä ja olen yrittänyt etsiä vikaa ei löydy niin olisiko pesu voinnut hajottaa ykkös suuttimen anturin vai mitä tässä voisi kokeilla? En tiedä kuuluuko tämä tänne mutta apuja tarttis

      • Anonyymi

        Akun alla oleva boxi kostunut. Jos Akun alla oleva pelti päästää vedet ruosteen takia alleen on vika selvä.


    • epidemia

      08 ostin uuden 318 ajoin sillä 130 tkm ei mitään vikaa.nyt 316 ja aina jotain.toisesta hajosi totaalisesti kone .öljypohjassa isoja metallilastuja ja kone nakutti rumasti.mikä näissä 4 pyttyisissä koneissa on kun eivät enää kestä,ja ajoni on ollut todella rauhallista kun on vielä rajoitin siinä joka hajosi.sääli kun ovat muuten hyviä autoja ajaa.nyt pelottaa että toinenkin kohta kilantaa.näillä autoilla ajettu noin 100 tkm.miettikää sitä.nyt vaihtokone tulossa ja sen etsiminenkin ei sitten muuten ollut helppoa.tarkastettu tarkoittaa vain öjypohjan avaamista ja venttillikopan avaamista.ja sitten myyntiin. toiset avaa koneen kokonaan ja kaikki kuluneet osat vaihdetaan uusiin.hinta ero noin tonni,eli kummankohan otat.minulla kävi tuuri kun oli finntakuu joka korvasi 5 tuhatta ja kone maksoi 5 ja puolituhatta.joten vaihtotyö jäi minulle maksettavaksi.kai minulla sitten on se maanantai kappale .toiset sivulla kehuvat toiset haukkuvat sprintereitä.tässä vain vähän tietoa ,toivottavasti on apua joillekkin.

      • muutamiakorjannu

        Tuo moottorin laakereiden kiinnileikkaaminen on ominaisuus noissa tuplaturbo malleissa w906/315cdi.Liikaa tehoa/vääntöä otettu pikkukoneesta...


      • long_dead_huollot
        muutamiakorjannu kirjoitti:

        Tuo moottorin laakereiden kiinnileikkaaminen on ominaisuus noissa tuplaturbo malleissa w906/315cdi.Liikaa tehoa/vääntöä otettu pikkukoneesta...

        Käyttötapoja tuntematta on myös mahdollista, että kone rikkoutunut noilla nykytrendin mukaisilla valmistajien ohjeistamilla idioottimaisilla "long-dead" huolloilla ja ehkä sillä ettei turboja jäähdytellä raskaamman ajon jälkeen, eli pitäisi ajella ennen koneen sammuttamista rauhakseen ja antaa turbojen lämpöjen laskea, ettei vedä hanoja kiinni suoraan "lennosta."

        Ps. Nykymuodin mukaisten pikku-besakoneidenkaan pitkäikäisyyteen en luota, sillä niistä on otettu aivan liikaa tehoja irti. Ilmeisesti kuitenkin osalla merkeistä kestävempiä kuin toisilla (?).

        Harmi kuitenkin kilahtaneelle koneelle :/


    • IlmaVaiva

      Sprinterin jarruongelmista on paljon kirjoituksia eri palstoilla ja onpa jopa ehdoteltu tyyppiviaksi noita pumppujarruja.

      Itselläni on ollut jo kymmenkunta vuotta Sprinter 312 D - 99, jolla ajettu rapiat 300 tkm eli sisäänajettu juuri ja juuri.

      Takajarruille menevät tankin päältä kulkevat jarruputket syöpyivät puhki ja niiden vaihdon ja ilmaamisen jälkeen jarruja piti pumpata ennenkuin pito löytyi.
      Katsastuksessa sitten tuli hylky kun jarruvoimien ero oli liian suuri.

      Olin koko ajan epäillyt, että jarrujärjestelmässä on jossakin ilmaa, mutta korjaukseen tuli ryhdyttyä vasta pakon edessä kun inssi löi hylätty-leiman papereihin.

      Ajoin auton pihalla rinteeseen ja takarenkaat vielä parikymmentä senttiä paksujen parrun pätkien päälle, jotta sain perän mahdollisimman ylös ilman poistumisen helpottamiseksi.

      Apteekista ostamastani 100 ml:n lääkeruiskusta vedin männän ulos, työnsin ruiskun nokan sopivan letkun sisään, letkun toinen pää takajarrun ilmausruuviin ja sitten köytin ruiskun auton kylkeä vasteen nojallaan olevaan seipääseen siten, että ruisku oli reilusti jarrusylinterin yläpuolella.

      Sitten kaadoin ruiskuun jarrunestettä ja odotin, että ilmat poistuivat letkusta ennenkuin avasin ilmausruuvia vajaan kierroksen verran.
      Konepeiton alta jarrunestesäiliöstä korkki pois ja sitten jarrupolkimen kimppuun.

      Pari ensimmäistä painallusta olivat pehmeitä ja sitten rupesi poljin kovenemaan, kymmenkunta kertaa polkaisin välillä lisäten nestettä jarrusäiliöön.
      Ilmausruuvi kiinni, letkut irti valuttaen ruiskussa olevan nesteen pulloon ja sama operaatio toiselle takajarrulle.

      Eipä ole Sprintterissä minun aikanani ollut näin herkkiä jarruja kuin nyt, ei tarvitse kuin hipaista poljinta niin kuski nyökkää.
      Tuntuvat jopa liiankin ottavilta talvikelejä ajatellen.

    • huolla_autosi

      Paljon ajettujen Sprintereiden polttoainetankissa sijaitseva imuletkun päässä oleva sihvilä kannattaa puhdistaa, kun autolla on ikää ja kilometrejä takana. 400 000 km kohdalla oli jo 5mm paksu kakku muurautunut sihtiin, talvella kun diesel muuttuu huonommin juoksevaksi, tulee sitten polttoaineen saantivaikeuksia ja helposti repii tukoksen takia ilmaa polttoaineletkujen liitoksista.

      Sihtiin pääsee käsiksi tankin yläpuolelta kierteillä olevasta kannesta, tankin irrottamien on ikävä työ, siksi tein huoltoluukun tavaratilan puolelta.

      Toinen pikku vinkki, jolla säästää rahaa ja vaivaa: käsijarrun kengät saa uusia joka vuosi leimalle, jos ei pidä läpeensä vaseliinissa takana olevaa vaijerin kiristyssysteemiä, mistä vaijerit jakaantuu molemmille puolille.

      • UusiaKengätHUH

        Miksi ei pidä linkkua rasvattuna? Tyhmäkö olet?


      • hullukoOOT
        UusiaKengätHUH kirjoitti:

        Miksi ei pidä linkkua rasvattuna? Tyhmäkö olet?

        Linkku sulla on housuissa ja kun sillä ei tee mitään, pidä peppu rasvattuna.


    • 5yj67j46j46jj

      Jos miettii vaihtoehtoja niin onko niitä, oikeasti.
      Transittia ei voi suositella, meillä on firmassa molempia mersuja ja ransitteja ja kuulemma ne
      ransitit vikaantuu koko ajan, ihan jo uutenakin eli siinä egr tai joku pakokaasu juttu mikä tukkentuu.. vai hajoaa.. mutta pitäs pysyy kunnossa ehkä kun muistaa joskus antaa vähän reippaammin kaasua.

      Kun meilläkin, pakun koko pitää olla sitä mersun luokkaa, automaattivaihteilla niin
      ei siinä paljoa ole valinnan varaa edes. Joskus ajelin fiiatin ja citikan pakuilla satunnaisesti kun niitä hankittiin taloon, kyllä on hempulan oloisia, vähän kaikki tuntuu sellaiselta että on väkisin läjäytetty kasaan jossain nyrkkipajalla. Takaovista ei tiedä onko ne kiinni vai ei, kuljettajan paikan ergonomia no ei voi juuri puhua siitä edes, liian ahtaasti koitettu tunkea kaikki.. käsijarrun sijoitus ihan järjetön siellä kuskinpenkin ja oven välissä, sitä käsijarrua ei voi edes käyttää avaamatta ovea kun käsi ei mahdu sinne penkin ja oven väliin. Sitten kun käsijarru on päällä niin käsijarrunkahva on niin korkeella että ottaa jalkaan kiinni autosta poistuessa, takareiteen. Kuskin penkkiä ei voi säätää ylös koska pitkänä kuljettajan tulee tuulilasin yläreuna sitten jo näkökenttään. Heh on siinä kulkuneuvo, hyvin kulkee joo 160hv tyhjäpaku ja automaatti niin kyllä lähtee.. jos jotain hyvää voi sanoa.

    • 1411

      Olen ostamassa ABS vikaista 316 CDI :tä 2,7 L koneella
      Onko ne ABS pumpun sähkömoottorin hiilet menny?
      Onko siinä vaijerilla käsijarru vai paineilma tms..??
      Kestääkö tuo 5-syl kone ? Paremmin kun 4-kone?

    • Rantsu

      Sprintereitä ollu useita eikä niissä mitään ole ollu. Ruostevikoja!

    • Jouman

      Minulla on 1996 208. Keskikulutus alle 10 litraa. Syksyllä kävin sillä kiertämässä pohjoisissa Pienimmillään kulutusoli 7,3 litraa,
      Kone kestää näissä.samoin vaihteisto ja perä,
      Mittarissa tällä hetkellä 439.000 km
      Jos on meluisa hytti niin vika on ilmanputsarin kiinnikkeissä (resotoi ääntä)
      Kori ruostuu jollei ole pidetty huolta,varsinkin helmalinja alapuolelta,

    • Anonyymi

      312 2,9td kesällä 10,0 talvella jopa 14.5 kaupungissa..
      ongelmina ollut käsijarrukengät, ja ruosteet 1997 ikäisessä..

    • Anonyymi

      MB 412 2.9td 1999 inttekroitu automaatti löytyisikö alipaineletkujen ns.räjäytyskuvaa. laatikko oli remontissa ja sit imeni että alipaineletkujen paikat ei oikeita. nyt laatikolle oikein.rintapellissä 2kpl. alip. vettiileitä. tai jos jollakin samanlainen auto uudellamaalla voitais verrata letkutusta. 0503085899

    • Anonyymi

      300 km ja 3 pylvästä kulunut kymmenestä pylväästä maantie kulutus 2,1 Litran koneella on 7,2 litraa kaupungissa 10 litraa vm 2008 hyvä kuljetin Webastolla, käsivalintaisella laatikolla. Nätisti ku ajaa kestää kyllä, mutta 90 km/h vahti alkaa olla mukavuuden raja.
      Hellästi kun kohtelee, saa paljon kilometrejä, lisää……
      Tosin 2,1 litran turbo kone on taloudellinen ajella, jos kierrokset pysyy alle 2000
      Kiihtyy verkkaisesti, mutta varmasti. Iloisia kurkkijoita kyllä saa, tällä, autolla. Oisko kiihtyvyys jotain 20-30 sek väliltä ?
      Mutta mihinkäs sitä on kiire. Perille ainakin pääsee kun mittarissa vasta 138 000 km
      Rahansa väärti jos hyvän vähäruosteisen yksilön löytää, koska ruostuuhan se Mersukin, siinä missä muutkin pelti Lehmät, jos vaan rauta peleissä on. Nissanin ohjekirjan
      Mukaan auto tulee pestä aina käytön jälkeen.😂 Nissan kestää jos sen muistaa pestä !
      Iloisia kilometrejä kaikille !!!

    • Anonyymi

      318 ajettu 438 TKM.ei mitään vikaa vain pakolliset huollot tehty.toinen 316 ajettu 278tkm ei mitään vikoja ollut vain pakolliset huollot tehty.kolmas myös 316 186tkm ajettu.ei vikoja.tietysti jarrupaloja ja joka vuosi katsastukseen takajarrukengät.alimitoitettu.mikä on kun teillä ei linttelit kestä .olisikohan aika vaihtaa merkkiä ja kokeilla kestääkö nekään.tuskin teillä mikään kestää.kestääkö edes naiset.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6203
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3976
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      260
      2373
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1930
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1393
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1306
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1077
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1050
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      996
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      961
    Aihe