Onko VAG:n 1,9 SDI vai mikä mahtaa olla tuorein vaparinaku Suomen markkinoilla ja minä vuonna niitä on vielä saanut. Siis nyt kai ei markkinoilla ole enää turbottomia diesel-henkilöautoja.
Viimeisin vapaasti hengittävä diesel
7
2428
Vastaukset
- Volkkarin moottori
En tiedä milloin SDI loppui, mutta vuonna 2001 sai vielä VW Transporteriin 2,4 l vapaastihengittävää esikammiodieseliä. Se on suhteellisen vanhaa tekniikkaa tuolle vuodelle.
- Tuoretta tietoa...
Vuodella 2008 VW Caddy tarjoaa myös turbottoman dieselin. Eli penkein ja ikkunoin varustettuna se on henkilöauto.
Arvelisin että kyllä niitä muitakin vielä löytyy. Toi Caddy nyt ainakin on varma.- J..
Tuon uuden 2-litraisen diesel-Caddyn suurin vääntömomentti on 140 Nm. Minun viisi vuotta vanhassa, kaksilitraisessa, vapaastihengittävässä perheautossani on suurin vääntömomentti 204 Nm. Huippitehokin on melkein 100 hv suurempi kuin tuossa SDI:ssä.
- Dieselmies työkseni
J.. kirjoitti:
Tuon uuden 2-litraisen diesel-Caddyn suurin vääntömomentti on 140 Nm. Minun viisi vuotta vanhassa, kaksilitraisessa, vapaastihengittävässä perheautossani on suurin vääntömomentti 204 Nm. Huippitehokin on melkein 100 hv suurempi kuin tuossa SDI:ssä.
Noilla väännöillä ja tehoilla ei nyt niin suurta merkitystä ole. Ei ainakaan perheautossa.
Jos niillä jossain todellista merkitystä on, niin työkaluautoissa, siis paketti- ja kuorma-autoissa. Kuitenkin juuri niissä (todellisessa työkäytössä)hyväksytään paljon alhaisemmat tehot ja väännöt kuin näissä perheautoissa.
Minulla on työkaluna 6 tonnin kokonaismassainen kevytkuorma-auto, jonka omamassa on 3500 kiloa. Tässä saksalaisessa vehkeessä on hiukan päälle 100 hevosvoimaa. Riittää mainiosti.
Edellisessä pakettiautossani oli 128 hepoa, ja perävaunun kanssa 5,5 tonnin kokonaismassa liikkui tosi sujuvasti.
Henkilöautopuolella hevosvoima- ja vääntöhullutus on karannut käsistä, ja ikävä kyllä sama ilmiö on tulossa pakettiautopuolelle; tarjotaan lähes 300 hevosvoiman tehoja ja 200 km/h nopeuksia. Eipä siinä ole enää mitään järkeä. Jos järkevästi ajatellaan.
Ei ainakaan Suomessa, jossa ison osan vuodesta on voimassa 80 ja 100 km/h nopeusrajoitukset, ja kesälläkin maksiminopeus on 100 km/h, lyhyitä moottoritiepätkiä tosin on joilla saa hurjastella peräti 120 km/h.
Niihin nopeuksiin päästiin mukavasti jo 60-luvun autoilla ja tehoilla! - kyseessä
J.. kirjoitti:
Tuon uuden 2-litraisen diesel-Caddyn suurin vääntömomentti on 140 Nm. Minun viisi vuotta vanhassa, kaksilitraisessa, vapaastihengittävässä perheautossani on suurin vääntömomentti 204 Nm. Huippitehokin on melkein 100 hv suurempi kuin tuossa SDI:ssä.
Muistini mukaan Opelin 2-litrainen 16-venttiilinen antoi 198 Nm ja oli aikansa huippuarvo 90-luvulla. Olisko Alfan 2-litrainen kyseessä?
- J..
kyseessä kirjoitti:
Muistini mukaan Opelin 2-litrainen 16-venttiilinen antoi 198 Nm ja oli aikansa huippuarvo 90-luvulla. Olisko Alfan 2-litrainen kyseessä?
jep
- Anonyymi
Onko pikku dieseliä missä ei olisi turboa, siis henkilöautomallistoa ja n. 14-10vuotta vanhaan
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persut romahti Haapaveellä, kiitos Ilkka!
Persut saivat historiallisen tappion haapaveellä! Kiitos Ilkka!871969- 821790
- 511410
Nyt tiedän
Että joku on lahjonut jonkun tai olemme idiootteja. Nuo kokkareiden päsmärit tuli valituksi valtuustoon. Onnea vaan kai481385- 1461338
Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin
"Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I481262Oletko ymmärtänyt
Oletko ymmärtänyt jotain kaivatustasi lähiaikoina tai oletko muuttanut mielipidettäsi kaivatustasi?1351172Kepun hegemonia jatkumassa vankkana Puolangalla
Tuuliviirien vallankumous jäi pahasti piippuun!261054- 39965
Paraneeko ilmapiiri nyt?
Paraneeko kunnallispolitiikan ilmapiiri nyt kun persuilla meni vaalit päin pers3ttä ja änkyräpersut tipahtivat vilttiket23953