Ositussopimus

Tarvitaanko?

Avioero astunut voimaan vuosi sitten. Ositussopimusta ei olla tehty, koska mitään jaettavaakaan ei ollut. Pitäisikö ko. sopimus kuitenkin aina tehdä? Hiukan hankalaa vain nyt kun en edes tiedä missäpäin maailmaa ex-puoliso tällä hetkellä on. Käytännössä ei siis pysyttäisi tuollaista sopimusta yhtä aikaa allekirjoittamaan.

7

3823

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • taitaa olla pakollinenkin

      Kyllä sitä jaettavaa saattaa äkkiä löytyäkkin, jos ei muuta niin kirjaatte että kumpikin pitää henk.koht tavaransa ja muuta ositettavaa ei ole. Viimeistään kuolinpesän pitää sitten tuo ositus saattaa mallilleen, että voi kuolinpesän jakaa.

      Eipä tule sitten jälkeenpäin rutinoita mistään suunnasta. En tiedä tarviiko sitä yhtäaikaa allekirjoittaa, mutta kaksi todistajaa tarvitaan allekirjoituksineen. Voisikohan tämän hoitaa niin, että sinulla on omat kaksi todistajaa todistamassa sinun puumerkkisi, ja exäsi hommaa omat kaksi todistajaa todistamaan oman puumerkkinsä. Osaisko joku minua fiksumpi vastata tähän?

      • noin olla

        Avioeron jälkeiseen ositussopimukseen ei tarvita todistajia. Se on puolisoitten välinen sopimus omaisuuden jakamisesta. Se pätee, kun molemmat ovat nimensä alle laittaneet. Se ei ole myöskään pakollinen - ei varsinkaan, jos jaettavaa aviovarallisuutta ei ole.

        Kuoleman jälkeiset asiat on sitten eri asia kuolinpesineen testamentteineen ja kuolinpesän jakamisineen.


      • meilä ainakin
        noin olla kirjoitti:

        Avioeron jälkeiseen ositussopimukseen ei tarvita todistajia. Se on puolisoitten välinen sopimus omaisuuden jakamisesta. Se pätee, kun molemmat ovat nimensä alle laittaneet. Se ei ole myöskään pakollinen - ei varsinkaan, jos jaettavaa aviovarallisuutta ei ole.

        Kuoleman jälkeiset asiat on sitten eri asia kuolinpesineen testamentteineen ja kuolinpesän jakamisineen.

        tehtiin ositus (lue kusetus) ja paperiin tuli kahden todistajan nimet ja se toimitettiin käräjäoikeudelle sen siliän tien.....


      • nix nax
        noin olla kirjoitti:

        Avioeron jälkeiseen ositussopimukseen ei tarvita todistajia. Se on puolisoitten välinen sopimus omaisuuden jakamisesta. Se pätee, kun molemmat ovat nimensä alle laittaneet. Se ei ole myöskään pakollinen - ei varsinkaan, jos jaettavaa aviovarallisuutta ei ole.

        Kuoleman jälkeiset asiat on sitten eri asia kuolinpesineen testamentteineen ja kuolinpesän jakamisineen.

        Ositussopimus on jo kerrotusta syystä paikallaan tehdä. Ositussopimuksen muotovaatimukseen kuuluu kaksi esteetöntä todistajaa. Toki sopimus ap:n tapauksessa on ilman todistajiakin parempi kuin ei sopimusta lainkaan.

        Ex-puolisot voivat allekirjoittaa sopimuksen eri aikoina ja eri paikassa. Molempiin allekirjoituksiin tulee merkitä paikka ja aika, ja molempiin myös nuo kaksi esteetöntä todistajaa (jotka voivat olla neljä eri henkilöäkin). Oikeuteen eikä muuallekaan sopimusta ei tarvitse kiikuttaa.


    • Minä soitin pankkiin ja sovin ajan sinne. Mentiin yhdessä, puhuttiin taloudelliset asiat valmiiksi, pankinjohtaja kirjoitti paperin ja itse laitoimme nimet alle. Se oli sit siinä!

      Silloin se on helppoa, kun jaettavaa/riideltävää omaisuutta ei ole. Pahimmissa tapauksissa käräjäoikeuttakin on kuulema käyty.

      • meillekin

        Pankin ukko meillekin teki sen kusetuksen ja hänen mielestään oli tärkeää että käräjäoikeus sen vahvisti...sillä paperilla ukko sai talon ja samalla menetimme avio-oikeudet...

        Pankin "asiantuntija" jopa väärensi päivämäärät kun ositus tehtiin ennen erohakemusta...me raukat sitten haettiin eroa, kun minun miehelle oli niin tärkeää varmistaa, että tyhjästä yhdessä rakennettu koti ja omaisuus ei jäisi minulle.....semmoista voi elämä kauheimmillaan olla....järki ja tunteet; mahdoton yhtälö....
        Mepä ei erottukaan, joten elelen ukkoni talossa avovaimon oikeuksilla...kauankohan.....

        Mies on luvannut puolitoista viikkoa sitten tehdä avioehtosopimuksen jolla avio-oikeudet palautetaan...lähipäivinä...mitään paperia ei näy ei kuulu...


    • Osittaa kannattaa aina

      Eli tee aina ositussopimus oli jaettavaa tai ei.
      On sitten selvempää jos joku tulee vuoden kuluttua toisiin aatoksiin....
      Tosin, kun eropaperi on kirjoitettu, on se siitä poikki. Myös omaisuus. Se mitä sen jälkeen tienataan, on molemman oma asia.
      Eli tiliotteet ulos ko. päivänä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      173
      1621
    2. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      336
      1206
    3. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      59
      1092
    4. Tappio Rydmanille

      Ei pystynyt Wille saamaan tahtonsa läpi. https://www.hs.fi/politiikka/art-2000012093775.html
      Perussuomalaiset
      187
      898
    5. Milloin näit kaivattusi viimeksi?

      Mitä olisit halunnut tehdä tai sanoa hänelle?
      Ikävä
      41
      807
    6. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      49
      740
    7. 67
      728
    8. Sometähti villisika-Seppo on kuollut

      Suomussalmella lemmikki­eläimeksi virallisesti hyväksytty villisika Seppo on kuollut. https://yle.fi/a/74-20232445
      Suomussalmi
      33
      671
    9. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      644
    10. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      78
      598
    Aihe