Avioero astunut voimaan vuosi sitten. Ositussopimusta ei olla tehty, koska mitään jaettavaakaan ei ollut. Pitäisikö ko. sopimus kuitenkin aina tehdä? Hiukan hankalaa vain nyt kun en edes tiedä missäpäin maailmaa ex-puoliso tällä hetkellä on. Käytännössä ei siis pysyttäisi tuollaista sopimusta yhtä aikaa allekirjoittamaan.
Ositussopimus
Tarvitaanko?
73839
0Äänestä
Muut lukivat myös
Luetuimmat keskustelut
- Älä unohda minuaNainen ethän unohda minua. Asiat olisivat voineet mennä toisin, olisi vain pitänyt uskaltaa lähestyä sinua kun annoit siihen mahdollisuuden. Olen pettynyt itseeni, ja se kyllä närästää. Naiselle Mieheltä
- Eläkeikä nousee 70 vuoteen. Joudunko palaamaan työelämään?Nyt se on sitten päätetty, että eläkeikä Suomessa nostetaan 70 vuoteen. https://www.is.fi/politiikka/art-2000012324133.html Pääsin 67 vuotiaana eläkkeelle viime syksynä. Tarkoittaakohan tämä, että joudun palaamaan takai…
- Moi kulta😍Eikös se ollut marraskuuta kun se meidän "flirttailu" alkoi silloin vuosia sitten? tarkoitan lähinnä niitä pitkiä katseita 🤩☺️ Kohta on siis maata mullistavien katseiden vuosipäivä 😘🤭
- Perussuomalaiset nostamassa eläkeiän 70 vuoteenRiikka Purran johtama valtiovarainministeriö haluaa nostaa eläkeiän 70 vuoteen ja taloutta sopeutettaisiin ensi vaalikaudella 8–11 miljardilla eurolla. Perussuomalaisten johtama ministeriö ilmeisesti arvelee, että seits…
- Nyt on nytTurha miettiä menneitä tapahtumia. Niitä ei saa tekemättömäksi. Tärkeintä on mitä tekee nyt ja tulevaisuudessa. Korjausliikkeetkin voi tehdä jos niihin tuntee tarvetta. Paluu tulevaisuuteenkin voi olla mahdollinen jos v…
- Kadutko mies?Silloin kuin vielä yritin lähestyä, etkä tarttunut siihen. Asioista pitäisi voida aina keskustella.
- Pitäisikö Vantaa liittää Helsinkiin.Mitä mieltä olette asiasta?
- Niin haluaisin sut nähdä ja jutella!🙂
- Hyvää huomentaEräälle Naiselle ❤️🩹
- Onko tällainen kuvio teistä okOnko tällainen kuvio teidän mielestänne ihan normaali ja hyväksyttävä? Nainen seurustelee miehen kanssa, mutta pitää samaan aikaan läheistä yhteyttä toiseen mieheen kertomatta tälle toiselle, että on parisuhteessa. Tämä…
- Empaattiset ihmisetOnko empaattiset ihmiset, etenkin naiset antavaisempia, kun ns. tavikset? Kaverin puolesta kysyn Oisko niinku mahkui?
- Tunnut niinKaukaiselta jo.
- TTK-juontaja Veronica Verho lataa suorat sanat tatuointien arvostelijoille: "Mä toivoisin, että..."Veronica Verho juontaa Tanssii Tähtien Kanssa -ohjelmaa yhdessä Ernest Lawsonin kanssa. Yksi puhuttaneimmista aiheista on ollut, miten suosikkijuontajan näyttävät tatuoinnit sopivat ohjelman pukuohjeistukseen ja tullaa…
- Tuntuu kuin olisin vaimosiSe on erikoista se.
- Haluatko ettäUnohdetaan toisemme?
- Et nosta minua ylösOk ei se mitään. Vajoan syvempiin vesiin💔
- Jos haluat viestin...Olen vielä tämän illan palstalla. Laita halutessasi vinkki, sinä komea keski-ikäinen mies 😗
- Nyt kun kaikki on ohiToivon, että sulla menee hyvin ja pystyisin sinut kokonaan unohtamaan. Joskus on vaikeita hetkiä ja olen tosi pahoillani, miten sinua loukkasin ja loukkaan yhä. Se täytyy saada loppumaan.
- Sut tahtoisinSinä senkin kusimutteri menit ja katkaisit kaiken yhteyden minuun. Tajuan nyt, että meidän roolit vaihtuivat ja sinä projektoit omia pelkojasi minuun. Anna minun välittää sinusta, älä työnnä mua pois. En oo vaatinut sul…
- Pussaisitko mihinKohtaan?
Vastaukset 7
Vanhimmat
Kyllä sitä jaettavaa saattaa äkkiä löytyäkkin, jos ei muuta niin kirjaatte että kumpikin pitää henk.koht tavaransa ja muuta ositettavaa ei ole. Viimeistään kuolinpesän pitää sitten tuo ositus saattaa mallilleen, että voi kuolinpesän jakaa.
Eipä tule sitten jälkeenpäin rutinoita mistään suunnasta. En tiedä tarviiko sitä yhtäaikaa allekirjoittaa, mutta kaksi todistajaa tarvitaan allekirjoituksineen. Voisikohan tämän hoitaa niin, että sinulla on omat kaksi todistajaa todistamassa sinun puumerkkisi, ja exäsi hommaa omat kaksi todistajaa todistamaan oman puumerkkinsä. Osaisko joku minua fiksumpi vastata tähän?
Avioeron jälkeiseen ositussopimukseen ei tarvita todistajia. Se on puolisoitten välinen sopimus omaisuuden jakamisesta. Se pätee, kun molemmat ovat nimensä alle laittaneet. Se ei ole myöskään pakollinen - ei varsinkaan, jos jaettavaa aviovarallisuutta ei ole.
Kuoleman jälkeiset asiat on sitten eri asia kuolinpesineen testamentteineen ja kuolinpesän jakamisineen.
tehtiin ositus (lue kusetus) ja paperiin tuli kahden todistajan nimet ja se toimitettiin käräjäoikeudelle sen siliän tien.....
Ositussopimus on jo kerrotusta syystä paikallaan tehdä. Ositussopimuksen muotovaatimukseen kuuluu kaksi esteetöntä todistajaa. Toki sopimus ap:n tapauksessa on ilman todistajiakin parempi kuin ei sopimusta lainkaan.
Ex-puolisot voivat allekirjoittaa sopimuksen eri aikoina ja eri paikassa. Molempiin allekirjoituksiin tulee merkitä paikka ja aika, ja molempiin myös nuo kaksi esteetöntä todistajaa (jotka voivat olla neljä eri henkilöäkin). Oikeuteen eikä muuallekaan sopimusta ei tarvitse kiikuttaa.
Minä soitin pankkiin ja sovin ajan sinne. Mentiin yhdessä, puhuttiin taloudelliset asiat valmiiksi, pankinjohtaja kirjoitti paperin ja itse laitoimme nimet alle. Se oli sit siinä!
Silloin se on helppoa, kun jaettavaa/riideltävää omaisuutta ei ole. Pahimmissa tapauksissa käräjäoikeuttakin on kuulema käyty.
Pankin ukko meillekin teki sen kusetuksen ja hänen mielestään oli tärkeää että käräjäoikeus sen vahvisti...sillä paperilla ukko sai talon ja samalla menetimme avio-oikeudet...
Pankin "asiantuntija" jopa väärensi päivämäärät kun ositus tehtiin ennen erohakemusta...me raukat sitten haettiin eroa, kun minun miehelle oli niin tärkeää varmistaa, että tyhjästä yhdessä rakennettu koti ja omaisuus ei jäisi minulle.....semmoista voi elämä kauheimmillaan olla....järki ja tunteet; mahdoton yhtälö....
Mepä ei erottukaan, joten elelen ukkoni talossa avovaimon oikeuksilla...kauankohan.....
Mies on luvannut puolitoista viikkoa sitten tehdä avioehtosopimuksen jolla avio-oikeudet palautetaan...lähipäivinä...mitään paperia ei näy ei kuulu...
Eli tee aina ositussopimus oli jaettavaa tai ei.
On sitten selvempää jos joku tulee vuoden kuluttua toisiin aatoksiin....
Tosin, kun eropaperi on kirjoitettu, on se siitä poikki. Myös omaisuus. Se mitä sen jälkeen tienataan, on molemman oma asia.
Eli tiliotteet ulos ko. päivänä.