Millaista palkkaa ks. ihminen voi saada? Niin ja mitä sosiaalipsykologi oikeastaan tekee?
sosiaalipsykologi
7
9245
Vastaukset
- terppa
Tere!
Itse törmäsin psykosossuun työelämässä kun olin sosiaalipsykiatrisen kuntoutuksen puolella töissä. Tämä kaveri oli organisaatiossa ylemmällä portaalla ja hoiteli kehitys/tutkimustöitä siellä. Sitten olen törmännyt päihdekuntoutuspuolella psykosossuun. Hänen toimenkuvastaaan ei ole tietoa. Ehkä joku muu tietää lisää. - sospsyka
"Sosiaalipsykologista tietoa sovelletaan esimerkiksi sosiaali- ja mielenterveystyössä, erilaisissa koulutus-, suunnittelu- ja kehittämistehtävissä sekä tiedotustoiminnassa. Tampereen yliopistosta sosiaalipsykologia pääaineena valmistuneista suurin osa on, sivuainevalintojen mukaan, sijoittunut opetuksen ja koulutuksen alueille, tutkimustyöhön sekä sosiaali- ja tiedotusalan tehtäviin."
http://www.uta.fi/laitokset/sosio/esittely.html
Sosiaalipsykologia ei valmista ihmistä mihinkään tiettyyn ammattiin vaan pikemminkin mahdollisuudet ovat laajat. Paljolti sivuaineet suuntaavat, mistä työstä itsesi löydät.
Koska mahdollisuuksien kirjo on laaja, on myös palkkahaitari laaja. Palkka määräytyy usein itse työstä ja sen vaativuudesta. Liiton tai keskusjärjestön palkkasuositukset ohjaavat hyvin, mitä kannattaa toivoa palkakseen.
Sosiaalipsykologia on hyvä pääaine, vaikkakaan se ei anna selkeää vastausta siihen, mikä minusta tulee valmistuttuani. Sosiaalipsykologinen ajattelu ja näkökulma ovat mielestäni arvokkaimmat opit sosiaalipsykologiasta teoreettisen tiedon lisäksi.
Sivuaineiksi kannattaa valita aineet, jotka erityisesti kiinnostavat. Raha luo realiteetit tehtävissä kuin tehtävissä, joten budjetointitaidot yms. olisi myös hyvä hallita. Joku saattaa ihmetellä, mitä ihmettä sosiaalipsykologin tarvii välittää budjetoinnista, mutta koska nykyään työt tehdään enemmän ja enemmän projekteina, on osattava suunnitella ja resurssoida esim. tutkimusprojektin läpivienti.
Tässä vielä yksi linkkivinkki:
http://www.uku.fi/ssf/sospsyk/sosiaalipsykologit.shtml - Xava
Sosiaalipsykologiksi itseään tituleeravat eivät ole PSYKOLOGEJA.
Sosiaalipsykologi ammattinimikettä ei terveydenhuoltoalalla tunneta. Psykologiksi voi kutsua itseään vain VALVIRA:n hyväksymä terveydenhuollon ammattihenkilö, josta psykologin laillistus haetaan.
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1994/19940559
http://www.valvira.fi/tietopankki/rekisterit/terveydenhuollon_ammattihenkilot
Rikoslain 3 pykälä:
3 § (24.5.2002/400)
Luvaton terveydenhuollon ammattitoimen harjoittaminen
Joka ilman laillista oikeutta toimii terveydenhuollon ammattihenkilöistä annetussa laissa (559/1994) tarkoitettuna ammattihenkilönä, on tuomittava luvattomasta terveydenhuollon ammattitoimen harjoittamisesta sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi.
Luvattomasta terveydenhuollon ammattitoimen harjoittamisesta tuomitaan myös se, joka ilman lääkelain (395/1987) mukaista lupaa harjoittaa lääketukkukauppaa tai apteekkiliikettä taikka ilman yksityisestä terveydenhuollosta annetussa laissa (152/1990) vaadittua lupaa ylläpitää terveydenhuollon palveluja tuottavaa yksikköä. - Kylteri
Okei, kuka on väittänyt, että sosiaalipsykologi olisi PSYKOLOGI?
Mielestäni sosiaalipskykologian toimenkuva on huomattavasti mielenkiintoisempi ja laajempi kuin psykologin. Sosiaalipskyologi tutkii pikemminkin ryhmiä ja kontekstia kun psykologi yksilöä.- joo.........
Niin, tässä ei kukaan ole väittänytkään että toimisi psykologi-nimikkeen alla.
Ja sinänsä aloittajan kysymys (vuosia sitten tehty!) on vähän vaikea vastattavaksi, sillä sosiaalipsykologi voi toimia vaikka vuokratyövoimaa välittävässä firmassa / henkilöstörekrytointia harjoittavassa yrityksessä / yrityksen henkilöstöosastolla rekrytoijana. Kouluttajana voi toimia esim. yritysten työkykykursseilla.
Työtehtäväalue jolle voi sijoittua on laaja. Ja siten myös palkkahaitari. Mutta kun ajatellaan että kyseessä on akateeminen loppututkinto, niin kyllä se palkkahaitari lähtee ihan jostain muusta kuin 2000:sta.
- tonninbrutto
" Mutta kun ajatellaan että kyseessä on akateeminen loppututkinto, niin kyllä se palkkahaitari lähtee ihan jostain muusta kuin 2000:sta. "
Juu, julkisella sektorilla korkeakoulutetun palkkahaitari alkaa numerolla 1. Ja kk-palkassa on neljä numeroa.
Olen FM ja tienaan kunnalla alle 1900 brutto. Mutta tästä voi vain nousta, sehän on jutun pointti.- aivan van.
Älä, no, mä tiedän sitten muutamanki maisterin, joka tekee täysin koulutustaan vastaamatonta työtä, palkalla 1700 e/kk. No, ehkä he siellä odottavat, että pääsevät jonkin ajan päästä etenemään jopa ylimpään sihteeristöön. Sinänsä siis huvittavaa, että ihminen on tehnyt töitä korkeakoulussa sen maisteritutkintonsa eteen useamman vuoden, ja sitten on niin kotipaikkauskollinen, että jää johonkin Suomen pahimpaan työttömyysalueen pääkaupunkiin tekemään jotain sellaista työtä, johon koulutetaan kolmen kuukauden kurssilla. No joo, voihan tietysti olla niinkin, että tekee sitten sivutoimisesti jotain freelancer-tyyppistä oman koulutuksensa työtä.
Ei siis ole sen verran yriteliäisyyttä että lähtis paremmille työllisyysalueille, joissa jopa haetaan sanotaan nyt vaikkapa sen ja sen kielen hallitsevaa sihteeriä. Just just, niinhän se tyyppi kysyikin muualta tulleelta: Onko sulla tänne mitään siteitä, että mitäs varten sä tänne tulit?
Meinas kai että olen uhka hänen uralleen, kun tulin sijaiseksi ko. paikkaan, missä tuo vielä silloin kai hilkkua vaille valmis oli tekemässä duunia opiskelujaan rahoittaakseen.
Siitä kun menee mistä aita on matalin, niin voi lopulta käydä vielä pahemmin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ikävä sinua
Onkohan sulla ollut sama tunne kuin mulla viimeisten parin päivän aikana, eilen varsinkin. Ollaan oltu ihan lähellä ja k243202Otavassa tapahtuu!
Rakennuspalo, yläkerta tulessa. Henkirikosta epäillään. Tiettyä henkilöautoa etsitään, minkä mahdollinen epäilty ottanut352138- 392070
Tulemmeko hyvin
Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s71867Tiedän kuka sinä noista olet
Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta421518- 381309
- 1231198
Pitkäaikaiset työttömät työllisyystöillä takaisin yhteiskuntaan
Vaikka se vähän maksaakin, niin parempi on valtion teettää hanttihommia, jottei yksilöistä tule yhteiskuntakelvottomia.2561183Kesäseuraa
Kesäseuraa mukavasta ja kauniista naisesta. Viesti tänään mulle muualla asiasta jos kiinnostaa Ne ketä tahansa huoli, t451115- 131069