Paasto laihduttaa

takuuvarmasti

Mikä siinä oikein on kun ihmiset kailottavat suureen ääneen, että paasto ei ole laihdutuskeino, paastolla ei laihdu ja jos jotain mekeenkin niin rasvana tulee takaisin.

Takuuvarmasti laihtuu jo syö alle 400 kcal. Osa menetetyistä kiloista on läskiä, osa lihasta ja loput nesteitä yms, ihan juuri niin kuin kaikessa laihtumisessa. Lihaskatoa voi tietty ehkäistä pitämällä huolta lihaskunnosta liikunnalla, ihan niin kuin normaalistikin...

Paasto on kohtalaisen helppo tapa laihduttaa, ei tarvitse miettiä mitä saa syödä ja kuinka paljon. Paaston lopettaminen on edelleen taitolaji ja ratkaiseva tekijä siihen tulevatko menetetyt kilot takaisin.

16

14635

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • takuuvarmasti

      Tähän lisäksi vielä hyvä artikkelil paastosta.

    • sanoit itsekin

      Totta kai paastolla kiloja lähtee, ei kukaan sitä ole kiistänytkään käsittääkseni. Itselläni lähti 4kg viiden päivän paastolla. Mutta jos ei muuta elintapojaan, kilot tulevat takaisin, kuten sanoit itsekin. Mikä ristiriita tässä on kun olet itse samaa mieltä? Paastosta ei ole mitään hyötyä jos kaikki kilot tulevat muutamassa viikossa takaisin kun jatkaa mässäilyä.

      • jyypelikgv

        Itselläni on ollut aina painon kanssa ongelmia mutta noin vuosi sitten pidin noin viikon paaston ja laihduin about 6 kuusi kiloa, ainoa vain että sen huononpuolen huomasi väsymyksessä ja jaksamattomuudessa


    • hmm...

      "Lihaskatoa voi tietty ehkäistä pitämällä huolta lihaskunnosta liikunnalla, ihan niin kuin normaalistikin... "

      Jos ei saa ravinnosta tarpeeksi proteiineja lihasten kunnossapitoon, niin liikunta ainoastaan kiihdyttää lihaskatoa.

    • kallopala

      Paasto on takuuvarma keino suututtaa aineenvaiduntansa ja kadottaa lihasta. Sitten kun normaalit ruokailutottumukset jatkuu, niin loppusuoralla läskiä tulee enemmän kuin mitä olisi ilman paastoa.

      Lihasmassasta on helppo päästä eroon mutta sitä on hankala hankkia lisää. Pienemmällä lihasmassalla sitten keho kuluttaa vähemmän ja samalla syönnillä lihoo.

      • tytttööööö.

        itse ainakin pidän itsestäänselvyytenä, ettei kukaan ole niin tyhmä, että jatkaisi pizzalinjalla paaston jälkeen ? :D ite ainaki vaan pienennän vatsalaukkuu paaston avulla ja pari kiloo veke, sit lopetan sen ja syön terveellisesti liikun :) ei kilot sillä tavalla voi tulla takaisin.


      • expaastoaja
        tytttööööö. kirjoitti:

        itse ainakin pidän itsestäänselvyytenä, ettei kukaan ole niin tyhmä, että jatkaisi pizzalinjalla paaston jälkeen ? :D ite ainaki vaan pienennän vatsalaukkuu paaston avulla ja pari kiloo veke, sit lopetan sen ja syön terveellisesti liikun :) ei kilot sillä tavalla voi tulla takaisin.

        Monet sanovat syöpöteltyään vaikka vähän pitemmän aikaa että täytyy ruveta paastolle. Sitten he paastoavat ja ratkeavat koska paastoilussa on niin suuri kontrasti heidän normaaliin elämäntapoihinsa ja mieliteoille ei osata sanoa ei kun ollaan aloitettu liian tiukasti. Tuo johtaa sitten jojoiluun. Olen myös itse kokenut tuollaisen vaiheen elämässä. Sen takia en paastoa suosittelisi painonpudotusmuodoksi. Monilla paasto saattaa laukaista ahmimista, kaikilla ei tietenkään niin ole, mutta luonnollistahan se on että tarve ruoalle tulee syödessä hyvin vähän. Ensinnäkin monella naisella joka on normaalipainoinen pelkkä urheilu kiinteyttäisi kroppaa eikä tarvetta painonpudotukseen ensinnäkään ole. Kun lihasta tulee enemmän, kroppa näyttää paremmalta, aineenvaihduntakin piristyy ja energiankulutuskin paranee. Paasto taas pistää elimistön aika nopeasti säästelemään rasvoja ja toimii vastakkaisesti lihasmassan hankkimiselle, kroppa alkaa polttaa lihasta kovalla tahdilla suurilla miinuskaloreilla ja monesti paaston jälkeen rasvaprosentti kehossa on suurempi suhteessa kuin ennen aloitusta (lihasten palamisen takia) eli mennään huonompaan suuntaan tuossa suhteessa. Monethan tavoittelevat liikkuessaan suurempaa lihasmassaa ja pienempää rasvaprosenttia ja se ei olekaan hetken juttu. Itsellä ainakin paastoilu laihdutuskeinona aiheutti jojoilua, paino hyppeli ylös ja alas. Lihaskatoa kannattaa minimoida välttelemällä aerobista kovaa liikuntaa paaston aikana eikä lihaskatoa voi estää liikunnalla. Jos tarvetta nopealle painonpudotukselle on, en suosittele paastoa vaan esim. Nutrilettia tai jotain proteiinipitoista matalaenergistä dieettiä.

        Aiemmin luulin että salaatilla laihtuu ja elinkin teininä monta vuotta salaattikuureilla kasvissyöjänä (eipä paljon proteiinejakaan tullut syötyä) ja paastosin jatkuvasti. Tuon takia en uskallakaan käydä luuntiheysmittauksessa. Kun tuli joku valaistuminen ja lisää tietoa liikunnasta ja elämäntavoista niin vihdoin saavutin tasapainon ja enää ei ole tarvetta paastota laihdutusmielessä koska harrastan painonhallintaa liikunnalla ja monipuolisella proteiinipitoisella ruokavaliolla enkä yrittämällä nopeasti kituutella itseäni alempiin painoihin. Paastot eivät valitettavasti opeta siis myöskään painonhallintaa tai uusia elämäntapoja ja aika monesti palataan vanhoihin - eikö olisi parempi ajatella pitemmällä tähtäimellä. Monesti kroppakin näyttää paremmalta ja timmimmältä kun ihminen syö tarpeeksi ja liikkuu eikä harrasta paastoilua ja kitukuureja. Ja nopeat painonpudotukset ekalla viikolla paastolla perustuvat monesti pelkkien nesteiden lähtemiseen ja monesti sitten paaston lopettaessa vaaka näyttää enemmän vaikka söisikin kevyesti.

        Itse harrastan nykyään lähinnä puhdistuskuureja eli yritän lopettaa liiallisen kahvin juonnin ja vaihdan sen vaikka vihreään teehen. Tuokin on harhaanjohtava nimitys tuo "puhdistuskuuri". Lähinnä itselle se on vaan vieroittautumista kofeiinista ja sokerista ja tarkastan tuolloin vähän elintapoja jos on tullut vaikka elettyä epäterveellisemmin. Mutta tuskinpa neljän päivän paasto esim. pahaa tekisi terveelle ihmiselle mutta en suosittele noita laihdutuskeinoina. Ainakaan tehokkaina sellaisina pitemmän päälle.


      • pian 2 viikkoa
        expaastoaja kirjoitti:

        Monet sanovat syöpöteltyään vaikka vähän pitemmän aikaa että täytyy ruveta paastolle. Sitten he paastoavat ja ratkeavat koska paastoilussa on niin suuri kontrasti heidän normaaliin elämäntapoihinsa ja mieliteoille ei osata sanoa ei kun ollaan aloitettu liian tiukasti. Tuo johtaa sitten jojoiluun. Olen myös itse kokenut tuollaisen vaiheen elämässä. Sen takia en paastoa suosittelisi painonpudotusmuodoksi. Monilla paasto saattaa laukaista ahmimista, kaikilla ei tietenkään niin ole, mutta luonnollistahan se on että tarve ruoalle tulee syödessä hyvin vähän. Ensinnäkin monella naisella joka on normaalipainoinen pelkkä urheilu kiinteyttäisi kroppaa eikä tarvetta painonpudotukseen ensinnäkään ole. Kun lihasta tulee enemmän, kroppa näyttää paremmalta, aineenvaihduntakin piristyy ja energiankulutuskin paranee. Paasto taas pistää elimistön aika nopeasti säästelemään rasvoja ja toimii vastakkaisesti lihasmassan hankkimiselle, kroppa alkaa polttaa lihasta kovalla tahdilla suurilla miinuskaloreilla ja monesti paaston jälkeen rasvaprosentti kehossa on suurempi suhteessa kuin ennen aloitusta (lihasten palamisen takia) eli mennään huonompaan suuntaan tuossa suhteessa. Monethan tavoittelevat liikkuessaan suurempaa lihasmassaa ja pienempää rasvaprosenttia ja se ei olekaan hetken juttu. Itsellä ainakin paastoilu laihdutuskeinona aiheutti jojoilua, paino hyppeli ylös ja alas. Lihaskatoa kannattaa minimoida välttelemällä aerobista kovaa liikuntaa paaston aikana eikä lihaskatoa voi estää liikunnalla. Jos tarvetta nopealle painonpudotukselle on, en suosittele paastoa vaan esim. Nutrilettia tai jotain proteiinipitoista matalaenergistä dieettiä.

        Aiemmin luulin että salaatilla laihtuu ja elinkin teininä monta vuotta salaattikuureilla kasvissyöjänä (eipä paljon proteiinejakaan tullut syötyä) ja paastosin jatkuvasti. Tuon takia en uskallakaan käydä luuntiheysmittauksessa. Kun tuli joku valaistuminen ja lisää tietoa liikunnasta ja elämäntavoista niin vihdoin saavutin tasapainon ja enää ei ole tarvetta paastota laihdutusmielessä koska harrastan painonhallintaa liikunnalla ja monipuolisella proteiinipitoisella ruokavaliolla enkä yrittämällä nopeasti kituutella itseäni alempiin painoihin. Paastot eivät valitettavasti opeta siis myöskään painonhallintaa tai uusia elämäntapoja ja aika monesti palataan vanhoihin - eikö olisi parempi ajatella pitemmällä tähtäimellä. Monesti kroppakin näyttää paremmalta ja timmimmältä kun ihminen syö tarpeeksi ja liikkuu eikä harrasta paastoilua ja kitukuureja. Ja nopeat painonpudotukset ekalla viikolla paastolla perustuvat monesti pelkkien nesteiden lähtemiseen ja monesti sitten paaston lopettaessa vaaka näyttää enemmän vaikka söisikin kevyesti.

        Itse harrastan nykyään lähinnä puhdistuskuureja eli yritän lopettaa liiallisen kahvin juonnin ja vaihdan sen vaikka vihreään teehen. Tuokin on harhaanjohtava nimitys tuo "puhdistuskuuri". Lähinnä itselle se on vaan vieroittautumista kofeiinista ja sokerista ja tarkastan tuolloin vähän elintapoja jos on tullut vaikka elettyä epäterveellisemmin. Mutta tuskinpa neljän päivän paasto esim. pahaa tekisi terveelle ihmiselle mutta en suosittele noita laihdutuskeinoina. Ainakaan tehokkaina sellaisina pitemmän päälle.

        Lauantaina tulee kaksi viikkoa täyteen.
        Ennen tätä kuuria oli vaikea liikkua, koski jalkoihin. Nyt ei ole mitään häikkää jaloissa. Kiloja on mennyt jo 5. Voi olla että jatkan vielä ensi viikon, saa nähdä.

        Teen itse mehuni mehulingolla.


      • jamina__
        pian 2 viikkoa kirjoitti:

        Lauantaina tulee kaksi viikkoa täyteen.
        Ennen tätä kuuria oli vaikea liikkua, koski jalkoihin. Nyt ei ole mitään häikkää jaloissa. Kiloja on mennyt jo 5. Voi olla että jatkan vielä ensi viikon, saa nähdä.

        Teen itse mehuni mehulingolla.

        Laihduttaa varmasti mutta on parempiakin tapoja laihduttaa. ; ) Itsellä ei ainakaan pitempiaikainen paasto tehnyt kroppaa kauniimmaksi ja ei tullut mitenkään puhdistautunut kevyt olo vaan oli nälkä ja ei jaksanut mitään. Nii-in, eihän niitä paastoja sais kovin pitkiksi venyttää. Sitten kekkasin liikunnan ja sopivasti ravintoa linjan. Iho näyttää hyvältä kun saa tarpeeksi rasvoja, kroppa timmiltä ja lihastakin on tullut. Liian nopea painonpudotus edesauttaa myös nopeaa rupsahdusta. Ei ihmistä ole tarkoitettu elämään pitkiä aikoja mehuilla, koska ihmisen kone tarvitsee toimiakseen hiilihydraatteja, proteiineja, rasvoja ja kaikkia kivennäisaineita ja vitamiinia. Kyllä se kone jotenkin toimii jotenkin, mutta ei kovin hyvin tai tehokkaasti. Paino on pysynyt mulla paremmin kunnossa kun en enää jojota sitä ylös ja alas vaan elän pääsääntöisesti melko terveellisesti. Silloin tällöin pari kertaa vuodessa olen juonut ton detoxjuomakuurin ja tarkastanut ruokavalion. Tuskin se mitään auttaa mutta eipä tuossa syömättä tarvi olla ja psykologisesti sitä haluaa jotenkin välillä kiinnittää erityishuomiota ruoan puhtauteen ja "puhdistaa keho". Pitkät paastokokeilut ei ole enää mun juttu enkä ole nestepaastoilla ollut aikapäiviin koska mulle ne ei sovi, olen vain kärttyinen. = )


      • ---------------
        jamina__ kirjoitti:

        Laihduttaa varmasti mutta on parempiakin tapoja laihduttaa. ; ) Itsellä ei ainakaan pitempiaikainen paasto tehnyt kroppaa kauniimmaksi ja ei tullut mitenkään puhdistautunut kevyt olo vaan oli nälkä ja ei jaksanut mitään. Nii-in, eihän niitä paastoja sais kovin pitkiksi venyttää. Sitten kekkasin liikunnan ja sopivasti ravintoa linjan. Iho näyttää hyvältä kun saa tarpeeksi rasvoja, kroppa timmiltä ja lihastakin on tullut. Liian nopea painonpudotus edesauttaa myös nopeaa rupsahdusta. Ei ihmistä ole tarkoitettu elämään pitkiä aikoja mehuilla, koska ihmisen kone tarvitsee toimiakseen hiilihydraatteja, proteiineja, rasvoja ja kaikkia kivennäisaineita ja vitamiinia. Kyllä se kone jotenkin toimii jotenkin, mutta ei kovin hyvin tai tehokkaasti. Paino on pysynyt mulla paremmin kunnossa kun en enää jojota sitä ylös ja alas vaan elän pääsääntöisesti melko terveellisesti. Silloin tällöin pari kertaa vuodessa olen juonut ton detoxjuomakuurin ja tarkastanut ruokavalion. Tuskin se mitään auttaa mutta eipä tuossa syömättä tarvi olla ja psykologisesti sitä haluaa jotenkin välillä kiinnittää erityishuomiota ruoan puhtauteen ja "puhdistaa keho". Pitkät paastokokeilut ei ole enää mun juttu enkä ole nestepaastoilla ollut aikapäiviin koska mulle ne ei sovi, olen vain kärttyinen. = )

        http://kiloklubi.fi/artikkelit/Syömättömyys-ja-kitukuurit-haitallisia/1044/


      • Anonyymi
        --------------- kirjoitti:

        http://kiloklubi.fi/artikkelit/Syömättömyys-ja-kitukuurit-haitallisia/1044/

        Ei kaikki pysty laihduttamaan ruoan ym avulla jos esim on syömishäiriö mikä ei anna lupaa syödä enemmän


    • urpoja_riittää

      Olen itse lihonut tässä about 20 kg parin vuoden aikana. Johtuu siitä, että baareilen 2-5 kertaa viikossa, ja usein otan aina pizzan baarin jälkeen sekä vielä aamulla syön toisen.

      Jos nyt vetäisin tiukan paaston, jolla pudottaisin 28kg vaikkapa 2 kk. Siinä saisi kuitenkin taas 2 vuotta bilettää ihan rauhassa. Tai sitten vähennän pizzan määrää, minkä jälkeen saattaisin jopa 4 vuotta saada nauttia taas syömisestä ja juomisesta.

      Ja mikä ihmeen ajattelumalli tuo on "NE KILOT TULEE TAKASS!"
      Jos joku ihminen lihoo tasasesti 5 kg vuodessa, ja paastolla pudottaa esim 20 kg. Siinä taas saa 4 vuotta sitten syödä niinku aina ennenkin ja on vasta sitten tasatilanteessa.

      • Anonyymi

        5 kiloa lihoo jo kuukaudessa,jos syö vähäkään enemmän.


      • Anonyymi kirjoitti:

        5 kiloa lihoo jo kuukaudessa,jos syö vähäkään enemmän.

        5 kg rasvakudosta on sama kuin 5 kg voita tai 15 kg lenkkimakkaraa tai 30 kg suositusten mukaista ruokaa. Ei siis mitenkään tule syömällä helposti.

        Toki jos vetää litrakaupalla sokerilla makeutettuja virvoitusjuomia ja makeisia niin hankkii helposti 600 g sokeria päivässä ja tuo vastaa noin 300 g läskiä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      67
      1696
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      163
      1401
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1232
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      120
      1194
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      48
      1096
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      70
      859
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      825
    8. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      190
      758
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      93
      737
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      654
    Aihe