En tiedä, onko joku aloittanut tästä jo keskustelun, mutta olkoot.
Juttu on se, että
A: uskon, että Jumala on olemassa, Hän tietää minusta kaiken, jokaista solua ja ajatusta myöten
B: hyväksyn edellisen
C: kaikesta huolimatta olen syntejä täynnä, ja rukoilen sen vuoksi parhaillaan kolmesti päivässä, jotta saisin anteeksi
En tiedä, olenko varsinaisesti uskossa, koska en osaa elää puoliksikaan kuin pitäisi. Toivottavasti olen käsittänyt jotain väärin, kun en saa tolkkua tähän, mikä minua riivaa. Ajattelen ja sanon pahoja asioita, ja saatan myös tehdä.
Esimerkiksi tiedän yleisesti ottaen tupakoinnin ja humaltumisen olevan pahasta jo terveydenkin(=elämän) kannnalta, mutta tahdon sitä "vanhaa" elämää silti.
Ajatuksia, mitä vain.
miltä tuntuu kun saa uskon?
20
1877
Vastaukset
- epätietoinen,
Sattuipa sopivasti, kun joku muukin pohtii samankaltaisia... Itse asiassa ensimmäisen kerran katson koko palstaa ja mitä tänne on kirjoiteltu. (Kuten oletinkin, niin vähän joka otsikon alla melkoista julistamista ja sen haukkumista tms. Sen nyt toki saattoi odottaakin...)
Itsellä aikas identtinen tilanne teikäläisen kanssa, mutta en ole mitenkään ahkera rukoilija. Olen jälleen kerran yrittänyt lueskella raamattua. En oikein tiedä mitä oikein etsin edes vai etsinkö mitään.
Olen ainakin kerran muistaakseni vanhan testamentin lukenut n. puoleen väliin ns. ajatuksella ja uuden kokonaan läpi mutta sitten tuli vuosien kyllästyminen koska nimilistojen kärryiltäputoaminen vei mielenkiinnon aiheesta:) Eli en voi sanoa pitäväni itseäni erityisen kiinteäuskoisena siis. Jotenki nyt sitten taasen kerran kun kolmekymmentä kaatui ja havahduin jälleen kerran, että ei ole kuolematon ja sukukin meistä miespuolisista jo aika harventunut, heräsi jokin mielenkiinto aiheeseen ja alkanut taas lukea. Tuntuu kuin tavoittelisi jotain, mutta ilmeisesti ei sittenkään..tulee seuraavana ajatuksena mieleen.
Paljon mietin kyllä, että jokin syyhän asioiden pohdintaan on oltava kun nyt jaksaa paneutua taasen ja aina välillä mielenkiinto palautuu muunkin kuin historiakiinnostuksen takia, mutta ei oikein ota selvää. En kieltämättä mitenkään erityisen uskonnollista elämää ole viettänyt, etenkään viime vuotisen avioeron jälkeen...toisaalta en nyt mitenkään yliturmiollistakaan. Jollakulla raamatulla päähän koputtelijalla olisi kyllä silti varmasti paljon sanottavaa/moitittavaa, näin kauniin loivasti ilmaisten.
Eli en osaa kyllä uskoontulosta mitään välttämättä osaa vastata, muuta kuin että ilmeisesti jonkinlaista tunnetta itse tavoittelen. Sen verran olen hahmottanut asioita. Mutta toisaalta taas seuraavana näen silmissäni uskonsa kaikille esille tuovat ja perässä kulkevat julistajat jotka suunnattomasti aina ovat itseäni rasittaneet.
Etenkin entisen narkit/dokut joita tuttavapiirissäkin on joskus ollut ja en oikein tiedä kumpana joku on ollut rasittavampi tapaus, piikkinistinä vai raitistuneena kiihkouskovaisena jonka vastaus kaikkeen on uskonto. Noh...ehkä se ainakin tappaa hitaammin kuin heroiini tai edes koskenkorva. Eli jos joskus itse jonkinlaisen valaistumisen tunteen koen niin en varmasti kerro siitä kenellekään, ainakaan livenä tutuille tai muille lähemmille. Eli siis en kellekään, oletan.
Ehkä siis voisikin sanoa näin kun omat ajatukseni ja teikäläisen tässä nidon helpoiten itse käsittämälläni tavalla. Uskoontuleminen ja asian kokeminen on koettavissa vähän samoin kuin alkoholinkäyttö, toiselle se on täysraittiutta jota ei silti mainosta, toinen makaa ojassa sisuskalut liemenä ja silti huutaa ohikulkijoille miten viina on viisasten ja jumalten juoma eikä itsekään ole neljäänkymmeneen vuoteen ollut hetkeäkään selvin päin. Ja kaikki muut variaatiot sitten tältä väliltä...
Oletan, että siis väärää tai oikeaa vastausta ei tähän ole olemassa. On vain omia kokemuksia ja näkemyksiä asian tiimoilta.
Ja tällä tekstillä ei ole tarkoitus mitään osoitella tai rienata/haukkua. Omia ajatuksiani vain julkituotuna.- etko haluaisi jakaa
iloasi ystäviesi kanssa?-- jos [kun] tulet uskoon ,se on paljon suurempi-arvoista ,kun miljoonan voittaminen.
Eli jos joskus itse jonkinlaisen valaistumisen tunteen koen niin en varmasti kerro siitä kenellekään, ainakaan livenä tutuille tai muille lähemmille. Eli siis en kellekään, oletan.
- miekin vaikka
Se tie, joka vie elämään, on kapea ja ahdas, ja ehkä vaikeakulkuinenkin, mutta se, joka vie kadotukseen, on mukava kulkea ja on vielä leveäkin. Maailma houkuttelee, niin se tekee uskossa olevallekkin, ja usein vanhurskaskin lankeaa, mutta nousee taas ylös kun kertoo Jumalalle syntinsä, niihin syyt ja pyytää anteeksi. Jumala on niin viisas, että Hän kyllä ymmärtää ihmistä, joka helposti lankeaa tämän maailman houkutuksiin.
Monesti uskovaiset eivät muista, että he voivat kertoa Jumalalle ihan kaikesta, purkaa sydäntään, minä teen niin Jeesuksen nimessä, ja rukoilen niitä Hänelle. Sen takia koska hän on elänyt täällä meidän keskellämme ihmisenä, ja ymmärtää mitä se sellainen on.
Pietari sanoi Jeesukselle kun näki hänet ja ymmärsi kuka siinä oli, että: Mene pois Herra! Minä olen syntinen ihminen. Mutta Jeesus jäi, ja pyysi vain häntäkin kulkemaan mukanaan.
Ihmisen pelastaa usko, ja ainakin aloitteleva uskovainen horjuu ja mokailee ja ehkä vielä lankeilee, ja ehkä oppii vasta vuosien päästä elämään paremmin, Jeesuksen seuraamisen takia.
Jumala laittoi uskon ehdoksi, koska Hänen Poikansa maksoi puolestamme syntivelat, silloin, siellä ristillä.
Ennen minä kiertelin kapakoissa, mutta kyllästyin niihin, ja halusin jotakin muuta. Jotenkin se ei vain riittänyt minulle. Kiroilemisista poisoppiminen oli hankalaa, mutta onnistuin kun aloin käyttää jotain korvaavia sanoja.
Kun päätin että käyn kirkossa, se oli päätös, jonka tein kun olin lukenut Raamattua. Vaikka en vielä silloin paljoa käsittänytkään siitä kirjasta, kuitenkin luin sen. En tiedä miksi, mutta halusin ja tein niin. Olin ateistisesta perheestä, jossa ei ollut uskovaisia, mutta kuulin siitä jotain aina joltakin, eräs naapurin mummokin kertoi siitä, kun ihmettelin ja kyselin asioita joista joku olisi voinut loukkaantua. Hän vain sanoi että kyllä hän kelpaa taivaaseen tällaisenaan. Kuulin uskonasioista sieltä täältä. Kävin aluksi kirkossa, minua kuitenkin enemmän kiinnosti jokin pienempi seurakunta, ja luin netistä helluntaiseurakunnasta.
Vahvempi uskovainen minusta tuli kun otin helluntaiseurakunnan kasteen. Olin kyllä uskossa, mutta en tiennyt mitään siitä kasteesta, mutta itse pidin siitä seurakunnasta koska olin kysellyt internetistä papilta, ja menin niihin kokouksiin.
Monet käyvät tavallisessa kirkossa, kun eivät halua sen karismaattisempaa kokemusta, ja se on hyvä. Kukin tekee niinkuin tuntee että on hyvä.
Uskossa oleva saattaa vielä hoiperrella suuntaan jos toiseenkin, mutta jokin, kai rakkaus jota Jeesus tuntee, vetää taas takaisin. Ehkä hän joutuu etsimäänkin montakin kadonnutta lammasta, tai "tuhlaajapoikaa", mutta jokaikinen on hänelle rakas ja tärkeä.
Aina ei voi riippuvuuksille ja muille sellaisille, kuten sairaus, itse mitään, mutta Jumala kyllä voi! Ja vastauksetkin tulee kysymyksiin, ajallaan, vaikka toiset niistä voivat viipyä matkalla.
On hyvä asia kun tietää, että Jumala johdattaa, vaikka itse aivoittelisikin oman tiensä, ja on hyvä että voi kertoa Jeesukselle kaikesta, koska Jumala jo tietää ne asiat, mutta pitää tärkeänä kun ne vielä kerrotaan. Ja pyydetään anteeksi, ja ne annetaan anteeksi, niin usein kun hoipertelee.
Uskonelämä on uskossa kasvamista, ja aloitetaaan ihan "pienen lapsen" tasolta. - ukkeli
Elä usko, elämä tuntuu paremmalta jo ensi askeleelta, ette te tai kukaan muu koskaan valastu, se on vaan niksahdus päässä mikä aiheuttaa tämän yleisen hihhuloimisenkin.
- Trubaduuri
Kun ihmisen lapsi, syntyvä ihmninen saa uskonsa
, niin ei siitä jää muistoja, siis siitä itse tapahtumasta, mutta vaikutukset näkyvät kyllä jopa kymmeniä vuosia sen jälkeenkin. Mutta ei se ole jokin vakio määre, vaan yhtä epämääräinen kuin elämä yleensäkin. A ja b sekä c vaihtotehdot
sopivat kyllä jonkin uskonnollisen ihmisen manoveereihin, joten sen suhteen olet keskiverto- kastia. Uskova ihminen ei kuitenkaan yleensä tuo uskoaan reposteltavaksi näille joillekkin yleiselle keskustelupalstalle, vaan hoitelee sen puolen Luojansa, Jumalansa kanssa kahdenkesken.- on vain
uskossa oleva [aikuinen ihminen], tai sitten EI.
eli asuuko Jeesus sinussa,jos ei niin pyydä ja tule uskoon. - Trubaduuri
on vain kirjoitti:
uskossa oleva [aikuinen ihminen], tai sitten EI.
eli asuuko Jeesus sinussa,jos ei niin pyydä ja tule uskoon.En ole Jeesus, enkä tekeydy sellaiseksi. Maailma on kyllä pullollaan jeesus nimisiä miehiä ja onpa tosin naisiakin, joidenka toinen nimi on jeesus. Ja kyllä minä olen täysin jakaantumaton persoona, toisin siis kuin jotkut muut tälläkin palstalle lymyilevät lähes
umpihullut kieroilijat ja valehtelijat. Joidenka ongelmien hoitamiseen tarvitaankin jo kokonaista armeijaa lääkäreitä ja hoitajia sekä kasapäin nuita uusia psyyke-lääkkeitä. Oletko sinä yksi heistä? Ja kuten sanottua tuli aikaisemmin, niin kyllä tiettävästi Luoja, taivaallinen Isä antaa uskon lahjaksi aivan kaikille, mutta suurin osa ihmisistä luopuu uskostaan maallisien menojen ja rientojen vuoksi. Milloin sinä luovuit uskostasi? - can'tbesure
Trubaduuri kirjoitti:
En ole Jeesus, enkä tekeydy sellaiseksi. Maailma on kyllä pullollaan jeesus nimisiä miehiä ja onpa tosin naisiakin, joidenka toinen nimi on jeesus. Ja kyllä minä olen täysin jakaantumaton persoona, toisin siis kuin jotkut muut tälläkin palstalle lymyilevät lähes
umpihullut kieroilijat ja valehtelijat. Joidenka ongelmien hoitamiseen tarvitaankin jo kokonaista armeijaa lääkäreitä ja hoitajia sekä kasapäin nuita uusia psyyke-lääkkeitä. Oletko sinä yksi heistä? Ja kuten sanottua tuli aikaisemmin, niin kyllä tiettävästi Luoja, taivaallinen Isä antaa uskon lahjaksi aivan kaikille, mutta suurin osa ihmisistä luopuu uskostaan maallisien menojen ja rientojen vuoksi. Milloin sinä luovuit uskostasi?En tarvitse kasapäin psyykelääkkeitä. Minua tämä on koko pienen ikäni kiinnostanut ja nyt alan ymmärtää asioita toiselta kantilta. HUOM! En ole ollut mielipidevaikuttajien alaisena.
- Pähkylä
Ajatuksia muutamia:
A:sta, B:stä ja C:stä päätellen Jumala on jotain kautta saanut puhutella sinua, ja opettanut perusasioita. Että Hän on olemassa ja tuntee ja tietää meidät aivan tarkalleen, ja että me olemme vastuussa Jumalalle tekemisistämme, ja että olemme syntejä täynnä.
>> Toivottavasti olen käsittänyt jotain väärin...
Nuo A, B ja C ovat aivan täysin Raamatun mukaisia asioita, ja aivan oikein käsitetty.
Perusteluna vaikka:
A) Psalmi 139 kokonaan: "Herra, sinä olet minut tutkinut, sinä tunnet minut. Missä olenkin, minne menenkin, sen sinä tiedät, jo kaukaa sinä näet aikeeni. Kuljen tai lepään, kaiken olet mitannut, perin pohjin sinä tunnet minun tekemiseni. Kielelläni ei ole yhtäkään sanaa, jota sinä, Herra, et tuntisi...Sinä olet luonut minut sisintäni myöten, äitini kohdussa olet minut punonut."
C) Roomalaiskirje 7.luvun 18. jae koskee jokaista ihmistä: "Sillä minä tiedän, ettei minussa, se on minun lihassani, asu mitään hyvää. Tahto minulla kyllä on, mutta voimaa hyvän toteuttamiseen ei. Sillä sitä hyvää, mitä minä tahdon, minä en tee, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo, minä teen." ja vaikka Room.3:12 "Kaikki ovat luopuneet ja käyneet kelvottomiksi. Ei ole ketään, joka tekee hyvää, ei ainoatakaan." ja karu toteamus: "kaikki...ovat synnin vallassa." (Room.3:9)
Nämä perusasiat eivät vielä johda muuhun epätoivoon: Jumala on, ja Hän on Pyhä ja vihaa syntiä, ja ihminen on luonnostaan täynnä syntiä eikä pysty auttamaan itseään siitä pois. Tässä on vasta kuvattuna ongelma, ei sen ratkaisua. Ihmisen ja Jumalan välillä on synnin muodostama paksu muuri, jota me emme pysty purkamaan.
Uskoviksi sanotaan niitä, jotka ovat kuulleet ratkaisun tähän ylipääsemättömään ongelmaan ja ovat suostuneet siihen.
Jumala on ratkaissut tämän suurimman ongelmamme lähettämällä Poikansa Jeesuksen tähän maailmaan meidän auttajaksemme. Tämä Jeesus otti vaapaaehtoisesti omille niskoilleen kaikki sinun tekemäsi synnit - niin menneet, nykyiset, kuin ne, joihin tulet vielä lankeamaan (ihminen ei valitettavasti muutu synnittömäksi tullessaan uskoon). Hän kuittasi ne omiin nimiinsä, ja sitten hän ikään kuin asettui sinun ja Jumalan väliin. Jumalan ehdoton oikeudenmukaisuus vaatii nimittäin rangaistuksen. Tässä Jumalan maailmassa ei voi tehdä syntiä ilman seurauksia - muutoinhan tämä olisi pohjimmiltaan epäoikeudenmukainen paikka.
Jeesus otti vastaan sen rangaistuksen, mitkä sinun syntisi vaativat. Silloin kun Jeesus kulki ristille, hän kantoi siinä hetkessä sinun koko elämäsi synnit mukanaan. Raamattu sanoo: "Hän kärsi rangaistuksen, jotta meillä olisi rauha. Hänen haavojensa kautta me olemme parantuneet." Kun Jeesus sanoi ristillä riippuessaan vähän ennen kuolemaansa "se on täytetty" - hän tarkoitti, että ihmisten synneistä on kärsitty täysi rangaistus. Me olemme vapaat.
Nyt Jumala on luvannut, että kuka ikinä kuulee tämän, ja uskoo sen, saa syntinsä anteeksi ikuisiksi ajoiksi, ja saa olla matkalla Taivaaseen - Jumalan Kotiin. Jos syntisi olivat kuin lainaa, jota otat Jumalalta, sitä on kertynyt tolkuton määrä, ja kertyy joka päivä vain lisää, vaikka miten haluaisi alkaa maksamaan sitä pois. Tämän minäkin olen kokenut tasan tarkkaan. Mutta Jeesus maksoi kaikki pois yllin kyllin, ja se maksoi hänelle ristin kärsimykset ja kuoleman. Samaa velkaa ei maanpäälläkään tarvitse maksaa kahdesti. Nyt hän pyytää uskomaan. Hän haluaa lahjoittaa sinulle rauhan Jumalan kanssa.
"Pyydämme Kristuksen puolesta: Suostukaa sovintoon Jumalan kanssa. Kristukseen (Jeesukseen), joka oli puhdas synnistä, Jumala siirsi kaikki meidän syntimme, jotta me hänessä saisimme vanhurskauden." (2. Kor. 5:20-21)
Samalla viivalla tässä ollaan kaikki ihmiset. "Kaikki ovat samassa asemassa, sillä kaikki ovat tehneet syntiä ja ovat vailla Jumalan kirkkautta mutta saavat hänen armostaan lahjaksi vanhurskauden (=Taivaskelpoisuuden), koska Kristus Jeesus on lunastanut heidät vapaiksi. Hänet Jumala on asettanut sovitusuhriksi, hänen verensä tuo sovituksen uskossa vastaanotettavaksi." (Room. 3:22-24)
Jos sitten osaisi jotain suositella sun tilanteessa, niin tätä sitä kai kaikkein lämpimämmin suosittelee: Suostu sovintoon minkä Jeesus teki puolestasi Jumalan kanssa. Usko Häneen, joka kärsi puolestasi kaiken. Suostu siihen, että et voi koskaan auttaa itseäsi paremmaksi Jumalan edessä, vaikka miten katuisit ja yrittäisit - vaan tarvitsit toisen, joka maksoi velkasi aivan täydellisesti. Hän teki sinusta täysin puhtaan Jumalan edessä. Itsessäsi olet ja pysyt syntisenä, mutta Jeesuksen ristintyön vuoksi Jumala on julistanut sinut pysyvästi puhtaaksi edessään.
Muurin meidän ja Jumalan väliltä on purettu. Jumala on luvannut "mustaa valkoisella" Raamatussa, että jokainen, joka turvautuu Jeesukseen syntien sovittaja ja on kastettu, on armahdettu ja matkalla kerran sinne, joka on Luojamme koti.
Sano Jeesukselle vaikka "Kiitos suuresta lahjastasi", ja kerro, että haluat, että Hän on Herrasi tästä eteenpäin. Pyydä, että Hän pitää sinusta nyt kiinni, ja pysyy kanssasi aina.
Kun otsikossasi kysyit miltä uskoontulo tuntuu, niin kyllä siinä yleensä jonkinlainen ilonpoikanen sydämessä hymyilee. Jos oikein yhtäkkiä pääsee käsittämään miten suuren armon on saanut ilman mitään ansioita, sitä tunnetta voi kuvata niinkin rohkeasti kuin sanalla "riemu" :)
"Eikä siinä vielä kaikki. Me saamme myös riemuita Jumalastamme, kun nyt olemme vastaanottaneet Herramme Jeesuksen Kristuksen valmistaman sovituksen." (Room. 5:11) - Chrysanteemi
Uskot Jumalan olemassaoloon, koska rukoilet Häntä. Pyydät myös anteeksi syntejäsi, ja Hän lupaa antaa kaikille anoville anteeksi Poikansa kalliin veren tähden.
Yksikään uskova ei ole täydellinen, eikä elä täysin sellaista elämää kuin Jumala toivoisi. Eteenpäin voi jokainen päästä uskon tiellä, mutta täydelliseksi ei kukaan tule tämän elämän aikana.
Jos olet epävarma siitä, oletko oikeasti uskossa ja jos haluat olla oikeasti uskossa, pyydä että Jeesus tulisi asumaan sun sydämeen ja antaisi sulle rauhan sekä varmuuden siitä, että olet todellakin saanut Häneltä kaiken anteeksi.
Kun itse tulin uskoon, halusin vielä kauan sen jälkeen "entiseen elämään" kuuluneita asioita, vaikka tiesin, etteivät ne sopineet uskovalle. Vähitellen olen päässyt joistakin eroon, mutta olen vieläkin hyvin keskeneräinen monin tavoin.
Myös sen uskominen, että Jumalan armo koskee minuakin, on ollut aika ajoin hyvin vaikeaa. Ja siitä voi seurata ikävä kierre: huomaan tekeväni vääriä asioita -> en jaksa uskoa, että Jumala antaa ne taas kerran anteeksi -> en jaksa välittää. Jotenkin kun tajuaa sen, että Jumala todellakin armahtaa, kykenee myös vastaanottamaan Hänen rakkautensa, ja kun Hänen rakkautensa täyttää ihmisen, on ehkä vähän helpompi päästä eroon myös niistä "vääristä asioista".
Joskus tuon Jumalan rakkauden täyteyden voi tuntea hyvinkin voimallisena, mutta ei sen välttämättä tarvitse tuntua miltään. Ehkä voit tuntea sen aika ajoin mutta et jatkuvasti...? Tunteet tulevat ja menevät, mutta Jumalan rakkaus sinua kohtaan pysyy muuttumattomana - riippumatta siitä, mitä teet.
Anna aikaa itsellesi ja Jumalalle. Älä siis ole liian ankara itsellesi, ja usko siihen, että Jumalallakin on aikaa odottaa muutoksia...- can'tbesure
Hienoja vastauksia olette antaneet, kyse voi siis olla hiljaisesta kasvusta parempaan, eikä mitään kertarysäyksestä pyhimykseksi-kaavaa välttämättä ole. Lisää mietteitä, luen mielelläni niitä.
Onko väärin ripittäytyä suoraan Jeesukselle, kun minulla ei oikein riitä rohkeus mennä minnekään papille juttlemaan, eikä minulla ole läheisiä, jotka kuuntelisivat rippini? - Pähkylä
can'tbesure kirjoitti:
Hienoja vastauksia olette antaneet, kyse voi siis olla hiljaisesta kasvusta parempaan, eikä mitään kertarysäyksestä pyhimykseksi-kaavaa välttämättä ole. Lisää mietteitä, luen mielelläni niitä.
Onko väärin ripittäytyä suoraan Jeesukselle, kun minulla ei oikein riitä rohkeus mennä minnekään papille juttlemaan, eikä minulla ole läheisiä, jotka kuuntelisivat rippini?>> Lisää mietteitä, luen mielelläni niitä.
Naputtelenpa uskosta lisää juttua.
>> kyse voi siis olla hiljaisesta kasvusta
>> parempaan
Jeesus on varmaan kaikkein paras "uskon asiantuntija". Hän opetti, että usko on niin kuin elävä kasvi. Aluksi on vain pienen-pieni siemen - tuskin silmillä havaittava. Oikeissa olosuhteissa se alkaa itää ja nostaa päänsä maan päälle. Sitten siitä kasvaa hentoinen taimi. Kun se saa ravintoa Jumalan Sanasta, siitä tulee ajan myötä iso kasvi. Siitä voi kasvaa lopulta jopa vankka puu, joka voi antaa tukea muillekin.
Jeesus opetti: "Taivasten valtakunta on sinapinsiemenen kaltainen, jonka mies otti ja kylvi peltoonsa. Se on kaikista kylvösiemenistä pienin, mutta kun se on kasvanut, on se suurin vihanneskasveista ja tulee puuksi, niin että taivaan linnut tulevat ja tekevät pesänsä sen oksille." Matt.13:31-33
Usko ei siis välttämättä jysähdä elämääsi kuin meteoriitti. Meidän Jumalamme on elävä ja Hän on elävien Luoja. Hän on luonut persoonallisuutemme, järkemme ja luonteemme sellaiseksi kuin on. Kun Jumala antaa uskon lahjan, se ei ole jotain, joka muuttaa ihmisen yhdessä hetkessä toiseksi. Se usko, joka tulee Jumalalta, on jotakin elävää, persoonallisuuttamme ja ajatteluamme kunnioittavaa. Jumala on rakkaus.
Usko kasvaa sydämessäsi niin kuin kasvit kasvavat. Se tarkoittaa, että aluksi joutuu tyytymään siihen, että usko on vain jotakin hyvin pientä ja mitättömän hentoa, joka huojuu aina kun pienikin tuulenvire käy. Mutta kun sitä taimea varjelee ja ruokkii, se kasvaa vähitellen suuremmaksi. Kun on paljon lukenut Raamattua ja kuullut julistusta Jeesuksen rististä, uskosta saattaa tulla semmoinen, joka kestää mitkä tuulet ja tuiverrukset vaan. Silloin juuret on tukevasti kietoutuneet Jumalan Sanaan Raamatussa - muu pettää, Jumalan Sana ei koskaan.
Mutta usko on pelastavaa uskoa ensimmäisestä hetkestä saakka. Silloinkin kun ihmissilmä sitä tuskin vielä havaitsee. Se on sitä "uutta elämää", jonka kautta Jumala pelastaa ihmisen.
Uskon määrä ei ratkaise, vaan uskon kohde.
"Se on Jumalan lahja, että te uskotte", sanoi Jeesus. Jumala antaa uskon itää ihmisen sydämeen. Usko ei ole oma pinnistys tai suoritus, vaan lahja ylhäältä. "Hiljainen luottamus on teidän voimanne" - sanoo Raamattu.
Se uskon "itänyt siemen" voi näkyä "maan pinnalla" vaikka niin, että huomaa hiljaa huokaavansa sydämessään "Herra Jeesus, armahda minua syntistä!". Siinä on pelastava usko - ei siksi, että pyytäjä osaisi jotenkin hienosti rukoilla tai tehdä jonkin hengellisen suorituksen, vaan siksi, että Jeesus on luvannut kuulla ja auttaa. Sanoohan Raamattu: "Ei yksikään, joka häneen uskoo, joudu häpeään". Room.10:11) ja "Jokainen, joka huutaa avukseen Herran nimeä, pelastuu".
Jeesus kertoi esimerkin ihmisestä, joka seisoi Jumalanpalveluksessa taaempana muista. Edessä seisoi ihminen, joka oli ylpeä siitä, että hän ei ollut elänyt niin huonosti kuin muut, ja joka kiitti äänekkäästi Jumalaa siitä, että oli elänyt niin hyvin. Taaempana seisova ihminen tunsi itsensä syntiseksi. Hän ei tohtinut edes kohottaa katsettaan taivasta kohti vaan löi rintaansa ja sanoi: 'Jumala, ole minulle syntiselle armollinen!' Jeesus sanoi, että tuo ihminen lähti kotiinsa vanhurskaana (=Jumalalle kelpaavana), se toinen ei.
Pelastavan uskon merkkejä on se, että tajuaa rikkoneensa Jumalaa vastaan, ja turvautuu Jumalan Poikaan, joka auttaa ja pelastaa.
Jeesuksessa on sinun pelastuksesi - ei omassa itsessäsi. Ihminen pelastuu uskon alussa, keskivaiheilla ja lopussa vain ja ainoastaan sen perusteella mitä Jeesus teki ristillä.
Raamatussa kerrotaan ihmisestä, joka yhtäkkiä tajusi, että Jumala on olemassa, ja että Hän on pyhä ja Kaikkivaltias. Hän pelästyi aivan kamalasti, ja kysyi hädissään evankeliumin julistajilta: "mitä minun pitää tekemän, että minä pelastuisin?" Niin he sanoivat: "Usko Herraan Jeesukseen, niin sinä pelastut, samoin myös sinun perhekuntasi". Raamattu jatkaa: Ja he puhuivat Jumalan sanaa hänelle ja koko talon väelle. Heti paikalla, keskellä yötä, vanginvartija otti heidät hoiviinsa ja pesi ruoskaniskujen haavat, ja hänet ja hänen perhekuntansa kastettiin heti." (Apt.16)
Niin yksinkertaista se on: Joka uskoo Herraan Jeesukseen, ja on kastettu, pelastuu. Usko ei ole jokin vaikea, monimutkainen ihmisen suorittama hengellinen ponnistus. Vaan se on jotakin lapsenomaista, yksinkertaista. Jeesus asetti pienen lapsen uskon meille esikuvaksi. Lapselle on ominaista yksinkertainen vastaanottaminen.
Meidän vanha itsekäs luontomme, josta ei koskaan saa uskovaista, elää meissä myös tämän maan päällisen elämämme loppuun saakka. Se epäilee, kapinoi, ei luota ja pitää evankeliumia hulluutena. Mutta kun ruokkii uskon kasvia Jumalan Sanalla, silloin se epäuskoinen puolemme ei pysty rehottamaan niin valtoimenaan.
Itse et pysty nyppimään uskon kasvia suuremmaksi, mutta voit antaa sille ravinteita. Raamatussa on annettu hyviä hoito-ohjeita uskolle - säännöllinen Jumalan Sanan kuuleminen ja/tai lukeminen, yhteys uskovien kesken seurakunnassa, ehtoollisella käyminen, murheiden kertominen Jumalalle jne.
Evankeliumi on parasta ravintoa uskollesi. Kun kuulet tai luet siitä, miten Jeesus hankki sinulle armahduksen kärsimällä ja kuolemalla ristin puussa, siinä on ravinto, joka kasvattaa uskoasi. Kun uskosi saa juurtua Jumalan Sanan perustalle, sitä ei kaada mikään.
"Juurtukaa häneen, rakentakaa elämänne hänen varaansa ja vahvistukaa uskossa sen mukaan kuin teille on opetettu." (Kol. 2:7)
Silloin Herramme, joka on Hyvä Puutarhuri, kasvattaa uskoasi, muokkailee maata ympäriltäsi, antaa ravinteita, saattaa koulia kipeästikin, istuttaa parempaan paikkaan jos tarvitsee, peittelee pakkasilta, kastelee, nyppii liikaversoja, rikkakasveja ja tuholaisia lehdiltäsi. Usein se hoito on sellaista, jota et ymmärrä, mutta luota silloinkin, että Hän tietää mitä tekee. Hänen päämääränsä on saada sinut kerran Taivaan Kotiin. Jeesus on Hyvä Puutarhuri. Hän ei jätä sinua. Raamattu sanoo: "Hän, joka teitä kutsuu, on uskollinen".
Sinä et ole omassa varassasi, vaan Jumalan kädessä. Hän, joka on aloittanut työn sydämessäsi, pitää sinusta huolta loppuun saakka. "...hän, joka on alkanut teissä hyvän työn, myös saattaa sen päätökseen Kristuksen Jeesuksen päivään saakka" (Fil. 1:6)
Vaikea kuvitella suurempaa turvaa kuin olla Jeesuksen omana. Jeesus sanoi: "Minä annan heille ikuisen elämän. He eivät koskaan joudu hukkaan, eikä kukaan riistä heitä minulta." (Joh.10:28)
Pieniä perusjuttuja Raamatusta eri asioista:
http://www.latva-rasku.fi/hakemisto/index.html - mietin vielä
can'tbesure kirjoitti:
Onko väärin ripittäytyä suoraan Jeesukselle, kun minulla ei oikein riitä rohkeus mennä minnekään papille juttlemaan, eikä minulla ole läheisiä, jotka kuuntelisivat rippini?Minä olen monta kertaa tunnustanut syntini suoraan Jeesukselle. En ole halunnut kertoa kaikesta kenellekkään muulle. Toisen kaupungin kirkossa voi käydä rukoilemassa, silloin kun ne pyytää menemään eteen, jos se tuntuu helpommalta tavalta mennä ripittäytymään papille. Jos tuntuu vaikealta mennä omaan kirkkoon. Siellä on myös edessä niitä rukouspalvelijoita, jotka kysyvät sinulta mistä haluaisit rukoilla, ja he ovat valmiina rukoilemaan siinä kanssasi. Pappi tai rukouspalvelija, joka tapauksessa ne kaikki rukoukset ja ripit kuullaan, Jumala kuulee ne sieltä. Voit myös rukoilla kirkossa hiljaa itseksesi, kun Raamatussa on sanottu, että siellä missä kaksi tai useampi kokoontuu sinun nimessäsi, niin sinä olet siellä heidän keskellänsä. Sieltä ne kuullaan. Minulla on kokemusta näistä.
- MarkSmith
Hei,
sinussa kamppailevat kristillisin termein ns. "turmeltunut liha" ja henki, ts. vanha ja uusi elämä. Ihan normaalia kamppailua, ks. tarkemmin:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=680&posting=22000000036677065
Uskon mitta ei ole se, osaatko elää niin kuin pitäisi. Tätä valhettahan se Paholainen jatkuvasti meille työntää. Olet uskossa, jos uskot, että Jeesus kuoli puolestasi ja että syntisi on sovitettu. Kun et vielä ollut uskossa, Paholainen antoi sinun olla rauhassa. Nyt hän on innokkaana sinua häiritsemässä. Ensinnäkin hän häiritsee siten, että hän vääristää Jumalan sanaa. Hänhän on hajoittaja. Toisaalta, jos ihminen on jo uskossa, ja hän ei enää voi henkilön pelastukseen vaikuttaa, hän pyrkii tekemään uskovan elämästä mahdollisimman vaikeaa ja surkeaa. Tämän vuoksi raamatun totuuksien tunteminen on tärkeää.
Jumala suhtautuu tekoihimme erilailla kuin me itse:
1. Hyvillä teoilla et voi ansaita mitään Jumalan edessä
2. Pahat teot saat anteeksi.
Ja ilman muuta on oikein tunnustaa syntinsä suoraan Jeesukselle.
Jos tekemäsi pahat teot anteeksi pyytämisen jälkeen vielä sinua kiusaavat, kiusaaja ei ole Jumala vaan Paholainen.- olen eri henkilö kuin alkup...
Kiitos että kirjoitit, olen paljon "painiskellut" tämän asian kanssa, jonka kirjoitit tähän. Sain vastauksen, kiitos.
Ihmisen perusongelma on, että jokainen meistä elää syntymästään lähtien Jumalasta erossa. Tämä erossa eläminen on syntien synti. Kaikki väärät ja syntiset teot ja ovat vain heijastusta tästä peruspulmasta. Syvin tarpeemme on päästä Jumalan yhteyteen, jotta Hän voisi antaa meille elämän ja uuden perusluottamuksen.
Raamattu ilmoittaa, että Jumala lähetti Poikansa Jeesuksen Kristuksen ottamaan pois maailman synnin. Sen tähden on jokaisella ihmisellä nyt Jeesuksen kautta pääsy Jumalan yhteyteen, eli mahdollisuus tulla Jumalan lapseksi.
"kaikille, jotka ottivat hänet (Jeesuksen) vastaan, hän antoi voiman tulla Jumalan lapsiksi, niille, jotka uskovat hänen nimeensä." Joh 1:12
"jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut; sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan." Room 10:9-10
Uskon saaminen on tunnetasolla jokaisella erilaista. Yhteistä uskossa on suhde Jeesukseen, sillä hänet Jumala on asettanut pelastajaksi:
Jeesus sanoi: "Minä olen tullut valoksi maailmaan, ettei yksikään, joka uskoo minuun, jäisi pimeyteen." Joh 12:46
"jokainen, joka tekee syntiä on synnin orja. Mutta orja ei pysy talossa iäti. Poika pysyy iäti. Jos siis Poika tekee teidät vapaiksi, niin te tulette todellisesti vapaiksi." Joh 8:34-36- Myös Jeesukseen
Hei
Olet heränneessä tilassa ja Pyhä Henki näyttää sinulle syntisyyttäsi. Oletko unohtanut Jeesuksen? Jeesuksen sovitustyö Golgatalla riittää kattamaan sinunkin syntisi. Saat siis uskoa syntisi anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä!
Meistä kukaan ei iole täysin synnitön, eikä synnittömäksi tule tässä elämässä. Joten älä panikoi vaikka syntiä teetkin välillä.
Rukoile Jeesusta tulemaan elämääsi ja anna hänen käsiin elämäsi.- can'tbesure
olen tässä kerrankin oppinut rukoilemaan niin, että luotan jonkun kuulevan sen. Aiemmin epäröin ja lopulta tuskastuin, kun rukouksilla ei tuntunut olevan merkitystä.
Nyt on jonkinlainen luottamus syntynyt, ja sen seurauksella elämästä on löytynyt enemmän ilon aiheita. Tajusin tuossa saaneeni tässä kuussa sentään yli 800 € palkkaa kun olen rukoillut sitä "jokapäiväistä leipää". Yllättävän hyvä summa muu osa-aikatyöstä.
Eikä siinä kaikki. Yhdet häät onnistuivat paremmin kuin hyvin, kun rukoilin hääparin puolesta, ja viime viikonloppuna sää ja liikenne suosi Jyväskylän reissua ;)ja näitä pieniä juttuja riittää lisää.
Aika jännää, vai mitä? - Chrysanteemi
can'tbesure kirjoitti:
olen tässä kerrankin oppinut rukoilemaan niin, että luotan jonkun kuulevan sen. Aiemmin epäröin ja lopulta tuskastuin, kun rukouksilla ei tuntunut olevan merkitystä.
Nyt on jonkinlainen luottamus syntynyt, ja sen seurauksella elämästä on löytynyt enemmän ilon aiheita. Tajusin tuossa saaneeni tässä kuussa sentään yli 800 € palkkaa kun olen rukoillut sitä "jokapäiväistä leipää". Yllättävän hyvä summa muu osa-aikatyöstä.
Eikä siinä kaikki. Yhdet häät onnistuivat paremmin kuin hyvin, kun rukoilin hääparin puolesta, ja viime viikonloppuna sää ja liikenne suosi Jyväskylän reissua ;)ja näitä pieniä juttuja riittää lisää.
Aika jännää, vai mitä?Onpa mahtavaa kuulla että Jumala on vastannut rukouksiisi!
Huomaan viestistäsi myös, että olet saanut kokea Hänen armoaan ja rakkauttaan. Olen todella onnellinen siitä! :)
Muista pysyä lähellä Herraa, Hänelle kaikki on mahdollista. Hän kykenee muuttamaan meitä paremmiksi ihmisiksi ja maailmaa paremmaksi paikaksi. Se muutos tapahtuu joskus niin hitaasti, että sitä tuskin tuntuu huomaavan, mutta toisinaan kaikki muuttuu yhdessä hetkessä. Hän tietää kyllä, mikä on milloinkin parasta!
Rukouksessa on totisesti voimaa, ja siksi meidän kannattaa rukoilla lakkaamatta, kuten Paavalikin kehottaa! On ihanaa olla Hänen läsnäolossaan!
Siunausta sinulle - can'tbesure
Chrysanteemi kirjoitti:
Onpa mahtavaa kuulla että Jumala on vastannut rukouksiisi!
Huomaan viestistäsi myös, että olet saanut kokea Hänen armoaan ja rakkauttaan. Olen todella onnellinen siitä! :)
Muista pysyä lähellä Herraa, Hänelle kaikki on mahdollista. Hän kykenee muuttamaan meitä paremmiksi ihmisiksi ja maailmaa paremmaksi paikaksi. Se muutos tapahtuu joskus niin hitaasti, että sitä tuskin tuntuu huomaavan, mutta toisinaan kaikki muuttuu yhdessä hetkessä. Hän tietää kyllä, mikä on milloinkin parasta!
Rukouksessa on totisesti voimaa, ja siksi meidän kannattaa rukoilla lakkaamatta, kuten Paavalikin kehottaa! On ihanaa olla Hänen läsnäolossaan!
Siunausta sinulletässä melkein pelkää hyväkskäyttävänsä Luojaa, kun on niin paljon antanut. Rukouksissa ei sanat riitä kiittämään :D
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 242503
- 951556
- 1211334
- 751140
Mira Luoti ja Julkkisselviytyjät 2017 - Ketä kuumottaa juuri nyt?
HS: Tässä ohjelmassa Mira Luoti kertoi kokeneensa seksuaalista väkivaltaa "PMMP-yhtyeen Mira Luoti kertoo Ylen uudessa341080Törkeä eläinsuojelurikos Sonkajärvellä
Pohjois-Savossa Sonkajärvellä noin 40 kissaa ja reilut 10 koiraa on jouduttu lopettamaan kaltoinkohtelun vuoksi, kertoo24912- 52902
Julkisuuden henkilön päiväin päätös
Sitä vaan, että kyllä nyt kaikki tietävät kuka oli Eemeli Peltola (kansanedustaja, joka päätti päivänsä eduskuntatalossa261893MESTARI SIVALTAA JÄLLEEN
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011436243.html Suomen ainoa Mestari lausuu tosiasiat Sannasta , Tuomiojasta ja hil212871- 34805