Osaavaa työvoimaa on vaikea

saada.

Rekrytoin työssäni uusia “tulevaisuuden tekijöitä”. Omasta kokemuksestani voin todeta, että uusien työntekijöiden, etenkin osaavien sellaisten, rekrytoiminen on toisinaan aika haasteellista. Toimihenkilöiden paikkoihin hakemuksia tulee vielä kohtalaisesti, mutta ammattitaitoiset suorittavan työn työntekijät tuntuvat pääsääntöisesti olevan jo muualla töissä. Etenkin korkeammin koulutetut työnhakijat tuntuvat myös valikoivan suurempia ja sitä myötä kiinnostavampia työnantajia. Pienelle työnantajalle työvoimapula voi olla kova pähkinä myös siitä syystä, että vaikka hakemuksia tulisikin kohtalaisesti, niin potentiaalisten kandidaattien palkka- ja työsuhdevaatimukset voivat ylittää työnantajan budjetin. Hyvää työntekijää ei saada ja huonoa ei haluta ottaa.

10

706

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jatkopestiä ei heru

Miksei?

Työntekijä on jo tehnyt 3-4 kuukautta töitä ilmaiseksi? Olisiko se nyt niin mahdotonta palkata töihin edes kohtuullisella palkalla toiseksi 4 kk jaksoksi? Halvalla menisi silti!

• Jokainen yritys joutuu tämä...

Eli esim. oppisopimuskoulutusta kannattaa kokeilla. Yhteiskunta ei voi taata työvoimaa joka sektorille eikä töitä joka työnhakijalle.

• AAA+

Ja todeta, että se on nyt vaan niin, että joko nostetaan palkkaa ja yritetetään houkutella muilta osaajia. Tai sitten aletaan itse kouluttaan sitä osaavaa työvoimaa ja maksetaan sille kunnon palkkaa. Kaikkea kun ei voi saada ilmaiseksi.

• yhtälö...

Harva saa synnyinlahjakseen olla "tulevaisuuden tekijä" ja sanonta "harjoitus tekee mestarin" pitää asiassa kuin asiassa edelleen paikkansa.

Miksi sitten nähdä päiväunia sellaisesta osaajasta, joka olisi painonsa arvoinen kullassa. Tällaiset osaajat eivät lähde toisten rengeiksi vaan laskuttavat töistään sillä liksalla minkä paperiin laittavat.

• töissä oleva osaaja

Kyllä osaajan saa töihin, kunhan eri asiat loksahtavat kohdalleen:

- Työpaikan sijainti ja työmatkan pituus
      - Jos firma kaukana niin etätyömahdollisuus
      - Millainen ilmapiiri firmassa on
      - Firman taloudellisen tilanteen selvittely esim. Asiakastieto OY:n palveluiden avulla
      - Omat kehittymismahdollisuudet ko. firmassa
      - Miksi kyseinen firma haluaa juuri minut
      - Työn vaihtelevuus
      - Palkka
      - Saako sisääntuloetuna esim. palkallisen loman ilman normaalia kertymää

Eli minkäs alan osaajaa olittekaan hakemassa ja mitä olisitte valmis tarjoamaan? :-) Parempaan voi aina vaihtaa...

• tässä tapauksessa

Rekrytoijankin pitää elää realimaailmassa. Halvalla ei saa hyvää.

• saada hyvää

Luontaisetujen on vain sitten oltava aika messevät.

• ei myöskään haluta

jos on yli 40 v, vaikka on koulutusta, kokemusta. Jotain on pielessä rekrytoinnissa.

• Itse olen törmännyt erääseen merkilliseen ilmiöön töitä hakiessani ja nimenomaan pääkaupunkiseudulta. Minä en ole asettanut ylimitoitettuja palkka- ja työsuhde-etuja vaan haluan vain kokopäivätyön ja liiton mukaisen palkan. Niin, se ilmiö on se etten ole saanut töitä kun ei ole asuntoa. Työnantajat laittavat työpaikkailmoituksiin et työ alkaa mahdollisimman pian (lue et suurinpiirtein eilen!!)ja vaikka olen selvästi ilmoittanut että asun satojen kilometrien päässä niin on kutsuttu haastatteluun ja sit haastattelussa kysytään ensimmäisenä et onko asuntoa, eräässä paikassa piti jopa laittaa asiasta erikseen merkintä et asunnon etsintä ko. paikkakunnalta. Niin, kyllä täältä kauempaa olisi tulossa osaavaa työvoimaa, mutta työnantajat vesittävät asian itse. Tää on kuin yx helvetin noidankehä; et saa töitä kun ei ole asuntoa ja asuntoa et saa kun ei ole työpaikkaa. Miksiköhän osaavaa työvoimaa on vaikea saada...

• aikaa asioiden

järjestämiseen!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      2997
    2. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      61
      2931
    3. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      42
      2357
    4. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1853
    5. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      25
      1709
    6. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      72
      1654
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1576
    8. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      77
      1255
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      36
      1236
    10. Lähtikö korvat

puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      79