Nyt kaikki karavaanarit mukaan.
Laittaisivatko kaikki vaunun omistavat tänne että millä autolla ja millaista vaunua vedätte?
Moottorikoko ja hevosmäärä sekä vaunun paino matkakunnossa?
Päälle voisi laittaa kommentin miltä tuntuu se oma yhdistelmä tien päällä.
Varmasti kiinnostaisi toisten yhdistelmät ja saisi arvioita jos joku on hankkimassa vaunua omalle "hevoselle"..
Itse odotan mielenkiinnolla millä kansa liikkuu.
Vetoauto/asuntovaunu?
138
21266
Vastaukset
- vaunumiäs
Vetoautona Chevy Van 2003, 6,5TD 170hv ja vääntöä rutkasti.
Vaununa Solifer 6102i vuodelta 1992. Vaunun kokonaismassa 1310kg. Kulkee kevyesti Chevyn vetämänä, matkanopeutena tulee pidettyä noin 95km/h mittarin mukaan ja mäet mennään kivuttomasti ylös.
Tämmönen 30v pariskunta sopii hyvin vaunuun ja autoon matkatavarat.- maanteiden ruhtinas
Meillä vedellään samanlaista kojua 1.2l Corsalla. Hyvin ollaan ehditty.
- miksi.huuhaata
maanteiden ruhtinas kirjoitti:
Meillä vedellään samanlaista kojua 1.2l Corsalla. Hyvin ollaan ehditty.
Heti ensimmäisessä vastauksessa pitää trollata ja valehdella, miksi?
- vaaunuilija
Vastaavaa Spriteä vedeltiin20v sitten Kadetilla, 1.6 ruisku. Kesti kyllä. Kiusana oli pienen auton veltto perän jousitus. Kovempia jousia ei ollut saatavilla, ehkä kaasuiskarit olis rauhottaneet perän humppaamista ajossa.
Markkinoille oli juuri tullut kitkavetopää, jollainen melko hintavana hankittiin Spriteen. Yhdistelmä kulki tasaisesti eikä ollut mitään haittaa tuulesta ym.
- ...........................
Opel Vectra 2.0 DTI, 74kW, vm. -00, omamassa n. 1400 ja suurin sallittu 1300.
Perässä kulkee solifer jolla omamassaa 1050 kg.
Tasaisella ja pienissä nousuissa yhdistelmä pitää helposti n. 90km/h matkanopeuden vakionopeudensäädin päällä. Jyrkemmissä nousuissa pitää ennakoida ja vetää talla pohjassa jo ennen nousua, ettei nopeus hyydy alle 90- vaunupekka
Ihan mielenkiinnosta kysyisin että mitä luokkaa sulla on ollut kulutus tuolla yhdistelmällä?
- vectramies
vaunupekka kirjoitti:
Ihan mielenkiinnosta kysyisin että mitä luokkaa sulla on ollut kulutus tuolla yhdistelmällä?
kulutus suurinpiirtein kaksinkertaistuu, ehkä rauhallisemmalla kaasujalalla pääsisi vähemmällä...
normaalisti kyseinen auto kuluttaa matka-ajossa 5-6l/100, vaunun kanssa n. 10l/100km
- <---->
Auto saab 9-5 2.0t 110kw ja perässä tulee solifer finlandia 560, omapaino vaunulla 1280kg.
Auto jaksaa vetää kaikki mäet ilman et vauhti tippuu..- vaunun hinaaja
letukan transporttila olin lapin kierroksella vaunu solikan 550dl ei onkelmia vetokyvyssä ja tavaratila riittävä eikä kulutus minun mielestäni kovin iso 12,4 litraa sadalla matkavauhti 82km tunnissa.
- kulkee.
Veturin Volvo 940 Tdic 121hv, vaununa Kafi 520 jonka paino n.1100 kg . Kulkee mielestäni todella hyvin, siihen nähden miten auto tyhjänä kulkee. Kulutus nousee normaalista 6,8 litrasta jonnekin 11-12 litran väliin. Yhdistelmä kulkee tien päällä tosi mukavasti ja suoraan. Takaveto lienee paras vaunun vetoon.
- Zordiino
Autona Volvo S40 2.0T, 156 kW manuaali vaunu Kafi 582. Ei tartte pykältää eikä houkutella vauhtia. 5. vaihteella tulee ajettua ja kulutus 11-13 l/100 km.
4 rengasta vaunun alla tekee ajosta vakaan. - vailla
Oli yhdistelmänä Focus TD 66kW ja vaunun kok. massa 850kg. Hyvin tuli perässä, mäkiin vaihdon neloselle ettei laatikko rasitu. Ajonopeus n. 90km/h. Kulutus ilman vaunua 5,4L ja vaununkera 7,5-8,5
- lukemissa ollaan
Seat Cordoba tdi kulkee yksinään 5.0 litralla ja kevyt solkku perässä 7,5 litraa. Tämä siis rauhallista ajoa.
Jos vetää motaria 90-100, niin 8-9 litraa menee. - arvot9
xsara 1.9td solifer 450, kulutus jossain 9-10 paikkeilla. Ihan hyvin jaksaa, toki isot maet pitää ennakoida ja hieman kiristää tahtia.
- tinorantanen87
Mulla 2005 opel 1.6 l farmari voiko vetää vaunua Solifer?
- PoVi
Volvo V70 2.5t aut. 147kw (200hv) ja vääntöä 285Nm (1800-5000 r/min). Vaununa Hobby 560 painoa kilkkeineen ja kalkkeineen n. 1500-1600kg. Kulutus on ollut suomessa n. 16-19 l/100km. Euroopassa 14-16 l/100km.
Vauhtia tulee pidettyä kotimaassa n. 90-95 km/h. Euroopassa n. 95-105 km/h. Aina vakionopeudensäädin käytössä, kun mahdollista.- vaunun hinaaja
kyllä suomessa pääteillä voisi pitää vaikka yli 90km/h vauhtia mutta silloin tulee ohitus tarvetta eikä siinä ole järkeä.
lapin teillä on tilaa mutta monissa paikoin on routaheittoja ja painumia jotka aiheuttaa tilanteita,tavarat tippuu hyllyiltä ja kojelaudan päältä(ja jos vielä ajaessa ottaa kuvia puhuu kännykkään ja lähettää tekstiviestiä ei kaikkia ehdi ennakoimaan)niin että kyllä lomalla vähemmälläkin vauhdilla ehtii .turvallista matkaa kaikille. - kommerikuski
Ja vaimo ottaa ajaessa viel poskeen,,,se vasta lomaa
- Anonyymi
kommerikuski kirjoitti:
Ja vaimo ottaa ajaessa viel poskeen,,,se vasta lomaa
Mulla ottaa naapurin vaimo.
- vaunua
Subaru Legacy Farmari 4-vetoisella (92kW). 11-13 l/100 menee.
Matkaaja 8000 vm88, painoa rapiat tonnin.
Minusta aito neliveto on paras vaununvedossa. - uusvaanari
Veturina tämänvuotinen Ford Mondeo 2.0 TDCI 140hv diesel kuusiportaisella laatikolla. Perässä Adria 613PK vaunu, jonka kokonaismassa 1700kg.
Tämä kesä on vedetty vaunua perässä ja hienosti kulkee yhdistelmä vitosvaihteella ja vakionopeussäätimellä ilman mukinoita. Jyrkkiin mäkiin joutuu kepittämään nelosta ja polkaisemaan ahtopaineet ylös, jotta 90km/h matkavauhti säilyy jyrkkääkin mäkeä kiivetessä.
Keskikulutus ilman vaunua autolla ollut 5.6l luokkaa satasella. Vaunun kanssa tyynellä ja tasamaalla noin 10.5l, tosin tiukkaan vastatuuleen sitten jo palaakin 13l satasella.
Märältä nurmelta liikkeelle lähtiessä on omat temppunsa jotta etuveto ei lyö tyhjää ja jotta paketin saa liikkeelle - mutta kun liikkeelle pääsee niin sitten rullaa hienosti. :)- valehtelijoiden
Kerho,miettikääs vähän niitä laitteitanne.Jos koneen vääntökäppyrä muistuttaa pappan kävelykeppiä ja kädensija osuu alueelle 700-2500r/min on aika toivotonta vakuutella laitteen vetävän n.1000kg kärryä alle 10l/100 kulutuksella vaikka olis minkälainen hybridi.Se on yksinkertaisesti mahdotonta.Nyky auto rakennetaan toimimaan maantienopeuksilla mahdollisimman pienillä kierroksilla jotta saadaan pensankulutus mahdollisimman pieneksi.Toiseksi nykymoottori on lyhytiskuinen ja vääntöä on vasta yläkierroksilla jolloin laite myös kuluttaa polttoainetta.
- mennään
Chevyn trans sport 3,4L V6 (184hp) vetää Adria 502DK vaunua. Vaunu painaa 1100kg ja bensaa palaa 14,5-17L/100km. 85-90kmh jos on vauhti ennen ylämäkeä niin jaksaa vääntää suhteellisen hyvin,mutta jos pitää 80kmh ennen mäkeä niin vähän nahkeemmin kiipeää. Taitaa tuo paras vääntöalue olla juuri tuossa 85-90 nopeudessa. Automaattilaatikon 3 pykälällä ajetaan kierroksien ollessa 2200-2900r/min. Vakionopeussäädintä en käytä muuta kuin tasaisilla mailla,säästää bensaa aikalailla.
Automaattivaihde on mukava myös vaunun vedossa sekä autom. tasonsäätö takaiskareissa silloin yhdistelmä on aina vaakasuorassa. Mielestäni kulkee hyvin,ehkä pieni vääntölisäys ei olisi pahitteeksi. Ajovakavuus on hyvä. Yhdistelmällä pituutta 11,65m.
Täällä voi jokainen katsoa yhdistelmän sopivuutta:
http://www.towcar.eu/- uusvaanari
Kiitokset, tuo towcar sivusto vaikuttaa mainiolle! Säätämällä parametrit kohdalleen sain juuri sen suuntaisia tuloksia mitä käytännön testitilanteet ovat osoittaneet.
Taulokoista näkee heti, että Mondeon kutosvaihde on laskennallisten tulosten perusteella välittömästi possa pelistä vaunua vedettäessä, vitosvaihteella päästään pienimpiin kulutuslukemiin kun liikutaan tasamaalla kohtuullista marssinopeutta eikä ole merkittävää vastatuulta - ja nelosella sitten vedetään alle kahdeksankympin, vastatuuleen ja mäkisessä maastossa. Rajanopeus näyttäisi omalla yhdistelmällä olevan 82km/h, jolloin mentäessä sitä "rekka-yhdeksääkymppiä" kannattaa laatikosta luontevasti kaivaa vitonen nelosen sijaan.
Sivusto antaa mahdollisuuden laskea omalle yhdistelmälleen verrokkinopeudet ja vetopainosuhteet - antaa hyvän referenssin hakea optiminopeutta yhdistelmälle eri vaihteilla. - matkaaja 8004
uusvaanari kirjoitti:
Kiitokset, tuo towcar sivusto vaikuttaa mainiolle! Säätämällä parametrit kohdalleen sain juuri sen suuntaisia tuloksia mitä käytännön testitilanteet ovat osoittaneet.
Taulokoista näkee heti, että Mondeon kutosvaihde on laskennallisten tulosten perusteella välittömästi possa pelistä vaunua vedettäessä, vitosvaihteella päästään pienimpiin kulutuslukemiin kun liikutaan tasamaalla kohtuullista marssinopeutta eikä ole merkittävää vastatuulta - ja nelosella sitten vedetään alle kahdeksankympin, vastatuuleen ja mäkisessä maastossa. Rajanopeus näyttäisi omalla yhdistelmällä olevan 82km/h, jolloin mentäessä sitä "rekka-yhdeksääkymppiä" kannattaa laatikosta luontevasti kaivaa vitonen nelosen sijaan.
Sivusto antaa mahdollisuuden laskea omalle yhdistelmälleen verrokkinopeudet ja vetopainosuhteet - antaa hyvän referenssin hakea optiminopeutta yhdistelmälle eri vaihteilla.Mersu ML 320 bensa 8004 matkaaja. 218 heppaa, mut lisä ei tekis pahaa. kulutun n 15-17 l/100km joka on mielestäni hyvinkin kohtuullinen. Kuinka muuten pärjää 2 vetoautolla talvella tai märällä nurtsilla jne??? Onko eroa, et onko etu vai takaveto? Mulla ei ole koskaan ollut 2 vetoista autoa, paitsi aikoinaan mini.
- vaunun hinaaja
näillä mennään kirjoiti mm.kulutuksesta aika isolla haarulalla 14-17 l/100km selvemmän kuvan saisi ilmoittamalla keskikulutuksen jollekin esimerkiksi 2000 km matkalle tai mitä nyt sattuu joku reissu olemaan.itselläni tuolla autolla kun meni alle 12,5 sadalla.vaihde kolmosella niin kun ohjekirjassa on kehoitus.
mielestäni ei vakio nopeuden säädin vie enempää polttoainetta ,varsinkaan teillä joissa on paljon liikennettä,niin ettei voi antaa vauhdin hiljetä ylämäkeen.
sitten toiseen aiheeseen joku MB maasturi kuski kyseli pystyykö kaksivetoisella yleensä vetämään.vastauksen saa kun katselee vähän ympärilleen.suurin osa vetureista on kaksivetoisia,niin sen perusteella niillä vaunun saa liikkeelle.
- hobbyvaanari
Mondeo 2.0 automaatti ja Hobby 495 prestige, kokonaispaino 1500 kiloa. Kulkee hyvin, juuri tultiin Lapista 880 km keskinopeutena 90 km/t.
Kulutus laskettu, keskiarvo 13 l/100:lla. - minä vaan
volvo s80 2.9 147kw dethleffs beduin 590 kamat mukana n 1600 kg kulutus n 15-16 l hyvin kulkee automaatilla.
- Kabe Hacienda 1000
siinä sopivat kulkimet oikealle karavaanarille! Näillä itse reissailen.
- niin nähdään
minkä vuoden hacienda sinulla on.
Tai herää ainakin ensin ja kerro meille honda monkeysi vuosimalli.
- kesää odotellaan
Yksi Chevy TransSport 136kW lisää.
Perässä vanha Sprite Major, painaa... jotain
Reilu 2000 km lenkki, vetoa noin 1400 km keskikulutus auton mukaan 13,0 valehtelee kuitenkin hieman alaspäin.
Nätisti tuli perässä, välillä pakkas nousemaan nopeus kiihdytyksessä liikaakin.- Nimetön
Moi!
Autossa 2,4 litran 20 -venttiilinen bensakone joka tuottaa 170 heppaa. 5-vaihteinen automaattilaatikko syö pikkuisen tehoa. Kokonaismassa on n. 2000 kg
Polarin kokonaismassa on siellä 1200 kg:n paikkeilla.
Kulutus matkanopeudella n. 85-90 km/h n. 15 l/100 km. Auto kuluttaa yksin seka-ajossa n. 9,5 l/100km.
Autossa on riittävästi puhtia vetää ko. vaunua, eikä hyydy ylämäissä.
Sama auto turbodieselinä voisi olla väännön puolesta parempi veturi.
Suosittelen veturiksi Volvoa myös ajo-ominaisuuksien puolesta. ;-)
- tolo
250hv ja kok.massa 1800kg. Kulutus 15-17l/100km. Ei hyydy mäkeen ja mielestäni todella hyvä veturi.
- Gastraus
Autona: Opel Astra 2.0-16 MetroSport Caravan vm. 2000(bensa)
Vaunu: Solifer 5602i kokonaismassa 1300kg
Kulutus on ollut n. 11-12,5l/100km
Hyvin kulkee..... Pikkusen piristetyllä oculla ja dethleffsin nomad kokonaismassa 1170kg keskikulutuksena 13-14 litraa/100km jos ajaa pelkällä nelosella 85-90km/h vauhdilla ja kipuaa mäet hienosti ylös ja myös muutamia ohituksia retelillä suoritettu.Ilman vaunua keskikulutus pyörii 7,8l huitteilla.
Jos taas ajaa jatkuvasti vitosella niin kulutus nousee yli 15 ja johtuen siitä että kierrokset on mäkeen tullessa matalat ja vääntöpiikki ei oikein ehdi mukaan ja vauhti ehtii hyytyä (jos ei ennakoi) kohottamalla nopeutta ennen mäkeä.
Tutkitusti nelonen on paras vaihde ja vitosta voisi syöttää sitten alamäissä ja tasaisella mutta en ole jaksanut vatkata.
Onhan tuollainen etuveto hiukan vetelevä ja sitten etufillarit lyö helposti tyhjää paikaltaan lähtiessä viimeistään silloin kun tehopiikki tulee. parhaiten säästyy siltä kun ottaa varovaisen kiihdytyksen ykkösellä ja vaihtaa kakkoselle ennen piikkiä niin menee mukavasti.
Sen verran tyytyväinen olen kuitenkin että olen katsellut skoda octavia rs dieseliä seuraavaksi autoksi vaikka etuveto onkin.- matsoin
Vedämme BMW 530 D n. 200 hv automaatti. Vaunu on Dethlefs 490 DC kok,massa 1450 kg. Yhdistelmä toimii melko hyvin vaikka välillä mieli tekisi vieläkin suurempaa tehoa , mutta , mutta kulut kasvaa joten se on hyvä yhdistelmä verrattuna meillä aikaisemmin olleisiin vetureihin. Hyvä näin!
- 76543
Taunus 1.6 Kahfi 520
- kaikkien kaaaveeri
itsella autossa 12 litran moottori 400hv turbodiesel automaattilaatikolla, nopeus rajoitettu 89km tunnissa
jaksaa vetaa hyvin, ei vaihda ylamaessakaan pienempaa vaan 12. vaihde jaksaa vaantaa.
vaununa 2000kg hobby
huom. itse kysyit :)....tama ei ole pilaa eika provo...mutta moikataan kun nahdaan (vaunun nakee vasta aikas kohalla kun on 260 leveen ja 4,30 korkeen kaapin takana)
juu. on abce kortti
unelma ajaa tien paalla ( 5 akselia)
hevonenki sopis kyytiin mut en ota :)- painot kohillaan
vuotta, Simca 1000 vm. 61 ja vaunu Matkaaja 9404 vm. 93. Kulutus pyörii 10-20 litraa sadalla. Ylämäkiä ei huomaa mutta alamäessä tuppaa kiihtymään.
- GV ddis
Miten mahtaa olla kulutus tuollaisella pelillä? Ei vissiin kovin paljoa viitsi omia ajoja ajella!
Meillä taas on 1.9 turbodiesel jatkuvalla nelivedolla, vetokyky valmistajan ilmoituksen mukaan 2000 kg, vaununa 1500 kg kokonaispainoinen, lastattuna kuitenkin vajaat 1400 kg (mitattu). Yhdistelmä kulkee cruiserilla mäet ylös mukisematta, myös vitosella useimmiten. Kulutus vaunun vedossa 11 litraa, mitattu viimeksi viime kesänä 2200 km Lapin ruskamatkalla. - pelle ja peloton
GV ddis kirjoitti:
Miten mahtaa olla kulutus tuollaisella pelillä? Ei vissiin kovin paljoa viitsi omia ajoja ajella!
Meillä taas on 1.9 turbodiesel jatkuvalla nelivedolla, vetokyky valmistajan ilmoituksen mukaan 2000 kg, vaununa 1500 kg kokonaispainoinen, lastattuna kuitenkin vajaat 1400 kg (mitattu). Yhdistelmä kulkee cruiserilla mäet ylös mukisematta, myös vitosella useimmiten. Kulutus vaunun vedossa 11 litraa, mitattu viimeksi viime kesänä 2200 km Lapin ruskamatkalla.Miten mahtaa olla kulutus tuollaisella pelillä? Ei vissiin kovin paljoa viitsi omia ajoja ajella!
juu ei tuu ajeltuu omia ajoja, mutta oma pratka sopii kyytiin....
kulutus siina 30-35 lirtaa / 100km.....auton omapaino on 14 000 kg ja kuormaa voi ottaa sen 12 000kg....kok.paino papereissa 26 000 kg
kerrankin voi rehellisesti sanoa ettei huomaa onko vaunu perassa vai ei...
vaunu on kylla aikas kovilla toyssyissa vaikka saadettava ilmajousitteinen kuula onkin ja olenkin miettinyt jos sen nostaisi karryn kyytiin nii tulis mukavammin, jaisi viela 4 m lisaa tilaa omille tavaroille - Anonyymi
painot kohillaan kirjoitti:
vuotta, Simca 1000 vm. 61 ja vaunu Matkaaja 9404 vm. 93. Kulutus pyörii 10-20 litraa sadalla. Ylämäkiä ei huomaa mutta alamäessä tuppaa kiihtymään.
Simca tonni, korjaamoiden onni !
- minulla näin.
Bmw X5 2008 3,0 diesel biturbo 290 hp.
Kabe royal 720 -2005- Jorma K
mennä kaluston leuhkimiseksi tuttuun tyyliin, olkaa vain hiekkalaatikolla älkääkä puhuko asiaa.
- minulla näin
Jorma K kirjoitti:
mennä kaluston leuhkimiseksi tuttuun tyyliin, olkaa vain hiekkalaatikolla älkääkä puhuko asiaa.
Niinpä tietenkin, siellä taas nosti karvanaamarin perisynti, eli kateus päätä.
Mikä ihme siinä on, kun jollakin on parempi auto tai vaunu, niin tyyppi on paska, ylimielinen jne.
Turhaa kadehdit toisen tavaroita, ole sinä onnellinen siinä solihvieterissäsi, ja hyvin se sillä japsilla menee.
On se kauhea kansantauti tuo kateus. - Maantiekiitäjä.
Jorma K kirjoitti:
mennä kaluston leuhkimiseksi tuttuun tyyliin, olkaa vain hiekkalaatikolla älkääkä puhuko asiaa.
Vittu sä Jorma oot niin saatanan daiju.
Onko se noin vaikea tajuta että toisilla on vaan paremmat vehkeet, ja sulla huonommat.
Mitä helvetin hankalaa siinä on tajuta? - Jorma K
Maantiekiitäjä. kirjoitti:
Vittu sä Jorma oot niin saatanan daiju.
Onko se noin vaikea tajuta että toisilla on vaan paremmat vehkeet, ja sulla huonommat.
Mitä helvetin hankalaa siinä on tajuta?pääsi kopauttanut kun sinusta on noin sekopää tullut, kannattaako tänne tulla muniaan kehumaan. Mene kävelytien varteen ja kehu siellä. Onkohan se sitä kateutta kun noin kovasti pitää mylviä. Sitä paitsi olen Mersuuni aivan tyytyväinen, varmaankin vähemmän ajettu kuin sinun hetekallasi.
Mutta ei se mitään jatketaan näin, minäkin kehuskelen sitten joskus vehkeilläni kunhan kasvavat ensiksi täyteen mittaan.
Jorma K jopa tyhmien karavaanareiden kaveri
- Maantiekiitäjä.
Volvo XC90 D5 183 hp. kokp. 2700
Hobby 720 kokp. 2200
Yhteispaino 4900
Ajokortti "A BE C1E C"- Jorma K27
onpas poika paljon saanut elämässään, älä vai tukehdu velkataakkasi alle. Ajokortissakin vielä noin paljon kirjaimia, kuvastaa vähälahjaista kouluja käymätöntä simpanssia. Jatka samaan malliin naapurisikin ovat ylpeitä sinusta. Voi hyvänen aika teitä lapsia, risua pitäisi antaa.
Jorma K kaikkien simpassien kaveri myös vähälahjaisten - Maantiekiitäjä.
Jorma K27 kirjoitti:
onpas poika paljon saanut elämässään, älä vai tukehdu velkataakkasi alle. Ajokortissakin vielä noin paljon kirjaimia, kuvastaa vähälahjaista kouluja käymätöntä simpanssia. Jatka samaan malliin naapurisikin ovat ylpeitä sinusta. Voi hyvänen aika teitä lapsia, risua pitäisi antaa.
Jorma K kaikkien simpassien kaveri myös vähälahjaistenTaidat olla oikeen tosi dille.
Ajokorttiin jouduin hommata lisää kirjaimia kun ei ABC enää riittänyt kun auto ja vaunu vaihtuivat. Tosin nyt voi kuorma-autollakin vetää vaunua. Naapuriin on 3 km.
Velkaa ei muuten ole penniäkään, ja kouluja en juuri ole käynyt insinööriä pidemmälle, tiedän se ei duunarista paljoa eroa.
Tosin en toimi insinöörin hommissa, alkoi se homma tylsistyttään ja firman myytyä luin itselleni ensihoitajan tutkinnon ja olen tehohoidossa töissä nykään, siitä tykkään.
Palkka on puolet insinöörin palkasta, mutta työ paljon mukavampaa, ja kun ei ole enää tuloista kiinni.
Se on hienoa että sinulla on mersu, mulle ihan sama paljonko ajettu, mersuja vissiin saa uusia jo 30 tonnin pintaan, niin ei sillä kovin kannata kehuskella.
Hyvää kesää vaan sullekin. - Jorma K
Maantiekiitäjä. kirjoitti:
Taidat olla oikeen tosi dille.
Ajokorttiin jouduin hommata lisää kirjaimia kun ei ABC enää riittänyt kun auto ja vaunu vaihtuivat. Tosin nyt voi kuorma-autollakin vetää vaunua. Naapuriin on 3 km.
Velkaa ei muuten ole penniäkään, ja kouluja en juuri ole käynyt insinööriä pidemmälle, tiedän se ei duunarista paljoa eroa.
Tosin en toimi insinöörin hommissa, alkoi se homma tylsistyttään ja firman myytyä luin itselleni ensihoitajan tutkinnon ja olen tehohoidossa töissä nykään, siitä tykkään.
Palkka on puolet insinöörin palkasta, mutta työ paljon mukavampaa, ja kun ei ole enää tuloista kiinni.
Se on hienoa että sinulla on mersu, mulle ihan sama paljonko ajettu, mersuja vissiin saa uusia jo 30 tonnin pintaan, niin ei sillä kovin kannata kehuskella.
Hyvää kesää vaan sullekin.ystävällinen olet, kun minä kehun sinä haukut onpa kummallista ja vielä dillekin. Minusta alkaa tuntumaan että sinulla fogelit tsungaa piuhalla ja pahasti. Muuten enhän minä insinööri ole mutta, on minulla insinöörejä töissä ollut kun, heitä' tarvitaan maanrakennushommissa työn johtajina ja päälliköinä mutta siihen se sitten jää. Mutta palkka ei heillä ollut mikään kasonen, ei sillä kyllä rikastumaan pääse. Siitä minä myöskin päättelen nyt eläkkeellä ollessani tuttu insjööri saa vähemmän palkkaa kuin minä eläkettä,. Niin ne miljoonat vain tuppaa häviämään. Kiitosta vain kesän toivotuksistä, toivotaan että siellä on jo täysi kesä kun tulen toukokuun lopulla. Talvi oli tietämäni mukaan kovin moneen vuoteen tai vuosikymmeneen.
- Maantiekiitäjä:)
Jorma K kirjoitti:
ystävällinen olet, kun minä kehun sinä haukut onpa kummallista ja vielä dillekin. Minusta alkaa tuntumaan että sinulla fogelit tsungaa piuhalla ja pahasti. Muuten enhän minä insinööri ole mutta, on minulla insinöörejä töissä ollut kun, heitä' tarvitaan maanrakennushommissa työn johtajina ja päälliköinä mutta siihen se sitten jää. Mutta palkka ei heillä ollut mikään kasonen, ei sillä kyllä rikastumaan pääse. Siitä minä myöskin päättelen nyt eläkkeellä ollessani tuttu insjööri saa vähemmän palkkaa kuin minä eläkettä,. Niin ne miljoonat vain tuppaa häviämään. Kiitosta vain kesän toivotuksistä, toivotaan että siellä on jo täysi kesä kun tulen toukokuun lopulla. Talvi oli tietämäni mukaan kovin moneen vuoteen tai vuosikymmeneen.
"älä vai tukehdu velkataakkasi alle"
"kuvastaa vähälahjaista kouluja käymätöntä simpanssia"
"kun sinusta on noin sekopää tullut"
" kannattaako tänne tulla muniaan kehumaan. Mene kävelytien varteen ja kehu siellä"
Melkosia kehuja. Minkälaista mahtaa teksti olla kun haukut?
Ei se talvi niin häävi ole ollut siellä aurinkorannikolla, muutaman vuoden jaksoin katsella suomalaisia juoppoja siellä, nykyään ei sinne päin saa kirveelläkään, työasioissa oli pakko siinäkin surkeassa suomilähiössä olla.
Itsellänikin oli insinöörejä töissä, ja eläkeikään ei tarvinut edes odottaa.
Mikä mahtaa olla sinun koulutksesi? Ei liene kovin häävi. - jäläs
Maantiekiitäjä. kirjoitti:
Taidat olla oikeen tosi dille.
Ajokorttiin jouduin hommata lisää kirjaimia kun ei ABC enää riittänyt kun auto ja vaunu vaihtuivat. Tosin nyt voi kuorma-autollakin vetää vaunua. Naapuriin on 3 km.
Velkaa ei muuten ole penniäkään, ja kouluja en juuri ole käynyt insinööriä pidemmälle, tiedän se ei duunarista paljoa eroa.
Tosin en toimi insinöörin hommissa, alkoi se homma tylsistyttään ja firman myytyä luin itselleni ensihoitajan tutkinnon ja olen tehohoidossa töissä nykään, siitä tykkään.
Palkka on puolet insinöörin palkasta, mutta työ paljon mukavampaa, ja kun ei ole enää tuloista kiinni.
Se on hienoa että sinulla on mersu, mulle ihan sama paljonko ajettu, mersuja vissiin saa uusia jo 30 tonnin pintaan, niin ei sillä kovin kannata kehuskella.
Hyvää kesää vaan sullekin.morjens .Nostan sinulle hattua ,siis todella,sinun työ keikauksen
johdosta.Mut ei insinööritkää iha turhasia oo,esim nää meija autu
kotteroihe suunnittelija.Ja vastuu on monella inssillä kova.
Mersuista sen verra n et ei ne ennää oo sen kummosempii
ku muutkaa,tosin ihan kelpo vehkeitä kait,mut itte valitsin
ufo civicin,kuka tykkää mistäkin.Ku viäl älyväs joskus
hommata jonkuu halvan vaunun siihe jatkoks.
Kaikkea hyvää - Jorma K
Maantiekiitäjä:) kirjoitti:
"älä vai tukehdu velkataakkasi alle"
"kuvastaa vähälahjaista kouluja käymätöntä simpanssia"
"kun sinusta on noin sekopää tullut"
" kannattaako tänne tulla muniaan kehumaan. Mene kävelytien varteen ja kehu siellä"
Melkosia kehuja. Minkälaista mahtaa teksti olla kun haukut?
Ei se talvi niin häävi ole ollut siellä aurinkorannikolla, muutaman vuoden jaksoin katsella suomalaisia juoppoja siellä, nykyään ei sinne päin saa kirveelläkään, työasioissa oli pakko siinäkin surkeassa suomilähiössä olla.
Itsellänikin oli insinöörejä töissä, ja eläkeikään ei tarvinut edes odottaa.
Mikä mahtaa olla sinun koulutksesi? Ei liene kovin häävi.se sinunkaan koulutus hääviltä tunnu, kun ihmisiä juopoiksi haukut. eihän täällä juopot pärjäisi, eikä varmasti sinun kaltaisesikaan, Jos tarkoitat että olet täällä oleskellut niin uskoisin että olet vain nähnyt pahoja painajaisia täältä.
Suonet anteeksi mutta, en oleskele missään lähiössä enkä varsinkaan Suomi sellaisessa. Mistäs sinä ne insinöörit töihin sait, eivät varmaankaan pysyneet kauaa kun huomasiavat, minkälainen olet. Kirveelläkin vielä uhkailet,et kai vaan niitä insinöörejäsi. Eihän auton kuljettaja insinöörejä tarvitse muuta kuin työn opastuksessa.
Mitä koulutukseeni tulee. niin tuskin se sinulle kuuluukaan, enkä viitsi sitä sinulle edes kertoa. Pahoittaisit vain mielesi, sitä en halua missään nimessä. Elä sinä vain niissä unelmissasi siellä lumen räännän ja pakkasten keskellä ja ole onnellinen siihenkin vähään mitä sinulla on.
Minä elän täällä sitä loistokasta ja rauhallista elämää mihin olen tottunut enkä ole sinulle lainkaan kade. Turhaanhan yrität slangia vääntää puhuisit mieluimmin sitä omaa murrettasi savoa. Ymmärtäisin että, olet tunnelin väärällä puolella. Kiidä hyvä ihminen kotikonnuillesi sinun on siellä parempi, kukaan ei kiusaa sinua. Kaikki ymmärtäisivät näyttämisen halusi, muitahan haluja sinulla ei tunnu poikaseni olevankaan.
Muuten tiesitkö, ensihoitajaksi ei tarvitse mitään ammatikursseja käydä siihen kelpaa kunhan on palomies. Ymmärsin senkin että olet joutunut työttömäksi autonkuljettajan hommistasi. Huomaat varmasti että maailma on sinun kaltaisia turhakkeita täynnä. Ja vielä kaiken lisäksi myit ison kuljetus firmasi niin tein minäkin. Minullahan ei ollutkaan kuljetusfirmaa, eikä ole sen jälkeen tarvinnut miettiä mitä tekisin, niin kuin sinun. Oli itsestään selvää että nautin ja lekottelen täällä etelän auringossa. Katsos kun työ aiheuttaa ryppyjä silmä kulmiin.
Mitä tulee kirjoitukseeni 9.04.2010, olen vieläkin samaa mieltä sinun suhteesi, kun lueskelen sinun kirjoituksiasi, että jatka vain samalla linjalla mutta muista mitä olet aikaisemmin kirjoittanut ettet niin kovin montaa työtä joudu tekemään ja vielä eläkkeelläkin sinun pitäisi olla.
Jorma K kaikkien karavaanareiden kaveri ja vähälahjaistenkin himpun verran. Ai niin täytyy sinua taas senverran muistuttaa, että älä menetä hermojasi enään 4 ttä. kertaa minun takiani ei se kannata edes vähälahjaisen. - Maantiekiitäjä:)
Jorma K kirjoitti:
se sinunkaan koulutus hääviltä tunnu, kun ihmisiä juopoiksi haukut. eihän täällä juopot pärjäisi, eikä varmasti sinun kaltaisesikaan, Jos tarkoitat että olet täällä oleskellut niin uskoisin että olet vain nähnyt pahoja painajaisia täältä.
Suonet anteeksi mutta, en oleskele missään lähiössä enkä varsinkaan Suomi sellaisessa. Mistäs sinä ne insinöörit töihin sait, eivät varmaankaan pysyneet kauaa kun huomasiavat, minkälainen olet. Kirveelläkin vielä uhkailet,et kai vaan niitä insinöörejäsi. Eihän auton kuljettaja insinöörejä tarvitse muuta kuin työn opastuksessa.
Mitä koulutukseeni tulee. niin tuskin se sinulle kuuluukaan, enkä viitsi sitä sinulle edes kertoa. Pahoittaisit vain mielesi, sitä en halua missään nimessä. Elä sinä vain niissä unelmissasi siellä lumen räännän ja pakkasten keskellä ja ole onnellinen siihenkin vähään mitä sinulla on.
Minä elän täällä sitä loistokasta ja rauhallista elämää mihin olen tottunut enkä ole sinulle lainkaan kade. Turhaanhan yrität slangia vääntää puhuisit mieluimmin sitä omaa murrettasi savoa. Ymmärtäisin että, olet tunnelin väärällä puolella. Kiidä hyvä ihminen kotikonnuillesi sinun on siellä parempi, kukaan ei kiusaa sinua. Kaikki ymmärtäisivät näyttämisen halusi, muitahan haluja sinulla ei tunnu poikaseni olevankaan.
Muuten tiesitkö, ensihoitajaksi ei tarvitse mitään ammatikursseja käydä siihen kelpaa kunhan on palomies. Ymmärsin senkin että olet joutunut työttömäksi autonkuljettajan hommistasi. Huomaat varmasti että maailma on sinun kaltaisia turhakkeita täynnä. Ja vielä kaiken lisäksi myit ison kuljetus firmasi niin tein minäkin. Minullahan ei ollutkaan kuljetusfirmaa, eikä ole sen jälkeen tarvinnut miettiä mitä tekisin, niin kuin sinun. Oli itsestään selvää että nautin ja lekottelen täällä etelän auringossa. Katsos kun työ aiheuttaa ryppyjä silmä kulmiin.
Mitä tulee kirjoitukseeni 9.04.2010, olen vieläkin samaa mieltä sinun suhteesi, kun lueskelen sinun kirjoituksiasi, että jatka vain samalla linjalla mutta muista mitä olet aikaisemmin kirjoittanut ettet niin kovin montaa työtä joudu tekemään ja vielä eläkkeelläkin sinun pitäisi olla.
Jorma K kaikkien karavaanareiden kaveri ja vähälahjaistenkin himpun verran. Ai niin täytyy sinua taas senverran muistuttaa, että älä menetä hermojasi enään 4 ttä. kertaa minun takiani ei se kannata edes vähälahjaisen.Oot sa aika sälli.
Ihan tiedoks, en ole eläkkeellä, ei ole eläkeikä vielä lähelläkään, mutta en aio eläkeikään asti painaakkaan.
Nykyään ei brankkarin tutkinnolla muuten olla ambulanssilla, eikä varsinkaan teho/ensihoidossa jossa minä olen.
Mutta kunlueskelen juttujasi, niin ei varmaan mene kauaa kun sinä olet asiakkaana.
Ja mitä lähiöön tulee, koko costa del sol on Suomilähiö.
Ilmeisesti lukemisen ymmärtäminen on hankalaa, onko pää jo pikkasen pehmennyt kantapaikassa suomiseuran illoissa?
Mistä löydät kirvesuhkailut?
Ja kyllä,olen ollut kuljetusyrittäjä, samalla luin insinööriksi ja kuljetusyrityksen myytyä, kunnon voitolla olin metallialan yrittäjän, työllistäen pekästään insinöörejä kourallisen, muuta porukkaa oli melkein 70.
Senkin yrityksen myin, ja sillon oli tilanne jo sellainen että ei tarvi töitä enää rahan takia tehdä.
Ensihoitajaksi opiskelin ihan vaan siksi että se alana kiinnostaa, en siksi että töitä pitäisi tehdä.
Ei ku onnea sinne eläke"paratiisiin". - hilmu
MB ml 270 cdi veti näpsästi solifer s3, joka vähän yli tonnin painoinen vaunu. Audi quattro a6 oli samalla vaunulla talvella vaarallinen. Mersun maasturilla vedettiin myöhemmin talvella myös paljon teli-polaria, joka oli yli 1600 kg ja pärjättiin. Tosin konginkankaan mäkiin alasmennessä kysyttiin rekkamiehiltä ohjeet. Mäkien nousussa ei ollut kummallakaan autolla mitään ongelmaa.
- Jorma K
Maantiekiitäjä:) kirjoitti:
Oot sa aika sälli.
Ihan tiedoks, en ole eläkkeellä, ei ole eläkeikä vielä lähelläkään, mutta en aio eläkeikään asti painaakkaan.
Nykyään ei brankkarin tutkinnolla muuten olla ambulanssilla, eikä varsinkaan teho/ensihoidossa jossa minä olen.
Mutta kunlueskelen juttujasi, niin ei varmaan mene kauaa kun sinä olet asiakkaana.
Ja mitä lähiöön tulee, koko costa del sol on Suomilähiö.
Ilmeisesti lukemisen ymmärtäminen on hankalaa, onko pää jo pikkasen pehmennyt kantapaikassa suomiseuran illoissa?
Mistä löydät kirvesuhkailut?
Ja kyllä,olen ollut kuljetusyrittäjä, samalla luin insinööriksi ja kuljetusyrityksen myytyä, kunnon voitolla olin metallialan yrittäjän, työllistäen pekästään insinöörejä kourallisen, muuta porukkaa oli melkein 70.
Senkin yrityksen myin, ja sillon oli tilanne jo sellainen että ei tarvi töitä enää rahan takia tehdä.
Ensihoitajaksi opiskelin ihan vaan siksi että se alana kiinnostaa, en siksi että töitä pitäisi tehdä.
Ei ku onnea sinne eläke"paratiisiin".anteeksi harhaiset kuvitelmasi rikkauksistasi ja yrityksistäsi, Luuletko että joku olisi niin typerä että menisi ambulanssin apumieheksi, jos ei nälkä tai epäonni kuvitellussa yritystoiminnassasi pakoittaisi . Mutta eihän kaikki voi uneksia olevansa menestyvä liikemies ja yrittäjä. Katsos siihen vaaditaan sellaista mitä sinulla ei ole eikä varmasti ole ollutkaan, eikä tule olemaankaan.
Täytyy myöntää sinulle opiskeltuasi siihen laitosapulaisen ammattiin, Olet tehnyt hyvän teon meitä veronmaksajia kohtaan. Siirtymällä työttömyyskortistosta laitos apulaiseksi. Kun sinulla on ollut mielikuvituksissasi noin kamalasti työ tekijöitä, niin olet varmaankin hoitanut velvoitteesi yhteskuntaa kohtaa. Muuten kaupparekisterissä ei näkynyt mainintaa sinun yrittämisestäsi vai oliko se ennen kuin minä synnyin..Kenties.?
Kyllähän minä uskon että yrität korostaa slangin taitoasi mutta vain kolmella sanalla. Siitähän minäkin aikoinaan aloittelin, tosin en ole aivan joka sanaa vieläkään oppinut, mutta eihän minulla ole enään tarvetta korostaa itseäni,. Ne ajat ovat ohitse, mutta jatka sinä. Älä sekoa kuitenkaan sukkiisi, tiedätkä mitä siitä seuraa,. Jos et tiedä, kysy kavereiltasi.
Mitä tulee Espanjassa olooni niin, en vieläkään ole Costa del Solin lähiössa en ole edes käynyt enkä varmaankaan tule käymäänkään. Kerrostalo asunnossa asustelin rantabulevardilla talven, mutta en välimeren rannalla, mieluummin Atlantin. Jos sinä et ole päässyt käymään muualla kuin siellä mainitsemallasi costa del solilla, Niin se on varmasti sinun elämäsi huipentuma. Siitä olet puhunut jo viidessä vastauksessasi. Täällä on vähemmän sinun kaltaisia Markus setiä, jotka ovat olleet kovia bisnesmiehiä ja joutuneet lopettamaan firmansa khm. sanotaan nyt vaikka kannattamattomana. Ihmetyttää vain se kuinka he ovat kerinneet tekemään töitä 120 vuotta kuudenkymmenen ikävuodestaan huolimatta. Niin maailma on joskus arvoituksellinen.
Siitä olen kanssasi samaa mieltä että et aio eläkeikään painaakkaan. Joku varmasti kolkkaa sinut tai sitten joudut pakkohoitoon. Katsos poika, ei kenenkään aivot kestä jatkuvaa katkeruutta ja pätemisen tarvetta. Mutta, vain tarvetta koska sinulla ei ole muuta aihetta päteä kuin suurissa unelmissasi.
Että näin tällä kertaa Ystäväsi ja auttajasi Jorma K sekä synkkyyteen vaipuvien tukija.
Ps kirjpoita vain tiheämpään rivit ymmärrän paremmin lukemaani. - Maantiekiitäjä.
Jorma K kirjoitti:
anteeksi harhaiset kuvitelmasi rikkauksistasi ja yrityksistäsi, Luuletko että joku olisi niin typerä että menisi ambulanssin apumieheksi, jos ei nälkä tai epäonni kuvitellussa yritystoiminnassasi pakoittaisi . Mutta eihän kaikki voi uneksia olevansa menestyvä liikemies ja yrittäjä. Katsos siihen vaaditaan sellaista mitä sinulla ei ole eikä varmasti ole ollutkaan, eikä tule olemaankaan.
Täytyy myöntää sinulle opiskeltuasi siihen laitosapulaisen ammattiin, Olet tehnyt hyvän teon meitä veronmaksajia kohtaan. Siirtymällä työttömyyskortistosta laitos apulaiseksi. Kun sinulla on ollut mielikuvituksissasi noin kamalasti työ tekijöitä, niin olet varmaankin hoitanut velvoitteesi yhteskuntaa kohtaa. Muuten kaupparekisterissä ei näkynyt mainintaa sinun yrittämisestäsi vai oliko se ennen kuin minä synnyin..Kenties.?
Kyllähän minä uskon että yrität korostaa slangin taitoasi mutta vain kolmella sanalla. Siitähän minäkin aikoinaan aloittelin, tosin en ole aivan joka sanaa vieläkään oppinut, mutta eihän minulla ole enään tarvetta korostaa itseäni,. Ne ajat ovat ohitse, mutta jatka sinä. Älä sekoa kuitenkaan sukkiisi, tiedätkä mitä siitä seuraa,. Jos et tiedä, kysy kavereiltasi.
Mitä tulee Espanjassa olooni niin, en vieläkään ole Costa del Solin lähiössa en ole edes käynyt enkä varmaankaan tule käymäänkään. Kerrostalo asunnossa asustelin rantabulevardilla talven, mutta en välimeren rannalla, mieluummin Atlantin. Jos sinä et ole päässyt käymään muualla kuin siellä mainitsemallasi costa del solilla, Niin se on varmasti sinun elämäsi huipentuma. Siitä olet puhunut jo viidessä vastauksessasi. Täällä on vähemmän sinun kaltaisia Markus setiä, jotka ovat olleet kovia bisnesmiehiä ja joutuneet lopettamaan firmansa khm. sanotaan nyt vaikka kannattamattomana. Ihmetyttää vain se kuinka he ovat kerinneet tekemään töitä 120 vuotta kuudenkymmenen ikävuodestaan huolimatta. Niin maailma on joskus arvoituksellinen.
Siitä olen kanssasi samaa mieltä että et aio eläkeikään painaakkaan. Joku varmasti kolkkaa sinut tai sitten joudut pakkohoitoon. Katsos poika, ei kenenkään aivot kestä jatkuvaa katkeruutta ja pätemisen tarvetta. Mutta, vain tarvetta koska sinulla ei ole muuta aihetta päteä kuin suurissa unelmissasi.
Että näin tällä kertaa Ystäväsi ja auttajasi Jorma K sekä synkkyyteen vaipuvien tukija.
Ps kirjpoita vain tiheämpään rivit ymmärrän paremmin lukemaani.Ei voi kun sanoa että olet joko täys trolli tai tai erittäin yksinäinen ihminen.
En ole vieläkään sanonut olevani töissä ambulanssissa, ja mitä slangiin tulee, en myöskää lie ole väittänyt puhuvani slangia tai olevani Stadista.
Kirjoituksesi vaikuttaa melko pahasti alkoholisoituneen ihmisen puheelta, joita näen paljon, todellisuudentaju, ympäristön havainnoinnin ja yksinkertaisten asioiden ymmärtämisen taso on erittäin huolestuttavasti heikentynyt.
Oneksi ET asu, ainakaan virtuaalielämässäsi Suomessa.
Todellinen elämäsi tapahtunee itähelsinkiläisessä lähiössä. - Ent soliferisti
hilmu kirjoitti:
MB ml 270 cdi veti näpsästi solifer s3, joka vähän yli tonnin painoinen vaunu. Audi quattro a6 oli samalla vaunulla talvella vaarallinen. Mersun maasturilla vedettiin myöhemmin talvella myös paljon teli-polaria, joka oli yli 1600 kg ja pärjättiin. Tosin konginkankaan mäkiin alasmennessä kysyttiin rekkamiehiltä ohjeet. Mäkien nousussa ei ollut kummallakaan autolla mitään ongelmaa.
Autona Opel Zafira 1,6 74 KW ja vaunu Adria Action 341. Kokonaispaino 1000kg. Kun pysyy 80 kmh sisällä, kuluttaa 8-9 l maastosta riippuen. Hyvin nöyrästi kulkee perässä. Vauhti karkaa huomaamatta 100:aan kmh hyvällä tiellä. Ylämäet eri juttu.
- hilmu
jäläs kirjoitti:
morjens .Nostan sinulle hattua ,siis todella,sinun työ keikauksen
johdosta.Mut ei insinööritkää iha turhasia oo,esim nää meija autu
kotteroihe suunnittelija.Ja vastuu on monella inssillä kova.
Mersuista sen verra n et ei ne ennää oo sen kummosempii
ku muutkaa,tosin ihan kelpo vehkeitä kait,mut itte valitsin
ufo civicin,kuka tykkää mistäkin.Ku viäl älyväs joskus
hommata jonkuu halvan vaunun siihe jatkoks.
Kaikkea hyvääPikku solikka 366 menee kaikilla autoilla. Jos tulee ongelmia, niin renkaisiin max-paineet ohjeen mukaan. Meillä audi parani dramaattisesti ko saatiin paksummat iskarit. Vakioiskarit monesti sopimattomat vaunun vetoon pitemmän päälle.
- brabus mies
Mersu 65 amg brabus 6,0L V12 tuplaturbo bensakone teho 700hv vääntö 1400 newtonia melkeen tyhjäkäynniltä, vm.2009, ja dethlefssin suurin vaunu vm.2010.
kiihtyy 0-100 km/h 7 sek vaunun kanssa, siitä vakionop. säädin päälle.
Kuluttaa matka ajossa 22litraa/100km.
Kohta tämä matka päättyy ja herään unesta housut märkänä. - Sabisti
Vetoautona piristetty -99 Saab 9-5 2.0t. Maptun Steg 6 individual 285hp, 440nm. Venetraileri JSI 1700 teli, omapaino 400kg. Päällä kulkee 6,2m paatti 225hp perämoottorilla.
Traileri vene venevarusteet yhteensä 1600-1800kg.
Keskikulutus vene päällä 13,3l/100km keskinopeudella 84km/h. Kesän vetomatkat 1620km. Mitattu todellinen kulutus, mutta matka on suht lyhyt, eli desin/parin parin tankkausvirhemarginaali voi olla. Ilman kärryä vie 9,2l.
Jos heittää maantienopeudessa vapaalle, vauhti hidastuu aina vaikka olisi millainen alamäki. Ainakin meidän vene on erittäin tehokas ilmajarru trailerista riippumatta.
Välitykset vähän pitkät noille painoille. Vitosella pitää ajaa n. 100-110km/h, jotta jaksaa vetää mäet ylos ilman kepittämistä. Eli vaihtelen mäkiin suosiolla neloselle. Veneen kanssa kiihtyvyys on jotain 2.0 bensagolfin tasoa.
Saabista puuttuu alennusvaihde ylösvedoissa, muuten hyvä yhdistelmä.- joku
vetoautona MB ML 400cdi 03
vaunu Kabe Royal 780 05
kulutus 12-14L
- Turnu
MB Viano 150hp TD, omamassa 2100, kokonaismassa 3000kg. Perässä Dethleffs Exclusive 9.05 metriä ja 2000kg massa, leveyttä 2.5 metriä. Yhdistelmällä mittaa reilusti. Muttei se tunnu missään kun ajaa 25 metristä 63 tonnista työkseen. Siinä vanhan kansan karvanaamareilla pyörii lippahatut ja glögilasit kun ensin epäilevät että onko isän yhdistelmä ja osaanko ajaa/peruuttaa.
- edfvdfv
On siinä rekkauskin palkoilla maksamista riittävästi. Saavatko lapset edes ruokaa ???
- jees jees
Dacia Sandero 105hv vm. 2011. Vaununa Poksi vm. 2010.
- pieni-näppärä
Tommonen pelittää ihan hyvin. Sopivan ketterä yhdistelmä.
Eikä tarpeeton paino vaivaa, vaikka kaikki tarvittava on mukana.
- Skdl
Lada 2105. Semmosta Polaria olen ajatellut perään, onko lämmin? Kuulemma kannattaa 2,5 metriä leviä ostaa, että on paremmat tilat. Tuleeko se telivaunu perässä paremmin? Talvella matkailen kun se on takavetoisella hyvä vetää.
- Anonyymi
Elämässä pitää olla haastetta ja sitä löytyy ainakin vastatuuleen ajettaessa.
minun kaluston tiedot saakin Jässärin puolelta. Kääkäthän ovat sen jo selvitelleet, vartiainen/ kumppanit.
- Suomalainen Suomessa
Laitanko linkin niihin kuviin? Näkevät kaikkimuutkin sun ihanan kotterosi.
On se kyllä aika räjähtäneen näköinen se sun yhdistelmä kuvissa ja vielä räjähtäneempi luonnossa. Sopii sinne manjaanaseuduille mutta älä tuo tänne enää kiitos Suomalainen Suomessa kirjoitti:
Laitanko linkin niihin kuviin? Näkevät kaikkimuutkin sun ihanan kotterosi.
On se kyllä aika räjähtäneen näköinen se sun yhdistelmä kuvissa ja vielä räjähtäneempi luonnossa. Sopii sinne manjaanaseuduille mutta älä tuo tänne enää kiitosVASTAA
Jaa viesti
Ilmoita asiaton viesti
Poista
Suomalainen Suomessa
23.12.2011 12:05
Laitanko linkin niihin kuviin? Näkevät kaikkimuutkin sun ihanan kotterosi.
On se kyllä aika räjähtäneen näköinen se sun yhdistelmä kuvissa ja vielä räjähtäneempi luonnossa. Sopii sinne manjaanaseuduille mutta älä tuo tänne enää kiitos.
No etkös osannut laittaa vai etkö uskaltanut, Taidatkin olla aivan oikea karavaanari, kun ei rohkeus riitä muuhun kuin sormia soittelemaan. Olet kyllä melkoinen sankari, kun kiellät minua Suomeen tuomasta kalustoa joka on aivan omaani, toisin kuin sinulla ressukalla, onko pankin vaiko rahoitusliikkeen kun noin katkeria kirjoittelet. Katsos poika, minulla on tapana omistaa vain sellaista mitä tarvitsen, ei toki mitään millä leveillä voisin.
Ymmärräthän toki, Karavaanareilta ei kysellä mitä tehdään tai missä mennään. Karavaanareita neuvotaan kuinka käyttäytyä, ihmisten ilmoilla. Hyvä käytöshän on heille tuntematon käsite, mutta tymyys sen sijaan hyvinkin tuttu. Minua kiinnostaisi tietää, missä on karavaanari joka ei olisi pienen lapsen tasolla henkisesti. Lähes kaikki tuntuvat olevan tosiaankin kuin koulupojat.
- kaikkien kaveri
Vito autom.
Hobby 560
Hienosti kulkee vakkarilla ja vaunun paikalle saamiseksi kauko-ohjaus! - Minäpä osaankin
peruuttaa vaunun kanssa :-)
- Vaanari 70 v
Veturina 66kw passat ja vaunu 1220 kg Kabe vaivalloista matkan teko , mutta aikaa myöten maisemat vaihtuu
- Esajas2
Volvo s60 diesel matkaaja 800 SX paino 1240 kg kulkee vaivattomasti nousut D asennossa, tosin pudotan manuaalisesti 5 selle vaikka 400 newtonin väänöllä meniskin vaihtamatta varsinkin jos pitää vauhtia yli 90 kympin, kulutus 9-10 välillä säästelemättä.
- Mitä sanot?
Aika vaihtelevaa näkyy olevan ja niin pitää ollakin.Kuitenkin huomioni kiinnittyi noihin jotka valehtelevat kulutuksen,nimittäin tuolla ylempänä esim väitti joku,että pääsee Volvo 940 6,8l/100 tuo on jo pelkästää sellasta puppua,että en jaksaisi tuollasen kanssa edes väitellä.Minulla vie noin 18l/100km Volvo 850R JA 1340kg painava kärry ja matkanopeus about noin 90km/h.
- Jatkoa.
Tuo 6,8 on siis ilman vaunua,mutta silti,ei tuollasella autolla päästä tuollasiin lukemiin ikinä.Tietysti on niinkin,että osalla uskonto oli koulussa parempi,kun laskento.
- aloittelija
Jeep Patriot CRD (163 hv) & Eriba Touring (omapaino varusteineen 900 kg, kokonaispaino 1200 kg). Juuri tultiin 7000 km:n "neitsytmatkalta". Vauhdista riippuen kulutuksen lisä varmaankin noin 2-3 l/100 km luokkaa - Puolassa (nopeusrajoitus vaunun kanssa 70 km/h) meni 8,4 l/100 km, Ranskan moottoriteillä (vaunuille ei erillistä rajoitusta, pidettiin matkavauhtina 110 km/h) 10,2 l/100 km. Kertaakaan ei kaasua tarvinnut pohjaan asti painaa, mutta Alppien nousuissa piti välillä tiputtaa vitoselle kun mentiin vasenta kaistaa täyteen lastattujen (turboahtamattomien?) perheautojen ohitse.
- Arvaakukaon
Sulla taitaa viiraa päässä.tunnustat palstoilla olevasi liikenteen vaarantaja.toivottavasti tapaamme liikenteessä ja saan viedä ajkorttisi.aloittajalle
- Oltu tyytyväisiä.
Peugeot 205 diisseli. Pieni ruokainen veturi. Perässä kulkee Matkaaja 7000. On vähän ahras on ajateltu vaihtaa isompaan, vaunua.
- tomaatti05
Vetoautona Audi Q3 quattro automaatti, 211 hp ja vääntöä 350 Nm. Vaununa Solifer Artica 480. Perässä tulee, kuin tyhjää vaan..
- Joksu_Kysyy
Paljonko sinun Audissa on Leasingmaksut kuukaudessa??
- tomaatti05
Joksu_Kysyy kirjoitti:
Paljonko sinun Audissa on Leasingmaksut kuukaudessa??
Audini tuli rekisteriin tammikuussa 2012 ja ajelen sillä vielä tammikuulle 2017, jolloin vaihdan samanlaiseen. Uudessa mallissa 2.0 turbossa on nyt 220 hp. Leasingmaksuista en mitään ymmärrä. Kärry maksoi koukkuineen ja härpäkkeineen noin 62 tuhatta €.
- tomaatti05
tomaatti05 kirjoitti:
Audini tuli rekisteriin tammikuussa 2012 ja ajelen sillä vielä tammikuulle 2017, jolloin vaihdan samanlaiseen. Uudessa mallissa 2.0 turbossa on nyt 220 hp. Leasingmaksuista en mitään ymmärrä. Kärry maksoi koukkuineen ja härpäkkeineen noin 62 tuhatta €.
Lisäyksenä: välillä Hki-Utsjoki keskikulutus vaunun kanssa 11.5 l/100 km. Vakionopeussäätimen asetan 87 km/t nopeudelle.
- pelastusmies
minä vedän saab900slla solifer vetopaino nn 1200kg.noin 70kmh.kuluttaa noin 9-11l saballa jos ajaa 80kmh.menee noin13-15l sadalla.vaunu on 7.m15cm pitkä.aika kovi nopuksia täällä vedellään se on se ainut sivutuuli tai rekka niin voi tulla ulos ajo,johtuu siitä ,että ilmanvirta pistää vaunun heittelehtimään.
- eiolekiirettä
Telivaunu on siitä hyvä, että isoon mäkeen uskaltaa ottaa enempi vauhtia eikä vaunu heilu vaan yhdistelmä kulkee kuin juna. Matkanopeuden sanelee maaston muodot, muuten alkaa bensaa palamaan tolkuttomasti. Periaatteessa vaunun kanssa ei yli 90 km/h pitäs koskaan ajaa (liikenteen vaarantamista ja laitonta).
opel omega (170kh) ja wanha telisolikka - eiolekiirettä
siis 170 heppaa..
- Näinkäy
Tiedoksi asuntovaunu suurin sallittu ajonopeus 80kmh,!ja kuorma ja rekka autojen,tilanne nopeus ratkaisee jos yhbistelmä heittelehtii ja hakee tietä vetoauton perässä sakot tulee liikenteen vaarantamisesta!tie kotasen 80 kmh ja vaunuyhdistelmän 80kmh ylittämisesta 4-10kmh syylistyy kaksikertaiseen ylinoputeen ja kortti lähtee!
- mie.itte
Väite kortin lähtemisestä on perätön !!
Kyllä vaunulla voi ajaa sen 88 mitä rekatkin jatkuvasti ajaa. - Anonyymi
Kun ajaa rekan perässä, niin japsin mittari näyttää 95 eli sitä 88 km/h:ssa ajetaan.
Jos tuo on sallittu kaikille rekoille, niin kai matkailuvaunukin voi saman ajaa.
Ei siinä turvallisuus vaarannu. Korkeintaan nipottajien verenpaineet.
- Mulkutajaakovaalomalla
No joo .Corolla 1,6 litraa .Norjan reissu noin 4000 km .Kulutus suunnilleen 11 l 100 km.
Vaunu abaut 1100 kg. Keskinopeus 60 km.
Ps Kun lomalla ollaan mihin tarttee 90-100 nopeutta.- kevyt.yhdistelmä
Kylläpä corolla vähällä kulkee. Mazdan 1.8 kulutti sentää 13 l , vaikka vaunu painoi vain tonnin verran. Samalla vaunulla Camry 2.2 i vie saman eli 13-14 .
- matkakoti
minä vedän saabilla 7m30cm pitkää vaunua ja 1300kg painavaa.matka vauhti on ollut noin 70kmh.kulutus viimekesänä lapin nuorgamin tiet mukaan lukien 5000km 12-14l sadalla.98oktaanista ja saab automaatti.ilmam vaunua noin 9-11l sadalta.olen vetänyt monella kelillä vaunua saabilla jo vuodesta 1974. nuorten kielellä mummo ratissa.
- vaunussaonkotini
mulla oli hobby 545 prestige vm1987 ja voin sanoa ,että oli kylmä vaunu pakkasella ja vesi viemeri jääty aina pakksella.kaiken huippu tuorevesi putki jäätySen lisäksi se oli hirvee vedettävä,Ainaku rekka ohitti vaikka ajoin noin70 kmh lähti aina vähän kirjottamaan.vaikka vetoauto oli hyvä. uudemmat hobbyt on paljon parempia.Soliferi on osoittautunyt hyväksi.Solifer hyvä vetää kun pitää oikean tilanne nopeuden.
- Raiska
Saako opel insignialla trairelilla kuljettaa audio joka painaa1500
- feikki-joksu
Onpa painava audiolaite ?
- caravaanarina
Solikka 560 Finlandia,,mikä veturiksi? Nyt Hiace 4-veto.
- helppo-nakki
Ota vaikka Volvo V70 tai Mondeo farkku dieseleinä, niin jaksaa vetää vaivatta.
- Karavaani111
Volvo V70 1997 TDI automaatti, ehkä lastutettu joskus. Vaunu kafi 642 1989. Vaunun kokonaismassa 1350 ja auton 2100. Hyvin tulee perässä, kolmoslukolla kun ajaa 80 nii kierrokset noin 2200. Kulutus aika tarkkaan 11 litraa sadalle. Vaunun kanssa ei niin kiire oo että pitäs ajella yli 85 oikeastaan missään tilanteessa
- Ile1955
Volvo 740 vm 1990. Vaunu Hobby 485 vm 1985. Kulutus 11,0 - 12,5 ltr / 100km. Mukava ja iältään sopusuhtainen yhdistelmä. Tänään soviteltiin uusi etuteltta paikoilleen, Cortina 200 x 250. Vietetään paljon aikaa leiriytyen, nyt Hattulassa.
- katos.kesäksi
Kannattaa käydä myös paikallisessa Pyhän ristin kirkossa anelemassa anteeksi ne lukuisat synnit mitä on yöllä tullut tehtyä naapurin rouvan kanssa, niin voi lähteä viikonlopun jälkeen kotiin keventynein pussein ja mielin.
Siinä suhteessa olen samaa mieltä, että kalusto pitää olla sieltä ennen lamaa olevalta ajalta
, niin ei osamaksut ole enää kuin kaukainen muisto vaan. Voi keskittyä täysillä tuhlaukseen.
Ja vanha, kevyt matkaaja tulee perässä kuin rukkanen. - Anonyymi
Ile1955 kirjoitti:
Volvo 740 vm 1990. Vaunu Hobby 485 vm 1985. Kulutus 11,0 - 12,5 ltr / 100km. Mukava ja iältään sopusuhtainen yhdistelmä. Tänään soviteltiin uusi etuteltta paikoilleen, Cortina 200 x 250. Vietetään paljon aikaa leiriytyen, nyt Hattulassa.
Dieseleitten sarjassa ollaan 2,0 CRDi Hynyllä aika samoissa lukemissa, kun maantiellä menee vakkarilla 6,1-6,2 matka-ajossa ja vaunulla 5 litraa enemmän eli 11,1 - 11,2. Jos on reipas vastatuuli, niin kulutus toki kipuaa reilusti yli 13 litran.
- vetotaiei
s 80 sillä vedetään ASTRAA
- Jone.vaan
MB C 220 170HV ja vääntöä paljon, eli 400Nm. 1500kg vaunu tuntuu aika raskaalta vetää jos vertaa vanhaan 750kg vaunuun. Sitä ei edes huomannut perässä. Kiihtyvyyskään ei ole läheskään samaa luokkaa. Ilman vaunua kulutus noin 5,6L/100km ja 1500kg vaunu perässä niin kulutus noin 11L/100km. Vaunun paino vaikuttaa aika paljon.
- Maaritinmies
Citroen Grand C4 Picasso 115hv robottivaihteilla Matkaaja 5500 , Vakkarilla 83km/h ajettuna kulutus melko tasan 8l/100km
- Anonyymi
VW Golf 7, 105HP. Hobby Excellent 460 SFs vm. 2020.
VW Golf 7, 105HP. Hobby Excellent 460 SFs vm. 2020.
- Anonyymi
Minulla Fiatti ropottivaihteilla. Palstapäivystäjä
- Anonyymi
Onko kokemusta 10 viime vuoden ajalta siitä Citroen/Peugeot robottiautomaatista vetohommissa, eli se BMP6-vaihteisto. Miten kestää kytkin ? Sujuvatko vaihdot pehmeästi, kun on reilusti taakkaa perässä. Onko parempi kuin lähdössä nykivä ja takkuileva DSG ?
- Anonyymi
Kumpi vetoautossa manuaali vai automaatti asuntovaunun vetämiseen
- Anonyymi
Manuaali on varma valinta kunhan osaa vaunuvedossa kytkimen käytön.
Automaatti on helpompi kunhan on oikea momenninmuunninlaatikko eikä kaksoiskytkiminen robotilla ohjattu nytkytyslaatikko. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Manuaali on varma valinta kunhan osaa vaunuvedossa kytkimen käytön.
Automaatti on helpompi kunhan on oikea momenninmuunninlaatikko eikä kaksoiskytkiminen robotilla ohjattu nytkytyslaatikko.Täällä on monenlaista jutun kertojaa, jotka haaveilee karavaanari jutuista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Täällä on monenlaista jutun kertojaa, jotka haaveilee karavaanari jutuista.
On tuota kokemusta kertynyt niin käsivaihteisista kuin jenkkiautomaatistakin 40 vuoden karavaanarielämän aikana. En viitsi luetella tähän ketjuun kaikkia yhdistelmiäni, taitaa tuo aloitus olla kirjoitettu vain rehentelyä varten. Nyt ei ole alla enää yhdistelmä vaan matkailuauto, vaikka onhan silläkin tilapäisesti kuljetettu kaverin iso vaunu ongelmitta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On tuota kokemusta kertynyt niin käsivaihteisista kuin jenkkiautomaatistakin 40 vuoden karavaanarielämän aikana. En viitsi luetella tähän ketjuun kaikkia yhdistelmiäni, taitaa tuo aloitus olla kirjoitettu vain rehentelyä varten. Nyt ei ole alla enää yhdistelmä vaan matkailuauto, vaikka onhan silläkin tilapäisesti kuljetettu kaverin iso vaunu ongelmitta.
Kokemusta ja kokemusta, kun vastaa asiallisesti, niin saa asiallisia vastauksia.
- Anonyymi
Nyt on menossa 17. kesä automaatilla vaunun vetoa. Eipä ne ole asiallisessa käytössä miksikään menneet ja mukavasti vetää, kun ei tarvitse kepitellä. Tuo vakkari nykyisessä vielä helpottaa ajamista, niin ei tarvitse kepitellä eikä vahtia nopeuden säilymistä mäessä.
- Anonyymi
Minä vedän Hummerilla, lelut jätän lapsille!
- Anonyymi
Hummerit ja muut jenkkivehkeet on aikuisten leluja
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hummerit ja muut jenkkivehkeet on aikuisten leluja
Mutta hyvä on jenkki chevy vanilla vetää asuntovaunuu 6.6 v8 hoitaa homman.
- Anonyymi
Pitkä Mersun Sprintteri ja Kaben Hacienda asuntovaunu nyt reissuvehkeenä ollut muutaman vuoden. Vetoauto vaihtuu tosin amerikkalaisen valmisteiseen autoon tässä lähiaikoina.
- Anonyymi
Karavaanailu on mukavaa hommaa, mutta köyhät pilaa sen.
- Anonyymi
Pysy sitten pois sieltä.
- Anonyymi
Transporter 2.5 tdi 75 kw -98 ja sprite musketeer 840 kg. Kevyesti tulee perässä reissuvaunu kulutuksen ollessa 7.5 ilman vaunua ja 8.5- 9 vaunun kanssa ja aina ilman vakionopeussäädintä. T4 transporterit (-93 - -03 ) kaikkein taloudellisimpia ja helppohuoltoisimpia.
- Anonyymi
Kyllä kai tuollainen alle tonnin painoinen styroxikoppi tulee vaikka Nissan Micra perässä
- Anonyymi
ItSe vedän 1400lg asuntovaunua. Jeepillä Jeepin kokopaino 2700kg vetokyky 3500lg tehoa 380hv vääntö 625nm jatkuva neliveto ainapärjää kelillä kuin kelillä.Asiaan takaisin olisi hyvä pitää vetoautonja vaununpaino erona noin 300kg jaleveys erona20-50cm.pieniveyurivaikkassi vetää vaikka 1500-1700kg jos sen omassa on 1500-1700 kg ja vedettävän massa1700lg on tuulelle altisvarsinkin kun rekat ohitta alkaavarallinenheiluriliike
- Anonyymi
Hyvin kännissä kirjoitettu
- Anonyymi
Vetoautona Toyota landcruiser, hevosia kolme, kaikki lv ravureita.
- Anonyymi
Varmaan aivan kätevä tuollainen asuntovaunu.
- Anonyymi
Passat ja Poksi on meidän hieno yhdistelmä!
- Anonyymi
Minä en vedä millään. Mulla on SFC kausipaikka.
- Anonyymi
Onko pyörät jo maatuneet.
Ketjusta on poistettu 19 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .754406Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503095Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631333075Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3962152Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2171269Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito111203- 741186
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde291055- 631045
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että111973