omistushaluisuus

justiina

Hei. Olen ollut poikakaverini kanssa yhdessä kaksi vuotta ja hiukan yli vuoden ollaan asuttu yhdessä. Olemme 22 vuotiaita, molemmat ollaan kotoisin samasta kaupungista mutta asutaan Helsingissä. Olen alkanut huomaamaan olevani liiankin omistushaluinen.
Joka kerta kun poikakaveri juttelee kavereiden kanssa netissä tai pelaa heidän kanssa, yritän jotenkin kurkkia mitä siellä tapahtuu. Pahinta kuitenkin on kun mennään kotikaupunkiin käymään. Hän haluaa tietenkin nähdä kavereitaan ja menee oman mielenmukaan, ottamatta minua mukaan. Vaikka hän menisi baariin kavereiden kanssa, ei tule mieleenkään pyytää minua mukaan. Siellä sitten istun kotona ja odotan että hän tulisi kotia.
Itselläni on yksi kaveri kotikaupungissa, joten näen häntä ja sitten loppuajan olen kotona vanhempien kanssa.
Täytyy sanoa että vituttaa sillä hetkellä ja alan vihaamaan näitä käyntejä. Heti jos kaveri soittaa, ollaan heti menossa. Ei mitään puhetta siitä mitä minä aioin tehdä.
Tajuan että kavereita pitää nähdä ja saakin. Mikä minua vaivaa? Mustasukkaisuus, omistushaluisuus... Yritän olla ymmärtäväinen mutta tunteet vain vaivaa.

6

1340

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • missKJ

      Tuskinpa tuota voi kuvata omistushaluisuudeksi. Sanoisin, että olet terveen mustasukkainen ja mahdollisesti hiukan turhautunutkin nainen.

      Jos olette jo vuoden asuneet yhdessä, luulisi miehenkin jo tajunneen, että asiat hoidetaan ja päätetään yhdessä. Se ei ole omistushaluisuutta, että haluaa tietää minne ja kenen kanssa mies menee. Normaalia parisuhdetta vain. Yleensä (ainakin minun mieheni) sanoo 'vapaaehtoisesti', että on lähdössä kaverinta luo jne. Tietää etten sitten turhaan murehdi, missä herra luuhaa.

      Ja minusta on hiukan törkeää, että mies ei vaivaudu sinua pyytämään mukaan tai ole kiinnostunut sinun tekemisistäsi. Eihän sinua toki tarvi joka kerta mukaan ottaa, mutta toivottavasti hän on sinut jo sentään kavereilleen esitellyt.

      Tässä kohtaa neuvoisin keskustelemaan vakavasti miehesi kanssa sinun asemastasi parisuhteessanne. Siitä mikä sinua häiritsee ja miksi se häiritsee. Jos hänkin tajuaisi, että katoamiset kaveriporukkaan eivät ole niin suotavia. Muista kuitenkin vakuuttaa, että kyllä kavereita saa ja pitääkin tavata, mutta sinun kuuluisi olla se number uno hänen elämässään.

      Toivottavasti tämä auttoi hiukan =) Ja huom! Tämä on siis minun mielipiteeni ja kokemukseni, ja jotkut voivat olla eri mieltä, mikä on ihan ok.

    • m24hvk

      No eihän hän sinua halua messiin kun olet kyttääjä ja mustasukkainen. Baareissa jutellaan niitänäitä kenen kanssa tahansa! Ei sinne haluata känniläisiä vaimoharjottelijoita kiukuttelemaan!

      Kotona voisit ujuttaa miehesi koneelle keyloggerin jolla saat helposti selville mitä hän kirjoittelee. Laitonta tai vähintään moraalitonta, mutta mieti onko sen arvoista.

    • alkaa ahdistamaan

      Tuo nyt ei tosiaan vaikuta ihan järkyttävän omistushaluiselta toiminnalta. Mutta miten kun oma mieheni tuntuu olevan todella omistushaluinen? Ei oikein pysty mitään suunnittelemaan ilman hänen "lupaansa".

      Jos suunnittelen meneväni kaverin kanssa kahville, siitä suututaan ja pidetään mykkäkoulua. Tuntuu ettei ole mitään omaa päätäntä valtaa. Sellanen alkaa ajan myötä ahdistamaan.

      Vaikka onkin parisuhteessa, on silti säilytettävä tietty itsenäisyys.

      Teidänkin tilanne on hieman vaikea... Ilmeisesti miehelläsi on enemmän kavereita kuin sinulla, ja on varmaan tottunut siihen,että kavereita on ympärillä. On opittava joustamaan. Ja tietty tehdä selväksi itselle ja toiselle mikä on tärkeintä.

    • ......

      Ei kai se omistushaluisuus itsestäänkään tule. Ehkä joskus on ihan syystä tuntenut itsensä esim. hylätyksi. Kuinka tärkeä oma avopuoliso kuuluisi olla? Mun mielestä avopuolisoa pitäisi kuunnella eikä aina ajatella omaa mukavuuttaan. Mäkin haluan monesti tehdä yksin tai kavereiden kanssa kaikenlaista, mutta kyllä mä kuitenkin ajattelen myös sitä avopuolisoa että miltä siitä tuntuisi jos mä huitelisin omia menojani kaiket illat. Itsehän jokainen on puolisonsa valinnut eikä kukaan toinen. Kyllä sillon myös pitäisi löytyä sitä yhteistä aikaa silleen että kummatkin on tyytyväisiä.

    • avovaimo 21vee

      Mielestäni tuo ei ole liiallista omistushalua. On normaalia, että reagoit siihen, että normaaliin arkeenne kuuluu yhdessä oleminen ja tekeminen. Kun menette kotipaikkakunnalle, miehelläsi alkaa ns. oma elämä, jota toki pitää jokaisella olla. Mutta jos olette pariskunta, voitte mennä yhdessä joskus sinne baariinkin ja miehesi voi nähdä varmasti kavereitaan joskus myös niin että sinä olet kuvioissa mukana.

      Meilläkin oli joskus sellainen ongelma että miehen baarikäynnit olivat aina hänen ja kavereidensa juttu. Lisäksi kun hän halusi nähdä kaveria, hän lähti eikä minua kysytty koskaan mukaan.
      Otin asian puheeksi ja sanoin että haluan tutustua hänen kavereihinsa, jotta tiedän minkälaisten ihmisten kanssa hän liikkuu ja ettei ne kaverit ole vain "Pekka" ja "Jukka" vaan tiedän heistä myös jotakin muuta.
      Lisäksi ihmettelin ääneen, mikä juttu se on, että baareilu on hänen ja hänen kavereidena harrastus, mutta minä en koskaan mahdu mukaan.

      Molempiin asioihin tuli muutosta, käymme nykyään yhdessäkin baarissa ja näen hänen kavereitaan.

      Minun on helpompaa suhtautua hänen menoihinsa nyt.

      • Nainen parhaassa iässä

        Ketään ei voi omistaa ja aito rakkaus perustuu täydelliseen luottamukseen.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      91
      6560
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      25
      2634
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      32
      2210
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      74
      1886
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1661
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      6
      1457
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1357
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1341
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1279
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1233
    Aihe