Tarkoitus ois laittaa jakohihnan vaihdon jälkeen puhtia 140heppaiseen 2.0tdi:n. Kone on ilman hiukkassuodatinta, manuska ja pumppusuuttimin. Ajattelin miedohkoa 170-175hp /370-390nm vääntöä alemmmaksi lisää.
Muistelin, että kaksoismassavauhtipyörän jouset oli max 400nm? Pitääkö paikkansa? Kestääkö muut paikat (vetonivelet) tuota potkun lisäystä? Kulutukset pysynnee edelleen siellä 5.5 tuntumassa.
kaksoismassa vauhtipyörän kesto
11
7269
Vastaukset
- K. A. Ahari
Kyllähän niitä vauhtipyöriä hajoo ihan vakioistakin mutta järkeä peliin, niin kyl kestää. Jos hajoo, niin sitten pistetään uutta. Pikkulinnut lauloi, että saatavilla kaksimassapyörää HALVEMPIa "yksimassaisia" korvaavia sarjoja esim. viritys ja vaununveto käyttöön. Eihän noilla kaksoismassoilla mitään tee, jos menohalut kovat. Limpun tehtävähän on tasoittaa värinöitä pienillä pyörimisnopeuksilla...
Kysymykseen "kestääkö muut paikat?" voin edelleen sanoa, että kaiken saa ajamalla paskaks. Järjettömällä revityksellä saa hajotettua kyllä vakiotehoisestakin yhtä sun toista mutta toisaalta kaupasta saa uutta osaa. - ylläpito !!!
Poistakaa jos haluatte mutta hieman aiheeseen liittyvää :
2-massavauhtipyörä: DMF (Dual Mass Flywheel)
Pyrkimys pienempään voimansiirron kuormitukseen ja ajomukavuuteen sekä moottorin kevyempään rakenteeseen on pakottanut valmistajia etsimään ratkaisua jossa pienempi pyörivä massa yhdistyy suurempaan kykyyn poistaa vääntömomentin värähtelyä. Erityisesti nykyaikaisten dieseleiden matala käyttökelpoisen vääntömomentin kierrosluku aiheuttaa voimakkaan momenttivärähtelyn.
Ratkaisu ongelmaan on rakenne jossa inertiamassaa lisätään myös jousitetun massan puolelle. 2-massavauhtipyörä koostuu kahdesta kappaleesta jotka liikkuvat toisiinsa nähden ja välissä käytetään vaimentavaa rakennetta. Vauhtipyörän sisään sijoitettu vaimenninjärjestelmä on hyvin tarkkaan säädetty moottorin ominaisuuksille ja sen vaimennusteho on parempi kuin 1-osaisessa vauhtipyörässä. Joissakin rakenteissa myös kytkinlevy on jousitettu.
Ohjelmointi, tehonlisäys ja 2-massavauhtipyörä:
Koska 2-massavauhtipyörä on tehtaalla tarkkaan säädetty moottorityypin ominaisuuksia vastaavaksi on ohjelmointityössä otettava huomioon rakenteen rajallinen kyky siirtää suurempaa vääntömomenttia, ja erityisesti vääntövärähtelyä. Moottorin vääntömomenttia lisättäessä vauhtipyörän joustoliike pitenee, samalla myös momenttipulssin voimakkuus kasvaa. Tästä syystä rajoittavaksi tekijäksi tulee ensimmäisenä joustoliikkeen pituus. Joustovaran loppuessa kytkimeen ja voimansiirtoon kohdistuu iskumainen kuorma, joka aiheuttaa resonanssia voimansiirrossa. Resonanssi voi olla selvästi kuuluvaa jyrinää tai huomaamatonta, riippuen kuinka paljon kytkinlevy antaa periksi ja luistaa iskumaisen kuormituksen voimasta. Pitempään jatkuva vauhtipyörän pohjaaminen aiheuttaa kytkimen luistamisen ja vauhtipyörän sekä kytkimen osien rikkoontumisen. Ongelmallisin kierrosluku vauhtipyörälle on 1500-2500rpm jolle myös dieselmoottorin paras vääntömomentti asettuu. Se kuinka paljon vääntömomenttia voidaan eri malleissa lisätä on paljolti kokemusperäistä tietoa. Kytkimen, vauhtipyörän ja vaihdelaatikon rikkoutuminen on mahdollista virheellisellä ohjelmoinnilla.- jeps.
Hyvää tekstiä kiitoksia sinulle ja edelliselle.
Jyrinää(/resonoi) tuo kone pitää nykyisellä konstruktiollakin yllättävän paljon. Ajotavatkin vaikuttaa. Itsellä on ollut tapana ajaa isoilla vaihteilla ja vaihtaa vähän (1-3-6 tai 1-2-5).
Vauhtipyörä/kytkin setin vaihtamista toisenlaiseen on tullut myös harkittua. 2500 euroon saisi paljon muutakin kilkettä kestävyyttä ajatellen, jolloin tehoja voisi ottaa lähemmäksi lain sallimaa. :) - ei kauhiasti
jeps. kirjoitti:
Hyvää tekstiä kiitoksia sinulle ja edelliselle.
Jyrinää(/resonoi) tuo kone pitää nykyisellä konstruktiollakin yllättävän paljon. Ajotavatkin vaikuttaa. Itsellä on ollut tapana ajaa isoilla vaihteilla ja vaihtaa vähän (1-3-6 tai 1-2-5).
Vauhtipyörä/kytkin setin vaihtamista toisenlaiseen on tullut myös harkittua. 2500 euroon saisi paljon muutakin kilkettä kestävyyttä ajatellen, jolloin tehoja voisi ottaa lähemmäksi lain sallimaa. :)kustanna
- jeps.
Kiitoksia linkistä eli lain puolesta asiassa ei olisi näköjään mitään ongelmaa.
- rinnastetaan
jeps. kirjoitti:
Kiitoksia linkistä eli lain puolesta asiassa ei olisi näköjään mitään ongelmaa.
koneen vaihtoon nykyään
mitä ns. lastu tekee TDI koneessa ? eikö muutu egr-venttiilin ohjaus , ajoitus , ahtopaineet jne ... ? eikö sanallakaan tuossa 1981 vuoden lakipykälässä mainittu niistä ? eikö ? - mie vuan
rinnastetaan kirjoitti:
koneen vaihtoon nykyään
mitä ns. lastu tekee TDI koneessa ? eikö muutu egr-venttiilin ohjaus , ajoitus , ahtopaineet jne ... ? eikö sanallakaan tuossa 1981 vuoden lakipykälässä mainittu niistä ? eikö ?mitä sitten? vuonna 1604 säädettiin laki että saa käyttä jopa 4 hevosta vaunun vetoon. Yksi lisää ja sitten tarvittiin muutoskatsastus. Se kun rinnastettiin hevosen vaihtoon...
- ole enään
mie vuan kirjoitti:
mitä sitten? vuonna 1604 säädettiin laki että saa käyttä jopa 4 hevosta vaunun vetoon. Yksi lisää ja sitten tarvittiin muutoskatsastus. Se kun rinnastettiin hevosen vaihtoon...
rekisteriotteen mukainen
PISTE
jos narahtaa lähtee kilvet ja synkkää sakkoa
SITÄ
tosin , eihän näistä yleensä meidän piireissä huudella yleisesti mutta useasti ns. normi tehonlisäys ei vaadi autoon mitään muutettavaa , 38 euroa (muutoskatsastus) ja sit on uudet hevoset uudessa rekisteriotteessa ja auto on lain mukainen - jeps.
ole enään kirjoitti:
rekisteriotteen mukainen
PISTE
jos narahtaa lähtee kilvet ja synkkää sakkoa
SITÄ
tosin , eihän näistä yleensä meidän piireissä huudella yleisesti mutta useasti ns. normi tehonlisäys ei vaadi autoon mitään muutettavaa , 38 euroa (muutoskatsastus) ja sit on uudet hevoset uudessa rekisteriotteessa ja auto on lain mukainenTottakai paperitöitä edessä, mutta linkkaamasi mukaan ei ole estettä, ettenkö saisi rekisteriotteeseen uusia teholukemia.
- ensimmäisenä tulessa
Kytkin ja kaksoismassavauhtipyörä ovat ensimmäisenä liipasimella. En tiedä tarkkaa pakettiasi, mutta tietyt Volkkarin kytkimet saa luistamaan suhteellisen hyvin noilla väännöillä.
Kulutuksen mahdollinen kasvu riippuu vain siitä, otatko saamasi uudet tehot käyttöön. Jos ajat, kuten ennenkin, kulutus ei lisäänny, jos ajat reippaammin, kulutus lisääntyy.
Lainopillinen puoli on käyty jo läpi aiemmissa kirjoituksissa. Itse olen suhteellisen epäileväinen, saatko uudet tehot pelkällä muutoskatsastuksella. Konttori kertoo sen. Eipä tuo muutos näy kenellekään millään tavalla.
Jos ajat takuunalaista autoa, unohda homma siksi aikaa, kunnes takuu on ohi. Omasta kokemuksesta voin kertoa, että kaikki moottorin ja voimansiirron ongemat tullaan laittamaan lastutuksen piikkiin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 30311669
- 1447146
- 1045962
Vanhempi mies
Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa425309- 534399
Minne sä aina välillä joudut
Kun pitää hakemalla hakea sut sieltä ja sitten oot hetken aikaa esillä kunnes taas menet piiloon, en ymmärrä 🤔❤️ Oot ta304289On niin vaikea olla lähelläsi
En saa ottaa kädestäsi kiinni, en saa halata. En saa silittää hiuksiasi. Enkä saa sinua koskaan omakseni. ☔ Miehelle na323621- 623618
- 833238
Nyt peukut pystyyn
Nyt kaikki peukut pystyyn, siirtopersu on aikeissa muuttaa Kannuksesta pois. Facebookissa haukkui tänään Kannuksen peru223145