Saksofoni

ttmh

Haluaisin alottaa saksofonin soittamisen. olen soittanut klarinettia puoli vuotta. Sopisiko minulle altto vai joku vähän vaativampi? Voisitteko vähän kertoa onko skasofoni vaativampi kuin klarinetti? ja muukin tieto saksofonista kelpaa.

6

2743

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mutta ei tenorikaa oo mahoton.

      itte soittelen fonii tenorista sopraanoon.. Itse saat päättää mitä aloitat soittaa, mutta itse suosittelen alttoa, koska olet vasta soittanut puoli vuotta klarinettia. Vaativampi heti alusta voi olla hankala. Saksofoni ei ole sinänsä vaikeampi, sama suuote suukappaleesta, ja äänet löytyy melko hyvin. Saksofonissa on lehdykkä, kuten klarinetissa, mut vähän isompi. Aluksi, kun hankkii fonii, kantsii pyytää joltakin asiantuntevalta apua.
      Suosittelen Jupiteria tai vaikkapa Selmeria.. Näitä merkkejä on paljon ja varaa on valita. Mutta älä osta halppisfonia, koska sen laatu ja ääni ei oo parhaasta päästä.
      Eli, alusta alkaen hyvä foni, jolla pötkii pitkälle. Toki foni on melko hintava soitin, mutta se on taas laadusta kiinni ja se on sen arvoista. Kannattaa kokeilla fonia ennen ostoa. Kiinnitä huomiota ääneen ja kuinka ne läpät menee kiinni ja ylipäätä kokonaisuuteen.

      kun on soittanut enemmän ja tuntuu että on kehittyneempi roimasti, voi halutessaan ottaa mukaan tenorin. Tenorissa tarvitaan suuremmat kädet. Lisäksi tenoriin tarvitaan enemmän puhallusvoimaa.

      Eli, aloittelijoille suositellaan alttoo tai sopraanoo. Siitä sulle valita. Onnee foninsoitolle!

      • Saksofounisti

        Vanhahko viestiketju, mutta vastaanpa silti.

        Näin alkuun haluan sanoa, että valitettavasti altto ei ole yhtään sen helpompi kuin tenorikaan - erilainen vaan. Tenori vaatii enemmän ilmaa, joten ihan pikkunassikoiden ei sitä alussa kannata lähteä soittamaan.

        Altto on soundillisesti ja vireen kannalta vaativampi kuin tenori. Sopraanoa en suosittele ensifoniksi, koska varsinkin sen vireen hallinta on vaikeaa ilman aiempaa kokemusta. Muutenkin sopraano mielletään yleensä ns. "kakkosfoniksi", mutta jos sulla mielenkiinto nimenomaan sopraanoon on, niin aloita soittamaan sitä.

        Valitse se saksofoni, joka miellyttää eniten sun korvaa. Motivaatio ja innostus johonkin soittimeen se vie eteenpäin; ei se oliko joku instrumentti "vaikea tai helppo".


      • opiskeliafonisti
        Saksofounisti kirjoitti:

        Vanhahko viestiketju, mutta vastaanpa silti.

        Näin alkuun haluan sanoa, että valitettavasti altto ei ole yhtään sen helpompi kuin tenorikaan - erilainen vaan. Tenori vaatii enemmän ilmaa, joten ihan pikkunassikoiden ei sitä alussa kannata lähteä soittamaan.

        Altto on soundillisesti ja vireen kannalta vaativampi kuin tenori. Sopraanoa en suosittele ensifoniksi, koska varsinkin sen vireen hallinta on vaikeaa ilman aiempaa kokemusta. Muutenkin sopraano mielletään yleensä ns. "kakkosfoniksi", mutta jos sulla mielenkiinto nimenomaan sopraanoon on, niin aloita soittamaan sitä.

        Valitse se saksofoni, joka miellyttää eniten sun korvaa. Motivaatio ja innostus johonkin soittimeen se vie eteenpäin; ei se oliko joku instrumentti "vaikea tai helppo".

        Mäkin kommenttoi tähän. Olen samaa mieltä Saksofounistin kanssa, mutta mielestäni on kuitenkin aivan sama, minkä ottaa aluksi; tenorin tai alton tai kontrabassosaksofonin.

        Siinä sitä kehittyy. Vireyden oppii. Jos ottaa Alton, oppii helpommin mielestäni luonnollistamaan vireen, ainakin näin itselläni oli.

        Mikään foni ei oo mahoton.


      • haluaisin
        opiskeliafonisti kirjoitti:

        Mäkin kommenttoi tähän. Olen samaa mieltä Saksofounistin kanssa, mutta mielestäni on kuitenkin aivan sama, minkä ottaa aluksi; tenorin tai alton tai kontrabassosaksofonin.

        Siinä sitä kehittyy. Vireyden oppii. Jos ottaa Alton, oppii helpommin mielestäni luonnollistamaan vireen, ainakin näin itselläni oli.

        Mikään foni ei oo mahoton.

        Harkitsen ostavani Jupiter JAS-567GL-F Alto Saxophone -alttofonin, tämä on halvimmasta päästä. Onkohan ok?

        Mistä aikuinen ihminen, joka osaa nuotit vain auttavasti, saisi Kymenlaaksossa Kouvolan lähellä opetusta, yksityisesti tai jossain oppilaitoksessa? Olen musiikillinen, soittanut harrastusmielessä kitaraa ja vähän pianoa.


      • oekaf
        haluaisin kirjoitti:

        Harkitsen ostavani Jupiter JAS-567GL-F Alto Saxophone -alttofonin, tämä on halvimmasta päästä. Onkohan ok?

        Mistä aikuinen ihminen, joka osaa nuotit vain auttavasti, saisi Kymenlaaksossa Kouvolan lähellä opetusta, yksityisesti tai jossain oppilaitoksessa? Olen musiikillinen, soittanut harrastusmielessä kitaraa ja vähän pianoa.

        pahus. No niin: eli alkufoniksi suosittelen tenoria. Syy: helppo muihin verrattuna.

        Alttokin on helppo, mutta kuten jo puhuttu, vire on jo jossain määrin hankala.

        Sopraanosaksofonin luulisi olevan helppo, mutta siinä vasta vireen kanssa joutuukin taistelemaan. Uutena se vasta onkin, toisin kuin käytettynä. Sopraanosaksofonia kannattaa soittaa viritysmittarin kanssa. Yanagisawan sopraanoissa vireen saa helpommin pysymään paikoillaan, mutta tyyliin cannonballin sopraanoissa on jo haastetta. Riippuu myös soittaako vaihtokaulalla vai ei.

        Eli tenori on aluksi ehk paras. Miksei sopraano, oppiipahan vireen kanssa pelaamaan.

        Merkkeinä suosittelen kylläkin Yamaha, Selmer, Yanagisawa


      • 5v. aikaansa edellä
        oekaf kirjoitti:

        pahus. No niin: eli alkufoniksi suosittelen tenoria. Syy: helppo muihin verrattuna.

        Alttokin on helppo, mutta kuten jo puhuttu, vire on jo jossain määrin hankala.

        Sopraanosaksofonin luulisi olevan helppo, mutta siinä vasta vireen kanssa joutuukin taistelemaan. Uutena se vasta onkin, toisin kuin käytettynä. Sopraanosaksofonia kannattaa soittaa viritysmittarin kanssa. Yanagisawan sopraanoissa vireen saa helpommin pysymään paikoillaan, mutta tyyliin cannonballin sopraanoissa on jo haastetta. Riippuu myös soittaako vaihtokaulalla vai ei.

        Eli tenori on aluksi ehk paras. Miksei sopraano, oppiipahan vireen kanssa pelaamaan.

        Merkkeinä suosittelen kylläkin Yamaha, Selmer, Yanagisawa

        Vireen eli intonaation ongelmat ovat kaikissa foneissa melko yhteiset. Matalilla virheen kuuleminen on vaikeampaa, esim useimmat b-sax ukot soittavat epiksessä kun eivät kuule tarkasti. Sopraanossa epiksen kuulee liiankin hyvin ja voi olla tuskaista työtä paikattavaksi sektiossa.

        Jupiterin MITÄÄN soitinta ei tule koskaan mainita Selmerin tms. laatuvalmistajien kanssa. Jupiterit eivät ole kuin alempaa oppilastasoa parhaimmillaankin ja huonoimillaan verkonpainoja. Sama kvaliteetti kuin Jupiterilla, löytyy esim Thomannin omista soitinsarjoista, mutta säästää 50% hinnasta. Samat pellit, samat tyynyt, samat käyttöiät ja sama vaikeahuoltoisuus.

        itse heitin thomanin halvimmilla huiluilla ja foneilla 4v. keikkaa. Ammattilaisena. Keikkapalkkioilla hankin sitten ameriikan hopeeta ja ranskan pronssia....rahalla saa mutta rahaa saa menemään kanssa....keikoille pääsee alle 400€/soitin, kunhan soittajassa on jotain fjongaa, niin ku stadis sanovat.

        Fonin täyshuolto maksaa helposti enemmän kuin keskihintainen ränni, joten käytetyn hankinnassa tarkkana kunnon ja hinnan suhteen. Eritoten sopraano on kalliimpi huoltaa, koska on niin tiiviisti mahdutettu koneistonsa kanssa.

        Viritysmittarin kanssa harjoitelleet eivät opi dynaamisiksi soittajiksi, koska sektion intonaatio ei ole yhden pillin varassa, vaan kyse on konsortion kompromissista. Mittari kelpaa vain soittimien sisäisten säätöjen tarkastamiseen, ei soittajan tarkstamiseen. Älkää käyttäkö väärään paikkaan oikeita työkaluja, siitä ei hyvä heilu. Kitaraakaan ei saa mittarilla vireeseen jos kaulan tai tallan säädöt ovat pielessä, silloin joutuu hakemaan korvavaraisesti ns. lähimmän approximaation, jolloin kielisetti saadaan jotenkuten soimaan vireisyyttä muistuttavalla tavalla. Soittajan on hyvä ajatella, että kuulijalla on sävelkorva parempi kuin soittajalla itsellään, koska niin näyttää usein olevan, jolloin on parasta pakottaa itsensä soittamaan niin tarkasti kuin mahdollista muun konsortion mukana. Bändi on kaikki, yksilö ei mitään.

        Parhaan kuvan saa, kun soittaa kvartettina. Siinä huomaa, ettei mittari- ja metronomiukkelit ole juuri pellen asemaa paremmin liikkeellä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1498
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      1032
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      771
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      35
      755
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      707
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      111
      700
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      669
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      37
      666
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      71
      634
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      304
      609
    Aihe