Työsuhdeautoilua halutaan suitsia

verotuksella

27

4077

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • työsuhdeautojen

      kylkiin.
      Sama käytäntö,kuin "postille".
      Työpäivän päätyttyä autot tallille.

    • km-korvaus

      Eihän työsuhdeauto kannata nytkään. Tulee edullisemmaksi ajaa omalla.

      1. Ensin bruttopalkka nousee sen verran mitä työnantajalla menee auton kuluhin. Esim. 700 €/kk.

      2. Sitten saa vielä verottomat km-korvaukset palkan päälle. Esim. 500 €/kk

      Kuukaudessa jää käteen 1000 € enemmän kuin työsuhdeautolla. Tekee vuodessa 12 000 €. Oma auto tulee maksamaan vain 6000-8000 €.

      • Kansalaisliike

        Niin,kyllä sitä jälleen etuja työntekijältä tiukennetaan, mutta entäs poliitikkojen autoedut?? On se vaan kumma juttu, että bensan verotuskin on suorastaan törkeätä ja nuo Arkadianmäen pulliaiset (ei kaikki heistä) käyttävät autoa ja se ei tunnu heidän kukkarossaan lainkaan... kyllä näitä lakeja hyvin säädellään...
        Miksei muuten voitaisiin suoraan pistää tuo bensan vero näkyviin ostokuittiin niin saisivat kansalaiset nähdä minkä osan nuo riistäjät meiltä vievät!!!
        Onko tämäkään oikein!?


      • donkki
        Kansalaisliike kirjoitti:

        Niin,kyllä sitä jälleen etuja työntekijältä tiukennetaan, mutta entäs poliitikkojen autoedut?? On se vaan kumma juttu, että bensan verotuskin on suorastaan törkeätä ja nuo Arkadianmäen pulliaiset (ei kaikki heistä) käyttävät autoa ja se ei tunnu heidän kukkarossaan lainkaan... kyllä näitä lakeja hyvin säädellään...
        Miksei muuten voitaisiin suoraan pistää tuo bensan vero näkyviin ostokuittiin niin saisivat kansalaiset nähdä minkä osan nuo riistäjät meiltä vievät!!!
        Onko tämäkään oikein!?

        Kuten olemme jo mediassa huomanneet, kansan edustajat pitävät huolen omista eduistaan. Se on uskomaton summa mitä toi arkadian mäen rosvo joukko kansalaisille maksaa.
        Laki ei ole sama kaikille. Tää touhu alkaa vituttaa tosissaan.


      • on hyvin

        erilaisia käytäntöjä työsuhdeautojen suhteen. Joillakin yrityksillä se on ihan oikeasti autoetu eli maksat vain veron kaikki muu menee firman piikkin eli auto tulee oikasti palkan päälle. Joillakin saat valita kokonaispalkan "sisällä" missä muodossa palkkaa otat rahana vai rahana ja autona. Kokonaispalkka ei tällöin muutu miksikään jos otat auton, rahaa vain jää käteen paljon vähemmän. On selvää, että tuo viimeksi mainittu käytäntö on paljon heikompi "autoetu".


    • luopumassa

      autoedustaan?

      Maksakoot siis ylisuuresta palkastaan matkailunsa ja autonkäyttönsä.

      Näin toimii valtaosa suomalaisista.

      • mies sikalasta

        Autoedun poisto on aloitettava Eduskunnasta. Ja muitakin heidän etuja pitää katkaista.


      • mitään autoetua
        mies sikalasta kirjoitti:

        Autoedun poisto on aloitettava Eduskunnasta. Ja muitakin heidän etuja pitää katkaista.

        ole eduskunnan puolesta. Ministereillä ja presidentillä on valtion musta virka-auto, jota ajaa kuljettaja, ei ne presidentit ja ministerit niitä itse ajele. Ja väliajat ne virka-autot ovat tallilla eivät niiden kotona. Matkoilla kuljettajat asuvat tarvittaessa hotellissa. Niin ja useimmilla ministerillä on ihan omatkin itse ostamansa ja omistamansa autot kotonaan.


    • eiperusteita

      Hallitus näki taas uuden tilaisuuden korottaa veroja kun ilmastomuutoskeskustelu toi valtion rahanahneudelle ikäänkuin motiivin. Ilmastonmuutos on myös pelkkä keppihevonen kateellisille ottaa pois toisilta ihmisiltä hyödyllinen työväline. Todellisuudessa saatava hyöty ilmaston kannalta tällaisesta verosta on aivan minimaallinen, jos sitä on lainkaan. En usko, että Suomen 60000 työsuhdeautoilijaa ajelee suruttomasti firman piikkiin vapaa-aikoinaan. On olemassa km-rajoitukset ja useimmat firmat seuraa kuluja tarkkaan. Mikäli rangaistusvero langetetaan niin useimmat siirtyvät oman auton käytöön ja lähes poikkeuksetta tämä valittava vanhempi auto on saastuttavampi vanhempaa mallia oleva. Näin suomen autokanta kokonaisuudessaan vanhenee enemmän ja enemmän.

      Tämä sama logiikka on vihreiden puheenjohtajalla joka taannoin ylpeili ajelevansa "vihreästi" yli 10v vanhalla maastoautolla, samoin useat muut vihreät ylpeilevät että heidän autonsa on vanha ja käytetty... Häh! Herätkää ja aloitetaan laikkaukset ensi eduskunnasta ja valtionhallinnon edustusautoista. Katainen ja kumppanit menkööt bussilla töihin!

      • DTR

        Entisessä työ-paikassa minulla oli 25-vuotta työsuhdeauto. Ajoin kaikki lomamatkani firman piikkiin, se oli sovittu yhdessä. Kukaan ei koskaan ole haukkunut sen perään. Oli olemassa tietenkin minimaalinen kiinnijäämisen riski, mutta se kannatti. Nyt jälkeen päin, kyllä olen oppinut arvostaman autoetua palkanlisänä.


      • piti sopia
        DTR kirjoitti:

        Entisessä työ-paikassa minulla oli 25-vuotta työsuhdeauto. Ajoin kaikki lomamatkani firman piikkiin, se oli sovittu yhdessä. Kukaan ei koskaan ole haukkunut sen perään. Oli olemassa tietenkin minimaalinen kiinnijäämisen riski, mutta se kannatti. Nyt jälkeen päin, kyllä olen oppinut arvostaman autoetua palkanlisänä.

        kesäloma autoilusta erikseen?.Sehän on palkkaetu jota käytetään myös vapaa aikana.Kyllä minä on muutamana kesänä vetänyt asuntovaunua ympäri eurooppaa ja ei siitä nyt sentään erikseen tarvinnut neuvotella.Leasingyhtiön ja vakuutusyhtiön kanssa kyllä.


      • verotusarvoon
        piti sopia kirjoitti:

        kesäloma autoilusta erikseen?.Sehän on palkkaetu jota käytetään myös vapaa aikana.Kyllä minä on muutamana kesänä vetänyt asuntovaunua ympäri eurooppaa ja ei siitä nyt sentään erikseen tarvinnut neuvotella.Leasingyhtiön ja vakuutusyhtiön kanssa kyllä.

        kuuluu 18000 km vuodessa yksityisajoa. Jos lomamatkat ym. aiheuttavat yli tuon määrän meneviä yksityiskilometrejä pitää verotusarvoja vastaavasti nostaa. Verottajan määräyksissä todetaan mm. Verotusta toimitettaessa autoedun arvoa voidaan korottaa, jos on ilmeistä, että autolla vuoden aikana ajettujen yksityisajojen määrä ylittää 18 000 kilometriä. Lisäksi on huomattava, että autoetua vahvistettaessa luetaan yksityisajoihin myös auton käyttäminen asunnon ja työpaikan välisiin matkoihin.


    • hallituksessa eli

      arvostelkaa oikeata puoluetta.

      • dooris

        Sääliksi käy noita vihreiden ämmiä. Koko vihreiden johto on ihan pihalla, siis mitä v..... ne siellä hallituksessa tekee. Vihreiden tuho on NAISET ..
        ps.en ole ainut entinen vihreiden äännestäjä.


    • Vara-Elmo

      "Hallituspuolueista asiaa ajaa erityisesti Vihreät. Puolueen eduskuntaryhmän puheenjohtajan Anni Sinnemäki sanoi HS:lle, että vapaa autoetu ei millään tavalla ohjaa harkitsemaan tai vähentämään autoilua".
      Millä kompensoidaan verotulon vähennys? Korottamalla polttoaineiden hintaa ja muita veroja? Kyllä maailma pelastuu...
      Kyllä se vihreänkin kansanedustajan perse kummasti sopii taksin takapenkille sateen sattuessa, vaikka(kin) matkana on eduskuntatalo -Rautatientori ja päinvastoin!

    • vellit ja jauhot sekaisin

      Jos vapaasta autoedusta luovutaan ja kuvitellaan että autoilu sillä vähenee, mennään metsään. Seurauksena on että ne joita asia koskee ostavat muutaman tonnin vanhan auton auton ja ajavat edelleen työnantajan ostamalla työautolla samaan tahtiin kuin ennenkin. Ja sillähän taas saadaan uusia saasteettomia autoja suomen liikenteeseen. On se kauhea asia tämä suomalaisten kateus. Jos sillä naapurilla on uusi työsuhdeauto, niin mitä sitten. Kyllähän hän maksaa siitä veroja.Kyllä täytyisi jo vihreidenkin aloittaa asioiden ajattelu ilman kateutta!!

      • ei mennyt läpi.

        ..."Seurauksena on että ne joita asia koskee ostavat muutaman tonnin vanhan auton ja ajavat edelleen työnantajan ostamalla työautolla samaan tahtiin kuin ennenkin"... Tuttu yrittäjä yritti tätä ja osti ikivanhan kuplan toiseksi ns. henkilökohtaiseksi autokseen muutoin käytössä oli uusi firman Mersu, jota väitti säilyttävänsä vapaajat firmassa. Verottajan tarkastajat ei uskoneet tätä menettelyä vaan mätkyjä tuli taannehtivasti korkojen kanssa.


    • hyvä vaihtoehto

      Työsuhdepolkupyöriä tulisi lisätä. Ei saastuta ja tulee halvemmaksi.

    • espoo 4h ja sauna

      Useilla suurvelallisilla nuorilla perheillä ei ole enää rahaa kunnon autoon messevän asuntovelan jälkeen. Niinpä tämä autoetu on ihan pätevä työmagneetti näille ns. osaajille. Tulevaisuudessa heillä tuskin olisi rahaa enää bensiiniinkään kohoavien korkojen ja pa-hintojen takia. Säälikää nyt vähän heitä!

    • on tätä

      lisää vaan veroa... Mulla ei ole työsuhdeautoa mutta ihmetyttää tämä kateellinen meininki. Toisaalta kuinka paljon liikenneveroa pitäisi periä että saataisiin edes edellis talven routavauriot korjattua? Esim Länsiväylä ja finnoontie Espoossa. Ehkä voisi nostaa polttoaineen verotusta että päästäisiin ykköseksi maailmassa, täällä kun ei hinnat laske muutenkaan raakaöljyn mukaan muun maailman tyyliin

    • meikäläinen tässä

      Uskomatonta kateellisuusvero keskustelua taas.
      Jo on eduskunnassa huolet vähissä kun pitää tälläisiä asioita keskustella, mitä työttömyydestä tai inflaatiosta jne.

      Kumma juttu myös että vapaaseen autoetuun ollaan hanakasti tarttumassa mutta entäs KM-korvaukset?
      Nythän km-korvaukset eivät kata kuluja, miksi niitä ei nosta kun polttoaineet kallistuu?

      Ajan työkseni, en todellakaan lähde iltaisin ajelemaan vaan kun "se ei maksa mitään".
      Toiseksi, ei autoetu mitenkään ilmainen ole.

      Nyt ajan aina uudella, alle 3v vanhalla autolla.
      Olisiko parempi että vaihtaisin sen 10v vanhaan tai toisin Saksasta jonkun tilalle?

      Kolmanneksi, mikä merkitystä tällä asialla oikeesti on? Suomen päästöjen osalta?
      Ei mikään, populistisen merkitys ainoistaan

      • km-korvaus

        Eihän 3 vuotta vanha auto ole uusi!

        Itse ajan omalla ja vaihdan sen noin kahden vuoden välein, kun takuu loppuu ja renkaat on ajettu loppuun. Joskus olen vaihtanut jo vuoden jälkeen, joskus pitänyt jopa neljä vuotta. Valinta on täysin vapaa. Rekisteriotteessa lukee omistajana oma nimeni ja saan tehdä autolle mitä haluan.

        Km-korvaus on tällä hetkellä 44 s. Kattaa max 40 000 €:n hintaisen auton kulut, jos ajetaan 20 tkm/v. Jos ajetaan enemmän, on korvaus yli kulujen.

        Km-korvaus on noussut joka vuosi. Ensi vuodeksi nousee taas varmasti noin 47 senttiin. Pyrin ajamaan mahdollisimman taloudellisesti. Tuolloin mulle jää enemmän käteen km-korvauksesta. Mitä pienempi kulutus, sitä pienemmät C02-päästöt. Mulla on vm. 2008 diesel. Tehoa 105 kW. Keskikulutus on jäänyt alle viiden. Maantiellä menee neljän pintaan. Mulle tulee 20 tkm työajoa vuodessa. Siitä saa 8800 € puhtaana käteen palkan päälle, joka on työsuhdeauton leasinmaksujen verran suurempi kuin jos ottaisin autoedun. Km-korvaus kattaa kaikki kulut, myös omat ajot.

        Mitä olen katsonut vapaalla autoedulla ajavia kavereitani, eivät he osaa/viitsi ajaa taloudellisesti. Kaasujalka on liian kevyt ja jarrujalka liian raskas. Kukaan ei aja diesleillä, vaan syöpöillä bensoilla, jotka kuluttavat tuplasti mitä oma dieselini. Autoedun verotusarvoon on saatava kulutuspohjainen ohjaustekijä. Nyt vain hankintahinta ratkaisee.

        Vapaa autoeto on täysin turha. Jolla on työajoja, saa kyllä km-korvausta. Itse en suostuisi ikinä ottamaan työsuhdeautoa.

        Haluan täysin vapaan auto(edu)n.


      • epäileväinen
        km-korvaus kirjoitti:

        Eihän 3 vuotta vanha auto ole uusi!

        Itse ajan omalla ja vaihdan sen noin kahden vuoden välein, kun takuu loppuu ja renkaat on ajettu loppuun. Joskus olen vaihtanut jo vuoden jälkeen, joskus pitänyt jopa neljä vuotta. Valinta on täysin vapaa. Rekisteriotteessa lukee omistajana oma nimeni ja saan tehdä autolle mitä haluan.

        Km-korvaus on tällä hetkellä 44 s. Kattaa max 40 000 €:n hintaisen auton kulut, jos ajetaan 20 tkm/v. Jos ajetaan enemmän, on korvaus yli kulujen.

        Km-korvaus on noussut joka vuosi. Ensi vuodeksi nousee taas varmasti noin 47 senttiin. Pyrin ajamaan mahdollisimman taloudellisesti. Tuolloin mulle jää enemmän käteen km-korvauksesta. Mitä pienempi kulutus, sitä pienemmät C02-päästöt. Mulla on vm. 2008 diesel. Tehoa 105 kW. Keskikulutus on jäänyt alle viiden. Maantiellä menee neljän pintaan. Mulle tulee 20 tkm työajoa vuodessa. Siitä saa 8800 € puhtaana käteen palkan päälle, joka on työsuhdeauton leasinmaksujen verran suurempi kuin jos ottaisin autoedun. Km-korvaus kattaa kaikki kulut, myös omat ajot.

        Mitä olen katsonut vapaalla autoedulla ajavia kavereitani, eivät he osaa/viitsi ajaa taloudellisesti. Kaasujalka on liian kevyt ja jarrujalka liian raskas. Kukaan ei aja diesleillä, vaan syöpöillä bensoilla, jotka kuluttavat tuplasti mitä oma dieselini. Autoedun verotusarvoon on saatava kulutuspohjainen ohjaustekijä. Nyt vain hankintahinta ratkaisee.

        Vapaa autoeto on täysin turha. Jolla on työajoja, saa kyllä km-korvausta. Itse en suostuisi ikinä ottamaan työsuhdeautoa.

        Haluan täysin vapaan auto(edu)n.

        Oletkohan nyt laskenut ihan oikein, epäilen.

        Väität että 40.000e auton kulut kahdessa vuodessa
        peittyvät 20.000 ajoilla? Ja että vielä kattaa omatkin ajot - no huhuhh! Sullahan on pelkkiä pääomakuluja yli 1500e/kk auton arvonalennus.
        Entä korkokulut jotka ovat nousseet myös?

        Katsoppa vaikkapa Autoliiton sivuilta millaiset ovat autoilu OIKEAT kulut, yllätyt varmaan!

        Km korvaus ei todellekaan riitä ja siihen päälle vielä oman auton pitämisen riskit.

        Vapaa autoetu ei todellakaan ole turha,
        itse haluan riskittömän ja huolettoman vaihtoehdon jolla pystyn työni tekemään.
        En halua kikkaila kilometreillä enkä auton vaihtoarvoilla, vaan ajaa ne työajoni.


    • P. Virtanen
      • työsuhdeautoilija tässä

        auto on minulla töiden tekoväline.
        Miksi haluat vaikeuttaa ja kiristää sitä?

        Miksei verottomat kilometrikorvaukset ole nousseet kun polttoaineiden hinnat ovat?


      • P. Virtanen
        työsuhdeautoilija tässä kirjoitti:

        auto on minulla töiden tekoväline.
        Miksi haluat vaikeuttaa ja kiristää sitä?

        Miksei verottomat kilometrikorvaukset ole nousseet kun polttoaineiden hinnat ovat?

        No jos kerran tämä maailma pelastetaan autoilijan kukkaron kautta niin mikseivät nämä talkoot koskisi sinua?
        Yksityisautoilu on kallistunut parin viime vuoden aikana vaikka kuinka paljon, mutta paljon ovat nousseet verotusarvot??


    • silurus

      Tarkoituksena vähentää autoilua, ehdotus on typerä. Mutta muilta osin ehdotus on täysin asiallinen: ei ole nimittäin reilua ja tasa-arvoista, että vain osa yrityksistä ja työntekijöistä voi saada palkkaan rinnastettavaa tuloa verottajan ohi. Järjestelmänhän on oltava edullinen sekä työntekijälle, että yrittäjälle -- muutoin kukaan yrittäjä ei tarjoaisi tätä.

      Muutenkin esim. työmatkavähennykset pitäisi kokonaan poistaa; niiden avulla keinotellaan melkoisen suuria summia.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2803
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2380
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2160
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1944
    5. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1796
    6. 152
      1782
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1767
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1716
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      131
      1510
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1304
    Aihe