Vaihdoin uuteen m-autoon alkukesästä. Entinen oli yli 7m alkovi 2.8 JTD moottorilla ja 5 vaihteisella lootalla, uusi on integroitu 6,5m auto 2.3 moottorilla myös Fiatin pohjalla.
Olen tehnyt noin 5000 km testimatkan täällä pohjolassa ja ainakin polttoaineen kulutus on laskenut mukavasti. Entinen vei yli 13l/100km mutta nykyinen noin 10,5l/100km, lisäksi 6 vaihteinen laatikko tuntuu aika mukavalta.
Viralliset massat ovat samaa luokkaa joten olisiko koko säästö vain alkovin ilmanvastuksen poistumisesta johtuvaa? Vai onko moottorin hyötysuhteita onnistuttu nostamaan? Taitavat lisäksi nykyiset vaihteet olla välitykseltään sopivampia m-autokäyttöön kuin edellisessä autossa.
Meitä oli 2 henkeä matkalla ja polttoaineet sekä yöpymiset olivat melko tarkkaan 1050,00 €, matka kesti 4 viikkoa joten ei se niin kalliiksi tullut vaikka polttoainehan se suurimman loven lompsaan teki. Lisäksi tietysti meni erilaisia pääsymaksuja museoihin ja näyttelyihin mutta vain kohtuullisesti. Mielestäni kuitenkin matka hakkasi valmismatkat johonkin turistirysään mennen tullen.
Näköjään sitä pystyy vielä eläkeläinenkin matkustelemaan vaikka dieselin hinta kyllä kyrsii.
Eroa on
1
417
Vastaukset
- suureen ilmanvastukseen
Meidän entinen auto oli myös Fiatin 2.8jtd alustalla oleva 6 metrinen alkovi, kulutus oli 13-14L/100km ja auto oli tietyissä tuuliolosuhteissa melko heikko ajettava eli se huojui todella rajusti. Lisäksi kun sattui hankala vastatuuli, sinänsä vahvasta moottorista oli voimat täysin kateissa ja pieneenkin mäkeen sai vaihtaa neloselle.
Nykyinen auto on Fiatin 3.0 moottorilla oleva 7,5 metrinen puoli-integroitu ja täytyy tosiaan sanoa, että eroa on ja nimenomaan positiiviseen suuntaan. Kulutus on samanlaisessa ajossa vain 10,5-11 L/100km ja ajettavuus on loistava, ihan kun ajaisi hyvää henkilöautoa, menee suoraan eikä huoju edes tuulessa. Voimaa on ihan mielettömästi eikä ole montaa mäkeä, että tarvis pudottaa edes kutoselta vitoselle.
Kuten arvelitkin, niin alkovi on se mikä pilaa auton ajettavuuden ja ennenkaikkea tyhjentää matkaajan lompakon suuren kulutuksen muodossa. Ihan rehellisesti sanottuna, katsokaapa edestäpäin alkoviautoa, niin ei voi kuin ihmetellä että se kulkee niinkin hyvin. Auton etupää on meinaan aerodynaamisesti niin pielessä kun olla ja voi: http://www.netticaravan.fi/hakuri/details.php?id=35687
Tietysti alkoviautossa on suuret etunsakin, se tuo reilusti lisää nukkumatilaa ja autoon sisäkorkeutta, ja eipä iso perhe missään puoli-integroidussa yövy kun ne tuppaa olemaan 4 henkilön autoja. Mutta paljonajavalle alkovi käy kyllä mielettömän kalliiksi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sannan kirja USA:n bestseller!
"Congratulations to Sanna Marin's HOPE IN ACTION, officially a USA TODAY bestseller!" Kertoo Scribner. Mitäs persut tä20611881- 298218
Metsäalan rikolliset
Jokohan alkaa vähitellen kaatua kulissit näillä ihmiskauppaa harjoittavilla firmoilla.596293Ruotsalaistoimittaja: "Sanna Marinin saunominen saa minut häpeämään"
Sanna Marinin kirja saa täyslaidallisen ruotsalaislehti Expressenissä perjantaina julkaistussa kolumnissa.....voi itku..1745215- 564967
Suomen kaksikielisyys - täyttä huuhaata
Eivätkö muuten yksilöt pysty arvioimaan mitä kieliä he tarvitsevat? Ulkomaalaiselle osaajalle riittää Suomessa kielitai504508Työeläkeloisinta 27,5 mrd. per vuosi
Tuo kaikki on pois palkansaajien ostovoimasta. Ja sitten puupäät ihmettelee miksei Suomen talous kasva. No eihän se kas1164418- 1193906
- 823405
- 531937