Korvareikien puhdistus

......

Laitoin alta viikko sitten ihan normaalit korvakorut. Olen puhdistanut korviani vedellä ja desifiointiaineella ja pyöritellyt koruja. En ole kuitenkaan ottanut koruja korvastani pois ja puhdistanut niitä kunnolla.

En saanut paikasta hoito-ohjeita joten en oikein tiedä pitäisikö korut ottaa pois ja puhdistaa oikein kunnolla vai ei. Järjellä kun ajattelee niin pitäisi puhdistaa oikein kunnolla, mutta onko siitä tässä tilanteessa vain haittaa kun yrittää sulloa niitä takaisin reikään? Mitään ihmeempää korville ei ole tapahtunut, mutta hieman ehkä kutisee nyt. Onko tällainen normaalia? Mieluusti mahdollisimman nopeasti vastauksia, koska jos en vastauksia saa niin otan kyllä korut pois, putsaan ja laitan takaisin.

25

32806

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ota pois

Hei! Älä ota koruja vielä pois. Reikien ympärille pitää ehtiä kasvaa ihoa ennen kuin koruja voi alkaa ottaa pois ja laittaa takaisin. Muuten korun sullominen takaisin reikään sattuu kovasti ja voi vahingoittaa korvalehteä. Juuri rei'itettyjä korvia pitää vain putsata korun ollessa paikallaan. Reilusti desinfiointiainetta aamuin illoin ja muulloinkin jos siltä tuntuu! Niinkuin hoitaisit avohaavoja.

Outoa, ettet saanut hoito-ohjeita. Tässä netistä löytyneitä (näissä sanotaan, että desinfiointiaineet olisivat liian voimakkaita... itse kyllä käytin Neo-Amiseptia otettuani korviin reiät, eikä ollut mitään ongelmia... käytä omaa harkintaasi):

Puhdistaminen

1. Pese kätesi huolellisesti aina ennen kuin kosket lävistykseen.

2. Huuhtele huolellisesti runsaalla vedellä pois kaikki koruun mahdollisesti kuivunut haavaneste.

3. Puhdista lävistys ja sen ympäristö muutamalla tipalla Antiseptic Aftercare Solutionia (benzalkonium chloride). Käännä korua, niin että liuosta tulee myös lävistyksen sisälle. Ei tarvitse huuhdella.

4. Toista kahdesti päivässä.

5. Pidä lävistys puhtaana (puhtaat vuodevaatteet, puhelin yms.)

Voit myös huuhdella ja hautoa lävistystä miedolla suolavedellä: ¼ tl merisuolaa ja n. 2dl vettä. Voit käyttää tätä jopa useita kertoja päivässä.

Mikä on normaalia?

1. Verenvuoto, mustelma tai lävistyskohdan paisuminen on normaalia.

2. Uusi lävistys on myös kosketusarka ja sitä voi kutista, kirvellä yms. jopa useita päiviä.

3. Lävistyksestä erittyy paranemisen aikana haavanestettä, eli kirkasta, valkoista tai vaaleankeltaista nestettä, jota kuivuu kiinni koruun.

4. Lävistyksen kunto voi vaihdella paranemisaikana ilman selvää syytä.

Vältä uimista, kylpemistä, auringonottoa, solariumia, ym. Vältä saamasta meikkejä, hajustettua saippuaa, puhdistusainetta, kasvovoiteita, hiuslakkaa, hajuvettä, partavettä ym. lävistykseen. Jos sinulla on korvalävistys, vältä nukkumista ja puhelimeen puhumista lävistyksen puolella.

Älä

- käytä puhdistamiseen alkoholia (Neo-Amisept, Septidin), jodia (Betadine), peroksidia ym. Ne ovat liian voimakkaita ja voivat ärsyttää ja kuivattaa ihoa.

- käytä mitään voiteita. Ne eivät anna lävistyksen hengittää ja voivat jopa aiheuttaa tulehduksen.

- pese liikaa ja käytä monia erilaisia puhdistusaineita. Se ei nopeuta paranemista, vaan voi ärsyttää ja kuivattaa ihoa.

- peitä lävistystä laastarilla tai kompressilla turhaan. On parempi että lävistys saa ilmaa.

- poista korua paranemisaikana eikä sen jälkeenkään pitkäksi aikaa. Reikä voi kasvaa umpeen. Älä missään tapauksessa poista korua jos epäilet tulehdusta.

• ohjeita..........

tuossa edellisellä kirjoittajalla, mutta itse olen kyllä käyttänyt korvareikieni puhdistukseen juuri sitä septidiniä vaikka hän kirjoittikin ettei saisi. Itselläni ei ainakaan aiheuttanut ihon kuivumista kuten ei pikkusiskollanikaan. Itselläni siis viidet parit ampumalla tehtyjä korviksia ja siskollani neljät parit.

Ainakin peri viikkoa puhdista kaksi kertaa päivässä ja sen jälkeen kerran päivässä. älä ota korviksia pois ennen kuin ovat kunnolla parantuneet. Sen tietää siitä, että eivät enää ole kipeät kun kosket niihin. Paraneminen vie aikaa...

• kautasilmiasi

A) se Ei kuivata ihoa
        B)Siinä ei ole alkoholia
        d)sitä reikienlaittaajat suosittelevat

• satsukka

Korviksia ei missään nimessä kannata ottaa pois, voivat umpeutua erittäin nopeasti. Itselläni meni muutama kuukausi, ennenkuin reiät olivat lopullisesti parantuneet. 6 viikkoa tulisi pitää niitä hoitokoruja ennenkuin saa vaihtaa uudet. Puhdistus esim. Aseptilla tai Septidinillä (topsypuikolla korun ympäriltä molemmin puolin). Liikaa ei kannata puhdistaa, sekään ei ole hyvästä. Pari ensimmäistä viikkoa aamuin illoin, sen jälkeen riittää puhdistus kerran päivässä. Toivottavasti näistä oli jotain apua :)

• Ite otin ihan normaalin pitämis ajan jälkeen pois ja silti toinen korvareikä ei ollu vielä valmis ja sit kipeyty. Mut kannattaa puhdistaa hyvin ja muuta. Ekat korvikset ei toivottavasti oo yhtä tiukat ku itellä oli että niitä sai repiä melkein perheen yhteisvoimin auki. Mut juu - älä ota pois. Itellä ku pitää päivän ohuempia korviksii ja vaihtaa sit paksumpaan taas yöks nii jo on joskus vaikeeta saada korvista menemään korvaan ku jo päivän aikana tiukentunu sen verra.

• ei liikaa

kuten jo edelliset on sanonu niin älä ota niitä pois. ite tein noin kuukausi sitte tavallisella neulalla korvaan toisen reiän ja laitoin vanhan hoitokorviksen. nyt ollu n. kuukauden. en oo puhdistellu sen enempää ku suihkus käydes. jos on muutama päivä väliä et en oo käyny suihkus niin oo puhdistanu vaan vedellä korkeintaan kerran päiväs. joskus harvoin, ehkä kerran viikos, oon laittanu desifiointiainetta. sitä ei kannata käyttää joka kerta, koska saattaa kuivattaa ja tuhoaa myös niitä "hyviä" bakteereja jotka korjaa sitä reikää. liika puhdistaminen voi siks jopa hidastaa paranemista. :)

huomasin kyl et vanha keskustelu, mut joku muu voi ettii apua samaan ongelmaan

• n

En saanut myöskään kunnollisia hoitoohjeita kun otin korvikset ja tulos oli, että kun hoitokorut otettiin pois niin tuli verta. laitoin nappikorvikset ja myös niiden poistaminen aiheutti verenvuotoa. Nyt kun asiaa tutkin niin otin rengasmalliset, eipähän enään korva repeä kun ei tarvi voimalla ottaa nappikorvista pois. Aion pitää näitä koko ajan niin pitkään että paranevat. Ihmettelen kun paikassa jossa otin ei osattu ollenkaan neuvoa korujen poistotilanteessa mitä kannattaisi tehdä kun korvat vuotivatkin verta. ....

• LOL

Itselläni ihan pari päivää vanha korvareikä. Käytän puhdistukseen Neo-Amiseptiä sillä liikkeessä käytettiin samaa.

• ss lool

kutiseminen on hyvä asia se tarkoittaa että ne paranevat :) mutta heeeii mulla on ollu ne 6 viikkoo ja sit en uskalla ottaa niit pois ja no en saa niitä muovi lukkoja pois mulle tehtiin 3 reikää 1min :ddd nyt on 5

• oonpöliäxd

Ite ainaki otin jo kahen viikon jälkee hoito napit pois ja laitoin normaalit.. mut eipä mitää erikoista ilmentyny. mutta nyt oon laittanu hoito napit takas :D

• tulehtunutkorva?

Ota pois ja pese vähintään vedellä.

• en tiiä

Ite mulla sanottiin apteekissa että sen pitäisi olla viikko putsaamatta ja koskematta.

• Hyh.

Liikkeessä koru ja lävistyskohta desinfioidaan noilla, kotona putsataan lämpimällä vedellä.
        Puhdistusaineilla läträäminen kuivattaa ihoa ja voi johtaa esim. lävistyksen uloskasvamiseen.

• MatiasOlli
        Hyh. kirjoitti:

Liikkeessä koru ja lävistyskohta desinfioidaan noilla, kotona putsataan lämpimällä vedellä.
        Puhdistusaineilla läträäminen kuivattaa ihoa ja voi johtaa esim. lävistyksen uloskasvamiseen.

Oon miettiny että otta ottaisin korunsen ajaksi korvasta pois että saan puhdistettua korun ja myös korvan.

• wbwbwer

Testi. google

• MatiasOlli

Tuli vähän kirjoitusvirheitä :b

• svbol

Otin tunti sitten ekat korvikset elämässäni ja nyt haluisin hoito-ohjeita kun paikassa sanottiin vaan että pese aamuin illoin ja pidä vähintään 4 viikkoa.
      Otin ihan korvalehteen en rustoon. ;)

• Ääääääääärggggghhhhhh

Auttakaa!! Otin korvareiän ja otin sen pois koska se alkoi vhän tulrhtua niin kuinka kauan kestää että se palaa normaaliksi?? Se on aikalailla turvonnut ja kova. Oon nyt putsaillu monta kertaa... Voiko joku pliis vastata

• Anonyymi

Korvan parantumisessa voi mennä jonkin aikaa, mutta jos siinä ei ole korvakorua se umpeutuu parantuessa. Kannattaa mennä lääkäriin jos ei helpota parissa päivässä.

• Anonyymi

"Turpoaminen" voi olla myös keloidin syntyminen, jolloin reiän kohdalle syntyy eräänlainen pallukka. Hoitaminen kirurgisesti on hankalaa koska kaikki leikkely voi kehittää vain lisää keloidia.

Ehkäpä asia on jo poissa päiväjärjestyksestä koska kysymys on jätetty jo KOLME KUUKAUTTA sitten.

• Anonyymi

Tää on jo muutaman kuukauden vanha kommentti, eli korva varmaan parantunut jo. Sen kuitenkin haluan sanoa, että jos lävistys tulehtuu, korua ei missään nimessä saa ottaa pois!

• Anonyymi

auttakaa mulle laitettiin n. 3-4vko sitte korvareiät ja toinen niistä alkoi paisumaan ja on vähän punainen ja arka jos korvaan koskee. en nyt tiiä mitä tekis??

• Anonyymi

Tein eilen korvareijät ja niitä pitäisi puhdistaa kahdesti päivässä ja mulla ei ole desinfiointi ainetta niin olisiko joku muu aine joka kävisi siihen?

• Anonyymi

no korva on varmaan parantunut jo mutta ihan perus haavan puhdistus aine käy

• Anonyymi

No itse otin neulalla mutta outoa et ei tullut mitään hoitoohjeita🤔mutta ensimmäisen kuukauden aikana vältä saunomista ja uimista🌊ja korujs ei oteta pou vaan aamuin illon suihkun yhteydessä lämpimällä vedellä tai suolaliukselta jota saa apteekista👌

Ketjusta on poistettu 10 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 504
      7558
    2. Mitä sanoisit kolmella sanalla

kaivatullesi ja tunteidesi kohteelle? 🙎💝💝
      Ikävä
      230
      2640
    3. Kun katsoin häntä

Niin ajattelin että hän on niin rakas ❤️
      Ikävä
      26
      2571
    4. Miksi Pekkaa ei hyväksytä maailmalla julkisiin virkoihin?

On mennyt jo monta hommaa ohitse.
      80 plus
      160
      1907
    5. Haluisin niin

Selvittää sun kanssa asiat. Kumpa uskaltaisin. Haluatko sinä?
      Ikävä
      114
      1768
    6. 24h Kirppis

Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      3
      1479
    7. Kansallismieliset järjestöt muistelivat Tammisunnuntaita eri puolilla maata

Ugissa muisteltu kunnolla. 🔥 https://www.kansalainen.fi/kansallismieliset-jarjestot-muistelivat-tammisunnuntaita-eri-p
      Uusikaupunki
      0
      1367
    8. Minkälainen koti

kaivatullasi on?
      Ikävä
      76
      1183
    9. Nyt mielipiteitä kehiin?

Niin ,onko arvon kuhmolaiset teidän mielestänne kaupungin hommissa turhia työpaikkoja/työntekijöitä? Mielipiteitä tu
      Kuhmo
      62
      1158
    10. IS: Paljastus - Tästä syystä Marika jätti Diilin kesken -Tilittää: "Jäi vähän karvas maku, koska..."

Diilissä lähti yllättäen yksi kisaaja. Voi harmi, leikki loppui liian varhain… Diilissä Jaajo Linnonmaa etsii vetäjää Ka
      Tv-sarjat
      4
      1155
    Aihe