Ruumiinrakenne - vartalotyyppi

Deitti- ilmoituksissa

Useaan kertaan samaan epäkohtaan törmänneenä tekisi taas mieli ottaa asia puheeksi. Eli miksi deitti-ilmoitusta laadittaessa tuntuu suurella osalla ihmisistä olevan niin uskomattoman vaikeaa määritellä oma vartalotyyppinsä. Varsinkin naiset kompastuvat tähän yllättävän usein. Tai sitten allekirjoittaneella on vaikeuksia Suomen kielen kanssa :).

Eli, tyypillinen luokitteluhan on jotain seuraavaa :

Hoikka
Normaali
Muutama kilo liikaa
Rehevä
Pyöreä

Miten palstalaisten mielestä ko. luokittelu pitäisi ymmärtää ? Ainakin itse ymmärrän sen seuraavalla tavalla :

Hoikka - Siis normaalipainoista hoikempi ihminen. Pitäisi muistaa, että jo normaalipainon alarajoillakin liikkuva henkilö on jo silmämääräisesti katsellessa melko hoikka. Toisin sanoen oikeasti "hoikka" henkilö on jo huomiota herättävän hoikka.

Normaali - Painoltaan normaali henkilö, jolla ei kuitenkaan vielä tippaakaan liikaa missään.

Muutama kilo liikaa - Tyypillinen esimerkki on kai muuten normaalikropan omaava henkilö, mutta vatsan seutuville on kertynyt muutama (!!) liikakilo. Naisillahan liikakilot näkyvät helposti takapuolessa tai reisissä.

Rehevä - Normaalia runsasmuotoisempi naisihminen. Ei kuitenkaan pyöreä.

Pyöreä - Kuten nimikin kertoo.

Urheilullinen on taas ihan oma lajityyppinsä. Paino saattaa olla harrastuksesta riippuen alipainosta reiluunkiin ylipainoon. Verraten vaikkapa kestävyysjuoksijoista tai balettintanssijoista kehonrakentajiin.

Eihän tuo nyt mahdottoman tärkeä juttu loppupeleissä ole, mutta hämmästyttää vaan kun monilla luokittelu menee räikeästi parikin pykälää pieleen. Varsinkin "hoikan" käsite tuntuu olevan todella vaikea ymmärtää. Kyseessä on kuitenkin se viimeisin pykälä liikuttaessa painoasteikolla alaspäin.

Rehellisesti sanoen, monellako menee deitti-ilmoitus uusiksi jos arvostelee oman kroppansa ilman vedätystä suuntaan tai toiseen ?? :)

74

7168

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • On vain

niin että toisille oman itsensä hahmottaminen on vaikeaa, esim. entiset anorektikot, bulimikot yms muut heillä saattaa peilistä katsoa hoikka/lihava/normaali vaikka muiden silmissä he ovat laihoja/hoikkia/normaaleja/pyöreitä

Ja sama ongelma on sorry vaan miehilläkin, siis joku kertoo olevansa normaali vaikka painoa onkin 120 kiloa ja pituutta 175 senttiä

• Nainen isolla N:llä

..uusiksi.
      Olen luokitellut itseni normaaliksi, vaikka olen hoikka. Jos paino putoaa tästä noin 3kg, niin olen jo alipainoisen rajalla.

Mutta, mielestäni näytän normaalilta. Vaikkakin tiedän että joidenkin mielestä näytän hoikalta. En siis ole kuitenkaan syömishäiriöinen, alipainoisena ei ole kiva elää.

• ..............................

Hoikka on hoikka, tikkumainen.

Normaali on kaikki se mikä ei ole atleettista tai lihavaa vaan ... noh. Normaalia. Tää "muutama kilo liikaa" on ilmeisesti oma luokittelusi joka mulla menee normaalin käsitykseen. Vähä pömmppövatsaisessa ja persevässä naisessa on helposti "muutama kilo liikaa" ilman että se vaikuttaa hänen naiselliseen olemukseensa tai miten sen sanoisi... "poikkeavaksi kokemiseen" tai kookkauden käsitteeseen. Ja se mikä ei ole poikkeavaa on normaalia. Myös roteva ruumiinrakenne (ei atleettinen, ei lihava, ei laiha vaan isokokoinen pehmeälinjainen) on minusta normaali ja itse kuulun tähän ryhmään...

Rehevä on sitten sellainen jolla on varmasti BMI ylipainossa mutta muodot jakautuvat tasaisen kauniisti eikä täten yleisilme ole vielä mitenkään "Hyi helvetti mikä läski" vaan sellainen inhimillisen miellyttävä ja pehmeä, naisilla kokonaisvaltaisesti ja miehillä luultavasti vatsakkuus vallitsevana. Tälle kaunis muoto olisi juuri tuo "muutama kilo liikaa".

Pyöreä/ylipainoinen whatever... No. Tää nyt on kauniisti sanottu läskiläjä.

• aapeee

Tuo luokitteluni oli ihan yleinen deittipalstojen otanta. Ei omaa hengentuotettani. Ei myöskään "muutaman kilon liikaa" - osalta. Vähän ulkomaisten palstojen käännöksestä riippuen menee jotakuinkin tuolla tavalla.

Luokitteluista puhuttaessa mukaan sotketaan usein terveellisyysaspekteja ja meidän Suomalaisten omaa painojakaumaa.

Pitäisi muistaa, että myös meillä hoikemmilla ihmisillä olisi halu tuoda ilmoituksessa esiin selvemmin oman kropan laatu. Jos puhutaan esim. 160-170 senttisestä naisihmisestä, on ulkonäössä suuri ero jos painaa vaikkapa 45 tai 55 kiloa.

Jotkin esimerkkivalokuvat ilmoitusten laadintasivuilla auttaisivat suuresti.

• -.-.-+
        aapeee kirjoitti:

Tuo luokitteluni oli ihan yleinen deittipalstojen otanta. Ei omaa hengentuotettani. Ei myöskään "muutaman kilon liikaa" - osalta. Vähän ulkomaisten palstojen käännöksestä riippuen menee jotakuinkin tuolla tavalla.

Luokitteluista puhuttaessa mukaan sotketaan usein terveellisyysaspekteja ja meidän Suomalaisten omaa painojakaumaa.

Pitäisi muistaa, että myös meillä hoikemmilla ihmisillä olisi halu tuoda ilmoituksessa esiin selvemmin oman kropan laatu. Jos puhutaan esim. 160-170 senttisestä naisihmisestä, on ulkonäössä suuri ero jos painaa vaikkapa 45 tai 55 kiloa.

"Pitäisi muistaa, että myös meillä hoikemmilla ihmisillä olisi halu tuoda ilmoituksessa esiin selvemmin oman kropan laatu. Jos puhutaan esim. 160-170 senttisestä naisihmisestä, on ulkonäössä suuri ero jos painaa vaikkapa 45 tai 55 kiloa."

Ehdotan vaihtoehdoksi seuraavaa luokitusta:

Painoneurootikko -- Alaosasto: Hoikka -- Tarkat mittaukset sähköpostitse, sis. reiden, ranteen, käsivarren, olkavarren, rintakehän, vyötärön, lantion, nilkan, säären, takapuolen ja kaulan ympäryksen pyöristettynä lähimpään millimetriin sekä painotaulukon gramman tarkkuudella viimeisen kahden vuoden ajalta.

Hei, jos se on niin tarkkaa, niin laittakaa ilmoitukseenne varmuuden vuoksi alastonkuva molemmilta sivuilta, edestä ja takaa.

• kysyn vaan.
        -.-.-+ kirjoitti:

"Pitäisi muistaa, että myös meillä hoikemmilla ihmisillä olisi halu tuoda ilmoituksessa esiin selvemmin oman kropan laatu. Jos puhutaan esim. 160-170 senttisestä naisihmisestä, on ulkonäössä suuri ero jos painaa vaikkapa 45 tai 55 kiloa."

Ehdotan vaihtoehdoksi seuraavaa luokitusta:

Painoneurootikko -- Alaosasto: Hoikka -- Tarkat mittaukset sähköpostitse, sis. reiden, ranteen, käsivarren, olkavarren, rintakehän, vyötärön, lantion, nilkan, säären, takapuolen ja kaulan ympäryksen pyöristettynä lähimpään millimetriin sekä painotaulukon gramman tarkkuudella viimeisen kahden vuoden ajalta.

Hei, jos se on niin tarkkaa, niin laittakaa ilmoitukseenne varmuuden vuoksi alastonkuva molemmilta sivuilta, edestä ja takaa.

Sillä jos haluat olla lihava, ei sinun silti tarvitse ottaa pultia jos laihat normaalit haluaa eroon normaali nimestä, sillä nykyään pullukat tykkää kutsua itseään normaaliksi koska suurin osa ihmisistä on pullukoita eli "normaaleita".

• Hmmmh.
        aapeee kirjoitti:

"Pitäisi muistaa, että myös meillä hoikemmilla ihmisillä olisi halu tuoda ilmoituksessa esiin selvemmin oman kropan laatu. Jos puhutaan esim. 160-170 senttisestä naisihmisestä, on ulkonäössä suuri ero jos painaa vaikkapa 45 tai 55 kiloa. "

No sitten sanot että olet hoikka ja rasvaprosenttisi on alhainen jos oikein alleviivata tahdot? Mun mielestä on aika omituista odottaa että on joku yleinen ehdoton kaava miten ihmiset käsittää noi jutut koska kyse on myös henkilökohtaisista mieltymyksisstä jotka vaihtelee - en ole koskaan törmännyt sellaiseen viralliseen määrittelyyn eikä sellaiseen viitata missään joten jos haluaa tarkkuutta se tarkoittaa että on itse panostettava asiaan sanallisesti, joko ilmoituksessaan (Tahdon tarkasti tätä...) tai sitten kysyttävä suoraan että oletko tälläinen ja tälläinen koska edellytän sitä.

Omien johtopäätösten pitäminen ehdottomana totuutena luokitteluissa on sitten... noh. Lyhytnäköistä :)

Noissa mitä ihmiset kirjoittaa on kyse "suunnilleen" jutusta. Idiotismia on tietenkin joku "120 kiloa = normaalipainoinen" ajatusmaailma mutta muuten terveet ihmiset osaa määritellä itsensä tarpeeksi tarkkaan summittaisesti oikein ja sama summittaisuus on syytä myös olla lukijan tiedossa.

Näin minä olen tehnyt ja näin tekee moni muukin, se on järkevää. Suurin osa normaalivartaloisista on todellakin ollut sitä, samoin kuin hoikista ja tukevista. Mukaan mahtuu feikkejä mutta heissä on usein ollut selkeästi myös henkisellä puolella jotain omituista... Niin. Ja nirsojakin, olisivat saaneet kertoa taipumuksistaan ja toiveistaan etukäteen niin olisi voinut jättää suosista väliin... ;-)

• Hehehehehe
        kysyn vaan. kirjoitti:

Sillä jos haluat olla lihava, ei sinun silti tarvitse ottaa pultia jos laihat normaalit haluaa eroon normaali nimestä, sillä nykyään pullukat tykkää kutsua itseään normaaliksi koska suurin osa ihmisistä on pullukoita eli "normaaleita".

No miksette sitten sano itseänne hoikiksi jos olette sellaisia vaan pidätte itseänne normaalina?

Ai siksikö kun joku viirapää treffikumppani on pelimiesteorian pohjalta heittänyt negakommenttina : "Et sä oo hoikka vaan normaalivartaloinen..."?

Vai mikä hemmetti tässä nyt on ongelmana?

Mä pidän hoikista eniten (itseasiassa hoikan ja normaalivartaloisen välistä on just paras) mutta väittäisin että hoikat on just se ihmisryhmä jossa paino/ulkonäköneurootikkoja on valitettavasti eniten. Tällöin siis edellisen kirjoittajan harrastama ironia suhteessa siihen millaisia määrittelyjesi ehdottomuudet on on kyllä helvetin osuva.... Touché!

• mutta vähän ongelmallista

"Muutama kilo liikaa - Tyypillinen esimerkki on kai muuten normaalikropan omaava henkilö, mutta vatsan seutuville on kertynyt muutama (!!) liikakilo. Naisillahan liikakilot näkyvät helposti takapuolessa tai reisissä."

Juu ja ei. Nyt on aivan pakko saivarrella, että onko esimerkiksi 2.3 kg vielä normaali painon rajoissa, mutta 2,47 kg lasketaan jo muutamaksi kiloksi liikaa. Entä mikä on absoluuttinen, oikea normaalipaino. Kerro se.

Toiseksi, ihmisten ruumiinrakenne on yksilöllinen. Minulla on varmaan pari kiloa ylimääräistä vyötäröllä (mies), mutta reidet on sitäkin treenatummat. Viidentoista vuoden säännöllisen työmatkapyöräilyn tulos alkaa näkymään. Tähän päälle vielä satunnaiset juoksulenkit tms.

"Urheilullinen on taas ihan oma lajityyppinsä. Paino saattaa olla harrastuksesta riippuen alipainosta reiluunkiin ylipainoon. Verraten vaikkapa kestävyysjuoksijoista tai balettintanssijoista kehonrakentajiin."

Juuri näin. Urheilullisuus ei tarkoita sitä, että ihmisen pitää harrastaa jotain eksoottista 24/7, tai treenata hullun lailla. Riittää, kun liikkuu säännöllisesti ja monipuolisesti.

Usein vain on niin, että profiilissa ruumiinrakennetta kuvaavat vaihtoehdot ovat suoraan syvältä jostakin. Normaalin jälkeen seuraava vaihtoehto voi olla tukeva, mikä taas on kaukana todellisuudesta.

Käytäntö on myös osoittanut, että kun laitan ilmoitukseeni ruumiinrakenteen rehellisesti, naisen tekemän yhteydenoton todennäköisyys on samaa luokkaa, kun voittaisi 5 oikein lotossa.

• aapeee

Olet oikeassa, luokittelu on vaikeaa. Varsinkin kun kilot näkyvät ihmisissä eri tavalla. Joillakin viisi liikakiloa ei edes erotu, joillakin vatsa pömpsähtää noista kiloista jo tosi selkeästi esille.

Asiaa vielä sotkee se, että tosiasioista riippumatta monet haluaisivat ahtautua hoikkien joukkoon. Siitä taas seuraa, että ilmoitusten luokittelun ja todellisuuskuvan välinen suhde vääristyy. Eihän "muutama kilo liikaa" ole todellakaan mikään lihava. Mielestäni suurin osa Suomalaisista lukeutuu tähän kastiin.

• anjuska*

Sellaista vaihtoehtoa ei ole. On pyöreä ja normaali, hoikka, pienikokoinen yms. treffiprofiilissa suomi24.

Pienikokoinen viittaa minusta myös pituuteen, koska hoikka on hoikka. tarkoittaako pienikokoinen tässä sitten hentoa, joka on niin pieniluinenkin, että melkein olematon?

Sitten läski painaa vähemmän kuin lihas. Jos on treenattu niin pituus paino suhde näyttää huonolle. Painoa on aika paljon, vaikka kroppa oliskin timmi.

Aika vaikea asia, koska mielikuvat niin erilaisia.

• tiimalasi22

Mikä ihme minä sitten olen kun on reilusti ylipainoa mutta vartalo on silti tiimalasin muotoinen? Pyöreäkö on sama kuin pallo? Ja rehevällä on vain hieman ylimääräistä. Jos vyötärö on runsaasta y6lipainosta huolimatta erittäin kapea verrattuna lantioon ja rintakehään/hartioihin on mahdotonta sanoa mihin luokkaan kulluu koska eri miesten(ja naisten) mielestä olen joko läski, kurvikas, roteva, rehevä tai normaali. Tai vain XL. Tai L.

HUH

• ---++++

"Mikä ihme minä sitten olen kun on reilusti ylipainoa mutta vartalo on silti tiimalasin muotoinen?"

Totuus on se, että reilusti ylipainoinen nainen ei ole tiimalasivartaloinen kuin omissa unelmissaan. En ole koskaan nähnyt tiimalasivartaloista runsaasti ylipainoista naista.

Sana "kurvikas" on myös melko säälittävä eufemismi reilusti ylipainoisille naisille. Sitä sanaa näkee usein iltapäivälehdissä.

Pyöreä tarkoittaa sitä, että on liikakiloja, mutta moni ylipainoinen nainen sanoo mieluummin olevansa pyöreä kuin ylipainoinen. Jotkut pitävät itseään pyöreänä, vaikka lääkäri pitäisi sairaalloisen lihavana.

Parasta olla itselleen rehellinen. Ei sillä häviä mitään.

• tiimalasi22
        ---++++ kirjoitti:

"Mikä ihme minä sitten olen kun on reilusti ylipainoa mutta vartalo on silti tiimalasin muotoinen?"

Totuus on se, että reilusti ylipainoinen nainen ei ole tiimalasivartaloinen kuin omissa unelmissaan. En ole koskaan nähnyt tiimalasivartaloista runsaasti ylipainoista naista.

Sana "kurvikas" on myös melko säälittävä eufemismi reilusti ylipainoisille naisille. Sitä sanaa näkee usein iltapäivälehdissä.

Pyöreä tarkoittaa sitä, että on liikakiloja, mutta moni ylipainoinen nainen sanoo mieluummin olevansa pyöreä kuin ylipainoinen. Jotkut pitävät itseään pyöreänä, vaikka lääkäri pitäisi sairaalloisen lihavana.

Parasta olla itselleen rehellinen. Ei sillä häviä mitään.

Jos vyötärö on n. 30 cm lantiota ja rintakehää kapeampi, vartalo on tiimalasi. Mitat 116/92/122 ja painoa 94 kg. Ihme ja kumma kyllä että ne läskit ovat jakautuneet niin tasaisesti, mutta näin asia on. Yhdenkään XL-mallin tai esim sen englantilaisen XL-missin jonka kuvia on täälläkin pyörinyt kroppa ei ole ollut yhtä hyvä lihavan naisen kropaksi kuin minulla. Valitan. Kuvaa en tänne laita, uskokoon ken uskoo.

• noin tuolleensa
        tiimalasi22 kirjoitti:

Jos vyötärö on n. 30 cm lantiota ja rintakehää kapeampi, vartalo on tiimalasi. Mitat 116/92/122 ja painoa 94 kg. Ihme ja kumma kyllä että ne läskit ovat jakautuneet niin tasaisesti, mutta näin asia on. Yhdenkään XL-mallin tai esim sen englantilaisen XL-missin jonka kuvia on täälläkin pyörinyt kroppa ei ole ollut yhtä hyvä lihavan naisen kropaksi kuin minulla. Valitan. Kuvaa en tänne laita, uskokoon ken uskoo.

Ei se mene tuolla tavalla. Tiimalasivartalo on mahdottomuus, jos ylipainoa on runsaasti. Mittasuhteilla ei ole enää merkitystä. Tiimalasivartalo = normaali naisvartalo kaikkein naisellisimmillaan. Paino on normaalin rajoissa tai muutaman kilon yli, ei enempää.

Onko nainen sinun mielestäsi tiimalasivartaloinen, jos mitat ovat 232/184/244?

• valitettavasti
        noin tuolleensa kirjoitti:

Ei se mene tuolla tavalla. Tiimalasivartalo on mahdottomuus, jos ylipainoa on runsaasti. Mittasuhteilla ei ole enää merkitystä. Tiimalasivartalo = normaali naisvartalo kaikkein naisellisimmillaan. Paino on normaalin rajoissa tai muutaman kilon yli, ei enempää.

Onko nainen sinun mielestäsi tiimalasivartaloinen, jos mitat ovat 232/184/244?

Näin se vaan on. Naisen vartalo nyt on järjettömiä muodottomuuksia lukuunottamatta lähes aina enemmän tai vähemmän tiimalasin mallinen. "Tiimalasivartalolla" tarkoitetaan kuitenkin jotain ihan muuta. Eli suurin piirtein normaalipainoista vartaloa, joka on mittasuhteiltaan poikkeuksellisen naisellinen.

Aivan samalla tavalla melkein kuka tahansa XXXL-kokoinen mies voisi kuvailla olevansa vartaloltaan "harteikas". Tottahan se on jos pelkkiä senttejä tuijotetaan.

• AnnKr

Olen 35 vuotias nainen, 162 cm, paino vaihtelee 39..42 kg. Harrastan aktiivisesti mm. joogaa, uintia ja lenkkeilyä. Mitenkään urheilulliseksi en omaa kroppaani koe, koska harrastukseni eivät painoa lukuunottamatta kovin paljoa kroppaa muokkaa. Enkä todellakaan ole mikään anorektisen mallinen. Minulla on liiveistä riippuen C/D-kuppi ja vyötärökin kuten naisella kuuluu olla. Saman pituinen, mutta 50-kiloinen kaverini laittoi treffi-ilmoitukseensa vartalokseen hoikka. Minun silmissäni hän on lähes lihava, mutta suurimpaan osaan naisista verrattuna tietysti melko hoikka. Olis vaan kiva kun ilmoitus kuvaisi edes karkeasti omaa ulkonäköä. Kaverini kanssa ollaan vartalomme ulkonöltä kuin eri planeetoilta, mutta molemmat ilmoituksessamme hoikkia.

• ei normi

jos on aikuinen nainen ja pituus 162 ja paino 40kg... tulee mieleen väistämättä anorektikko. Varsinkin jos se 50kg painava kaveri on mielestäsi jo läski. HUH HUH

• AnnKr
        ei normi kirjoitti:

jos on aikuinen nainen ja pituus 162 ja paino 40kg... tulee mieleen väistämättä anorektikko. Varsinkin jos se 50kg painava kaveri on mielestäsi jo läski. HUH HUH

En todellakaan muistuta minkään ulkonäkökriteerien mukaan anorektista. Minulla on kuitenkin lihakset ja muodot kunnossa. Ainoa hankaluus on vaatteita ostaessa, kun leikkaukset ovat yleensä putkulavartaloille tehtyjä. Jos löytää rinnoista sopivan paidan, niin muuten se muistuttaa telttaa. Melkein kaikkia ostoksia saa itse korjailla jälkeenpäin.

• Kateellisia
        AnnKr kirjoitti:

En todellakaan muistuta minkään ulkonäkökriteerien mukaan anorektista. Minulla on kuitenkin lihakset ja muodot kunnossa. Ainoa hankaluus on vaatteita ostaessa, kun leikkaukset ovat yleensä putkulavartaloille tehtyjä. Jos löytää rinnoista sopivan paidan, niin muuten se muistuttaa telttaa. Melkein kaikkia ostoksia saa itse korjailla jälkeenpäin.

Ylipainoiset puhuvat, ei kannata vetää hernettä nenään. Itse harrastan tanssia ja omat partnerit ovat kaikki olleet alle 45-kiloisia. Viidessä kympissä alkaisin jo huomautella laihduttamisen tarpeesta.

• !!!!!
        AnnKr kirjoitti:

Ihan takuulla jos pitävät paikkansa nuo luvut.
        Jos olisit sairaalahoidossa alle 40 kiloisena, et pääsisi sieltä sillä painolla pois.

Terv. hoitajamies

• AnnKr
        !!!!! kirjoitti:

Ihan takuulla jos pitävät paikkansa nuo luvut.
        Jos olisit sairaalahoidossa alle 40 kiloisena, et pääsisi sieltä sillä painolla pois.

Terv. hoitajamies

Samaa kuulee kyllästymiseen asti nuttura tiukalla olevien terveydenhoitajien suusta. Totta kai kun itse ei meinata tuolille mahtua.

Miten mielestäsi tullaan anorektiseksi ? Minä syön terveellisesti, kokooni nähden jopa runsaan puoleisesti. Kasvisvoittoisesti, mutta myös kalaa ja kanaa. Liikun paljon. Uin kolmisen kertaa viikossa pari tuntia, lenkkeilen viikossa ehkä kolme- neljäkymmentä kilometria. Työmatkapyöräilyt päälle.

Olen aina ollut hoikka, mutta joogan harrastamisen myötä paino tipahti viisi kiloa. Samassa ryhmässä on muitakin yhtä hoikkia. Joogaopettajani on minuakin hoikempi.

Eli kaikki me sairaalaan vai ? :). Suljetulle osastolle :))

• H o i k k a
        AnnKr kirjoitti:

Samaa kuulee kyllästymiseen asti nuttura tiukalla olevien terveydenhoitajien suusta. Totta kai kun itse ei meinata tuolille mahtua.

Miten mielestäsi tullaan anorektiseksi ? Minä syön terveellisesti, kokooni nähden jopa runsaan puoleisesti. Kasvisvoittoisesti, mutta myös kalaa ja kanaa. Liikun paljon. Uin kolmisen kertaa viikossa pari tuntia, lenkkeilen viikossa ehkä kolme- neljäkymmentä kilometria. Työmatkapyöräilyt päälle.

Olen aina ollut hoikka, mutta joogan harrastamisen myötä paino tipahti viisi kiloa. Samassa ryhmässä on muitakin yhtä hoikkia. Joogaopettajani on minuakin hoikempi.

Minusta kuulostaa siltä, ette te olette LAIHOJA!!

• Kielimiekkkonen
        H o i k k a kirjoitti:

Minusta kuulostaa siltä, ette te olette LAIHOJA!!

Sana 'laiha' tarkoittaa perinteisenä käsitteenä samaa kuin hoikka. Kyseessä on vain negatiivinen synonyymi. Julkisuudessa ko. sanalla on tietysti kaikennäköisiä mielleyhtymiä. Jos olet mielestäsi hoikka, olet samalla myös laiha. Jos et sitä ole, olet normaali. Näin yksinkertaisuudessaan.

• Anorexia nervosa
        AnnKr kirjoitti:

Kaiken lisäksi olet suht pitkä!!!
        Olen hoitanut sinua lyhyempää naista, joka painoi 40-42kg päivistä riippuen.Pituus n. 155cm(pääsi liikkumaan hoidon aikana vapaasti sisätiloissa. Ns. vapaakävelyä ei tietenkään ollut) Olen hoitanut "luurankoa", joka painoi pahimillaan 35kg, pituus 150cm. Et todellakaan VOI olla kaukana näistä!!
        Jos 162cm painaa n. 40kg kyseessä on selkeä anorektikko. Myös liikunnan määrä puhuu asian puolesta.
        Jooga sopii myös kuvaan. Perfektionistinen luonne.

• AnnKr
        Anorexia nervosa kirjoitti:

Kaiken lisäksi olet suht pitkä!!!
        Olen hoitanut sinua lyhyempää naista, joka painoi 40-42kg päivistä riippuen.Pituus n. 155cm(pääsi liikkumaan hoidon aikana vapaasti sisätiloissa. Ns. vapaakävelyä ei tietenkään ollut) Olen hoitanut "luurankoa", joka painoi pahimillaan 35kg, pituus 150cm. Et todellakaan VOI olla kaukana näistä!!
        Jos 162cm painaa n. 40kg kyseessä on selkeä anorektikko. Myös liikunnan määrä puhuu asian puolesta.
        Jooga sopii myös kuvaan. Perfektionistinen luonne.

42- kiloinen ja sairaalahoidon tarpeessa. Olipa taas provo viimeisen päälle.

Minä en todellakaan muistuta anorektikkoa minkään mittapuun mukaan ja omia liikuntasuoritteita vastaavia määriä ei tee kukaan sairaalahoidon tarpeessa oleva. Viimeksi olen ollut sairaslomalla...ööö.. vajaa kymmenen vuotta sitten.

Ehkä jos joku tukevarakenteinen ihminen laihduttaa näihin lukemiin, asia voi olla toinen. Minä olen aidosti hoikka ja hentorakenteinen. Eikä syömisen määräni ole mitenkään erityisen pieni. En vaan tunge suuhuni sellaista, mitä kroppa ei tarvitse tai käytä.

• Anoreksia
        AnnKr kirjoitti:

42- kiloinen ja sairaalahoidon tarpeessa. Olipa taas provo viimeisen päälle.

Minä en todellakaan muistuta anorektikkoa minkään mittapuun mukaan ja omia liikuntasuoritteita vastaavia määriä ei tee kukaan sairaalahoidon tarpeessa oleva. Viimeksi olen ollut sairaslomalla...ööö.. vajaa kymmenen vuotta sitten.

Ehkä jos joku tukevarakenteinen ihminen laihduttaa näihin lukemiin, asia voi olla toinen. Minä olen aidosti hoikka ja hentorakenteinen. Eikä syömisen määräni ole mitenkään erityisen pieni. En vaan tunge suuhuni sellaista, mitä kroppa ei tarvitse tai käytä.

Noilla painoilla ja tuolla pituudella ja liikuntamäärällä olet selkeä tapaus piste.

• Toktorix
        Anoreksia kirjoitti:

Noilla painoilla ja tuolla pituudella ja liikuntamäärällä olet selkeä tapaus piste.

Pienenä sivukommenttina, että anoreksia ei kuvaa ruumiinrakennetta, vaan on eräs syömishäiriöiden alatyyppi. Jos joku on hoikka luonnostaan ja syö riittävästi, ei sillä ole anoreksian kanssa mitään tekemistä. Kyllähän näitä keijukaisvartaloisia neitosia näkee tanssijoina, malleina ja muissakin luontaista hoikkuutta vaativissa ammateissa. Ei 40 kiloa ole kevyt- ja hoikkarakenteiselle naiselle mikään hälyttävän alhainen paino- tuollakaan pituudella. Poikkeuksellinen se toki on- mutta poikkeuksia hoikat ihmiset ovat kaiken kaikkiaankin.

• Tietää
        Toktorix kirjoitti:

Pienenä sivukommenttina, että anoreksia ei kuvaa ruumiinrakennetta, vaan on eräs syömishäiriöiden alatyyppi. Jos joku on hoikka luonnostaan ja syö riittävästi, ei sillä ole anoreksian kanssa mitään tekemistä. Kyllähän näitä keijukaisvartaloisia neitosia näkee tanssijoina, malleina ja muissakin luontaista hoikkuutta vaativissa ammateissa. Ei 40 kiloa ole kevyt- ja hoikkarakenteiselle naiselle mikään hälyttävän alhainen paino- tuollakaan pituudella. Poikkeuksellinen se toki on- mutta poikkeuksia hoikat ihmiset ovat kaiken kaikkiaankin.

Jos sinusta 40kg 162 cm nainen on tavallinen hoikka, et tiedä anorektikoista mitään. Oletko hoitanut anorektikoita?? Minä olen.

• Ihmistä
        Toktorix kirjoitti:

Et tunne, en minäkään, mutta kaikki puhuu puolestaan! Liikunnan määrä ja paino/pituus.
        Se mitä hän jättää kertomatta on tyypillistä anorektikoille.Sairaudentunnetta ei ole yhdelläkään anorektikolla, vaikka veriarvot viet eteen katsottavaksi. Vaikka sanoisit mitä.
        39kg!!! Mieti mitä kirjoitat!

• AnnKr
        Tietää kirjoitti:

Jos sinusta 40kg 162 cm nainen on tavallinen hoikka, et tiedä anorektikoista mitään. Oletko hoitanut anorektikoita?? Minä olen.

Hienoa, näinollen minusta ja... ööö.. ainakin viidestä tuttavapiiristäni olevasta naisesta on julistettu aneorektikoita :)). Pitää ihan printata tää viestiketju mukaan. Voidaan naureskella sille yhdessä, kun mennään tänään salilta syömään. Pitää ihan kysäistä ravintolassa, että löytyisikö listalta mitään anorektikoille sopivaa syötävää :))). Jäikin mainitsematta, että vaikka olen tarkka siitä mitä suuhuni laitan, olen kuitenkin älytön herkkusuu. Varsinkin Kiinalainen ja Intialainen ruoka vie kielen mennessään. Sinkkuna ei viitsi aina alkaa laittamaan ateriaa pelkästään itselle, joten tulee käytyä aika paljon ravintoloissa syömässä.

Kertokaas mistä ja miten se sairauden tunne saadaan aikaiseksi ?? Jos nyt painun tästä vastaanotolle, niin pitäisi olla jotain valitettavaa. Olisi pitänyt itse asiassa kai mennä sinne jo teininä. Olin 15..16 vuotiaana saman pituinen, mutta painoin reilusti alle 40. Silloin minulla ei tosin ollut mitään sen kummempia harrastuksia tai maailmankatsomuksia. Kunhan nyt olin vaan keskenkasvuinen.

Hohhoijaa näitä "ammattilaisia". Oletteko te edes ikinä nähneet hoikkaa naista ??. Kyllä minä uskon, että jos normaalikroppainen tai tukeva nainen laihduttaa itsensä minun painoiseksi, saattaa lähteä vaikka henki. Minä en saa itseäni taas lihotettua 50-kiloiseksi, vaikka mättäisin suuhuni käristemakkaraa aamusta iltaan. Ennen joogan aloittamista painoin n. 45 kg ja siihen aikaan en katsonut yhtään mitä suuhuni laitoin.

• ja HOIKKA ja 52kg
        AnnKr kirjoitti:

Hienoa, näinollen minusta ja... ööö.. ainakin viidestä tuttavapiiristäni olevasta naisesta on julistettu aneorektikoita :)). Pitää ihan printata tää viestiketju mukaan. Voidaan naureskella sille yhdessä, kun mennään tänään salilta syömään. Pitää ihan kysäistä ravintolassa, että löytyisikö listalta mitään anorektikoille sopivaa syötävää :))). Jäikin mainitsematta, että vaikka olen tarkka siitä mitä suuhuni laitan, olen kuitenkin älytön herkkusuu. Varsinkin Kiinalainen ja Intialainen ruoka vie kielen mennessään. Sinkkuna ei viitsi aina alkaa laittamaan ateriaa pelkästään itselle, joten tulee käytyä aika paljon ravintoloissa syömässä.

Kertokaas mistä ja miten se sairauden tunne saadaan aikaiseksi ?? Jos nyt painun tästä vastaanotolle, niin pitäisi olla jotain valitettavaa. Olisi pitänyt itse asiassa kai mennä sinne jo teininä. Olin 15..16 vuotiaana saman pituinen, mutta painoin reilusti alle 40. Silloin minulla ei tosin ollut mitään sen kummempia harrastuksia tai maailmankatsomuksia. Kunhan nyt olin vaan keskenkasvuinen.

Hohhoijaa näitä "ammattilaisia". Oletteko te edes ikinä nähneet hoikkaa naista ??. Kyllä minä uskon, että jos normaalikroppainen tai tukeva nainen laihduttaa itsensä minun painoiseksi, saattaa lähteä vaikka henki. Minä en saa itseäni taas lihotettua 50-kiloiseksi, vaikka mättäisin suuhuni käristemakkaraa aamusta iltaan. Ennen joogan aloittamista painoin n. 45 kg ja siihen aikaan en katsonut yhtään mitä suuhuni laitoin.

Niin, EHKÄ ihmiset sitten ovat kovin erillaisia. Minusta on silti outoa, että voisit muka 'syödä mässätä rasvamakkaroita' ja sitten vasta lihoisit "järkyttävään" 50kiloon?

Minä olen pituudeltani 162cm, harrastan liikuntaa 3-4krt/vko ja lisäksi fillaroin kaikki matkat jos vain mahdollista kesät-talvet.
        Painan 52kg ja olen kasvissyöjä, en syö ikinä mitään raskaita tai rasvaisia ruokia, tuskin paria kertaa vuodessa edes suklaata tms kylässä jonkun muu tarjoessa.

Kaikki ystäväni, tuttavani, työkaverini pitävät minua kovin hentona ja sirona. En omaa jenkkakahvoja tai pömppövatsaa, kuljen kesällä minimekoissa tai topeissa ihan mieluusti.

Hoikkuuteni ei kuitenkaan ole tullut helpolla, eli liikunta ja kevyt syöminen ylläpitää sitä. Jos laihtuisin tästä 10-15kg, olisin sairaan oloinen ja varmasti läheiset jo toimittaisivat sairaalaan. EHKÄ sinä olet sitten poikkeus?

• AnnKr
        ja HOIKKA ja 52kg kirjoitti:

Niin, EHKÄ ihmiset sitten ovat kovin erillaisia. Minusta on silti outoa, että voisit muka 'syödä mässätä rasvamakkaroita' ja sitten vasta lihoisit "järkyttävään" 50kiloon?

Minä olen pituudeltani 162cm, harrastan liikuntaa 3-4krt/vko ja lisäksi fillaroin kaikki matkat jos vain mahdollista kesät-talvet.
        Painan 52kg ja olen kasvissyöjä, en syö ikinä mitään raskaita tai rasvaisia ruokia, tuskin paria kertaa vuodessa edes suklaata tms kylässä jonkun muu tarjoessa.

Kaikki ystäväni, tuttavani, työkaverini pitävät minua kovin hentona ja sirona. En omaa jenkkakahvoja tai pömppövatsaa, kuljen kesällä minimekoissa tai topeissa ihan mieluusti.

Hoikkuuteni ei kuitenkaan ole tullut helpolla, eli liikunta ja kevyt syöminen ylläpitää sitä. Jos laihtuisin tästä 10-15kg, olisin sairaan oloinen ja varmasti läheiset jo toimittaisivat sairaalaan. EHKÄ sinä olet sitten poikkeus?

En minä nyt koe olevani mikään kovin harvinainen poikkeus kun tuttavista ja harrastuspiireistä löytyy yhtä hoikkiakin.

Mutta oikeesti, en usko että saisin itseäni lihotettua 50 kiloon vaikka söisin mitä. Siihen aikaan kun painoin 45, tuli käytyä mäkkäreissä ja popsittua välillä karkkia kaksin käsin. Olen toki aina ollut aikuisiässä kova liikkumaan. Aikaisemmin uin kilpaa ja pelasin mm. piirisarjatasolla tennistä. Olen kai tavalla tai toisella elämäntapaliikkuja. Joka päivä tulee harrastettua jotain liikuntamuotoa.

Sitä paitsi joogan perusajatus korostaa nimen omaan oikean ravinnon merkitystä sekä laadultaan että määrältään. Syön vähintään parin tunnin välein jotakin ja kaksi lämmintä ateriaa päivässä. Enkä ole mitenkään kovin tiukkapipoinen ruokavalioni kanssa. Vähän väliä tulee retkahdettua nauttimaan ihanista leivoksista kahviloissa istuksiessa :)).

• laita esimerkkipvä
        AnnKr kirjoitti:

En minä nyt koe olevani mikään kovin harvinainen poikkeus kun tuttavista ja harrastuspiireistä löytyy yhtä hoikkiakin.

Mutta oikeesti, en usko että saisin itseäni lihotettua 50 kiloon vaikka söisin mitä. Siihen aikaan kun painoin 45, tuli käytyä mäkkäreissä ja popsittua välillä karkkia kaksin käsin. Olen toki aina ollut aikuisiässä kova liikkumaan. Aikaisemmin uin kilpaa ja pelasin mm. piirisarjatasolla tennistä. Olen kai tavalla tai toisella elämäntapaliikkuja. Joka päivä tulee harrastettua jotain liikuntamuotoa.

Sitä paitsi joogan perusajatus korostaa nimen omaan oikean ravinnon merkitystä sekä laadultaan että määrältään. Syön vähintään parin tunnin välein jotakin ja kaksi lämmintä ateriaa päivässä. Enkä ole mitenkään kovin tiukkapipoinen ruokavalioni kanssa. Vähän väliä tulee retkahdettua nauttimaan ihanista leivoksista kahviloissa istuksiessa :)).

Laita joku esimerkkiruokalista vkosta ja syömisistäsi. Montako kcal syöt/ pvässä?

• Anorektikolla
        AnnKr kirjoitti:

Ole sairauden tunnetta. Sehän on koko ikävän sairauden "juoni". Vaikka heille esittäisi mitä tahansa todisteita sairaudesta, eivät he usko.
        Mut hei!! Mieti nyt vähän!! 39kg!! Jos olisit 150cm
        sinua pidettäisiin siltikin jo anorektikkona.
        Ja mikset usko ammattilaisia?? Ei se ole uskon kysymys enää tuossa kohtaa. Sanot mitä sanot, olet sairaalloisen laiha ihminen. Kuulutko kenties pro-ana-porukkaan?

• uusiksi :)

Jos sinne laitettaisiinkin vain
      XXS
      XS
      S
      M
      L
      XL
      XXL
      XXXL

• Mittari8888mato

Mikä on silloin hoikka? Kai se riippuu myös pituudesta?

• mielestäni parempi vaihtoehto

Tämäkin olisi parempi, kuin nykyinen jako. Mulla vaatekoko on nykyisin pääosin luokkaa M (mies 178-180/90), mutta tietyissä vaatekappaleissa voi joutua tyytymään vaihtoehtoon L. Ainakin housuissa. Vyötärö ei ole ongelma, vaan treenia saaneet reidet :( Housuissa pitää olla tilaa, jotta pystyy kävelemään kunnolla eikä mikään paikka hierrä/purista.

• kaippa
        Mittari8888mato kirjoitti:

Mikä on silloin hoikka? Kai se riippuu myös pituudesta?

se sitten hoikka ois S mallia

XXS XS on aikas laihoja

• 20+11
        mielestäni parempi vaihtoehto kirjoitti:

Tämäkin olisi parempi, kuin nykyinen jako. Mulla vaatekoko on nykyisin pääosin luokkaa M (mies 178-180/90), mutta tietyissä vaatekappaleissa voi joutua tyytymään vaihtoehtoon L. Ainakin housuissa. Vyötärö ei ole ongelma, vaan treenia saaneet reidet :( Housuissa pitää olla tilaa, jotta pystyy kävelemään kunnolla eikä mikään paikka hierrä/purista.

Minulla sama homma. Vyötärön puolesta menisi koot 30-31, mutta reisien takia pitäisi ostaa kokoa 34-35. Nämä housut jäävät kauppaan, kun niissä jää vyötärölle ja takapuolen kohdalle väljä teltta. Sama homma paidoissa. Puristavat hartioista ja siitä alaspäin ovat liian suuria.

Vaatetarjonnasta näkee miten huonossa kunnossa miehet keskimäärin ovat :).

• paras vaihtoehto

Niistä vaihtoehdoista normaali oli lähin, sun kirjoittamista rehevä olisi oikeampi, tai muutama kilo liikaa. Ne kilot on kuitenkin naisellisissa muodoissa eikä läskimakkaroissa, joten ehkä tuo rehevä olisi se minkä valitsisin. Ei ole koskaan treffeillä kukaan kommentoinut että normaali ei olisi oikein. Sitä tosin en tiedä ovatko he tänne tulleet kitisemään mutta en ainakaan sellaista vaikutelmaa ole koskaan saanut että olisin määritellyt vartalotyyppini heidän mielestään väärin.

• kokonaan :)

ilmoittamatta, kerrotaan vain mitat nehän on aika usealle miehelle ne tärkeimmät. Siis kuppikoko, housun koko, vyötäröympärys ja kaikki sellainen olennainen.

• tiimalasi22

Millä mitoilla sitten saa miehen? Jos siis vain mittoja seurataan. Onko 90/76/92 hyvä? Entä 95/92/100? Mikä pitää olla vyötärön ja lantion erotus ettei ole lihava? Entä jos erotusta löytyy mutta painaa silti 94? Ja naama kuin petolinnunpee..?

Eiköhän se ole aina parempi kun on kuva profiilissa tai hakee sitten suosiolla livestä seuraa. Ja jos joku, mies tai nainen menee treffeille kuvattoman kanssa, menee sinne sillä asenteella että vatassa voi olla mitä tahnsa..

• mitoisat...
        tiimalasi22 kirjoitti:

Millä mitoilla sitten saa miehen? Jos siis vain mittoja seurataan. Onko 90/76/92 hyvä? Entä 95/92/100? Mikä pitää olla vyötärön ja lantion erotus ettei ole lihava? Entä jos erotusta löytyy mutta painaa silti 94? Ja naama kuin petolinnunpee..?

Eiköhän se ole aina parempi kun on kuva profiilissa tai hakee sitten suosiolla livestä seuraa. Ja jos joku, mies tai nainen menee treffeille kuvattoman kanssa, menee sinne sillä asenteella että vatassa voi olla mitä tahnsa..

Älä murehdi mitoista.

Yleensä viehättäväksi vartaloksi mielletään sopusuhtainen vartalo, jonka rasvaprosentti ei ole yli normaalin.

Pullealla naisella voi olla viehättävämmät kasvot kuin missivartaloisella naisella.

Turha vaivata päätään tarkoilla mitoilla.

Yhdyn viimeisen ajatukseesi. Kun menee treffeille kuvattoman kanssa, on parasta varautua mihin tahansa.

• Reetta-Lumikki
        tiimalasi22 kirjoitti:

Juuri noin.

• mittoja...
        tiimalasi22 kirjoitti:

vaan esim, liivit 80D, housut M tai 38, vyötärö 84

• mittaust
        mittoja... kirjoitti:

vaan esim, liivit 80D, housut M tai 38, vyötärö 84

Vyötärö 84? Sehän on jo iso. Itse olin siitä kohdasta 84 kun painoin pitkälle yli 70 kg. Nyt 92cm ja painoa yli 90kg. Oletko mies kun et tiedä mitoista mitään? ?

• täytyy kertoa
        mittaust kirjoitti:

Vyötärö 84? Sehän on jo iso. Itse olin siitä kohdasta 84 kun painoin pitkälle yli 70 kg. Nyt 92cm ja painoa yli 90kg. Oletko mies kun et tiedä mitoista mitään? ?

siis 176cm

Kaikilla ei ole ampiaisvyötäröä :)

Mulla vyötärö 87cm vaikka en painakkaan kuin 70 kiloa :)

• heiiii :)

Tämä aihe on omiaan herättämään kuumia tunteita ja mukaan vedetään välittömästi omat asenteet ja mielipiteet. Yksinkertaisesta asiasta tehdään monimutkaisuudessaan naurettava. Ap taisi jossain ehdottaakin esimerkkikuvaa ilmoituksen laadinnan yhteydessä. Toinen vaihtoehto voisi olla kai vaatekoon yhteys luokitukseen.

Jos nyt otetaan se paljon keskustelua herättänyt naisenvartalo esimerkiksi... Suomalaisen missin vartalo edustaa tyypillisesti normaalia vartaloa. Kansainvälisen mallitypyn vartalo taas yleensä hoikkaa vartaloa. Ex-missit, kuten Janina tänä päivänä, ovat hyviä esimerkkejä statuksesta 'muutama kilo liikaa'. No.. tietysti Janinan tapauksessa saatettaisiin mennä jopa rehevän puolelle :). Pyöreän luokittelu on jo kai helpompaa.

Tosiasiahan se vain on, että suomalaisten vartalot ovat pääsääntöisesti tukevan puoleisia. Huonoista ruokatavoista johtuen nuoremmilla naisilla normaalivartalokin alkaa olla jo harvinaisuus. Ikävää katsottavaa, kun jalkaan kiskaistaan ässäkoon farkut ja vyötärön kauluksen yli tursuaa kymmenen kiloa ihraa. Treffi-ilmoitukseen merkitään takuulla normaali tai hoikka.

• H o i k k a

Minusta sieltä puuttuu ensimmäinen, joka on laiha. Minä olen hoikka, sillä normaali taas pitää sisällään kaiken maailman läskitkin. Ovathan he normaaleja. Kuka nyt tunnustaisi olevansa epänormaali. Siis ei mene uusiksi. Väitän edelleenkin olevani hoikka, mutta en laiha tai enkä ainakaan liian laiha. Edelleen siis hoikka.

• Fiimeil

Minusta ainakin silloin on oikeilla jäljillä, miten sitten itsensä on luokitellutkin, jos painaa yhtäpaljoin kuin kuvassaan tai vähemmän.

• mitään

Normaalipainoisen alarajalta ei kovin paljoa alaspäin voi tulla. Ei sinne mahdu kuin hoikka. Seuraavaksi tulee sisäelimet ja luuranko vastaan :). Turha sitä viimeistä kymmentä kiloa on lähteä enää pilkkomaan. Jos nyt haluaa olla väen vängällä hoikka, vaikka onkin kropaltaan normaali, tuskin siitä linnaan laitetaan. Eri asia sitten ollaanko rehellisiä vai ei.

• Historiaa

Itse asiassa koko ongelma sai alkunsa siitä, kun laihuudesta tuli kauneusihanne. Otettiin enenevässä määrin käyttöön termi hoikka. Samaan tapaanhan kaikki negatiivisia konnotaatioita sisältävät ilmaukset on korvattu positiivisilla synonyymeillä. Ei puhuta lihavista, vaan tukevista tai pyöreistä ihmisistä. Paremminhan tosiasioita kuvaisikin jos ruumiinrakenne-asteikon alkupää olisi muodossa "laiha..normaali..". Laihojen joukkoon ei olisi niin suurta tunkuakaan, kun asiat olisivat oikeilla nimillään.

Laihan ja normaalin välissä ei ole, eikä voikaan olla yhtään mitään. Normaalien painorajojen alapuolella oleva ihminen on alipainoinen eli laiha. Tai sitten hoikka- mitä ilmausta nyt halutaankin käyttää.

• ei minun

Sanot, että "Laihan ja normaalin välissä ei ole, eikä voikaan olla yhtään mitään" Kummallista mihin minä sitten joudun. Kukaan minut nähnyt ei sano vartaloani normaaliksi vaan kokonaisuudessaan hoikaksi. Vyötäröni on todella hoikka, muu osa minusta pikemminkin normaali. Itse sanoisin itseäni muodokkaan pyöreän hoikaksi. Että silleen. Nainen jolla ei ole vyötäröä, tän keskustelun mukaan siis laiha/hoikka ei välttämättä ole kyllä minusta hoikka vaan poikamainen. Jotain kyllä on laihan ja normaalin välissä ja se on hoikkavyötäröinen jota hoikaksi kutsutaan ...

• n24

Mielestäni olen normaali. Ei ole vaakaa niin en voi mitata, mutta ex-poikkiksen mielestä olen liian laiha joten mulla lukee hoikka. Ehkä muutekin miehet ajattelevat näin vaikka itse näen asian eritavalla.

• kyllä...

"Normaaliin" kastiin vaikka reisissä sekä perässä on JÄRKYTTÄVÄSTI SELLULOOSAA... :/

Itse näen reiteni kamalana pullamössönä ja ystävät (jotka ovat rehevämpiä kuin minä) sanovat minua hoikaksi, MUTTA.. kun vertaan itseäni yleensä niihin 20-vuotiaisiin tyttösiin ja itse olen kohta 40v, niin kait se maan vetovoimakin on tehnyt oman tehtävänsä... ainakin siihen uskottaudun... :D

• L-koko

toki erinomainen, mutta jos ihmisillä ei oikeasti elämässä ole muuta tehtävää, kuin "punnita" toisia ihmisiä painon perusteella, niin kyllä se maailmanloppu tulee ihan kohta :)

• Läski Mamma 47

missäs se on?

• sopisi........

joukkoon vatsakas, joita on lähes jokainen mies. Ei ole montaa normaalipainoista heppua treffipalstalla. Ja nyt tarkoitan ikäryhmää 40 -->. Lähes jokaisella n.15 kiloa liikaa, ja napa roikkuu kuvissa vyön päällä, ja silti ihan pokkana laitettu "normaali" ruumiinrakenne. Ja tästä nyt puuttui vielä äijät joilla on järkyttävät naamaheltat.....

• lähes jokaisella

"Lähes jokaisella n.15 kiloa liikaa, ja napa roikkuu kuvissa vyön päällä, ja silti ihan pokkana laitettu "normaali" ruumiinrakenne."

Jos lähes jokaisella on n. 15 kiloa liikaa, se on normaalia. ;-)

• silloinhan
        lähes jokaisella kirjoitti:

"Lähes jokaisella n.15 kiloa liikaa, ja napa roikkuu kuvissa vyön päällä, ja silti ihan pokkana laitettu "normaali" ruumiinrakenne."

Jos lähes jokaisella on n. 15 kiloa liikaa, se on normaalia. ;-)

jokainen nainenkin palstalla on normaalipainoinen :) nää napavyöheput sitten etsii niitä 40kg normaalivartaloisia 175 centtisiä :)

• Banina

Itse en varsinaisesti edes tiennyt mihin kategoriaan kuuluin. Olen normaalipainon ylärajoilla, mutta lääkäri määritteli vartalotyypikseni "normaali". Tuo normaali tuo mieleeni ei_kauhean_urheilullisen ihmisen, mutta minulla taas suurin osa massasta koostuu lihaksista: olen ryhdikäs ja suht timmikin. Mutta silti minussa on pari kiloa ylimääräistä. Minuun on kuitenkin "langennut" miehiä, jotka ovat hakeneet hoikkaa seuraa (tämä on tullut esille herran ilmoituksessa selvästi), eli heillekin olen kelvannut... Kai siihen vartalotyyppiin vaikuttavat muutkin asiat kuin paino.

Nykyäänhän on vielä vallalla vartalotyyppi "laiha läski", eli normaalimittainen, tai jopa hoikka, jonka kaikki massa koostuu läskistä. Mihin he sitten kuuluvat?

• normaali muodokas

minä painan 78 ja miehet pitää minua normaalina tai jopa hoikkana, mutta muodokkaana. Kyse on kuitenkin mittasuhteista, että miten ne kilot on asettuneet. ;)

• aika vaikea

Hoikka - on nomraalipainon alarajalla, ei alapuolella. Alapuolella oleva on alipainonen. Mutta mallimaailma on sotkenut asian niin että alipainoista pidetään hoikkana. Hoikka on NORMAALIPAINOINEN.

Normaali - Normaalipainoinen, eli normaalipainon keskipaikkeilla, voi olla jopa ylirajalla. Ei sanottavasti mahaa ei miehellä, eikä naisella

Muutama kilo liikaa - jossakin, yleensä vyötäröllä. Eli naisella voi olla vyörtärö jo suurentunut, samoin miehellä on mahaa. Tarkoittaa painoindeksissä yleensä normaalipainon yläpuolella olevaa lievää ylipainoa.

Rehevä - Rehevä on minun mielestä aika epämääräinen ilmaus, sillä minusta rehevästä tulee mieleen Rubensin naiset. Sanoisin, että lievän ylipainon ja ylipainon rajalla. Mikä olisi miehestä rehevä? Huono ilmaus kuvaamaan miestä.

Pyöreä - Pyöreä on minustakin aika epäselvä. Miehellä pyöreä voi olla tosi lihava, naisellakin ehkä, sellainen ullatapaninen. Mutta toiseaalta nainen voi kokea itsensä pyöreäksi, vaikka olisi siro, tiimalasivyörtäröinen. Pyöreys on lähinnä raajoissa kuten käsivarsien pyöreytenä, isoina rintoina ja pyöreänä takapuolena.

Ei ole selkeä ollenkaan.

• 1819

"Urheilullinen on taas ihan oma lajityyppinsä. Paino saattaa olla harrastuksesta riippuen alipainosta reiluunkiin ylipainoon. Verraten vaikkapa kestävyysjuoksijoista tai balettintanssijoista kehonrakentajiin."

Varmaan se kaikissa vartalotyypeissä on samanlaista, mutta mitä mä tuolla olen urheilulliseksi itsensä esitelleitten kuvia(niitä missä näkee rakenteen) katsellu, niin 90% niistä voisi mun mielestä korjata sen joksikin muuksi. Katsojan silmässähän se tietysti on.

• Ei silloin ei ikinä

Huhhuh, miten ulkonäkökeskeistä nettitreffailusta on tullut. Pyytäkää heti kirjoittelukumppanilta viimeaikainen valokuva (siis kuvam jonka ominaisuuksissa näkyy kuvauspäivämäärä), jos se noin kamalaa on.

Itse olen totaalisen kyllästynyt siihen, että ihmisiä luokitellaan täysin ulkonäön perusteella. Olin vielä vuosi sitten ylipainoinen, painoin 88kg (pituus 160cm). Nyt olen laihtunut niin, että paino on 64kg ja pyrkimys on vielä pudottaa 5kg. Tiimalasivartaloni olen saanut jo takaisin ja rinnoissakin on vielä mukavasti täytettä.

Kun minulla vuosi sitten oli ilmoitus Suomi24:ssä, jossa ei ollut painotietoja, niin monet miehet kirjoittelivat kyllä ummet ja lammet, mutta kuvan nähtyään sitten totesivat, että "ei me ehkä ollakaan samalla aallonpituudella".

No, nyt olen taas laittanut ilmoituksen, eri nimimerkillä ja edelleen ilman painotietoja. Monet noista miehistä, jotka vuosi sitten ottivat yhteyttä ja sitten hylkäsivät, pyörivät edelleen palstalla. He ovat ottaneet minuun yhteyttä tai sitten minä heihin ja kuvani nähtyään ovat poikkeuksetta hinkuneet treffeille.

Treffeillä nämä tyypit ovat hehkuttaneet, kuinka upea olen: mukava luonne, hauska huumorintaju, fiksu ja mitä kaikkea. Ja hyvännäköinenkin kuulemma. Kaikki tähän mennessä tapaamani ovat ehdottaneet perään uusia treffejä. Tässä vaiheessa olen kaivanut vanhan kuvani esiin ja todennut, että olen ihan sama paketti kuin vuosi sitten, vain n. 20kg hoikempi. Olen todennut, että halusin vain tavata näyttääkseni miehelle, minkä mahdollisuuden vuosi sitten menetti. Että ei kannattaisi niin olla sen ulkonäön perään...

Osa näistä miehistä on tajunnut olla häpeissään. Mutta yli puolet on vielä viestitellyt jälkeenpäin, että eikö voitaisi tavata uudelleen kaikesta huolimatta. Silloin olen vaan todennut, että sori, sulla ei riitä enää ulkonäkö mun vaatimustasoon, eikä etenkään luonteen mukavuus.

• jjjiiyt

Unohdit ksitteen "pienikokoinen". Pienikokoisen, hoikan ja normaalin välille voi joissain tapauksissa olla vaikea vetää rajaa. Itsekin olen pari kiloa alipainoinen (johtuen vartaloni kevyestä rakenteesta: en ole ikinä laihduttanut!) ja koen oikeastaan olevani kaikkea noista kolmesta samaan aikaan. Olen hoikka, mutta normaali ja vaatekokoni on yleensä S eikä mikään XXS, mutta toisaalta joku voi pitää minua myös pienenä. Mutta mitä väliä noilla oikeastaan on? Kyse on usein muutamista kiloista tai ihmisen vartalonrakenteesta. Ei mikään suuri juttu

• Nainen

Miehet ovat sanoneet minulle et kelpaa ,kun olet rotevaluinen.Olen pahoittanut mieleni siitä todella pahasti.Kukaan ei voi valita itse minkä kokoiset luut saa.Minusta ei tule ikinä 50 kiloista.Minulla isommat luut ,kun naisilla yleensä on.Miesten naisihanne on siroluiset naiset.

• ,,,,,,,

Itse en ole mitään laittanut kun koen olevan hoikan ja normaalin välillä niin, että on ihan tulkinnasta kiinni kumpi..

• Shole

Mitäs jos listaan lisättäisiin "olosuhteisiin nähden normaali" :D

• Pullukka vai tikku

Todella epämääräisiä nuo hoikkuutta tai lihavuutta kuvaavat käsitteet. Sama juttu jokaisella treffipalstalla, joita olen törmännyt. Erityisesti ihmetyttää miksi tukevimmille on niin monta termiä käytössä, mutta normaalipainon alapuolella on yleensä vain yksi ilmaisu.

Henkilökohtaisesti on kuitenkin häirinnyt eniten jo normaalin suuri vaihteluväli. Kyllähän ulkomuodossa on jo valtava ero painoindekseillä 20(18?) ja 25, vaikka indeksi ei 100% luotettava mittari olisikaan. Tästä syystä olen palstoilta etsinyt ainostaan hoikkia. Todellisuudessa kaikki itsensä hoikaksi ilmaisseet eivät oikeasti, ainakaan minun mielestä (indeksi alle korkeintaan 20) ole hoikkia. Omaksi vahingokseni myös "normaalien" joukossa on hoikkia, heitä on lähes mahdotonta seuloa isosta joukosta. Ei hoikkuus/lihavuus tietenkään ole ainoa valintakriteeri, mutta hyvin oleellinen monille. Vaikea olisi sietää itseä tuhdimpaa naista, vaikka jokaisesta löytänee jotain hyvää.

Olisi toivottavaa saada kaikille käytettäville käsitteille mahdollisimman yksiselitteiset määritelmät, tai ottaa painoindeksi käyttöön painon tilalle/rinnalle. Jos laajennetaan ulkomaille, niin käsitykset esim. hoikkuudesta saattavat heittää vielä enemmän.

• eppu epänormaali

Normaali = kaikkea mahdollista kunhan ei ole esim. sarvet tai siivet selässä tms.

• Eipä pitäis tosiaan olla ongelmaa laittaa mitä oikeesti on.. Oon itse kolmen ipanan jälkeen laihtunu sen plus 20kg :D mut on Viel muutama kilo ylimääräst tai jotain..

Tosin nykyään jollei miellytä ni voi voi, ei mahda mitään.
      Toki ne ipanat vaikuttaa myös ;)

• muut kriteerit

onpas tärkeät kriteerit:) muutama kilo sinne tai tänne sulkee parisuhteen pois....
      eikös ole aika pinnallista touhua? eipä ihme että olette treffipalstalle päätynyt naista valkkaamaan "postimyynnistä" Lyön vetoa että valkkaatte vielä kahden vuoden päästäkin....jos vaikka paino indeksi ei kerrokaan totuutta:)

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      30
      5842
    2. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      14
      4404
    3. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      3247
    4. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      52
      2981
    5. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      339
      1569
    6. Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista

Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas
      Ikävä
      86
      1338
    7. Haluaisin lähettää sulle viestin

Mutta en enää uskalla. Miehelle.
      Ikävä
      68
      1313
    8. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      232
      1216
    9. Miellytänkö sinun silmää?

Varmaan ainakin vähän, jos tykkäät minusta. Siis jos tykkäät.
      Ikävä
      79
      1169
    10. Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.

Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul
      Maailman menoa
      401
      1161
    Aihe