Borrelioosi yleistyy

Puutiainen

Ikäviä nuo punkit. Levittävät aivokuumetta ja borrelioosia. Itsekin sain borrelioosin neljä vuotta sitten. Niska ja selkä olivat kipeänä useamman päivän ilman varsinaista syytä. Menin lääkäriin ja punkin purema löytyi hartiasta, mutta pureman ympärillä ei ollut sitä tyypillistä rinkulaa. Sain antibiootit ja oireet hävisivät.

Nyt borrelioosi on yleistymään päin.

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Borrelioosi yleistyy Suomessa luultua nopeammin/1135238229731

30

12970

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • määräsi...

antibiootteja, jos kerran lääkettä ei ole. ei pitäisi lääkäreiden määrätä niitä kaikenlaisiin vaivoihin... häviää pian teho antibiooteista.

no joo. borrelioosi on ikävä tauti ja voi uusiutua vuosien päästä. siinä mielessä hyvä että hoidettiin kuntoon.

• BoRelioo

Olipas taas "ammattimainen" kommentti ihmiseltä, joka ei tiedä asiasta mitään. Ei pidä kommentoida, jos ei mitään mistään ymmärrä.

• sairas vieläkin

Hei.
      Onnellinen jos et oo enää sairas olen itse sairastanut 23 vuotta ja todennäköisesti on kohta työkyvyttömyys edessä ja normaali elämä on tipotiessään jo monta vuotta sitten. Ja olen vain kolmekymppinen

tuolta voi tautiin tutustua lisää http://www.geocities.com/gallisto1/suomenlyme

• voi-sua

No kuulostaapa kummalliselta. Borrelioosibakteeriin on kyllä antibioottia ja vasta-aineiden osoittamisesta verestä pystyy arvioimaan tuoreen tai vanhan tartunnan, jos on tartuntaa lainkaan. eri asia on sitten virussairaudet, joita myös punkit voivat levittää.

• hassu

Eivät vastaaineet vielä näy, joten on odotettava ainakin kolme viikkoa, että ne ehtivät muodostua.
        yleensä se kolme viikkoakin on liian lyhyt aika.
        Lääke tosin on olemassa.

• borrelioosi infektion saanut
        hassu kirjoitti:

Eivät vastaaineet vielä näy, joten on odotettava ainakin kolme viikkoa, että ne ehtivät muodostua.
        yleensä se kolme viikkoakin on liian lyhyt aika.
        Lääke tosin on olemassa.

Lääkettä todellakaan ei ole olemassa borrelioosiin,aivokuumeeseen vain ennakkoon otettu rokotus,antibiootit lähinnä Amoxin saattaa auttaa borrelioosiin???,tai sitten ei,ihan pitkälti arpapeliä,jos rengas on tullut.Tai sitten se lääke on vain sinun tiedossasi.

• hassu
        borrelioosi infektion saanut kirjoitti:

Lääkettä todellakaan ei ole olemassa borrelioosiin,aivokuumeeseen vain ennakkoon otettu rokotus,antibiootit lähinnä Amoxin saattaa auttaa borrelioosiin???,tai sitten ei,ihan pitkälti arpapeliä,jos rengas on tullut.Tai sitten se lääke on vain sinun tiedossasi.

Jonkinverran kuitenkin, vaikka vastauksesi oli hieman epäselvä, niin juuri amoxin on lääke borrelioosiin ja aivokuumeeseen TBE on saatavilla rokotus ja jonkinlaista hoitoakin, vaikka itse varsinaista parannuskeinoa ei vielä ole löydetty.
        Nyt on kuitenkin kyse lähinnä borrelioosista, joka on parannettavissa, vaikkakin hoito saattaa olla hyvinkin pitkä ja on mahdollisimman alkuvaiheessa aloitettava.
        Juuri alkuvaiheessa testit eivät välttämättä osoita mitään, joten hoito saattaa viivästyä ja pitkittyä.
        Rengasta ei edes välttämättä aina tule, kuitenkin jos puremasta tuleva jälki näkyy kauan, niin kannattaa harkita testiä.

Lisää tietoa:
        http://www.punkkiklinikka.fi/tbe.html

• vain haittaa

Ja rokotuksistakin on vain haittaa. Koko kesä meneekin sitten pää sekaisin ollessa, jos on erehtynyt ottamaan punkkirokotuksen.

• Mä oon ottanut jo kolmena kesänä punkkirokotuksen eikä mun pää oo yhtään enempää sekasin kuin ennenkään....

• asdasdasdasdasdasdasdasdasd...

jumalauta! meneekö punkkirokotuksesta sekaisin? heti tänne pari ruskullista :D tulis halvaksi kun ei tarvis ostaa kaljaa koko ajan :D

• Blackened91

mä en saanu mitää, vaikka punkki oli kiinni pohkeessa... :)

• ................

Nykytietämyksen mukaan Borreoloosi voi olla, vaikka verikokeessa ei näykkään vasta-aineita. Tällaisia tapauksia on suomessa paljon, jotka sairastavat ja hoitoa ei ole. Sairaus on piilevänä vuosikausia ja puhkeaa sitten joskus, vaikka alkuperäinen tartunta olisikin hoidettu antibiooteilla.

• Blackened91
        ................ kirjoitti:

Nykytietämyksen mukaan Borreoloosi voi olla, vaikka verikokeessa ei näykkään vasta-aineita. Tällaisia tapauksia on suomessa paljon, jotka sairastavat ja hoitoa ei ole. Sairaus on piilevänä vuosikausia ja puhkeaa sitten joskus, vaikka alkuperäinen tartunta olisikin hoidettu antibiooteilla.

No kuolen varmaa sitte jossai kakskymppisenä borrelioosiin...

• totesi että

vain joka 4.s punkki kantaa borrelioosia,joten eipä sitä puremasta kaikki sairastukaan.

Itsellä oli monena eri kesänä punkki purrut koipeen,ja suuri jälki niistä tietenkin aina pohkeeseen tuli,mutta en aluksi tiennyt mikä sen oli aiheuttanut,kunnes labrakokeissa(jotka otettiin alunperin keuhkokuumeen vuoksi) myöhemmin selvisi että kyseessä oli borrelioosi joka omituiset oireet oli jo parin vuoden ajan aiheuttanut.

Olin tuota aiemmin käynyt jopa hermorata tutkimuksissa sairaalassa,kun oireina oli kauan ollut alaraajojen puutuminen,omituiset puutumiset käsissä,puristusvoiman katoaminen(ei pysynyt mikään tavara käsissä),ja tasapaino häiriöt.

Lumbaalipunktiossa kävin,jossa selvisi ettei borrelioosi ollut hermostoon päässyt,joten tautia hoidettiin kuukauden antibioottikuurilla..tosin luin jostain että Borrelioosi on tauti,joka voi jemmata itsensä elimistöön..ja vusienkin päästä sieltä alkaa oireileen.

• hetsu01
        ................ kirjoitti:

Minun tietääkseni kaikki punkit ei levitä tauteja. Itselläni maalla lapsena asuneena oli usein punkkeja jos jossain. Kuitenkaan mitään tauteja ei tullut. Minun tietääkseni punkilla täytyy olla se tauti mitä se levittää, borrelioosi tai joku muu sairaus ennenkuin se voi tartuttaa. Tietääkseni se rengas olis merkki siitä että punkilla oli borrelioosi.

• työkyvyttömyyseläkkeellä

Elelen lähes erakkona,ihmiset karttavat kuin olisin vaarallisen taudin levittäjä.Tulee korviin juttuja loisija,luuseri,pummi jne. Kukaan ei ole osakekirjojani ja pankkitiliäni nähnyt,ne ovat eri paikkakunnalla missä asun.
      Olen rakentanut strategian,tutustun uusiin ihmisiin muualla ja pidän suuni kii sairaudestani,ei mun täällä tarvi välttämättä keikkua,ja paikkakuntaa voi vaihtaa hyvinkin helposti nyt kun on jäänyt tavallaan yksin, Savossa selkäänpuukottajia riittää,naapurit tietävät sun asiat paremmin kuin sinä itse.Kun tyhmyys on pysyvää vaikka borrelioosista tietoa on saatavilla mutta kaikille se ei mene kaaliin,siis sopeutukaamme ja ymmärtäkäämme heitäkii.

• asdasdasdasdasdasdasdasdasd...

no savolaiset on juntteja sen tietää pikku lapsetkin, niinhan opetetaan jo peruskoulussa, että savolaisista ei kannata perustaa tuon taivaallista :DDD

• canape

ymmärrän. Sain purema 3 vuotta sitten, eikä näkyviä oireita . Lääkärit ei ottanut tiettyä koe, kun se oli kallis ja piti lähettää muualle tutkittavaksi. Vaikka sain pureman Ahvenanmaalla, missä nää pahimmat punkkisairaudet piileskelivat. Sain aivokuume ja olin viittä vailla kuolemaa. Sen jälkeen särkee ja kaikkea muuta ihmeellistä, ja työkyvytön. En tämän sairaalan huonoa tutkimusen takia pääsee edes eläkkeelle. Se olisi kun tunnustaisi omaa virheittään....

• alköaskd

koirat nuo maanvaivat tuo ihmisten lähelle, ei ne muuten tartu ellei ryve jossain kaislikossa. jos haluat 99% tartunnan niin anna koiran nukkua sängylläsi ja älä siivoa kämppää viikon välein. pienin punkki jolta tartunnan voi saada on alle puolimillinen.

• lea11

turhaan syytät koiria .olen saanu mustikka reissulta neljä kertaa punkin itseeni ,joten höpö höpö sanon minä enkä ryve kaislikossa ikinä.en omista koiraa

• mustikassa
        lea11 kirjoitti:

turhaan syytät koiria .olen saanu mustikka reissulta neljä kertaa punkin itseeni ,joten höpö höpö sanon minä enkä ryve kaislikossa ikinä.en omista koiraa

Niin ja missäpäin?

• Metsästäjä75

Ei ne punkit siellä kaislikossa ole vaan rantametsissä enimmäkseen ja kosteissa heinikoissa, suorasta auringonpaisteesta ei tykkää ollenkaan, ja kunnon suojautuminen pukeutumisella auttaa kummasti asiaa ja apteekista saa niitä punkki pihtejä joilla sen ötökän saa kiertämällä nätisti irti.

• Justiina

Minulla ollut kaksi viikkoa todella kipeä olo. Alkoi leuka/kaulasäryllä (syöminen teki kipeää), päänsäryllä ja kovalla jalkakivulla. Nyt on leuan alus puutunut. Borreverikoe tehtiin eilen, on harmillisen pitkä aika odotella vastausta vielä viikko... En ole huomannut, että minua olisi punkki purrut. Mutta muistin sitten, että minulla on ollut kädessä monta viikkoa jonkun ötökän pistojälki sellainen kolikon kokoinen läntti joka näkyy vieläkin hyvin hailakasti. Jälki ei muistaakseni kutissut laikaan, jonka kyllä paarman tai mäkäräisen pisto tekee. Onko muilla ollut samanlaisia oireita?

• Tyhymä

Saako ihmiseen kiinnittyneen punkin poistaa koirille tarkoitetulla punkinpoistajalla, vai tarvitseeko tähän erikseen jonkun ihmisille tarkoitetun "välineen"?

• Blackened91

pihdeillä vaa kiinni, ja sitte kai pyöritetää se ***** irti...

• hassu

Ja vielä oman kuvionsa muodostavat Suomen lääkärit, jotka ovat sen hoidossa aivan jälkijunassa, eli tumpeloita.
      Jos meillä osattaisiin edes välttävästi hoitaa sitä, niin ihmiset joille se on tarttunut pärjäisivät mainiosti, mutte ei onnistu Suomessa.
      Lääkärit määräävät vain kahden viikon antibioottikuurin, kun oikeasti vähintään kuukausi olisi tarpeen.
      Sain itse tartunnan viime kesänä ja hoito oli liian lyhyt, 2viikon resepti, mutta onneksi otin asioista selvää ja kävin vaatimassa lisää samaa rohtoa, vieläpä vahvempana annostuksena.

tauti on selainen, jonka kanssa ei kannata leikkiä, tai olla välinpitämätön, sillä se voi tuhota koko loppuelämän.

Taas tänä kesänä purema, samasta venerannasta, kun viimevuonnakin, tosin ilman ylimääräisiä jälkiä, sen ympärillä.
      Tsekataan myöhemmin mahdollinen vastaainepitoisuus.

Meidän lääkärikuntamme on aivan alkeissa tämän taudin hoitamisessa, joten ottakaa itse selvää ja vaatikaa kunnon testit, tai hoito, riittävän pitkäksi aikaa.

Jenkeissä on tutkimukset huomattavasti edellä meitä ja samoin maailmanlaajuisesti hoitosuositukset "pidemmät".
      Lisäinfoa täältä englanniksi:
      http://www.ilads.org/

• protokolla

Olen samaa mieltä edellisen kanssa. Haluan kuitenkin tehdä tunnetuksi erään protokollan joka on hyvin suosittu hoito kaikenlaisiin kroonisiin sairauksiin (myös borrelioosiin), sen nimi on Marshallin protokolla. Sitä hoitoa ei tietenkään anneta Suomessa, koska täällä ollaan kivikaudella.

http://www.marshallprotocol.com/

Borrelioosin hoidossa käytetään Suomessa esim. doksisykliiniä, mutta se voidaan tyrmätä oitis tehottomana antibioottina. Niinikään suonensisäisesti annetut hoidot ovat tehottomia. Antibiootteja ei myöskään saa annostella liian korkeina annoksina, jota säännönmukaisesti tehdään.

Jos joku on kiinnostunut siitä miten kroonisia sairauksia (mukaanlukien borrelioosi) voidaan hoitaa, sekä niiden taustaa, niin tervetuloa osoitteeseen:

http://th1.ktd.krakow.pl/

• amerikkalaisia

suosituksia ei voi suoraan soveltaa Suomeen, koska Amerikassa on paljon vaarallisempia ja pahempia borrelioosikantoja. Siellä pitääkin hoitaa eri lailla kuin Suomessa, kun ei hoito tepsi niihin amerikkalaisiin kantoihin yhtä hyvin. Hesarissakin oli eilen virheellinen käsitys asiasta.

• tietoa
        amerikkalaisia kirjoitti:

suosituksia ei voi suoraan soveltaa Suomeen, koska Amerikassa on paljon vaarallisempia ja pahempia borrelioosikantoja. Siellä pitääkin hoitaa eri lailla kuin Suomessa, kun ei hoito tepsi niihin amerikkalaisiin kantoihin yhtä hyvin. Hesarissakin oli eilen virheellinen käsitys asiasta.

aiheesta tässä:

http://www.geocities.com/gallisto1/LYMEN_BORRELIOOSI.html

• Anonyymi

Jarmo Oksi: Borrelioosin Valelääkäri

On täysin käsittämätöntä, että Suomessa borrelioosin hoito on näin retuperällä. Onko tämä tilanne todella seurausta yhden miehen, Jarmo Oksin, vaikutusvallasta? Tämä "professori", joka väittää tietävänsä kaiken borrelioosista, levittää harhaanjohtavaa ja suorastaan vaarallista tietoa, joka on vaikuttanut vakavasti suomalaisten käsitykseen tästä taudista. Hänen uskomuksensa siitä, että borrelioosi on helposti hoidettavissa kolmen viikon doksisykliinillä, on täysin virheellinen ja vaarantaa potilaiden terveyden.

Vaaralliset Väitteet
      Oksin väitteet borrelioosin hoidosta ovat johtaneet siihen, että monet potilaat eivät saa tarvitsemaansa hoitoa. Levinnyt borrelioosi vaatii usein pitkäkestoista yhdistelmäantibioottihoitoa, mutta Suomessa lääkärit pelkäävät määrätä näitä hoitoja joutumatta Oksin kaltaisten "asiantuntijoiden" hampaisiin. On täysin käsittämätöntä, että joku voi nukkua yönsä rauhassa tietäen, että hänen levittämänsä väärät tiedot ovat aiheuttaneet valtavaa kärsimystä ja pilanneet tuhansien ihmisten elämän. Jarmo Oksi on borrelioosin valelääkäri, jolta tulisi viipymättä poistaa oikeudet harjoittaa lääketiedettä.

Potilaiden Kertomukset
      Tuhannet suomalaiset kärsivät borrelioosin vuoksi, mutta heidän tarinansa jäävät kuulematta. Tässä on muutamia kertomuksia, jotka osoittavat, kuinka vakava tämä tilanne on:

Potilas 1:
      "Sairastan Lymen tautia eli kroonista borrelioosia. Hoitamattomana se oli yli viisi vuotta. Tällä hetkellä olen sairaseläkkeellä. Jos tauti olisi hoidettavissa helposti antibiootein, olisin parantunut! Olen saanut vuoden 2009 jälkeen useita erilaisia antibiootteja erilaisiin tulehduksiin. Sairauslistani: keuhkokuume, varpaiden verenkiertohäiriöt (mustat varpaat), hengitysvaikeudet, vatsaoireita, hahmotusvaikeus, tasapainohäiriöt, keskushermostoataksia, migreeni, nivelien tulehdukset jne. Useampaan kertaan vuodessa olen ollut sairaalahoidossa."

Potilas 2:
      "Minulla on kroonisia tulehduksia ja nivelkipuja. Syön antibioottikuureja nyt melkein yhtenään. Viimeisen kuurin lopulla minulla tuli haittavaikutuksia: dehydraatiota, kasvojen poltetta, ohimokipua, ja silmän pistoksia kuin neulalla olisi pistetty. Hoitoni ja tutkimukseni ovat ihan hajallaan eri lääkäreillä. Oksilta en saanut mitään apua, en mitään kokeita. Valtonenhan ei ole kai enää lääkärinä."

Potilas 3:
      "Surullista tässä taudissa on, että terveyskeskuksestamme ei saa mitään apua tähän sairauteen. Ainoa hoitava taho on yksityislääkäri. Itse käyn Järvenpäässä Mikko Oikkosella. On ihan yleislääkäri, mutta olen saanut apua tämän sairauden hoitoon. Vaikka ei olisi rahaa käyttää yksityislääkäriä, on pakko ja olen luopunut kuntoutuksesta, koska siihen eivät rahat riitä."

Todellisuus on Kauheampi
      Todellisuus on, että borrelioosi voi levitä ja aiheuttaa kroonisia, vakavia oireita, joita lyhyet antibioottikuurit eivät kykene parantamaan. Krooninen borrelioosi ja siihen liittyvät komplikaatiot, kuten biofilmit, vaativat erityistä huomiota ja hoitoa, joita Suomessa ei tällä hetkellä ole tarjolla. On käsittämätöntä, että valtavan määrän tieteellistä näyttöä ja potilaskokemuksia voidaan yksinkertaisesti sivuuttaa.

Jarmo Oksi, ja hänen kaltaisensa, ovat vastuussa tästä terveyskatastrofista. Heidän väärät uskomuksensa ja vaaralliset väitteensä ovat aiheuttaneet kärsimystä, invaliditeettia ja jopa kuolemia. Oksin tulee joutua vastuuseen teoistaan, ja hänen lääkärinoikeutensa on poistettava välittömästi. On aika, että Suomi ottaa borrelioosin vakavasti ja tarjoaa potilailleen asianmukaista hoitoa ennen kuin on liian myöhäistä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      173
      10121
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      52
      3395
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      49
      3143
    4. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      64
      2815
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      203
      2179
    6. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      116
      2153
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      25
      1983
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      66
      1600
    9. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      22
      1376
    10. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      112
      1346
    Aihe