Alhainen hemoglobiini?

minullako?

Onko hemoglobiinini alhaalla, jos se on 85?

Olen 15 vuotias tyttö ja harrastan päivittäin liikuntaa sekä pidän ruokavalioni monipuolisena ja päivittäisenä. Mistä mahtaisi johtua? Ja kuinka voisin nostaa?

Kiitos kaikista vastauksista.

19

11103

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • liian..

Aivan liian alhainen. Hellitäpä vähän liikuntaa. Lepopäivät ovat tärkeitä. Ja ala syömään enemmän, terveellisesti. Hedelmät ja vihannekset ovat tärkeitä, koska rauta, joka nostaa hemoglobiinia, ei imeydy ilman c-vitamiinia. Käy lisäksi ostamassa rauta- tai monivitamiinitabletteja, jotta saa hemoglobiinisi kohoamaan noista sairaan alhaisista lukemista. Jos ei nouse, niin mene lääkäriin, koska tuollaiset lukemat eivät ole normaalia.

• gracious*007

Itellä oli suht saman ikäsenä hb 82, sairaalaanhan sitä jouduttiin ja kaikissa mahdollisissa testeissä rampattiin muttei pätevää syytä löytynyt, vain runsaat kuukautiset.
        Rautalääkitys siis lopun elämää päällä.

Se pitää muistaa että rautatabletin yhteydessä (etkä ennen/jälkeen ottamisen) et syö/juo minkäänlaisessa muodossa olevaa maitoa koska se ehkäisee raudan imeytymisen ERITTÄIN tehokkaasti. C-vitaminoitu appelsiinimehu on hyvä rautatabletin kaveriksi (tai muu c-vitaminoitu neste).

Ruuista maksalaatikko ja liharuuat on hyvää raudanlähdettä. C-vitamiinia saa monista hedelmistä.

Kannattaa tällä hetkellä ainakin levätä paljon että saat rauta-arvot nousemaan! Myöhemmin voit ottaa liikunnan normaalisti takaisin (tosin silloin seuraa, miten hb pysyy ylhäällä - kerran viikossa käyt testaamassa terveyskeskuksella tai vastaavalla). 135- ylöspäin on hyvä hb arvo, tähtää siihen.

Jos itelläsi on runsaat kuukautiset syynä matalaan hb:hen, kannattaa hankkia e-pillerit tai vastaavat jotka niitä helpottaa, pysyy raudatkin vähän korkeammalla.

Lääkäri varmaan antaa sulle ohjeistuksen rautalääkkeisiin, mutta ellei anna,(tabuja saa ilman reseptiä apteekista) 1 tabu kolme kertaa päivässä ainakin ekat 2-3 viikkoa. Sitten vähitellen vähennät mikäli hb noussut. Ja senhän saa tietoonsa vain käymällä testauttamassa veren.

Onnea ja tsemppiä siulle!

• Anonyymi

• Anonyymi

• suosittelen

homeopaattista rautaa, Ferrum metallicum tai Ferrum phosphoricum potenssissa D6 tai D12, se auttaa raudan imeytymisessä. Sitä saa luontaistuotekaupasta.

Jos rauta ei imeydy jostain syystä kunnolla, niin vaikka kuinka söisi rautapitoista ruokaa tai rautatabletteja, niin hb ei nouse.

• homeopatiaa

Ei nyt homeopaattinen rauta raudanpuutteeseen auta, eihän se sisällä rautaa ollenkaan. Homeopaattiset "lääkkeet" valmistetaan laimentamalla. Ne laimennetaan jopa miljardisosiin alkuperäisestä eli siellä ei ole atomin atomia mitään muuta kuin vettä.

• Anonyymi
        homeopatiaa kirjoitti:

Ei nyt homeopaattinen rauta raudanpuutteeseen auta, eihän se sisällä rautaa ollenkaan. Homeopaattiset "lääkkeet" valmistetaan laimentamalla. Ne laimennetaan jopa miljardisosiin alkuperäisestä eli siellä ei ole atomin atomia mitään muuta kuin vettä.

Kun rauta imeytyy elimistöön heikosti, niin ei siinä rautavalmisteet auta, mutta homeopaattinen rauta antaa oikean energia sysäyksen ja rauta alkaa imeytymään, jos rautaa vain on ruoassa riittävästi. On jo yli 30 vuoden kokemus homopatiasta, kymmeniä vuosia anemista kärsineet on saada appu. Siksi suomessa ei enää saa "Ferrum metallicum" D6, D12 koska se on liian hyvä ja halpa lääke parantamaan raudanpuute anemiaa. Syy muka on että D6 on vaarallinen koska se sisältää rautaa? Rautapitoisuus on miljoonasosa D6 metallicum valmisteessa, no miksi sitten rauta tabletteja saa myydä ihan ruoka kaupassa?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kun rauta imeytyy elimistöön heikosti, niin ei siinä rautavalmisteet auta, mutta homeopaattinen rauta antaa oikean energia sysäyksen ja rauta alkaa imeytymään, jos rautaa vain on ruoassa riittävästi. On jo yli 30 vuoden kokemus homopatiasta, kymmeniä vuosia anemista kärsineet on saada appu. Siksi suomessa ei enää saa "Ferrum metallicum" D6, D12 koska se on liian hyvä ja halpa lääke parantamaan raudanpuute anemiaa. Syy muka on että D6 on vaarallinen koska se sisältää rautaa? Rautapitoisuus on miljoonasosa D6 metallicum valmisteessa, no miksi sitten rauta tabletteja saa myydä ihan ruoka kaupassa?

Raudanpuutosanemiaan on rikollista edes ehdottaa homeopaattisia valmisteita. Kaksi arvoinen rauta, pohjukaissuolesta imeytyvää. Esimerkkeinä kotimaisen yhtiön Spartofer tai ulkomaisen yhtiön Obsidan. Apteekki neuvoo valinnassa.

• todella alhainen

Sun pitää mennä lääkärille selvittämään syy.

Kuka sulle ton alhaisen kertoi????
      Eikö hän laittanut sinua lisätutkimuksiin????

Anemian raja on 125 muistaakseni?

Noin alhaisella yleensä maataan jo sairaalan petissä.

Oletko ihan varma tuosta arvostasi?

Äläkä nyt vaan mitään pilsuja rupea syömään ennen tutkimuksia.

Rautaa saa syödä vain lääkärin määräyksestä.

Itse syön kuukautisten aikaan (runsaat kuukautiset).

• RAUTAA SAA SYÖDÄ

ilman lääkärin määräyksestä koska sitä ilman reseptiä apteekissa myydään!!!!!!!!!!!!!!!!

• Pikkuruinen
        RAUTAA SAA SYÖDÄ kirjoitti:

ilman lääkärin määräyksestä koska sitä ilman reseptiä apteekissa myydään!!!!!!!!!!!!!!!!

Minulla joskus muinoin oli aina heikko oli ja väsytti. Apteekissa sanottiin mulle, että syö rautatabletteja. Minä en kuitenkaan vielä hankkinut rautatabletteja, vaan marssin suoraan lähempään labraan varmistamaan hemoglobiinini ja hoitaja kertoi, että minulla on tarpeeksi paksua verta, joten ei tarvitse rautatabletteja syödä.

Tuossa tapauksessa kuin aloittaja kertoi, voi syödä rautatabletteja, mutta kannattee välillä testaa veri.

• senkin teinipelle

Myydään sitä kaupassa maaliakin eikä sitäkään saa syödä.

Puute ja yliannostus

Raudanpuutteen aiheuttama häiriö on anemia, jonka oireita ovat väsymys, heikotus, keskittymiskyvyn puute, hermostuneisuus, kalpeus sekä heikentynyt suoritus- ja vastustuskyky. Raudanpuutosanemia voi johtua riittämättömästä saannista ravinnosta, ravinnon raudan huonosta imeytymisestä tai epätavallisen runsaasta raudan menetyksestä. Suuret rauta-annokset (yli 500 mg) aiheuttavat lapsilla vakavan myrkytyksen, jonka oireita ovat oksentelu, suolistovuodot, kooma ja neurologiset oireet.

• lääkärille mentävä

Alkueräisen on mentävä lääkärille selvittään anemian syy.

4.4 Toksisuus l. myrkyllisyys

Koska rauta toimii tehokkaana hapettimena, saattaa sen ylimäärä laukaista solussa säätelemättömiä hapetusreaktioita, jotka vaurioittavat solun makromolekyylejä, kuten rasvahappoja, proteiineja ja nukleiinihappoja.

Mikäli raudan imeytymisen säätelymekanismi pettää (esim. geneettiset syyt, jatkuva suuri raudan yliannostus, alkoholismi, krooniset maksasairaudet), elimistöön voi imeytyä suuria määriä rautaa. Akuutti rautamyrkytyksen oireina esiintyy oksentelua ja veristä ripulia, veren hyytymistaipumista, happomyrkytystila (metabolinen asidoosia) ja lopulta shokki. Raudan kuolettava kerta-annos on 250 mg /kg.

Pitkäaikaisessa yliannostuksessa rauta varastoituu tehokkaasti. Jos kudosvaurioita ei esiinny, kutsutaan raudan kertymistä kehoon hemosideroosiksi. Kudosvaurioiden ilmaantumisen jälkeen käytetään tilasta nimitystä hemokromatoosi, jonka kliininä oireina ovat maksakirroosi, diabetes ja ihon pigmenttien lisääntymistä (hyperpigmentaatio).

• minullako

Kiitos kaikille kirjavista vastauksista :)

Tässä kuitenkin syy, mistä sain tietää alhaisesta hemoglobiinista :

Olin kolaroinut liikenteessä mopolla ja sairaalareissu tuli. Siellä ottivat verikokeen ja lääkäri sanoi, että lapsilla/nuorilla hemoglobiini voi laskea noinkin alhaiseksi ja se on normaalia. Kotiin vaan ja lepoa, muuta eivät määränneet.

Ostin nyt apteekista rautatabletteja ja syön niitä ohjeiden mukaisesti.
        Runsaita kuukautisia minulla juurikaan ei ole ollut, mutta heikotusta lähiaikoina enemmän ( unitarve kasvanut n. 16 tuntia yössä)

Urheilua en ole pystynyt kunnolla harrastamaan äkinnäisen pyörtyilyn ja pahoinvoinnin takia. Mahtaako kuulua oireisiin?

Voisiko olla jotain pätevää syytä? Hedelmiä ja marjoja tulee kesäisin sekä talvisin syötyä :)

• Pikkuruinen

Kyllä on liian alhainen.

Minulle tuli yllätys parempi hemoglobiini, en meinannut uskoa. Kerron kuitenkin miten kävi.

Jouduin työttömäksi vuoden alusta, rahat eivät riittäneet lähes ruokaakaan. Söin erittäin epämäärästi, kaurapuuroa joka päivä ja välillä vaihdoin makarooniin, joskus perunaa.
      Söin lisäksi kalapuikkoja ja tummaaleipää. Joskus keväällä söin porkkanoita mutta lopetin jossain vaiheessa.
      Rahat eivät vieläkään tahdo riittää ruokaan, vaan ostan todella halpaa ja vähän.

Sitten sain työtarjouksen ja jouduin pakolliseen työterveystarkastukseen, labratulokset olivat ilo silmälle.;)

HB 144g/l
      BMI 21.4

Kysyin syytä tuohon hyvään hemoglobiniin ja terveydenhoitaja kysyi minulta, että "oletko syönyt kalaa ja tummaaleipää, ne nostattaa hemoglobiinia." ja minähän rakastan kalaa ;), en syö lihaa ollenkaan.

Liikuntaa harrastan satunnaisesti, en säännöllisesti.

ps. silloin kun olin töissä, niin oli varaa ostaa ruokaa, mutta hemoglobiini oli n.134g/l

• C-vitamiinia

Rauta tarvitsee ymmärtääkseni ainakin C-vitamiinia imeytyäkseen.

• huolissaan

onko hemoglobini alhainen 116? olen 13 vuotias. olen miettynyt kun minulla tulee virtsa verenä se on aivan punaista ja joka päivä niin vaikuttaako hemoglobini mitenkään siihen?

• voiollavakavaa!!

Virtsa verenä EI ole hyvä merkki, lähde ensiapuun NYT!!!!

• 14vTytsy

Oon 14v tyttö harrastan liikuntaa säännöllisesti kotona ja treenit on 3 kertaa viikossa. Syön tosi monipuolisesti. Kävin tuossa vähän aika sitten kattoo hemoglobiinin ku on noin puol vuotta ollu päivittäistä jatkuvaa väsymystä ja kylmän tunnetta. (meinasin tunnilla tippuu lattialle ku melkei nukahin ja huomasin ku nostin pään et olin aika vaakasuorassa) Nyt lähi aikoina tuntuu et kuntoki on huonontunut jostai ihmeen syystä. Mittari näytti 76 ja kolme kertaa katottii ja aina sama lukema :/ huomenna meen saikulle jonnekki tutkimuksiin ja pelottaa hirveesti! :/ ilmeisesti on alhanen tuo 76 normaalista :E

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle

Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.
      7
      2498
    2. Pilasit mun

Elämän. Sitäkö halusit?
      Ikävä
      118
      1726
    3. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      37
      1459
    4. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Kittilä
      122
      1328
    5. Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin

Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin
      Maailman menoa
      164
      1282
    6. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      146
      1240
    7. Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...

Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi
      Maailman menoa
      151
      1219
    8. Lasse Peltonen on kunnanjohtaja

18/21 ääntä 1 Stoor ja 2 Vauhkonen
      Sysmä
      52
      1178
    9. Syntymäpäivä

Milloin on kaipaamasi henkilön syntymäpäivä!? Hänellä miehellä on tammikuussa.
      Ikävä
      59
      1117
    10. Olet tärkeä

mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.
      Ikävä
      47
      995
    Aihe