mielimarjasi - gallup

Mr.Kalluppi

Näin marjasadon korjuun aikaan kystäänpäs vaikka makumieltymyksiänne. Mielimarjasi ja miksi?

Aloitan itse.

Karpalo. Vatsani suorastaan huutaa karpalon sisältämää voimakasta happoa.

60

1215

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tietoo.

...

• sirpamaikkarilta

Tuore mansikka. Kohmeinen mustaherukka suoraan pensaasta. Jäinen mustikka. Karviaisia unohtamatta.

Kuivattuna karpalo on hyvää.

• Mr.K

"Kuivattuna karpalo on hyvää."

Jk. Etkö ole maistellut tuoreena suoraan suomättäästä poimittuna?

• sirpamaikkarilta
        Mr.K kirjoitti:

"Kuivattuna karpalo on hyvää."

Jk. Etkö ole maistellut tuoreena suoraan suomättäästä poimittuna?

En oo maistellu. Kuivattuna karpalosta tulee makeempaa.

• en kerro

on mansikka. Tosin lähes kaikki marjat hyviä :)

• Mr.K

Eräs ystäväni kertoi, kuinka hänen lapsuudessaan ei mansikoita saanut syödä tuoreeltaan. Kaikki pakastettiin. Sitten jouluna niitä mauttomia "lötkyjä" piti puoliväkisin syödä.

Jk. Mansikka ei säily pakastettuna. Karpalo ja lakka säilyvät.

• en kerro
        Mr.K kirjoitti:

Eräs ystäväni kertoi, kuinka hänen lapsuudessaan ei mansikoita saanut syödä tuoreeltaan. Kaikki pakastettiin. Sitten jouluna niitä mauttomia "lötkyjä" piti puoliväkisin syödä.

Jk. Mansikka ei säily pakastettuna. Karpalo ja lakka säilyvät.

...tuoreena paras se mansikka, myös mustikka. Mustaherukka on suuri herkkuni myös, mutta en nyt taida saada niitä mistään :( Karpaloa en ole syönyt vuosiin... Ai niin, lakatkin on hyviä :)

• -ukko-

punaherukka? Tai valkoherukka? Molemmat on parempa kuin musta, joka on liian erikoisen makuinen. Punaherukassa on voimakas, herkullinen hapokkuus, valkoherukassa taas herukan aromi, mutta miedon makea.

Hittolainen... sanotaan kuitenkin karviainen. Siinä on hapot ja makeus kohdallaan. Mieto, ei liian makea ja silti maukas.

• on aina

mansikka...se vaan..ON.

• Mr.K

Herukoiden ehdoton ykkönen on karviainen.

Jk. Siitä saa muuten älyttömän hyvää kotiviiniäkin. Tein sitä joskus 90-luvun puolella.

• -ukko-
        Mr.K kirjoitti:

Herukoiden ehdoton ykkönen on karviainen.

Jk. Siitä saa muuten älyttömän hyvää kotiviiniäkin. Tein sitä joskus 90-luvun puolella.

parhaan valkkarin. Mulla oli aiemmin isohko marjatarha. Tehtiin valkkaria puhtaasta karviaisesta ja puhtaasta valkoherukasta. Karviaisviini kypsyi hitaammin, mutta vuoden ikäsenä se pesi kirkkaasti valkoherukkavalkkarin. Oli parasta kotiviiniä, mitä oon ikinä tehnyt tai saanut, vaikka ihan ite teinkin.

• Mr.K
        -ukko- kirjoitti:

parhaan valkkarin. Mulla oli aiemmin isohko marjatarha. Tehtiin valkkaria puhtaasta karviaisesta ja puhtaasta valkoherukasta. Karviaisviini kypsyi hitaammin, mutta vuoden ikäsenä se pesi kirkkaasti valkoherukkavalkkarin. Oli parasta kotiviiniä, mitä oon ikinä tehnyt tai saanut, vaikka ihan ite teinkin.

Parasta valkkaria saa kotiviinin tekijä karviaista. Itse harrastin 90-luvulla kotiviinin tekoa. Kokeilin kaikkea mahdollista. Paras valkkari tuli juuri karviaisista.

• -ukko-
        on aina kirjoitti:

mansikka...se vaan..ON.

Ikinä en oo ymmärtänyt mansikasta yhtään mittään. Vetinen ja imelä... haisee äitelältä... Parasta siinä on ne siemenet ja nekin on niin pieniä...

• cookos

kypsinä suoraan puskista syötynä suoraan suuhun, herkullista. ja miten terveelistä..

• Mr.K

Minä syön mustaherukkaa ainoastaan suoraan pehkosta silloin kun ne ovat tosi kypsiä. Pakastettuna menettävät makunsa. Imevät itseensä jotain happoa, joka ärsyttää mahalaukkua. Mehuna ihan karseen makunen. Kuumeessa menettelee, jos juo lämpimänä.

• cookos
        Mr.K kirjoitti:

Minä syön mustaherukkaa ainoastaan suoraan pehkosta silloin kun ne ovat tosi kypsiä. Pakastettuna menettävät makunsa. Imevät itseensä jotain happoa, joka ärsyttää mahalaukkua. Mehuna ihan karseen makunen. Kuumeessa menettelee, jos juo lämpimänä.

salarakas petti mut...meni pupu pöksyyn :(

Ei ne hepukat oo pakkasesta minkään makusia ja samoin..mehua silloin kun on kuumeessa,..niiks*

• cookos
        cookos kirjoitti:

salarakas petti mut...meni pupu pöksyyn :(

Ei ne hepukat oo pakkasesta minkään makusia ja samoin..mehua silloin kun on kuumeessa,..niiks*

puskat on nurmikon laidassa ja heinikon keskellä, eikä mulla oo kumppareita, käärmevaara on sen verran suuri, että ilman kumikaita sinne ei oo menemistä..

• Mr.Kalluppi
        cookos kirjoitti:

puskat on nurmikon laidassa ja heinikon keskellä, eikä mulla oo kumppareita, käärmevaara on sen verran suuri, että ilman kumikaita sinne ei oo menemistä..

"puskat on nurmikon laidassa ja heinikon keskellä, eikä mulla oo kumppareita,"

Eikö isäntä osaa niittää viikatteella?

Kenkäkauppakinko puuttuu lähistöltä?

• cookos
        Mr.Kalluppi kirjoitti:

"puskat on nurmikon laidassa ja heinikon keskellä, eikä mulla oo kumppareita,"

Eikö isäntä osaa niittää viikatteella?

Kenkäkauppakinko puuttuu lähistöltä?

minä se oon joka viitaketta käyttää, pensaat on ihan puolivillejä.
        Kumpparit on niin kamalan kalliit, nyt niitä olis kait edullisemminkin saatavana. Kun en osta mitään huonoa...

• Huru-ukko

olis mesimarja. Tosin muutamaan marjaan per kesä täytyy tyytyä. Eivät ole kovin satoista sorttia.

Karpalo on kanssa hyvää.

• sirpamaikkarilta

syöny mesimarjaa.

• Mr.K

Mesikka (mesimarja) ja ahomansikat, luonnonvaraisena kasvaneet lyövät jopa karpalon.Niitä vain on nykyisin niin vähän kun karjan luonnonvarainen laiduntaminen on vähäistä. Lapsuudesta toki muistan näitten marjojen todella herkulliset maut. Marjojen aatelia.

• Huru-ukko
        sirpamaikkarilta kirjoitti:

syöny mesimarjaa.

kannattaa koettaa. Makea marja, jossa isot kivet, mutta maussa voittanutta ei ole. Liköörin muodossa kun maistaa, niin kivetkään ei haittaa :)

Jotain vadelman makuista siinä on, mutta vielä paljon parempaa.

• sirpamaikkarilta
        Huru-ukko kirjoitti:

kannattaa koettaa. Makea marja, jossa isot kivet, mutta maussa voittanutta ei ole. Liköörin muodossa kun maistaa, niin kivetkään ei haittaa :)

Jotain vadelman makuista siinä on, mutta vielä paljon parempaa.

mainostanu mesimarjalikööriä? En oo sitäkään kyllä maistellu.

• Huru-ukko
        Mr.K kirjoitti:

Mesikka (mesimarja) ja ahomansikat, luonnonvaraisena kasvaneet lyövät jopa karpalon.Niitä vain on nykyisin niin vähän kun karjan luonnonvarainen laiduntaminen on vähäistä. Lapsuudesta toki muistan näitten marjojen todella herkulliset maut. Marjojen aatelia.

heinänkorteen ahomansikkaa ja mustikkaa vuoron perään. Mesimarjoja sitte ihan kämmeneltä. Pohjois-Karjalan mummolan mullikkalaitumet tulee mieleen. Siinä metsän ja laitumen välimaastossa oli ne parhaat paikat.

• Huru-ukko

mainostanu mesimarjalikööriä? En oo sitäkään kyllä maistellu.

hyvät tuotteet kestävät kyllä tuollaisenkin.

• sirpamaikkarilta
        Huru-ukko kirjoitti:

hyvät tuotteet kestävät kyllä tuollaisenkin.

niin makeita etten sen takia niitä pahemmin juo. Ja sen lisäks tulee jumalaton krapula.

Metsmaasika-liköörin takia kaikki metsämansikka esanssit oksettaa jo ajatuksenaki. Mutta Pepsi Maxista ei vaan eroon pääse vaikka sen kanssa överit vetässy muutamaanki kertaan...

• Huru-ukko

niin makeita etten sen takia niitä pahemmin juo. Ja sen lisäks tulee jumalaton krapula.

Metsmaasika-liköörin takia kaikki metsämansikka esanssit oksettaa jo ajatuksenaki. Mutta Pepsi Maxista ei vaan eroon pääse vaikka sen kanssa överit vetässy muutamaanki kertaan...

ei niitä janoonsa kannata juomaan alkaa. Vähän maistelee ja sekoittelee muihin litkuihin.

Koeta pirtua ja pepsimaxia muutaman päivän kuuri, jos tulis tarpeeksi vahvoja yökötysoireita.

• sirpamaikkarilta
        Huru-ukko kirjoitti:

ei niitä janoonsa kannata juomaan alkaa. Vähän maistelee ja sekoittelee muihin litkuihin.

Koeta pirtua ja pepsimaxia muutaman päivän kuuri, jos tulis tarpeeksi vahvoja yökötysoireita.

En oo edes pirtua koskaan kokeillu. Saattas kyllä tosiaan auttaa joku kotipolttonen Pepsi Maxiin yhdistettynä. Eihän se ihan tervettä oo juoda useampaa litraa päivässä sitäkään myrkkyä.

• Huru-ukko

En oo edes pirtua koskaan kokeillu. Saattas kyllä tosiaan auttaa joku kotipolttonen Pepsi Maxiin yhdistettynä. Eihän se ihan tervettä oo juoda useampaa litraa päivässä sitäkään myrkkyä.

joku tuttu lääkäri pirtureseptin kirjoittaa?

"Ahdistukseen ja PepsiMaxista vieroittumiseen"

• sirpamaikkarilta
        Huru-ukko kirjoitti:

joku tuttu lääkäri pirtureseptin kirjoittaa?

"Ahdistukseen ja PepsiMaxista vieroittumiseen"

Onki tällä hetkellä aika höveli osastolääkäri.

• monte1

mustikka pirtelö on hemmetin hyvää,sitä juon kerralla 1,5 litraa naammm.

• JaanuliNaanuli

Paras marja on punainen karviainen ja mansikka.

=)

• Mr.K

Vain karpalo puuttui listasta.

• JaanuliNaanuli

tietenkin piti kirjoittaa. Koska ne ovat sopivasti makeita, eivät liikaa kuitenkaan.

=)

• JaanuliNaanuli
        Mr.K kirjoitti:

Vain karpalo puuttui listasta.

Karpalosta en itse juurikaan pidä, koska se on hapan. =)

• Mr.K
        JaanuliNaanuli kirjoitti:

Karpalosta en itse juurikaan pidä, koska se on hapan. =)

Juuri happamuus on karpalon salaisuus. Siitä joko pidetään tai sitten ei.

• Enrique_Lister

Mustikka on ihan kiva. Siintä on mukava leipoa kaikkea.

• Mr.K

Kunhan vain ei tarvii suuhunsa laittaa. No ei nyt sentään, mustikkapiirakka on tosi herkullista.

• kyllä se lakka taitaa olla miun suosikki. Sitä tulee niin harvoin syötyä. Pakastemarjoista se on mustikka. Mansikastaki tulee hyviä pakastettuna, jos ne osaa pakastaa nopeesti pussissa ja yhteen kerrokseen pakattuna

• Mr. K

Outoja on teidän maalaisten maut.

• Mr.Kalluppi
        Mr. K kirjoitti:

Outoja on teidän maalaisten maut.

Ensimmäinen persläpi provo liittyi joukkoomme. Taidankin tästä eteenpäin vastailla vain rekattuna.

• Mr.Kalluppi

Toimistomme kiittää jälleen kaikkia galupp-kyselyyn osallistuneita. Tarkoitushakuisesti oli galluppimme laadittu kiltillä mielellä. Tästä avauksesta ei kai kukaan herneitä nenäänsä vetäne. Vain yksi provo näyttäytyi koko keskustelun aikana. Jatkakaa toki te yövirkut.

Hyvää yötä kaikille.

• -ukko-

puolukkaa?

Kaiken maailman mansikat saa ääniä pilvin pimein...
      Koska tässä äänestyksessä ei oo sääntöjä, vastaan nyt että puolukka. Se sopii yhtä hyvin piirakoihin - paras marjapiirakka - kuin myös suolasten ruokien höysteeksi.
      Ainoa, mitä laitan lautaselle muun ruoan oheen.

• -ukko- sinäkin

jo nukkumaan !

• en kerro

Puolukka on hyvää joidenkin ruokien höysteenä. Etenkin hyvin tehty puolukkahillo (siis omatekoinen, ei mikään kaupan ällö hillo) ja myös puolukkasurvos tuoreena. Puolukka on varmaan sellainen marja jota joko inhoaa tai sitten pitää kovasti, ei välimuotoa siis.

• Pipanax
      • sinä

sänkyyn runkaamaan. Mutta häivy ! Sua kukaan jaksa.

• kaikki, mutta lempimarjani taitaa olla mustikka.

• menisit

nukkumaan.

• kirsikka
      karpalo
      vattu
      mustaviinimarja (sekoitettuna karpaloon saa vyvää mehua)

• en kerro

...marja? Nyt paljastan tyhmyyteni, kun olen joskus miettinyt sitä. Mikä ero luumulla ja kirsikalla sitten on? Molemmissa kivi sisällä, mutta luumu silti hedelmä...

No, ei varmaan niitä elämän tärkeimpiä asioita tietää :D

• en kerro kirjoitti:

...marja? Nyt paljastan tyhmyyteni, kun olen joskus miettinyt sitä. Mikä ero luumulla ja kirsikalla sitten on? Molemmissa kivi sisällä, mutta luumu silti hedelmä...

No, ei varmaan niitä elämän tärkeimpiä asioita tietää :D

kuuluu kivihedelmä lahkoon, vaikka muistuttaakin marjaa

http://www.kotimaisetkasvikset.fi/finfood/kasvikset.nsf/0/28981B39EFA07246C2256E0B00355190?opendocument&Start=1&Count=1000&ExpandView&View=1

Vastaavasti myöskään mansikka ei ole marja, vaan epähedelmä
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Mansikka

• en kerro

• vili

mansikoista väliä. lakat, mustika ja vadelma on hyviä

• scale

yli muiden. Riippuu ajankohdasta ja yhteydestä jossa marjat syödään.

Nyt alkaa olla punaisen viinimarjan, mustaherukan ja karviasten aika, eli kohta on mehumaija ahkerassa käytössä.

Riistaruokien kanssa maistuu karpalohyytelö.

Kesällä mansikka on hyvää ja nuorimmainen on ihan hassuna metsämansikoista tehdyn mansikkamaidon perään.

Mustikkapiirakka on ihan ok.

jne, jne.

• rapiskarpalo

tyrnimarja
      pihlajanmarja
      puolukka
      karpalo

...siis aivan uskomattoman ihania hilloja, vispipuuroja, mehuja... noist saa ja varsinkin kun makua pehmentämään laittaa
      mustikkaa
      vadelmaa
      mansikkaa
      herukoita
      karviisia

Puhumattakaan omenoista, raparpereistä jne...(jotka eivät ole marjoja)

nimimerkillä: marjojen kanssa läträäjä ja pakkaset/varastot täyttäjä talveksi :>>

• thaikkukäsien suolta tuskanhiessä 2 euroo / kilo tarpoma lakka, siitä voi oikein maistaa sen persvedon suloisen katkeran maun.

• cookos

kaks euroo kilo? Voiko olla niin halpaa...

• Mr.Kalluppi
        cookos kirjoitti:

kaks euroo kilo? Voiko olla niin halpaa...

Jos noin halvalla myyvät. Meillä päin saa kerääjä 8-10 euroa. Silti eivät myy kun on niin vähän lakkoja (paitsi minun tietämilläni soilla).

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa

En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod
      Ikävä
      22
      5514
    2. Huomenta ihana

Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      32
      4830
    3. Hei rakas...

Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      28
      2761
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      34
      2354
    5. Toiveikas vai toivoton

torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2058
    6. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      15
      2018
    7. En ole koskaan kokenut

Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka
      Ikävä
      19
      1657
    8. Mukavaa päivää

Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      12
      1601
    9. Ei tämä etene ikinä

Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      23
      1482
    10. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      26
      1456
    Aihe