Kaulakipua, osaako joku neuvoa?

...

Laitoin tämän jo kilpirauhasosioon, mutta kokeilen nyt tännekin, jos vaikka kyseessä on joku ihan muu kuin kilpirauhanen...

Mulla on ollut vuoden ajan kaula kipeä. Viime keväänä aloin pitää huivia jatkuvasti kaulassa, sillä se vaikutti helpottavan kipua. Mutta nyt sekään ei enää auta! Kaulaa puristaa ja kiristää ja kuumottaa, tuntuu, kuin siellä olisi iso klöntti. Siis nimenomaan kaulassa, ei kurkussa. Kipu ei ole ihan niin kova, että itkisin, mutta aivan liian kova jatkuvasti siedettäväksi. Myös nieleminen on alkanut sattua...

Tuttuni epäili, että mulla voisi olla joku kilpirauhasongelma, joten pyysin lääkäriä tutkimaan. Kaula tutkittiin viime keväänä ultraäänellä ja mitään ei löytynyt. Verikokeestakaan ei löytynyt mitään. Lääkäri sanoi, että joillakin vaan on herkempi kaula ja että se on ihan normaalia. Eikä sitten tehty enää mitään.

Mutta tämä ei voi olla normaalia! Ei voi olla normaalia haluta pitää koko ajan käsiä kaulalla!

Mulla on lisäksi joku nimeämätön fibromyalgian tyyppinen sairaus, jossa hartioiden ja yläselän lihakset kipeytyvät. (Periaatteessa voisi olla, että kipeät hartialihakset vetävät kaulan ihoa, mutta mun on vaikea uskoa, että pelkästään siitä tulisi tällainen kipu.)

Muita selittämättömiä oireita, jotka saattavat liittyä tähän: palelen todella helposti, kosketus tuntuu kipuna iholla, sydän tykyttää toisinaan kipeän kovaa (levossakin). Oikeassa kyljessä kylkiluun alapuolella on hieman kipeä kohta. Kun käännän vartaloa (esim. vatsalihaksia jumpatessa), alkaa yskittää. Kaksi viimeistä oiretta olleet vain vuoden ajan.

Lääkäri ei osannut sanoa mitään varmaa, mutta onko jollain teistä kokemusta vastaavasta?

6

7655

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • samoja vaivoja!

Osaatpa potea samanlaisia oireita kuin itsekin. Tälläkin hetkellä kaulaa puristaa, kuten on tehnyt jo kolmisen viikkoa.

Ja pumppu perhana äityy joskus levossakin hakkaamaan niin voimakkaasti, ettei esim. nukkumisesta tule mitään. Ääni tuntuu korvissakin!

Minulla kuntosalitreeni tuntuu auttavan. Ehkä siinä tulee kaikki paikat niin kipeiksi että kaulakipu unohtuu. Onko sinulla kunnon tyyny ja vuode? Teetkö työtäsi PC:n ääressä?

• ...

ei mitkään ergonomiset, ja työskentelen kyllä paljon PC:n ääressä. Sillä on varmaan vaikutusta kaulankin vointiin, mutta luulisin sen aiheuttavan lähinnä niskakipuja? Vähän epäilen, että siitä tulisi tällainen kipu kaulaan, mutta olen jo valmis ottamaan kaikki vaihtoehdot huomioon. Niska taas ei ole juurikaan kipeä.

Onko sinulla kipu alkanut pikkuhiljaa, vai oliko se heti samanlainen? Kiitos muuten, kun vastasit.

• samoja vaivoja!
        ... kirjoitti:

ei mitkään ergonomiset, ja työskentelen kyllä paljon PC:n ääressä. Sillä on varmaan vaikutusta kaulankin vointiin, mutta luulisin sen aiheuttavan lähinnä niskakipuja? Vähän epäilen, että siitä tulisi tällainen kipu kaulaan, mutta olen jo valmis ottamaan kaikki vaihtoehdot huomioon. Niska taas ei ole juurikaan kipeä.

Onko sinulla kipu alkanut pikkuhiljaa, vai oliko se heti samanlainen? Kiitos muuten, kun vastasit.

tämänkertainen kaulakipu alkoi pikkuhiljaa, yhtäkkiä vaan rupesin ihmettelemään puristavaa tunnetta kaulallani.

Kaularangan kulumis- ym ongelmat varmaan vaikuttavat niin niskan kuin kaulan puolelle. Niskani rutisee ja paukkuu. Luulen, että myös alaleuan hampaiden huono kunto voi säteillä kipuna kaulan alueelle.

Sinun kohdallasi tärkeintä kuitenkin on, ettei kilpirauhasessa ole vikaa. Eiköhän se syy löydy...tai sitten kipu häipyy omia aikojaan, niinkuin minullekin toivottavasti taas käy. Ei ole meinaan ensimmäinen kerta kun kaulaani ahdistaa.

• ...
        samoja vaivoja! kirjoitti:

tämänkertainen kaulakipu alkoi pikkuhiljaa, yhtäkkiä vaan rupesin ihmettelemään puristavaa tunnetta kaulallani.

Kaularangan kulumis- ym ongelmat varmaan vaikuttavat niin niskan kuin kaulan puolelle. Niskani rutisee ja paukkuu. Luulen, että myös alaleuan hampaiden huono kunto voi säteillä kipuna kaulan alueelle.

Sinun kohdallasi tärkeintä kuitenkin on, ettei kilpirauhasessa ole vikaa. Eiköhän se syy löydy...tai sitten kipu häipyy omia aikojaan, niinkuin minullekin toivottavasti taas käy. Ei ole meinaan ensimmäinen kerta kun kaulaani ahdistaa.

paremman tyynyn ihan varmuuden vuoksi, jos vaikka auttaisi. Toivottavasti menee molemmilla pian ohi.

• ....
        ... kirjoitti:

paremman tyynyn ihan varmuuden vuoksi, jos vaikka auttaisi. Toivottavasti menee molemmilla pian ohi.

Onhan kilpirauhaskokeet (TSH ja T4V) kuitenkin otettu? Vaikka ultrassa ja/tai labroissa ei silloin näkynyt mitään, niin nyt saattaisi jo näkyä kun kerran kaulan puristuskin on pahentunut. Jos ne on otettu, niin silti kannattaisi ehkä ottaa kontrollilabrat.

Sotketaan asiaa vielä sillä, että kilpirauhasessa ei välttämättä ole mitään vikaa, vaikka olisi vajaalla reippaastikin. Syy vajatoimintaan voi olla myös aivolisäkkeessä, joka ei käskytä kilpirauhasta, jolloin itse kilpirauhanen on täysin kunnossa.

Minulla oli täsmälleen samat oireet ennen kilpirauhas lääkityksen aloittamista (ja osittain sen aikanakin kunnes vaihdoin Thyroxinista Armouriin mutta se on toinen juttu)

Minulla oli kyseessä siis vajaatoiminta ja kilpirauhanen oli/on kutistunut ja muuttunut tiiviimmäksi kovaksi möykyksi. Voisi luulla, että kutistuminen ei aiheuttaisi puristavaa tunnetta, mutta näköjään sekin on mahdollista.

Pelkkä vajaatoimintakin voi aiheuttaa kuristuksen tunnetta, kun kilppari parka tekee töitä voimiensa yli. Minulla tekee vieläkin tuota silloin, kun lääkitys on pielessä, eli liian pieni vrk. annos.

Toivottavasti tästä on jotain apua, vaikka vastaus tuleekin myöhässä.

• EELHLN

Oireet aivan kuin minulla. Minulla on siis kaulakipu, välillä tosi kipeä, kylki kipeä vasemmlta puolelta ja sydän lyö usein todella lujaa (yöllä herään usein siihe). Onko sinulla jo löytynyt syy näihin oireisiin? Kävin itse jo lääkärillä, mutta ei otettu tosissaan, sanottiin johtuvan jumissa olevasta selästä. Olen jumpannut ja hierottanut, mut ei mitään vaikutusta.

Kai pitää mennä jonnekin toiselle yksityiselle lääkärille.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Eläkeläiset siirrettävä muuttotappioalueille

Joutoväki pois ruuhkauttamasta elättäjien arkea. Samalla putoaa jokaisen asumiskulut ja rahaa jää enemmän kuluttamiseen.
      Maailman menoa
      268
      2470
    2. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."
      Maailman menoa
      76
      2411
    3. Onko kivaa jättää

elämän suurin rakkaus hiljaisuuteen?
      Ikävä
      120
      1588
    4. Jopa Espanjassa talous kasvaa, Purra vain irvistelee

Huomaa kuinka Purra on Suomen historian huonoin miniseteri, joka ei ole saanut aikaiseksi kuin tuhoa, Siis jopa vasemmis
      Maailman menoa
      49
      1491
    5. Kauppalehti - Törkeä skandaali paljastui: Espanja käytti EU-rahoja ihan muuhun kuin piti

Espanja on käyttänyt miljardeja euroja EU:n elpymisavustuksia eläkkeisiin ja sosiaalimenoihin – ja pyytää lisää. Espanj
      Maailman menoa
      64
      1377
    6. Mitä haluaisit sanoa hänelle tänään?

Kerro tähän viestisi. 🍭🍡🍦
      Ikävä
      133
      1349
    7. En kerro nimeäsi nainen

Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin
      Ikävä
      71
      1240
    8. Auta mua mies

Ota vielä yhteyttä, keksi oikeat sanat että vuosien ajan kasvanut muuri murtuu meidän väliltä vaikka aluksi vain vähän.
      Ikävä
      82
      1039
    9. SDP pelastaa uppoavan Suomen

2027 kun SDP voittaa ylivoimaisesti vaalit alkaa Suomen uusi raju syöksy kohti täystyöllisyyttä ja turvallisempaa yhteis
      Maailman menoa
      8
      1027
    10. Olet kiva ihminen

En kiellä sitä yhtään. Sinussa on hyvin paljon erinomaisia puolia, enemmän varmasti kun meissä muissa. Sitten on puoli
      Ikävä
      73
      1019
    Aihe