Stadilaisella oli landella kliffaa.

Vanha Stadin kundi.

Bonjaan jatkossa pysyä vek landelta.

Ekaks likan (tyttären) perheen katti hoksas puolikesyjen sorsien tsimmaavan laiturin vieressä. Katti oli Stadissa aina sisällä himassa tai partsilla. Se ei bonjannut mitä vesi on ja dyykkas sorsien kimppuun. Sen jälkeen se ei menny veteen.

No illalla mun piti panna bastu lämpiämään. Mulla oli pari kuivaa laudanpätkää sytykkeiksi, stidiaski, skeglu ja vasara.

Uuninluukku oli niin matala, että mun piti käydä polvilleni lattialle. Olis pitäny duunata jotain polvien, mutta en tehny sitä.

Sementtilattia oli roudan takia joskus halennu ja siitä oli irronnu snadeja muruja. Toinen polvi osui murusen päälle, kun koko sadan kilon painollani asetuin sytyttämään uunia ja se sattu niin pirusti. Se snadi muru polven alla.

Kipu lakkas pian ja latasin uuniin puita. Otin kuivan laudan pätkän, skeglun ja vasaran ja meinasin flöidata laudasta kiehisen tapasia. Nostin laudan pystyyn, panin skeglun laudan päähän ja annoin vasaralla iskuja. Iskuja piti koventaa, ku lauta ei halennu. Hämärässä en hoksannu, että Moran teräpuoli oli ylöspäin. Skeglu ei sen jälkeen kelvannu, ku kiehisten tekoon.

En viitti kertoo hyttysistä ulkoveskissä. Landelle en kyllä enää kaipaa.

23

1245

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kattikaisa

olen kanssasi samaa mieltä, pysy pois maalaismaisemista!

• kaivataanko

me tänne ylimielisiä ja avuttomia satadilaisia!!!

• Nimetön

Lämmöllä,

-Stadilainen-

• tällaista tänne

kaivataan. Ei kai täällä nyt kaikki ihan juntteja maalaisia ole! Älä yleistä jos itse olet.

• olen maalta ja ylpeä siitä

kun oli pikkuisella vaikeaa landella.

Minä tunnen useita stadilaisia jotka viihtyvät hyvin maaseudulla.
      Osaavat sopeutua vallitseviin olosuhteisiin eivätkä kitise kuin pikkulapset.
      Tulevat yhä uudelleen koska pitävät maaseudusta.
      Tasoissa ollaan, minä en viihdy stadissa vaikka olen siellä aikaisemmin asunut.

• Piti sitten taas saada aikaan kissanhännänveto siitä, kummassa on parempaa, stadissa vai landella?

No, opit taas kertauksen kautta, että ihmisen on parasta pysyä siellä, missä viihtyy ja osaa toimia niin, että jää henkiin. Ties vaikka seuraavalla landekeikalla polttaisit koko saunan. :) Kummassakin paikassa on etunsa, joista kinaaminen on ratkaisematon ja loputon.

On niitä hyttysiä kyllä stadissakin ihan riittämiin. Ja pari päivää sitten pihanurmikon poikki loikki kolme rusakkoa peräkkäin, ilmeisesti samaa pesuetta. Asun niiden reviirillä.

Vaikka viihdynkin stadissa, kesällä on ihanaa istua tyttären mökin rantasaunan terassilla kuuntelemassa hiljaisuutta ja kuljeskella metsätiellä maaseudun rauhassa.

• elämysmatkailua?

Tuostahan saksalaiset ja muu Euroopan city-kansa maksaisi jo maltaita. Älä pane nyt kynttilääsi kaivoon! Sulla on rahanarvoista kokemusta ruveta ulkomaan pelleille elämysoppaaksi tai vaikka yrittäjäksi.

Pistä aivosoluja liikkeelle ja keksi muutakin hauskaa. Vihjeeksi vaikka; hienohelmaisempi rouvasväki urakoimaan sitä puuseen tyhjennystä. Toinen: Kerää heti kaikki ohvit pois: Noillakin konsteilla voit nostaa hintoja.

• en tiedä nyt.

Espan puistossa Saksalaiset ainakin 70 luvulla keitti priimuksella. Siinä heti Kappelin takana. Kappeliin tulivat ennen lounasta sotkemaan kattaukset. Pöydässä käyttäytyivät niin että oottivat servettiin mukaan. Yhdellä oli muovikassikin. Minä juoksin ovelle ja sanoin äijälle että jotain jäi. Kaadoin piimät ovella kassiin, juomat unohtui herralta.

• Oletko muuttanut itse vai vanhempiesi kanssa stadiin? (Olen vuosien varrella kohdannut muutamia "statilaisia", jotka ovat yrittäneet esiintyä stadilaisempina kuin helsinkiläisistä vanhemmista Helsingissä syntyneet.) ;))

Minusta on kurjaa, että yrität pilata jutullasi kunnon stadilaisten mainetta. Kunnon stadilainen pärjää myös Tullinpuomin tai Kehä III:n pohjoispuolella, vaikkei ehkä pysyvästi sinne haluaisikaan asettua. En ole vielä tähän ikääni tavannut yhtään oikeaa tämän ikäluokan stadilaista, joka ei suoriutuisi tulen sytyttämisestä ihan näppärästi. Useimmilla on ainakin lapsuudenkodissaan ollut hella tai kakluuni, joillain useampiakin. Eikä oikea stadilaisuus merkitse todellisen talonpoikaisjärjen puuttumista!

Kaikesta huolimatta: kiitos hauskasta jutusta ja hyvää alkavaa syksyä Sinulle.

PS: Osta uusi kunnollinen puukko. Sillä rusikoimallasi moralla ei kannata edes vesilintua heittää, paras laittaa kierrätykseen.;))

PPS: Ketteryyttä ja kuntoa voi helposti hankkia lähtemällä kiertämään aktiivisesti stadin virkistysalueita tai vaikka kuntosalilta.

...sanoo entinen ja kukaties tulevakin stadilainen.;))

• böndebruukkari

Kirjoittaja lienee hesalainen, eli siis jäkälä. Ikäluokamme stadilainen (paljasjalkainen) osaa kyllä kakluunin sytyttää.

• naisellinen nainen
        böndebruukkari kirjoitti:

Kirjoittaja lienee hesalainen, eli siis jäkälä. Ikäluokamme stadilainen (paljasjalkainen) osaa kyllä kakluunin sytyttää.

ei millään pahalla, ihan tosissaan pyydän noin niinku anteeks etukäteen. Varmasti oot paljasjalkalainen. Mut niinku toi nimimerkki Hesalainen. Viittais siihen et juuret on landella kuitenkin jossain muodossa.

Mä on 5 polven stadilainen. Stadilainen kirjoittaa ton sanan sillee kunnioittavasti. Isolla ku tarkoittaa että Helsinkiläinen. Mut Hesalainen stadilainen ei oo koskaan. Se landelaisten käyttämä sana Stadista. Slangii mä skrivaan ja bamlaan silloin ku huvittaa. Yleiskieltä luontavammin. Sitä ku skolessa opittin ei tota stadin slangii..meillä sitä ei niinku himassa bamlattu, Ja faija tietysti kunnioitti niinku mutsii.. mutsi ei halunnu et me skidit bamlataan stadin slangii. Opin sit joitakin juttui faijalta ku oli skidi. Noin niinku salaa.. En aina. Ja kaikkia sanoja en niinku väkisin stadin slangis "väännä". Bamlaan luontavammin ku skrivaan. Sori jos, loukkasin sua. Ei ollu tarkoitus.

• 1944

Kato ku mä en bonjaa, et pitää jollai sporal tsöraa, vaik on omat klaffut ja ehjät stiflat. Sit tarttee tsittaa jossain terassil niinku kiitaas bissee tai brenkkuu ku himas on niin kenkkuu, et boltsi tulee klesaks. Sit vaan gungaa fyllas pitkin kartsaa, et jannu ei hiffaa ku puistos fogelit sjungaa. Tarteee mennä landelle skutsii.

• Sorry Harry

Ei kulje stadin slangi teitsiltä.
        Ikävä kyllä. En ole itsekkään Stadista.
        Landepaukku sanon olevanikin. Sillä olen pärjänny.

• naisellinen nainen v.1957

... tai .poralla?, niin ku Landelt tulleet sanoo. Itse meen kyllä aina tolla skurulla. Muuten hyvin se tsöraa. Ja landelle en lähde. Miks lähtisen mustakin täällä fågelit sjungaa kartsoilla ja puistois. Ja on täällä meidän liffa rantsu oma sköne tos niinku ihan lähellä. Mielummin mä båtsikilla johonkin nastaan mestaan. Pikku saareen. Mut landelle?. Mitä siellä vois niinku hiffaa...? Boltsi tulee klesaks pelkästään ku funtsii.. ei siihen kuule brenkkuu tartte. Mä en sitä tartte. Kimis ku kesis muutenki täällä Stadissa.

• böndebruukkari

Tu takas landelle, täälläkin on kliffaa kun sen oikein hiffaa. Mutta älä tu pottuilleen tai saat köniis. Jos täällä diivailet me tykätään apulantaa ja skutsin fogelitkin sulle griinaa. Jos olet fiksu jäbä saat tsööraa Zetoria ja hestipirsillä ookaa. Me handelin kautta ja ota snadi brenkkuflindari meseesi. Mennään illalla röökibastuun tvettaa klabit ja sitten rantsulle tsimmaa.

• Fridanna

Päivä pelastettu, suupielet nousi ylöspäin. Lisää murretta ja itseironiaa.

• böndebruukkari
        Fridanna kirjoitti:

Päivä pelastettu, suupielet nousi ylöspäin. Lisää murretta ja itseironiaa.

hymyn siksi että olin skode, vai kun olin dorka? Glaidu olisin, jos jutustani tykkäsit.

En ole stadilainen, en oikea landelainenkaan, vaan jotakin siltä väliltä. Olen jyväjemmarin skidi erittäin ruotsinkieliseltä alueelta. Nuoruuudessani budjasin Meikussa, kun stadista sain duunimestan. Aamuisin skuijasin dösällä Laruun ja iltaisin sieltä Valkan ammikseen. Kun fyrkkaa oli riittävästi fikkassa, muutin stadista veks, ja lähdin Pohjanmaalle skoleen.

Alkoi uusi elmämä uudessa ympäristössä ja myös uudet murteet. Vaasalaiset puhuvat lähinnä kirjakieltä, mutta ympäristökunnissa olisin joskus tulkkia tarvinnut. Luulin kerran, että päärynöista puhuttiin, kun perunaa tarkoittivat.

Erilaiset kielivivahteet ja -murteet kiinnostavat, ja mieluusti palstalla niitä lukisin. Ylempänä ( 70 palstalla) olen mielenkiinnolla lukenut erään Monican murreketjun, vaikken Savon murretta osaa. Olen matkoillani huomannut, että Keski-Savon pohjoispuolella murre on parhaimmillaan, mutta Ylä-Savossa, Iisalmen korkeudella jo häviää.

Itse puhun mieluimmin ruotsinkielellä vanhaa Sipoon murretta, jos tilaisuus siihen on.

• Fridanna

hymyn siksi että olin skode, vai kun olin dorka? Glaidu olisin, jos jutustani tykkäsit.

En ole stadilainen, en oikea landelainenkaan, vaan jotakin siltä väliltä. Olen jyväjemmarin skidi erittäin ruotsinkieliseltä alueelta. Nuoruuudessani budjasin Meikussa, kun stadista sain duunimestan. Aamuisin skuijasin dösällä Laruun ja iltaisin sieltä Valkan ammikseen. Kun fyrkkaa oli riittävästi fikkassa, muutin stadista veks, ja lähdin Pohjanmaalle skoleen.

Alkoi uusi elmämä uudessa ympäristössä ja myös uudet murteet. Vaasalaiset puhuvat lähinnä kirjakieltä, mutta ympäristökunnissa olisin joskus tulkkia tarvinnut. Luulin kerran, että päärynöista puhuttiin, kun perunaa tarkoittivat.

Erilaiset kielivivahteet ja -murteet kiinnostavat, ja mieluusti palstalla niitä lukisin. Ylempänä ( 70 palstalla) olen mielenkiinnolla lukenut erään Monican murreketjun, vaikken Savon murretta osaa. Olen matkoillani huomannut, että Keski-Savon pohjoispuolella murre on parhaimmillaan, mutta Ylä-Savossa, Iisalmen korkeudella jo häviää.

Itse puhun mieluimmin ruotsinkielellä vanhaa Sipoon murretta, jos tilaisuus siihen on.

Et ainakaan dorka, joten ole vain glaidu kommentoinnistani:)) Tykkään murteista, mutta itseltäni ovat matkan varrella kadonneet murteet, niin pohjoiskarjalainen kuin kainuulainenkin. Kuusamossa en oppinut koillismaalaistakaan, kun ystäväpiiri oli myös muuttajakansaa.
        Olen hymyillyt niin hillahillo- kuin taakke -sanoille ja monille muille.
        Niin, tuo skode, mitä se tarkalleen ilmaisee?

• böndebruukkari
        Fridanna kirjoitti:

Et ainakaan dorka, joten ole vain glaidu kommentoinnistani:)) Tykkään murteista, mutta itseltäni ovat matkan varrella kadonneet murteet, niin pohjoiskarjalainen kuin kainuulainenkin. Kuusamossa en oppinut koillismaalaistakaan, kun ystäväpiiri oli myös muuttajakansaa.
        Olen hymyillyt niin hillahillo- kuin taakke -sanoille ja monille muille.
        Niin, tuo skode, mitä se tarkalleen ilmaisee?

Harmi, että olet Karjalan murteen hukannut, kun niin olisin halunnut sitä kuulla. Nimenomaan kuulla, sillä omilla kielitaidoillani en olisi voinut keskuksteluun osallistua. Kuten aikaisemmin sanoin, pärjään parhaiten ruotsinkielisellä Sipoon murteella. Siksi, että se on äidinkieleni, mutta myös siksi, että olen eri lähteistä lukenut kunnan historiaa ja kielen kehitystä.

Stadin slangi ei ole murre samalla tavalla kuin maamme muut murteet, vaan on saanut alkuaan jo 1800 luvulla talojen pihoilla kun ruotsin- ja suomenkieliset lapset keskenään leikkivät. Myöhemmin sanastoon tuli myös engannin- saksan- ja venäjänkieleenkin perustuvia sanoja.

Slangi on myös muuttunut, puhutaan vanhasta ja nykyslangista. Sana "skode" on vanhaa slangia (1910-60) ja tarkoittaa hauska, mukava.

• Fridanna

Harmi, että olet Karjalan murteen hukannut, kun niin olisin halunnut sitä kuulla. Nimenomaan kuulla, sillä omilla kielitaidoillani en olisi voinut keskuksteluun osallistua. Kuten aikaisemmin sanoin, pärjään parhaiten ruotsinkielisellä Sipoon murteella. Siksi, että se on äidinkieleni, mutta myös siksi, että olen eri lähteistä lukenut kunnan historiaa ja kielen kehitystä.

Stadin slangi ei ole murre samalla tavalla kuin maamme muut murteet, vaan on saanut alkuaan jo 1800 luvulla talojen pihoilla kun ruotsin- ja suomenkieliset lapset keskenään leikkivät. Myöhemmin sanastoon tuli myös engannin- saksan- ja venäjänkieleenkin perustuvia sanoja.

Slangi on myös muuttunut, puhutaan vanhasta ja nykyslangista. Sana "skode" on vanhaa slangia (1910-60) ja tarkoittaa hauska, mukava.

Käydessäni synnyinseudullani kuuntelen sydän sykkyrällä sitä murretta. Mutta sanoista ei taivu suuhuni kuin mie ja sie.
        Mummoni oli lähtöisin Kirkkonummelta ja ruotsinkielinen (niin kuin varmaan siihen aikaan lähes kaikki siellä). Kun rautatien rakentajat saapuivat sinne, otti(isän kertomuksen mukaan)hän miehekseen savolaisen Petterin ja siitä alkoi mummolla uuden kielen opettelu. Vanhana hän sanoi ymmärtävänsä ruotsia, mutta en kuullut koskaan hänen puhuvan sitä. Toinen mummo oli taas rajan taakse jääneestä kunnasta ja puhui Karjalan murretta.

• naisellinen nainen

Sehän stadin slangis on just niin kliffaa tai kivaa. Ku se noin niinku muuttuu...En mä skidinä ymmärrätänyt mitään eikä mun systerit mitä faijafaija niinku bamlas. Mut tost mulla on kyllä eriävä mielipide. Tää vanhempi sukupolvi bamlas ainakin meillä venäjänstadin slangii...faija taas enemmän ruotsin stadinslangii. Ja sit ku me oltii teinejä 70-luvulla niin sit tuli nää englanninkieliset sanat. Niin tai näin. Ei välii....itse oon 5 polven stadilainen friidu niinku mun faijalle. Mutta kyllä me käytettiin jo sanoja gimma, beibi, kiltsi jne. Odotan kyllä innolla tota että noin venäjänkielen slangi sanat tulis käyttöön taas niinku tältä "uudelta polvelta", tulee tai ei, mut kivaa olis kuulla miten ne sit bamlais stadin slangii! Joka tapauksessa Stadi on aina Stadi. Ja maailman paras mesta. Ainaski mulle ja mun kundille ja mun miehelle. Sekä myös meidän aikuisille pojille. Vaikka niiden mutsi ei täältä stadista alunperin ollutkaan kotoisin.

• uuno eemeli

Olin joskus nuoruudessani töissä Hyvinkäällä ja minulle tarjottiin paikkaa Helsingistä: Vastaus oli silloin, että niin "sekopääksi" en tule.Se päätös on pitänyt.Eikä ole tarvinnut katua.Pakosta joutuu joskus käymään.Kun siitä Suomen "persereijän" kautta kulkee tuo ulkomaan liikenne.

• naisellinen nainen

Stadilainen kimma, vähän nuorempaa sukupovee ku oon. Miten ihmeessä sulla oli tollane tsäkä? Just tost syystä mäki niinku landee välttelen. Taidan olla uusavuton, ihan tosissaan. Ja entäs mun kundi sit. Landella olis varmaa yhtä avuton ku sinäkin.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä yhteistä on sulla ja kaivatulla?

Onko teillä samantyyppinen olemus tai luonne? Vai muistuttaako vartalonne toisiaan? Tai kasvot? Entä pukeutuminen? Onko
      Ikävä
      101
      1587
    2. Ozzy Osbourne on kuollut

Kevyet mullat ja R.I.P. Ei soi enää Paranoid.
      Maailman menoa
      200
      1287
    3. Kerran oltiin mekin kahdestaan

Saanko sanoa, että minua kyllä vähän huvitti jälkeenpäin? Olit kuin vapiseva jänis ketun vieressä valmis loikkimaan paik
      Ikävä
      13
      1286
    4. Jos nainen harrastaa seksiä

Useiden kanssa, miten se eroaa miesten mielestä siitä, jos miehellä on ollut useita s kumppaneita? Oletan että kaikki mi
      Ikävä
      180
      1045
    5. Naiset, naiset

Älkää antako painonne nousta. Naisella ylipaino ei ole hyvä.💝
      Ikävä
      141
      1030
    6. Pihlaja-puulle

Illat on mulle pahimpia. En tiiä miks se olis vaan parasta yöstä toiseen nukkua sun kanssa ja herätä sun kasvoihin. Jos
      Ikävä
      15
      1029
    7. Oikeasti, voitais mennä kahville

ja jutella niin kuin normi-ihmiset. Kyllä toivon sitä. En pelkää kohdata enkä istua sun kanssa samassa pöydässä. Miten o
      Ikävä
      81
      1019
    8. Yritin keväällä unohtaa sinut nainen

mutta siinä kävi niin, että ikävä tuli korkoineen takaisin. Niin että mikä taikavoima sinulla on minuun, sitä joutuu mie
      Ikävä
      33
      862
    9. No mitä nyt

Ollaanko vaiko eikö olla? Miehelle.
      Ikävä
      74
      859
    10. Leton rannan kakat - hys hys hiljaa!

Hienolle rannalle on jostain ilmeisen selvästi tullut ulostusjätteitä. Mistään tutkimuksista ei ole vielä tietoa ja kuka
      Kalajoki
      58
      706
    Aihe