Hei (entiset) koulukiusaajat.

MIkko-John Kaasalainen

Miten uhrinne voivat tänä päivänä? Tiedättekö? Ovatko päässeet piinastaan vai ovatko edelleenkin sisältä piinattuja koska SINÄ kävit heidän kimppuunsa provosoimatta?

Kuinka on oi rohkea ja taitava kiusaaja, mitä sinä olet saanut aikaiseksi toisen elämässä? Tiedätkö?

Ainiin. Vastaan puolestanne : "Jokainen pärjää omillaan, tokihan sitä pitää ymmärtää, heikko sortuu elontiellä, jätkä senkun porsukttaa".

Onko vaimo ja lapset?

Käyvätkö he kauppakeskuksissa ja käyvätkö lapsesi koulua?

Ne siemenet mitä kylvit itävät parhaillaan.

Mitä jos ottaisit puhelimen ja soittaisit ja pyytäisit anteeksi?

Vai onko se "itsetunnon päälle käypää"?

Vai muistatko edes nimiä ja kasvoja?

Miten on kiusaaja? Miten on?

23

1485

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ei muaka harmita sen kummemmin. Se oli sitä aikaa ku kaikkien maailmankuva ei vielä hirveemmin ollu kehittyny loppuun saakka. Anna vaan anteeks ja unohda. Et sie siitä muuten pääse yli etkä ympäri...

      Mun kiusaajille tiedoks että mulla menee vallan mainiosti. ;) Mut niinku sanottu komiat pärjää aina.

      • "Sinne ne on jääneet kyläpillua ajamaan ne koulun kingit. How cool is that! :) "


    • Papeete1

      Kuka niitä muistelee?? Mullakin on muistikuvia että mua jopa hakattiin kerran välkällä. Monet välkät jouduin jopa pysytteleen pääoven vieressä ettei nyt enempää tule. Koulumatkatkin oli joskus oikein kivoja kun piti rämpiä puskia pitkin :)

      Mutta mitä vitun väliä sillä on enää?? Varmaan kaikki joutuu sen kohteeksi enemmän tai vähemmän. Ihmiset nyt vaan on sellaisia. Kakarat on vielä aivan tajuttoman julmia toisilleen.

      Kyllä se nyt on nyt vaan päästettävä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Sinä päivänä kun koulu tai muu vastaava paikka jossa on kiusattu (töissäkin aikuisena voi joutua) loppuu pitää myös alkaa itse unohtaan se touhu.

      Sellaisten asioiden/tapahtumien muistelut joille ei voi mitään eikä ne siitä muistelusta mihinkään muutu, on helvetin tyhmää ja typerää. Sillä ei muuta kuin sotkee vaan lisää omaa elämää ja päätänsä, kun antaa sen vieläkin vaikuttaa.

      Sinne vaan muistojen ö-mappiin mokomat jutut.

    • Mikko-John Kaasalainen

      Ok. Teitä ei sitten ole kiusattu tarpeeksi.

      Minua kiusattiin juuri sopivasti. Päivittäin niin etten uskaltanut mennä uloskaan, en luota ihmisiin, en koe arvoa itselläni tai kenelläkään muullakaan vain siksi että "ollaan ihmisiä".

      Sosiaaliset taitoni jäivät minimiin koska olen arka kiusaamisen takia. Itsetunnossa pysyvät jäljet. En koe itseäni toivotuksi, en pysty keskittymään mihinkään, ahdistun pienestäkin ristiriidasta valtavasti. Työsuhteeni katkeavat nopeasti koska jossain vaiheessa alkaa naljailu jota en kestä.

      Minut tuhottiin enkä osaa rakentaa itseäni uudestaan. Minusta on järjetöntä antaa anteeksi tilanteessa jossa joudun kärsimään noista asioista vielä 20 vuotta tapahtumien jälkeenkin.

      Te pääsitte niin vähällä että pystytte selviämään asian kanssa. Teillä defenssejä. Minulla äärimmäinen trauma.

      En kuulu teidänkään joukkoon. Yksi pahimmista kiusaajista on nykyisin taksikuski. Unelmoin kuinka otan aseen mukaan ja ajelutan tätä tyyppiä pitkin kyliä ja jossain syrjäisellä paikalla ammun häntä päähän. Otan valokuvan verisestä taksin sivuikkunasta. Se olisi minun voitonmerkkini. Kiinnijääminen ei huoleta, vankila ei ole sen kamalampi paikka kuin arkielämäkään joka on minulle kärsimystä.

      Hyvällä tuurilla saisin tarinani johonkin mediaan jonka kautta toiset kiusatut saavat apua jota muuten ei tulisi. Se että yksi paska kuolee pois, yhden uhrin tilanne ei muutu miksikään ja muut eivät kärsi niin paljoa on erittäin hyvä kauppa, inhimillistä paremmuutta.

      Ihmisellä ei ole arvoa. Sen kiusaajani opettivat minulle, ja ne jotka eivät asiaan puuttuneet.

      (Asiasta voidaan tietenkin keskustella jos jokin instanssi järjestää minulle omistautuneen huippuammattilaisen psykiatrin jolla on todellinen halu auttaa ja takautuvasti ne taloudelliset edut joita olisin voinut ehjänä aikuisena saavuttaa mikäli koskemattomuuttani olisi varjeltu. Onko minulla arvoa? Mitattakoon se rahassa koska se on nykyajan mittari...)

    • monte1

      väkivallalla,kiusaajat olivat yleensä vuotta vanhempia,mut ei se mitään haitannut.

      ylä-asteella sai örsynä olla hyvin rauhassa,ei tullut vessapönttö pesuja,jos joku vilkaskin siihen tyyliin niin niin kädet nyrkiin laittaminen hätisti ne.
      kun saa hullun maineen jo hyvin nuorena,se karsii kiusaamis yrityksiä.

      • Mikko-John Kaasalainen

        Jos on runkoa ja kykyä ja halua käyttää ruumistaan aseena niin mikäs siinä, varmasti oikein tepsivä tapa.

        Itse olin fyysisesti erittäin heiveröinen ja luonteeltani rauhaarakastava lapsena. Kun kolme päätä pidempää ja 20 kiloa painavampaa poikaa tulee leikkimään "hevosta" niin siinä ei tarvi hullunmainetta etsiä. Se mielenvikaisuus tulee muutaman vuoden päästä etsimättäkin.

        Olen viettänyt elämästäni tähän mennessä puolitoistavuotta mielisairaalassa eritasoisten ongelmien takia.


      • Dazu

        Jos minulla tuli ylä-asteella riitaa jonkun kiusaajan kanssa, niin saatoin kyllä puolustaa itseäni fyysisesti, mutta sitten seuraavalla välitunnilla, tai myöhemmin, tuli 5 poikaa ympärille ja veti stiletin esiin, että "pyydä anteeksi! Enää et puolusta itseäs!"

        Saman tapaista oli ala-asteella. Luokallani oli poika, joka piti puukkoa koulussa ja hän kiusasi mm. minua aika paljon.
        Pari kertaa annoin hänelle selkään, mutta sen jälkeen yleensä tuli sairaalareissu, koska hän ei pitänyt minkäänlaisia rajoja näissä asioissa, vaan yritti aina tappaa kostoksi.
        Opettajamme mielestä uhri oli aina syyllinen ja hän olisikin mielellään tarjonnut kuolleellekin lapselle jälki-istuntoa.


    • Mikko-John Kaasalainen

      Täällä näkyy vain uhreja.

      Missä ovat kiusaajat? Miksette puhu? Tämä on anonyymi internet. Ei teillä ole mitään menetettävää vaan voitte puhua suunne puhtaaksi asioista.

      Eivätkö kiusaajat lue tätä palstaa? Minusta vaikuttaa että tänne eksyvät vain kiusaamisen uhrit, ilmeisesti sosiaaliset vammat ajavat näitä ihmisiä jotenkin nettiin.

      Väittäisin että uhrina oleminen jatkuu netissä, tämä on eräänlainen "vertaisryhmä" jossa taputellaan toista olalle ja tiedetään kuitenkin että jäljet on jokaisella.

      Minä en halua olla uhri. Minä haluan nähdä kiusaajieni veren vuotavan JA NIIN TAHDOTTE TE MUUTKIN KIUSATUT, MYÖNTÄKÄÄ JO!

      • Papeete1

        Kun en halua niiden veren vuotavan. En taida edes muistaa yhdenkään kiusaajan nimeä enää. Eikä ne muutenkaan mua enää kiinnosta mitenkään. Mikä on mennyt, on mennyt.

        Mä aloin 8 luokalla tappeleen vastaan ja se hillitsi siinä koulussa sitä kiusaamista. Kyllä sitä aina yritetään mutta mä vedin takaisin. Joukosta pois sulkeminenkaan ei mua haitannut yhtään. En sellaisten ällöttävien paskapäiden kanssa olisi halunnut ollakkaan.

        Piti siis sanoa ettei ne tyypillisimmät kiusajat mitään myönnä. Ei ne koe kiusanneensa ja tuskin edes muistaa kiusaamisen kohteitaan. Heillä katsos kun on sellainen luonne.. vittumainen, häijy, ilkeä yms. Ei ne tosiaan jälkikäteenkään mitään empatiaa tunne kun ei tuntenut silloinkaan. Ne on nyt työpaikoillaan harjoittamassa työpaikkakiusaamista, paitsi ettei ne kyllä koe tekevänsä sitä sielläkään.


    • scale

      sen paremmin kiusattu, kuin kiusaajakaan. Kuulun siihen ryhmään joka on milloin ottanut kuonoonsa ja milloin antanut turpaan jollekkin.

      Minkäänlaisiin joukko-hivutuksiin en ole osallistunut, enkä niitä edes nähnyt.

      Jos sä olet sama tyyppi, kun toi tuolla alapuolella kirjoitteleva wannabe-auvinen, niin se jos mikä on sairasta.

      • Mikko-John Kaasalainen

      • scale

      • ..............................
        scale kirjoitti:

        mutta mikään tuollainenkaan ei oikeuta viattomien ihmisten tappamista. Niin toimi hullu-auvinen. Murhaajia en kunnioita edes sen vertaa, että viitsisin kirjoittaa niiden nimiä isolla kirjaimella.

        Ymmärrätkö miksi tuo tyyppi haluaa tappaa kiusaajansa?

        Onko hänellä jossain mielessä pätevä syy tehdä niin?


      • scale
        .............................. kirjoitti:

        Ymmärrätkö miksi tuo tyyppi haluaa tappaa kiusaajansa?

        Onko hänellä jossain mielessä pätevä syy tehdä niin?

        koska toistaiseksi olen sitä mieltä, että ketään ei saa tappaa.


      • ..............................
        scale kirjoitti:

        koska toistaiseksi olen sitä mieltä, että ketään ei saa tappaa.

        Pistetään asia tälleen:

        Toi tyyppi menee ja ampuu kiusaajansa.

        vastaan

        Toi tyyppi menee ja ampuu satunnaisen ohikulkijan.


        ....

        Ei mitään eroa, yhtä järjettömät teot? Ei suurempaa oikeutusta toisessa kuin toisessa?


      • scale
        .............................. kirjoitti:

        Pistetään asia tälleen:

        Toi tyyppi menee ja ampuu kiusaajansa.

        vastaan

        Toi tyyppi menee ja ampuu satunnaisen ohikulkijan.


        ....

        Ei mitään eroa, yhtä järjettömät teot? Ei suurempaa oikeutusta toisessa kuin toisessa?

        motiivi kosto, toisessa tapauksessa ei motiivia.

        Molemmat teot ovat yhtä järjettömiä.

        Oman käden oikeudesta ei koskaan seuraa mitään hyvää.

        Skenaario:
        Toi tyyppi menee ja ampuu kiusaajansa.

        Onko tällöin oikeutettua, että murhaajan saa murhata? Eikö murha ole suurempi rikos, kuin kiusaus?


      • ............................
        scale kirjoitti:

        motiivi kosto, toisessa tapauksessa ei motiivia.

        Molemmat teot ovat yhtä järjettömiä.

        Oman käden oikeudesta ei koskaan seuraa mitään hyvää.

        Skenaario:
        Toi tyyppi menee ja ampuu kiusaajansa.

        Onko tällöin oikeutettua, että murhaajan saa murhata? Eikö murha ole suurempi rikos, kuin kiusaus?

        "Onko tällöin oikeutettua, että murhaajan saa murhata? Eikö murha ole suurempi rikos, kuin kiusaus?"

        En tiedä. Elämääni ei ole koskaan tuhottu tuolla tavoin enkä osaa sanoa onko pahempi tulla murhatuksi kuin kärsiä koko elämänsä jonkun ihmisen jatkuneen piinaamisen takia.

        Onko sinulla omankädenkokemusta aiheesta?

        Luulen kuitenkin että syy-seurausketjussa jatkunut piinaaminen on erittäin järkeenkäypä motiivi kostaa. Silloin tulee kysymykseen että olisiko kannattanut kiusata? Sekin on validi kysymys. Kenellä se vastuu on tässä asiassa? Tuo wannabe-Auvinenhan on hyvin selkeästi ahdistunut ihminen - kenties jopa kyvytön empatiaan tai normaaliin ajatteluun ja tuntemiseen; kenties jopa "täyttä ymmärrystä vailla" oleva ihminen - ja nuo jäljet ahdistuksessa ja sairaudessa johtavat kiusaajaan. Eli kiusaaja on kuin onkin kiusaamisellaan luonut ne olosuhteet jotka hänet päiviltä ottavat lopulta. Näen tässä siis eräänlaisen kiertotien kautta tapahtuvan itsemurhan osittain.

        Näetkö sinä?

        Vähän kuin jos joku jättää mankan ammeen reunalle ja kuolee sähköiskuun. Hän ei valinnut kuolla niin, mutta taatusti loi tilanteen jossa se on mahdollinen skenaario. Siksi sitä sanotaankin että sähkölaitteita ei tule käyttää suihkun tai kylvyn aikana - ja sanotaan myös että kiusaaminen on väärin eikä sitä pidä tehdä.

        Pitäisiköhän tuo wannabe-Auvinen sitten laittaa suljetulle osastolle? Se olisikin hieno systeemi. Kiusattu suljetaan lukkojen taakse ja kiusaaja elää normaalia ihanaa elämää vaikka toisen kärsimys on hänen syytään.

        Onko silloin tapahtunut oikein? Mitä sanoo vaaka? Onko sinulla jotain fiksua sanottavaa hänelle muuten, paitsi viittauksia sairauteen. Vai kiinnostaako edes tälläinen eettis-moraalinen pohdinta mieltäsi?


    • rapiskarpalo

      Onko nyt hyvä?

      Tosin ensin itse kestin koko ala-asteen kiusaamista, johon osallistui suurin osa pikku koulun oppilaista ja opettajiakin. Kiusaaminen oli myös fyysistä väkivaltaa, opettaja käänsi selän kun toiset raahasivat koulunvessaan mukiloitavaksi ja muuta vastaavaa.

      Kiusaaminen päättyi siihen kun aloin kiusaajaksi eli olen entinen koulukiusaaja, kuten koulukiusattu.

      Hei, me olimme kaikki silloin lapsia ja se mitä me olemme lapsina tehneet on kuitenkin eriasia mitä aikuisina teemme ja toimimme, eikä mielestäni meidän kuulu läpi elämäämme kantaa vastuuta lapsena tekemisistämme asioista, eikä myöskään kantaa mukana aukinaisia haavoja, jossain vaiheessa on hyvä sulkea vanhat haavat ja arpeuttaa ne, eivät ne siitä enää aukea kun ovat kunnolla suljettuja vaikka joskus voivatkin tihkuttaa.

    • -----------

      Voivat hyvin. En ollut kiusaaja pahimmasta päästä, mutta kuitenkin olen pyytänyt kiusaamista anteeksi jälkikäteen. Vapaa-ajalla törmätessä ja myöhemmin luokkakokouksessa ym.

      En tainnut aiheuttaa kenellekkään mitään traumoja, mutta tiedän kyllä, että pahimpien kiusaajien ainakin yksi uhri teki itsemurhan pian yläasteen jälkeen. Yksi syrjäytyi täysin ja jostain käsittämättömästä syystä kiusaajat JATKOIVAT vielä aikuisenakin.. samat jutut jatkuivat kolmekymppisenä luokkakokouksessakin.

      Niin, meitä on moneen junaan.. Muistan nimet, kasvot ja kaiken mitä tein / sanoin. Omaa lastani kasvatan toisin, kuin minua kasvatettiin. Ei ole vaimoa, koska olen itse äiti.

    • poikkeus joukossa.

      Kiusaajani tulivat kiltisti pyytämään anteeksi.
      Heti sen jälkeen kun koulun rehtori oli heille huutanut hinaajan lailla, yhden oppitunnin verran. Kuulema.

      Tosin, luottamukseni opinahjoon oli siinä vaiheessa jo mennyt.

      Viimeinen luokka 4 kk koulua, yksi varsinaisessa loput kolme kk Lausteen (pahamaineisessa)poikakodissa.
      Okei, se maine oli tullut ja mennyt ennen minun sinne menoa.

      Siihen aikaan, kun olin Lausteella löytyi 4 tai 5 taloa, missä asui oppilaita.
      Kun kävin noin viiden vuoden päästä katsomassa, oli jäljellä koulu ja keittiö.
      Suurin osa oppilaista asui koululla.

      Toipumiseni kuitenkin alkoi siitä, kun koulun jälkeen.
      Tällä kertaa tarkoittaen päästötodistuksia, satuin menemään kotiinpäin ja törmäsin pääasiallisiin kiusaajiini.
      Ei tullut turpiin, tarjosivat pussikaljat.

      Myöhemmin sattumala tavattiin kylän kaupan luona, tyhjennettiin kolmistaan kossupullo.

      Mennyt siis oli mennyttä.
      Tietysti kiusaaminen jättää arpensa, kun ne hyväksyy, pärjää paremmin.

      Useamman vuoden kiusaaminen aina jättää omat siemenensä sieluun ja pyrkivät kasvaa tietyissä tilanteissa.

      Sen verran myöhemmin kuulin, että yksi noista kiusaajista otti ammattirikollisen uran.
      Ei kuitenkaan fiksu ollut, esim. kävi huoltoasemalla ikkunan kautta ostoksille ja meni myymään saalistaan paikalliseen kerrosasuintaloon, mistä poliisit aina ensimmäisenä kävi etsimässä rikollisia.

      Mikäli sinulla on tunne, ettet pääse tapahtumista ylitse, sinun kannattaa hakea ammattiauttajan apua.

      • Aikanaan palattuani ulkomailta 1980 luvulla, päätin pitää yllä kertynyttä kielitaitoa.
        Oli suuri askel mennä vanhaa opinahjoon missä kurssi oli.
        Vaikka kyse oli kansalaisopiston kurssista, teki mieli koulun portilla kääntyä takaisin.


    • Anonyymi

      Kusipäitä kiusaajat. Toivon pahaa heille.

    • Anonyymi

      Vanhaan ketjuun vähän vauhtia

      Ai miltä tuntuu, ei miltään. Olin kiusattu ja siitä muutuin kiusaajaksi.

      Jossain vaiheessa päätin vain antaa takaisin kahta pahemmin, väkivaltaisesti, ja se onkin historiani jota kannan loppuikäni.. Muutaman tapauksen muistan oikein hyvin:

      Yksi kiusaajistani muutti yli kymmenen vuotta sitten pois, jonnekin päin suomea. Ei tarvinnut sitäkään kuin pari kertaa "taputella" niin alkoi pelkäämään vaikka pienikokoisempi olinkin. Toinen näistä kiusaajista olikin jo hieman päästään vialla muutenkin, muutaman kerran annoin pahoinpidellä minua ja tietysti kerroin asiasta, ei koulua kiinnostanut.. Kunnes päätin, että on aika kostaa. Hänen ensimmäinen virhe oli uhkailla teräaseella, sillä siitä ei ollut mitään hyötyä enää siinä vaiheessa kun muovasin tälle naaman uuteen kuntoon. Omasta mielestään kovasta kundista tuli aivan lammas. Tuon hakkaamisen jälkeen kehtasi vielä yllättää kerran, käymällä päälle, jolloin meitä olikin jo isompi sakki "sattumalta" kasassa, jos ohikulkija ei meitä olisi pysäyttänyt silloin, niin olisi ollut aika olemattomat mahdollisuudet tällä nähdä seuraavaa päivää. Tämä tyyppi josta kerroin, koki kohtalonsa joitain vuosia sitten huumeiden yliannostuksen säveltämänä. Kuulemieni tietojen mukaan ei käynyt kouluja pahemmin mielenterveydellisen tilansa vuoksi.

      Ne muutamat joita en ihan tarkkaan enää muista teoiltaan, olen lähinnä kuullut heistä kavereiden välityksellä. Muutama on saanut elämästään kopin, ovat töissä, opiskelemassa tai jossain päin maailmaa viettämässä mukavaa elämää. Sitten on muutama joista ei ole tullut yhtään mitään muuta kuin yhteiskunnan elättejä.

      Ne muutama jota kiusasin sanallisesti, olen pyytänyt heiltä anteeksi myöskin aikoja sitten. Pahalta se edelleen tuntuu kun ajattelee, mutta mennyttä ei voi muuttaa. Toivon heille kaikkea hyvää. Nämä muutamat jotka vaativat turpaa vetoa aikoinaan, toivon heille, että ovat saaneet asiat järjestykseen, ja jos eivät niin siinä tapauksessa kuvittelen heidän elämänsä olevan yhtä helvettiä edelleen.

    Ketjusta on poistettu 25 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9139
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      386
      3799
    3. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2795
    4. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      86
      2665
    5. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      175
      2505
    6. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2494
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      152
      1773
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      68
      1602
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1560
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1393
    Aihe