Vaimo Afrikasta

Kaipaan viisaita neuvoja

Minulla ollut pitkäaikainen kirjetuttavuus mustaihoisen naisen kanssa. Kuvia vaihdettu ja puhelintakin käytetty. Tarkoituksemme on avioitua ja perustaa perhe, jota varten hän tulee Suomeen ensivierailulle lokakuussa. On luonani viikon ajan.
Kuinka afrikkalainen sopeutuu meidän ilmastoon ja miten hän voi opetella suomenkielen? Kaipaan neuvoja käytännön asioissa. Naisella on hyvä ammatti, joten työpaikkoja kyllä löytyy. Hän puhuu englantia varsin loistavasti ja silläkin täällä pärjää.

34

7596

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Afrikkalainen vaimo

      Moi,

      Mikäli tuttavasi päättää vierailunkin jälkeen muuttaa Suomeen ja tulevaisuudensuunnitelmanne pysyvät kutakuinkin ennallaan, on lähitulevaisuutenne suurin ongelma saada hänelle oleskelulupa Suomeen. Edes pikainen naimisiinmeno ei takaa tätä.

      Teidän kannattaa keskittyä siihen että mahdollisesti tuleva kumppanisi saa työpaikan Suomesta ja sitä kautta oleskeluluvan täältä. Sen jälkeen kun tämä on hoidettu, muutatte luonnollisesti yhteen ja menette naimisiin (kokemukseni mukaan afrikkalainen nainen ei halua kauaa noissa asioissa vitkastella). Kun olette olleet jonkin aikaa (noin vuosi) naimisissa, haette hänelle oleskelulupaa perhesiteen perusteella. Mikäli lapsia alkaa siunaantumaan, oleskelulupa heltiää myös sillä perusteella.

      Sen jälkeen kun oleskelupa on myönnetty jollakin muulla perusteella kuin työnteko tai opiskelu, kumppanisi voi oleskella Suomessa esim. vain kotirouvana jos haluatte. Eli tuo ensimmäinen oleskelulupa tulee olemaan kovin haasteenne lähiaikoina (Suomen säähän kyllä tottuu...) ja kertomasi perusteella työnteko tai opiskelu näyttäisi olevan ainut keino saada sellainen.

      Omasta kokemuksestani voin vilpittömästi sanoa että afrikkalainen vaimo on kaiken mahdollisen vaivan arvoinen...

      • Kiitos neuvoistasi

        Tämä oleskelulupa jo tiedossamme, koska otin yhteyttä Ulkoministeriöön. Työpaikan kautta se helpoiten irtoaa, kun asuntokin jo on. Sen takia hän tuo mukanaan kopiot kaikista todistuksista koskien oman alansa opiskelua sekä nykyistä työpaikkaansa. Minä puolestani olen yhteydessä täällä saman alan yrityksiin, jotta se työpaikka on varma. Mitään ei jätetä sattuman varaan. Hänkin jo Ghanassa lukenut netistä ne tärkeät täkäläiset sivut ja tietää, mitä on tehtävä.

        Alkuperäinen kysymykseni koski lähinnä sopeutumista medän oloihin sekä tapoihin. Häkellyttää melkoisesti, kun en ole koskaan ennen tuntenut lähemmin ketään aitoa afrikkalaista naista enkä osaa edes kuvitella, millaisia he vaimoina ovat. Meillä nyt vain tuntui kemiat osuvan kohdalleen ja siitä alkoi kiihkeä kirjeseurustelu. Eksoottistahan se on kummallekin ihonvärien takia. Siitä olemme samaa mieltä, että lapsista tulee miltei poikkeuksetta kauniita ihmisiä. Missimme Lola Odusoga oiva esimerkki.


      • Afrikkalainen vaimo
        Kiitos neuvoistasi kirjoitti:

        Tämä oleskelulupa jo tiedossamme, koska otin yhteyttä Ulkoministeriöön. Työpaikan kautta se helpoiten irtoaa, kun asuntokin jo on. Sen takia hän tuo mukanaan kopiot kaikista todistuksista koskien oman alansa opiskelua sekä nykyistä työpaikkaansa. Minä puolestani olen yhteydessä täällä saman alan yrityksiin, jotta se työpaikka on varma. Mitään ei jätetä sattuman varaan. Hänkin jo Ghanassa lukenut netistä ne tärkeät täkäläiset sivut ja tietää, mitä on tehtävä.

        Alkuperäinen kysymykseni koski lähinnä sopeutumista medän oloihin sekä tapoihin. Häkellyttää melkoisesti, kun en ole koskaan ennen tuntenut lähemmin ketään aitoa afrikkalaista naista enkä osaa edes kuvitella, millaisia he vaimoina ovat. Meillä nyt vain tuntui kemiat osuvan kohdalleen ja siitä alkoi kiihkeä kirjeseurustelu. Eksoottistahan se on kummallekin ihonvärien takia. Siitä olemme samaa mieltä, että lapsista tulee miltei poikkeuksetta kauniita ihmisiä. Missimme Lola Odusoga oiva esimerkki.

        Ok,

        Hyvä homma että olette ottaneet asioista selvää. Toivottavasti kaikki menee hyvin, pidä/pitäkää järki mukana. Ghanalaisen naisen aviomiehenä voin vain todeta jos kemiat tosiaan kohtaa, niin kyllä ne kaikki kulttuurierot, tavat, yms. selviävät. Jos naisesi on saanut perinteisen kristillisen ghanalaisen kasvatuksen niin mahdollisuudet ovat hyvät.

        Ja mitä niihin lapsiin tulee niin oikeassa olette: kun katson tuossa tuota meidän pientä Nti Maitokahvia, niin en voi muuta kuin olla samaa mieltä...

        Ai niin, tiedäthän vanhan totuuden: "Once you go black, you never wanna go back"...


      • Kiitos vielä
        Afrikkalainen vaimo kirjoitti:

        Ok,

        Hyvä homma että olette ottaneet asioista selvää. Toivottavasti kaikki menee hyvin, pidä/pitäkää järki mukana. Ghanalaisen naisen aviomiehenä voin vain todeta jos kemiat tosiaan kohtaa, niin kyllä ne kaikki kulttuurierot, tavat, yms. selviävät. Jos naisesi on saanut perinteisen kristillisen ghanalaisen kasvatuksen niin mahdollisuudet ovat hyvät.

        Ja mitä niihin lapsiin tulee niin oikeassa olette: kun katson tuossa tuota meidän pientä Nti Maitokahvia, niin en voi muuta kuin olla samaa mieltä...

        Ai niin, tiedäthän vanhan totuuden: "Once you go black, you never wanna go back"...

        Lausahdus on tuttu, joskin muista yhteyksistä. Eiköhän asiat kulje toivotulla tavalla, kun olemme jo hiukan yli 3-kymppisiä.


      • nainen on
        Kiitos neuvoistasi kirjoitti:

        Tämä oleskelulupa jo tiedossamme, koska otin yhteyttä Ulkoministeriöön. Työpaikan kautta se helpoiten irtoaa, kun asuntokin jo on. Sen takia hän tuo mukanaan kopiot kaikista todistuksista koskien oman alansa opiskelua sekä nykyistä työpaikkaansa. Minä puolestani olen yhteydessä täällä saman alan yrityksiin, jotta se työpaikka on varma. Mitään ei jätetä sattuman varaan. Hänkin jo Ghanassa lukenut netistä ne tärkeät täkäläiset sivut ja tietää, mitä on tehtävä.

        Alkuperäinen kysymykseni koski lähinnä sopeutumista medän oloihin sekä tapoihin. Häkellyttää melkoisesti, kun en ole koskaan ennen tuntenut lähemmin ketään aitoa afrikkalaista naista enkä osaa edes kuvitella, millaisia he vaimoina ovat. Meillä nyt vain tuntui kemiat osuvan kohdalleen ja siitä alkoi kiihkeä kirjeseurustelu. Eksoottistahan se on kummallekin ihonvärien takia. Siitä olemme samaa mieltä, että lapsista tulee miltei poikkeuksetta kauniita ihmisiä. Missimme Lola Odusoga oiva esimerkki.

        ihmisenä kovempi ja vaativampi kuin suomalainen nainen. Jos mies pystyy tarjoaman hyvän elintason, niin vaimokin varmasti tekee osansa. Mutta ruokahalu kasvaa syödessä ja lopulta naiseen iskee vapauden kaipuu. Varsinkin kun ollaan euroopassa jossa on hyvät mahdollisuudet myös itsenäiseen elämään. Sitten kun luvat ovat kunnossa.Joten suhtautuisin hieman skeptisesti heidän kykyynsä rakastaa aidosti.


      • Aika näyttää
        nainen on kirjoitti:

        ihmisenä kovempi ja vaativampi kuin suomalainen nainen. Jos mies pystyy tarjoaman hyvän elintason, niin vaimokin varmasti tekee osansa. Mutta ruokahalu kasvaa syödessä ja lopulta naiseen iskee vapauden kaipuu. Varsinkin kun ollaan euroopassa jossa on hyvät mahdollisuudet myös itsenäiseen elämään. Sitten kun luvat ovat kunnossa.Joten suhtautuisin hieman skeptisesti heidän kykyynsä rakastaa aidosti.

        En lähde tähän touhuun "sinisilmäisenä". Olen nähnyt, millaisia venäläiset naiset ovat ja sopivat antamaasi kuvaan paremmin kuin hyvin. Omalla kohdallani ei ole kyse naisen pääsemisestä pois ankeista oloista, mutta esimerkiksi avioehto ennen vihkimistä ei tule jäämään tekemättä. Jos vaimo häipyy, ei vie kaikkea mennessään kuten joillekin venäläisen kanssa avioituneelle suomalaismiehelle on käynyt. Jäitä hatussa ja jalat maassa on oikea konsti.


      • Työpaikka
        Afrikkalainen vaimo kirjoitti:

        Ok,

        Hyvä homma että olette ottaneet asioista selvää. Toivottavasti kaikki menee hyvin, pidä/pitäkää järki mukana. Ghanalaisen naisen aviomiehenä voin vain todeta jos kemiat tosiaan kohtaa, niin kyllä ne kaikki kulttuurierot, tavat, yms. selviävät. Jos naisesi on saanut perinteisen kristillisen ghanalaisen kasvatuksen niin mahdollisuudet ovat hyvät.

        Ja mitä niihin lapsiin tulee niin oikeassa olette: kun katson tuossa tuota meidän pientä Nti Maitokahvia, niin en voi muuta kuin olla samaa mieltä...

        Ai niin, tiedäthän vanhan totuuden: "Once you go black, you never wanna go back"...

        Tuleva vaimoni on ammatiltaan kosmetologi ja alalle koulutettu, joskin jatkaa opiskelua. Yritin ottaa yhteyttä Suomen Kosmetologien yhdistykseen, mutta sieltä ei ole vastattu sanallakaan. Tämä käynti Suomesa on hänelle ensimmäinen ja kestää vain viikon, joten kontaktit pitäisi olla valmiina ainakin alustavasti. Edestakainen lento 1000e, joten kovin tiheään ei voi matkustella. Hän hankki onneksi 2 vuoden viisumin, joten se puoli OK.
        Oman yrityksen perustaminen ei vielä mahdollista. Missä ja miten vaimosi opiskellut suomenkieltä?


      • Afrikkalainen vaimo
        Työpaikka kirjoitti:

        Tuleva vaimoni on ammatiltaan kosmetologi ja alalle koulutettu, joskin jatkaa opiskelua. Yritin ottaa yhteyttä Suomen Kosmetologien yhdistykseen, mutta sieltä ei ole vastattu sanallakaan. Tämä käynti Suomesa on hänelle ensimmäinen ja kestää vain viikon, joten kontaktit pitäisi olla valmiina ainakin alustavasti. Edestakainen lento 1000e, joten kovin tiheään ei voi matkustella. Hän hankki onneksi 2 vuoden viisumin, joten se puoli OK.
        Oman yrityksen perustaminen ei vielä mahdollista. Missä ja miten vaimosi opiskellut suomenkieltä?

        Moi,

        Minun vaimoni muutti Suomeen jo teinityttönä vuosia sitten. Hän opiskeli Suomen kielen itsenäisesti ja ammattiin valmistuessaan. Eli hän oli jo tavatessamme suomen kansalainen, töissä ja puhui&kirjoitti täydellistä Suomea. Eli sain ns. valmiin paketin...

        En ole koskaan kuullut 2 vuoden viisumista? Luulin että ensi vaihessa vain 3 kk:n on pisin mahdollinen. Joka tapauksessa suomessa on niin paljon työttömiä kosmetologian koulutuksen saaneita ihmisiä, niinpä luulen että Suomen Kosmetologian yhdistys ei tule ikinä vastaamaan teille mitään. Myöskin kannattaa varautua uuden 1000:n euron lentolipun hankintaa, sillä viikko ei tule riittämään asioiden järjestämiseen. Tai sitten lentolippua täytyy yrittää siirtää myöhemmäksi, jos se viisumi kerta on kunnossa.

        Tuttavasi on päästävä hyväksytysti opiskelijaksi johonkin sellaiseen oppilaitokseen mikä valmistaa ammattiin. Sen lisäksi hänellä täytyy olla esittää pankkitiliote (ja tilillä täytyy olla useita tuhansia euroja) jolla hän esittää olevansa kykenevä kustantamaan elämisensä ja opiskelunsa Suomessa. Vasta sen jälkeen hän voi jättää oleskelulupa-anomuksen, toimittaa kaikki todistukset Maahanmuuttovirastolle ja jäädä odottamaan anomuksen käsittelyä Suomeen (mikäli anomuksella katsotaan olevan mahdollisuudet tulla hyväksytyksi).

        Tai hänen on saatava työpaikka ja työnantaja hakee hänelle oleskelulupaa. Asiaa harkitsee ensin Työvoimahallinto ja sen jälkeen Maahanmuttovirasto. Hakemuksen käsittelyä voi käsittääkseni odottaa Suomessa, mutta viisumilla ei ole työnteko-oikeutta.

        Kuten todettua alussa: suurin haasteenne lähitulevaisuudessa tulee olemaan se miten saatte hänet pidettyä maassa laillisesti. Kokemuksesta tiedän että vaikka asioista ottaa selvää, viranomaiset neuvovat ystävällisesti, niin käytännössä asiat menevät kovin eri tavalla tai asiat ovatkin paljon laajempia ja monimutkaisempia kuin ne aluksi näyttivät.

        Eli tarkkana...


      • Työntäyteinen päivä
        Afrikkalainen vaimo kirjoitti:

        Moi,

        Minun vaimoni muutti Suomeen jo teinityttönä vuosia sitten. Hän opiskeli Suomen kielen itsenäisesti ja ammattiin valmistuessaan. Eli hän oli jo tavatessamme suomen kansalainen, töissä ja puhui&kirjoitti täydellistä Suomea. Eli sain ns. valmiin paketin...

        En ole koskaan kuullut 2 vuoden viisumista? Luulin että ensi vaihessa vain 3 kk:n on pisin mahdollinen. Joka tapauksessa suomessa on niin paljon työttömiä kosmetologian koulutuksen saaneita ihmisiä, niinpä luulen että Suomen Kosmetologian yhdistys ei tule ikinä vastaamaan teille mitään. Myöskin kannattaa varautua uuden 1000:n euron lentolipun hankintaa, sillä viikko ei tule riittämään asioiden järjestämiseen. Tai sitten lentolippua täytyy yrittää siirtää myöhemmäksi, jos se viisumi kerta on kunnossa.

        Tuttavasi on päästävä hyväksytysti opiskelijaksi johonkin sellaiseen oppilaitokseen mikä valmistaa ammattiin. Sen lisäksi hänellä täytyy olla esittää pankkitiliote (ja tilillä täytyy olla useita tuhansia euroja) jolla hän esittää olevansa kykenevä kustantamaan elämisensä ja opiskelunsa Suomessa. Vasta sen jälkeen hän voi jättää oleskelulupa-anomuksen, toimittaa kaikki todistukset Maahanmuuttovirastolle ja jäädä odottamaan anomuksen käsittelyä Suomeen (mikäli anomuksella katsotaan olevan mahdollisuudet tulla hyväksytyksi).

        Tai hänen on saatava työpaikka ja työnantaja hakee hänelle oleskelulupaa. Asiaa harkitsee ensin Työvoimahallinto ja sen jälkeen Maahanmuttovirasto. Hakemuksen käsittelyä voi käsittääkseni odottaa Suomessa, mutta viisumilla ei ole työnteko-oikeutta.

        Kuten todettua alussa: suurin haasteenne lähitulevaisuudessa tulee olemaan se miten saatte hänet pidettyä maassa laillisesti. Kokemuksesta tiedän että vaikka asioista ottaa selvää, viranomaiset neuvovat ystävällisesti, niin käytännössä asiat menevät kovin eri tavalla tai asiat ovatkin paljon laajempia ja monimutkaisempia kuin ne aluksi näyttivät.

        Eli tarkkana...

        Koko tämä vapaapäivä kulunut juuri niiden asioiden selvittämissen. joista mainitsit.Sen tiedän, ettei hänellä ole varoja tuhansia euroja, mutta minulla on ja jos hän asuu luonani ja minä hoidan laskut, so what! Omat tuloni riittävät reippaasti yli tarpeen.
        Olen jo saanut vastauksia eri tahoilta ja mitä kosmetologeihin tulee, työpaikkoja on aika paljon pk-seudulla. Hän menee antamaan näyttötutkinnon taidoistaan ja jos on OK, se puoli myös OK. Pitänyt tosi kiirettä toimia tulkkina ja kääntää eri "instanteilta" saamani vastaukset englanniksi sekä lähettää hänelle.
        Jotenkin tekisi mieli tavata sinut face to face eikä olla täällä julkisella foorumilla.


      • Oli uutta tietoa

        Olen tietoinen kertaviisumista sekä pitempiaikaisesta. Tulin hankkineeksi hetken mielijohteesta vuoden kestävän viisumin Venäjälle 2 v sitten. Kävin siellä kerran ja samalla kolmesti, ensimmäisen, ainoan ja viimeisen kerran. Naiseni mainitsi 2 vuoden Schengen-maiden viisumista, josta en ole tietoinen vielä, mutta pian olen, kun kysyn sitä meidän Ulkoministeriöltä. En tule jättämään mitään sattuman varaan entisenä valtion virkamiehenä, joka uransa aikana täyttänyt "muutamankin" kupongin. Pyydän kiittää sinua tästäkin havainnosta ja selvitän asian nopeasti.


      • Afrikkalainen vaimo
        Työntäyteinen päivä kirjoitti:

        Koko tämä vapaapäivä kulunut juuri niiden asioiden selvittämissen. joista mainitsit.Sen tiedän, ettei hänellä ole varoja tuhansia euroja, mutta minulla on ja jos hän asuu luonani ja minä hoidan laskut, so what! Omat tuloni riittävät reippaasti yli tarpeen.
        Olen jo saanut vastauksia eri tahoilta ja mitä kosmetologeihin tulee, työpaikkoja on aika paljon pk-seudulla. Hän menee antamaan näyttötutkinnon taidoistaan ja jos on OK, se puoli myös OK. Pitänyt tosi kiirettä toimia tulkkina ja kääntää eri "instanteilta" saamani vastaukset englanniksi sekä lähettää hänelle.
        Jotenkin tekisi mieli tavata sinut face to face eikä olla täällä julkisella foorumilla.

        Ok,

        Niin arvelinkin ja kokemuksesta tiedän noiden asioiden selvittäminen on aikaavievää... meillä on perheen sisällä näitä prosesseja jouduttu selvittelemään paljonkin.

        Mikäli hänelle haetaan oleskelupaa opiskelun perusteella, niin sen mukaan miten minä olen asioita joskus selvitellyt, hänellä tulee mm. olla oma pankkitili jossa on riittävästi varoja. Asunto kai voi olla esim. suomalaisen poikaystävän, mutta omaa rahaa on oltava sen verran että pystyy opiskelemaan, elättämään itsensä ja maksamaan tarvittaessa asumisen. Harkintavaltaa tässä käyttää Maahanmuuttovirasto. Kaikki nämä asiat löytyvät periaatteessa Maahanmuuttoviraston nettisivuilta, mutta kyllä se työtä teettää...

        Kun Maahanmuuttovirasto ja Työvoimahallinto taas harkitsevat oleskeluluvan myöntämistä työpaikan perusteella, niin siinä on taas omat painotukset. Esim. firman täytyy olla sen verran vakavarainen että pystyy maksamaan luotettavasti sellaisen palkan, että tämä uusi työtekijä pystyy ylläpitämään itsensä Suomessa. Tämän vuoksi kai monet ulkomaalaiset jotka perustavat firman Suomeen, joutuvat todistelemaan että liikeidea on kannattava ja että firma voi tuottaa elennon. Eli ymmärtääkseni oleskelulupa työpaikan perusteella ei ole aina selviö, vaan riippuun eri asioista.

        Näissä asoissa puuttellinen ja epäselvä lainsäädäntö ja sen tulkinta antaa päättävälle viranomaiselle suuren päätäntävallan. Harvoin myös ulkomaalaiset osaavat valittaa.

        Yksityissähköpostia voit laittaa osoitteeseen [email protected], vastailen kun kiireiltäni ennätän.


      • ...
        Oli uutta tietoa kirjoitti:

        Olen tietoinen kertaviisumista sekä pitempiaikaisesta. Tulin hankkineeksi hetken mielijohteesta vuoden kestävän viisumin Venäjälle 2 v sitten. Kävin siellä kerran ja samalla kolmesti, ensimmäisen, ainoan ja viimeisen kerran. Naiseni mainitsi 2 vuoden Schengen-maiden viisumista, josta en ole tietoinen vielä, mutta pian olen, kun kysyn sitä meidän Ulkoministeriöltä. En tule jättämään mitään sattuman varaan entisenä valtion virkamiehenä, joka uransa aikana täyttänyt "muutamankin" kupongin. Pyydän kiittää sinua tästäkin havainnosta ja selvitän asian nopeasti.

        "2 vuoden Schengen-maiden viisumi"

        Enpäs ole kuullutkaan. Eikä ainakaan Ulkomaalaislaki tuollaista tunne.

        http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2004/20040301


      • Vaimo Afrikasta

      • tricnascn
        Afrikkalainen vaimo kirjoitti:

        Moi,

        Minun vaimoni muutti Suomeen jo teinityttönä vuosia sitten. Hän opiskeli Suomen kielen itsenäisesti ja ammattiin valmistuessaan. Eli hän oli jo tavatessamme suomen kansalainen, töissä ja puhui&kirjoitti täydellistä Suomea. Eli sain ns. valmiin paketin...

        En ole koskaan kuullut 2 vuoden viisumista? Luulin että ensi vaihessa vain 3 kk:n on pisin mahdollinen. Joka tapauksessa suomessa on niin paljon työttömiä kosmetologian koulutuksen saaneita ihmisiä, niinpä luulen että Suomen Kosmetologian yhdistys ei tule ikinä vastaamaan teille mitään. Myöskin kannattaa varautua uuden 1000:n euron lentolipun hankintaa, sillä viikko ei tule riittämään asioiden järjestämiseen. Tai sitten lentolippua täytyy yrittää siirtää myöhemmäksi, jos se viisumi kerta on kunnossa.

        Tuttavasi on päästävä hyväksytysti opiskelijaksi johonkin sellaiseen oppilaitokseen mikä valmistaa ammattiin. Sen lisäksi hänellä täytyy olla esittää pankkitiliote (ja tilillä täytyy olla useita tuhansia euroja) jolla hän esittää olevansa kykenevä kustantamaan elämisensä ja opiskelunsa Suomessa. Vasta sen jälkeen hän voi jättää oleskelulupa-anomuksen, toimittaa kaikki todistukset Maahanmuuttovirastolle ja jäädä odottamaan anomuksen käsittelyä Suomeen (mikäli anomuksella katsotaan olevan mahdollisuudet tulla hyväksytyksi).

        Tai hänen on saatava työpaikka ja työnantaja hakee hänelle oleskelulupaa. Asiaa harkitsee ensin Työvoimahallinto ja sen jälkeen Maahanmuttovirasto. Hakemuksen käsittelyä voi käsittääkseni odottaa Suomessa, mutta viisumilla ei ole työnteko-oikeutta.

        Kuten todettua alussa: suurin haasteenne lähitulevaisuudessa tulee olemaan se miten saatte hänet pidettyä maassa laillisesti. Kokemuksesta tiedän että vaikka asioista ottaa selvää, viranomaiset neuvovat ystävällisesti, niin käytännössä asiat menevät kovin eri tavalla tai asiat ovatkin paljon laajempia ja monimutkaisempia kuin ne aluksi näyttivät.

        Eli tarkkana...

        > Minun vaimoni muutti Suomeen jo teinityttönä vuosia sitten. Hän opiskeli Suomen kielen itsenäisesti ja ammattiin valmistuessaan. Eli hän oli jo tavatessamme suomen kansalainen, töissä ja puhui&kirjoitti täydellistä Suomea. Eli sain ns. valmiin paketin...

        realismia peliin.
        eli oliko kyseessä afrikkalainen vai suomalainen vaimo. haloo ! :)

        "valmis paketti" vähän naurattaa. moni suomalainenkin vaimoke osaa suomea, on opiskellut, puhuu ja kirjoittaa täydellistä suomea ja on töissä... eli he kaikki ovat täydellisiä paketteja :D

        ja mitä tuli lapsesi ulkonäön kehumiseen...
        aika monet vanhemmat pitävät omia lapsiaan söpöinä :) en kiellä, ettetkö ole oikeassa, olet vain hauskasti jäävi arvioimaan sitä yleisenä totuutena. ;)

        ja toisaalta sinun vaimolla on suhteeseenne ollut jonkin verran eri lähtökohdat kuin ap:llä. kuten sanoit: valmis paketti. niin ja ihmisetkin ovat erilaisia.

        mielestäni on väärin, että te kaksi luokittelette vaimonne kuuluvaksi ns. samaan sarjaan.
        ja sen perusteella jo tiedät, millainen ap:n nainen on ja miten hän kotoutuu suomeen ?

        ette siis ollenkaan ajattele naisianne yksilöinä.


      • aaaaahkklloi
        nainen on kirjoitti:

        ihmisenä kovempi ja vaativampi kuin suomalainen nainen. Jos mies pystyy tarjoaman hyvän elintason, niin vaimokin varmasti tekee osansa. Mutta ruokahalu kasvaa syödessä ja lopulta naiseen iskee vapauden kaipuu. Varsinkin kun ollaan euroopassa jossa on hyvät mahdollisuudet myös itsenäiseen elämään. Sitten kun luvat ovat kunnossa.Joten suhtautuisin hieman skeptisesti heidän kykyynsä rakastaa aidosti.

        montako lammasta tai vuohta piti antaa myötäjäisiä ja onko salavettu ja tauti tarkastettu


      • Sisulla menen
        Afrikkalainen vaimo kirjoitti:

        Ok,

        Hyvä homma että olette ottaneet asioista selvää. Toivottavasti kaikki menee hyvin, pidä/pitäkää järki mukana. Ghanalaisen naisen aviomiehenä voin vain todeta jos kemiat tosiaan kohtaa, niin kyllä ne kaikki kulttuurierot, tavat, yms. selviävät. Jos naisesi on saanut perinteisen kristillisen ghanalaisen kasvatuksen niin mahdollisuudet ovat hyvät.

        Ja mitä niihin lapsiin tulee niin oikeassa olette: kun katson tuossa tuota meidän pientä Nti Maitokahvia, niin en voi muuta kuin olla samaa mieltä...

        Ai niin, tiedäthän vanhan totuuden: "Once you go black, you never wanna go back"...

        Toivottavasti näet tämän vastaukseni pian.
        Tietokoneeni kaatui oikein totaalisesti ja siinä mneni kaikki.

        Se ghanalainen nainen oli pelkkä rahanahne tapaus, mutta en antanut periksi. Minut vihittiin jo Dakarissa ja asun nyt täällä Kouvolassa omassa rivitaloasunnossa.
        Tarkoitus saada puolsoni tänne joulun viettoon.

        Kai muistat minut? Ex ups ja taxi?

        AP


      • Miljoonat tuuleen
        nainen on kirjoitti:

        ihmisenä kovempi ja vaativampi kuin suomalainen nainen. Jos mies pystyy tarjoaman hyvän elintason, niin vaimokin varmasti tekee osansa. Mutta ruokahalu kasvaa syödessä ja lopulta naiseen iskee vapauden kaipuu. Varsinkin kun ollaan euroopassa jossa on hyvät mahdollisuudet myös itsenäiseen elämään. Sitten kun luvat ovat kunnossa.Joten suhtautuisin hieman skeptisesti heidän kykyynsä rakastaa aidosti.

        Olin 5 vuotta naimisissa ghanalaisen missin kanssa. Ensimmäiset vuodet menivät hyvin, mutta sitten muijan nälkä alkoi kasvaa syödessä. BMW oli liian vanha, 400€ / kk ruokaraha ei enää riittänyt, käsilaukkuja ja korkokenkiä oli kymmeniä mutta ei tarpeeksi. Kun olisi pitänyt ostaa 1000€ Louis Vuitton laukku, vihelsin pelin poikki. Rahaa oli siihen mennessä uponnut 35.000 euroa myötäjäisiin, erilaisiin risteilyihin, vaatteisiin, ravintolailtoihin ja BMW:kin meni romuksi vaimon ajaessa sitä, oli menossa jonnekin golfkeskukseen yöllä. Sanoin että laukkua ei hankita, ja tulos: vaimo rupesi etsimään seuraa netistä ja bileistä, vietti öitä poissa kotoa. "Ystäviä" alkoi olla, ja puhelimen lokitiedostot aina tyhjiä... Jos sinulla on enemmän rahaa kuin Vesa Keskisellä, ja olet valmis tuhlaamaan kaiken mitä omistat, ghanalainen vaimo on hieno, kaunis ja hyväntuoksuinen, sekä eläimellinen sängyssä. On kuitenkin oltava valmis pettymyksiin, ja siihen että mies on yhtä helppo vaihtaa toiseen kuin kengät, tai auto.


      • nyt kotona
        Miljoonat tuuleen kirjoitti:

        Olin 5 vuotta naimisissa ghanalaisen missin kanssa. Ensimmäiset vuodet menivät hyvin, mutta sitten muijan nälkä alkoi kasvaa syödessä. BMW oli liian vanha, 400€ / kk ruokaraha ei enää riittänyt, käsilaukkuja ja korkokenkiä oli kymmeniä mutta ei tarpeeksi. Kun olisi pitänyt ostaa 1000€ Louis Vuitton laukku, vihelsin pelin poikki. Rahaa oli siihen mennessä uponnut 35.000 euroa myötäjäisiin, erilaisiin risteilyihin, vaatteisiin, ravintolailtoihin ja BMW:kin meni romuksi vaimon ajaessa sitä, oli menossa jonnekin golfkeskukseen yöllä. Sanoin että laukkua ei hankita, ja tulos: vaimo rupesi etsimään seuraa netistä ja bileistä, vietti öitä poissa kotoa. "Ystäviä" alkoi olla, ja puhelimen lokitiedostot aina tyhjiä... Jos sinulla on enemmän rahaa kuin Vesa Keskisellä, ja olet valmis tuhlaamaan kaiken mitä omistat, ghanalainen vaimo on hieno, kaunis ja hyväntuoksuinen, sekä eläimellinen sängyssä. On kuitenkin oltava valmis pettymyksiin, ja siihen että mies on yhtä helppo vaihtaa toiseen kuin kengät, tai auto.

        moi vaan jklstä.huomasin kirjoituksesi.selailin ,kun oon just tullut accrasta.on vähän epätietonen olo.menin sinne tapaamaan naista,lyhyehkön kirjoittelun jälkeen.mukava muija,ei missi tyyppi.olin kyllä nähnyt valokuvan.tiesin kutakuinkin,kuka on vastassa.aikuinen ja vähän luonnonlapsi samassa paketissa.sanoin hänelle että tiedän että afrikkalaiset miehet pitävät naisen isosta perseestä.minä en.naurua riitti kun sanoin että jos meinaat suomeen tulla,10kg off.lupasi hävittää 20kg.ei tosikko.perhettä tapasin,useammankin kerran,hyväksytty on.myötäjäisiä kiitos ja kiire tuntuu olevan.autonkuljettaja käytössä,ikäänkuin esiliina.ei mitään asiaa saman peiton alle.on kuitenkin yksi lapsi ennestään.tuntuu että naisella ei ole oikein mitään sananvaltaa mihinkään.naimisiin haluaa kyllä.on naisen nimi ja email.kirjotellaan kyllä.eno kielti rahan antamisen-paitsi hänen kauttaan.ei herättänyt kannatusta,ehdotus naisen vierailusta suomeen.ihan ekaks!.aion sanoa sen ehdoksi,ennen myötäjäisten maksamista.ne on kuitenkin monta tonnia.unohtaako täkäläiset autuaasti asioita,joita on puhuttu?esim,illalla lähetään puistoon juhliin.no ei lähetty jne.


    • muodollisuuksiin tai lento-

      lippuihin niin kyseessä on puhdas kusetus.

      • Tiedetään

        Tulee Suomeen omin kustannuksin. Minä kustannan asumisen täällä.


      • nsert
        Tiedetään kirjoitti:

        Tulee Suomeen omin kustannuksin. Minä kustannan asumisen täällä.

        En haluaisi olla pahanilmanlintu mutta Afrikan väestöstä alkaa olla todella monella Hiv-tartunta. Oletteko kyseistä asiaa keksustelleet??


    • trijoon

      varsin naiiveja kysymyksiä kolmekymppiseltä virkamieheltä. mitäköhän virkaa olet hoitanut ?

      > Kuinka afrikkalainen sopeutuu meidän ilmastoon ja miten hän voi opetella suomenkielen?

      riippuu ihmisestä, miten sopeutuu ilmastoon ja myös siitä, miten rakastunut hän on ;)

      suomen kielen voi oppia opiskelemalla suomen kieltä. paikkoja on monia ja tapoja. joillakin on hyvä kielipää ja he oppivat paljon ihan käytännössä kuuntelemalla ja käyttämällä kieltä alkuun päästyään. jotkut vaatii vääntämistä rautalangasta kielikursseilla. eli eroja on ihan niin kuin kaikkien eri maiden kansalaisilla.

      > Kaipaan neuvoja käytännön asioissa. Naisella on hyvä ammatti, joten työpaikkoja kyllä löytyy.

      kosmetologi... okei.

      > Alkuperäinen kysymykseni koski lähinnä sopeutumista medän oloihin sekä tapoihin.

      edelleen riippuu ihmisestä ja sinusta hänen läheisenä, että miten hyvin sinä hoidat osuutesi kotoutumisessa.

      > Häkellyttää melkoisesti, kun en ole koskaan ennen tuntenut lähemmin ketään aitoa afrikkalaista naista enkä osaa edes kuvitella, millaisia he vaimoina ovat.

      liikaa yleistävät ihmiset ovat minusta aika yksinkertaisia. johan kerroit tutustuneesi venäläisiin naisiin. oliko mielestäsi kaikki heistä aivan samanlaisia?

      minusta teidän suhteella voisi olla paremmat lähtökohdat, jos ajattelisit naista yksilönä, sinun läheisenäsi, rakastettuna, ihan minä tahansa muuna kuin oman maansa edustajana.

      > Meillä nyt vain tuntui kemiat osuvan kohdalleen ja siitä alkoi kiihkeä kirjeseurustelu. Eksoottistahan se on kummallekin ihonvärien takia.

      tuntuu, että et ole ihan sinut hänen ihon värinsä kanssa, se on sinusta tällä hetkellä jännää.
      tulee sukupolvi, joka ei ihmisen nähdessään edes ajattele ihon väriä, vaan kasvojen piirteitä, silmiä, suuta, jne. sinä valitettavasti näet naisessasi edelleen ensimmäisenä vain mustan värin.

      > Siitä olemme samaa mieltä, että lapsista tulee miltei poikkeuksetta kauniita ihmisiä. Missimme Lola Odusoga oiva esimerkki.

      sinulla ei taida olla realistiset käsitykset lapsenne ulkonäöstä perintötekijöiden summana. se ei todellakaan ole pelkkä ihonväri joka periytyy äidiltä, vaan myös sinun sinun ulkonäkösi, jne.

      lola sentäs on yksi universumin kauneimmista naisista (todistetusti) :)

      toivottavasti sinulla ei ole yhtä suureelliset tai jopa epärealistiset odotukset suhteestanne, kuin sinulla ehkä on omasta ulkonäöstäsi (perintötekijäsi)

      vai pidätkö itseäsi yhtenä universumin parhaimman näköisistä ihmisistä, kun vertasit jo jälkikasvuasi erittäin menestyneeseen missiin?

      • En ole kolmekymppinen

        Tiedät paljon, mutta et ihan kaikkea. Hän on jo luonani ja täsmälleen sillä kannalla, että jää tänne.
        Kielen opikelu, työpaikka ym jo hoidettu.

        Että se siitä.


      • trijoon
        En ole kolmekymppinen kirjoitti:

        Tiedät paljon, mutta et ihan kaikkea. Hän on jo luonani ja täsmälleen sillä kannalla, että jää tänne.
        Kielen opikelu, työpaikka ym jo hoidettu.

        Että se siitä.

        >> Lausahdus on tuttu, joskin muista yhteyksistä. Eiköhän asiat kulje toivotulla tavalla, kun olemme jo hiukan yli 3-kymppisiä.

        > Tiedät paljon, mutta et ihan kaikkea. En ole kolmekymppinen

        anteeksi lukihäiriöni, en tiennytkään, että virkamiessuomi on noin vaikea selkoista. :D

        eli hiukan yli 3-kymppinen voi ollakin vaikka 50 vuotta.. esim.

        no onnea vaan suhteellenne,
        mutta kuten sanoin, toivottavasti sinulla ei ole yhtä epärealistiset odotukset suhteestanne kuin ulkonäöstäsi.

        > Hän on jo luonani ja täsmälleen sillä kannalla, että jää tänne.
        Kielen opikelu, työpaikka ym jo hoidettu.

        muutaman päivän tai viikon oleskelun jälkeen varmaan on innostunut. uskon suhteeseenne, kun tulet nuo samat asiat sanomaan myös kahden vuoden päästä :)

        kielen opiskelu aloitettu vai hoidettu? ;)


      • Menin jo avioon
        trijoon kirjoitti:

        >> Lausahdus on tuttu, joskin muista yhteyksistä. Eiköhän asiat kulje toivotulla tavalla, kun olemme jo hiukan yli 3-kymppisiä.

        > Tiedät paljon, mutta et ihan kaikkea. En ole kolmekymppinen

        anteeksi lukihäiriöni, en tiennytkään, että virkamiessuomi on noin vaikea selkoista. :D

        eli hiukan yli 3-kymppinen voi ollakin vaikka 50 vuotta.. esim.

        no onnea vaan suhteellenne,
        mutta kuten sanoin, toivottavasti sinulla ei ole yhtä epärealistiset odotukset suhteestanne kuin ulkonäöstäsi.

        > Hän on jo luonani ja täsmälleen sillä kannalla, että jää tänne.
        Kielen opikelu, työpaikka ym jo hoidettu.

        muutaman päivän tai viikon oleskelun jälkeen varmaan on innostunut. uskon suhteeseenne, kun tulet nuo samat asiat sanomaan myös kahden vuoden päästä :)

        kielen opiskelu aloitettu vai hoidettu? ;)

        hyviä neuvoja. En pyytänyt arvostelemista enkä vittuilua.


    • Ei niin viisas neuvo

      Viranomaiset ym hanskaa kyllä jos on kärsivällinen mutta ahneita sukulaisia ei millään.
      Onhan se toisaalta selvä, ei sukulaisia jätetä jonkun Suomi-pojan takia eikä rakkautta
      voi syödä. Jos saa aikaan kompromissin jossa kummallakin on hyvä olla, mikäs siinä sitten.

      En vaan ole sellaista nähnyt tai kokenut.

    • asiasta kiinnostunut

      Onko muuten yhteinen lapsi varma tae siitä että vaimo saa pysyvän oleskeluluvan Suomessa?

    • kysyn vaan =)

      Mikä teissä miehissä on vikana ettette suomalaista naista saa?

      • Aisank

        No kun niitä on jo useampi ollut, vaihtelu virkistää :)))
        Ei vaiskaan, naiset ovat elämän suola, kansalaisuudesta tai rodusta riippumatta.


      • jabahaba

        Kysyn minäkin: mikä suomalaisissa naisissa on, kun miehen tunnollisuus, rehellisyys, hyvä työ, suht. hyvä kroppa, ei riitä mihinkään? Mitä miehen oikein tulisi olla, että kelpaa suominaiselle?


      • satutko omistamaan ?
        jabahaba kirjoitti:

        Kysyn minäkin: mikä suomalaisissa naisissa on, kun miehen tunnollisuus, rehellisyys, hyvä työ, suht. hyvä kroppa, ei riitä mihinkään? Mitä miehen oikein tulisi olla, että kelpaa suominaiselle?

        Iso molo.


      • Wille K. M

        Meitä on vaan paljon sellaisia komeita suomalaismiehiä jotka tykätään afrikkalaisista naisista.


    • anonyymi333

      no johan on taas. kateelliset pistää parastaan. niin lapsellista touhua että ihan naurattaa. hankkikaa oma elämä oikeesti. meneekö itsellä suhteessa niin huonosti että pakko tulla arvioimaan toisen suhdetta ?! kukaan muu ei voi olla noin kylmä, paitsi kateellinen ja katkera ihminen.

    • Love afrikan women

      Itse ensimmäisen afrikkalaisen naisen löysin Turusta pelaamassa jalkapalloa, rakkautta ensisilmäyksellä tauolla .. Toin hänet tampereelle, en ollut itse menemään just eronneena tyttäreni äidistä, joten hankin hänelle työpaikan ja sitä kautta oleskeluluvan. Asuntokin löytyi kaverini vuokraamasta kämpästä.. Heh, tää on paras :: Asunnon tutkiminen kesti hiukan enemmän, ovat olleet kohta sen 3 vuotta naimisissa. No nyt löysin taas afrikan womeniín (yli 50v), mutta kävi hassusti taas, menin rakastuu hänen 28v tyttäreensä. Nyt mietitään miten saan hänet suomeen lagosista asti.. Tähän mennessä on kaikki ollut helppoo kun afrikan naiset ovat valmiiksi olleet jo suomessa, mutta nyt .. Miten toimin, mistä saan apuja jne.. Raha ei tuo rikkautta, vaan murhetta..

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      76
      5715
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2506
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1997
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      60
      1738
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1601
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1398
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1307
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1301
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1249
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1203
    Aihe