Niin, tuossa olikin jo kysymykseni. Jäin äitiyslomalle 19.10.2007. Olen töissä osa-aikaisena baarissa vakituisella työsopimuksella. Sopimukseen on kirjattu, että vähintään 70h/3vkoa. Eli kertyykö tuolla sopimuksella lomaa äitiysloman ajalta ja miten se lasketaan?
Miten kertyy lomat
12
2831
Vastaukset
- /Tutkain
Äitiysloman ajalla et ole työssä, eli lomat eivät kerry.
- versio2
Kylläpä kertyy lomat äitiysvapaalta ihan normaalisti. Tulee vuosilomalaista ihan suoraan. Äitiysloma rinnastetaan työssäolon veroiseksi ajaksi. Kun jäät hoitovapaalle niin siltä ajalta ei kerry enään. Jost taas jäät heti hoitovapaalta uudellen äitiysvapaalle niin tältä uudelta ajalta ei kerry enään lomapäiviä. Siitä on ennakkopäätös saatu. Työskentelet mara alalla ja olet ollut jo yli 1 lomanmääräytymisvuoden töissä niin loma-ajanpalkkasi lasketaan 1.4-31.3 väliseltä ajalta. Eli bruttopalkkasi keskimääräisine lisineen kerrotaan 11,5%. Siitä bruttopalkasta pitää vähentää kuitenkin edellisvuoden loma-ajanpalkka ja lomaraha.
- olen sitä mieltä
että äitiyslomalta kertyy lomapäiviä vain 3 kk:n ajalta. Mutta luulisin, että tämä on työehtosopimuspohjainen. Joillakin aloilla ei ilmeisesti kerry lomapäiviä ollenkaan! Siis äitiyslomalla.
- versio2
olen sitä mieltä kirjoitti:
että äitiyslomalta kertyy lomapäiviä vain 3 kk:n ajalta. Mutta luulisin, että tämä on työehtosopimuspohjainen. Joillakin aloilla ei ilmeisesti kerry lomapäiviä ollenkaan! Siis äitiyslomalla.
Kyllä se kaikilla aloilla on sama. Paremmin saattaa olla sovittuna muilla aloilla. Ei sitä ole tesseissä sovittu vaan tulee vuosilomalaista. Äitiysloma kerryttää ihan normaalisti 9 kuukaudelta lomapäiviä 2 tai 2.5 tai 3 päivää per kuukausi riippuen työehtosopimuksesta ja työsuhteen kestosta.. Lomaraha maksetaan kun on pitänyt lomansa edellyttäen että allalla on yleissitova tes. Taidat sekoittaa nyt sen 3 kuukautta siihen että viimeisellä tes kierroksilla saatin joillekkin aloille 3 kuukauden palkkallinen äitiysloma. mm. kaikille Pamin aloille.
- kyllä kertyy
Vuosilomalain 2 luku 7§ 2 mom 1 kohdan mukaan kertyy vuosilomaa myös äitiysloman aikana. Lasketaan ihan normaalisti 2pv tai 2,5 pv kuukaudessa.
Tuossa tarkka lainaus vuosilomalaista: "Työssäolopäivien veroisina pidetään myös niitä työpäiviä tai työtunteja, jolloin työntekijä työsuhteen kestäessä on estynyt tekemästä työtä:
1) työsopimuslain (55/2001) 4 luvun 1 §:ssä säädetyn äitiys-, erityisäitiys-, isyys- tai vanhempainvapaan aikana, 6 §:ssä säädetyn tilapäisen hoitovapaan ja 7 §:ssä säädetyn pakottavista perhesyistä johtuvan poissaolon aikana;"
http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2005/20050162- /Tutkain
Olinpa niin varma asiastani, etten edes tarkistanut. Mies kun olen. Taisinkin miettiä kotihoitojaksoa, eli äitiys/vanhempainloman jälkeistä aikaa.
Sittenhän tämä on selvä: 9kk*2pv/kk*(70h/3vko):(37,5h/vko) = n. 11 pv (1 pv alle kaksi viikkoa).
Edellä oletin, että ansaitset 2 pv/kk ja alalla/työtehtävässä on 37,5 h työviikko. (Muistinko oikein äitiys/vanhempainloman pituuden, eli 9 kk?). Periaate on kuitenkin edellisen mukainen. Oman lomasi pituuden saat selville tarkistamalla edelliset luvut kohdallasi.
- T&T
Olet siis hankkiutunut äitiyslomallasi töihin osa-aikaiseen työhön. Alle vuoden mittaisessa työsuhteessa loma-oikeutta kertyy 2 pv kuukaudessa edellytyksellä, että työtuntimäärä on väh. 35 tuntia työssäoloa kuukauden aikana. Esittämiesi lukujen mukaan tämä oikeus täyttyy (70h/3vkoa). Sinun on työnantajasi kanssa sovittava pidätkö kertyneet vapaat lomana ennenkuin työsuhteesi baarissa päättyy ja palaat normaaliin työsuhteeseesi äitiyslomalta. Ellet pidä niin työnantajasi maksaa ne sinulle lomakorvauksena.
- aloittaja
Kiitos kaikille vastanneille! Asia selvisi :)
- zxcvbn12
Olen vailla vastausta. Jäin äitiyslomalle 26.10.2012. Olen töissä osa-aikaisena hotellissa vakituisella työsopimuksella. Sopimukseen on kirjattu, että vähintään 90h/3vkoa. Eli kertyykö tuolla sopimuksella loma rahaa/palkkaa äitiysloman ajalta ja miten se lasketaan?
- zxcvbn12
ja olen ollut töissä yli vuoden ennen kuin jäin äippälomalle!
- hillokki
Äitiys- ja vanhempainrahakaudet on työssäolon veroista aikaa ja niiltä kertyy siis vuosilomapäiviä näin https://www.pam.fi/fi/tyo/mara/vuosiloma/Sivut/Default.aspx.
Lomapalkka menee näin https://www.pam.fi/fi/tyo/mara/vuosiloma/Sivut/Lomapalkkaja-korvaus.aspx.
Soita palkanlaskijalle ja kysy, milloin sinulle on maksettu lomapalkat. Jos ei ole maksettu, niin kysy miksi ja ota sitten yhteyttä luottamusmieheesi tai sen puutteessa liittoon. Ai niin, et taida olla järjestäytynyt, koska kyselet täällä.
- hohhoijaaa...
Miten nää kyselyikäiset ovat muka äitiyslomalla eivätkä osaa vuosilomalaista katsoa!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1938676
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264838- 504288
- 623857
- 513236
- 503040
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262716Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.512607- 432511
Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv422345