Mun paras kaveri on Somalialainen, todella mukava ihminen . Me puhutaan kaikesta ja ollaan todella läheisiä, mutta yksi asia meidän suhteessa ei toimi. Minä vihaan suitsukkeen hajua enkä pysty hengittämään sitä minuuttiakaan. Aina kun tapaamme minun täytyy istua/seisoa hänestä ainakin metrin, tai jos olemme lähekkäin tyydyn henigttämään nenän kautta joka on todella rasittavaa. Aina kun hän yrittää halata minua väistän ja hän kysyy miksi en tahdo halata sanon vain etten halua, ja hän pahastuu aina valtavasti. Miten voisin kertoa hänelle että vihaan suitsuketta ja että hänen on pakko lopettaa sen käyttö jos olen tärkeä hänelle. Tämä on rasittavaa sillä en halua mennä hänen luo sillä siellä vasta suitsuke haisee ja jos hän tulee luokseni, sitten minun luonani alkaa haista. Olemme aina ulkona ja samoiten talvella joka ei ole kovin mukava. Eli mitä teen? Miten saan hänet ainakin vähentämään suitsukkeen käyttöä? Olkaa kilttejä ja auttakaa!!
Suitsuke haisee :s
9
3404
Vastaukset
- ehdotukseni ...
Mielestäni on hyvä, että otat asian puheeksi. Jos hän suuttuu sinulle, se on ikävää, mutta ei tuo noinkaan voi jatkua. Kyllä minustakin tuntuisi pahalta, jos haluaisin halata ystävääni, mutta hän torjuisi minut. Siksi on paljon parempi, että ystäväsi saa kuulla syyn torjumiseesi. Voit sanoa mahdollisimman kohteliaasti, että sinun on vaikea hengittää voimakasta suitsukkeen tuoksua, koska et ole tottunut siihen.
Suitsukkeen haju on tosiaan voimakas. Olen opettanut maahanmuuttajia. Huomaa kyllä luokkahuoneessa, jos joku on "suitsutellut". Todella voimakas tuoksu.- voi huomauttaa .
Muslimien tapaan monissa maissa kuuluu tiettyjen luonnonöljyjen yms. käyttö hajuvetenä, varsinkin perjaintaisin ja kun puhdistaudutaan rukoilemaan. Samoin suitsuketta käytetään esim. joka perjantai puhdistamaan koti. Ilmeisesti somalit käyttävät näitä tuotteita jatkuvasti ja suitsukkeen tuoksu tarttuu vaatteisiinkin.
Nämä liittyvät siis uskontoon ja rituaaliseen puhtauteen, ja muistaakseni Koraanissakin on joku lause, jossa kehoitetaan käyttämään hajusteita, joten ei kannata kovin törkeästi asiasta sanoa. Ja jos kyseessä on nuori ihminen, varo sanojasi, ettet loukkaa häntä sanomalla häntä "pahanhajuiseksi", vaan esim. että hajuste on "liian voimakas".
Kerro kauniisti, että suomalaisilla on herkkä hajuaisti, eivät ole tottuneet itämaisiin hajuvesiin, ja että monet ovat allergisia sekä herkistyneet hajusteille. Voit kertoa, että meillähän neuvotaan usein sairaaloissa ja uimahalleissa, etteivät ihmiset käyttäisi juuri näistä syistä kosmetiikkaa.
Miettikää yhdessä mikä voisi olla ratkaisu.
Kerro miten käy. - olla mikään...
voi huomauttaa . kirjoitti:
Muslimien tapaan monissa maissa kuuluu tiettyjen luonnonöljyjen yms. käyttö hajuvetenä, varsinkin perjaintaisin ja kun puhdistaudutaan rukoilemaan. Samoin suitsuketta käytetään esim. joka perjantai puhdistamaan koti. Ilmeisesti somalit käyttävät näitä tuotteita jatkuvasti ja suitsukkeen tuoksu tarttuu vaatteisiinkin.
Nämä liittyvät siis uskontoon ja rituaaliseen puhtauteen, ja muistaakseni Koraanissakin on joku lause, jossa kehoitetaan käyttämään hajusteita, joten ei kannata kovin törkeästi asiasta sanoa. Ja jos kyseessä on nuori ihminen, varo sanojasi, ettet loukkaa häntä sanomalla häntä "pahanhajuiseksi", vaan esim. että hajuste on "liian voimakas".
Kerro kauniisti, että suomalaisilla on herkkä hajuaisti, eivät ole tottuneet itämaisiin hajuvesiin, ja että monet ovat allergisia sekä herkistyneet hajusteille. Voit kertoa, että meillähän neuvotaan usein sairaaloissa ja uimahalleissa, etteivät ihmiset käyttäisi juuri näistä syistä kosmetiikkaa.
Miettikää yhdessä mikä voisi olla ratkaisu.
Kerro miten käy.rasisti,sinun tulee sopeutua!
- mä vaa
olla mikään... kirjoitti:
rasisti,sinun tulee sopeutua!
Ku en just tiiä et mitä sanoo ettei se vaikuttais rasistiselta :( AUTTAKAA! :s
- Julia I
mä vaa kirjoitti:
Jos et kerran siedä hajua eikä mies ole sitä mukamas tajunnut ala itsekin käyttää jotain uskonnollista tuoksua vaikkakaan ei sellaisia taida meidän uskonnossamme olla.
Vaikeaa on ja en voi ehdottaa kuin paljon savukinkun syöntiä ja kun mies kysäisee mittä tuoksu on voit kertoa sen olevan savustettua kinkkua.
Ja silloin pääsemmekin siihen tilanteeseen jossa hän todennäköisesti pyytää sinua syömään jotain muuta ja sinä voit samalla mainita hänen tuoksustaan ja siitä ettei se sinua liiemmin kiinnosta.
Silloin jos ei tule muutosta etsi toinen mies ja käytä nenääsi. - sit ole
mä vaa kirjoitti:
rasistinen, jos loukkaantuu, kun suomeen ei kuulu suitsukkeet ja emme pidä niistä. Taas suomalainen Muutu ja ymmärrä eihän heidän tarvitse muuntua vaan tehdä kaiken mitä haluaa. Muuten se on heitä vastaan. Vittu naurakaa itsellenne tyhmät ämmät... nuolkaa vielä niiden varpaanvälit puhtaaksi ja peppu ettette vaan ole rasistisia. Missä on omat arvot asenteet ja kulttuurin säilyttäminen ja vaatimus mieheltä maassa maan tavat!!!!!!!!
- Olga N
Mielestäni on todella tylyä kieltäytyä halaamasta ystävää suitsukkeen hajun takia. Itse ainakina loukkaantuisin enkä toista kertaa halaustani tarjoaisi.
Ymmärrän täysin että et halua omaan kotiisi suitsukkeen hajua etkä halua oleskella hänen asunnossaan jossa haisee....mutta toisaalta, jos onko se sinulle todella niin sietämätön haju??
Yleensähän nenä tottuu kaikenlaisiin hajuihin kun hajussa oleskelee jonkun aikaa....eli vähän ajan kuluttua et edes huomaa sitä enää.
Ehdottaisin että mainitset asiasta, vetoat päänsärkyyn tai johonkin muuhun terveydelliseen ongelmaan mitä suitsukkeet sinulle aiheuttavat. Mutta älä torju halauksia!! Se on todella tylyä!!!
Ps. muistan itse kun kävin muutamilla treffeillä miehen kanssa jonka lemahti hyvin vahvasti mausteille tai suitsukkeille tms. Meinasin ensin tukehtua sinne autoon ,mutta parin tapaamisen jälkeen huomasin etten enää haistanut tuota hajua..siitä päättelin että jotenkin nenäni tottui siihen vaikka se olikin vastenmielinen haju. - Anonyymi
On ymmärrettävää, että joku saa suitsukkeen hajusta oireita, eikä pysty olemaan itseään voimakkaasti suitsukkeilla hajustaneen henkilön lähellä.
Tässä ei ole kysymys rasismista vaikka niin usein halutaan väittää. Sama tilanne on, jos joku on suihkuttanut päällensä puoli pulloa hajuvettä.
https://helda.helsinki.fi/items/21dde0e2-c4a9-47f1-ba27-7ea8cb407c63
Kantasuomalaisilla ja pohjoismaalaisilla on etelämaalaisia paljon ohuempi iho, joten heidän ei voida olettaa kestävän tällaisia hajuja ilman reaktioita, ainakaan, jos altistus jatkuu pitkään. Tämä koskee myös hengityselimistöä ja sen herkkyyttä.
Mikäli henkilö, joka käyttää suitsukkeita, ei voi vähentää niiden käyttöä, on henkilöä syytä tavata ulkotiloissa, jolloin oma vointi ei kärsi. Silloin täytyy iloita ystävyydestä siten, että hyväksyy nämä tietyt rajoitukset, eikä kummankaan auta alkaa syytellä toista. - Anonyymi
Kaasunaamari on keksitty!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod225154- 254338
- 272461
- 342244
- 371998
- 151918
En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191587- 121521
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons211247Kerranki asiat oikein
Ilkka ja muut pienpuolueeet...teitte hyvän työn kun valitsitte pätevän henkilön virkaan eikä kepulle passelia!! Jatkakaa101174