Onko entisillä esimiehillä "velvollisuus" toimia suosittelijoina, eli siis voiko entisen esimiehen tiedot automaattisesti laittaa kun suosittelijoita kysytään vai pitäisikö varmistaa esimieheltä saako hänen yhteystietonsa antaa tässä tarkoituksessa? Kuinka olette menetelleet?
Suosittelijat?
6
4660
Vastaukset
- minä vain
Entinen esimies ei saa kirjoittaa pahaa työtodistukseen, muttei myöskään tarvitse suositella työntekijää. Joten kyllä, lupa pitää kysyä.
- HR-hlö
Ilman muuta AINA on kysyttävä lupa, kun jonkun henkilön nimen omaan CV:hen liittää. Yhdenkään esimiehen ei myöskään tarvitse toimia suosittelijana mikäli ei itse halua, tai kokee että suosituksen pyytäjä ei ansaitse saada suositusta. Joskus esimies myös lupautuu "suosittelijaksi", kun ei kehtaa kieltäytyä sitä pyytävälle päin naamaa. Tällöin suosituksia tarkistettaessa ei todellakaan saada suositusta uuteen tehtävään, vaan päinvastoin entinen esimies haukkuu lyttyyn tai muuten antaa ymmärtää, ettei ko. henkilöä kannata palkata. Tämän vuoksi on tärkeää tietää ketä oikeasti suosittelijaksi pyytää, sillä hänen täytyy myös oikeasti sitten suositella, eikä estää uuden työpaikan saantia.
Jos suosittelua ei ole pyydetty, vaan nimi on lätkäisty CV:hen ihan lonkalta, on lähes 99% varmaa että suosittelu kääntyy negatiiviseksi. Siinä tekee siis itselleen hallaa. Ja joskus tällainen suosittelija on lyönyt myös luurin korvaan ja sanonut ettei minulta ole kysytty että suosittelenko kyseistä henkilöä.
Joten tee työsi hyvin ja pyydä sitten sinuun tyytyväiseltä esimieheltä suositus. Silloin se ajaa asiansa.- Hyvä veli
En usko suosituksiin. Itse olen hyvä työntekijä ja aina saanut paikan.
Yleensä myös suositellaan mukavaa ja kivaa tyyppiä, ei siis pätevää. Yleensä mitä pätevämpi on niin ei ehkä ole niin kauhean kaveria seurassa mutta työt tekee hyvin.
Nykyään palkkaan myös työtekijöitä ja kaikki on ollu 100% hyviä tekijöitä. Keneltäkään en ole pyytänyt suositusta. - joskus suosittelijoita
Hyvä veli kirjoitti:
Yleensä myös suositellaan mukavaa ja kivaa tyyppiä, ei siis pätevää. Yleensä mitä pätevämpi on niin ei ehkä ole niin kauhean kaveria seurassa mutta työt tekee hyvin.
Nykyään palkkaan myös työtekijöitä ja kaikki on ollu 100% hyviä tekijöitä. Keneltäkään en ole pyytänyt suositusta.Hyvä veli,
Hienoa, että olet saanut töitä ilman suosittelijoita. On kuitenkin monia työpaikkoja, joissa suosittelijoita jopa edellytetään ennen kuin ko. henkilö palkataan. Eli on hyvä olla olemassa lista suosittelijoista valmiina, jos heitä tarvitaan. Joskus hyvä suosittelijoiden lista voi myös erottaa hakijan edukseen.
Se, että sinulla tai sinun yrityksessä käytäntö on (ollut) erilainen, ei tarkoita sitä, etteikö jossain muussa tilanteessa voisi olla toisin. Onnitteluni, että olet onnistunut omissa(kin) rekrytoinneissasi. - Esimies joka rekrytoi
Hyvä veli kirjoitti:
Nykyään palkkaan myös työtekijöitä ja kaikki on ollu 100% hyviä tekijöitä. Keneltäkään en ole pyytänyt suositusta.Ei suosituksia tarkistettaessa kysytä vain, että "suositteletko henkilöä X töihin?". Joten se ei todellakaan perustu siihen, että oliko henkilö vaikkapa esimiehen kaveri. Suosituspuhelussa käydään läpi henkilön työhistoria, eli mitä tehtäviä henkilö on todellisuudessa tehnyt ja missä määrin. Siellä käydään läpi henkilösuhteet työkavereiden kanssa ja esimiehen ohjeiden noudattaminen. Puhelun aikana esiin nostetaan henkilöstä sekä hänen vahvuutensa ja heikkoutensa. Onko henkilö joka maanantai flunssassa, tai jättikö hän tyhjän kassakaapin entiseen työpaikkaansa lähtiessään. Käydään läpi työmoraalia, motivaatiota, organisointikykyä ja oma-aloitteisuutta. Keskustellaan henkilön työskentelytavasta ja miten henkilö vastaanottaa palautetta tekemisistään.
Nämä ovat asioita jotka eivät näy kasvoista, vaikka olisi kuinka mukava tyyppi kyseessä. Jos sinulle asiat mitä kerroin ovat yhdentekeviä, olet hiivatin kaukana ammattimaisesta rekrytoijasta ja ennen pitkää kalahtaa todella kallis virherekrytointi. Joten onnea matkaan, sekä pidä kristallipallo ja tarokortit esillä. Tulet niitä tarvitsemaan ennustuksissasi.
- kenet laittaa suosittelijaksi
Et ehkä usko, mutta esimiehet saattavat puhua aika ikävään sävyyn nykyisistä ja entisistä työntekijöistään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod225514- 324830
- 282761
- 342354
- 372058
- 152018
En ole koskaan kokenut
Ennen mitään tällaista rakastumista. Tiedän että kaipaan sinua varmaan loppu elämän. Toivottavasti ei tarvitsisi vain ka191657- 121601
- 231482
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons261456