Gradu on turha!

Työtön maisteri

Omasta kokemuksestani tiedän, että koko yliopisto-opiskelu on ajan haaskausta. Itse valmistuin hyvillä arvosanoilla (gradusta M ja opintokokonaisuuksista 4/5). Mistään töistä ei ole tietoakaan prkl! Maistereiden työtilanne on siis todella toivoton. Jos voisin valita uudelleen, en todellakaan hakeutuisi yliopistoon vaan aloille, joilla on oikeasti töitä. Tietysti jos on oisin ollut tarpeeksi fiksu, olisin mennyt lääkikseen, joka lienee ainut satavarma työllistäjä. Onneksi en kuitenkaan ollut niin hullu, että olisin alkanut vääntämään jotain väikkäriä, johon monet sortuvat kun ei ole muuta vaihtoehtoa. Tohtoreille on siis vielä vähemmän hommia. Ei se väikkäri siellä kirjahyllyssä paljon lohduta jos nostaa KELAn työttömyyskorvausta ja hakee leivän leipäjonosta. Esim. putki- tai sähkömiehen ammatti olisi ollut huomattavasti parempi vaihtoehto, sillä niillä olisi työllistynyt. Pitää kai hakeutua hitsaajakurssille, sillä heillekin on töitä.

Mielestäni koko yliopisto pitäisi sulkea muutamaksi vuodeksi ja humanistinen tiedekunta lakkauttaa kokonaan, sillä ei ole mitään järkeä kouluttaa akateemisia työttömiä lisää ja lisää jo valmiiksi kyllästetyille työmarkkinoille. Kuka valopää määrää näistä opiskelijavalinnoista? Suksikoon kuuseen! Itse EN muuten ole humanisti, vaikka samapa se sille kun olen yhtä huonossa jamassa kuin he.

Joten ihan turhaan hikoilette täällä gradujenne kanssa ja hiotte hypoteesejanne, sillä suurin osa yliopistojen opintolinjoista on täysin turhia. Oikeasti, gradulla ei ole mitään virkaa ja joutaa p***apaperiksi koko pruju. Työnantajia ei oikeesti kiinnosta turhanpäiväiset nollatutkimuksenne.

Tämän halusin tuoda julki kaikille teille gradujen vääntäjille. Ja vielä senkin haluan sanoa, että on se kumma, kun osa porukasta näyttää tulevan hulluksi mokoman läpyskän takia. Se nyt on kyllä ihan piece of cake-juttu koko turhake. Miten jotkut yleensä saavat väännettyä sitä vuosi tolkulla? ja miten ihmeessä se muka voi jäädä joltain tekemättä!!! Eivät prkl kyllä tiedä nämä ihmiset elämän vaikeuksista mitään jos gradun teko muka on vaikeata.

Ja nyt tuli vielä se tutkimustulos, joka osoittaa, että jos ei heti valmistuttuaan pääse omalle alalleen töihin, saa saman tien unohtaa oman alan työt. Että repikää siitä, turhien tutkintojenne vääntäjät!

T-Työtön maisteri

21

5928

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fm-englanti

      Hih :D

      Jotenkin hassu kirjoitus. No, toivottavasti saat pian töitä.

      Mutta juu, ei ole akateemisilla helppoa nykypäivänä. Kannattaa lueskella hesarissa olevaa keskustelua tästä akateemisten työllistymisestä:
      http://www.hs.fi/keskustelu/message.jspa?messageID=2263137

      Ja se on ihan totta, että ei gradu loppujen lopuksi ole kovin iso asia, se on vain yksi osa opintoja. Yksi opintosuoritus muiden joukossa.

    • utelias uuno

      Mikä sinua estää vieläkään hakeutumasta sähköasentaja- tai putkiasentajakoulutukseen?

      Saisit varmaan jopa koulutuksen yleisopinnot korvatuiksi.

      • Työtön maisteri

        Laitan lähiaikoina paperit hitsauskurssille,prkl. Töitä on heti tarjolla ja palkat huomattavasti paremmat kuin näillä yliopistoista valmistuneilla ja työttömiksi ja lopulta siivoojiksi päätyvillä maistereilla.

        Yliopistoon meneminen oli kyllä elämäni suurin moka. Ja yliopistojen opinto-ohjelmien esittelyssä annetaan täysin epärealistinen kuva valmistuneiden työtilanteesta. Ettäs kehtaavat prkl valahdella päin naamaa hyväuskoisille nuorille, että muka ura aukeaa kun viitsii vaan opiskella! Kissan v****t!!!

        Uskokaa minua: opiskelu yliopistossa EI kannata, ellette sitten ole niin välkky, että pääsette lääkikseen. Hakeutukaa ammattikouluihin, joista saa heti selkeän ammatin ja paljon nopeammin kuin joutavasta yliopisto-opiskelusta, josta ei saa muuta kuin yleissivistystä, josta ei työmarkkinoilla ole mitään hyötyä!

        Heittäkää ne joutavat graduviritelmänne roskikseen, sillä maisterin paperit kelpaavat korkeintaan p***apaperiksi!!!


      • fm-englanti
        Työtön maisteri kirjoitti:

        Laitan lähiaikoina paperit hitsauskurssille,prkl. Töitä on heti tarjolla ja palkat huomattavasti paremmat kuin näillä yliopistoista valmistuneilla ja työttömiksi ja lopulta siivoojiksi päätyvillä maistereilla.

        Yliopistoon meneminen oli kyllä elämäni suurin moka. Ja yliopistojen opinto-ohjelmien esittelyssä annetaan täysin epärealistinen kuva valmistuneiden työtilanteesta. Ettäs kehtaavat prkl valahdella päin naamaa hyväuskoisille nuorille, että muka ura aukeaa kun viitsii vaan opiskella! Kissan v****t!!!

        Uskokaa minua: opiskelu yliopistossa EI kannata, ellette sitten ole niin välkky, että pääsette lääkikseen. Hakeutukaa ammattikouluihin, joista saa heti selkeän ammatin ja paljon nopeammin kuin joutavasta yliopisto-opiskelusta, josta ei saa muuta kuin yleissivistystä, josta ei työmarkkinoilla ole mitään hyötyä!

        Heittäkää ne joutavat graduviritelmänne roskikseen, sillä maisterin paperit kelpaavat korkeintaan p***apaperiksi!!!

        Miltäs alalta/mistä oppiaineesta olet muuten valmistunut? Onkos siihen mahdollista tehdä jotain lisäopintoja, joilla voisi parantaa työllistymismahdollisuuksia? Itse aloittelen piakkoin opettajaksi pätevöitymistä - vaikka motivaatio ei kyllä rehellisesti sanoen ole siihen tällä hetkellä parhainta tasoa.

        Vaan eipä siinä mitään, jos hitsauskurssille meinaat. Hyvä niin. Itsekin ajoittain haaveilen kädentaidoista - esimerkiksi puusepän taidot olisi kyllä hieno omata.


      • Työtön maisteri
        fm-englanti kirjoitti:

        Miltäs alalta/mistä oppiaineesta olet muuten valmistunut? Onkos siihen mahdollista tehdä jotain lisäopintoja, joilla voisi parantaa työllistymismahdollisuuksia? Itse aloittelen piakkoin opettajaksi pätevöitymistä - vaikka motivaatio ei kyllä rehellisesti sanoen ole siihen tällä hetkellä parhainta tasoa.

        Vaan eipä siinä mitään, jos hitsauskurssille meinaat. Hyvä niin. Itsekin ajoittain haaveilen kädentaidoista - esimerkiksi puusepän taidot olisi kyllä hieno omata.

        No joo. Minäkin voisin periaatteessa hakeutua aineenopettajakoulutukseen, koska tutkinnossa olisi kaksi opetettavaa ainetta luonnontieteiden puolelta. Mutta ei heillekään ole oikein hommia ja opettajan työ ainakin yläasteella on koiran virka. Siis kuunnella k**ipäisten teinien v***uilua työkseen!!!


      • itsesäälissään
        Työtön maisteri kirjoitti:

        No joo. Minäkin voisin periaatteessa hakeutua aineenopettajakoulutukseen, koska tutkinnossa olisi kaksi opetettavaa ainetta luonnontieteiden puolelta. Mutta ei heillekään ole oikein hommia ja opettajan työ ainakin yläasteella on koiran virka. Siis kuunnella k**ipäisten teinien v***uilua työkseen!!!

        Oletko harkinnut naruun menoa? Saattaisi sopia sinulle varsin hyvin.

        Ai niin, mä oon kasvatustieteen maisteri, tienaan tällä hetkellä 4800ekeä kuussa lököhommassa ammattikorkeakoulussa. Olisit valinnut oikein, pässi!


      • Työtön maisteri
        itsesäälissään kirjoitti:

        Oletko harkinnut naruun menoa? Saattaisi sopia sinulle varsin hyvin.

        Ai niin, mä oon kasvatustieteen maisteri, tienaan tällä hetkellä 4800ekeä kuussa lököhommassa ammattikorkeakoulussa. Olisit valinnut oikein, pässi!

        ...heh, vilkas mielikuvitus sulla :)


      • tuleva biologi
        Työtön maisteri kirjoitti:

        No joo. Minäkin voisin periaatteessa hakeutua aineenopettajakoulutukseen, koska tutkinnossa olisi kaksi opetettavaa ainetta luonnontieteiden puolelta. Mutta ei heillekään ole oikein hommia ja opettajan työ ainakin yläasteella on koiran virka. Siis kuunnella k**ipäisten teinien v***uilua työkseen!!!

        En todellakaan suosittele kenellekään, joka ei oikeasti halua opettajaksi, ryhtymistä siihen hommaan. Se on väärin kaikkia kohtaan.

        Muuten tämä nollatutkinnon suorittaminen olisi ihan ok, mutta mitä kaikkea kivaa tai hyödyllistä olisin voinut tehdä opiskeluvuosina. Nuoruus on kuitenkin niin ainutlaatuinen aika elämässä, ettei sitä kannattaisi hukata PELKKÄÄN opiskeluun. Olen tehnyt ihan saakelisti töitä tutkintoni eteen.

        Se, että aikuiset ihmiset väittävät kirkkain silmin räkänokille yläasteella ja lukiossa, että pitkä koulutus on aina hyvä, on täysin perseestä. Vastuuseen pitäisi saada opot (ja vanhemmat). Eipä minunkaan vanhemmilla ollut tietoa, vaan hirveä tarve saada jälkikasvustaan joku helkkarin akateeminen.

        Mahtaiskohan ulkomailta saada alan töitä? Kun olen yksineläjä, niin mikään ei estä lähtemästä, kielitaitoa pitäisi vaan vahvistaa.

        "Akateemisuus" on yliarvostettua.


      • DI, kauppat. yo.
        tuleva biologi kirjoitti:

        En todellakaan suosittele kenellekään, joka ei oikeasti halua opettajaksi, ryhtymistä siihen hommaan. Se on väärin kaikkia kohtaan.

        Muuten tämä nollatutkinnon suorittaminen olisi ihan ok, mutta mitä kaikkea kivaa tai hyödyllistä olisin voinut tehdä opiskeluvuosina. Nuoruus on kuitenkin niin ainutlaatuinen aika elämässä, ettei sitä kannattaisi hukata PELKKÄÄN opiskeluun. Olen tehnyt ihan saakelisti töitä tutkintoni eteen.

        Se, että aikuiset ihmiset väittävät kirkkain silmin räkänokille yläasteella ja lukiossa, että pitkä koulutus on aina hyvä, on täysin perseestä. Vastuuseen pitäisi saada opot (ja vanhemmat). Eipä minunkaan vanhemmilla ollut tietoa, vaan hirveä tarve saada jälkikasvustaan joku helkkarin akateeminen.

        Mahtaiskohan ulkomailta saada alan töitä? Kun olen yksineläjä, niin mikään ei estä lähtemästä, kielitaitoa pitäisi vaan vahvistaa.

        "Akateemisuus" on yliarvostettua.

        Vastatkaapa nyt rehellisesti te työttömät maisterit: montako kertaa opintosuuntaa valitessanne mietitte mikä on tulevan tutkinnon arvo työmarkkinoilla?


      • Työtön FM, KM
        DI, kauppat. yo. kirjoitti:

        Vastatkaapa nyt rehellisesti te työttömät maisterit: montako kertaa opintosuuntaa valitessanne mietitte mikä on tulevan tutkinnon arvo työmarkkinoilla?

        alhaalta? Nyt on enemmän maistereita työttömänä kuin koskaan! Maistereitakin on jo noin 5 % työttömänä ja yliopistokaupungeissa varmaankin 10 prosenttia.

        Varmaankin moni on opiskellut alaa/aloja, jotka ovat ne itseään kiinnostavat, eikä siinä paljon työtilannetta ajatella, muuten kuin että töitä saadaan omalta alalta.

        Kasvatus, hum. ja fil. tutkinnot vain sattuvat olemaan sellaisia, että kun hakee jotain työpaikkaa, niin aina on 100-200 muutakin hakijaa...ainakin yliopistokaupungeissa. Eipä ollut tiedossa alaa mietittäessä...


    • Täystyöllinen maisteri

      Minä tykkäsin gradunteosta siellä urakan loppupuolella, kun olin syventynyt muutamiin kiinnostaviin juttuihin oikein olan takaa ja siinä samalla hankin taitoja, joita käytän vielä vuosien jälkeenkin. Alku tietysti oli hankalaa, kun graduun asti olin pystynyt elämään aika vetelästi nokkelien aivojeni ansiosta.

      En ole ollut päivääkään työtön. En ole koskaan hakenutkaan töitä, koska minut on aina tultu pyytämään duuniin. Salaisuus on siinä, että pitää yksinkertaisesti olla keskivertomaisteria parempi kaikin puolin.

      Parin monivuotisen työpaikan jälkeen rupesin yrittäjäksi. Duuni on edelleenkin todella kivaa, eikä tarvitse kuunnella pomojen hengitystä selän takana ja noudatella jonkun muun omasta päästään repimiä ohjeita ja protokollia.

      Ja mikä hauskinta - olen HUMANISTI! :)

    • Työtön tuplamaisteri

      ...siinä, että maistereiden työllistyminen on yhä vaikeampaa. Es Jyväskylässä (85 000 asukkaan yliopistokaupunki) oli kesäkuussa 816 työtöntä maisteria, kun vuosi sitten oli 704!

      Sama tilanne on kuulemma koko Suomessa - nyt on lukumäärällisesti paljon enemmän maistereita työttömänä kuin 1990-luvun pahimpina lamavuosina.

      Koko Suomessa työttömyys vähitellen laskee, mutta akateeminen työttömyys on vuosi vuodelta pahentunut...

      • Työtön tuplamaisteri

        FM sekä kasvatustieteen maisteri (myös opettajan pedagoginen pätevyys). Molemmat tutkinnot gradut hyvin/erinomaisin tiedoin.

        Jyväskylässä es. on hiton vaikea saada duunia! Kun avopuolisollani on vakipaikka, niin ei kiinnosta lähteä muualle.

        Ajatelkaapa, että Jyväskylässä ja Tampereella, ainoastaan kahdessa kaupungissa, on yhteensä yli 2000 maisteria työttömänä - ei hyvä :-(


      • vuotta vanha artikkeli ja

    • irvileuka

      Lääkärien työtilanne lienee kohtuullinen, mutta muuttovalmius pienemmille paikkakunnille on oltava ns. "parempien" vakanssien saannin varmistamiseksi. Muutoin toteamuksesi tuosta "riittävästä fiksuudesta" lääketiedettä opiskelemaan 'päästäkseen' lievästi sanoen särähti korvissani. Näkemys on mielestäni puhdas uskonkappale - kaikki pääsykokeet ovat kohtuullisella työllä läpäistävissä; soveltuvuuskokeisiin en ota kantaa (sitä paitsi varmuudella löytyy paljon kimurantimpia aloja kuin mainitsemasi esimerkki). Tämä nyt hiustenhalkomisesta.
      Itse olen toiminut juuri niin kuin et varoneena ja valistuneena tehnyt. Väitöskirjan työstäminen ei todellakaan kannata - ei varsinkaan omasta laitoksesta katsoen 'irtolaisena'. Mitään tulevaisuutta ei tässä suhteessa ole ja jatko-opinnotkin keskeytyvät jos rahoitusta ei jostain ulkopuolisesta lähteestä irtoa. Niin, tuo rahoitushan jo todellisuudessa rajoittaa huomattavasti jatko-opiskeluja (se ei siis ole automaattinen varavaihtoehto - jonkinlainen rahoitus kun on oltava jatko-opintoihinkin).
      Ylemmän korkeakoulututkinnon paperin voi työllistymismielessä heittää puuceeheen, tämähän on jo perusolettamus. Toisaalta jos olet ollut kiinnostunut opinnoistasi, niin sisäinen palkitsevuus pysyy. Jo yli kaksi vuotta työttömänä olleena jatko-opiskelijana tiedän toki, ettei se paljon asiaa auta.
      Sähkö-, hitsaus- tai muille aloille hakeutuisin vain jos todellinen sisäinen intressi olisi olemassa. Työllistymisorientaatio alalle ohjautumisessa on mielestäni erityisen huono peruste akateemisen taustan omaavalle. Kannattanee vielä pohtia, mikä todella olisi potentiaalinen vaihtoehto oman sisäisen orientaation pohjalta.
      Gradu siinä missä väitöskirjakin on todellisuudessa yhtä tyhjän kanssa. Vain post doc -tutkijoille avautuu vaihteleva mahdollisuus toimia tutkimustyössä. Sekin on totta, että valmistumisen jälkeen 'oman alan' töiden "saamisen" on oltava suhteellisen nopea prosessi. Eipä sitä paljon kannuksia kerätä siivousmopin tai puhelimen ääressä tulevia johtotehtäviä silmällä pitäen. Katkeruus ei kuitenkaan meitä auta, lopunkin energian se vain vie.
      Itse olen ryhtynyt yrittäjäksi, vaikka vielä ei liikevaihto olekaan käynnistynyt. Saattaapa olla, että vaihdan vielä yrittäjyysalaakin vaikka talouskonsultoinnista puusepäksi, kuka tietää! Joka tapauksessa, pakkohan tässä on olla positiivinen jonkinlaisen elämänasenteen säilyttämiseksi. Sen voin vain sanoa, että työnantajia ei kannata kumartaa...ei edelleenkään.

      • työtön maisteri + väikkäri ...

        Lähes kaikki tuttavapiirini maisterit ovat työttömiä, miettivät väitöskirjaa tai tekevät hommia kaupan kassalla ym.

        Maistereiden ja yhä enenevässä määrin tohtoreidenkin työllistyminen on työn ja tuskan takana...


    • työtön DI

      Itse valmistuin työttömäksi sähkötekniikan DI:ksi 3,09 keskiarvolla. Kouluun pääsi lähes kuka tahansa lukion läpäissyt. Opiskelijoita oli liikaa, labroja tehtiin viiden hengen ryhmissä. (hohhoijaa) Koulu-urani huonointa opetusta sain teknillisestä yliopistosta. Sisäänottoa sais reilusti vähentää, niin opettajilla olis enemmän aikaa kullekin oppilaalle. Opettajat ja oppilaat tuntisivat paremmin toisensa ja tuloksena saattais olla ihan päteviä diplomi-insinöörejä. En saanut koulusta ammattitaitoa, jolla voisin työllistää itseni. Ei viitti edes hakea auki oleviin sähköinsinöörin paikkoihin, kun tietää että osaamista ei ole. Opetuksen näkökulma oli liian akateeminen ja keskittyi asioihin mistä laitoksella oli tehty tutkimusta. Opetus ei vastannut teollisuuden tarpeita. Osa kavereista tosin onnistui työllistymään. Oli paha virhe yrittää DI:ksi keskivertoa huonompana lukiolaisena. Ois kannattanu mennä amikseen tai AMK:hon. Onneks opetuksesta ei tarvinnut maksaa. Jotkut varmasti pääsivät elämässä eteenpäin koulun avulla, mutta minun kohdallani ei ammatinvalinta menny kohdilleen. Täytyis keksiä, mitä seuraavaksi rupeaa tekemään. Ikäkin rupeaa olemaan jo lähempänä 30.

      • jhluu

        Onneksi on lama elikkä taantuma. Eli sama mikä koulutus, töitä ei ole. Ei edes hitsareilla tai remppamiehillä, joiden palkatkaan eivät päätä huimaa. Kyllä korkea koulutus takaa ainakin taidon täytellä avustuskaavakkeita, sitä taitoa tarvitaan aina.


    • Puolihumanisti

      Sama pelko oli minullakin persiissä, kun olin valmistumassa näin yli-ikäisenä vielä. Mutta kun yliopistoon pääseminen oli mulle haave, oli ammattitutkintojakin takataskussa ja duunarinuraa tuli nähtyä. Ei olleet palkat sielläkään hääppöisiä silloin, ja työ oli tylsää ja uuvuttavaa, ei tunne edistyvänsä koskaan, aina joku itseä tuhannesti tyhmempi ja tympeämpi reiska käskyttämässä eikä työ ole haasteellista (ainakaan minulla ei ollut).

      Olen katunut myöskin yliopistoon hakeutumista, mutta toisaalta minulla on kaksi muutakin ammattitutkintoa, joilla saisin ehkä työtä. Ei ole siis ollenkaan hullumpi ajatus hankkia toinen lyhyttä koulutusta edellyttävä ammatti, josta satavarmasti töitä. Vaikka sairaanhoitaja tai juuri joku työkkärin täsmäkoulutus tai lyhytkurssi. Saat varmaan aika paljon korvattua ainakin yleisopintojen kohdalla noita suorituksia.

      Gradu ei ole ihan turha, koska ilman sitä ei papereita saa ulos. Kyllä se on saatava tehtyä, kun kerran on hommaan ruvennut. Sen loppuun saattaminen on kai osoitus siitä, että jaksaa pitkäjänteistä työtä. Ei se gradu tosiaan mikään ihmejuttu ole, mutta monet lataa siihen niin paljon odotuksia ja pelkoja ja vetää riman kattoon niin korkealle ettei itsekään ylitä sitä. Gradu on totta tosiaan vain opinnäyte, eikä sitä saa ottaa vakavasti. Harvoin kukaan valopää mitään ihmeitä keksii. Väikkäri on ihan sama juttu (olen tekemässä ja hullu kun olen, taas sama valmistumispaniikki iskee).

      Valmistuin maisteriksi ja sain kuukauden kuluttua työtä, ensin olin hetken ilmaiseksi työkkärirahalla, sitten sain sijaisuuden ja sitten pääsin oikeisiin töihin. Sillä tiellä ollaan. Riippuu tiedekunnasta, miten työtä on. Meiltä 90% työllistyy heti ensimmäisen vuoden aikana (yht.tdk). Suuret ikäluokat jää eläkkeelle, joten töitä kyllä on tulossa. Minä haluan myös ihan mitä tahansa työtä, olen tohtorinakin valmis vaikka paskanluontiin (teen väikkäriä muuten vain siksi, että saan siitä rahaa). Tekiskin hyvää tämän uuvuttavan istumisen vastapainoksi. Ihminen tarvii vaan rahaa elämiseen, ja jostain se on saatava maisterinkin.

      Varmasti saat töitä, ota ensin mitä tahansa saat, pätkiä ja sijaisuuksia. Humanistit on vähän ongelmallisia kyllä, mutta tilanne ei ole toivoton. Pätevöidy vaikka aikuisopettajaksi niin ei tartte niitä kurittomia kakaroita katella. Koita nyt jaksaa, virtaa ja sisua sulla ainaskin on. Sillä konseptilla sitä vaan kuule pärjätään! #Z&!!**!

    • n o j a a

      Silleen saa ainakin aikataulunsa kusemaan, jos hakee töitä samaan aikaan. Siinä ole toikeassa, että paljon helpompaa on, jos kaikki olisi täysin mustavalkoista, niin voi keskittyä vain toiseen asiaan kerrallaan. Onneks on uusi semma kolmen kuukauden päästä. Taidan vaihtaa suuntautumisvaihtoehdonkin, kun tuntuu täydeltä tuubalta tämä nykyinen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3059
    3. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    4. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    5. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    6. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3055
    7. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3054
    8. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    9. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3044
    Aihe