Hei!
Käytiin puolivuotiaan (6,5kk) vauvan kanssa ensimmäisessä hammastarkastuksessa ja hoitaja sanoi että vauvalla selvä kiillehäiriö molemmissa etuhampaissa (eka hampaat 4kk ikäisenä. Molemmissa etuhampaissa näkyy pahat jäljet jotka näyttää meistä tummilta. osa hampaasta kuitenkin sitten kirkasta valkoista niin kuin pitääkin. Puhui hammashoitaja myös jostakin kehityshäiriöstä että sellainen tms. Huomattiin itsekin kyllä jo aikaisemmin että oudoilta näyttää vauvan etuhampaat mutta ei tiedetty että tuollaisesta kyse.
Oli vaan kiireinen tuo aika niin jäi moni asia vaivaamaan. Minulla oli alkuraskaudesta voimakas mahatauti ja olin kipeä flunssassakin muistaaksen. Kysyi myös pahoinvoinnista ja kun kerroin että oksentelin koko raskausajan niin kuulema ihan tuollainenkin seikka (ei imeydy kaikki aineet tms) voi hyvinkin olla syynä tuohon häiriöön. Säikähdin myös kun sanoi että koska olen oksennellut voimakkaasti pitkin raskautta niin voi olla että pysyvissäkin hampaissakin voisi olla kiillevaurio.... Onko muilla vastaavaa kokemusta???
Oli minulla myös lääkekuureja ureaplasman hoitoon yms että tiedä sitten mitkä kaikki voineet vaikuttaa tuohon häiriöön. Mietityttää vain että vaikuttaako tuo juttu myöhemmin miten hampaiden kuntoon tms.
Luin jotakin netistä kiillehäiriöstä mutta kaikki silmiin sattuneet tekstit koski vanhempia lapsia tai aikuisia.
vauvan kiillehäiriö jo eka hampaissa
5
3000
Vastaukset
- sdsdsdsd
Joo siis aika loogista: Sinua oksetti, kehitit voimakkaita vatsahappoja, jotka nousivat vatsassa ylöspäin ja sitten ilmeisesti osa on jotenkin ajautunut vauvan "ravinnoksi"...
Siis se vatsahappo...
Siitä sitten kiillevaurioita.
Mutta tulevathan ne "oikeat" hampaat vielä myöhemmin.
Opeta tuleva lapsesi terveille elämäntavoille ja hyvään suuhygieniaan ja tarpeelliseen määrään fluoria...- apkirj
Heti joku saa vitsin aiheen mun kirjoituksesta...heh. Noh ei voi mtn.
no luulen että ihmiset ymmärtää mitä tarkoitin...en tarkoittanut että minun yrjöistä mtn vauvaan joutunut... Vaan sitä että yleensäkin kuulema sikiöllä tulee ensimmäiset hampaiden alut jo ennen rv 12 ja tuolloin jos syystä tai toisesta äidin terveydessä joku häikkä olkoon sitten mahatauti flunssa tai mikä tahansa mikä sitä tasapainoa ja terveyttä heittää niin voi kuulema vaikuuttaa sikiöön ja tuossa tapauksessa tehdä esim kehityshäiriönä sen kiillevaurion. Ja pysyvien hampaidenkin alut tulevat myöhemmässä vaiheessa raskautta ja jos oikein huono säkä niin voi olla sama homma silloin pysyvissäkin hampaissa.
Toki lapsieni ja omista hampaistani huolehdin ruokavalion ja hammashygienian yms avulla. Hampaiden kuntohan vaikuttaa muuhunkin terveyteen. Aina vaan ei voi näköjään valita millaiset hampaat syntyessään saa ja nyt se on ensimmäistä kertaa oman lapsen kohdalla todistettu.
- hamhoitaja
Juuri tuosta muistan kuinka erään kerran keskustelin työnantajani kanssa. Hän (siis hammaslääkäri)kertoi että raskauden aikana mikäli äidillä on kertomasi kaltainen mahatauti niin se voi aiheuttaa vauvalle kiille häiriön hampaisiin. Se ei suinkaan mene niin että vatsahappoja joutuu lapsen suuhun vaan vauvan hampaat ovat tietyssä kehitysvaiheessa ja kun siinä kohtaa tulee äidin puolelta "katkos" niin se aiheuttaa tuon. Äh on vaikea selittää mutta toivottavasti ymmärsit mitä tarkoitin.
Jos tiedetään millä viikolla on ollut tuo mahatauti niin siitä asiantuntijat voivat päätellä missä kehitysvaiheessa juuri tuolla hetkellä on vauvan hampaat.
Noita toki voidaan korjata nyky tekniikalla ja aineilla hyvin. Ole siitä huoletta. Ei ole edes kivulias toimenpide. Hampaan pinnalle vaan laitetaan valokovetteista muovia joka on löysempää kuin tavallinen hampaan paikka-aine.- alkupkirj
kiitos vastauksesta. Juuri tuota tarkoitinkin. Aikaisemmin joku ymmärsi kirjoitukseni väärin (kirjoitinkin epäselvästi). Eihän mitkään hapot voi tietenkään mennä vauvan suuhun kun myöhemminkin napanuoran välityksellähän ne kaikki ravinnot yms siirtyy vauvaan. En ymmärrä miten jokku edes viisasteli noin että tuolla tavalla tarkoittaisin=).
En muista kovin tarkkaan mutta muistaakseni minulla oli se mahatauti (tai ruokamyrkytys) rv 7-11 tienoilla ja kesti vajaan viikon. Tuona aikana mikään ruoka ei pysynyt sisälläni ja tuli myös armoton ripuli. Epäilin sitä myös ruokamyrktykseksi koska oli tosiaan niin älyttömän raju. Kaiken järjen mukaan tuollaisesta taudista kyllä voi tulla se "katkos stoppi" joka voisi aiheuttaa tuon vaurion....
Kiitos vielä kerran sinulle vastauksesta=). Harmittaa vain että tuollainen yksi sairastettu tauti voi aiheuttaa tuollaista mutta toisaalta onneksi ei ole vakavammasta kyse.
- hamhoitaja
http://www.hammaslaakariliitto.fi/suun-terveys/suun-hoito/hampaiston-kehittyminen/
Tuossa vielä netti sivu...tosin siinä ei ole kerrottu raskaus ajan hampaiston kehityksestä mutta tästä eteen päin, jos kiinnostaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 941729
Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.
https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr2391493- 891346
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!651015Aika usein mietin sitä
Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t46921- 47908
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman38898Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !
Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si9874- 46842
IS Viikonloppu 26.-27.4.2025
Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika35819