Eli olen aloitteleva punttailija, ja yritän rakentaa kovaa selkätreeniä. Tarkoitus on vetää kulmasoutua, ja alataljaa, mutta kolmanneksi liikkeeksi on tarjolla joko leuanvetoa tai ylätaljaa. Kumpi on parempi ja tehokkaampi liike selälle? Eli panostanko leuanvetoon vai ylätaljaan? Kiitos vastauksista!!! =)
Leuanveto vaiko ylätalja?
34
9041
Vastaukset
- boudari-
tätä aihetta on käsitelty aiemminkin. tossa on linkki, josta saa lisäinfoa aiheesta:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=109&conference=1500000000000052&posting=22000000004807758#22000000004807758 - Hulkki***
Leuanveto on 10x raskaampi liike kuin ylätalja. Ylätalja soveltuu lähinnä lämmittelyyn. Jos haluat yhtä ison selän kuin minulla, niin tee leukoja!
http://www.fast.fi/index.php?mid=389- potari..
Leuanvedot toimii siihen asti, kun saat tiukat 10-15 toistoa, sen jälkeen alat tarvita jo lisäpainoja mukaan.. Ei mun mielestä oikein paksun selän kehittäjä tuo liike, sopii lähinnä täydennysliikkeeksi ja isot äijät tekee mieluiten mavea ja kulmasoutua tangolla ja kp:t.
- potari..
potari.. kirjoitti:
Leuanvedot toimii siihen asti, kun saat tiukat 10-15 toistoa, sen jälkeen alat tarvita jo lisäpainoja mukaan.. Ei mun mielestä oikein paksun selän kehittäjä tuo liike, sopii lähinnä täydennysliikkeeksi ja isot äijät tekee mieluiten mavea ja kulmasoutua tangolla ja kp:t.
Ja tuo ylätaljaveto on ihan suolesta.. rasittaa turhaan olkapäitä jne.
Ylätaljavetoa teen itse vain täydennysliikkeenä ja niin sopii se lämmittelyliikkeeksikin, mutta massaliikkeenä ihan avuton, kun on parempiakin olemassa.
Alataljavetoa myös suosittelen tehtäväksi kulmasoudun kanssa, niillä se selkä paksunee ja levenee. - sdadasdasdad
potari.. kirjoitti:
Oot vähän hukassa. Mave kehittää lähinnä pakaraosastoa ja selän putkia. Kulmasoutu ottaa ylemmäs, mutta leuanveto on ylivoimainen takahartioiden ja latsien kehittäjä. Se ottaa myös niin hyvin hauiksiin, että mitään ihmeellisiä hauistreenejä ei edes tarvita jos ei halua.
Ja mitä vittua? Ei kukaan järkevä tee 10-15 toiston sarjoja leukoja. Lisäpainot pitää ottaa kehiin jo kun toistot lähestyy kuutta. Itse aloitan painoilla joilla saan kolme tiukkaa toistoa ja teen 3-5*3 sarjoja. Kun menee 5*3, niin sitten kasvatetaan toistoja neljään ja sama juttu alusta. Kun tulee 5*5 niin sitten lyödään lisää painoja niin että tulee taas vain 3 toistoa. Periaate on sama kuin vatsaliikkeissä. Ei mitään vitun polttosarjoja vaan raakaa ja välillä rumaakin vääntöä raskailla painoilla. - huippupotari
potari.. kirjoitti:
Ja tuo ylätaljaveto on ihan suolesta.. rasittaa turhaan olkapäitä jne.
Ylätaljavetoa teen itse vain täydennysliikkeenä ja niin sopii se lämmittelyliikkeeksikin, mutta massaliikkeenä ihan avuton, kun on parempiakin olemassa.
Alataljavetoa myös suosittelen tehtäväksi kulmasoudun kanssa, niillä se selkä paksunee ja levenee.Ylätalja ei ota olkapäihin, mikäli et tee sitä niin vituralleen, että teet sen niskan taakse. Hyvin olen saanu massaa selkään ylätaljalla, kun ei ota yhtä paljon olkapäihin ja hauiksiin kuin leuanveto. Ja erilaisia kahvoja on olemassa!
- pippelihiiren serkku
Jos mielit saada leveän selän, niin ehdottomasti ylätalja.
Selkälihasten "ongelma" on se, että ne on todella heikosti hermottuneet, johtuen esi-isistämme. Selkälihakset ovat jääneet vahvaksi lihasryhmäksi, kun ennen kiipeiltiin puissa ja syötiin banaania. Nykyään selkälihasta ei tarvita juuri missään raskaassa arkipäivän tekemisessä. Tämä johtaa siihen, että useimmat ei osaa treenata selkälihaksia, vaan treeni menee aivan muualle. Leuanveto on suurimmalle osalle porukkaa aivan liian raskas liike selkälihakselle ja liikkeessä menee suuri ohivuoto muille lihaksille. Selässä on julmettu kasvu- ja voimapotentiaali, mutta se vaatii vuosien työn, sillä hermotus ei kasva nopeasti.
Ylätaljan ohjeet:
- Vedä tankoa rauhallisesti kohti rintaa, samalla kevyesti taittamalla itseäsi takakenoon, EI RIUHTAISEMALLA!
-Ei kuminauhaefektiä. Liike tuodaan lihaksella hidastaen KOKO MATKA ylöspäin ja aloitetaan uusi toisto. Uutta toistoa ei riuhtaista liikkeelle käyttämällä hyväksi edellisen toiston liike-energiaa.
-Katse hieman ylöspäin, tanko tuodaan leuan kohdalle. Ei rintaan kiinni!
-Tangon alastulo ja ylöslähto on hallittu. Ei niin, että tanko nykäisee koko ukon ylöspäin.
-Rinta kevyesti "röyhistettynä" eteenpäin.
-Tankona eteen vedossa joko lapiokahvat, tai suora tanko. EI KULMATANKO!
Poikkeavat ohjeet niskantaakse vetoon:
-Tankona AINA kulmatanko
-Rinta voimakkaasti röyhistettynä eteenpäin.
Jääkääpä joskus huviksenne seuraamaan, kun joku tekee ylätaljaa. Väitän, että 98% treenaajista nykäisee aina painot liikkeelle alussa, eikä pysty kontroloimaan niitä ala-asennossa, vaan painot riuhtaiseen tangon takaisin ylöspäin. Mikä vitun merkitys sillä on, kun yli 50% liikkeen tehosta jää saavuttamatta? Väitän, että näillä ohjeilla nämä 98% joutuisi pudottamaan yli 30% painoa pois, mutta saisi huomattavasti massiivisemman selän.- 64-v
Ilman kaveria, vedettäessä ylätaljaa yli oman painon, on ainakin minun rytkäytettävä ykkönen saadakseni polvet tuen alle.
Tekstisi on täyttä asiaa.
Rytkäytyksestä.
Mielestäni kaikkiin suorituksiin kuuluu hallittu aloitus/irroitus.
Varsinkin vapaan tangon vetoihin.
Hengityksen rytmitykseen kiinnittäisin myös huomiota.
Osalle se on itsestään selvää.
Osalle ei.
Selän kasvusta en tiedä mutta leuanveto on monipuolisempaa.
Itse olen katabolian puolella ja siksi jäävi kommentoimaan mutta leuanvedossa liikevariaatioita on enemmän.
Esimerkiksi ristiotevedot ja, kenellä paukut riittävät, yhdellä kädellä temppuilut.
Sopii hekotella mutta jos käytettävissä on pelkkä vyö johon ripustelee levyjä niin jossain on se painoraja missä vyö alkaa painamaan kylkiä pirun kipeästi. - pippelihiiren serkku
64-v kirjoitti:
Ilman kaveria, vedettäessä ylätaljaa yli oman painon, on ainakin minun rytkäytettävä ykkönen saadakseni polvet tuen alle.
Tekstisi on täyttä asiaa.
Rytkäytyksestä.
Mielestäni kaikkiin suorituksiin kuuluu hallittu aloitus/irroitus.
Varsinkin vapaan tangon vetoihin.
Hengityksen rytmitykseen kiinnittäisin myös huomiota.
Osalle se on itsestään selvää.
Osalle ei.
Selän kasvusta en tiedä mutta leuanveto on monipuolisempaa.
Itse olen katabolian puolella ja siksi jäävi kommentoimaan mutta leuanvedossa liikevariaatioita on enemmän.
Esimerkiksi ristiotevedot ja, kenellä paukut riittävät, yhdellä kädellä temppuilut.
Sopii hekotella mutta jos käytettävissä on pelkkä vyö johon ripustelee levyjä niin jossain on se painoraja missä vyö alkaa painamaan kylkiä pirun kipeästi.Leuanveto on monipuolisempaa, mutta siinä se ongelma juuri onkin. Kun sinne suhteettoman huonosti hermottuneeseen lihakseen kokoonsa nähden olisi juuri pyrittävä saamaan sitä hermotusta. Leuanvedoissa ison osan työtä tekee aina mm. hauikset. Jolloin selkälihasten ja hauisten hermotuksen suhde pysyy huomattavasti pidempään epäedullisena selkälihaksille.
Kehonrakennus on 70% tekniikkalaji ja 30% voimalaji!
Tunnetko montaa kovaa leuanvetäjää jolla on oikeasti massiivinen selkä? - Maastokyykkääjä
pippelihiiren serkku kirjoitti:
Leuanveto on monipuolisempaa, mutta siinä se ongelma juuri onkin. Kun sinne suhteettoman huonosti hermottuneeseen lihakseen kokoonsa nähden olisi juuri pyrittävä saamaan sitä hermotusta. Leuanvedoissa ison osan työtä tekee aina mm. hauikset. Jolloin selkälihasten ja hauisten hermotuksen suhde pysyy huomattavasti pidempään epäedullisena selkälihaksille.
Tunnetko montaa kovaa leuanvetäjää jolla on oikeasti massiivinen selkä?Minä
- paskaa mikä vitun
Maastokyykkääjä kirjoitti:
Minä
Minä en ainakaan saa yhtään leukaa ja ihan pelleliike mielestäni. Painan 130kg ja teen mieluummin maastavetoa ja kulmasoutua tangolla, ylätaljavetoa, olen vahva treenari.
Se on niin, että se olen minä joka raskasta kuormaa työntää, mutta itse en itseäni vedä mihinkään, kävelemällä pääsee salille ja siellä nostellaan painoja. Oma paino pysyy minulla maassa kuten jalatkin. - Maastokyykkääjä
paskaa mikä vitun kirjoitti:
Minä en ainakaan saa yhtään leukaa ja ihan pelleliike mielestäni. Painan 130kg ja teen mieluummin maastavetoa ja kulmasoutua tangolla, ylätaljavetoa, olen vahva treenari.
Se on niin, että se olen minä joka raskasta kuormaa työntää, mutta itse en itseäni vedä mihinkään, kävelemällä pääsee salille ja siellä nostellaan painoja. Oma paino pysyy minulla maassa kuten jalatkin.Ei yhtään leukaa ja vahva treenari?
Mitäs vittua, miten voi olla samalla vahva ja täysin leuanvetokyvytön?
Minäkin olen vahva treenari ja saan noin 30 leukaa, teen silti myös kulmasoutua, maastavetoa ja ylätaljassakin vetelen 130 kilolla reiluja sarjoja. - Musclemonster
Ei yhtään leukaa ja vahva treenari?
Minäkin olen vahva treenari ja saan noin 30 leukaa, teen silti myös kulmasoutua, maastavetoa ja ylätaljassakin vetelen 130 kilolla reiluja sarjoja.koitappa ensikerralla montako tulee pippelihiiren neuvomalla tyylillä 130 kilolla. veikkaan, että ei yhtään. veikkaan että tää on yhtä hyvä läppä, ku se sun 400 kiloo maasta vetävä kaveris.
- 64-v
pippelihiiren serkku kirjoitti:
Leuanveto on monipuolisempaa, mutta siinä se ongelma juuri onkin. Kun sinne suhteettoman huonosti hermottuneeseen lihakseen kokoonsa nähden olisi juuri pyrittävä saamaan sitä hermotusta. Leuanvedoissa ison osan työtä tekee aina mm. hauikset. Jolloin selkälihasten ja hauisten hermotuksen suhde pysyy huomattavasti pidempään epäedullisena selkälihaksille.
Tunnetko montaa kovaa leuanvetäjää jolla on oikeasti massiivinen selkä?En pidä itseäni pätevänä arvostelemaan.
En ole sillä mielellä katsellut selkiä.
Käyttämälläni salilla käy useita "massamonstereita" mutta ainoastaan yksi kilpabodari.
Kaveri toimii myös, ainakin tällä salilla, kahden lentisnaisen punttivalmentajana.
Ko. veitikan tietomäärällä ja suunnitelmallisuudella saisi tulosta missä tahansa voimailulajissa.
Älyä ja ymmärrystä eikä pelkän ohjelman sokeaa toteutusta.
En ole nähnyt tämän bodarin enkä "monstereiden" vetävän lainkaan leukaa.
Ainoastaan painitaustan omaavat ja meikäläinen sekataustainen ennen olkaleikkausta.
Kovimmat näkemäni leuanvetäjät ovat telinevoimistelu- ja painitaustaisia.
Jänteviä ja mielestäni lihaksikkaita mutta eivät massiivisia.
Kilpabodariin verrattuna pinkypanttereita.
Kaverit kylläkin vetävät "retkulla".
Paras vetää myötäotteella ja oikeastaan mahapotkulla.
En ole paneutunut kehonrakennukseen mutta sivusta katsoen se on tietoa, tekniikkaa, ravintofysiologiaa ja niiden soveltamista pitkäjännitteisen suunnitelmallisesti.
Kai siinä jossain välissä on lihashuoltoakin?
En ryhdy kinaamaan!
Itselläni on myös "vippirasitetta".
Teen mitä tahansa niin tiukoille joutuessa löydän aina vipin.
Oli sitten kyse vaikka istumapunnerruksesta putkivempelellä vapaista painoista puhumattakaan.
Jotkut putkivempeleet kyllä estävät vippaamisen tehokkaasti. - apinoiden liike
Ei yhtään leukaa ja vahva treenari?
Minäkin olen vahva treenari ja saan noin 30 leukaa, teen silti myös kulmasoutua, maastavetoa ja ylätaljassakin vetelen 130 kilolla reiluja sarjoja.No jos mä vedän maasta 250 ja taljassa sarjoja ainakin 125 kilolla, niin mieti sitä.
Ja leuanvetohan on voimistelijoiden liike, vittuako sillä on tekemistä vahvuuden kanssa. Mun fysiikka ei vain toimi leuanvedossa, ehkä se sopiikin joillekin 50 kiloisille, mutta ei isoille miehille.
varmaan saa yhtä hyvin massaa muissakin liikkeissä ja sinähän perkele et näköjään ymmärrä mitä on olla vahva.. tiedän varmaan 100 tyyppiä jotka painaa 50-60 kiloa ja vetelee toistakymmentä leukaa ja itse en saa yhtään.
SIlti nämä veijarit eivät nosta penkistä edes 100 kiloa, mistähän johtuu?
eli ei mitään tekemistä vahvuudella idiootti - Maastokyykkääjä
Musclemonster kirjoitti:
koitappa ensikerralla montako tulee pippelihiiren neuvomalla tyylillä 130 kilolla. veikkaan, että ei yhtään. veikkaan että tää on yhtä hyvä läppä, ku se sun 400 kiloo maasta vetävä kaveris.
Tuolla mainitulla tyylillä tulee kymmenkunta toistoa ylätaljassa 130 kg:llä. Siis hieman takakenossa tanko rintaan tuoden ja "lapiotangolla".
Kaikki eivät ole pullamössöjä...
Te poikaset ette ole kovaa maastavetäjää nähneetkään. Käymillänne saleilla ei taida vapaita painojakaan olla riittävästi kunnon maastavetoon. - Maastokyykkääjä
apinoiden liike kirjoitti:
No jos mä vedän maasta 250 ja taljassa sarjoja ainakin 125 kilolla, niin mieti sitä.
Ja leuanvetohan on voimistelijoiden liike, vittuako sillä on tekemistä vahvuuden kanssa. Mun fysiikka ei vain toimi leuanvedossa, ehkä se sopiikin joillekin 50 kiloisille, mutta ei isoille miehille.
varmaan saa yhtä hyvin massaa muissakin liikkeissä ja sinähän perkele et näköjään ymmärrä mitä on olla vahva.. tiedän varmaan 100 tyyppiä jotka painaa 50-60 kiloa ja vetelee toistakymmentä leukaa ja itse en saa yhtään.
SIlti nämä veijarit eivät nosta penkistä edes 100 kiloa, mistähän johtuu?
eli ei mitään tekemistä vahvuudella idioottiOnnistuu kyllä tuo 250 kg maastavetokin, ja silti leukoja menee vähintään tuo mainitsemani määrä.
Jos vedät taljassa sarjoja 125 kilolla, niin miten helvetissä olet onneton leuanvetäjä?
Miksi muuten luulet että kaikki kovat leuanvetäjät ovat "kärpässarjalaisia" painonsa puolesta.
Tiedänpä sellaisenkin kaverin joka painoi 110 kg, veti maasta tasan 200 kg, mutta silti teki niskantaakse "leuanvetoja" kymmenkunta toistoa. - Musclemonster
Onnistuu kyllä tuo 250 kg maastavetokin, ja silti leukoja menee vähintään tuo mainitsemani määrä.
Jos vedät taljassa sarjoja 125 kilolla, niin miten helvetissä olet onneton leuanvetäjä?
Miksi muuten luulet että kaikki kovat leuanvetäjät ovat "kärpässarjalaisia" painonsa puolesta.
Tiedänpä sellaisenkin kaverin joka painoi 110 kg, veti maasta tasan 200 kg, mutta silti teki niskantaakse "leuanvetoja" kymmenkunta toistoa.Sun tuntemien "kavereiden" tuloksista saa raakata sen 30 prossaa tuloksista aina pois. Kuten sen 400 vetäjän. Täällä on jo voimanostopuolella ollut kerran Suomen vahvimpien vetäjien tuloksista ja siellä ei ollut yhtään 400 vetäjää. Ja osa on kärähtänyt dopingistakin. Mut sun "kaveri" vetää 400 maasta natuna.
Mitähän kaikkee muuta ne sun "kaverit" osaakaan tehdä... - Maastokyykkääjä
Musclemonster kirjoitti:
Sun tuntemien "kavereiden" tuloksista saa raakata sen 30 prossaa tuloksista aina pois. Kuten sen 400 vetäjän. Täällä on jo voimanostopuolella ollut kerran Suomen vahvimpien vetäjien tuloksista ja siellä ei ollut yhtään 400 vetäjää. Ja osa on kärähtänyt dopingistakin. Mut sun "kaveri" vetää 400 maasta natuna.
Mitähän kaikkee muuta ne sun "kaverit" osaakaan tehdä...Jep jep, minäkin uskon vain niihin suorituksiin joita olen itse nähnyt tai tehnyt =)
Eipä muuten tarvitse raakata mitään prossia pois...
Vai ei Suomessa ole yhtään 400 kg:n vetäjää ja silti täältä löytyy yli 1100 kg:n yhteistuloksia onpa kummaa.
- tyhsdge
Ainoat oikeat selkäliikkeet ovat maastaveto ja leuat leveällä myötäotteella. Ja nytkun kysyttiin ylätalja vai leuat, niin EHDOTTOMASTI leuat leveällä myötäotteella.
Miksi? Koska siinä ei tule samaa repäisyefektiä kuin ylätaljassa ja ylätaljaahan 97% treenaajista tekee päin persettä takaraivo lattiassa kiinni.
Toiseksi, vaikka se ottaa hieman hauislihakseen, liikettä ei täysin hauislihaksella voi suorittaa, tosin joillekkin juntti einareilla se ei onnistu muuten kuin hauiksella rutistamalla.
Ja tuo mitä pippelihiiri sanoi, selän hermotus on heikko, ja saleilla kyllä näkee että juuri kukaan ei jaksa siihen panostaa, että saisi sen kohdalleen. Meilläkin jotkut kynikset repii naama punaisena ylätaljassa isoja rautoja, mutta ei ne mihinkään tuolla menolla kasva. Ei osata tehdä ylätaljaa selkälihaksilla leuoista puhumattakaan ja moni tekee leuat kapealla vastaotteella enemmän hauista kuormittaen.
EI NÄIN!
Leuat leveällä myötäotteella!- en ole apina
Ja sinä puupää et näytä ymmärtävän että kaikki EI pysty tekemään leukoja kuin kapealla, se johtuu fysiikasta, on erilaiset vipuvarret meillä kaikilla, erilainen rakenne. Vaikka sä itse vetäisitkin leukoja sikaleveällä ja joku toinen ei, niin toinen voi olla sua paljon vahvempi silti. On liikkeitä, joissa voit hävitä.
HAuskaahan se on leukoja tehdä, jos kroppasi siihen taipuu, mutta senhän olet varmasti huomannut jo aiemminkin. OSa ei vaan pysty, mutta muissa liikkeissä voimaa kyllä riittää. - liike muka?
en ole apina kirjoitti:
Ja sinä puupää et näytä ymmärtävän että kaikki EI pysty tekemään leukoja kuin kapealla, se johtuu fysiikasta, on erilaiset vipuvarret meillä kaikilla, erilainen rakenne. Vaikka sä itse vetäisitkin leukoja sikaleveällä ja joku toinen ei, niin toinen voi olla sua paljon vahvempi silti. On liikkeitä, joissa voit hävitä.
HAuskaahan se on leukoja tehdä, jos kroppasi siihen taipuu, mutta senhän olet varmasti huomannut jo aiemminkin. OSa ei vaan pysty, mutta muissa liikkeissä voimaa kyllä riittää.Hölmöä porukkaa..... helvetin monet peruskuntoilijat, ihan normaalit perusjampat tekee leukoja ja saavat vaikka 20x. Mitä ihmeellistä siinä on? SIlti samat tyypit kyykkäävät juuri ja juuri sen 120kiloa, penkkaavat juuri ja juuri sen 90kiloa... eli aika heikkoa porukkaa.
Ja joku tyhmä vielä täällä selostaa ettei voi olla vahva jos ei leukoja tee... hehheh- Tytötkin osaa vetää leukaa, mutta jokainen kyllä huomaa sopiiko liike itsekulle.
Eli rökitän kaikki nämä leuanvetäjät mavessa, penkissä ja kyykyssä, hauiskäännössä, sekä YLÄTALJAVEDOSSA!
kaveri vetää leukoja yli 20 mutta ei saa taljassa tehtyä sarjoja kuin 80 kilolla n. 10 toistoa!
itse en saa leukoja kuin puoleenväliin, enkä tiedä mistä johtuu, mutta vedän taljassa 130 kilolla ja ihan samalla tekniikalla mitä kaverikin. - ikrggg
liike muka? kirjoitti:
Hölmöä porukkaa..... helvetin monet peruskuntoilijat, ihan normaalit perusjampat tekee leukoja ja saavat vaikka 20x. Mitä ihmeellistä siinä on? SIlti samat tyypit kyykkäävät juuri ja juuri sen 120kiloa, penkkaavat juuri ja juuri sen 90kiloa... eli aika heikkoa porukkaa.
Ja joku tyhmä vielä täällä selostaa ettei voi olla vahva jos ei leukoja tee... hehheh- Tytötkin osaa vetää leukaa, mutta jokainen kyllä huomaa sopiiko liike itsekulle.
Eli rökitän kaikki nämä leuanvetäjät mavessa, penkissä ja kyykyssä, hauiskäännössä, sekä YLÄTALJAVEDOSSA!
kaveri vetää leukoja yli 20 mutta ei saa taljassa tehtyä sarjoja kuin 80 kilolla n. 10 toistoa!
itse en saa leukoja kuin puoleenväliin, enkä tiedä mistä johtuu, mutta vedän taljassa 130 kilolla ja ihan samalla tekniikalla mitä kaverikin.Eli takaraivo lattiassa kiinni. :)
- ukth
en ole apina kirjoitti:
HAuskaahan se on leukoja tehdä, jos kroppasi siihen taipuu, mutta senhän olet varmasti huomannut jo aiemminkin. OSa ei vaan pysty, mutta muissa liikkeissä voimaa kyllä riittää.Fysiikat ja vipuvarret.....hahahaha...voi vittu noita teinien tekosyitä.
Todellinen syy on se, että et vain osaa ja jaksa.
Hoitelet sillä ylätaljalla alaselän treenitkin.
Näin se homma etenee. - podariman
ukth kirjoitti:
Fysiikat ja vipuvarret.....hahahaha...voi vittu noita teinien tekosyitä.
Todellinen syy on se, että et vain osaa ja jaksa.
Hoitelet sillä ylätaljalla alaselän treenitkin.
Näin se homma etenee.Et näytä uskovan minua siinä, että kaverini häviää minulle ylätaljavedossa. Se on muuten tosi asia. Kaveri painaa itse n. 80kg ja vetää leukoja tosi hyvin, mutta ylätaljassa hän saa tuolla painolla n. 10 toistoa, 100 kilolla hän ei saa kuin yhden tai kaksi, jos niitäkään. Tämä nähty useat kerrat.
Ja uskonpa että hyvin moni tekee samalla tekniikalla ylätaljavetoa kuten itsekin teen. Vedetään tanko leuan ja ylärinnan kohdille, päästetään vähän hitaammin takaisin yläasentoon, ja huom! keho saa vähän kyllä taipua taaksepäin, sanoihan itse Make Savolainenkin, ettei ole mitään järkeä pidemmän päälle tehdä ihan paskanjäykkätekniikalla, sikapuhtaasti niitä vetoja, sillä et pysty lisäämään jatkuvasti sarjapainoja tuolla tavalla. Kyllä se liike varmasti käy lihaksiin hyvin, vaikka vähän heijaakin ja itse heijaan tosi vähän, saatan toki tehdä pienemmällä kuormalla vielä puhtaammin mutta teen myös ns. voimasarjoja jolloin annan kaiken irti.
Niin se vaan menee, kevyempi kaveri tai painavempikin voi saada hyvin leukoja, vaikka et itse saa, mutta ylätaljavedossa voit itse saada huomattavasti enemmän rautaa kulkemaan. Mistä tämä johtuu? Sanokaapas se.
Ja toinen asia. Eräs toinen tuttu saa ihan saman verran rautaa liikkeelle taljassa kuin minäkin, mutta hän saa myös leukoja tosi paljon ja on 100 kiloinen kaveri. Itse en saa kuin muutaman leuan, liike nimittäin takkuaa minulla siten, etten pysty vetämään itseäni rekkitankoon kiinni niin että rintakehä osuu tankoon, liike jää kesken. Taljassa ei tuota ongelmaa taas ole. - 64-v
liike muka? kirjoitti:
Hölmöä porukkaa..... helvetin monet peruskuntoilijat, ihan normaalit perusjampat tekee leukoja ja saavat vaikka 20x. Mitä ihmeellistä siinä on? SIlti samat tyypit kyykkäävät juuri ja juuri sen 120kiloa, penkkaavat juuri ja juuri sen 90kiloa... eli aika heikkoa porukkaa.
itse en saa leukoja kuin puoleenväliin, enkä tiedä mistä johtuu, mutta vedän taljassa 130 kilolla ja ihan samalla tekniikalla mitä kaverikin.Seuoritustason vertailu ylätaljalla eteen vetäen on kyseenalaista.
Taakse vedossa on vähemmän tekniikkaeroja.
Minusta leuanveto on vertailussa tasapuolisempi.
Vaihtoehtoja:
Vapaalla tekniikalla, myötäotteella voimistelijat mättävät mahapotkulla toistoja tuhottomasti.
Jäykkänä, kädet suorina alhaalla pysäyttäen on jo puolueettomampi.
Lisäpainoykköset, alhaalta riipuksista lähtien kertoo jotain taito- ja voimatasosta.
Yhden käden leuat.
Ylhäältä lähtien onnistuu joillekin.
Alhaalta lähtien onnistuu harvoille.
Jos vertailua halutaan niin ylätalja eteen parempi vaihtoehto löytyy tuosta leukavalikoimasta.
Tämä nyt on vaan pikkupentuna ulkohuussikeikoilla mattotelineessä leuat aloittaneen ukon ajatus. - iku7r
podariman kirjoitti:
Et näytä uskovan minua siinä, että kaverini häviää minulle ylätaljavedossa. Se on muuten tosi asia. Kaveri painaa itse n. 80kg ja vetää leukoja tosi hyvin, mutta ylätaljassa hän saa tuolla painolla n. 10 toistoa, 100 kilolla hän ei saa kuin yhden tai kaksi, jos niitäkään. Tämä nähty useat kerrat.
Ja uskonpa että hyvin moni tekee samalla tekniikalla ylätaljavetoa kuten itsekin teen. Vedetään tanko leuan ja ylärinnan kohdille, päästetään vähän hitaammin takaisin yläasentoon, ja huom! keho saa vähän kyllä taipua taaksepäin, sanoihan itse Make Savolainenkin, ettei ole mitään järkeä pidemmän päälle tehdä ihan paskanjäykkätekniikalla, sikapuhtaasti niitä vetoja, sillä et pysty lisäämään jatkuvasti sarjapainoja tuolla tavalla. Kyllä se liike varmasti käy lihaksiin hyvin, vaikka vähän heijaakin ja itse heijaan tosi vähän, saatan toki tehdä pienemmällä kuormalla vielä puhtaammin mutta teen myös ns. voimasarjoja jolloin annan kaiken irti.
Niin se vaan menee, kevyempi kaveri tai painavempikin voi saada hyvin leukoja, vaikka et itse saa, mutta ylätaljavedossa voit itse saada huomattavasti enemmän rautaa kulkemaan. Mistä tämä johtuu? Sanokaapas se.
Ja toinen asia. Eräs toinen tuttu saa ihan saman verran rautaa liikkeelle taljassa kuin minäkin, mutta hän saa myös leukoja tosi paljon ja on 100 kiloinen kaveri. Itse en saa kuin muutaman leuan, liike nimittäin takkuaa minulla siten, etten pysty vetämään itseäni rekkitankoon kiinni niin että rintakehä osuu tankoon, liike jää kesken. Taljassa ei tuota ongelmaa taas ole.Hyvät lukijat, siinä näitte juuri kynis teinin kootut selitykset.
- asdasdsadsad
Ero on fysiologisesti merkityksetön. Sitä paitsi vastaotteella voit lyödä enemmän lisäpainoja, jolloin myös selkä rasittuu enemmän. Lue lisää T-nationilta:
http://www.t-nation.com/free_online_article/most_recent/common_exercise_misconceptions_part_2&cr=
Siinä on hyvää juttua tuosta ääliömäisestä jalat penkillä penkkaamisestakin. - pitkä-jussi
64-v kirjoitti:
Seuoritustason vertailu ylätaljalla eteen vetäen on kyseenalaista.
Taakse vedossa on vähemmän tekniikkaeroja.
Minusta leuanveto on vertailussa tasapuolisempi.
Vaihtoehtoja:
Vapaalla tekniikalla, myötäotteella voimistelijat mättävät mahapotkulla toistoja tuhottomasti.
Jäykkänä, kädet suorina alhaalla pysäyttäen on jo puolueettomampi.
Lisäpainoykköset, alhaalta riipuksista lähtien kertoo jotain taito- ja voimatasosta.
Yhden käden leuat.
Ylhäältä lähtien onnistuu joillekin.
Alhaalta lähtien onnistuu harvoille.
Jos vertailua halutaan niin ylätalja eteen parempi vaihtoehto löytyy tuosta leukavalikoimasta.
Tämä nyt on vaan pikkupentuna ulkohuussikeikoilla mattotelineessä leuat aloittaneen ukon ajatus.Leuanveto olis vertailtavissa, jos kaikilla olis samanpituiset kädet. Painon voi helposti saada samaksi kiekoilla, mutta millä käsiä menet pidentämään.
- Maastokyykkääjä
pitkä-jussi kirjoitti:
Leuanveto olis vertailtavissa, jos kaikilla olis samanpituiset kädet. Painon voi helposti saada samaksi kiekoilla, mutta millä käsiä menet pidentämään.
Ylätaljassa kädet ovat kaikilla samanpituiset, niinkö?
"Pätkä-Jussi" on nyt hieman hakoteillä, se on vahvin joka nostaa/vetää/työntää isoimman painon riippumatta käsien pituudesta.
Painovoima on sama kaikenpituisille, ja painokiekko painaa saman kaikille. - ä'ölkyjt
"Pätkä-Jussi" on nyt hieman hakoteillä, se on vahvin joka nostaa/vetää/työntää isoimman painon riippumatta käsien pituudesta.
Painovoima on sama kaikenpituisille, ja painokiekko painaa saman kaikille.pitkä-jussi on pihalla...
- 195 cm
Painovoima on sama kaikenpituisille, ja painokiekko painaa saman kaikille.Mikähän pätkä sielläkin taas uhoaa! Eiköhän nimittäin oo ihan fysiikan lakienkin mukaan eroa siinä nostaako/vetääkö 100 kiloa puolen metrin vai 20 sentin päähän!
- Maastokyykkääjä
195 cm kirjoitti:
Mikähän pätkä sielläkin taas uhoaa! Eiköhän nimittäin oo ihan fysiikan lakienkin mukaan eroa siinä nostaako/vetääkö 100 kiloa puolen metrin vai 20 sentin päähän!
Kyllä se paino saman painaa oli se metrin tai 20 sentin päässä. Sinun logiikallasi kääpiöt olisivat kovimpia nosteliojoita.
Sä oot ihan sekasin, ala treenaamaan äläkä itke.
Fysiikan lakien mukaan paino on saman painoinen riippumatta siitä minkä pituinen henkilö sitä nostaa tai vetää. - Aladdin85
pitkä-jussi kirjoitti:
Leuanveto olis vertailtavissa, jos kaikilla olis samanpituiset kädet. Painon voi helposti saada samaksi kiekoilla, mutta millä käsiä menet pidentämään.
Paljon ilmestyy tällaisia "pätkien laji" viestejä niin nostomuodosta kuin nostomuodosta. Vaikka pitempi joutuu nostamaan pitemmän matkan niin kuitenkin vahvamieskisaajat ovat suurimmaksi osaksi keskivertoa pitempiä,jotkut voittajat kahden metrin luokkaa. Tempauksen raskaimman sarjan maailmanennätys (ennen painoluokkien vaihtamista joka mitätöi ennätykset) oli myös 190 senttisen miehen luoma.
Ja voimistelu,mikä liittyy hieman leuanvetoon, suosii kyllä lyhyitä ihmisiä mutta enemmän siksi koska matalasta painopisteestä on hyötyä tasapainon kannalta,koordinaatio helpompaa ja esim.voltit on nopeampi heittää kun liikkeet saavat olla lyhyempiä ja.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1938676
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k264838- 504288
- 623857
- 513236
- 503040
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä262716Miten mä olisin
Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.512607- 432511
Anteeksi kun käyttäydyn
niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv422345