poikani

on tällä hetkellä

2-vuotta ja 3kk ja sanoja tulee vasta vähän ja vasta viime aikoina olemme päässeet vaiheeseen että hän toistaa joitain puhumiani sanoja.
kun yritän kesustella hänen kanssaan kasvotusten esim.oliko kiva tänään leikkiä sen toisen pojan kanssa puistossa hän ei katso aina silmiin tai on vaan ihan hiljaa ja leikkii.
poika on hyvin sosiaalinen muuten ja muiden lasten seurassa viihtyvä ja ottaa heihin kontaktia,sekä meihin vanhempiin ja puhuu paljon "serbokroatiaa"jonka seassa on oikeita sanoja tai samantyylisiä sanoja mutta olen huolissani keskinäisestä jutustelustamme,sillä äitinä en aina osaa leikkiä hänen kansaan,vaikka toki luen hänelle ja pidän sylissä jne.ja itse otan häneen jatkuvaa kontaktia sekä selostan mitä teemme ja minne menemme ym.
pelkään että puhumattomuus olisi oire vuorovaikutuksemme häiriöstä..onko kellään vastaavaa tilannetta?syyllistän itseäni kovasti kun en aina osaa olla niin johdonmukainen kasvattaja kuin pitäisi ja joskus uppoudun pojan läsnäollessa omiin ajatuksiini kun en saa vastausta häneltä!
poika aloittaa nyt syksyllä tarhan joten vaikutuksensa silläkin on varmasti puheeseen!

8

1304

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sisaruksia..

      ja onko sinulla parisuhde tai ainakin paljon aikuissuhteita?

      Tuon kuvauksen perusteella tulee kuva, että liikaakin jumitut lapsesi puhumattomuuteen ja tarkkailet häntä liikaa.

      Elä ihan tavallisesti.. ja anna lapsellesi tila ottaa se kontakti, äläkä ikään kuin vaadi sitä häneltä. Onhan tuossa vähän viivettä normiin, mutta ei vielä välttämättä mitään hälyttävää.

      Jos muutamaan kuukauteen ei tapahdu huomattavaa edistystä, niin ota sitten yhteyttä asiantuntijoihin.

    • puheenkehitys on

      ollut viiveistä ja koska häntä ei ole ymmärretty, hän on lakannut yrittämästä. Mutta nyt 6 vuotiaana puhuu ja on rohjennut kovasti ilmaisemaan itseään puheella.

      • ei ole mutta

        taloyhtiössämme on paljon pojalle leiikkikavereita sekä pojan isä on myös elämässä aktiivisesti mukana,joskin vähemmän tekee asioita lapsen kanssa tai vastaa hoidosta kuin minä äitinä,serkkujakin piisaa ja tätejä jotka omalta osaltaan ovat rikastuttaneet pojan kielimaailmaa.painotan että poika toistaa sanoja ja osaa yhden-kahden sanan pyynnöillä tuoda julki mitä haluaa,mutta keskinäinen keskustelumme on jotenkin hataraa..ja aivan varmasti tarkkailen poikaani liikaa mutta en kuitenkaan pakota ottamaan sanallista kontaktia tai painosta häntä puhumaan.odotan tarhan vaikutusta ja mielelläni otan edelleen vastaan asiallisia palautteita ja kokemuksia!kiitos jo vastanneille! :)


      • puolesta.
        ei ole mutta kirjoitti:

        taloyhtiössämme on paljon pojalle leiikkikavereita sekä pojan isä on myös elämässä aktiivisesti mukana,joskin vähemmän tekee asioita lapsen kanssa tai vastaa hoidosta kuin minä äitinä,serkkujakin piisaa ja tätejä jotka omalta osaltaan ovat rikastuttaneet pojan kielimaailmaa.painotan että poika toistaa sanoja ja osaa yhden-kahden sanan pyynnöillä tuoda julki mitä haluaa,mutta keskinäinen keskustelumme on jotenkin hataraa..ja aivan varmasti tarkkailen poikaani liikaa mutta en kuitenkaan pakota ottamaan sanallista kontaktia tai painosta häntä puhumaan.odotan tarhan vaikutusta ja mielelläni otan edelleen vastaan asiallisia palautteita ja kokemuksia!kiitos jo vastanneille! :)

        Hänen lähes aikuisikäiset siskot ja veljeni olivat minulle vihaisia, että vastaan jos pojaltani kysytään jotain. Kun poikani täytti 4 vuotta tyttöni kaveri kysyi, että paljon sinä täytät, viisi vai kuusi vuotta. Oli hiljaista pitkän aikaa ja silloin maltoin minäkin olla hiljaa niin poika vastasi, että 4 vuotta. Ja jotain muuta sanoi. Kaikki oli ihan hiljaa, että tulihan se sieltä.

        No lopetin poikani puolesta puhumisen - vaikeaa se on vieläkin - ja olen päättänyt, etten ymmärrä hänen puoli sanojaan, niin kyllähän tuo on puhe on lähtenyt sujumaan.

        Vaikeissa sanoissa autan häntä ja sanon, että minullekkin ne ovat olleet vaikeita ja en olisi oppinut, jos en olisi harjoitellut. Näin poikani on saanut rohkeutta harjoitella.


      • huolellasi
        ei ole mutta kirjoitti:

        taloyhtiössämme on paljon pojalle leiikkikavereita sekä pojan isä on myös elämässä aktiivisesti mukana,joskin vähemmän tekee asioita lapsen kanssa tai vastaa hoidosta kuin minä äitinä,serkkujakin piisaa ja tätejä jotka omalta osaltaan ovat rikastuttaneet pojan kielimaailmaa.painotan että poika toistaa sanoja ja osaa yhden-kahden sanan pyynnöillä tuoda julki mitä haluaa,mutta keskinäinen keskustelumme on jotenkin hataraa..ja aivan varmasti tarkkailen poikaani liikaa mutta en kuitenkaan pakota ottamaan sanallista kontaktia tai painosta häntä puhumaan.odotan tarhan vaikutusta ja mielelläni otan edelleen vastaan asiallisia palautteita ja kokemuksia!kiitos jo vastanneille! :)

        tosiaan vähän ehkäiset luontaista kommunikaatioita. Voit hyvinkin olla oikeilla jäljillä etsiessäsi asiaa vuorovaikutussuhteesta.

        Niinkuin jo aiemmin sanoin "onko pojalla sisaruksia" -aloituksessa, niin yritä antaa vain rauha ja älä patista kontaktiin. Sano itse reippaasti sanottavasi ja jos ei vastaa, niin voit tarjota vastausta, mutta ei liikaa..

        Oliko kivaa tms. kysymyksiä on turha kysyä tuonikäiseltä. Kysy vaikka oliko Jessellä tänään lippalakki tai jotain ihan konkreettista, mihin osaa vastata. Aloita kysymyksistä joihin voi vastata kyllä tai ei. Eli ei näin: Mitä ruokaa päiväkodissa oli.. tämä on vaikea kysymys, koska lapsi voi muistaa vain maitolasin tai jotain irrelevanttia ateriasta.

        Uskon, että kaikki menee aivan hienosti ja poikahan on vielä tosi pieni... Ei moni puhu kovin paljon vielä tuossa iässä. Muista se!


      • pointti..
        puolesta. kirjoitti:

        Hänen lähes aikuisikäiset siskot ja veljeni olivat minulle vihaisia, että vastaan jos pojaltani kysytään jotain. Kun poikani täytti 4 vuotta tyttöni kaveri kysyi, että paljon sinä täytät, viisi vai kuusi vuotta. Oli hiljaista pitkän aikaa ja silloin maltoin minäkin olla hiljaa niin poika vastasi, että 4 vuotta. Ja jotain muuta sanoi. Kaikki oli ihan hiljaa, että tulihan se sieltä.

        No lopetin poikani puolesta puhumisen - vaikeaa se on vieläkin - ja olen päättänyt, etten ymmärrä hänen puoli sanojaan, niin kyllähän tuo on puhe on lähtenyt sujumaan.

        Vaikeissa sanoissa autan häntä ja sanon, että minullekkin ne ovat olleet vaikeita ja en olisi oppinut, jos en olisi harjoitellut. Näin poikani on saanut rohkeutta harjoitella.

        Todella usein vanhemmat puhuvat joka tilanteessa lapsensa puolesta...

        Itse joskus otin niinkin julman linjan, ettei esim. ravintolassa saanu ketsuppia, jos ei sitä itse kykene kysymään... Tästä voi tietysti olla toista mieltä, koska onhan ujoja lapsia, joille se kertakaikkiaan on todella vaikeata.


    • Tristar

      Sama homma, prikulleen. Kuulon tutkimisella se alkoi sitten kun neuvolan täti totesi ettei kuule kunnolla. Liimakorva löytyi ja hoidettiin, mutta puhe ei lähtenyt tulemaan, ikää oli se kaksi ja puoli silloin... muistaakseni. Justiinsa se muutama sana, sitä serbokroatiaa :D :D ja kun hänelle puhuttiin suoraan, ei katsekontaktia tai edes reagointia. Autismiakin väläyteltiin. Nyt on diagnoosina dysfasia, puheen ymmärtämisen ja tuottamisen vaikeus siis molemmat, mutta puheterapia ja päiväkoti ovat auttaneet suunnattomasti ja toimintaterapia liittyy mukaan parin viikon päästä. Poika on nyt neljän ja edistyy tasaista tahtia, ei kuitenkaan lähelläkään ikätasoa vielä.

      Pyydä neuvolasta lähete kuulon tarkistukseen, siitä se lähtee. Voisiko vika olla siellä? SInusta se ei johdu, itsesi syyllistäminen on aivan turhaa. Muista että mykänkin äidin lapsi oppii puhumaan normaalisti! Kuulostat tekevän nyt jo enemmän kuin tarpeeksi, ja kiinnität vuorovaikutukseen huomiota, se on eduksi tietenkin.

      ***

      • sinulle oikein kovasti

        tristar,neuvolassa 2-vuotistarkastuksella testattiin kuuloa sillä laitteella jonka nimeä en nyt muista,toiselta puolelta kuuli äänen toiselta puolelta ei heti reagoinut ääneen ja minulle sanottiin että saa halutessani lähetteen kuulotutkimukseen mutta 1,5.v tarkastuksessa poika kuuli samaisen laitteen äänet hienosti joten en hätiköinyt asian kanssa!!
        nyt alkaa tarha jokusen viikon päästä jten odottelen vielä,sillä hän kovasti nyt aivan viime päivinäkin on toistanut puhumiani sanoja ja olen yrittänyt antaa hänelle jakamatonta huomiota enemmän sillä olen tän kahden vuoden aikana sairastellut myös itse paljon ja en aina ole todellakaan kyennyt olemaan täysipainoinen äiti!!otan tämän kuuloasian kyllä vakavasti ja puutun siihen kun tarha saadaan käyntiin!!ja sanottakoon vielä että poikani ymmärtää kyllä minun puheeni mielestäni erittäin hyvin ja noudattaa ikätasoisesti antamiani ohjeita ja pieniä pyyntöjä!
        poikani on muuten mielellään katsonut lastenohjelmia,mikä mahtaa niiden vaikutus olla puheeseen,passivoiva vaiko aktivoiva?
        kiitos vastanneet,olette keventäneet mieltäni kovasti!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      133
      5320
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3307
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1867
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1830
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1685
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1531
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1425
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1316
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1307
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1287
    Aihe