Buddy

kysymyshän

kuuluu mitä sinä haet palstalta.

"kysymys johon emme vastausta koskaan saa"

81

1154

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Fiksua seuraa (ei niihin tarkoituksiin kuin 85% nyt kuvittelee).

Arviointi on käynnissä.

• nyt.

vittu sinäkin jo nukkumaan. Jalkaa toisen taakse.

• huomannut..

siksi varmaan viihdytkin seurassani :D

Mutta asiaan. Mistä sitten se pätevyys-alemmuus-kompleksi tulee?

• huomannut.. kirjoitti:

siksi varmaan viihdytkin seurassani :D

Mutta asiaan. Mistä sitten se pätevyys-alemmuus-kompleksi tulee?

Varma ettei kyseessä ole pikemminkin frustraatiotila. Ja mistä se voisi johtua?

• se olla
        buddy-love kirjoitti:

Varma ettei kyseessä ole pikemminkin frustraatiotila. Ja mistä se voisi johtua?

ainakin, jos mietin omia kokemuksiani.

Minulla on ainakin monta nikkiä.

• se olla kirjoitti:

ainakin, jos mietin omia kokemuksiani.

Minulla on ainakin monta nikkiä.

Ensimmäinen ja ainut nikki käytössä.

• pieleen
        buddy-love kirjoitti:

Ensimmäinen ja ainut nikki käytössä.

sitten taas. Mistähän se voisi johtua, ainakin se johtuu itsetoteutuksen puutteesta.

• pieleen kirjoitti:

sitten taas. Mistähän se voisi johtua, ainakin se johtuu itsetoteutuksen puutteesta.

En pidä arviotasi huonona, se voisi olla täysin mahdollista.

• kuuluu..
        buddy-love kirjoitti:

En pidä arviotasi huonona, se voisi olla täysin mahdollista.

oletko kyenneyt näyttämään kellekkään ikinä mitään olellista.

• kuuluu.. kirjoitti:

oletko kyenneyt näyttämään kellekkään ikinä mitään olellista.

Ja vastaus on totta.

• meinaat
        buddy-love kirjoitti:

Ja vastaus on totta.

lähteä helpolle puolelle ni ei hyvä.

Osaatko yhtään keskustella

• meinaat kirjoitti:

lähteä helpolle puolelle ni ei hyvä.

Osaatko yhtään keskustella

Jaksanko samaa tänään.

Onko sinulla mitään mielenkiintoista keskusteltavaa?

• keskusteltavaa..
        buddy-love kirjoitti:

Jaksanko samaa tänään.

ihmisten kanssakäyminen on varmaan alaasi?

• keskusteltavaa.. kirjoitti:

ihmisten kanssakäyminen on varmaan alaasi?

Kukaan pienimmässäkään yhteisössä toimiva ei voi olla tuon ulkopuolella.

• nalkkiin
        buddy-love kirjoitti:

Kukaan pienimmässäkään yhteisössä toimiva ei voi olla tuon ulkopuolella.

housut jalassa :D

ei se mitään. Muutakin keskusteltavaa riittää.
        Oletko tietoinen tästä. (tuli jo jossakin aloituksessa)

Puhuttiin tiedosta ja sen määrästä... Helpotan vähän: Kaiken tieto on jokaisessa sanassa. Jopa paskan hajussa on kaiken tieto, jos vain avautuu sille.
        Jokainen kokemus todellisuudesta omaa kaiken tiedon. Ihminen on yhtä maailman kanssa(Valtaoja jotain tällaista aavistelikin) ja koska ihminen yhtä maailman kanssa, kaikki ihmisen tietoiset kokemukset, havainnot maailmasta, tuovat kaiken tiedon.
        Ihmisen mieli torjuu tämän kaiken tiedon ja luo siten informaation vääristymiä, mikä aiheuttaa mm. lämpimikseen puhumista.

Oletko samaa mieltä?

• nalkkiin kirjoitti:

housut jalassa :D

ei se mitään. Muutakin keskusteltavaa riittää.
        Oletko tietoinen tästä. (tuli jo jossakin aloituksessa)

Puhuttiin tiedosta ja sen määrästä... Helpotan vähän: Kaiken tieto on jokaisessa sanassa. Jopa paskan hajussa on kaiken tieto, jos vain avautuu sille.
        Jokainen kokemus todellisuudesta omaa kaiken tiedon. Ihminen on yhtä maailman kanssa(Valtaoja jotain tällaista aavistelikin) ja koska ihminen yhtä maailman kanssa, kaikki ihmisen tietoiset kokemukset, havainnot maailmasta, tuovat kaiken tiedon.
        Ihmisen mieli torjuu tämän kaiken tiedon ja luo siten informaation vääristymiä, mikä aiheuttaa mm. lämpimikseen puhumista.

Oletko samaa mieltä?

D.Adams loi ajatuksen jossa koko maailmankaikkeus ekstrapoloitiin leivänmurusesta ja tämä toki on teoreettisesti mahdollista. Käytännön toteutus ei kuitenkaan ole järkevä.

Kaikki vaikuttaa toki kaikkeen, mutta erillisten asioiden eristäminen vuorovaikutuksesta ei ole mahdollista.

Kokemus on havaintona merkityksetön, jos sen analysointi muuttuu mahdottomaksi (kaikkia kappaleita ei kannata musiikissa soittaa samaan aikaan).

Teoreettisesti voidaan spekuloida koko maailmankaikkeuden muodostuvan yhdestä aaltofunktiosta, mutta käytännön sovellukset puuttuvat senkin jälkeen kun joku onnistuu vahvistamaan arvelun todelliseksi.

• kuullostaa
        buddy-love kirjoitti:

D.Adams loi ajatuksen jossa koko maailmankaikkeus ekstrapoloitiin leivänmurusesta ja tämä toki on teoreettisesti mahdollista. Käytännön toteutus ei kuitenkaan ole järkevä.

Kaikki vaikuttaa toki kaikkeen, mutta erillisten asioiden eristäminen vuorovaikutuksesta ei ole mahdollista.

Kokemus on havaintona merkityksetön, jos sen analysointi muuttuu mahdottomaksi (kaikkia kappaleita ei kannata musiikissa soittaa samaan aikaan).

Teoreettisesti voidaan spekuloida koko maailmankaikkeuden muodostuvan yhdestä aaltofunktiosta, mutta käytännön sovellukset puuttuvat senkin jälkeen kun joku onnistuu vahvistamaan arvelun todelliseksi.

järkeenkäyvältä. Mihin itse sitten uskot?

• kuullostaa kirjoitti:

järkeenkäyvältä. Mihin itse sitten uskot?

Koko maailmankaikkeuden suhteen vai yksityiskohdista?

• tarkenna
        buddy-love kirjoitti:

itse. Mä oon sen verta tyhmä, etten ala mitään väittämään.

Onko maailmankaikkeus pyöreä :D

• buddy-love kirjoitti:

Ei ole pyöreä kolmessa ulottuvuudessa, mutta useampiulotteisesti sen voi väittää muistuttavan jotakin pyöreähköä.

• tai ei ..
        buddy-love kirjoitti:

Jaksanko samaa tänään.

mikä on mielestäsi elämän viisautta?

• tai ei .. kirjoitti:

mikä on mielestäsi elämän viisautta?

On väistämättömän hyväksyminen ja tilanteeseen sopeutuminen.

• tämä oppi
        buddy-love kirjoitti:

On väistämättömän hyväksyminen ja tilanteeseen sopeutuminen.

koettu kovalla, vai oletko nähnyt pidemmälle?

• tämä oppi kirjoitti:

koettu kovalla, vai oletko nähnyt pidemmälle?

Katsoa asioita laajalla horisontilla.

Eläessäkin oppii (ainakin osa oppii).

• Metsäpalowaara...

Psykologi, lääkäri, diplomi-insinööri..

Vai ihan oma itsensä Markku Merkantti, pätemisentarpeen palstakurko? :-D

• Sitä DI:tä tällä kertaa.
        Kysy joku vaikea juttu.
        Eikä nyt tarvitse välttämättä pelleillä, eli onko sinulla jokin oikea ja todellinen tekninen ongelma (saa mielellään olla hyvin vaikea).

• ammatin

siementäjä.

• ihmeessä
        buddy-love kirjoitti:

Sitä DI:tä tällä kertaa.
        Kysy joku vaikea juttu.
        Eikä nyt tarvitse välttämättä pelleillä, eli onko sinulla jokin oikea ja todellinen tekninen ongelma (saa mielellään olla hyvin vaikea).

Olet varmasti myös äidinkielenopettaja, joten onko oikein kirjoittaa kokeillaanpa vai kokeillaampa?

• ammatin kirjoitti:

siementäjä.

Olen käsitellyt myös siemeniä.

• aapee ..
        ihmeessä kirjoitti:

Olet varmasti myös äidinkielenopettaja, joten onko oikein kirjoittaa kokeillaanpa vai kokeillaampa?

sydämmeen mahtuu vaan yksi ämmä :D

• Pärinä Pete

• google-love

LOOOOOOOL :)))

• ihmeessä kirjoitti:

Kieli muuttuu ja virallinen linja on nykyisin paljon sallivampi.

• ei huono
        buddy-love kirjoitti:

Kieli muuttuu ja virallinen linja on nykyisin paljon sallivampi.

Kokeillaanpa on kirjoitusasuna oikein.

• google-love kirjoitti:

LOOOOOOOL :)))

Saat sinä kuvitella minun olevan äärimmäisen nopea nettaaja.

• ei huono kirjoitti:

Kokeillaanpa on kirjoitusasuna oikein.

Mutta kysy huviksesi kielenhuollosta nykykantoja. Ne eivät ole läheskään niin jyrkkiä kuin ennen.
        Mutta todellisuudessa nämä kirjoitusasujutut ovat niitä turhimpia, joilla joku yrittää päteä palstoilla kun muuta ei enää osaa sanoa.
        Eikö sinulla olisi mitään oikeasti mielenkiintoista?

• buddy-love kirjoitti:

Sitä DI:tä tällä kertaa.
        Kysy joku vaikea juttu.

kysyä sulta kaikkea mahdollista? Onko ongelman pakko olla tekninen?

• Pärinä Pete
        buddy-love kirjoitti:

Myönnän olevani riittävän hyvä palpitoija mutta lähinnä rintarauhasten suhteen.

mammografiassa? Vai muuten vaan?

• Pärinä Pete kirjoitti:

mammografiassa? Vai muuten vaan?

Palpitaatiossa ei samaan aikaan piirrellä kuvia, mutta pienellä harjoittelulla se voisi olla mielenkiintoinen esitys.

Rintojen tutkiminen on itseasiassa aika tärkeää ja amatörismi alueella on kannatettavaa. Netistä löytynee ohjeita, mutta etsikääpä itse kun kuvittelette minun googlaavan aina kaiken.

• suminagashi kirjoitti:

kysyä sulta kaikkea mahdollista? Onko ongelman pakko olla tekninen?

Vastaan asiantuntemukseni rajoissa ja ilmoitan mikäli olen asiasta epävarma.
        Helpot heti. Vaikeat viiveellä ja mahdottomat hiukan myöhemmin.

• Pärinä Pete
        buddy-love kirjoitti:

Palpitaatiossa ei samaan aikaan piirrellä kuvia, mutta pienellä harjoittelulla se voisi olla mielenkiintoinen esitys.

Rintojen tutkiminen on itseasiassa aika tärkeää ja amatörismi alueella on kannatettavaa. Netistä löytynee ohjeita, mutta etsikääpä itse kun kuvittelette minun googlaavan aina kaiken.

palpitaatio vai palpoida oikeaoppinen termi? Tunnustelu on palpoida. Palpitaatio on sydämentykytys. Tuntemus mikä tulee sydämen nopeasta tykyttelystä. Joo. Ei googlea tarvitse,jos oikeasti tietää.

• buddy-love kirjoitti:

Vastaan asiantuntemukseni rajoissa ja ilmoitan mikäli olen asiasta epävarma.
        Helpot heti. Vaikeat viiveellä ja mahdottomat hiukan myöhemmin.

Eli sihen voi luottaa, että oikea vastaus tulee ennemmin tai myöhemmin.

• Pärinä Pete kirjoitti:

palpitaatio vai palpoida oikeaoppinen termi? Tunnustelu on palpoida. Palpitaatio on sydämentykytys. Tuntemus mikä tulee sydämen nopeasta tykyttelystä. Joo. Ei googlea tarvitse,jos oikeasti tietää.

Tehän pysytte mukana.
        Tietoja kannattaa aina tarkistaa.

• suminagashi kirjoitti:

Eli sihen voi luottaa, että oikea vastaus tulee ennemmin tai myöhemmin.

Kysy ja mieluummin todellinen juttu.

• Pärinä Pete
        buddy-love kirjoitti:

Tehän pysytte mukana.
        Tietoja kannattaa aina tarkistaa.

ei tarvinut tarkastaa. Tiesin tarkastamatta. Entä sinä?

• Pärinä Pete kirjoitti:

ei tarvinut tarkastaa. Tiesin tarkastamatta. Entä sinä?

Testaanko minä sinua?

• Pärinä Pete
        buddy-love kirjoitti:

Testaanko minä sinua?

testaanko minä sinua?

• buddy-love kirjoitti:

Testaanko minä sinua?

Millä muuten hoitaisit ensivaihtoehtona noita tykytyksiä?

• buddy-love kirjoitti:

Vastaus on: beetasalpaajilla

• Pärinä Pete
        buddy-love kirjoitti:

(rytmihäiriöissä) voi auttaa kylmä vesi. Myös aspeerini auttaa. Kaulavaltimon hierominen voi myöskin auttaa. Jos ei näistä ole apua. Lääkitystä.

• Pärinä Pete
        buddy-love kirjoitti:

Vastaus on: beetasalpaajilla

määrätään yleensä jo kohonneen verenpaineen hoitoon. Yleensä viimeistään,kun on todettu rytmihäiriöitä. Joo. Kesti. Kukkomiehen aloitukseen linkitin videon.

• buddy-love kirjoitti:

Kysy ja mieluummin todellinen juttu.

sitten epätodellisia?

• Pärinä Pete kirjoitti:

(rytmihäiriöissä) voi auttaa kylmä vesi. Myös aspeerini auttaa. Kaulavaltimon hierominen voi myöskin auttaa. Jos ei näistä ole apua. Lääkitystä.

Että aspiriinin tehtävänä on ehkäistä tilaan liittyvää tulppariskiä.

Yskiminen auttaa monia.
        Kaulavaltimoita hieromalla voi vahingossa pudottaa verenpaineen ja potilas pyörtyy.

Huomaa kuitenkin etten ole lääkäri.

Tämä on jo tylsää.
        Eikö sinulla ole mitään oikeaa ongelmaa?

• suminagashi kirjoitti:

sitten epätodellisia?

On se mikä sinulla on juuri nyt edessäsi. Eli mikäli sinulla on haastava ongelma josta et yksin selviä, laita se näkyviin ja annan asiaan ratkaisuja.

• Pärinä Pete
        buddy-love kirjoitti:

Että aspiriinin tehtävänä on ehkäistä tilaan liittyvää tulppariskiä.

Yskiminen auttaa monia.
        Kaulavaltimoita hieromalla voi vahingossa pudottaa verenpaineen ja potilas pyörtyy.

Huomaa kuitenkin etten ole lääkäri.

Tämä on jo tylsää.
        Eikö sinulla ole mitään oikeaa ongelmaa?

aspiriinin tehtävän. Miniaspiriini. Perinteinenkin käy hädässä. Joo. Yskimisen unohdin. Lääkäri? En olettanutkaan. En ole minäkään.

Ongelmaa? Ei.

• Pärinä Pete kirjoitti:

määrätään yleensä jo kohonneen verenpaineen hoitoon. Yleensä viimeistään,kun on todettu rytmihäiriöitä. Joo. Kesti. Kukkomiehen aloitukseen linkitin videon.

Viimeisimmät tutkimukset väittävät ettei beetasalpaajilla juurikaan kyetä vaikuttamaan verenpaineeseen. Suurin osa noita käyttävistä on siis väärin lääkittyjä.

Lähdettä en muista, mutta kun kerran muka googletan, niin joku etsiköön sen näkyviin.

• buddy-love kirjoitti:

On se mikä sinulla on juuri nyt edessäsi. Eli mikäli sinulla on haastava ongelma josta et yksin selviä, laita se näkyviin ja annan asiaan ratkaisuja.

minulla ei ole mitään haastavaa ongelmaa, ehkä vain kokeiluhakuinen probleema.

Oikeastaan olen vähän pähkäillyt, että mitenköhän kannattaa tehdä, säätää klosseja taaksepäin, hivenen kulmaa, vai satulaa eteenpäin, jotta saa polvikulman oikeaksi kampiin nähden. Kummastakaan säädöstä, eikä niistä yhteensä löydy ihan suoraa ratkaisua, joten olen edelleen mietintäkannalla, mitä kannattaisi tehdä.

Omat vaihtoehtoni ovat, alaselän aennon korjaaminen, kadenssin aavistuksen omainen nostaminen tai satulan laskeminen 4-5 mm. Vielä lisäpontena on pienemmän eturattaan vaihtaminen pari hammasta suurempaan.

• Pärinä Pete
        buddy-love kirjoitti:

Viimeisimmät tutkimukset väittävät ettei beetasalpaajilla juurikaan kyetä vaikuttamaan verenpaineeseen. Suurin osa noita käyttävistä on siis väärin lääkittyjä.

Lähdettä en muista, mutta kun kerran muka googletan, niin joku etsiköön sen näkyviin.

syö beetasalpaajia. On sillä muitakin sydänlääkkeitä. Sepelvaltimotautiin. Ei jaksa googlettaa.

• suminagashi kirjoitti:

minulla ei ole mitään haastavaa ongelmaa, ehkä vain kokeiluhakuinen probleema.

Oikeastaan olen vähän pähkäillyt, että mitenköhän kannattaa tehdä, säätää klosseja taaksepäin, hivenen kulmaa, vai satulaa eteenpäin, jotta saa polvikulman oikeaksi kampiin nähden. Kummastakaan säädöstä, eikä niistä yhteensä löydy ihan suoraa ratkaisua, joten olen edelleen mietintäkannalla, mitä kannattaisi tehdä.

Omat vaihtoehtoni ovat, alaselän aennon korjaaminen, kadenssin aavistuksen omainen nostaminen tai satulan laskeminen 4-5 mm. Vielä lisäpontena on pienemmän eturattaan vaihtaminen pari hammasta suurempaan.

Tuon ongelman ratkaisemiseen pitäisi saada sinut dynamometriin ja mitata hapenkulutuksesi. Yksilösuorituksen optimointiin ei voi soveltaa valmista mallia suoraan. Ongelmaa pahentaa se että istuma-asentosi pitää vielä sovittaa ilmanvastuksen minimointiin.

Nuo jutut tehdään tuulitunnelissa jos tarvitaan paras teho.

Oikeasti sinun kannattaa kuitenkin ajatella asia siltä kannalta, että missä asennossa ajosta tulee vähiten fyysisiä haittoja. Eli haet asennot niin että seuraavana päivänä ei ole vaivoja.

Ohjaustangot ovat nykyään yleensä liian suoria, joka aiheuttaa rannerasituksia jatkuvan eteen nojaamisen kuormittaessa rannetta vinosti. Vinommat kahvat auttavat.

Pysyvätkö poljinkierrokset oikeissa rajoissa jos suurennat ratasta, eli onko kuntosi kasvanu niin että nopeuskin on noussut.

Oletko muuten harkinnut recumbenttia. Nojapyörillä voi helposti poistaa juuri noita ongelmia.

• Pärinä Pete kirjoitti:

syö beetasalpaajia. On sillä muitakin sydänlääkkeitä. Sepelvaltimotautiin. Ei jaksa googlettaa.

Ne ovat lähinnä verenpaineen takia, niin asiaa voisi harkita uudelleen.

Monet niitä syövät ja itseasiassa niillä on ilmeisesti suonia kunnossa pitävää vaikutusta, joten eivät ne silti turhia ole.

Vihje: jos isäsi menee leikeltäväksi, niin itse teettäisin suonet valtimoista, sillä niitä ei tarvitse uusia yhtä usein kuin laskimoista tehdyt (mutta se on potilaskohtainen juttu ja myös lääkäreillä on preferenssejä).
        Tämä siis epävirallisena ohjeena.

• Pärinä Pete
        buddy-love kirjoitti:

Tuon ongelman ratkaisemiseen pitäisi saada sinut dynamometriin ja mitata hapenkulutuksesi. Yksilösuorituksen optimointiin ei voi soveltaa valmista mallia suoraan. Ongelmaa pahentaa se että istuma-asentosi pitää vielä sovittaa ilmanvastuksen minimointiin.

Oikeasti sinun kannattaa kuitenkin ajatella asia siltä kannalta, että missä asennossa ajosta tulee vähiten fyysisiä haittoja. Eli haet asennot niin että seuraavana päivänä ei ole vaivoja.

Ohjaustangot ovat nykyään yleensä liian suoria, joka aiheuttaa rannerasituksia jatkuvan eteen nojaamisen kuormittaessa rannetta vinosti. Vinommat kahvat auttavat.

Pysyvätkö poljinkierrokset oikeissa rajoissa jos suurennat ratasta, eli onko kuntosi kasvanu niin että nopeuskin on noussut.

Oletko muuten harkinnut recumbenttia. Nojapyörillä voi helposti poistaa juuri noita ongelmia.

polkupyörällä? Täh? Suminagashilla on suorituspaineita. Paljonko meinaat saada tehoja?

• Pärinä Pete
        buddy-love kirjoitti:

Ne ovat lähinnä verenpaineen takia, niin asiaa voisi harkita uudelleen.

Monet niitä syövät ja itseasiassa niillä on ilmeisesti suonia kunnossa pitävää vaikutusta, joten eivät ne silti turhia ole.

Vihje: jos isäsi menee leikeltäväksi, niin itse teettäisin suonet valtimoista, sillä niitä ei tarvitse uusia yhtä usein kuin laskimoista tehdyt (mutta se on potilaskohtainen juttu ja myös lääkäreillä on preferenssejä).
        Tämä siis epävirallisena ohjeena.

(stentti) on viety kahteen eri kohtaan. Leikkauksia ei toivottavasti tulla tarvitsemaan. Vaari kuoli ohitusleikkauksen jälkeen. Kalkkikertymiä oli lähtenyt liikkeelle?

Nyt tupakalle. Sitten nukkumaan. Öitä.

• buddy-love kirjoitti:

Nopeampia kuin perinteiset
        http://en.wikipedia.org/wiki/Recumbent_bicycle

Sitten on vielä se versio, jossa ei ole polkimia, vaan teho otetaan jaloista yhdellä liukuvalla polkimella. Muistaakseni hollantilainen firma tekee noita.

Polvikulman muutos on otettu tuossa huomioon epälineaarisella voimansiirrolla, jolloin rasitusten pitäisi olla tavallista pienempiä.

Nojapyörä tuokin.

• buddy-love kirjoitti:

vähän ounastelinkin, niin vastaus kuvastaa kokemattomuutta, joten jatkan ehkäpä sittenkin omin avuin.

Kyllähän minä sen tiedä, että fyysiset haitat tulee ehkäistä ja poistaa, mutta tietoa tarvitaankin siihen, että miten. Eihän se kannata itsestäänselvyyksiä ladella, elle ole tarjota lääkettä vaivaan. Fyysinen vaiva on aina merkki siitä, että joku on pikkusen pielessä ja joskus joku korjaantuu fyysisen vaivan kautta. Näin ei voi vetää suoraa johtopäätöstä siihenkään, että kaikki mikä ei tunnu heti hyvältä on väärin, vaan väärin opittu tuottaa pikkusen tuskaa oppia oikein.

Minä nyt oletin, ettei sentään satulan ja kampien välillä puhuta oleellisesti ilmanvastuksesta...noh ehkä säärikarvojen ajelu vois auttaa hiukan ;D

En ole harkinnut makuuajoa ja sitä paitsi ei ne ongelmat silläkään poistu, vaan siirtyvät ehkä hivenen eri paikkoihin ja asioihin :)

• Pärinä Pete kirjoitti:

(stentti) on viety kahteen eri kohtaan. Leikkauksia ei toivottavasti tulla tarvitsemaan. Vaari kuoli ohitusleikkauksen jälkeen. Kalkkikertymiä oli lähtenyt liikkeelle?

Nyt tupakalle. Sitten nukkumaan. Öitä.

Stentit ovat yleensä hyviä ja näppäriä asentaakin.

Tuurista se on aina kiinni ja pikkujuttukin voi olla lopullinen. Toiset taas selviävät tosi isoista operaatioista. Riskit kannattaa kuitenkin minimoida.

Et ole zybania itsellesi harkinnut (sillä pääsee oikeasti eroon tupakasta jos haluaa).

• suminagashi kirjoitti:

vähän ounastelinkin, niin vastaus kuvastaa kokemattomuutta, joten jatkan ehkäpä sittenkin omin avuin.

Kyllähän minä sen tiedä, että fyysiset haitat tulee ehkäistä ja poistaa, mutta tietoa tarvitaankin siihen, että miten. Eihän se kannata itsestäänselvyyksiä ladella, elle ole tarjota lääkettä vaivaan. Fyysinen vaiva on aina merkki siitä, että joku on pikkusen pielessä ja joskus joku korjaantuu fyysisen vaivan kautta. Näin ei voi vetää suoraa johtopäätöstä siihenkään, että kaikki mikä ei tunnu heti hyvältä on väärin, vaan väärin opittu tuottaa pikkusen tuskaa oppia oikein.

Minä nyt oletin, ettei sentään satulan ja kampien välillä puhuta oleellisesti ilmanvastuksesta...noh ehkä säärikarvojen ajelu vois auttaa hiukan ;D

En ole harkinnut makuuajoa ja sitä paitsi ei ne ongelmat silläkään poistu, vaan siirtyvät ehkä hivenen eri paikkoihin ja asioihin :)

Ettet ole antanut tarkempaa kuvaa nykytilanteesta. On siis mahdotonta sanoa mistä tilanteesta ollaan lähdössä.

Istuimen siirto pituussuunnassa vaikuttaa muuten istuma-asentoosi niin, että myös ilmanvastus muuttuu, mutta ehkä se ei tilanteessasi ole merkityksellistä.

Kuvat, kulmat ja apuviivat (siis ne polkijan asentoa tarkentavat) mukaan, niin tarkempia arvioita voi antaa sen jälkeen.

Myönnän etten polkijoita juuri ole suunnitellut, mutta ole kyllä käynyt ergometrian kurssit.

Noihin vaivoihin viittaamiseni oli tarkoitettu juuri niin, että urheilija tietää mikä on minkäkinlaista kipua.

• buddy-love kirjoitti:

Ettet ole antanut tarkempaa kuvaa nykytilanteesta. On siis mahdotonta sanoa mistä tilanteesta ollaan lähdössä.

Istuimen siirto pituussuunnassa vaikuttaa muuten istuma-asentoosi niin, että myös ilmanvastus muuttuu, mutta ehkä se ei tilanteessasi ole merkityksellistä.

Kuvat, kulmat ja apuviivat (siis ne polkijan asentoa tarkentavat) mukaan, niin tarkempia arvioita voi antaa sen jälkeen.

Myönnän etten polkijoita juuri ole suunnitellut, mutta ole kyllä käynyt ergometrian kurssit.

Noihin vaivoihin viittaamiseni oli tarkoitettu juuri niin, että urheilija tietää mikä on minkäkinlaista kipua.

Hankkisin tuon tyyppisen:
        http://www.lifecycles.co.nz/rowing-bikes.htm

• tähän tyyliin
        buddy-love kirjoitti:

vai?

http://www.youtube.com/watch?v=8d9oGfBZTQg

• buddy-love kirjoitti:

ymmärrät selittämättä, miksi pienempää eturatasta pitäisi suurentaa pari piikkiä, mutta kaiketi joudun sen selittämään :(

Ilmanvastus on täysin epäoleellinen seikka tässä yhteydessä ja on sanomattakin selvää, että joka ikinen muutos vaikuttaa myös ilmanvastuksen mutokseen. Ilmanvastus on kuitenkin aina kompensoitavissa vauhdin muutoksella, joten sitä ei kannata murehtia tässä yhteydessä.

Ja toisekseen geometrisista apuviivoista ei ole rahtuakaan hyötyä tässä yhteydessä ja voin sanoa, että ne menevät ihan jees. Yksilöllisen geometrian rakenne tulee kokemuksen kautta, joten sitä muuttaa ainoastaan kilometrit ja pieni pala kerrallaan haetut säätöratkaisut.

Nykytilan tarkempi kuvaus: Okean polvitaipeen sisempi puoli "rasittuu" n. 40 km:n jälkeen, mutta ei ole mitään pistävää kipua. Takareiden jänteen rasitusta se ei ole, sillä se on hieman keskempänä ja tuntuu eniten ns. vapaassa pyörityksessä.

• tähän tyyliin kirjoitti:

vai?

http://www.youtube.com/watch?v=8d9oGfBZTQg

Tuota en olekaan nähnyt. Aika hyvä.
        Itseasiassa minulla on erään heidän elokuvansa alkuperäiset ääninauhat. Pitäisi joskus kuunnella mitä sieltä löytyy.

• suminagashi kirjoitti:

ymmärrät selittämättä, miksi pienempää eturatasta pitäisi suurentaa pari piikkiä, mutta kaiketi joudun sen selittämään :(

Ilmanvastus on täysin epäoleellinen seikka tässä yhteydessä ja on sanomattakin selvää, että joka ikinen muutos vaikuttaa myös ilmanvastuksen mutokseen. Ilmanvastus on kuitenkin aina kompensoitavissa vauhdin muutoksella, joten sitä ei kannata murehtia tässä yhteydessä.

Ja toisekseen geometrisista apuviivoista ei ole rahtuakaan hyötyä tässä yhteydessä ja voin sanoa, että ne menevät ihan jees. Yksilöllisen geometrian rakenne tulee kokemuksen kautta, joten sitä muuttaa ainoastaan kilometrit ja pieni pala kerrallaan haetut säätöratkaisut.

Nykytilan tarkempi kuvaus: Okean polvitaipeen sisempi puoli "rasittuu" n. 40 km:n jälkeen, mutta ei ole mitään pistävää kipua. Takareiden jänteen rasitusta se ei ole, sillä se on hieman keskempänä ja tuntuu eniten ns. vapaassa pyörityksessä.

Arvailuksi tietysti menee, mutta usein noissa on jokin vanha kolhu kyseessä. Ovatko nivelsiteet kunnossa? Onko ikäsi niissä rajoissa, ettet vielä kärsi nivelkierukoiden joustavuuden heikkenemisestä?
        Polvea rentona kierrettäessä tuntuuko löysältä?
        Onko liikkeessä rutinaa tai lukkoja?
        Tuntuuko muussa rasituksessa?
        Tuleeko jo ensimmäisellä kerralla vai myöhemmin?
        Kuinka symmetrinen olet ja missä kunnossa ovat nilkat?

Oletko ajatellut videoida ajoasi ja katsoa liikeratoja pysäytyskuvista. Itse kokeilisin ensiksi tuota.

Kaverilla muuten kävi niin, että nilkan väärä liike korjaantui selän fysioterapialla.

Niin et ole vielä kertonut sitäkään, että millainen pyöräilijä olet. Eli kilpaa vai kuntoa ja missä ajoasennossa.

Selitä nyt se ratasjuttukin sitten. Eli yleensähän välitykset sovitetaan kunnon ja haluttujen poljinkierrosten mukaan siten että verenkierto lihaksissa saadaan optimoitua. Millä kierroksilla muuten poljet. Onko sinulla nyt jokin muu tarkoitus tuossa asiassa?

• buddy-love kirjoitti:

Arvailuksi tietysti menee, mutta usein noissa on jokin vanha kolhu kyseessä. Ovatko nivelsiteet kunnossa? Onko ikäsi niissä rajoissa, ettet vielä kärsi nivelkierukoiden joustavuuden heikkenemisestä?
        Polvea rentona kierrettäessä tuntuuko löysältä?
        Onko liikkeessä rutinaa tai lukkoja?
        Tuntuuko muussa rasituksessa?
        Tuleeko jo ensimmäisellä kerralla vai myöhemmin?
        Kuinka symmetrinen olet ja missä kunnossa ovat nilkat?

Oletko ajatellut videoida ajoasi ja katsoa liikeratoja pysäytyskuvista. Itse kokeilisin ensiksi tuota.

Kaverilla muuten kävi niin, että nilkan väärä liike korjaantui selän fysioterapialla.

Niin et ole vielä kertonut sitäkään, että millainen pyöräilijä olet. Eli kilpaa vai kuntoa ja missä ajoasennossa.

Selitä nyt se ratasjuttukin sitten. Eli yleensähän välitykset sovitetaan kunnon ja haluttujen poljinkierrosten mukaan siten että verenkierto lihaksissa saadaan optimoitua. Millä kierroksilla muuten poljet. Onko sinulla nyt jokin muu tarkoitus tuossa asiassa?

että nuo ensimmäisen kappaleen kysymykset ohitan ihan perustellusti :) Sanon vain, että olen pirun hyvässä kunnossa edelleen.

Toisena en itse analysoi omaa ajoa, sillä itse on sokea sille mitä tekee, joten toisen auttava silmä osaa kertoa paljon enemmän. Video vaan ei kerro läheskään kaikkea, sillä se on millistä kiinni.

Pyöräilijänä ajan kilpapyörällä, kovalla alustalla ja kilpailen lähinnä itseni kanssa, mutta jos jotakin kiinnostaa lähteä lenkkikaveriksi, niin toki se on kivaa kaksinkin.

No selitän sen parin hampaan lisäyksen. Kun matkavauhti on esim. 32 km/h, niin silloin voi syntyä sellainen tilanne, että siinä vauhdissa justiin on ns. empä tiiä kohta, joka tarkoittaa sitä, että pienellä etukiekolla ketju tippuu liian pienille takapakan hampaille ja ketju kulkee liikaa ristiin tai jos heittää isommalle etukiekolle, niin silloin taas ketju pakkaa kulkemaan liian isoililla hampailla takapakalla ja taas on ketju liian ristissä. Tämä on siis lähes toistuva ongelma kehityksen kulkiessa joko eteen- tai taaksepäin. Näin ollen on koko ajan päivitettävä kiekkoja, jotta kadenssi pysyy jouhevana koko ajon ajan.

Millä kierroksilla poljen? Riippuu, ajanko sunnuntaina puiston reunamilla, vai palauttelenko muuten vain :) Sanottakoon näin, että ei saa liikaa tuijottaa kampikierroksia, eikä polkea liian raskaalla. Suositukset ovat väljät, joten sieltä hakee sen itselleen sopivalta tuntuvan.

• buddy-love
        suminagashi kirjoitti:

että nuo ensimmäisen kappaleen kysymykset ohitan ihan perustellusti :) Sanon vain, että olen pirun hyvässä kunnossa edelleen.

Toisena en itse analysoi omaa ajoa, sillä itse on sokea sille mitä tekee, joten toisen auttava silmä osaa kertoa paljon enemmän. Video vaan ei kerro läheskään kaikkea, sillä se on millistä kiinni.

Pyöräilijänä ajan kilpapyörällä, kovalla alustalla ja kilpailen lähinnä itseni kanssa, mutta jos jotakin kiinnostaa lähteä lenkkikaveriksi, niin toki se on kivaa kaksinkin.

No selitän sen parin hampaan lisäyksen. Kun matkavauhti on esim. 32 km/h, niin silloin voi syntyä sellainen tilanne, että siinä vauhdissa justiin on ns. empä tiiä kohta, joka tarkoittaa sitä, että pienellä etukiekolla ketju tippuu liian pienille takapakan hampaille ja ketju kulkee liikaa ristiin tai jos heittää isommalle etukiekolle, niin silloin taas ketju pakkaa kulkemaan liian isoililla hampailla takapakalla ja taas on ketju liian ristissä. Tämä on siis lähes toistuva ongelma kehityksen kulkiessa joko eteen- tai taaksepäin. Näin ollen on koko ajan päivitettävä kiekkoja, jotta kadenssi pysyy jouhevana koko ajon ajan.

Millä kierroksilla poljen? Riippuu, ajanko sunnuntaina puiston reunamilla, vai palauttelenko muuten vain :) Sanottakoon näin, että ei saa liikaa tuijottaa kampikierroksia, eikä polkea liian raskaalla. Suositukset ovat väljät, joten sieltä hakee sen itselleen sopivalta tuntuvan.

Näillä perusteilla tutkisin symmetriaa siten, että katsoisin aiheuttaako nilkka jonkin ylimääräisen sivuttaisen voiman. Ottaisin avuksi videoinnin edestä ja niin suurena kuvana, että tosiaan saa asiasta selvää (paikallaan rullilla kuvattuna). Ja sen oman sokeuden saa poistettua sillä että liimaa ne aputäplät itseensä ja sitten tekee mittaukset suoraan kuvasta. Mittanauha ei valehtele.

Siis totean edelleen, että asiantuntemukseni tällä alueella tulee pelkästään työasentotutkimusten kautta, eikä normaalitöissä nykyään tehdä noin toistuvaa rasitusta ja pitkään.

Erinomainenkaan kunto ei sinänsä poista sitä mahdollisuutta, että sinulla saattaisi olla sisemmän nivelkierukan pieni repeämä. Se ei parane sillä tyypillisellä repeämäalueella ei ole verenkiertoa. Kierukka alkaa menettää joustoaan tuossa 4-kympin tienoilla. Et ole maininnut oireesta muuta kuin kivun. Tarvittaisiin kuitenkin parempaa kuvausta asiasta, eli onko myös pientä turvotusta jälkikäteen? Tarkempi kohta kivun ilmenemisestä oli myös avuksi. Lisäksi tuntuuko puutumista tai pistelyä?

Hyvä ettet pyri kiinteään rytmiin, sillä se luultavasti korostaisi ongelmaa.

• mitä hyvää
        buddy-love kirjoitti:

Näillä perusteilla tutkisin symmetriaa siten, että katsoisin aiheuttaako nilkka jonkin ylimääräisen sivuttaisen voiman. Ottaisin avuksi videoinnin edestä ja niin suurena kuvana, että tosiaan saa asiasta selvää (paikallaan rullilla kuvattuna). Ja sen oman sokeuden saa poistettua sillä että liimaa ne aputäplät itseensä ja sitten tekee mittaukset suoraan kuvasta. Mittanauha ei valehtele.

Siis totean edelleen, että asiantuntemukseni tällä alueella tulee pelkästään työasentotutkimusten kautta, eikä normaalitöissä nykyään tehdä noin toistuvaa rasitusta ja pitkään.

Erinomainenkaan kunto ei sinänsä poista sitä mahdollisuutta, että sinulla saattaisi olla sisemmän nivelkierukan pieni repeämä. Se ei parane sillä tyypillisellä repeämäalueella ei ole verenkiertoa. Kierukka alkaa menettää joustoaan tuossa 4-kympin tienoilla. Et ole maininnut oireesta muuta kuin kivun. Tarvittaisiin kuitenkin parempaa kuvausta asiasta, eli onko myös pientä turvotusta jälkikäteen? Tarkempi kohta kivun ilmenemisestä oli myös avuksi. Lisäksi tuntuuko puutumista tai pistelyä?

tässä nyt on? Ei ymmärrä. Eikös ongelmat pitäisi selvittää, eikä lakaista maton alle.
        Kirjasta lukemalla ei opi kaikkea :D

• mitä hyvää kirjoitti:

tässä nyt on? Ei ymmärrä. Eikös ongelmat pitäisi selvittää, eikä lakaista maton alle.

Että kiinteä rytmi ei kuitenkaan ole se oikeasti optimaalinen, eli se on vain napattu jostakin ja sitä kuvitellaan ainoaksi oikeaksi. Vaihtelevassa rytmissä on suurempi mahdollisuus olla oikeassa rytmissä kun sitä haetaan tuntuman perusteella jatkuvasti itse. Vaikken varsinaisesti tuolla pyöräilypuolella olekaan toiminut, niin olen silti todistanut keskusteluja joissa kaksi kantaa kohtaa ja molemmat ovat tietysti oikeassa.

Kysymys: oletko tarkastanut jalan kulman polkimeen nähden, sillä mikäli sinussa ei tosiaan ole fyysisiä vikoja, niin polven sisäreunan tienoilla oleva kipu voisi viitata siihen että jalan kulmaa voisi muuttaa. Siis niin päin että ulkoreunaa jalkaterästä korotetaan. Ei kai poljin ole vaurioitunut jossain vaiheessa ja siis taipunut.

• mitä hyvää kirjoitti:

Raportoi havainnoistasi. Ongelma on mielenkiintoinen.

Se sivukulma voi olla ratkaisu, mutta videoinnissa voisi tietysti tarkastaa miten kipeytymätön jalka liikkuu ja kopioida sen sitten vähittäisillä säädöillä kipeän jalan puolella.

Kai sinulta muuten on mitattu jalkojen pituus. Ne ovat yleisesti hiukan erimittaisia ja tasamittainen on poikkeus. Normaalisti erot eivät haittaa, mutta ne näkyvät usein kulumissa vanhempana. Pyöräilyssä pienetkin erot tulevat näkyviin ja jos sinulla on haittaa, niin mittauta jos ei ole vielä tehty.

Huomiseen.

• mitä hyvää kirjoitti:

ihan hyviä pointteja sinulla, joita sopii pohtia. Jalkojen pituudesta en todellakaan ihan millilleen muista, mutta parisen milliä muistelisin vasurissa olevan pituutta enemmän, samoin vasurin jalkaterä on pikkusen pidempi.

Vasuri siis toimii polkiessa arinomaisesti, eikä mitään tunnu, vaikka kuinka taittaa matkaa. Jäin miettimään tuota sanomaasi jalkojen pituuseroa ja minulla sitä kyllä tulee sekä jalan, että jalkaterän kanssa yhteensä se puoli senttiä helposti ajoasennossa, joten voipi jopa olla, että oikea jalka koittaa aavistuksen liian korkealta pyörittää.

Kipu on vähän väärä sana kuvaamaan, miltä polvitaipeessa tuntuu ja jos oikein tarkaan mietin ja paikannan, niin rasitus tuntuu kaiketi kaksoiskantalihaksen yläosassa, sisemmällä puolella.

Täytyy myös tarkastella tuo jalkapohjan tuenta uudelleen. Nilkan virheasennot kyllä ovat omiaan aiheuttamaan polviongelmia, joten ei parane unohtaa niiden alituista tarkkailua. Polkimet ovat kyllä suorassa, joten syyllinen löytyy niiden yläpuolelta.

Taidan pitää muutaman päivän taukoa ja sitten lähden asiasta tehden analyysimatkalle keskittäen ajatukset probleeman ratkaisemiseen.

• mitä hyvää kirjoitti:

Testaile juttua noilta kanteilta ja mikäli alkaa tuntua nilkka/pituuserojutulta, niin voin suunnitella sitten jonkin yksilöllisen ratkaisun asiaan.

Minähän en siis tiedä millaisia systeemejä pyöräilypuolella tuon tyyppisiin hienosäätöihin käytetään, mutta mikäli kaivataan aavistuksenomaista kammen pituussäätöä, niin se on mahdollista tehdä epäkeskeisillä puslilla. Saat piirustuksen mikäli päädyt sitä kokeilemaan.

Luulen kyllä että jalkaterän kallistuksen säädöllä tulee jo riittäviä parannuksia, mutta kunhan testailet ja raportoit, niin mietitään sitten lisää.

• .........................
        buddy-love kirjoitti:

Saat sinä kuvitella minun olevan äärimmäisen nopea nettaaja.

........................

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tunnusmerkkejä Kaivatulle

Jotain mistä toinen tunnistaa. Täällä vaalea nainen kaipaa miestä jolla vaaleat hiukset ja asuu maalla. Pelataanko kortt
      Ikävä
      63
      1257
    2. Uskaltaako tässä luottaa siihen että

Ehkä rakastetaan toisiamme?
      Ikävä
      107
      1203
    3. Miehen ja naisen ystävyys

Mitä järkeä on miehen ja naisen ystävyydessä jos toinen ajattelee toisesta enemmän= on rakastunut ja toivoo yhdessä oloa
      Ikävä
      146
      906
    4. Oletko nainen enää täällä?

En ole tunnistanut kirjoituksiasi hetkeen. Ainoastaan yhdessä neutraalissa ketjussa, missä ei ollut kyse tunteista. Hyv
      Ikävä
      64
      873
    5. Pidätkö itseäsi varattuna

Kaivatullesi?
      Ikävä
      75
      858
    6. Naisten top-5 red flagit

1. Feminismi: kertoo keskenkasvuisuudesta, välttää vastuuta tekemällä miehistä kestosyyllisen kaikkeen 2. Ylipaino: kiel
      Ikävä
      109
      722
    7. Rakastan sinua

Anteeksi että epäilin sinua.. ❤️
      Ikävä
      58
      721
    8. Pyydetään tiedonantoa "hyvinvointitalo"-hankkeen nykytilanteesta

ja aikataulusta. Odotetaanko uutta hallinto-oikeuden päätöstä. Hallinto-oikeushan antoi teknisenlautakunnan lupajaosto
      Pyhäjärvi
      103
      682
    9. Mitähän meinaat

Vai meinaatko mitään kohtaamisen suhteen?
      Ikävä
      43
      616
    10. 78
      601
    Aihe