About maksetaan?Paljon on ilmoituksia nykyään,että ostetaan/noudetaan romuautot.Yksi olisi itsellä.Eipä täsä muuta.
Paljonko romuautosta
30
37066
Vastaukset
- hakevat ilmaiseksi
...jos kamppanja päällä. Yleensä se hakukin maksaa, jos ihan tavallinen henkilöauto.
- Viedä
Mielummin mökille ja kruisailla siellä sit ja pitää varaosa-autona sen.
- hemmo paskiainen
Viedä kirjoitti:
Mielummin mökille ja kruisailla siellä sit ja pitää varaosa-autona sen.
Ihan viisas teko,auto vaan mökin pihalle niin aremmat mokkirosvot ei uskalla tulla.
- Toyotalla Suomi kuljettaa
Myy autosi Afrikkaan. Ainakin paikallisessa sanomalehdessä ilmoitellaan jatkuvasti, että ostetaan autoja, Toyota, Mazda, Peugeot ja ehkä jotkut muutkin merkit kelpaavat. Naapurin Hiacekin yritettiin marketin parkissa ostaa alta pois, tarjottiin kuulemma 2000 euroa. Special price only for you my friend sanoo aito rehellinen autokauppias.
Kalevassa oli pari viikkoa sitten juttua aiheesta:
http://www.kaleva.fi/plus/juttu741532_page0.htm
"Toyotasi voi körötellä Afrikassa
Oululaisen perheen vanha Toyota Corolla voi putputella tänään vaikka Kilimanjaron juurella. Jos ei siellä, niin ainakin jossakin päin Afrikkaa.
"Automme oli jo ruosteinen, ja sen katsastaminen oli hankalaa. Muuten oli kohtuu hyvässä kunnossa", kertoo Jari Sivonen viime keväänä myydystä 23 vuotta vanhasta Corollasta.
Sivonen on tyytyväinen autosta saatuun hintaan. "2 000 euroa oli mielestäni hyvä hinta", hän toteaa.
Auto annettiin vaihdossa Delta-Autoon. Tiesimme, että auto jatkaa sieltä vaasalaisen firman kautta Afrikkaan.
Perheen äidiltä auton myyntiaikeita kyseltiin jo aikaisemmin. Tavaratalon parkkihallissa outo mies oli tullut kysymään olisiko auto myynnissä. "Näyttää siltä, että autoja myydään myös lennosta", arvelee Sivonen.
Sivonen otaksuu, että autoja toimitetaan juuri Afrikkaan, koska 1980-luvun autoihin on helppo hankkia varaosia ja niissä on yksinkertainen tekniikka.
Delta-autosta kerrotaan, että suurin buumi Afrikan markkinoilta on heidän osaltaan ohi.
"Oulussa vanhat Hiace-pakettiautot ovat pikkuhiljaa loppumassa. Myymme ne esimerkiksi suoraan täällä yksityisihmisille raksa-autoiksi", kertoo automyyjä Pekka Koutonen.
1980-luvun lopun autot kiinnostavat
Aikaisemmin Delta-autosta Afrikkaan meni etenkin takavetoisia japanilaisia henkilöautoja ja vanhoja pakettiautoja.
Oulun Autopörssistä kerrotaan, että heiltä menee aika ajoin muutamia autoja Afrikkaan välikäsien kautta. Kysytyimpiä ovat 1980-luvun lopun Hiacet, Corollat ja Carinat.
"Meiltä autoja on lähtenyt jo noin viiden vuoden ajan", kertoo It-Auton autokauppias Voitto Impiö. Impiö kertoo, että eri merkkiset autot menevät eri osavaltioihin. "En muista tarkalleen minne. Pakettiautoista etelään menee Nissania ja Toyotaa ja pohjoiseen Mazda ja Izutia. Henkilöautoista kysytyimmät ovat Toyota Corollat ja Carinat.
"Halutuimmat vuosimallit ovat vuosien 88-91 väliltä. Jotkut haluavat 93-94 vuosimallia", kertoo Impiö.
Impiö kertoo, että auton papereita ei määränpäämaassa juuri katsota..
"Tiedän, että auton papereilla ei Afrikassa ole merkitystä. Auton vuosimalli ja verotus päätellään turvavöistä.
Turvavöitä vaihdetaankin autoihin, sillä vaihtamalla turvavyöt esimerkiksi vuotta vanhempiin, tippuu auton verotus roimasti."
Autoja viedään Helsingin ja Raahen kautta Belgiaan ja sieltä Afrikkaan. Kotkasta autot matkaavat suoraan Afrikkaan.
"Autojen tarkkaa määrää en osaa sanoa, mutta määränpäänä autoilla on joko Djibouti tai Eritrea", kertoo Kotkan tulliylitarkastaja Markku Huumonen. Huumonen kertoo, että alle tuhannen euron autoista ei tehdä vientiselvitystä. Huumonen mukaan autoja vievät henkilöt ovat usein afrikkalaistaustaisia yksityishenkilöitä.
Nimettömänä pysyvä oululaismies toimittaa kuukaudessa 3-4:ään autoa Afrikkaan, missä hänen sukulaisensa yritys korjaa, maalaa ja myy autot eteenpäin. Moni pakettiauto päätyy miehen kertoman mukaan minibussiksi, lava-autot taas tavaran kuljetukseen.
Oululaismies kertoo toimittaneensa autoja Afrikkaa useita satoja.
Autojen hinnat määräytyvät määränpää maan mukaan. Osassa Afrikan maista autoveroa joutuu maksamaan 3 000-5 000 euroa. Autovanhuksen lauttamatka maksaa 1 000 euroa.
Afrikassa autosta saadaan jopa nelinkertainen summa. Ostajalle auto maksaa 7 000:sta -10 000:een euroa."
:D - noin...
..12-15snt/kilo teräsromusta, eli laske autosi painosta kuinka paljon ystävällisesti autosi ilmaiseksi hakija tai vieläpä siitä maksua vaativa trokari nettoaa omaisuudellasi.
- Corolla Afrikkaan?
Mulla olis corolla minkä myisin leimaa helmikuulle 2012, laittasko joku yhteystietoja [email protected] niin voisin soitella. autossa kaikki pelaa, puhelimessa tarkempia tietoja?
- ..............
Tällä hetkellä ei välttämättä mitään. Kuusaa ja Stena hakevat ilmaiseksi kun virallista tietä tilaat noudon. Kannattaa muuten suhtautua pienellä varauksella näihin lehdissä ilmoitteleviin villeihin (ei-virallisiin) romunkerääjiin.
Vaikka sanovat maksavansa, käytännön puoli on vähän toinen. Miten sitä rahaa voisi ollakaan, kun heillähän on tarkoitus vasta tienata sitä, toisen omistamalla autolla. Koskeen niin kantasuomalaisia kuin erään vähemmistön edustajia.
Koska auton saa nykyään pois kilvistä ainoastaan virallisella romutustodistuksella, ole tarkkana. Vastaanottopisteet joilla tähän on luvat, eivät ota kuormaa vastaan jos nesteitä ja öljyjä ei ole poistettu asianmukaisesti. Heille ei kelpaa, jos auto on lavalla väärin päin, jolloin nesteet valuvat lavan pohjalle tai sieltä vuotaessaan maastoon.
Siihen kannattaa tyytyä jos ilmaiseksi haetaan. Ja nimenomaan luvallisen kerääjän toimesta, ettei auton katsastus -ja verolappuja tipahtele vielä vuosienkin päästä postiluukusta.- ................
Ja kun kerran aloitin niin vielä yksi juttu erään vähemmistön edustajista. Jos puhelimessa hän lupaa vaikkapa seitsemän kymppiä, tämä tarkoittaa että paikan päällä hänellä on kolme kymppiä. Ja jos väität vastaan että seitsemästä kympistä sovittiin, hän tarjoaa kolmea kymppiä ja jos et sitä hyväksy, hän vaatii sinulta kilometrirahaa turhasta juoksuttamisesta (lähtöpisteen valehdellen 100 km yläkanttiin)
- pitwän
................ kirjoitti:
Ja kun kerran aloitin niin vielä yksi juttu erään vähemmistön edustajista. Jos puhelimessa hän lupaa vaikkapa seitsemän kymppiä, tämä tarkoittaa että paikan päällä hänellä on kolme kymppiä. Ja jos väität vastaan että seitsemästä kympistä sovittiin, hän tarjoaa kolmea kymppiä ja jos et sitä hyväksy, hän vaatii sinulta kilometrirahaa turhasta juoksuttamisesta (lähtöpisteen valehdellen 100 km yläkanttiin)
Siinähän vaatii. Kyllä se 70 taskunpohjilta löytyy kun herralle selviää ettei romu ilman liikahda pihalta mihinkään. Erillinen luovari kannattaa tosiaan tehdä turhien maksulappujen varalta
pitwän kirjoitti:
Siinähän vaatii. Kyllä se 70 taskunpohjilta löytyy kun herralle selviää ettei romu ilman liikahda pihalta mihinkään. Erillinen luovari kannattaa tosiaan tehdä turhien maksulappujen varalta
Ylipäänsä ei kannata ryhtyä kaupantekoon vähemmistön edustajien kanssa.
Eikä samalla tavalla toimivien valtaväestönkään edustajien kanssa.- frgvrgreg
pitwän kirjoitti:
Siinähän vaatii. Kyllä se 70 taskunpohjilta löytyy kun herralle selviää ettei romu ilman liikahda pihalta mihinkään. Erillinen luovari kannattaa tosiaan tehdä turhien maksulappujen varalta
"Erillinen luovari kannattaa tosiaan tehdä turhien maksulappujen varalta"
Juu, erillinen luovari tosiaan pitää tehdä. Jos ei luovaria tehdä niin ei kauppaakaan. Kuittia noilta tuskin saa, jos kerääjästä on tiedossa vain rivi-ilmoitus paikallislehdessä ja prepaidnumero, mutta luovarilla katkeaa kauppa huolimatta siitä miten kerääjä hoitaa velvoitteensa. - iop352
Olin tässä kuussa katsomassa Kuusankosken toimintaa, ja kyllä se nyt vain niin meni, että pääosassa autoista oli tallella kaikkia nesteitä, kuten: moottoriöljyt, jäähdytinnesteet, polttoainetta, kylmäaineet yms. He ottivat nämä nesteet romutettavista autoista talteen ennen varsinaista rouhimista. Joten mitä ilmeisimmin riittää, että ajoneuvo saapuu porttien sisäpuolelle, muuta vaateita ei näyttänyt olevan. Osa autoista oli vielä täynnä jotain epämääräistä roinaakin..
Toki siinä olet oikeassa, että nesteet pitäisi pysyä romutettavan ajoneuvon sisällä, mutta en tässäkään tapauksessa usko, että kyse on Kuusankosken (tai muiden vastaavien yhtiöiden ongelma), vaan rahdinkuljettajan. Tai mikäli mikäli rahdinkuljetussopimuksen mukaisessa hengessä ollaan menty, on vastuussa lähettäjä, joka on siis lastannut kuorman. Toki nämä romuautot pääosin siirtyvät nosturilla varustetuilla kuorma-autoilla, jolloin rahdinkuljettaja purkaa sekä lastaa.
Rahasta en tiedä, mutta ihmettelisin miten useasta sadasta kilosta metallia olisi yht´äkkiä tullut arvotonta.. Toki romuautojen kierrätys on tuottajavastuun alaista, joten vaikka romumetallin arvo olisi pyöreä nolla, ei se maksaisi kuluttajalle mitään. - hrrhrdhn vd
iop352 kirjoitti:
Olin tässä kuussa katsomassa Kuusankosken toimintaa, ja kyllä se nyt vain niin meni, että pääosassa autoista oli tallella kaikkia nesteitä, kuten: moottoriöljyt, jäähdytinnesteet, polttoainetta, kylmäaineet yms. He ottivat nämä nesteet romutettavista autoista talteen ennen varsinaista rouhimista. Joten mitä ilmeisimmin riittää, että ajoneuvo saapuu porttien sisäpuolelle, muuta vaateita ei näyttänyt olevan. Osa autoista oli vielä täynnä jotain epämääräistä roinaakin..
Toki siinä olet oikeassa, että nesteet pitäisi pysyä romutettavan ajoneuvon sisällä, mutta en tässäkään tapauksessa usko, että kyse on Kuusankosken (tai muiden vastaavien yhtiöiden ongelma), vaan rahdinkuljettajan. Tai mikäli mikäli rahdinkuljetussopimuksen mukaisessa hengessä ollaan menty, on vastuussa lähettäjä, joka on siis lastannut kuorman. Toki nämä romuautot pääosin siirtyvät nosturilla varustetuilla kuorma-autoilla, jolloin rahdinkuljettaja purkaa sekä lastaa.
Rahasta en tiedä, mutta ihmettelisin miten useasta sadasta kilosta metallia olisi yht´äkkiä tullut arvotonta.. Toki romuautojen kierrätys on tuottajavastuun alaista, joten vaikka romumetallin arvo olisi pyöreä nolla, ei se maksaisi kuluttajalle mitään."Rahasta en tiedä, mutta ihmettelisin miten useasta sadasta kilosta metallia olisi yht´äkkiä tullut arvotonta."
Päivän hinta vaihtelee. Autonruodoista ei kuitenkaan mitään ns. "käypää hintaa" makseta, koska rautaa (yli 3 mm seinävahvuus, ohuempi on peltiä) tulee muutakin kautta esim. teollisuuslaitoksilta. - iop352
hrrhrdhn vd kirjoitti:
"Rahasta en tiedä, mutta ihmettelisin miten useasta sadasta kilosta metallia olisi yht´äkkiä tullut arvotonta."
Päivän hinta vaihtelee. Autonruodoista ei kuitenkaan mitään ns. "käypää hintaa" makseta, koska rautaa (yli 3 mm seinävahvuus, ohuempi on peltiä) tulee muutakin kautta esim. teollisuuslaitoksilta.Tuskin niillä seinämäpaksuuksilla on mitään väliä.. Se ratkaisee, kuinka paljon metallia kertyy.
Sitäpaitsi ohkanen pelti on paljon yksinkertaisempaa syöttää murskaimeen, ja luonnollisesti myös rouhia, kuin jotkut paksut kappaleet.
Uskon, että Kuusankoski mieluummin romuttaa 700 kiloa metallia autosta, kuin 700 kilon valumötikkää (jota joudutaan hitsipilleillä leikkaamaan sopivan kokoisiksi).
Ja sitä tarkoitin niillä hinnoilla, että jos se on tänään 0,15€/kilo, niin tuskin se on kuukauden päästä 0,01€/kilo. Muussa tapauksessa varastojen arvo muuttuu melko radikaalisti..
Mutta nämä nyt ovat arvauksia vaan.. - eimullamuutanyt
M1978 kirjoitti:
Ylipäänsä ei kannata ryhtyä kaupantekoon vähemmistön edustajien kanssa.
Eikä samalla tavalla toimivien valtaväestönkään edustajien kanssa.Yleensä kaupan tekoon kannattaa ryhtyä kaikkien sellasten kanssa joilla on rahaa,persaukisten kanssa sen sijaan ei kannata ede miettiä kaupan tekoa.
- Anonyymi
iop352 kirjoitti:
Olin tässä kuussa katsomassa Kuusankosken toimintaa, ja kyllä se nyt vain niin meni, että pääosassa autoista oli tallella kaikkia nesteitä, kuten: moottoriöljyt, jäähdytinnesteet, polttoainetta, kylmäaineet yms. He ottivat nämä nesteet romutettavista autoista talteen ennen varsinaista rouhimista. Joten mitä ilmeisimmin riittää, että ajoneuvo saapuu porttien sisäpuolelle, muuta vaateita ei näyttänyt olevan. Osa autoista oli vielä täynnä jotain epämääräistä roinaakin..
Toki siinä olet oikeassa, että nesteet pitäisi pysyä romutettavan ajoneuvon sisällä, mutta en tässäkään tapauksessa usko, että kyse on Kuusankosken (tai muiden vastaavien yhtiöiden ongelma), vaan rahdinkuljettajan. Tai mikäli mikäli rahdinkuljetussopimuksen mukaisessa hengessä ollaan menty, on vastuussa lähettäjä, joka on siis lastannut kuorman. Toki nämä romuautot pääosin siirtyvät nosturilla varustetuilla kuorma-autoilla, jolloin rahdinkuljettaja purkaa sekä lastaa.
Rahasta en tiedä, mutta ihmettelisin miten useasta sadasta kilosta metallia olisi yht´äkkiä tullut arvotonta.. Toki romuautojen kierrätys on tuottajavastuun alaista, joten vaikka romumetallin arvo olisi pyöreä nolla, ei se maksaisi kuluttajalle mitään.Ei ole muuten KuusaNkoski vaan Kuusakoski!
- Auto Masentaja 2
Minä sain 20:- Käteen. Tosin olin muutamia osia jo poistanut autosta, mutta en sitten tarvinnutkaan niitä. Eikä kukaan muukaan. Paitsi takapenkit möin kympillä ja takaturvavyöt kympillä.
Autonraato meni laivalla sulattoon Kiinaan.
Mitään papereita ei koskaan tehty eikä ole mitään kuulunut jälkeenpäinkään. - Eeemmu
Se on Kuusakoski, ei Kuusankoski.
- apumiehen_apuri
Kuusankoskella on Romukeskus ja kierrätysmateriaalin käsittelijä on Kuusakoski. Näissä tulee helposti sekaanus.
- mainiosotaan
..olen kuullut että "myy autosi Afrikkaan " tarkoittaa sitä että auto menee silloin sisällissotia käyville maille. Esimerkiksi avolavaauton lavalle asennetaan yleisesti kaksois ilmatorjunta kone ase. Lisäksi ajaa huristellaan sotivien naapuriheimojen alueelle ja annetaan urkujen laulaa ?
- Anonyymi
Niitä lappuja jakelvat vanhojen autojen tuulilaseihin ja menee sinne näköjään melko uusiakin. Jos saastuttamista haluttaisiin vähentää, niin pitäisi kieltää niiden vanhimpien vienti kehitysmaihin, toisaalta ei pidä kieltää kuitenkaan harrasteautojen tuontia vaikka vanhat amerikkalaiset kuluttaakin paljon.
Eihän nuo vanhat japsit tai muut pikkuautot kovin pajoa edes kuluta ja saastuta jos ovat kunnossa, mutta monet voi polttaa öljyä, eikä ole katalysaattoriakaan.
- Anonyymi
Mitäs ootte saanu hintaa romuautoilla viimepäivinä? Monta ollu? Onko katti paikallaan? Noudettu?
- Anonyymi
Romuautot kierrätykseen, noin pääsääntöisesti. Metsästä katosi vaan samassa hötäkässä pelastamisen arvoinen 60-luvun Ford Zephyr siipiauto kun siitä sai kai ihan satasen. En vaan ehtinyt selvittää omistajaa ja maksaa vaikka viisi sataa. Olikohan Suomen viimeinen?
- Anonyymi
Samaa mieltä tuon Zephyrissä kirjoittaneen kanssa! Kyllä jotkut hiton rellut voi oikeasti ympäristöseikkoihin vedoten sulattaa. Sen sijaan vähänkin harraste- tai museoautoiksi arveltavat torille tms. myyntiin projekteina. Varmaan saa enemmän ja tekee ns. Good williä kaikkien osapuolten suhteen. Myös ympäristön, nimittäin vanha auto saatikka museoautohan on jo kertaalleen valmistettu eikä enää sido resursseja tai raaka-aineita mitä korvaava auto edellyttää. Se on kierrättämistä ja elinkaaren jatkamista se eikä mikään tarpeeton haaski ja kelvottomuuden rahoittaminen.
- Anonyymi
Toyota taitaa kestää käytössä paremmin, kuin mikään muu kinkki mallinen?
- Anonyymi
Jos joku hakee ilmaiseksi niin sekin voi olla jo kotiinpäin kaikki!
- Anonyymi
Vanhan Nissanin aikoinaan vein ajamalla Kuusakosken kierrätyspisteelle, joka on tuossa muutaman kilometrin päässä. Ihan veloituksetta sai sinne jättää sellaisenaan ja romutustodistuksen sai samalla reissulla mukaan. Jäljelle jääneet hyväkuntoiset talvirenkaat ruosteisine vanteineen myin sitten kaheksalla kympillä pois.
- Anonyymi
Älkää hyvät ihmiset antako autoja ilmaiseksi romuttamoille. Ainakin Oulussa romuttamolle itse ajetusta romuautosta saa 200€/tonni tai ylikin. Etelän romukauppiaat tienaavat omaisuuden, jos hyväuskoiset antavat autonsa ilmaiseksi pois katalysaattoreineen ja akkuineen. Katalysaattorimetallit maksavat kohta omaisuuden.
- Anonyymi
Jos autosta irrottaa itse osia, esim. katalysaattorin tai jotain muuta arvokasta, hakeeko kukaan enää ilmaiseksi loppuraatoa ?
- Anonyymi
Tuo onkin hyvä kysymys. Loppuuko romufirmojen huoli ympäristöstä siihen, kun ei pääsekään tienaamaan ns.ympäristöaatteella? Kaikki korulauseet ympäristötietoisuudesta voivat kokea romufirmassa inflaation, jos riisut katin ja akun romusta pois sekä raskaan akseliston. Romufirmalle jää haettavaksi vain kevyet pellit ja märkä moottori.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 732785
- 632684
- 681792
- 241637
- 201560
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä101505- 151402
- 481257
- 381233
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko91219