Onko hyväksyttävää tehdä teko joka johtaa ihmisen kuolemaan? Jos se on kuolemanrangaistukseen tuomitun rikollisen paljastaminen tai teko joka pelastaa monia muita ihmisiä. Entä jos se on armollinen eutanasia tai jos se teko tehdään sodassa? Jos se kohdistuu itseen, siis itsemurha? Miten jos se on itsepuolustusta tai ainakin itse kokee niin? Mikä ero siinä on, onko kuoleva ihminen vai eläin?
Moraalin asiantuntijat vastatkaa. Osa noista on lain mukaan rikoksia ja osa ei mutta en tarkoita mikä on lain mukaan oikein tai väärin vaan moraalisesti? Onko kenelläkään oikein tehdä tekoa joka johtaa toisen ihmisen kuolemaan? Entä eläimen?
Onko tappaminen oikein?
45
2922
Vastaukset
- Känniapina
Kukaan ei tiedä vastauksia noihin kysymyksiin. Ei niillä tiedoilla, joihin ihmisillä on tällä hetkellä pääsy tai opeilla, joita 200 000 vuoden aikana on kehittynyt, voi antaa lopullista ja tyhjentävää vastausta.
"Sivistyneen" mielipiteen tai nokkelalta vaikuttavan arvauksen saat, riippuen onko vastaajana tietyn tahon etuja ajava henkilö (uskonto, politiikka) tai puhdasverinen "objektiivisuutta" edustava tiedemies. Kuinka suuri merkitys muiden mielipiteillä on, sitäkin on syytä pohtia.
Ts. elä eläämääsi, tee havaintoja ja jatka kyselemistä. Ne lienevät tärkeimmät asiat jonkinlaisten vastausten saamiseksi. - T12J7M6
Jos se on omasta mielestäsi oikein, niin silloin se on omasta mielestäsi oikein.
Jos kysytään, onko se valtion mielestä oikein? Riippuen valtiosta, vastaus on joko: Ei, koska tappaminen on väärin(tämmöistä valtiota tuskin on, koska jokainen valtio puolustaa sitä mitä sillä on). Kyllä, jos se tai hän on vaaraksi yhteiskunnalle(vaaralliset teot murha, tietää jotain joka voi vaarantaa yhteiskunnan päättäjien turvallisuuden tai rahan saannin, ajattelee eritavalla ja yrittää saada muita mukaan eli on vaaraksi yhteiskunnan tasapainolle).
Jos ajetellaan raamatullisia oppeja, niin tappaminen on väärin paitsi jos se tapahtuu jumalan käskystä. Tämä pätee myös monissa muissa ajatus maailmoissa esim: Armeija, kultti, yhteiskunta, rikollis liiga, jos korkeampi taho käskee sinulla ei ole vaihto ehtoja joka. Tämä asia tekee tappamisesta hyväksyttävää ainakin tappajan mielestä.
Eli jos et usko jumalaan etkä usko jääväsi kiinni yhteiskunnalle ja ainoa elämän tavoitteesi on saada vaurautta, tyydytystä tai poistaa hankala persoona/ongelma, niin silloinhan sinulla on enemmän syytä tappaa kuin olla tappamatta. Mikä taas tekee tappamisesta omasta mielestäsi perusteltua.
Ihminen tekee asioita joista hän luulee saavansa enemmän, kuin mitä hän tekemättä jättämättä saisi.- eikele
Valitettavasti raamattu ei ole noin yksiselitteinen. Esim. moni raamatun "sankari" oli tappaja. Eläimiä on lupa tappaa ravinnoksi. Tosin ei kaikkia riippuen lähinnä sorkista (?), mikä tekee joistakin eläimistä saastaisia ja siten ravinnoksi kelpaamattomia. Tosin oikeasti perustumatta yhtään mihinkään, mutta kun joku on nyt vaan saanut sellaisen ajatuksen.
- Anonyymi
eikele kirjoitti:
Valitettavasti raamattu ei ole noin yksiselitteinen. Esim. moni raamatun "sankari" oli tappaja. Eläimiä on lupa tappaa ravinnoksi. Tosin ei kaikkia riippuen lähinnä sorkista (?), mikä tekee joistakin eläimistä saastaisia ja siten ravinnoksi kelpaamattomia. Tosin oikeasti perustumatta yhtään mihinkään, mutta kun joku on nyt vaan saanut sellaisen ajatuksen.
Salaisella toimijalla on lupa tappaa, ja sodassa on lupa.
Kun näin tapahtuu, se oli siinä.
Kerran tänne on tultu ja kerran lähdetään.
- edezki
on XD
Murhaaminen on melkein aina moraalisesti väärin. Tappaminen on väärin, mutta siihen on poikkeuksia. Mitähän nykyään ajatellaan, mihin moraali perustuu? Ei kai se voi perustua muuta kuin maailmankatsomuksiin, ideologioihin ja uskontoihin?
Eri katsomuksissa on sitten erilaiset pykälät.
Sitten on omatunto. Se sanoo mikä on oikein. Mihin omatunto perustuu?- Anonyymi
Jos viha ohittaa järjen, silloin saattaa joku kuolla, jos kyseessä on suunniteltu tappo eli murha, kannattaa harkita tarkoin, onko kanttia tappaa myös itsensä, tämä vaihtoehto helpottaa oikeudellisia ym. Jälkispekulointia.
- Jälkikirjoitus
Pohdinnan voisi aloittaa vaikkapa ns. etiikan kultaisesta säännöstä. Tuon säännön mukaan; "älä tapa, ellet halua itseäsi tapettavan". Kaikissa tapauksissa tämä ei tietenkään päde, sillä jokuhan voi oikeasti haluta, että hänet itsensä tapetaan.
Normatiivisen etiikan puolella, johon aloittajan kysymyskin kuuluu, pohditaan kahta varsin keskeistä kysymystä, nimittäin sitä, mikä on oikeasti hyvää ja sitä, miten ihmisen tulisi toimia ollakseen moraalinen. Näiden kysymysten ratkaisua edistää se, että kehitetään monipuolinen ja rikas näkökulma moraalisuuteen. Tämän jälkeen vuorossa on oikean moraaliperiaatteen tai -teorian valinta.
Jonkin teon moraalista arvoa arvioitaessa ehkä yleisin menetelmä on asteittainen vetoaminen moraaliseen intuitioon. Siinä on kuitenkin monia heikkouksia johtuen intuitioiden moninaisuudesta ja muista epävarmuustekijöistä.
Toinen kehittyneempi tapa on moraalinen järkeily. Siinä lähdetään näkemyksestä, että teko on eettisesti kestävällä pohjalla, jos ja vain jos sitä ei voida järjellisin perustein hylätä.
Tappotapauksessa tulisikin ensin miettiä, onko teko itsessään oikein tai väärin ja millaiset seuraukset siitä mahdollisesti koituu. Tappaminen vain tappamisen vuoksi tai halusta, on kaiken järjen vastaista. Mikäli tappamisesta koituu enemmän hyvää kuin haittaa (turvallisuusnäkökohdat, puolustautuminen, pelastustoimet jne.) tilanne muuttuu heti toisenlaiseksi. Mielestäni se on valitettavasti oikeutettua aina jos pelastettavia ihmisiä on kaksi tai enemmän ja EI OLE MITÄÄN MUUTA mahdollisuutta ratkaista asiaa toisin.
Pahoittelen isoja kirjaimia mutta haluan todella korostaa tätä seikkaa
Peace!- Killing
Tappamisoikeus on vain valtioilla, ei yksityisillä kansalaisilla. Tähän pitäisi saada korjaus..
Periaatteessa on oikeus puolustaa itseä, muita ja kotiaan. Käytännössä väkivaltainen puolustaminen katsotaan aina liioitelluksi väkivallaksi ja on sallittua vain virkavallalle. Poliisillekin on kovin vaikea tarttua aseeseen kun saattaa itse joutua syytteeseen.
Tässä on menty aivan liian pitkälle. Minäkin olen saanut tuomion itseni puolustamisesta, vaikken tehnyt yhtään mitään väärää omasta ja muidenkin mielestä. Vastapuoli tietysti valehteli oikeudessa eikä todistajia ollut. Todisteista olisi kuitenkin voinut päätellä mitä oikeasti tapahtui. Mutta kynnys rangaista itsepuolustuksesta on liian matala. Tässä nyt ei kyllä kukaan tietenkään sentään kuollut, Jumalan kiitos. Naisystäväni oli samalla hetkellä herännyt rukoilemaan puolestani.- Islamero
Ainoan poikkeuksen tekevät islamistit. Muhammed on ainoa uskonnonperustaja, joka käskee tappaa muut paitsi islamistit.
- GeeniHai
Kaikki me kykenemme siihen mutta sykähdyttävintä on henkiin jääminen. Joko tai tilanteessa pakeneminen on eettisintä .
- HaaniGei
Puukko tai kuula selässä on varmasti tosi sykähdyttävän eettinen olo...
- Näinkin-siinä-käy
Minkätahansa elävän olennon ja organismin tappaminen on pohjimmiltaan väärin. Siksi on tärkeää että ihminen moraalin vartijana valvoo että jokaisen eläimen oikeus olla joutumatta syöfyksi myös totetutuu jokaisen eläimen kohdalla. On eri asia, haluavatko ihmiset myls valvoa eläinten lisäksi kasvien oikeuksia vai saavatko eläimet vapaasti jatkaa kasvien tappamista. Esimerkiksi joka syksy ihminen tappaa elävältä montahehtaavi viljapeltoa. Kuolleiden kasvien määrä on suurempi kuin mitä ihminen tappaa samassa ajassa eläimiä. Onko siis moraalisesti ja eettisesti oikein tappaa edes ravinnoksi?
- moraleetti
No sinähän voit miettiä tuota samalla kun syöt pieniä kiviä.
Tappamisen kieltäminen perustuu mielihyväperiaatteeseen. Mahdollisimman monella on elämä miellyttävää ja yhteiskunta voi kehittyä kun on voimassa laki, että ei saa tappaa.
Mutta myös tappamisen salliminen perustuu tuohon samaan mielihyväperiaatteeseen. Jos yhteiskunnan eliitin mielihyvä on varassa silloin tappaminen on sallittua ainakin salassa. Tai jos tahdotaan suorittaa omaisuuden uusjakoa niin, että kaapataan toisen omaisuutta haltuun niin tehdään lakeja, jotka sallivat tuollaisen omaisuuden haltuun oton.
Jokainen haluaa elää miellyttävää elämää. Joskus joitakin ohjaa mielihyvän tarve niin paljon, että he tappavat sen tähden mielihyvänsä esteitä.
Tässä käydään alati kisaa. Milloin saavutetaan sopiva tasapaino mielihyvän suhteen niin että kaikilla on sopiva määrä mielihyvää niin tilanne on se, että tappaminen on näennäisesti kiellettyä, mutta kuitenkin sallittua.
Lait eivät ole tappamisen suhteen tiukat, vaan käytännön järjestelyjä ohjaa SUURIN MAHDOLLINEN MIELIHYVÄ. Sen perusteella tappaminen on useimmiten väärin.
Mutta mielihyvän takaaminen edellyttää esim. eläinten tappamista ruuaksi.
Väkivaltaa ehkäisevä suurin lainalaisuus on Rooman: LEIPÄÄ JA SIRKUSHUVEJA. Kun ne on taattu väkivalta on vähäistä.- Befreee
Oikeastaan kaikki mitä on, on mitä on, kunnes havainnoitsija itse antaa asialle käsitteen tai merkityksen. Myös moraalinen käsite "hyvä/paha" "oikea/väärä" on ainoastaan ihmisen antamia käsitteitä asioille jotka itsessään ovat mitä ovat. Toisin sanoen vastaus kysymykseesi riippuu havainnoitsijasta. Yhteiskunta, uskonto, yhteisöt luovat "moraalisäädöksiä", joiden pohjalta määritellään käsitteet "oikea" ja "väärä". Yksilöiden mielissä vallitsee "ego", joka antaa käsitteitä "oikea" ja "väärä" sen mukaan mitä meille on opetettu. Luulo siitä, että meidän pitäisi olla tietynlaisia aiheuttaa tuomitsemista (muiden tai itsen). Kun astuu käsitteiden "oikea" ja "väärä" yläpuolelle, ei ole enää tarvetta tuomitsemiselle (muiden tai itsen) ja silloin voi olla vapaa.
Selvästikin on. Monet on saaneet siitä mitalin, jotkut useitakin.
- partaradikaali1
Ilman väkivaltaa tai sen uhkaa ei me oltaisi päästy keskiajalta yhtään eteenpäin. Eli kyllä tappaminen on ok jos sillä saavutetaan yhteiskunnallisia muutoksia jotka pelastavat enemmän elämiä kuin mitä väkivaltaisuuksissa menehtyy.
- Anonyymi
Nämä ovat yksinkertaisia ja simpppeleitä kysymyksiä. Joten autetaan vastaamisessa.
Syödäkseen saa tappaa. Ihmistä ei saa syödä, joten ihmistä ei saa tappaa. Itsepuolustus on oikein, koska hyökkääjä ei saa tappaa toista ihmistä. (Se on: hyökkääjän saa tappaa, jos se estää häntä tappamasta.)
Eläimille saa tehdä sitten melkein mitä vain, kunhan ei aiheuta tarpeetonta kärsimystä niille.- Anonyymi
"hyökkääjän saa tappaa, jos se estää häntä tappamasta"
Väärin. Riippuu hyökkääjästä ja tilanteesta.
- Anonyymi
Ehdotus:
§1: Etiikan kultainen sääntö on vahva perussääntö: Älä tee toiselle, mitä et itsellesi soisi tehtävän.
§2: Poikkeus (=lainsuojaton) yksilötasolla: Antautumaton sarjamurhaaja.
§3: Poikkeus yhteisötasolla: Tuhohyökkäyksen torjuminen.
Esim. Terroristi (§1 §2) - Anonyymi
-miltä tuntuu ampua ihmisiä, Rokalta kysyttiin
-en mie tiiä, mie oon ampunu vain vihollisia, Rokka vastasi - Anonyymi
Vastaus löytyy evoluutiosta.
- Anonyymi
Pääsääntöisesti eläin tappaa vain syödäkseen eikä silloinkaan lajitovereitaan.
- Anonyymi
Karvattomalla apinalla on mahdollisuus tappaa napin painalluksella koko lajinsa. Tarvitaan joku "esto", että näin ei tapahtuisi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Karvattomalla apinalla on mahdollisuus tappaa napin painalluksella koko lajinsa. Tarvitaan joku "esto", että näin ei tapahtuisi.
Ei pidä paikkaansa. Vanhaa kaavamaista jargonia.
- Anonyymi
Tappaminen ei ole koskaan oikein, mutta joskus ainoa ratkaisu.
Sporaprobleemassahan koetellaan kunkin eettistä vakaumusta siten, että kuvitellaan tilanne, missä tyhjä raitiotievaunu kiihdyttää alamäkeen kohti vaihdetta, jossa lähistöllä olet vain sinä. Jos et tee mitään, sporavaunu rusentaa työmaan, jolla on liikkumaan ehtimättä useita ihmisiä, joista useimmat kuolevat varmasti.
Jos menet ja käännät vaihdetta, kääntyy spora sivuraiteelle, jolla on yksi ihminen jumissa, pystymättä liikkumaan ajoissa.
Käännätkö vaihdetta ja näin tapat itse yhden ihmisen, vai etkö tee mitään, jolloin useita ihmisiä kuolee tai vammautuu?- Anonyymi
Kollimaattori kirjoitti:
Sporaprobleemassahan koetellaan kunkin eettistä vakaumusta siten, että kuvitellaan tilanne, missä tyhjä raitiotievaunu kiihdyttää alamäkeen kohti vaihdetta, jossa lähistöllä olet vain sinä. Jos et tee mitään, sporavaunu rusentaa työmaan, jolla on liikkumaan ehtimättä useita ihmisiä, joista useimmat kuolevat varmasti.
Jos menet ja käännät vaihdetta, kääntyy spora sivuraiteelle, jolla on yksi ihminen jumissa, pystymättä liikkumaan ajoissa.
Käännätkö vaihdetta ja näin tapat itse yhden ihmisen, vai etkö tee mitään, jolloin useita ihmisiä kuolee tai vammautuu?Raitiovaunuprobleema tuossa esitetyssä muodossa ei ole mikään ongelma.
Sillä sekin, ettei tee mitään, on valinta. Näin ollen jokaisen, joka haluaa ihmishenkiä säilyttää, totttakai kääntää vaihteesta ja aiheuttaa yhden henkilön kuoleman. Oikeustus teolle tulee siitä, että tekemättä jattämistäkin edeltää päätös 'olla tekemättä mitään' ja tämän päätöksensä seurauksista henkilö on yhtä vastuullinen kuin vaihteen kääntämisestäkin.
Probleemasta on esitetty hienostuneempiakin versioita, mutta ei niistä tässä enempää.
- Anonyymi
missä tilanteessa saa tapaa?
- Anonyymi
Se riippuu laista tai käytetystä moraalikoodista.
- Anonyymi
Sinun kaltaisesi idiootin tappaminen ei ole ainoastaan oikein vaan peräti suotavaa! Oikeesti, mistä hel*etin perseestä näitä kysymyksiäsi vetelet? Vetäisit mieluummin käteen
- Anonyymi
Siat vittuun ja nopeasti.
😁😂
- Anonyymi
On
- Anonyymi
Kyllä, on oikein varsinkin, jos kohde täyttää hävitettävän kriteerit - geenisairas, rikollinen...
- Anonyymi
Evoluutio tarkoittaa pärjäämistä.
Hyväksi koettu tapa menestyä on ,tapa ihmisiä ja eläimiä siinä määrin , että olet voittaja, tunteilu ei ole eläinten käyttäytymistä eikä se sovi ihmisellekkään. - Anonyymi
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17773383/mien-suhtaudut-ihmiseen-jonka-tiedat-olleen-wagner-sotilas
Asiasta jotain tietoa.- Anonyymi
Musta on valkoista ja valkoinen on mustaa.
On onni että maailmassa on vielä venäjän kaltaisia maita eikä suomalainen tekopyhyys ole juurtunut kaikkialle.
Juuri äsken uutisoitiin että eduskuntavaaleissa on ehdolla kymmeniä ihmisiä joilla on tuomioita talousrikoksista, rattijuoppoudesta tai vaimonhakkaamisesta... Tällaistenko säätämiä lakeja meillä on velvollisuus noudattaa? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Musta on valkoista ja valkoinen on mustaa.
On onni että maailmassa on vielä venäjän kaltaisia maita eikä suomalainen tekopyhyys ole juurtunut kaikkialle.
Juuri äsken uutisoitiin että eduskuntavaaleissa on ehdolla kymmeniä ihmisiä joilla on tuomioita talousrikoksista, rattijuoppoudesta tai vaimonhakkaamisesta... Tällaistenko säätämiä lakeja meillä on velvollisuus noudattaa?Tuohon viimeiseen kommenttiisi:
ne tyypit eivät ota huomioon, että ovat oman luonteensa ohjelmoituneita. Ja kansasta monet elää kuin kivikaudella - eivät ymmärrä ihmisluonteen identiteetin päälle, ja lisääntyvät asiaa ajattelematta välittämättä minkä luonteinen kersasta tulee. Eläimet tekee niin. Ei myöskään valvota, että terveet saa etuoikeuden lisääntyä.
Ihmisiä on yli 8 mrd., ja jos tämä jatkuu, tämä ja seuraava sukupolvi syö planeetan meidän tulevilta sukupolvilta. Miehet katsoo, että heillä on ikäänkuin velvollisuus panemiseen - ei niinkään siittämiseen, ja koska muijat haluaa tulla hyväksytyiksi, ne jakaa paljoakaan ajatelematta... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Musta on valkoista ja valkoinen on mustaa.
On onni että maailmassa on vielä venäjän kaltaisia maita eikä suomalainen tekopyhyys ole juurtunut kaikkialle.
Juuri äsken uutisoitiin että eduskuntavaaleissa on ehdolla kymmeniä ihmisiä joilla on tuomioita talousrikoksista, rattijuoppoudesta tai vaimonhakkaamisesta... Tällaistenko säätämiä lakeja meillä on velvollisuus noudattaa?Rikostuomio voi olla myös meriitti. Rikostuomion saanut ihminen mahdollisesti tietää, miltä tuntuu olla syrjitty tai sorrettu tässä nk. "hyvinvointivaltiossa". Rikostuomion saanut kansanedustaja voisi olla Suomen oma Nelson Mandela! Riippuu tietysti rikoksen täsmällisestä luonteesta - rattijuopumukselle on vaikea keksiä yhteiskunnallista etiologiaa, mutta esim. pahoinpitelylle sellainen on mahdollinen. Kaikkihan me varmasti ymmärrämme, että rikollisuuden selittäminen yksilöpsykologisilla seikoilla ilman yhteiskunnallista komponenttia on 1800-luvun meininkia kallonmittauksen, rotuoppien ja naisten biologisesti huonompina pitämisen kanssa. (Ymmärrämmekö?)
- Anonyymi
Sodassa puolustetaan omaa maata ja kansaa, ja myös itseään. Joka hyökkää toisen kotiin tai uhkaa lapsia ja perhettä . Mä olen tappanut monia viattomia eläimiä kun ne maistuu hyvältä. Joka hyökkää mun tai mun perheen kimppuun, saa luodin varmasti jos olen pystyssä.
- Anonyymi
"saa luodin varmasti jos olen pystyssä"
Mutta jos olet pitkänään, niin sitten ei. Eli jos vaikka tyytyväisenä makailet sohvalla ja joku sattuisi kuristamaan siinä vieressä muijasi, niin et sitten viitsi niin mukavasta asennosta ampua?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies pakko olla rehellinen
Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau697484Olet saanut kyllä tunnisteita
Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens435104- 983504
- 442439
Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen
Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat462339- 222178
- 342133
Joka päivä olen lukenut
Lähes kaiken. Ne sanat ja miten olet minut nähnyt. Se sattuu niin syvälle sydämeen. Ehkä vain manipuloit tai jotain. Sil212083- 281811
Hirvenmaitojuusto
Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,181696