KIILTEENSÄ MENETTÄNEILLE

lohdutuksen sana.

Lohdutuksen sana niille, jotka syystä tai toisesta ovat menettäneet hammaskiillettään.

Itsellä kävi niin...liikaa sitruunaa, punaviiniä(?), jne...

Sain kaksi ala- ja etuhammasta varsinaisiksi "ongelmahapaikseni"...niiden pinta oli muuttunut huokoiseksi ja värjääntyi helposti.

Luulin jo, että homma on "finaalissa", mutta ihan viime päivinä olen huomannut, että TOINEN alahampaani on ikäänkuin "regeneroinut" itseään.

En ole varma, mikä on eniten auttanut, mutta kokeilin kaikkea tätä:

- HENNOILLA värjäytymiä poistavilla ja samalla hampaan pintaa VAHVISTAVILLA tahnoilla pesu

- fluoritablettien syönti niin, että "isken" tabletin ihan vaurioituneen hampaan "kylkeen" ja jätän sen siihen liukenemaan

Halusin kertoa tämän, koska jossain luki, että "hammaskiille ei uusiudu" ja itse sanoisin, että oikealla hoidolla uusiutuu, joskaan EI nopeasti.

7

6282

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • käytät

hei,

mulla on kiillettä kulunut hammaseroosion seurauksena ja nyt on just ylä ja alaetuhampaat värjäytyneet helposti. mitä valkaisevaa tahnaa oot käyttänyt? tahnahan ei kai saisi olla kovin hankaavaa, ettei kiille kulu lisää. entä kuinka kauan olet tahnaa ja tabletteja käyttänyt että tuloksia on näkyvissä?

• ap.

Ensin käytin Yotuelia, mutta TÄMÄN koen vielä paremmaksi: Sensodyne "Dentalweiss"...(tuo on siis saksaa ja mikähän olisi se suomenkielinen vastine...?)

Mutta kyseessä on Sensodynen SE hammastahna, joka sekä poistaa värjäytymät hellävaraisesti ETTÄ kovettaa hampaan pintaa samanaikaisesti ja suojelee jo altistuneita hammaskauloja.

• Auta

Kiillettä ei saa takaisin, jos sen menettää..siksi hampaista kannattaa pitää hyvää huolta. Ainoastaan paikkaus, laminaatit, kruunu auttaa.

• jos kiillettä on jäljellä

tapahtuu hyvällä hoidolla reminalisointia. Paksua, alkuperäistä kiillettä ei saa takaisin, mutta tilannetta voi kyllä parantaa. Näin kertoi minulle hammaslääkärini, ja olen myös huomannut sen käytännössä.

Minulla on samanlaisia kokemuksia kuin aloittajalla. Lisäksi olen huomannut, että hammaslääkärin määräämää fluoripurskute joka ilta käytettynä vahvistaa tuntuvasti hampaan liukasta pintaa, eli kiilleettä. Sen kirjaimellisesti tuntee.

Tästä huolimatta varoitan kaikkia limsanystäviä ja muitakin: Kiilteestä kannatta pitää huolta, ettei käy niin kuin minulle ja monelle muulle. Vielä 80-luvulla ei puhuttu kiilteistä mitään, kun mehupaastot ja raastekuurit etikkaisten kastikkeiden kanssa olivat muotia. Siinä huuhtoutui samalla osa kiilteestä pois, vaikka terveyden vuoksi söin niin kuin söin. Harmittaa.

• eräs.
        jos kiillettä on jäljellä kirjoitti:

tapahtuu hyvällä hoidolla reminalisointia. Paksua, alkuperäistä kiillettä ei saa takaisin, mutta tilannetta voi kyllä parantaa. Näin kertoi minulle hammaslääkärini, ja olen myös huomannut sen käytännössä.

Minulla on samanlaisia kokemuksia kuin aloittajalla. Lisäksi olen huomannut, että hammaslääkärin määräämää fluoripurskute joka ilta käytettynä vahvistaa tuntuvasti hampaan liukasta pintaa, eli kiilleettä. Sen kirjaimellisesti tuntee.

Tästä huolimatta varoitan kaikkia limsanystäviä ja muitakin: Kiilteestä kannatta pitää huolta, ettei käy niin kuin minulle ja monelle muulle. Vielä 80-luvulla ei puhuttu kiilteistä mitään, kun mehupaastot ja raastekuurit etikkaisten kastikkeiden kanssa olivat muotia. Siinä huuhtoutui samalla osa kiilteestä pois, vaikka terveyden vuoksi söin niin kuin söin. Harmittaa.

Mitä fluoripurskutetta käytät..?

• Anonyymi

Minulla ienrajassa oli syviä syöpymiä. Ne on korjautuneet osin ja koko ajan korjautuvat lisää.. Harjaan vedellä hampaat. Kovalla harjalla.

• Anonyymi

Hammaslääkäri hioi kiilteeni vastinhampaista kun ylös laitettiin kruunu. Sanoin monta kertaa, että ei saa hioa enää yhtään enempää omia hampaitani. Hammaslääkäri sanoi, että kiille kyllä uusiutuu. Saa nähdä, uusiutuuko vai alkaako reikiintyminen. Itse olen aina luullut, ettei kiille uusiudu ja olen suojellut hampaitani.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?

Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.
      Ikävä
      123
      2578
    2. 135
      1974
    3. Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet

Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K
      Maailman menoa
      115
      1301
    4. Ikävä on häntä

Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos
      Ikävä
      63
      1286
    5. HESARI: Kahden Pasin pankki OmaSp

Toinen entinen työntekijä sanoi, että Turtio oli organisaatiossa “Jumalasta seuraava, ylöspäin” https://www.hs.fi/visio
      Seinäjoki
      27
      1143
    6. En kai koskaan saa sinua

Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k
      Ikävä
      77
      1141
    7. Minkä kultakimpaleen

Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik
      Ikävä
      35
      1132
    8. Tykkäsit nainen

Aina eniten lähetyssaarnaajassa, muistan miten nautit!😎😚 meidän pitää päästä vielä kokemaan se.
      Ikävä
      45
      1099
    9. Janne Ahonen E R O A A

Taas 2 lasta jää vaille ehjää perhettä!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      96
      1093
    10. Kerroppas nyt

M mies, että kenestä sinä oikein tykkäät, niin saadaan tämä asia muillekin selväksi 😉
      Ikävä
      84
      1058
    Aihe