KIILTEENSÄ MENETTÄNEILLE

lohdutuksen sana.

Lohdutuksen sana niille, jotka syystä tai toisesta ovat menettäneet hammaskiillettään.

Itsellä kävi niin...liikaa sitruunaa, punaviiniä(?), jne...

Sain kaksi ala- ja etuhammasta varsinaisiksi "ongelmahapaikseni"...niiden pinta oli muuttunut huokoiseksi ja värjääntyi helposti.

Luulin jo, että homma on "finaalissa", mutta ihan viime päivinä olen huomannut, että TOINEN alahampaani on ikäänkuin "regeneroinut" itseään.

En ole varma, mikä on eniten auttanut, mutta kokeilin kaikkea tätä:

- HENNOILLA värjäytymiä poistavilla ja samalla hampaan pintaa VAHVISTAVILLA tahnoilla pesu

- fluoritablettien syönti niin, että "isken" tabletin ihan vaurioituneen hampaan "kylkeen" ja jätän sen siihen liukenemaan


Halusin kertoa tämän, koska jossain luki, että "hammaskiille ei uusiudu" ja itse sanoisin, että oikealla hoidolla uusiutuu, joskaan EI nopeasti.

7

7413

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • käytät

      hei,

      mulla on kiillettä kulunut hammaseroosion seurauksena ja nyt on just ylä ja alaetuhampaat värjäytyneet helposti. mitä valkaisevaa tahnaa oot käyttänyt? tahnahan ei kai saisi olla kovin hankaavaa, ettei kiille kulu lisää. entä kuinka kauan olet tahnaa ja tabletteja käyttänyt että tuloksia on näkyvissä?

      • ap.

        Ensin käytin Yotuelia, mutta TÄMÄN koen vielä paremmaksi: Sensodyne "Dentalweiss"...(tuo on siis saksaa ja mikähän olisi se suomenkielinen vastine...?)

        Mutta kyseessä on Sensodynen SE hammastahna, joka sekä poistaa värjäytymät hellävaraisesti ETTÄ kovettaa hampaan pintaa samanaikaisesti ja suojelee jo altistuneita hammaskauloja.


    • Auta

      Kiillettä ei saa takaisin, jos sen menettää..siksi hampaista kannattaa pitää hyvää huolta. Ainoastaan paikkaus, laminaatit, kruunu auttaa.

      • jos kiillettä on jäljellä

        tapahtuu hyvällä hoidolla reminalisointia. Paksua, alkuperäistä kiillettä ei saa takaisin, mutta tilannetta voi kyllä parantaa. Näin kertoi minulle hammaslääkärini, ja olen myös huomannut sen käytännössä.

        Minulla on samanlaisia kokemuksia kuin aloittajalla. Lisäksi olen huomannut, että hammaslääkärin määräämää fluoripurskute joka ilta käytettynä vahvistaa tuntuvasti hampaan liukasta pintaa, eli kiilleettä. Sen kirjaimellisesti tuntee.

        Tästä huolimatta varoitan kaikkia limsanystäviä ja muitakin: Kiilteestä kannatta pitää huolta, ettei käy niin kuin minulle ja monelle muulle. Vielä 80-luvulla ei puhuttu kiilteistä mitään, kun mehupaastot ja raastekuurit etikkaisten kastikkeiden kanssa olivat muotia. Siinä huuhtoutui samalla osa kiilteestä pois, vaikka terveyden vuoksi söin niin kuin söin. Harmittaa.


      • eräs.
        jos kiillettä on jäljellä kirjoitti:

        tapahtuu hyvällä hoidolla reminalisointia. Paksua, alkuperäistä kiillettä ei saa takaisin, mutta tilannetta voi kyllä parantaa. Näin kertoi minulle hammaslääkärini, ja olen myös huomannut sen käytännössä.

        Minulla on samanlaisia kokemuksia kuin aloittajalla. Lisäksi olen huomannut, että hammaslääkärin määräämää fluoripurskute joka ilta käytettynä vahvistaa tuntuvasti hampaan liukasta pintaa, eli kiilleettä. Sen kirjaimellisesti tuntee.

        Tästä huolimatta varoitan kaikkia limsanystäviä ja muitakin: Kiilteestä kannatta pitää huolta, ettei käy niin kuin minulle ja monelle muulle. Vielä 80-luvulla ei puhuttu kiilteistä mitään, kun mehupaastot ja raastekuurit etikkaisten kastikkeiden kanssa olivat muotia. Siinä huuhtoutui samalla osa kiilteestä pois, vaikka terveyden vuoksi söin niin kuin söin. Harmittaa.

        Mitä fluoripurskutetta käytät..?


    • Anonyymi

      Minulla ienrajassa oli syviä syöpymiä. Ne on korjautuneet osin ja koko ajan korjautuvat lisää.. Harjaan vedellä hampaat. Kovalla harjalla.

    • Anonyymi

      Hammaslääkäri hioi kiilteeni vastinhampaista kun ylös laitettiin kruunu. Sanoin monta kertaa, että ei saa hioa enää yhtään enempää omia hampaitani. Hammaslääkäri sanoi, että kiille kyllä uusiutuu. Saa nähdä, uusiutuuko vai alkaako reikiintyminen. Itse olen aina luullut, ettei kiille uusiudu ja olen suojellut hampaitani.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      179
      1766
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      108
      987
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      94
      874
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      19
      693
    5. 52
      674
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      578
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      166
      531
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      518
    9. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      25
      497
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      193
      466
    Aihe