Demo, äänitys jne

lolitateini

Hei!
Minä olen perustanut 2 kaverin kanssa bändin, jossa on tällä hetkellä 2 laulajaa sekä kosketinsoittaja. Me oltais tekmässä meidän ekaa laulua eli demoa joka on tehty Avril Lavignen Whe Youre gone laulun pohjalta, mutta siihen kirjoitin uudet sanat ja me muokkaillaan vähän sävellystä. Tietäiskö joku sellaisen ohjelman, missä voisi säveltää musiikkia. Toinen vaihtoehto on jos joku tietää mistä saisi kyseisen laulun nuotit..
------------------------------------------------
Onko olemassa jotain äänitysohjelmaa koneelle johon saisi mikit ja koskettimet yhteyteen? Plussaa olisi jos ohjelmassa voisi tietty muokata vähän ääntä. Plusplussaa olisi vielä se, että ne äänitykset sais levylle (eikös tämmöinen toiminto ole jokaisessa ääniohjelmassa).
------------------------------------------------
Mitä vinkkejä aloittelevalle bändille? Esim. onko myspaceen laulujen laitto tehokasta musiikin jakoa?
------------------------------------------------
Miten saisi demoja myytäväksi ja miten voisi saada levytyssopimuksen?
------------------------------------------------

Kiitos jo alunperin vastauksistanne, koska jokisen vastaus joka koskee aihettani on EL&LA bändille hyvin auttavaista ja hyödyllistä.

Terveisin EL from EL&LA

12

3091

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • TonyD.

      Moi! Ei ole ehkä ihan hyvä ilmoittaa, että muokkaatte Avrilin piisiä. Yleensä ihmiset haluavat kuunnella ihan reilusti itse tehtyä musiikkia, tai reilusti coverin, eli lainapiisin. Miettikää, haluatteko itse tehdä musiikkinne, tai haluatteko kenties ensin esittää muiden tekemää musiikkia. Olisiko hyvä idea sanoittaa muiden sävellyksiä? Olet 12v., joten aikaahan on vielä kehitellä ja miettiä, etsiä sitä omaa juttua ennen kuin sitä lähtee myymään, yhtään aliarvioimatta teitä. Itse musiikkia bändissä tekevänä, olen oppinut kypsyttelemään asioita rauhassa ja toisaalta huomannut, että tarvitaan monen moista osaamista myös muiden juttujen kuin itse musiikin tekemisen suhteen, ja se on hyvin aikaa vievää.

      Olen itse tyytyväinen siihen, että vaikka aloitin 13-vuotiaana, olen vasta nyt 24-vuotiaana siinä pisteessä, että musiikin levittäminen on ajankohtaista. On ihanaa tehdä rauhassa juttuja oman bändin kanssa ilman, että sitä heti lähtisi johonkin isoon levy-yhtiöön jossa vaaditaan jo ammattimaista osaamista ja odotetaan tulosta.

      Netistä voi varmaankin etsiä nuotteja ja tabulatuureja, noista musiikkiohjelmista en tiedä.
      MySpace on hyvä paikka, mutta täytyy olla tarkkana, että tosiaan omaa oikeudet siellä ja muuallakin levittämäänsä musiikkiin. Ja siellä on niin miljoonasti artisteja, niin kuin kaikkialla muuallakin, että saa tehdä töitä hartiavoimin saadakseen kuuntelijoita ja huomiota omalle projektilleen.

      Neuvoisin ottamaan yhteyttä esimerkiksi Pohjois-Helsingin bändikouluun. Treeniä vaan kovasti, ja kannattaa myös miettiä oman projektin tyyliä ja esimerkiksi suunnitella logo jne. Itse olen juuri tehnyt sivut XihaLifeen bändille. Myös mikseri.net on hyvä paikka, ja siellä saa myös paljon neuvoja ja tietoja! Samoin muusikoiden.net

      Kirjaston musiikkialan opuksiin on myös hyvä tutustua. Itse olen nauhoittanut paljon ihan digikameran videotoiminnolla ja kuunnellut sitten koneelta mitä on tullut tehdyksi.

      Munkkiniemen Nuorisotalon DemoStudiossa demon äänitys maksaa 150e/3 päivää, ja siihen kuuluu myös levyn miksaus. Tämä on siis minimihinta.
      Ekana päivänä nauhoitetaan rummut ja basso, tokana esim. kitarat, koskettimet ja laulu ja vikana päivänä miksaaja miksaa demon.
      Sitten demon voi lähettää levy-yhtiöille. Levy-yhtiöiden tietoja saa netistä ja jokaisella on omat ohjeensa demon lähetykseen.

      Onnea matkaan! :)

      T: Tony Deschanel, HcBitchney
      www.mikseri.net/hcbitchney

      • lolitateini

        Kiitos nevoista.

        Itselläni on jo tuota kokemusta 2 vuotta, mutta se on kylläkin vain koulun bänditoimintaa, mutta nyt haluaisin tehdä ihan oikean bandin. Kaverini on tulossa siihen mukaan. Itse laulaisin.

        Mikä muuten on mikseri ja mitä se tekee? ;) Kyllä mä jotenkin ymmärrän, mutta ööh.. selittäiskö ketään ihan kirjaimellisesti?

        Onko tuo tuttu demojen jakaminen ilmaiseksi kadulla kulkeville tyypeille tehokasta?

        TnX


      • Karmilla
        lolitateini kirjoitti:

        Kiitos nevoista.

        Itselläni on jo tuota kokemusta 2 vuotta, mutta se on kylläkin vain koulun bänditoimintaa, mutta nyt haluaisin tehdä ihan oikean bandin. Kaverini on tulossa siihen mukaan. Itse laulaisin.

        Mikä muuten on mikseri ja mitä se tekee? ;) Kyllä mä jotenkin ymmärrän, mutta ööh.. selittäiskö ketään ihan kirjaimellisesti?

        Onko tuo tuttu demojen jakaminen ilmaiseksi kadulla kulkeville tyypeille tehokasta?

        TnX

        www.mikseri.net on suomalainen sivusto musiikin harrastajille jossa on jaossa ilmaista suomalaista mp3-musiikkia sekä mm. keskustelufoorumi, jossa voi esimerkiksi kysellä juuri tämän tyyppisiä juttuja mitä me nyt tässä jutellaan. Kannattaa luoda sinne profiili ja sitten lisätä oma bändi omaksi projektiksi ja tehdä artistisivu sille.

        " Mikseri " taas on laite, jolla säädetään ääntä, sen voimakkuutta, efektejä kuten kaikua yms. Se kuuluu PA-laitteisiin, joihin kuuluvat muut osat ovat PA-vahvistin, mikki & piuha ( tai langaton mikkijärjestelmä ), sekä PA-kaiuttimet. Meillä tosin on käytössä PA-vahvistimen ja mikserin yhdistelmä.

        Kannattaa kuitenkin tosiaan treenata hyvin ja hakea rauhassa omaa juttua, ennen kuin altistaa itsensä kaikkien arvosteluille julkaisemalla materiaalia. Jokaista tullaan aina haukkumaan, vaikka olisi kuinka edistynyt tahansa, koska kaikkiahan ei voi miellyttää ja jotkut haluavat vain purkaa pahaa oloaan esillä oleviin ihmisiin, esim. muusikoihin. Silti on hyvä kasvattaa nahkaansa ja löytää oma juttu ensin, koska silloin ei lannistu toisten puheista.
        Jos on hirveän epävarma vielä, niin voi saada aikamoista ryöpytystä osakseen.

        En ole jakanut demoja kadulla, sillä julkaisimme demon vain netissä, MySpacessa ja mikseri.netissä. Uusi sivusto www.xihalife.com on kanssa hyvä paikka. Sinne on helppoa tehdä omalle bändille sivu. Meidän sivu siellä on:
        http://hcbitchney.xihalife.com

        - Tony


    • lolitateini

      Olisko jossain suomenkielisiä ohjeita audacityyn?

      Entä kun rekkasin tuonne mikseriin niin nyt ne tarkistaa sitä nikkiä niin kysyn täältä, että voisko joku laittaa ihan suoran linkin ilmaisen Fruity Loopsin lataukseen? Siis ihan linkki jonka takaa löytyy se download painike...Tai ei oo pakko olla FL mut joku silti. En löydä niit linkei ikinä...

    • lolitateini

      Niin ja vielä siitä, että miten ne audacityssä nauhoitetut kappaleet saa toimimaan muilla soittimilla. Saako edes mp3 muotoon? Entä sitten mitkäohjelmat tukee sitä audacityn äänitysmuotoo?

      • lolitateini
        Koti muusikko kirjoitti:

        http://www.download.com/FL-Studio/3000-2170_4-10030774.html?hhTest=1
        (klikkaa download now)

        http://virtuaaliyliopisto.jyu.fi/etusivu/tyopakki/oppimateriaalintuottaminen/videoaani/audacity
        (klikkaa audacityohje.doc)

        Mun biisejä http://www.kolumbus.fi/juha.sievanen/

        Onko olemassa mitään muuta sivua mistä vois hakee soittajii bäniin? Muusikoiden.net ei oikein toimi ku siin kaikki on niin vanhoi siis "vahoi" ja kaikki on sellasi rockarei ja metallistei mut meijän bändi aikoo soittaa R&B:tä ja poppii sekä poprockii niin ei sielt löydy ketää varmaa. Onko siis jottai muut nettisvuu mist sais hakee soittajii?


      • Karmilla
        lolitateini kirjoitti:

        Onko olemassa mitään muuta sivua mistä vois hakee soittajii bäniin? Muusikoiden.net ei oikein toimi ku siin kaikki on niin vanhoi siis "vahoi" ja kaikki on sellasi rockarei ja metallistei mut meijän bändi aikoo soittaa R&B:tä ja poppii sekä poprockii niin ei sielt löydy ketää varmaa. Onko siis jottai muut nettisvuu mist sais hakee soittajii?

        ... voi myös etsiä yhteistyökumppaneita. Ja voittehan laittaa silti ilmon muusikoiden.nettiin, jos sen sit lukis joku samoin ajatteleva? Bassoradion sivuilta ehkä myös, ja oisko joku biitti-sivusto myös olemassa. Googleta Femcees, biitti ym. Jotain näitä rap-skenen sivustoja, hiphop.fi? Löytyiskö nuorisotaloilta samanikäistä ja henkistä porukkaa, ja jopa treenitilat ja kamatkin? Ai joo, ja galtsusta " kosketinsoittajat " yms. yhteisöistä voi löytää. Me löydettiin sieltä basisti, " basistit " yhteisöstä. :P


    • LOLLEDdddd

      lol

    • =)))

      Oon 15v likka, käyny demottaas omii biisejä jo pariki levyy jois on molemmis muutama biisii. Aattelin vaan, et oisko kellää neuvoja et mihi nää demot vois lähettää? Oon saanu palautetta omist biiseist ja sanotuksist paljo, myös iha oikeilt sanottajilta ja musiikin tekijöilt ja ne sano et ois hyvät mahdollisuudet päästä riveihin. Tiiän, et sinne lähettää demoja miljoonii ihmisii, mut ainahan voi yrittää.:) Voitteko linkittää mitää sivuja mist sais tietoo levytysstudioista ja näistä?

    • kalamarkkinatkin

      "Esim. onko myspaceen laulujen laitto tehokasta musiikin jakoa?"
      youtube on ylivoimaisesti tehokkain tapa, muistaa vaan et ei laita mitään kuvausta ja hakusanoja suomenkielellä silloin sitä ei löydä kukaan :).. mut youtube on hyvä testialusta et miten uppoo biisi

    • DemoMusa

      Hei !

      Tänne ollaan luomassa uutta alustaa Bändeille, Artisteille, Musiikille, Demoille, Taustamusiikille jne. tarvii vaan olla mp3 muodossa ja omia biisejä, joihin on julkaisuoikeus eli on teostovapaata materiaalia, johon ei ole Teosto ja Ramex rahastamassa ja sivut on Suomenkieliset. Näkyvyys ja keikat sen rahan tuo ja näkyvyyttä ja kuuluvuutta saat täältä, eikä sua haukuta heti palstoilla. Helpposti löydettävissä ja uusimmat julkaisut näkyy aina ensimmäisenä. Kannattaa kurkata sivustoa, vaikka se on vasta tulonpäällä kunnolla ja ulkoasu varmaan muuttuu vielä jonkin verran...
      http://www.amg-lahti.org/Artisti.html

      Hyvä sivu muutenkin !

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 125
      3196
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      89
      2926
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2258
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      24
      1795
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1678
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1529
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      18
      1494
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1437
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1407
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      81
      1335
    Aihe