Jos tuo hoito tehoaa miksi sitä ei käytetä?
Useat ovat parantuneet masennuksesta muutaman hoitokerran jälkeen.
Olen lukenut aiheesta ja ei se ole niin pahamaineinen tai radikaali hoitomenetelmä.
Anestesiassahan se annetaan.
Vaikka lääkärit eivät osaakaan selittää mihin se vaikuttaa niin lukemani perusteella se tehoaa hyvin.
Terapeuttini nauroi minulle kun esitin hänelle että haluaisin kokeilla ect:tä.
Loukkasi muuten aika paljon ja vitutti ettei otettu vakavasti.
Oma teoriani ect:stä on että se on vähän kuin tietokone resetoidaan ja sekaisin oleva kone palautuu alkutilaan, tai jonkinlainen uudelleenjärjestely aivoissa.
Ilmeisesti nämä uudet sähkökärpäslätkät eivät tehoa. Tarkoitan että pari kappaletta niitä mailoja ja yhdistää niistä kuparilangalla molempiin ohimoihin piuhat ja jotain johdinainetta sitten vain virtaa päälle.
No tuo oli ihan tsoukki. Vähän kevennystä palstalle.
Voisiko yksityiseltä saada paremmin lähetteen tähän hoitoon?
Pitääkö jäädä sairaalaan vai onko niin että hoidon jälkeen voi mennä kotiin ja sitten myöhemmin uudelleen sähköä?
Jos siitä tulee sairaalalle suuri sähkölasku niin vittu lähettäkää sähkölasku minulle.
Kysyn tätä aivan vakavissaan vaikka vitsailenkin.
Olisi loistavaa jos jollain olisi tästä hoidosta kokemusta ja viitsisi kirjoittaa siitä.
Haluaisin myös kuulla psykopatologian mielipiteen tästä hoidosta, ja sen saatavuudesta.
Kiitollinen vastauksista
t: oma-aloitteinen
ps. sheriffi älä ole niin pilkunvähänniinkusilleen.
ECT-hoito
64
8738
Vastaukset
- .......
sähköhoito toimisi, niin kai sitä silloin yleisesti käytettäisiin? Ei ole henk.koht.kokemusta, mutta olen kuullut että aiheuttaisi muistiongelmia.
- oma-aloitteinen
Mutta niin aiheuttaa lääkkeetkin. Plussataan siihen vielä muut sivuoireet.
- mulla
oma-aloitteinen kirjoitti:
Mutta niin aiheuttaa lääkkeetkin. Plussataan siihen vielä muut sivuoireet.
ole muistihäiriöitä tai muitakaan sivuvaikutuksia, vaikka lääkkeitä syön. Onneksi. En menisii ikinä sähköhoitoon.
- oma-aloitteinen
mulla kirjoitti:
ole muistihäiriöitä tai muitakaan sivuvaikutuksia, vaikka lääkkeitä syön. Onneksi. En menisii ikinä sähköhoitoon.
Taitaa kaikilla tulla tuo leffa mieleen kun puhutaan sähköhoidosta.
Eihän tässä puhuta mistään lobotomiasta vaan pienestä sähkövirrasta joka johdetaan aivoihin.
Nukutuksessa sitä ei edes huomaa.
Minä nyt aion kuitenkin vaatia sähköhoitoa oli se sitten yksityisen tai mtt-lääkärin lähetteellä. - itse kyllä
Eihän tässä puhuta mistään lobotomiasta vaan pienestä sähkövirrasta joka johdetaan aivoihin.
Minä nyt aion kuitenkin vaatia sähköhoitoa oli se sitten yksityisen tai mtt-lääkärin lähetteellä.enemmän tuoreempaa kuvausta, tv-sarjassa "Mullan alla" yksi papparainen joutuu psykoottisen depression takia sähköhoitoon, ja aika zombi se on sen jälkeen.
- Psykopatologia
Minä nyt aion kuitenkin vaatia sähköhoitoa oli se sitten yksityisen tai mtt-lääkärin lähetteellä.-
l o b o|t o m i a
(kr. lobos lohko tome leikata), korrektimmin frontaalinen tai prefrontaalinen lobotomia tai alkuaan leukotomia (kr. leukos valkea); aivojen etuotsalohko eristetään väliaivoista (talamuksesta ja limbisestä järjestelmästä) valkeaan aineeseen tehdyn leikkauksen avulla. Vuonna 1935 portugalilaiset António Caetano de Abreu Freire Egas Moniz (1874–1955) ja Pedro Manuel d'Almeida Lima (1903–1985) tekivät ensimmäisen leukotomian (leucotomie préfrontale) ihmiselle lissabonilaisessa sairaalassa. 61-vuotiaan Monizin kädet olivat leinin runtelemat, ja Lima toimi hänen käsinään. Monizille Nobel 1949.
Metodin toi Yhdysvaltoihin vuonna 1936 neurologi Walter Jackson Freeman (1895–1972), joka toimi yhteistyössä neurokirurgi James Winston Watts’in (1904–1994) kanssa. Menetelmä standardoitui nimenmuutoksen myötä: 1937 Freeman – Watts standard lobotomy. Vuonna 1946 Freeman ryhtyi tekemään lobotomioita transorbitaalisella pikametodilla. 1950-luvulla lobotomiat tässä muodossa loppuivat kaikkialla maailmassa osin klooripromatsiinin tulon myötä.
Lobotomia kuuluu psykokirurgiaan. - härkä
Muistihäiriöitä ei ole kuin muutoman päivän sähköhoidon lopettamisen jälkeen.
- masennuspotilas
mulla kirjoitti:
Itse voin suositella lämpimästi sähköhoitoa masennuksen hoidossa. Olen saanut siitä kaksi kertaa tehokkaaan avun, kun tilanteeni on ollut vakava, mm. itsemurhayritykset.Nyt olen menossa kolmannen kerran hoitoon ja odotukset ovat suuret. Minulla on lähimuisti pätkinyt, mutta hyöty on ollut korvaamaton. Muisti korjaantuu kyllä pienen ajan kuluttua.
- Nimmie
Psykopatologia kirjoitti:
-
l o b o|t o m i a
(kr. lobos lohko tome leikata), korrektimmin frontaalinen tai prefrontaalinen lobotomia tai alkuaan leukotomia (kr. leukos valkea); aivojen etuotsalohko eristetään väliaivoista (talamuksesta ja limbisestä järjestelmästä) valkeaan aineeseen tehdyn leikkauksen avulla. Vuonna 1935 portugalilaiset António Caetano de Abreu Freire Egas Moniz (1874–1955) ja Pedro Manuel d'Almeida Lima (1903–1985) tekivät ensimmäisen leukotomian (leucotomie préfrontale) ihmiselle lissabonilaisessa sairaalassa. 61-vuotiaan Monizin kädet olivat leinin runtelemat, ja Lima toimi hänen käsinään. Monizille Nobel 1949.
Metodin toi Yhdysvaltoihin vuonna 1936 neurologi Walter Jackson Freeman (1895–1972), joka toimi yhteistyössä neurokirurgi James Winston Watts’in (1904–1994) kanssa. Menetelmä standardoitui nimenmuutoksen myötä: 1937 Freeman – Watts standard lobotomy. Vuonna 1946 Freeman ryhtyi tekemään lobotomioita transorbitaalisella pikametodilla. 1950-luvulla lobotomiat tässä muodossa loppuivat kaikkialla maailmassa osin klooripromatsiinin tulon myötä.
Lobotomia kuuluu psykokirurgiaan.Näköjään siitä on vieläkin paljon epäkorrektia tietoja ja mielikuvia liikenteessä. Itse olin tilanteessa että lääkkeistä ei ole riittävää apua pitkäaikaiseen keskivaikeaan/vaikeaan masennukseen ja niistä seurasi todella inhottavia sivuvaikutuksia jotka os sinällään muutenkin olisivat kumonneet hyödyn. Ei ole mitenkään toipumista edistävää kärsiä vatsakivuista, pahoinvoinnista päänsäryistä yms.
Minulla sähköhoito aloitettiin osastolla jonne menin masennustilan pahennuttua. Olen jo muutaman kerran vastaavassa tilanteessa ollut muutaman päivän kestäneellä hoitojaksolla sairaalassa. En tiedä miksi hoitojaksot ovat kohdallani niin lyhyitä olleet. Ehkä siksi että olen perheellinen eikä minun haluta laitostuvan. Ehkä siksi että erittäin huonokuntoisenakin saatan ulospäin vaikuttaa hyvin asialliselta ja järkevältä.
Harmittaa, että kaupungissamme Järvenpäässä terapiaa saa niin huonosti. Kohdallani sen lisääminen olisi auttanut siinä vaiheessa kun tilani ei ollut ehtinyt kroonistua näin pahaksi.
Sanottiin että hoidon jälkeen saattaa olla muistamattomuutta ja sekavuutta. Minulla näitä oireita on ollut hyvin vähän. Ainoastaan ensimmäinen kerta oli vaikeampi, lähinnä nukutuksesta heräämisen takia. Ainoat miinukset toimenpiteeseen liittyen ovat juuri tuo nukuttaminen ja lähimuistin pätkiminen. Minulla on vielä hoitojakso kesken, joten uskoisin että minullakin lähimuistin häiriöt jäävät taakse jonkin aikaa hoitojakson päätyttyä. Nukutuksesta herääminenhän on yksilöllistä mutta kyllä siinä vähän pökkyrässä on, mutta minun kohdallani hyvin lyhyen aikaa. Muutamia tunteja on vähän "krapulainen" olo enkä pidä siitä että joutuu olemaan syömättä 12 tuntia ennen nukutusta. Minusta nuo haitat ovat hyvin vähäisiä siis.
Ensimmäiset hoidot siis aloitettiin sairaalassa ja nyt käyn niissä poliklinisesti kotoa käsin. Itsellä on saattaja mukana mutta on myös mahdollista mennä taksilla, mutta silloin joutuu olemaan noin tunnin kauemmin tarkkailussa. Ensimmäisen hoidon jälkeen lihakset tulivat kipeiksi ja minulla tuli vähän kuumeinen olo vaikkei kuumetta ollutkaan. Oli vähän olo kuin olisi rehkinyt kuntosalilla liian rajusti pitkän tauon jälkeen. Sain tavallista särkylääkettä, sillä seuraavana aamuna oli seuraava hoito eikä ennen sähköhoitoa saa edellisenä iltana ottaa mitään ns. kolmiolääkettä.
Näin se siis potilaan näkökulmasta menee poliklinisesti:
Aamulla menet odottamaan että toimenpidehuoneessa edellinen asiakas on siirretty heräämöön ja paikka on vapaa. Sinut ottaa vastaan ystävällinen ja asiallinen hoitaja, joka ottaa takkisi ja kenkäsi ja asetut sairaalasängylle makaamaan. Anestesialääkäri kysyy oletko ollut syömättä ja sitten sinulle laitetaan kanyyli suoneen, josta pian nukutusaine lähteekin menemään eteenpäin elimistöösi. Neule tietenkin pistää ikävästi mutta kyllä sen hetken kestää. Tässä vaiheessa on verenpaine mitattu ja asetettu sydämen ja aivojen toimintaa mittaavat elektronilätkät kehoosi. Olet omissa vaatteissa. Sairaalavaattaita ei tarvitse pukea.
Nukutusaine pikkuisen kirveltää suonissa. Tunnet kun se menee kättä pitkin ylös. Happimaski tuodaan kasvoillesi. Sitten et enää tunne etkä tiedä mitään. Minun mielestäni se on ihan meillyttävä tunne kun nukutusaine alkaa vaikuttamaan. Sellainen vähän päihdyttä ja rauhoittava.
Pian jo heräät heräämössä ja hoitaja muistuttaa mitä on tehty ja missä olet. Itsellä on tässä vaiheessa vähän levoton olo ja usein pikkuisen paleltaa ja hytisyttää. Ei kivaa, muttei mitenkään kovin kamalaakaan. Usein ihminen ei muista tätä vaihetta mutta itse kuulun siihen porukkaan joka voisi vaikka aloittaa lukemaan kirjaa jota on hetki sitten ennen hoitoa lukenut. Mulla tulee nukutuksesta huono olo, joten olen sopinut lääkärin kanssa että yhdessä nukutusaineen kanssa menee suoneen myös pahoinvointilääke. Se tepsii ainakin siinä mitassa etten oksentele. Tosiaan vain vähän krapulainen olo.
Hoidosta ei ole kulunut kuin parikymmentä minuuttia tai puoli tuntia kun jo kehoitetaan käymään istualleen, sillä heräämön kolme vierekkäistä potilaspaikkaa tarvitaan taas seuraaville potilaille. Saat keksiä ja mehua jos haluat, koska olet ollut syömättä niin pitkään. istut heräämössä ja voit vaikka lukea. Noin tunnin kuluttua pääset takaisin käytävään ja sinua tarkkaillaan vielä jonkin aikaan ja sitten pääset lähtemään kotiin saattajan kanssa ja tosiaan jos menet yksin, joudut olemaan hieman pidempään, mutta voit käydä vaikka kanttiinissa kahvilla.
Näin siis Kellokoskella. Voi olla että muualla hoitokäytännöt voivat vähän vaihdella.
Olen saanut merkittävää apua masennukseni tiettyihin osa-alueisiin. Eniten apua on ollut siihen että olen taas tuntenut tunteita voimakkaammin ja saanut jonkin verran lamaantunutta arkipäivän toimintakykyä takaisin. Pitkään kadoksissa ollut ilo pirskahtelee aina välillä esiin. Nuo hetket ovat kuin mittaamattoman kallisarvoisia aarteita, sillä olen kitunut tässä sairaudessa vuosikaudet ja pienten lasten äidille se on tosi rankkaa, jos kaikille muillekin kohtalotovereille.
Minun kohdallani siis sähköhoito on ainut järkevä vaihtoehto ja se toimii, vaikkei koko sairautta ikäänkuin taikaiskusta poistaisikaan.
Ehkä sitä pitäisi käyttää enemmänkin hoitokeinona. Tosin yhteiskunnalle kertaluonteisesti kallista hoitoa koska paikalla pitää olla kallista henkilökuntaa, mutta jos se lyhentää poissaoloaikaa työelämästä tai ylipäänsä mahdollistaa sen että voi töissä joskus käydä, niin sittenhän kustannukset tulevat moninkertaisina takaisin verorahoina. Rahahan tätä maailmaa pyörittää, joten en tässä yhteydessä puhu mitään siitä mikä merkitys on sillä että ihmisellä on psyykkisesti jotensakin siedettävä olla. - Marjavaimo
Nimmie kirjoitti:
Näköjään siitä on vieläkin paljon epäkorrektia tietoja ja mielikuvia liikenteessä. Itse olin tilanteessa että lääkkeistä ei ole riittävää apua pitkäaikaiseen keskivaikeaan/vaikeaan masennukseen ja niistä seurasi todella inhottavia sivuvaikutuksia jotka os sinällään muutenkin olisivat kumonneet hyödyn. Ei ole mitenkään toipumista edistävää kärsiä vatsakivuista, pahoinvoinnista päänsäryistä yms.
Minulla sähköhoito aloitettiin osastolla jonne menin masennustilan pahennuttua. Olen jo muutaman kerran vastaavassa tilanteessa ollut muutaman päivän kestäneellä hoitojaksolla sairaalassa. En tiedä miksi hoitojaksot ovat kohdallani niin lyhyitä olleet. Ehkä siksi että olen perheellinen eikä minun haluta laitostuvan. Ehkä siksi että erittäin huonokuntoisenakin saatan ulospäin vaikuttaa hyvin asialliselta ja järkevältä.
Harmittaa, että kaupungissamme Järvenpäässä terapiaa saa niin huonosti. Kohdallani sen lisääminen olisi auttanut siinä vaiheessa kun tilani ei ollut ehtinyt kroonistua näin pahaksi.
Sanottiin että hoidon jälkeen saattaa olla muistamattomuutta ja sekavuutta. Minulla näitä oireita on ollut hyvin vähän. Ainoastaan ensimmäinen kerta oli vaikeampi, lähinnä nukutuksesta heräämisen takia. Ainoat miinukset toimenpiteeseen liittyen ovat juuri tuo nukuttaminen ja lähimuistin pätkiminen. Minulla on vielä hoitojakso kesken, joten uskoisin että minullakin lähimuistin häiriöt jäävät taakse jonkin aikaa hoitojakson päätyttyä. Nukutuksesta herääminenhän on yksilöllistä mutta kyllä siinä vähän pökkyrässä on, mutta minun kohdallani hyvin lyhyen aikaa. Muutamia tunteja on vähän "krapulainen" olo enkä pidä siitä että joutuu olemaan syömättä 12 tuntia ennen nukutusta. Minusta nuo haitat ovat hyvin vähäisiä siis.
Ensimmäiset hoidot siis aloitettiin sairaalassa ja nyt käyn niissä poliklinisesti kotoa käsin. Itsellä on saattaja mukana mutta on myös mahdollista mennä taksilla, mutta silloin joutuu olemaan noin tunnin kauemmin tarkkailussa. Ensimmäisen hoidon jälkeen lihakset tulivat kipeiksi ja minulla tuli vähän kuumeinen olo vaikkei kuumetta ollutkaan. Oli vähän olo kuin olisi rehkinyt kuntosalilla liian rajusti pitkän tauon jälkeen. Sain tavallista särkylääkettä, sillä seuraavana aamuna oli seuraava hoito eikä ennen sähköhoitoa saa edellisenä iltana ottaa mitään ns. kolmiolääkettä.
Näin se siis potilaan näkökulmasta menee poliklinisesti:
Aamulla menet odottamaan että toimenpidehuoneessa edellinen asiakas on siirretty heräämöön ja paikka on vapaa. Sinut ottaa vastaan ystävällinen ja asiallinen hoitaja, joka ottaa takkisi ja kenkäsi ja asetut sairaalasängylle makaamaan. Anestesialääkäri kysyy oletko ollut syömättä ja sitten sinulle laitetaan kanyyli suoneen, josta pian nukutusaine lähteekin menemään eteenpäin elimistöösi. Neule tietenkin pistää ikävästi mutta kyllä sen hetken kestää. Tässä vaiheessa on verenpaine mitattu ja asetettu sydämen ja aivojen toimintaa mittaavat elektronilätkät kehoosi. Olet omissa vaatteissa. Sairaalavaattaita ei tarvitse pukea.
Nukutusaine pikkuisen kirveltää suonissa. Tunnet kun se menee kättä pitkin ylös. Happimaski tuodaan kasvoillesi. Sitten et enää tunne etkä tiedä mitään. Minun mielestäni se on ihan meillyttävä tunne kun nukutusaine alkaa vaikuttamaan. Sellainen vähän päihdyttä ja rauhoittava.
Pian jo heräät heräämössä ja hoitaja muistuttaa mitä on tehty ja missä olet. Itsellä on tässä vaiheessa vähän levoton olo ja usein pikkuisen paleltaa ja hytisyttää. Ei kivaa, muttei mitenkään kovin kamalaakaan. Usein ihminen ei muista tätä vaihetta mutta itse kuulun siihen porukkaan joka voisi vaikka aloittaa lukemaan kirjaa jota on hetki sitten ennen hoitoa lukenut. Mulla tulee nukutuksesta huono olo, joten olen sopinut lääkärin kanssa että yhdessä nukutusaineen kanssa menee suoneen myös pahoinvointilääke. Se tepsii ainakin siinä mitassa etten oksentele. Tosiaan vain vähän krapulainen olo.
Hoidosta ei ole kulunut kuin parikymmentä minuuttia tai puoli tuntia kun jo kehoitetaan käymään istualleen, sillä heräämön kolme vierekkäistä potilaspaikkaa tarvitaan taas seuraaville potilaille. Saat keksiä ja mehua jos haluat, koska olet ollut syömättä niin pitkään. istut heräämössä ja voit vaikka lukea. Noin tunnin kuluttua pääset takaisin käytävään ja sinua tarkkaillaan vielä jonkin aikaan ja sitten pääset lähtemään kotiin saattajan kanssa ja tosiaan jos menet yksin, joudut olemaan hieman pidempään, mutta voit käydä vaikka kanttiinissa kahvilla.
Näin siis Kellokoskella. Voi olla että muualla hoitokäytännöt voivat vähän vaihdella.
Olen saanut merkittävää apua masennukseni tiettyihin osa-alueisiin. Eniten apua on ollut siihen että olen taas tuntenut tunteita voimakkaammin ja saanut jonkin verran lamaantunutta arkipäivän toimintakykyä takaisin. Pitkään kadoksissa ollut ilo pirskahtelee aina välillä esiin. Nuo hetket ovat kuin mittaamattoman kallisarvoisia aarteita, sillä olen kitunut tässä sairaudessa vuosikaudet ja pienten lasten äidille se on tosi rankkaa, jos kaikille muillekin kohtalotovereille.
Minun kohdallani siis sähköhoito on ainut järkevä vaihtoehto ja se toimii, vaikkei koko sairautta ikäänkuin taikaiskusta poistaisikaan.
Ehkä sitä pitäisi käyttää enemmänkin hoitokeinona. Tosin yhteiskunnalle kertaluonteisesti kallista hoitoa koska paikalla pitää olla kallista henkilökuntaa, mutta jos se lyhentää poissaoloaikaa työelämästä tai ylipäänsä mahdollistaa sen että voi töissä joskus käydä, niin sittenhän kustannukset tulevat moninkertaisina takaisin verorahoina. Rahahan tätä maailmaa pyörittää, joten en tässä yhteydessä puhu mitään siitä mikä merkitys on sillä että ihmisellä on psyykkisesti jotensakin siedettävä olla.Hei
Mieheni sai sähköhoitoa toivomuksestamma vaikeaan ja pitkään jatkuneeseen masennukseen johon lääkkeet eivät auttaneet.
Hän ei siitä kuitenkaan hyötynyt, hän sai 12 kertaa hoitoa eli 3 kertaa viikossa 4 viikon ajan.
Hänellä oli hyvä tuuri siinä ettei muisti mennyt ja muutenkin aika pian aina toioui nukutuksesta ja oli pian selväjärkinen.pahoinvointiakaan ei ollut.
Hänelle tosiaan hoito ei auttanut eikä mitenkään parantanut vointia/jaksamista.
2 eka viikon jälkeen vointi oli jopa huonompi koska hoidossa käynnit, sekä iste sähkön saaminen väsyttivät.
Oli harmi ettei sähköhoitokaan auttanut sillä lääkkeet alkaa olla kokeiltu.
Kiva että joku on kokenut Kellokosken hoitajan kivaksi....Itse emme hänestä pitänneet koska ei koskaan sanonut edes huomenta, laittoi vaan piuhat päähän ja oli tekninen kuin robotti.voinnin seurantaa, hoidon vaikutusten seurantaa tms ei tehty eikä hän antanut informaatiota esim annoskoosta, vasteesta tms.
Nämä asiat ovat potilaslaissa joten olimme tyytymättömiä hoitoon ja kohteluun.
Mutta sähköhoito on tehokas ja turvallinen hoitomuoto kelle se sitten sopii.
Koska hoidossa käynnit ovat rankkoja olisi inhimillinen ja ihmisen hoitamisees sopiva hoitaja kuitenkin myös tärkeä.Kysehän sähköhoidossakin on ihmisen hoitamisesta ei pelkästä tekniikasta! - Anonyymi
masennuspotilas kirjoitti:
Itse voin suositella lämpimästi sähköhoitoa masennuksen hoidossa. Olen saanut siitä kaksi kertaa tehokkaaan avun, kun tilanteeni on ollut vakava, mm. itsemurhayritykset.Nyt olen menossa kolmannen kerran hoitoon ja odotukset ovat suuret. Minulla on lähimuisti pätkinyt, mutta hyöty on ollut korvaamaton. Muisti korjaantuu kyllä pienen ajan kuluttua.
Luin jostain että vaikeissa masennuksissa on annettu jopa DBS hoitoa potilaalle ,jota tavallisesti annetaan esim Parkinsonin hoidossa. Olisikohan tästä ollut juttu Lääkärilehdessä joskus, en muista tarkoin .mutta mt hoidot ovat muuttuneet paljon viimeisten 50 vuoden aikakaudella . Uusia menetelmiä ja lääkkeitä ja lääkkeitä on paljon, joten se jolla,on ongelmia voisi kysellä lääkäriltä mitä hoitoja on olemassa
- Anonyymi
Ne muisti ongelmat menee ohi aika äkkiä sanovat ne jotka ovat sitä hoitoa saaneet.
- Anonyymi
Minä nyt aion kuitenkin vaatia sähköhoitoa oli se sitten yksityisen tai mtt-lääkärin lähetteellä.Ihan niin jos tunnet että se olisi sinulle sopiva hoitomuoto niin tottakai silloin haluaa kokeilla. Ei sairaanakin ole mukava olla .Ihmisillä on vanhan aikaiset käsitykset sähköhoidosta kuvittelevat että se on voimakas sähkövirta , mutta uusi tekniikka on parantanut näitäkin hoitoja .
Nämä jotka eivät halua sähköhoitoa ovat sellainen ryhmä ettei edes piikkiä saa pistää olkapäähän kun pelkäävät niin kovasti kuolemaa luullen olevansa jotainerikoisia ihmisinä, mutta eivät ole ,ihan vaan tavallisia tallaajia .
- Psykopatologia
-
s ä h k ö h o i t o, sähköterapia
1) sähköstimulaatiohoito; 2) sähkösokkihoito, nykyään elektrokonvulsiivinen (convulsive) terapia (ECT).
s ä h kö-s o k k i, ECT.
s ä h k ö s t i m u l a a t i o h o i t o,
elektrostimulaatio (ES), ”galvinismi”, 1860-luvulta levinnyt (suggestioon pohjaava) sähköstimulaatio neuropsykiatrisiin vaivoihin. Käytössä oli erilaisia yksityiskohtaisia metodeja, esim. ”yleinen faradisaatio” ja ”sentraalinen galvinismi”. Yhdysvalloissa metodin puolestapuhujia oli mm. neurastenian nimennyt Beard ja Euroopassa saksalainen Wilhelm Heinrich Erb (1840–1921), jonka vaikutusvaltainen Handbuch der Elektrotherapie (1881) käännettiin ranskaksi vuonna 1884 ja englanniksi vuonna 1893. Galvinismi tulee italialaisesta anatomista Luigi Aloysius Galvani'sta (1737–1798), joka 1780-luvulla alkoi tutkia sähköisiä ilmiöitä eläimillä. Faradisaatio liittyy englantilaiseen elektromagnetismin löytäjään Michael Faraday'hin (1791–1867).
Ensimmäisen maailmasodan aikana konversio-oireisia sotureita hoidettiin kiduttavalla sähköhoidolla johtamalla voimakas virta suoraan ao. (esim. halvaantuneeseen) elimeen. Ranskassa tämä tunnettiin nimellä torpillage (”torpedointi”). Mm. Britanniassa Lewis W. Yelland, Saksassa Fritz Kaufmann (1875–1941) ja Itävallassa Julius Wagner-Jauregg (1857–1940).- Psykopatologia
-
ECT, electro-convulsive therapy,
elektrokonvulsiivinen terapia, aiemmin sähkösokkihoito, nykyään usein vain sähköhoito. Italialaisten neuropsykiatrien Ugo Cerletti’n (1877–1963) ja Lucio Bini’n (1908–1964) vuonna 1938 ensi kertaa ihmisellä (39-vuotias skitsofreeninen mies) kokeilema metodi lähinnä skitsofeenisten hoitoon. (Sähkön jälkeen mies alkoi laulaa!) ECT on 1990-luvulta kokenut renessanssin vaikeiden depressioiden hoidossa.
________
Palaan vielä asiaan. - oma-aloitteinen
Psykopatologia kirjoitti:
-
ECT, electro-convulsive therapy,
elektrokonvulsiivinen terapia, aiemmin sähkösokkihoito, nykyään usein vain sähköhoito. Italialaisten neuropsykiatrien Ugo Cerletti’n (1877–1963) ja Lucio Bini’n (1908–1964) vuonna 1938 ensi kertaa ihmisellä (39-vuotias skitsofreeninen mies) kokeilema metodi lähinnä skitsofeenisten hoitoon. (Sähkön jälkeen mies alkoi laulaa!) ECT on 1990-luvulta kokenut renessanssin vaikeiden depressioiden hoidossa.
________
Palaan vielä asiaan.Tietääkseni sitä käytetään joissain tapauksissa mutta onko jokin este, ettei sitä käytetä.
Luulisin että suurin este on ennakkoluulot ja se, ettei lääkärit tiedä mihin sen teho perustuu. Kun ei tiedetä mihin teho perustuu kyseessä lienee hoitomenetelmä jota ei uskalleta käyttää. Eli siis vähän niinkuin kokeiluasteella oleva lääke.
Olenko oikeilla jäljillä?
Tappaako se aivosoluja vai tuleeko muitakin oireita kuin mahdolliset muistihäiriöt.
Kiitän vastauksista ja toivon saavani lisää tietoa.
Olen kuullut että insuliinia on myös käytetty? - eivätkä
Tietääkseni sitä käytetään joissain tapauksissa mutta onko jokin este, ettei sitä käytetä.
Luulisin että suurin este on ennakkoluulot ja se, ettei lääkärit tiedä mihin sen teho perustuu. Kun ei tiedetä mihin teho perustuu kyseessä lienee hoitomenetelmä jota ei uskalleta käyttää. Eli siis vähän niinkuin kokeiluasteella oleva lääke.
Tappaako se aivosoluja vai tuleeko muitakin oireita kuin mahdolliset muistihäiriöt.
Olen kuullut että insuliinia on myös käytetty?ne esteet ole mitään ennakkoluuloja=) Kyllä ne ovat ihan lääketieteellisiä. Ja läheskään kaikilla indikaatioilla hoito ei auta.
Ja olet aika sivuraiteilla tuossa mietiskelyssäsi...siis mihin perustuu jne.
Miksi ihmeessä et googlaa, netti on pullollaan asiallista faktatietoaKIN, mm. tästä hoitomuodosta.
Kyllä, insuliiniakin on käytetty. - Psykopatologia
Tietääkseni sitä käytetään joissain tapauksissa mutta onko jokin este, ettei sitä käytetä.
Olen kuullut että insuliinia on myös käytetty?-
insuliinikoomaterapia,
insuliini-sokki, itävaltalais-yhdysvaltalaisen (1936–) psykiatrin Manfred Joshua Sakel’in (1900–1957) vuoteen 1933 mennessä kehittämä skitsofrenian hoito, jossa potilaalle annettiin insuliinia, joka aiheutti hypoglykemian ja kooman, minkä jälkeen potilas herätettiin sokeriliuoksella. Toistuneiden koomahoitojen seurauksena potilaan tila oli useimmiten jonkin aikaa selkeämpi. Klooripromatsiinin yleistyttyä insuliiniterapia jäi pois 1960-luvun alkuun mennessä. - Varjolilja
Olen kuullut että insuliinia on myös käytetty?Viime perjantaina kello yksitoista päivällä tuli ohjelma psykiatrisen hoidon muutoksista. Siinä Turun yliopiston psykiatrian professori kertoi muun muassa sähköshokkihoidosta, lobotomiasta ja nukuttamisesta psykiatrisessa hoidossa. Ohjelma löytyy Ylen Areenasta ja se kestää puoli tuntia. Siinä sai tällainen maallikko ymmärrettävää tietoa.
- Anonyymi
eivätkä kirjoitti:
ne esteet ole mitään ennakkoluuloja=) Kyllä ne ovat ihan lääketieteellisiä. Ja läheskään kaikilla indikaatioilla hoito ei auta.
Ja olet aika sivuraiteilla tuossa mietiskelyssäsi...siis mihin perustuu jne.
Miksi ihmeessä et googlaa, netti on pullollaan asiallista faktatietoaKIN, mm. tästä hoitomuodosta.
Kyllä, insuliiniakin on käytetty.Googlaaaminen ei aina anna vastausta netissäkään Sillä olemme testanneet sen. Eräs mies sai vaikean sairauden ja Googlesta sitten katsoimme miten siellä siitä sairaudesta kerrontaa, ja vertailimme lääketieteellisiin asioihin papereista mitä sairaalassa on.
Siis Googlessa oli peloittava selitys siitä sairaudesta ja aika yksinkertainen sinänsä , siis ei toden mukainen ollenkaan.
Jokuhan ne sinne googleenkin laittelee. siksi lääkärit usein sanovat potilaalle ettei kannata googlata vaan antaa sairaalan lääketieteellisen monisteen sairaudesta missä tiedot ovat oikeat.joten Google ei ole se totuus aina , siinä voi olla korostettuna asioita sairaudesta millä ei ole mitään merkitystä edes
- Psykopatologia
-
"Voisiko yksityiseltä saada paremmin lähetteen tähän hoitoon?
Pitääkö jäädä sairaalaan vai onko niin että hoidon jälkeen voi mennä kotiin ja sitten myöhemmin uudelleen sähköä?"
Tyypillisesti ensikertalainen on pari kuukautta osastolla, jossa häntä ensin tutkitaan ja mm. ajetaan alas sellainen lääkitys, joka ei sovi sähköhoidon kanssa. Sähkö annetaan sarjoina, joiden välillä potilas voi tavallisesti käydä kotona. Usein sähköhoitosarja uusitaan uuden osastohoidon myötä. Polikliinisestä sähkön antamisesta on aina välillä keskustelua, mutta en tiedä, mikä on käytäntö.
Vain muutamaa tapausta olen seurannut viime aikoina. Niissä sähköhoito on tehonnut depressioon hyvin, mutta teho on hiipunut parissa kuukaudessa.- orjatkin
paranivat drapetomaniasta kun niitä tarpeeksi ruoskittiin.
- Maanis-depressiivinen
Diagnoosini ovat kaksisuuntainen mielialahäiriö ja rajatilapersoonallisuus. Lääkkeet eivät tehoa masennukseeni. Ehdotin sähköhoitoa, muuta psykiatrini mukaan 1. se ei sovi minun diagnoosieni perusteella ja 2. vaikutus on lyhytaikainen, muutamia kuukausia.
Kaverini jolla on skitsoaffektiivinen häiriö tms. oli vuosi sitten sähköhoidossa. Tyyppi oli seuraavat puoli vuotta terveemmässä kunnossa kuin koskaan olen häntä nähnyt, iloinen, tasapainoinen, fyysisesti pirteä. Keväällä alkoi taas skitsoilu. - Electric Boogaloo
Ja sanoisin että jos sulla on järkeä päässä niin ÄLÄ mene paistamaan aivojasi.
Ton selkeämmin sitä ei juuri voi sanoa.- Anonyymi
Sehän on niin että joillekin ihmisille siitä on ollut apua, toisille ei. Joten vaikea aitä on kenellekkään mennä sanomaan ottaako hoitoa tai ei . Eiköhän ne lääkärit osaa arvioida tilanteen jos tarvitsee sähkö hoitoa.
- Naputteluun perustuva?
Kuulostaa huomattavasti turvallisemmalta vaihtoehdolta. Miksi tukea jotain näin turvatonta tai välittää sellaista mielikuvaa, että vain aivot pysäyttävä? sähköhoito olisi vastaus.
- Anonyymi
Minulla on pian 10 hoitokerran kokemus etc hoidosta. Yleisellä tasolla voin sitä suositella: syvin masennus väistyi n 4-5:n hoitokerran jälkeen. Tämän huomasivat myös hoitoa antaneet sairaanhoitajat. Jatkossa koheni tarkkaavaisuus ja ympäristön tapahtumien seuranta yms. Nyt hoitojakson ollessa lopussa on tärkeää että lääkitys on ns kohdallaan eli tavoitteena on etc hoidolla tavoitettu tila säilyy. Uudella lähetteellä Keski-Suomessa pääsee nyt etc hoitoon jonotuksen jälkeen n 4-5 vkossa, näin arveltiin kun asiaa kysyin ihan mielenkiinnosta.
Hoitoon pääsyn näkökulmasta tilanne ei ole koko Suomen tasolla tasavertainen. Hoitoa tarjoavat ymmärtääkseni vain keskus-sairaalat ja jokaisella lienee omat käytännöt. Mutta summa summarum suosittelen em hoitoa vaikean masennuksen hoitoon - Anonyymi
Miulle jäi paha muistiongelma tuolta ajalta. 10 x 2018
- Anonyymi
Uppailen tätä keskustelua, löytyykö lisää kokemuksia?
- Anonyymi
Voi olla että kokemukset ovat harvinaista herkkua. Meidän hyte alueella on jo puolenkymmentä vuotta sitten siirrytty käyttämään sähkön sijaan Magneettia, ja ihmisiä jotka sitä hoitoa saavat, lasketaan että enemmänkin kymmensissä kuin sadoissa.
Kaikki hoitoa saaneet jotka olen tuntenut niin ovat olleet tyytyväisiä hoitoonsa, mutta onhan sillä julma maine. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi olla että kokemukset ovat harvinaista herkkua. Meidän hyte alueella on jo puolenkymmentä vuotta sitten siirrytty käyttämään sähkön sijaan Magneettia, ja ihmisiä jotka sitä hoitoa saavat, lasketaan että enemmänkin kymmensissä kuin sadoissa.
Kaikki hoitoa saaneet jotka olen tuntenut niin ovat olleet tyytyväisiä hoitoonsa, mutta onhan sillä julma maine.Ihmiset luulottelevat kauhu kuvia aina jos on jotain sellaista mitä eivät pysty ymmärtämään
Se on nähty niin monissa asioissa . Eiköhän nekin hoidot ole nykyään hieman erilaisia kun 50 vuotta sitten kehitystä tapahtuu koko ajan .
Onhan sama luulottelu nähty vahvasti Koronan aikanakin mitä tulee rokotteisiin , sitä saa kuulla jos jonkinlaista selostusta rokotusten haitoista mutta hyödystä ei mitään . Joten aina on olemassa ennakkoluuloisia ihmisiä jotka jotenkin kuvittelevat istuvansa tiedon päällä.
Tiedän pari kollegaa jotka ovat saaneet sähköhoitoa, piristyivät kumpikin nopeassa tahdissa ja sanovat että se ei ollut pelkäämisen arvoista mitenkään - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihmiset luulottelevat kauhu kuvia aina jos on jotain sellaista mitä eivät pysty ymmärtämään
Se on nähty niin monissa asioissa . Eiköhän nekin hoidot ole nykyään hieman erilaisia kun 50 vuotta sitten kehitystä tapahtuu koko ajan .
Onhan sama luulottelu nähty vahvasti Koronan aikanakin mitä tulee rokotteisiin , sitä saa kuulla jos jonkinlaista selostusta rokotusten haitoista mutta hyödystä ei mitään . Joten aina on olemassa ennakkoluuloisia ihmisiä jotka jotenkin kuvittelevat istuvansa tiedon päällä.
Tiedän pari kollegaa jotka ovat saaneet sähköhoitoa, piristyivät kumpikin nopeassa tahdissa ja sanovat että se ei ollut pelkäämisen arvoista mitenkäänHämmentävintä on se että jotkut ihmiset menee kertomaan näitä luulojaan totena.
- Anonyymi
Sähköhoitoa saavat ne joille ei ole lääkehoito ole antanut riittävää hoitoa .
Eräs kollega sai sitä ja kertoi että eka päivänä oli muisti pätkinyt mutta pikkuhiljaa saanut sen takaisin .
Hän oli terveen kirjoissa aika kauan sen jälkeen , mutta sitten sairaus tuli takaisin. En tiedä saiko. uudestaan sähköä mutta jäi sairas eläkkeelle sairautensa kanssa .
Joten lehdistä lukenut jonkun julkkiksen saavan sitä hoitoa ja sanoi että se oli pelastus hänen elämäänsä. Kai se on niin että, tässäkin hoito muodossa on niin hyvät kun huonotkin puolensa . En tiedä mutta niinhän se on kaiken kanssa.- Anonyymi
Sähköhoidosta puhuttaessa täytyy ehdottomasti myös tuoda esille sen haittapuolet, joista kärsii suuri osa varsinkin heistä joille sitä annetaan pitkään tai ennalta ehkäisevästi. ns. ylläpitohoitona.
On totta että sähköhoidolla on sellainen ominaisuus että se virkistää ja selkiyttää olemusta. Sähköalalla työskentevät kertovat että tällainen eufoorinen olo tulee sähköiskun seurauksena, mutta se on vaarallinen paukku keholle. Tällä on oma nimikin jota en tässä muista.
Sähköhoidon tuottama eufoorinen olo tulkitaan parantumiseksi, mutta se ei koskaan kestä kauan.
On hyvä tietää että suurin syy sähköhoitoon on. keskushermostoon vaikuttavat psyykelääkkeet ja neuroleptit kun niitä syötetään suuria annoksia ja useita lääkkeitä saman aikaisesti. Lääkkeitä määrätään paljon myös terveille eli heillä ei ole mitään mieleen liittyvää sairautta jota täytyisi lääkitä tällaisilla lääkkeillä, eiväthän ne ketään paranna.
Lääkkeet turruttavat ja häiritsevät kehon fyysisiäkin toimintoja, tulee tokkuraisuutta, olemus muuttuu hitaaksi, horjuvaksi, asioiden hahmotuskyky heikkenee, väsyttää, ajatuksen juoksu muuttuu krapulaiseksi, tunne-elämä latistuu, seksuaalisuus häviää jne. näistä on yleensä selostusta lääkepakkauksen mukana tulleessa pakkausselosteessa.
Vakavampia seurauksia ovat lääkkeiden aiheuttamat psyykkiset oireet. Kun ihmisen keho muutetaan kemiallisesti psyyke muuttuu mukana. Silloin lääkkeet ovat ottaneet määräysvallan ihmisessä eikä hän enää ole kykenevä hallitsemaan olemustaan ja mieltään. Karmea mutta osuvana esimerkkinä voisi kuvata että lääkäri juottaa (syöttää) ihmisen humala/krapulatilaan ja väittää että hän on sairastunut psykoosiin.
Näihin lääkehaittoihin - joita lääkärit eivät yleensä ymmärrä koska niitä pidetään ihmisen omana sairautena - annetaan sitten sähköhoitoa juuri tuon eufoorisen olotilan takia.
Lääkkeitä jotka ovat aiheuttaneet sähköhoitoon joutumisen olotilan ei suinkaan lopeteta vaan ne samat lääkehaitat jatkavat turmiotaan kehossa edelleen kun eufoorinen tila häviää.
Olen seurannut kun läheinen ihminen laitettiin ylläpitohoitoon. Oli kauheaa seurata että monta kertaa sähkösarjoja saanut alkoi muuttumaan. Ympäristön hahmotuskyky väheni kuten dementoituneelta, menneisyysdessä olleet asiat ja tapahtumat alkoivat hävitä. Autolla ajo ja koneiden käyttö ei enää onnistunut. Laskujen maksamisen logiikka hävisi samaten tietokoneen toimintaa ei enää ymmärtänyt.
Mieleltään terve ihminen kyllä tajuaa tilansa mutta ei voi sille mitään. Lääkäreiden aiheuttama masennus ja avuttomuus kun ei voi enää hallita omaa elämäänsä on päivittäisenä seuralaisena.
Mitä tekivät lääkärit? Sairaalahoitoa, lisää lääkkeitä ja uudestaan sähköhoitoa. Hölmöläisen peiton korjaamista, toisesta päästä aiheutetaan sairautta ja toisesta päästä yritetään korjata sitä, eikä tilanne muutu millään tavalla
Sosiaalinen media on tuonut tämän ilmiön suuren yleisön tietoisuuteen. He jotka onnistuvat rimpuilemaan itsensä irti tästä psykiatrisen hoitojärjestelmän oravanpyörästä, lääkkeistä ja sähköstä, ovat päässeet taas normaaliin elämään kiinni, monet jollain tavoin vaurioituneena mutta luultavasti silti onnellisena. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähköhoidosta puhuttaessa täytyy ehdottomasti myös tuoda esille sen haittapuolet, joista kärsii suuri osa varsinkin heistä joille sitä annetaan pitkään tai ennalta ehkäisevästi. ns. ylläpitohoitona.
On totta että sähköhoidolla on sellainen ominaisuus että se virkistää ja selkiyttää olemusta. Sähköalalla työskentevät kertovat että tällainen eufoorinen olo tulee sähköiskun seurauksena, mutta se on vaarallinen paukku keholle. Tällä on oma nimikin jota en tässä muista.
Sähköhoidon tuottama eufoorinen olo tulkitaan parantumiseksi, mutta se ei koskaan kestä kauan.
On hyvä tietää että suurin syy sähköhoitoon on. keskushermostoon vaikuttavat psyykelääkkeet ja neuroleptit kun niitä syötetään suuria annoksia ja useita lääkkeitä saman aikaisesti. Lääkkeitä määrätään paljon myös terveille eli heillä ei ole mitään mieleen liittyvää sairautta jota täytyisi lääkitä tällaisilla lääkkeillä, eiväthän ne ketään paranna.
Lääkkeet turruttavat ja häiritsevät kehon fyysisiäkin toimintoja, tulee tokkuraisuutta, olemus muuttuu hitaaksi, horjuvaksi, asioiden hahmotuskyky heikkenee, väsyttää, ajatuksen juoksu muuttuu krapulaiseksi, tunne-elämä latistuu, seksuaalisuus häviää jne. näistä on yleensä selostusta lääkepakkauksen mukana tulleessa pakkausselosteessa.
Vakavampia seurauksia ovat lääkkeiden aiheuttamat psyykkiset oireet. Kun ihmisen keho muutetaan kemiallisesti psyyke muuttuu mukana. Silloin lääkkeet ovat ottaneet määräysvallan ihmisessä eikä hän enää ole kykenevä hallitsemaan olemustaan ja mieltään. Karmea mutta osuvana esimerkkinä voisi kuvata että lääkäri juottaa (syöttää) ihmisen humala/krapulatilaan ja väittää että hän on sairastunut psykoosiin.
Näihin lääkehaittoihin - joita lääkärit eivät yleensä ymmärrä koska niitä pidetään ihmisen omana sairautena - annetaan sitten sähköhoitoa juuri tuon eufoorisen olotilan takia.
Lääkkeitä jotka ovat aiheuttaneet sähköhoitoon joutumisen olotilan ei suinkaan lopeteta vaan ne samat lääkehaitat jatkavat turmiotaan kehossa edelleen kun eufoorinen tila häviää.
Olen seurannut kun läheinen ihminen laitettiin ylläpitohoitoon. Oli kauheaa seurata että monta kertaa sähkösarjoja saanut alkoi muuttumaan. Ympäristön hahmotuskyky väheni kuten dementoituneelta, menneisyysdessä olleet asiat ja tapahtumat alkoivat hävitä. Autolla ajo ja koneiden käyttö ei enää onnistunut. Laskujen maksamisen logiikka hävisi samaten tietokoneen toimintaa ei enää ymmärtänyt.
Mieleltään terve ihminen kyllä tajuaa tilansa mutta ei voi sille mitään. Lääkäreiden aiheuttama masennus ja avuttomuus kun ei voi enää hallita omaa elämäänsä on päivittäisenä seuralaisena.
Mitä tekivät lääkärit? Sairaalahoitoa, lisää lääkkeitä ja uudestaan sähköhoitoa. Hölmöläisen peiton korjaamista, toisesta päästä aiheutetaan sairautta ja toisesta päästä yritetään korjata sitä, eikä tilanne muutu millään tavalla
Sosiaalinen media on tuonut tämän ilmiön suuren yleisön tietoisuuteen. He jotka onnistuvat rimpuilemaan itsensä irti tästä psykiatrisen hoitojärjestelmän oravanpyörästä, lääkkeistä ja sähköstä, ovat päässeet taas normaaliin elämään kiinni, monet jollain tavoin vaurioituneena mutta luultavasti silti onnellisena.Mitä näistä haittavaikutuksista sinulle tuli?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sosiaalinen media on tuonut tämän ilmiön suuren yleisön tietoisuuteen. He jotka onnistuvat rimpuilemaan itsensä irti tästä psykiatrisen hoitojärjestelmän oravanpyörästä, lääkkeistä ja sähköstä, ovat päässeet taas normaaliin elämään kiinni, monet jollain tavoin vaurioituneena mutta luultavasti silti onnellisena.Nyt taitaa tulla sellasta elokuvista tuttua uhriutumisfantasiaa sähköhoidosta, että taitais olla ihan hyvä napata realismipilleri, ennen kun menee ihan höpöpuheiks.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä näistä haittavaikutuksista sinulle tuli?
Miksi et voi uskoa että jollekin tulee näinkin radikaalista hoidosta myös haittoja???
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi et voi uskoa että jollekin tulee näinkin radikaalista hoidosta myös haittoja???
Jos yksi ihminen kysyy kokemuksia, niin toinen ihminen kirjoittaa siihen kaikki listastaan löytämät pillereiden haitta-vaikutukset ja keskii jonkun epätodellisen tarinan jostain randomista läheisestä.
Hoidoilla voi hyvinkin olla haittavaikutuksia, mutta nyt ei ole kyse niistä, vaan medianlukutaidosta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sosiaalinen media on tuonut tämän ilmiön suuren yleisön tietoisuuteen. He jotka onnistuvat rimpuilemaan itsensä irti tästä psykiatrisen hoitojärjestelmän oravanpyörästä, lääkkeistä ja sähköstä, ovat päässeet taas normaaliin elämään kiinni, monet jollain tavoin vaurioituneena mutta luultavasti silti onnellisena.Siis se oli sinun kerrontaa minkä ikäinen oli ihminen hoitoa saadessaan ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos yksi ihminen kysyy kokemuksia, niin toinen ihminen kirjoittaa siihen kaikki listastaan löytämät pillereiden haitta-vaikutukset ja keskii jonkun epätodellisen tarinan jostain randomista läheisestä.
Hoidoilla voi hyvinkin olla haittavaikutuksia, mutta nyt ei ole kyse niistä, vaan medianlukutaidosta.Yllensä ihmiset lukevat liikaa niistä haittavaikutuksista ja sitten saavat ne kaikki. Enne vanhaan kun joku sai lääkkeitä niin ei ollut mahdollista edes lukea mitäön haittavaikutuksia ja silloin niitä ei myöskään ilmennyt koska ihminen oli mielessään jo sillä tasolla että luotti paranemiseensa .
Nyt jos lukee että saa pään särkyä jostain lääkkeestä niin on ihan varma että hän sen saa myöskin kun on jo asennoitunut että nyt kun otan tabletin nii; saan pään säryn .
Ihmisen aivot ovat ihmeellinen kapine kun ymmärtää miten paljon vaan ajatuskin saa aikaaan ihmisessä.
- Anonyymi
Sähköhoito auttaa vain pahoissa katatoniatiloissa ja mahdollisesti todella syvässä masennuksessa. Mutta kuitenkin se on aika brutaali hoitomuoto.
- Anonyymi
Miksi ihmeessä sitten sähkötetään muitakin kuin katatoniatiloissa. olevia?
Sairaaloihin on perustettu sähköosastoja joissa on henkilökunta ja lääkäri ja koneet. Sinne on saatava potilaita joka päivä . Ei pelkästään noita katatoniatiloissa tai syvässä masennuksessa olevia riitä toimintaa pitämään pystyssä.
Valitettavasti suurin osa sähköhoitoon passitetuista on lääkitty niin sairaaksi että lääkäreillä ei ole enää muita keinoja kun määrätä sähköön. Kun ihmiset laitetaan lääkekierteeseen ja he joutuvat toistuvasti osastolle kovien lääkehaittojen takia, eikä lääkärit suostu (osaa) lopettaa/vähentää niitä, sähkö on osaston normaali hoitotoimenpide jotta potilas edes hetkeksi piristyisi ja voidaan kotiuttaa.
Ainakin Pirkanmaalla on sairaaloissa hoitokäytäntönä että sairaaloista kiikutetaan potilaita sähköhoitoon usein pakolla ilman potilaan suostumusta. Omaisen hoitoa seuranneena ja osastolla pitkään ja useasti vierailleena heidän käytännöt tulivat tutuiksi. Huoneessa oli omaiseni lisäksi toinenkin henkilö joita päivittäin houkuteltiin sähköön niin kauan että oli pakko suostua. Ylläpitosähkössä kävi sitten kotoa käsin. Kun ei kokenut siitä olevan mitään hyötyä vaan haittaa, lopetti sen. Sittne alettiin soitella sairaalasta ja maanitella tulemaan. Kotiinkin tuli työntekijä kyselemään miksi lopetti. Tällaisessa touhussa ei ole kyllä mitään järkeä, byrokratiaa vain pyörittävät.
Tällä hetkellä tämä henkilö on lopettanut lääkkeet ja minkäänlaista kontaktia ei ole psykiatriaan. Olo on normalisoitunut, hoidon tuomat vauriot toki vaivaavat mutta ei kaipaa mitään psykiatrisen hoitojärjestelmän palveluja.
Tässä yksi elävästä elämästä oleva esimerkki mitä ECT-hoito voi olla käytännössä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sairaaloihin on perustettu sähköosastoja joissa on henkilökunta ja lääkäri ja koneet. Sinne on saatava potilaita joka päivä . Ei pelkästään noita katatoniatiloissa tai syvässä masennuksessa olevia riitä toimintaa pitämään pystyssä.
Valitettavasti suurin osa sähköhoitoon passitetuista on lääkitty niin sairaaksi että lääkäreillä ei ole enää muita keinoja kun määrätä sähköön. Kun ihmiset laitetaan lääkekierteeseen ja he joutuvat toistuvasti osastolle kovien lääkehaittojen takia, eikä lääkärit suostu (osaa) lopettaa/vähentää niitä, sähkö on osaston normaali hoitotoimenpide jotta potilas edes hetkeksi piristyisi ja voidaan kotiuttaa.
Ainakin Pirkanmaalla on sairaaloissa hoitokäytäntönä että sairaaloista kiikutetaan potilaita sähköhoitoon usein pakolla ilman potilaan suostumusta. Omaisen hoitoa seuranneena ja osastolla pitkään ja useasti vierailleena heidän käytännöt tulivat tutuiksi. Huoneessa oli omaiseni lisäksi toinenkin henkilö joita päivittäin houkuteltiin sähköön niin kauan että oli pakko suostua. Ylläpitosähkössä kävi sitten kotoa käsin. Kun ei kokenut siitä olevan mitään hyötyä vaan haittaa, lopetti sen. Sittne alettiin soitella sairaalasta ja maanitella tulemaan. Kotiinkin tuli työntekijä kyselemään miksi lopetti. Tällaisessa touhussa ei ole kyllä mitään järkeä, byrokratiaa vain pyörittävät.
Tällä hetkellä tämä henkilö on lopettanut lääkkeet ja minkäänlaista kontaktia ei ole psykiatriaan. Olo on normalisoitunut, hoidon tuomat vauriot toki vaivaavat mutta ei kaipaa mitään psykiatrisen hoitojärjestelmän palveluja.
Tässä yksi elävästä elämästä oleva esimerkki mitä ECT-hoito voi olla käytännössä.Uskon kanssa että psykiatriassa rutiininomaisesti hoidetaan hoidon haittoja. Kun ihmisen terveys on jo paskana ja hermostoa sotkettu vuosien pillerikuureilla ja reseptoreja on veivattu vuosia ties millä siihen asti että iskee toleranssi ongelmia, vieroitusoireita ja pahenevia haittoja, seuraavana on sitten sähköhoitoa luvassa "hoitoresistenttikn masennukseen". Itselleni ehdotettiin sähköhoitoa, kun olin jo kärsinyt huomattavaa haittaa lääkkeistä ja niiden vieroitusoireista ja tuntui että vointi ei kohentunut sitten millään lääkkeillä. Sedatiiviset lääkkeet myös lisäsi turtunutta oloa mitä minulla oli päällä. Kieltäydyin sähkö hoidosta, koska minulla oli jo ollut huonoja kokemuksia lääkkeistä ja uskoni psykiatriaan oli kokenut kolauksen. Mikään ei olisi niin kamalaa kuin taas käydä jotain psykiatrian hoitoja läpi ja havaita vielä että muistikin olisi paskana. Liian triggeröivä ajatuskin. Muisti on minulle tärkeä asia vaikka muistissa olisi tuskaakin. Voi sitä itsesyyllisyyttä mitä kokisinkaan jos enää laittaisin itseni siihen tilaan että saisi miettiä että mitäs tuli tehtyä kun hoitoon suostuin ja nyt olo on moninkertaisesti kauheampi. Houkuttelu hoitoon oli suurta, näytettiin videoita sun muuta. Pakotettu ei mutta houkuteltiin että tässä on se juttu.
En usko että sähköhoito tuottaa kovin pitkään pysyviä tuloksia. Teho siitä voi olla pitkälti plaseboa tai keinotekoisesti tuotettu rajoitetun ajan kestävä "High". Mitä pitempään ottaa sarjoja sähkö"hoitoa" sitä todennäköisemmin iskee ongelmia siitä.
Olen nähnyt sähköhoidossa käyneitä hämmentyneessä tilassa olevia ihmisiä kellä on näitä tilapäisiä muistikatkoksia. Esim. Hyvä tuttu ei muista tärkeitä tapahtumia, potilas jonka olen tavannut näyttää olevan kuutamolla ja ei muista että olemme edes tavanneet vaikka olemme jutelleet ennen hänen sähköhoitoa tms. Ei tunnu houkuttelevalta.
Jo koko hoito tuntuu keskiaikaisella puoskaroinnilta. Sähköä lyödä nyt aivojen läpi ja nukuttaa oikein sitä varten. Just. Psykiatria ja neurotiede on lapsenkengissä aivotutkimuksessa. Toki kannattaa lyödä sähkövirtaa päähän. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Uskon kanssa että psykiatriassa rutiininomaisesti hoidetaan hoidon haittoja. Kun ihmisen terveys on jo paskana ja hermostoa sotkettu vuosien pillerikuureilla ja reseptoreja on veivattu vuosia ties millä siihen asti että iskee toleranssi ongelmia, vieroitusoireita ja pahenevia haittoja, seuraavana on sitten sähköhoitoa luvassa "hoitoresistenttikn masennukseen". Itselleni ehdotettiin sähköhoitoa, kun olin jo kärsinyt huomattavaa haittaa lääkkeistä ja niiden vieroitusoireista ja tuntui että vointi ei kohentunut sitten millään lääkkeillä. Sedatiiviset lääkkeet myös lisäsi turtunutta oloa mitä minulla oli päällä. Kieltäydyin sähkö hoidosta, koska minulla oli jo ollut huonoja kokemuksia lääkkeistä ja uskoni psykiatriaan oli kokenut kolauksen. Mikään ei olisi niin kamalaa kuin taas käydä jotain psykiatrian hoitoja läpi ja havaita vielä että muistikin olisi paskana. Liian triggeröivä ajatuskin. Muisti on minulle tärkeä asia vaikka muistissa olisi tuskaakin. Voi sitä itsesyyllisyyttä mitä kokisinkaan jos enää laittaisin itseni siihen tilaan että saisi miettiä että mitäs tuli tehtyä kun hoitoon suostuin ja nyt olo on moninkertaisesti kauheampi. Houkuttelu hoitoon oli suurta, näytettiin videoita sun muuta. Pakotettu ei mutta houkuteltiin että tässä on se juttu.
En usko että sähköhoito tuottaa kovin pitkään pysyviä tuloksia. Teho siitä voi olla pitkälti plaseboa tai keinotekoisesti tuotettu rajoitetun ajan kestävä "High". Mitä pitempään ottaa sarjoja sähkö"hoitoa" sitä todennäköisemmin iskee ongelmia siitä.
Olen nähnyt sähköhoidossa käyneitä hämmentyneessä tilassa olevia ihmisiä kellä on näitä tilapäisiä muistikatkoksia. Esim. Hyvä tuttu ei muista tärkeitä tapahtumia, potilas jonka olen tavannut näyttää olevan kuutamolla ja ei muista että olemme edes tavanneet vaikka olemme jutelleet ennen hänen sähköhoitoa tms. Ei tunnu houkuttelevalta.
Jo koko hoito tuntuu keskiaikaisella puoskaroinnilta. Sähköä lyödä nyt aivojen läpi ja nukuttaa oikein sitä varten. Just. Psykiatria ja neurotiede on lapsenkengissä aivotutkimuksessa. Toki kannattaa lyödä sähkövirtaa päähän."eikä lääkärit suostu (osaa) lopettaa/vähentää niitä(lääkkeitä) , sähkö on osaston normaali hoitotoimenpide jotta potilas edes hetkeksi piristyisi ja voidaan kotiuttaa."
Osuit naulan kantaan.
Ironista on että osalla potilaista alas ajetaan lääkkeet tai vähennetään niitä kun on sähköhoitoa. Muuten sitä ei kokeiltaisikaan. Mistäköhän syystä se olo koheneekaan :D
Sähköhoito on osa niitä psykiatrian hoitotapoja joilla todennäköisesti saa ennemmin olonsa heittelemään kuin pysyvämmän seesteisen tilan. Lääkkeet on samaa kategoriaa. Osa vetää vuoristorataa elämänsä kanssa lääke kokeiluissa ja kun ei lääkkeet enää toimikaan ja vieroituskin lisää heittelyä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tässä yksi elävästä elämästä oleva esimerkki mitä ECT-hoito voi olla käytännössä.Maailmalla on jo pitkään ollut niitä kursseja lentopelkoisille ihmisille, missä siis lähinä käydään läpi sitä tiedettä ja tekniikkaa miten se kone toimii ja lentää. Kurssilla on hieman korkea hinta, koska ohjelmaanhan kuuluu myös se että käydään sitten oikeasti lentämässä.
Sen pitäisi auttaa lentopelkoon, ja jos ei auta, niin se ainakin lisää tietoa luulojen sijaan lentämisestä.
Pitäsiköhän meillä olla samanlaisia kursseja psykiatria pelkoisille ihmisille. Eihän se välttämättä sitä pelkoa poista, tai ylipäätään asennetta hoitoa kohtaan, mutta silloin ainakin täysipäinen ihminen tietäisi, että milloin puhuu sähköhoidosta potaskaa ja milloin totta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Maailmalla on jo pitkään ollut niitä kursseja lentopelkoisille ihmisille, missä siis lähinä käydään läpi sitä tiedettä ja tekniikkaa miten se kone toimii ja lentää. Kurssilla on hieman korkea hinta, koska ohjelmaanhan kuuluu myös se että käydään sitten oikeasti lentämässä.
Sen pitäisi auttaa lentopelkoon, ja jos ei auta, niin se ainakin lisää tietoa luulojen sijaan lentämisestä.
Pitäsiköhän meillä olla samanlaisia kursseja psykiatria pelkoisille ihmisille. Eihän se välttämättä sitä pelkoa poista, tai ylipäätään asennetta hoitoa kohtaan, mutta silloin ainakin täysipäinen ihminen tietäisi, että milloin puhuu sähköhoidosta potaskaa ja milloin totta.Tässä puhuu luultavasti hoidon ammattilainen, niin voimakas asenne huokuu potilaita kohtaan.
Kun ihminen lähtee hakemaan apua lääkäriltä pelkoa hoitoa kohtaan EI OLE silloin mukana. Motiivina on luottamus että minä tarvitsen apua ja menen sitä pyytämään ja toivon saavani.
Kun sitten hoidossa huomaakin että tässä touhussa on jotain outoa kun olo vain pahenee eikä mitään apua ole näköpiirissä, silloin syntyy enemmän kysymyksiä ja hämmennystä mutta ei pelkoa.
Kun ihminen heitetään psykiatriseen hoitojärjestelmään pyörimään ja hän normaalina tervejärkisenä alkaa kyseenalaistamaan sitä ja herää vastustus, eipä hoitavalla taholla taida olla muuta keinoa kuin ajatella että potilas pelkää. Näin heitä on koulutettu ajattelemaan.
Kun potilas haluaa irtaantua tällaisesta hoidosta, järjestelmässä tätä ei sallita. Yksi kiinni pitävä hoitotapa on estää luopumasta lääkkeiden käytöstä. Lääkkeet synnyttävät riippuvuutta ja vieroitusoireet tarvitsevat ulkopuolista apua. Tavallinen potilas on vieroitusoireiden tuomien uusien oireiden kanssa ymmärtämätön varsinkin silloin kun lääkäri sanoo hänelle että sairautesi on palannut takaisin kun lopetit lääkkeet ja määrää uudet lääkkeet. Näin kierre jatkuu.
Tuskin kukaan tuntee pelkoa sähköhoitoakaan kohtaan, hämmennystä tietämättömänä kylläkin, toivoo että jospa se sittenkin auttaisi.
Sähköhoidon tuomat konkreettiset oireet ovat todellisia olemassa olevia haittoja eivät pelkojen luomia luuloja. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Maailmalla on jo pitkään ollut niitä kursseja lentopelkoisille ihmisille, missä siis lähinä käydään läpi sitä tiedettä ja tekniikkaa miten se kone toimii ja lentää. Kurssilla on hieman korkea hinta, koska ohjelmaanhan kuuluu myös se että käydään sitten oikeasti lentämässä.
Pitäsiköhän meillä olla samanlaisia kursseja psykiatria pelkoisille ihmisille. Eihän se välttämättä sitä pelkoa poista, tai ylipäätään asennetta hoitoa kohtaan, mutta silloin ainakin täysipäinen ihminen tietäisi, että milloin puhuu sähköhoidosta potaskaa ja milloin totta.Ei tuo ole pelkoa tuo on realismia. Sinunko mielestäsi sähkön lyöminen aivoihin kuulostaa hyvältä keinolta ratkaista elämän ongelmat? Minusta se kuulostaa hölmöläisten keksinnöllä. En todellakaan anna aivoihini lyödä sähkövirtaa.:D Ymmärtääkö psykiatria sillä tasolla aivojen toimintaa että tällaisia toimenpiteitä kannattaa tehdä?
Kun olet kerran extrapyramidaalioireet ja vuosien käytön vieroituksen oireet käynyt läpi olen tajunnut yhden asian. Evoluutio on rakentanut ihmiskehon hienoksi. Kaikenkin psykiatria paskan jälkeen keho pyrkii löytämään homeostaasia vaikka toki uskon että kehollakin ja neuroplastisuudella on rajansa korjata kaikkea. Psykiatria kehittää kehon säätely järjestelmät ohittavaa aggressiivista hoitoa missä se pyrkii rankoilla keinoilla ja pakolla muuttamaan kehon toimintaa itsevarmuudella mikä on hämmentävää tiedon valossa missä se operoi. Psykiatria sotkee ihmisten kehoja, roiskui menemään ja etenkin pitkällä tähtäimellä tästä on hinta maksettavana.
Hoitokeinojen historiakin on kyseenalainen. Esim sähköhoidon. Lukekaa vaikka teoriapohjaa.
Saatika millainen aasi kehitti neuroleptit tai SSRIlääkkeet. Ei ainakaan tukemaan luontaisesti kehon terveyttä vaan juuri summamutikassa veivaamaan välittäjäaineita.
Oikea ratkaisu toipumiseen on mielestäni tukea evoluution aikana kehittyneitä systeemeitä terveellisesti ja kantavasti, ei näin roskia menemään.
Jos ei ole mitään menetettävää toki psykiatria voi olla ratkaisu, etenkin tilapäisesti mutta pitää muistaa että osan potilaista psykiatria saa varmaan itsemurhan partaalle sotkiessan heidän kehonsa ja aiheuttaen harmia summittaisella muka tieteellisellä "räiskinnällä" mitä heidän hoitonsa on. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tuo ole pelkoa tuo on realismia. Sinunko mielestäsi sähkön lyöminen aivoihin kuulostaa hyvältä keinolta ratkaista elämän ongelmat? Minusta se kuulostaa hölmöläisten keksinnöllä. En todellakaan anna aivoihini lyödä sähkövirtaa.:D Ymmärtääkö psykiatria sillä tasolla aivojen toimintaa että tällaisia toimenpiteitä kannattaa tehdä?
Kun olet kerran extrapyramidaalioireet ja vuosien käytön vieroituksen oireet käynyt läpi olen tajunnut yhden asian. Evoluutio on rakentanut ihmiskehon hienoksi. Kaikenkin psykiatria paskan jälkeen keho pyrkii löytämään homeostaasia vaikka toki uskon että kehollakin ja neuroplastisuudella on rajansa korjata kaikkea. Psykiatria kehittää kehon säätely järjestelmät ohittavaa aggressiivista hoitoa missä se pyrkii rankoilla keinoilla ja pakolla muuttamaan kehon toimintaa itsevarmuudella mikä on hämmentävää tiedon valossa missä se operoi. Psykiatria sotkee ihmisten kehoja, roiskui menemään ja etenkin pitkällä tähtäimellä tästä on hinta maksettavana.
Hoitokeinojen historiakin on kyseenalainen. Esim sähköhoidon. Lukekaa vaikka teoriapohjaa.
Saatika millainen aasi kehitti neuroleptit tai SSRIlääkkeet. Ei ainakaan tukemaan luontaisesti kehon terveyttä vaan juuri summamutikassa veivaamaan välittäjäaineita.
Oikea ratkaisu toipumiseen on mielestäni tukea evoluution aikana kehittyneitä systeemeitä terveellisesti ja kantavasti, ei näin roskia menemään.
Jos ei ole mitään menetettävää toki psykiatria voi olla ratkaisu, etenkin tilapäisesti mutta pitää muistaa että osan potilaista psykiatria saa varmaan itsemurhan partaalle sotkiessan heidän kehonsa ja aiheuttaen harmia summittaisella muka tieteellisellä "räiskinnällä" mitä heidän hoitonsa on.Seurauksena psykiatriasta voi olla luonnottomia seurauksia sekä terveyden menettäminen. Esim. muistimenetystä, nykivä pakko liikkuva keho, hermosto-ongelmia, entisestään sekoittunut tunne-elämä ja hämillään olo mitä itselle tapahtui, menetyksen tuska siitä mitä oli, sekoittunut uni, kognitiivisia ongelmia ja rapautettu aivotoiminta sekä pahaa oloa tuottavia terveysongelmia.
Saa sitä siinä miettiä että hitto kun en olisi koskaan mennytkään hakemaan apua paljon helpompiin ongelmiin mitkä oli enemmän tunne-elämä ongelmia mutta psykiatria teki ohjelmistoviasta kovalevyn ongelmia.
Mitä enemmän harmia psykiatrian myrkyistä on sitä aggressiivisemmaksi hoitotavat voi edetä. Sitten sähkötetään.
Seurauksena voi olla synkin paska mitä ihminen voi eläessään kokea ja tämä on varoitus. Varokaa joutumasta psykiatrian pahenevaan lääke kierteeseen.
No, jokainen tekee omat ratkaisunsa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Seurauksena psykiatriasta voi olla luonnottomia seurauksia sekä terveyden menettäminen. Esim. muistimenetystä, nykivä pakko liikkuva keho, hermosto-ongelmia, entisestään sekoittunut tunne-elämä ja hämillään olo mitä itselle tapahtui, menetyksen tuska siitä mitä oli, sekoittunut uni, kognitiivisia ongelmia ja rapautettu aivotoiminta sekä pahaa oloa tuottavia terveysongelmia.
Saa sitä siinä miettiä että hitto kun en olisi koskaan mennytkään hakemaan apua paljon helpompiin ongelmiin mitkä oli enemmän tunne-elämä ongelmia mutta psykiatria teki ohjelmistoviasta kovalevyn ongelmia.
Mitä enemmän harmia psykiatrian myrkyistä on sitä aggressiivisemmaksi hoitotavat voi edetä. Sitten sähkötetään.
Seurauksena voi olla synkin paska mitä ihminen voi eläessään kokea ja tämä on varoitus. Varokaa joutumasta psykiatrian pahenevaan lääke kierteeseen.
No, jokainen tekee omat ratkaisunsa.Tuo koko systeemi on sellaista mind fuckia että oksat pois. Ensin sanotaan että tämä lääke ei aiheuta riippuvuutta, sitten se voikin olla hankala ajaa alas kun tulee vieroitusoireita ja hermosto joutuu hakemaan uutta homeostaasia lääkkeen alasajon jälkeen mihin keho adaptoitunut mikä voi olla ongelmallista. Jonain päivänä mietit että mitä ihmettä mulle tapahtui kun käyt vielä sähkö hoidot ja mitkä lie päälle ja tiedät että joku on pahasti vialla. Saat gaslightaukset harmin päälle "ei näistä hoidoista mitään harmia tule, se on vain pääsi sisällä vaikka kuinka vähän me ois näitä tutkittu. Me tehdään hienoa lääketiedettä nii se on vain sun sairaus".
Varokaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tässä puhuu luultavasti hoidon ammattilainen, niin voimakas asenne huokuu potilaita kohtaan.
Kun ihminen lähtee hakemaan apua lääkäriltä pelkoa hoitoa kohtaan EI OLE silloin mukana. Motiivina on luottamus että minä tarvitsen apua ja menen sitä pyytämään ja toivon saavani.
Kun sitten hoidossa huomaakin että tässä touhussa on jotain outoa kun olo vain pahenee eikä mitään apua ole näköpiirissä, silloin syntyy enemmän kysymyksiä ja hämmennystä mutta ei pelkoa.
Kun ihminen heitetään psykiatriseen hoitojärjestelmään pyörimään ja hän normaalina tervejärkisenä alkaa kyseenalaistamaan sitä ja herää vastustus, eipä hoitavalla taholla taida olla muuta keinoa kuin ajatella että potilas pelkää. Näin heitä on koulutettu ajattelemaan.
Kun potilas haluaa irtaantua tällaisesta hoidosta, järjestelmässä tätä ei sallita. Yksi kiinni pitävä hoitotapa on estää luopumasta lääkkeiden käytöstä. Lääkkeet synnyttävät riippuvuutta ja vieroitusoireet tarvitsevat ulkopuolista apua. Tavallinen potilas on vieroitusoireiden tuomien uusien oireiden kanssa ymmärtämätön varsinkin silloin kun lääkäri sanoo hänelle että sairautesi on palannut takaisin kun lopetit lääkkeet ja määrää uudet lääkkeet. Näin kierre jatkuu.
Tuskin kukaan tuntee pelkoa sähköhoitoakaan kohtaan, hämmennystä tietämättömänä kylläkin, toivoo että jospa se sittenkin auttaisi.
Sähköhoidon tuomat konkreettiset oireet ovat todellisia olemassa olevia haittoja eivät pelkojen luomia luuloja.Onko koskaan käynyt mielessä, että tällä foorumilla voi olla myös sellaisia ihmisiä jotka ovat olleet siinä tilanteessa että ovat saaneet ihan tise valita että ottaavatko sitä sähköhoitoa vai ei?
Sellainen ihminenhän saattaisi helposti tietää, että mikä on totuus siitä hoidosta, ja mitkä silkkaa sairasta fantasiaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Onko koskaan käynyt mielessä, että tällä foorumilla voi olla myös sellaisia ihmisiä jotka ovat olleet siinä tilanteessa että ovat saaneet ihan tise valita että ottaavatko sitä sähköhoitoa vai ei?
Sellainen ihminenhän saattaisi helposti tietää, että mikä on totuus siitä hoidosta, ja mitkä silkkaa sairasta fantasiaa.On hyvä että ihmisille annetaan mahdollisuus itse päättää ottavatko sähköhoitoa vai ei. Tämä ryhmä taitaa olla kuitenkin vähemmistö. Luulen että he ovat avohoidon piirissä olevia.
Suurin osa sähköä saavista taitaa olla sellaisia joita on pyöritetty pitkään lääkepökkyrässä psykiatrisessa hoitojärjestelmässä osastohoidoissa jossa on valmis hoitokaava ja hoitohenkilöstö joka on koulutettu potilaiden tahdon ohjaamiseen ja painostamiseen siten että potilas itse omasta vapaasta tahdostaan päättää mennä sähköön. Näinhän potilaskertomuksiin ja Kantaan lääkärit kirjoittavat että potilas oli halukas sähköhoitoon, mutta jätetään sanomatta että suostui hoitoon pitkäaikaisen suostuttelun ja hänelle annettavan informaation jälkeen.
Joskus ennen sähköhoitoon kirjoitettiin pakkohoitolähetteitä kunnes ylemmältä taholta kiinnitettiin huomiota tähän. Joissain päin ilmestyi sairaaloita, joissa oli tavallista enemmän pakkohoitopäätöksiä.
Kun sähköhoitoa itse saaneet tai omaisensa rinnalla kulkeneet kirjoittavat keskustelufoorumeille omakohtaisesti koetusta hoidoista se on aina totta, onpa se myönteistä tai kielteistä kokemusta.
En ymmärrä miksi on ihmisiä jotka ajattelevat että sähköhoidosta täytyy pimittää joitain itse koettua. Tuskin tännekään tulee ketään kirjoittamaan jotain sairasta fantasiaa, jotain kuviteltua mitä ei ole olemassa oikeasti.
Ehkä hoitohenkilöstön taholta tulkitaan joskus näin, mutta hehän harvoin pystyvät seuraamaan mitä potilaalle tapahtuu sen jälkeen kun hän lähtee heidän hoidostaan pois jolloin sähköhoidonkin haitat alkavat näkyä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On hyvä että ihmisille annetaan mahdollisuus itse päättää ottavatko sähköhoitoa vai ei. Tämä ryhmä taitaa olla kuitenkin vähemmistö. Luulen että he ovat avohoidon piirissä olevia.
Suurin osa sähköä saavista taitaa olla sellaisia joita on pyöritetty pitkään lääkepökkyrässä psykiatrisessa hoitojärjestelmässä osastohoidoissa jossa on valmis hoitokaava ja hoitohenkilöstö joka on koulutettu potilaiden tahdon ohjaamiseen ja painostamiseen siten että potilas itse omasta vapaasta tahdostaan päättää mennä sähköön. Näinhän potilaskertomuksiin ja Kantaan lääkärit kirjoittavat että potilas oli halukas sähköhoitoon, mutta jätetään sanomatta että suostui hoitoon pitkäaikaisen suostuttelun ja hänelle annettavan informaation jälkeen.
Joskus ennen sähköhoitoon kirjoitettiin pakkohoitolähetteitä kunnes ylemmältä taholta kiinnitettiin huomiota tähän. Joissain päin ilmestyi sairaaloita, joissa oli tavallista enemmän pakkohoitopäätöksiä.
Kun sähköhoitoa itse saaneet tai omaisensa rinnalla kulkeneet kirjoittavat keskustelufoorumeille omakohtaisesti koetusta hoidoista se on aina totta, onpa se myönteistä tai kielteistä kokemusta.
En ymmärrä miksi on ihmisiä jotka ajattelevat että sähköhoidosta täytyy pimittää joitain itse koettua. Tuskin tännekään tulee ketään kirjoittamaan jotain sairasta fantasiaa, jotain kuviteltua mitä ei ole olemassa oikeasti.
Ehkä hoitohenkilöstön taholta tulkitaan joskus näin, mutta hehän harvoin pystyvät seuraamaan mitä potilaalle tapahtuu sen jälkeen kun hän lähtee heidän hoidostaan pois jolloin sähköhoidonkin haitat alkavat näkyä.Et taida tuntea edes sitä pientä osaa sähköä saavista?
Minua enemmän kiinnostaa se että puhuuko ihmiset tahllaan potaskaa, vai onko ne vaan niin sekaisin että ne uskoo itse suoltamaansa puppuun? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Uskon kanssa että psykiatriassa rutiininomaisesti hoidetaan hoidon haittoja. Kun ihmisen terveys on jo paskana ja hermostoa sotkettu vuosien pillerikuureilla ja reseptoreja on veivattu vuosia ties millä siihen asti että iskee toleranssi ongelmia, vieroitusoireita ja pahenevia haittoja, seuraavana on sitten sähköhoitoa luvassa "hoitoresistenttikn masennukseen". Itselleni ehdotettiin sähköhoitoa, kun olin jo kärsinyt huomattavaa haittaa lääkkeistä ja niiden vieroitusoireista ja tuntui että vointi ei kohentunut sitten millään lääkkeillä. Sedatiiviset lääkkeet myös lisäsi turtunutta oloa mitä minulla oli päällä. Kieltäydyin sähkö hoidosta, koska minulla oli jo ollut huonoja kokemuksia lääkkeistä ja uskoni psykiatriaan oli kokenut kolauksen. Mikään ei olisi niin kamalaa kuin taas käydä jotain psykiatrian hoitoja läpi ja havaita vielä että muistikin olisi paskana. Liian triggeröivä ajatuskin. Muisti on minulle tärkeä asia vaikka muistissa olisi tuskaakin. Voi sitä itsesyyllisyyttä mitä kokisinkaan jos enää laittaisin itseni siihen tilaan että saisi miettiä että mitäs tuli tehtyä kun hoitoon suostuin ja nyt olo on moninkertaisesti kauheampi. Houkuttelu hoitoon oli suurta, näytettiin videoita sun muuta. Pakotettu ei mutta houkuteltiin että tässä on se juttu.
Jo koko hoito tuntuu keskiaikaisella puoskaroinnilta. Sähköä lyödä nyt aivojen läpi ja nukuttaa oikein sitä varten. Just. Psykiatria ja neurotiede on lapsenkengissä aivotutkimuksessa. Toki kannattaa lyödä sähkövirtaa päähän.Luulen että sähköhoito mahdollisuuksista on tehty hyvin paljon testejä vuosikymmeniä, ei siis ole niin että sitä vaan tuosta lonkalta vähän annetaan ihmisille.. siinäkin on omat rajansa varmaan kenelle voi antaa ja kenelle ei. Kuten muissakin asioissa on .
Se mitä joku osaamaton luulee ei tarkoita sitä että tietää - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tässä puhuu luultavasti hoidon ammattilainen, niin voimakas asenne huokuu potilaita kohtaan.
Sähköhoidon tuomat konkreettiset oireet ovat todellisia olemassa olevia haittoja eivät pelkojen luomia luuloja.Nyt ei kaikki edes saa mitään vieroitusoireita vaan , lopettaminen tapahtuu kuten se suunnitellaan lääkärin kanssa.
Joten tätäkään ei voi mitenkään yleistää. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei tuo ole pelkoa tuo on realismia. Sinunko mielestäsi sähkön lyöminen aivoihin kuulostaa hyvältä keinolta ratkaista elämän ongelmat? Minusta se kuulostaa hölmöläisten keksinnöllä. En todellakaan anna aivoihini lyödä sähkövirtaa.:D Ymmärtääkö psykiatria sillä tasolla aivojen toimintaa että tällaisia toimenpiteitä kannattaa tehdä?
Jos ei ole mitään menetettävää toki psykiatria voi olla ratkaisu, etenkin tilapäisesti mutta pitää muistaa että osan potilaista psykiatria saa varmaan itsemurhan partaalle sotkiessan heidän kehonsa ja aiheuttaen harmia summittaisella muka tieteellisellä "räiskinnällä" mitä heidän hoitonsa on.Moni on saanut avun sähköhoidosta. Ja jos haukut niin kovasti lääkäreitä niin on paras kun et ensinnäkään mene lääkäriin , silloin eivät ” sotke” sinun elämääsi, sellainen ihminen varmaan parantelee ihan itse sairautensa.
Kun olen elämäni aikana nähnyt niin monia mt potilaita ja miten he ovat päässeet vaivastaan psykiatrin hoidolla joko sähkö tai lääkitys, niin se mitä sinä puhut koskee vaan sinua , ei ketään muuta . - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Moni on saanut avun sähköhoidosta. Ja jos haukut niin kovasti lääkäreitä niin on paras kun et ensinnäkään mene lääkäriin , silloin eivät ” sotke” sinun elämääsi, sellainen ihminen varmaan parantelee ihan itse sairautensa.
Kun olen elämäni aikana nähnyt niin monia mt potilaita ja miten he ovat päässeet vaivastaan psykiatrin hoidolla joko sähkö tai lääkitys, niin se mitä sinä puhut koskee vaan sinua , ei ketään muuta .No mitä olen seurannut tuttavaa niin aika lyhytkestoinen apu oli sähkö hoidosta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No mitä olen seurannut tuttavaa niin aika lyhytkestoinen apu oli sähkö hoidosta.
Sähkön tuottama eufoorinen olotila on tosiaan lyhytaikainen. Pidän tätä vaarallisena ilmiönä koska lääkärit aina luulevat että hoito auttoi. Hehän eivät kovin usein tiedä mitä potilaalle tapahtuu sen jälkeen.
Ihmiset jotka päätyvät sähköhoitoon syövät yleensä keskushermostoon vaikuttavia lääkkeitä joiden haittavaikuksien takia laitetaan sähköön. Lääkkeitä ei suinkaan lopeteta vaikka tuo väliaikainen eufoorinen piristyminen todetaankin vaan lääkitys jätetään päälle. Pian lääkkeet laittavat elimistön taas entistä huonompaan kuntoon ja näin kierre jatkuu ylläpitosähkönä, näin lääkärit koettavat estää tuon lääkkeiden tuoman voinnin uudelleen romahtamisen.
Olen syvästi pahoillani niiden puolesta jotka heitetään tällaiseen hoitoputkeen, kaikki eivät suinkaan ole mieleltään sairaita jotka tarvitsisivat tällaista rääkkäämistä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähkön tuottama eufoorinen olotila on tosiaan lyhytaikainen. Pidän tätä vaarallisena ilmiönä koska lääkärit aina luulevat että hoito auttoi. Hehän eivät kovin usein tiedä mitä potilaalle tapahtuu sen jälkeen.
Ihmiset jotka päätyvät sähköhoitoon syövät yleensä keskushermostoon vaikuttavia lääkkeitä joiden haittavaikuksien takia laitetaan sähköön. Lääkkeitä ei suinkaan lopeteta vaikka tuo väliaikainen eufoorinen piristyminen todetaankin vaan lääkitys jätetään päälle. Pian lääkkeet laittavat elimistön taas entistä huonompaan kuntoon ja näin kierre jatkuu ylläpitosähkönä, näin lääkärit koettavat estää tuon lääkkeiden tuoman voinnin uudelleen romahtamisen.
Olen syvästi pahoillani niiden puolesta jotka heitetään tällaiseen hoitoputkeen, kaikki eivät suinkaan ole mieleltään sairaita jotka tarvitsisivat tällaista rääkkäämistä.Montakos sähkön aiheuttamaa eufoorista oloa se sinäkin taas olit kokenut? Tai miksi jätit ne lääkkeet päälle vaikka et niitä tarvinnut?
Siihen on ihan syynsä miksi Masennus ja ECT tai siis nykyisin TMS hoito ovat ihan eri asia kuin psykoosisairaus ja niiden luomat mielikuvat insuliinihoidoista ja kylmistä kyvlyistä. Miksi et väitä että nekin jäävät päälle?
- Anonyymi
Onko kellään omakohtaista kokemusta?
- Anonyymi
Ei, mutta näin sen kaikissa elokuvissa.
- Anonyymi
Netissä on Marjatta Mäkelän blogi jossa kuvataan monen vuoden ajalta Paavo nimisen henkilön psykiatrista hoitoa. On yllättävää kuinka suuri osuus on sähköhoidolla osastojen hoitokäytännöissä, blogissa kuvataan kahdessa eri sairaalassa tapahtuvaa hoitoa. Varsinkin blogi nro 5 kertoo järkyttävällä tavalla kuinka potilasta suorastaan työnnetään vastoin tahtoa sähköön.
marjattamakela.blogspot.com. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Netissä on Marjatta Mäkelän blogi jossa kuvataan monen vuoden ajalta Paavo nimisen henkilön psykiatrista hoitoa. On yllättävää kuinka suuri osuus on sähköhoidolla osastojen hoitokäytännöissä, blogissa kuvataan kahdessa eri sairaalassa tapahtuvaa hoitoa. Varsinkin blogi nro 5 kertoo järkyttävällä tavalla kuinka potilasta suorastaan työnnetään vastoin tahtoa sähköön.
marjattamakela.blogspot.com.Tiedätkö mitä omakohtainen kokemus tarkoitta?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
marjattamakela.blogspot.com.Tällainen näkökulma sähkökeskusteluun.
Koska on hankkittu kalliit laitteet, osastot, ennenkaikkea lääkärit ja henkilökunta, täytyy hoidossa olla jatkuva potilasvirta jotka maksavat toiminnan ylläpidosta.
Se taitaa olla yksi syy miksi sairaalat maanittelevat potilaita sähköhoitoon jopa pakolla, eivätkä välitä ihmisten itsemääräämisoikeudesta mitään. Lain rikkomistahan tällainen ylhäältä päin komentelu ja taivuttelu on.
Kun "hoitavat" ensin elimistön lääkekrapulaisiksi kuuluu hoitopolkuun lähettää heidät sitten sähköön piristymään.
Tällainen taitaa olla aika yleistä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tällainen näkökulma sähkökeskusteluun.
Koska on hankkittu kalliit laitteet, osastot, ennenkaikkea lääkärit ja henkilökunta, täytyy hoidossa olla jatkuva potilasvirta jotka maksavat toiminnan ylläpidosta.
Se taitaa olla yksi syy miksi sairaalat maanittelevat potilaita sähköhoitoon jopa pakolla, eivätkä välitä ihmisten itsemääräämisoikeudesta mitään. Lain rikkomistahan tällainen ylhäältä päin komentelu ja taivuttelu on.
Kun "hoitavat" ensin elimistön lääkekrapulaisiksi kuuluu hoitopolkuun lähettää heidät sitten sähköön piristymään.
Tällainen taitaa olla aika yleistä.Ei se ole kallista kuin köyhälle.
https://www.dotmed.com/browse/equipment/neurology/neurology/electroconvulsive-therapy-unit-ect/all/
Ihan hyvin voi laitteet olla siivouskomerossa odottelemassa sitä hetkeä kun tarvitaan.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .794468Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503105Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631353091Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4002179Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2191296Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito111203- 761197
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde301064- 631056
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että111983