LAIHDUTUSPILLERIT

isotyttö*

Hei!
Onko kellään kokemusta kyseisistä pillereistä?
Itse olen miettinyt niitä?
Olen 20 vuotias nuori nainen, pituutta huikeat 159 ja painoa vaivaiset 101kg!!!!! :'(
Minun on niin kovin vaikea laihduttaa.. En jaksa sitä tässä nyt alkaa kirjoittelemaan, vaan kysyisin vaan noista laihdutuspillereistä.
Onko kokemuksia? Mitä maksaa jos lääkäri määrää ne?

Olisin todella kiitollinen vastauksista (ilman mitään pilkkausta ym ym..) Kiitos etukäteen!

19

5977

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Se tosi ongelma

Jos et jaksa edes kirjoittaa laihdutuksesta niin varmaan sitten vielä vähemmän jaksat kiinnittää huomiota siihen mitä ja miten paljon syöt ja miten paljon liikut.

Ja juuri siitä syystä olet lihava.

Voithan sinä alkaa pillereitä popsia mutta juuri tuon ensimmäisen kappaleen syystä painosi tulee takaisin heti kun ne lopetat!!!

Voit käydä vaikka rasvaimussa ja sekin paino tulee takaisin ihan samasta syystä!!!

• vikaa sulla...

ruokailu tottumukset on muutettava myös silloin,
      jos ja kun lääkäri määrää sulle pillereitä..
      js syöt edelleen mitä sattuu,ei ne pilleritkään voi sinua auttaa..rupea vain pikkuhiljaa katsomaan vähän mitä suuhusi laitat, vähennä rasvan ja sokerin määrää,annos koot kohtuullisina.tuloksia rupeaa tulemaan taatusti.

• isotyttö*

Ilmeisesti täällä on varsin katkeria ihmisiä, kun noin ikävästi pitää kirjoittaa! No tapansa kullakin, ei kiinnosta muiset kiusankappaleet.

Jos se teidän mielestä tarkoittaa sitä, etten tähän jaksa niitä kirjoittamaan, että en jaksaisi yrittää laihduttaa, niin se on VÄÄRÄ VÄITE!
        Olne ollut jo vaikka kuinka kauan laihiksella. Olen yrittänyt syödä terveellisesti, olen harrastanut liikuntaa, käynyt salilla, mutta tuloksia ei tule! KAIKKI tietää miten tulisi syödä! Ihan hemmetti jokainen!!!!! Vähennä rasvoja, liiku, älä syö kello sen ja sen jälkeen, syö tumma leipää älä vaaleaa jne...
        Mutta kaikkeni olen yrittänyt! Makean nälkä on iskenyt välillä kuin salama, mutta sen jälkeen olen mennyt rääkkäämään itseäni, yrittänyt juosta edes pienen matkan, vaikka polveni ei varmaan kauaa painoani kestä!
        Mitä se edes teille kuuluu, kuinka paljon syön ja m iten syön ja liikunko ollenkaan!! TEIN MIELESTÄNI SELVÄN KYSYMYKSEN!! EIKÖ?????
        Ja toivon saavani kyseisiä pillereitä käyttäneeltä tietoa! Kiitos.

• hahhahhahhah
        isotyttö* kirjoitti:

Ilmeisesti täällä on varsin katkeria ihmisiä, kun noin ikävästi pitää kirjoittaa! No tapansa kullakin, ei kiinnosta muiset kiusankappaleet.

Jos se teidän mielestä tarkoittaa sitä, etten tähän jaksa niitä kirjoittamaan, että en jaksaisi yrittää laihduttaa, niin se on VÄÄRÄ VÄITE!
        Olne ollut jo vaikka kuinka kauan laihiksella. Olen yrittänyt syödä terveellisesti, olen harrastanut liikuntaa, käynyt salilla, mutta tuloksia ei tule! KAIKKI tietää miten tulisi syödä! Ihan hemmetti jokainen!!!!! Vähennä rasvoja, liiku, älä syö kello sen ja sen jälkeen, syö tumma leipää älä vaaleaa jne...
        Mutta kaikkeni olen yrittänyt! Makean nälkä on iskenyt välillä kuin salama, mutta sen jälkeen olen mennyt rääkkäämään itseäni, yrittänyt juosta edes pienen matkan, vaikka polveni ei varmaan kauaa painoani kestä!
        Mitä se edes teille kuuluu, kuinka paljon syön ja m iten syön ja liikunko ollenkaan!! TEIN MIELESTÄNI SELVÄN KYSYMYKSEN!! EIKÖ?????

Saanko suositella palstaa "Naisen logiikka".

• kallopala
        isotyttö* kirjoitti:

Ei nyt noin paljon kannata hermostua ihmisten kirjoittelusta.

Taustalla on kuitenkin ihan järkeenkäypä perussanoma; laihdutuspillereistä ei pitkässä juoksussa ole hyötyä, päin vastoin. Koko elämääsi et niitä voi käyttää, eivätkä ne totuta sinua tavoille joilla pudotetun painon voisi pitää alhaalla.

Aineenvaihduntaa kiihdyttävät valmisteet käytön loputtua jättävät aineenvaihdunnan normaalia heikommalle tasolle, ja loppupaino on melko varmasti lähtökohtaa korkeampi.

Rasvasitojien kanssa paskoo housunsa ja ne estävät myös elintärkeiden rasvojen käyttöönottoa, ja siten ovat haitallisia.

Väitteeseen "KAIKKI tietää miten tulisi syödä"... Esimerkkisi mukaiset ohjeet eivät sinällään kuvasta kovin hyvin laihduttajan kannalta hyödyllisiä neuvoja.

Rasvojen vähentäminen sinällään ei ole hyvä idea. Tyydyttämättömien rasvojen (pähkinät, oliiviöljy jne) suosiminen tyydyttyneiden rasvojen (eläinrasvat) sijaan on parempi vaihtoehto. Hyvät rasvat ovat laihduttajan ystäviä.

Liikkuminen on hyvä idea. Anaerobinen liikunta (vastusharjoittelu, painonnosto, kuntosali) on painonpudotuksen kannalta tehokkaampi vaihtoehto kuin aerobinen liikunta. Tässä suhteessa olet aivan oikeassa.

Kellonajat syömiseen... ei kovin tärkeä pointti. 5-6 ateriaa päivässä on hyvä ajatus, ja myöhemmin illalla syöminen myös, jotta aineenvaihdunta pysyy hereillä. Illalla kannattaa suosia rasvoja ja proteiinia tavallista enemmän, mutta muuten iltasyöminen ei ole laihtumisen este tai hidaste.

Tumma leipä vs. vaalea leipä. Kuitupitoiset kokojyväleivät ovat hyvä vaihtoehto ranskanleivän sijaan. Joissain tummissa leivissä käytetyt pehmennysaineet nostavat niiden GI arvoja niin korkealle, että ne ovat pahempia verensokeripiikin aiheuttajia kuin em. ranskanleipä.

Takaisin laihdutuspillereihin. En ole koskaan törmännyt ihmiseen, joka olisi ihmelääkkeillä saanut aikaiseksi pysyvää painonpudotusta. Vaikka ne olisivat lääkärin määräämiä reseptituotteita.

Varmasti tänne kirjoittaa jossain välissä ihmisiä joilla aiheesta on omakohtaista kokemusta. Sitä odotellessa jätänkin vain oman suositukseni pidättäytymisessä terveellisessä ruokavaliossa kohtalaisen pienellä kalorivajeella ja punttisaliharrastuksen jatkamista.

Nyt saat huutaa ja kiroilla minullekin :)

• laihduttanut
        kallopala kirjoitti:

Ei nyt noin paljon kannata hermostua ihmisten kirjoittelusta.

Taustalla on kuitenkin ihan järkeenkäypä perussanoma; laihdutuspillereistä ei pitkässä juoksussa ole hyötyä, päin vastoin. Koko elämääsi et niitä voi käyttää, eivätkä ne totuta sinua tavoille joilla pudotetun painon voisi pitää alhaalla.

Aineenvaihduntaa kiihdyttävät valmisteet käytön loputtua jättävät aineenvaihdunnan normaalia heikommalle tasolle, ja loppupaino on melko varmasti lähtökohtaa korkeampi.

Rasvasitojien kanssa paskoo housunsa ja ne estävät myös elintärkeiden rasvojen käyttöönottoa, ja siten ovat haitallisia.

Väitteeseen "KAIKKI tietää miten tulisi syödä"... Esimerkkisi mukaiset ohjeet eivät sinällään kuvasta kovin hyvin laihduttajan kannalta hyödyllisiä neuvoja.

Rasvojen vähentäminen sinällään ei ole hyvä idea. Tyydyttämättömien rasvojen (pähkinät, oliiviöljy jne) suosiminen tyydyttyneiden rasvojen (eläinrasvat) sijaan on parempi vaihtoehto. Hyvät rasvat ovat laihduttajan ystäviä.

Liikkuminen on hyvä idea. Anaerobinen liikunta (vastusharjoittelu, painonnosto, kuntosali) on painonpudotuksen kannalta tehokkaampi vaihtoehto kuin aerobinen liikunta. Tässä suhteessa olet aivan oikeassa.

Kellonajat syömiseen... ei kovin tärkeä pointti. 5-6 ateriaa päivässä on hyvä ajatus, ja myöhemmin illalla syöminen myös, jotta aineenvaihdunta pysyy hereillä. Illalla kannattaa suosia rasvoja ja proteiinia tavallista enemmän, mutta muuten iltasyöminen ei ole laihtumisen este tai hidaste.

Tumma leipä vs. vaalea leipä. Kuitupitoiset kokojyväleivät ovat hyvä vaihtoehto ranskanleivän sijaan. Joissain tummissa leivissä käytetyt pehmennysaineet nostavat niiden GI arvoja niin korkealle, että ne ovat pahempia verensokeripiikin aiheuttajia kuin em. ranskanleipä.

Takaisin laihdutuspillereihin. En ole koskaan törmännyt ihmiseen, joka olisi ihmelääkkeillä saanut aikaiseksi pysyvää painonpudotusta. Vaikka ne olisivat lääkärin määräämiä reseptituotteita.

Varmasti tänne kirjoittaa jossain välissä ihmisiä joilla aiheesta on omakohtaista kokemusta. Sitä odotellessa jätänkin vain oman suositukseni pidättäytymisessä terveellisessä ruokavaliossa kohtalaisen pienellä kalorivajeella ja punttisaliharrastuksen jatkamista.

Nyt saat huutaa ja kiroilla minullekin :)

"Anaerobinen liikunta (vastusharjoittelu, painonnosto, kuntosali) on painonpudotuksen kannalta tehokkaampi vaihtoehto kuin aerobinen liikunta."
        -Tähän olisi kiva saada jokin lähdeviite/fakta taustalle. Itse netistä/kirjoista asiaa lukeneena olen löytänyt viitteitä nimenomaan aerobisen liikunnan tehokkuudesta rasvanpoltossa. Samoin olen itse todennut, että aerobinen liikunta pudottaa painoa. Toki lihasharjoittelulla saadaan kehon energiankulutusta nostettua, mutta toisaalta lihasmassa painaa rasvaa enemmän.

• kallopala
        laihduttanut kirjoitti:

"Anaerobinen liikunta (vastusharjoittelu, painonnosto, kuntosali) on painonpudotuksen kannalta tehokkaampi vaihtoehto kuin aerobinen liikunta."
        -Tähän olisi kiva saada jokin lähdeviite/fakta taustalle. Itse netistä/kirjoista asiaa lukeneena olen löytänyt viitteitä nimenomaan aerobisen liikunnan tehokkuudesta rasvanpoltossa. Samoin olen itse todennut, että aerobinen liikunta pudottaa painoa. Toki lihasharjoittelulla saadaan kehon energiankulutusta nostettua, mutta toisaalta lihasmassa painaa rasvaa enemmän.

Harjoituksen aikainen kalorikulutus anaerobisessa harjoittelussa on aerobista pienempää. Anaerobisen harjoittelun tuottama aineenvaihdunnan kiihtyminen kuitenkin kestää pitkään harjoittelun päätyttyä. Tällöin kokonaiskalorikulutus on huomattavasti aerobista suurempi.

Negatiivisilla kaloreilla lihasmassa ei kasva. Sillä kuitenkin pystyy ylläpitämään olemassaolevaa massaa mahdollisimman hyvin. Laihduttajan kannalta lihasmassan määrä on tärkein tekijä pitkäaikaisten tulosten saavuttamiseen. Yksilöiden välisissä aineenvaihduntojen eroissa suurin yksittäinen tekijä on lihasmassan määrä, joka on vastuussa 63% kokonaisvaihtelusta.

Jos on huolissaan lihasmassan määrästä kokonaispainossa niin sitten on koko laihdutusajatus hieman oudoilla kantimilla... kilo lihasta on huomattavasti parempi ulkonäön (aineenvaihdunnasta puhumattakaan) kannalta kuin kilo läskiä. Kumpi näyttää hoikemmalta, 55kg henkilö jolla on suhteellisen korkea rasvaprosentti, vai 60kg henkilö jolla on suhteellisen pieni rasvaprosentti? Useimmissa tapauksissa 60kg henkilö. Pelkkä vaakaan tuijottaminen on siinä mielessä järjetöntä.

Aerobinen liikunta sekin on toki hyvä vaihtoehto, mutta siinä menettää enempi lihasmassaa kuin punttisalilla. Siten se pitkässä juoksussa on "haitallista" pysyvään painonpudotukseen. Parempi toki kuin liikunnan puute, mutta ei niin hyvä kuin anaerobinen liikunta.

"A 2001 study in the American College of Sports Medicine’s journal, Medicine and Science in Sports and Exercise compared two groups of women. One group exercised using standard zone aerobic training while the other group used anaerobic interval exercise. The interval group exercised for 2 minutes at a highly intense 97% max heart rate. They then rested by doing three minutes of low intensity activity. The more aerobic group performed moderately intense activity at close to 70% of max heart rate. The researchers made sure that each group burned exactly 300 calories. Despite exercising longer and burning the same amount of calories, the aerobic group had less loss in body fat at the end of the study compared to the interval group. In addition, fitness in the interval group was also substantially greater than the aerobic group.

A similar study published in the same journal in 1996 showed that an anaerobic trained interval group burned significantly more fat than their aerobically trained counterparts. Not only did the interval group burn more fat during exercise, but they exhibited increased fat burning effects that persisted for 24 hours after the exercise had stopped. These results indicate that anaerobic activity burns more overall fat and calories during exercise, and demonstrates EPOC will lead to a continued fat burn after exercise as well. Perhaps the most interesting thing about this study is that the interval group was able to accomplish all this with an exercise session that was a full 15 minutes shorter than the aerobic group.

Perhaps the most telling study on the effects of anaerobic vs. aerobic cardiovascular training came in 1994 in the journal Metabolism. This study tracked two groups of people undergoing different modes of exercise. One group did zone aerobic training for a period of 20 weeks. Group 2 did 15 weeks of a high intensity interval program. The researchers wanted to see how each program would affect body fatness and metabolism. The results showed that the aerobic group burned 48% more calories than the interval group (120.4 MJ vs 57.9MJ) over the course of the study. However, despite the huge caloric disadvantage, the interval group enjoyed a 9 fold greater loss in subcutaneous fat (fat under the skin). Most remarkably, resting levels of 3-hydroxyacyl coenzyme A dehydrogenase (HADH), an enzymatic marker of fat burning, were significantly elevated in the interval group. The implications of this study are immense when you consider the interval group trained 5 weeks less than the aerobic group, had shorter workouts, and yet far exceeded the aerobic group in fat burning at rest and during exercise."

• Suosittelen tueksi

Moikka Sinulle! Alkuun ihan yleistä tietoa, katsoppas www.tohtori.fi- laihdutuslääkkeet. Siellä esitelty nuo kolme yleisintä lääkettä, mitä lääkärit määräävät. Minulla on käytössä laihdutuksen tukena Reductil 10mg. 1 kapseli aamuisin. Alkoi juuri kolmas laihdutus kuukausi. Hyvin on paino lähtenyt laskemaan. Olen 47v nainen ja 168 cm pitkä. Alkuun 30 kg ylipainoa (painoin 95 kg), nyt kahdessa kuukaudessa on 10,5 kg paino pudonnut. Lääkäri "määräsi" minulle lisäksi liikuntaa 3 X viikossa 40 min. kerrallaan, niin että tulee hiki ja tärkein "määräys": syön lautasmallin mukaan. Eli en ota ruokaa lisää. Aamupala, välipala ja iltapalakin toivottu, vähärasvaista sellaista.
      Itse menin pyytämään lääkitystä laihdutuksen tueksi. Kävin yksityislääkärillä, lääkäri kirjoitti helposti reseptin, kysyi onko muita sairauksia ja neuvoi liikunnan ja ruokailun. Käynti maksoi 39 e. Kuukauden annos lääkettä maksaa 56 e, nyt kolmannen kuukauden jälkeen pitäisi tulla Kelan korvattavaksi n.30%, koska minulla verenpainetauti(lihavuudesta johtuva) ja refluksisairaus (lihavuus ja palleatyrä tekee refluksitaudin) Eli kuukauden lääkesatsi olisi ensi kuusta lähtien n.33e. Otan yhteyttä lääkärikeskukseen tän Kela asian puitteissa tämän kuun loppupuolella. Yleisesti on sanottu, että laihdutuslääkkeet ovat kalliita, mutta meni minulla paljon rahaa herkkuihinkin ja mässäilyyn. Säästän helposti rahaa nyt lääkkeeseen, kun ei mieli tee herkkuja ja helposti tulee kylläinen olo pienemmällä ruokamäärällä. Käytän tätä lääkettä vuoden, toivon mukaan olen oppinut silloin syömään kohtuudella ja painoni on pudonnut normaaliin lukemaan. Sivuvaikutuksena mulla oli silloin alussa suun kuivuminen ja päässä tuntui jonkin asteista puristelun tunnetta. Nyt ei kuukauteen ole ollut minkäänlaisia sivuvaikutuksia. Olen tosi hyvilläni, että aloitin laihdutuksen nyt aikuisiällä. Nuorempana laihdutin useasti, mutta pika diettien jälkeen paino tuli aina takaisin. Paljon onnea sinulle laihdutuksen tiellä ja toivottavasti nämä tiedot vähän valaisivat!

• kallopala

Kuten kaikkiin lääketuotteisiin, Reductiliin kannattaa suhtautua terveellisellä varovaisuudella. Sivuvaikutuslista on pitkä kuin nälkävuosi, eikä lääkkeen pitkäaikaisen käytön turvallisuudesta ole hirveästi näyttöä. Käyttö joissain tapauksissa on johtanut sydämen vajaatoimintaan, munuaisvaivoihin ja kuolemaan.

(Reductil on amfetamiinin sukuinen lääkeaine jonka tarkoituksena on vähentää ruokahalua)

• kokemuksia...

Ystäväni on kahteen otteeseen syönyt Reductil-lääkkeitä. Ensummäisellä kerralla laihtui lähemmäs 30 kiloa ja hyvin nopeaan tahtiin. Sivuvaikutuksena oli suun kuivuminen ja "outo olo". Lopetettuaan pillerit, hän lihoi lähes kaiken takaisin ja haki sitten lääkäriltä uuden reseptin, laihtui ensin muutaman kilon ja siihen se vaikutus lopahti. Uskoi kai, että pillerit on oikotie onneen, eikä tajunnut että ikuisesti ei pillereitä voi syödä ja että itsekin pitää tehdä jotain.

• Painon tarkkailu
        kokemuksia... kirjoitti:

Ystäväni on kahteen otteeseen syönyt Reductil-lääkkeitä. Ensummäisellä kerralla laihtui lähemmäs 30 kiloa ja hyvin nopeaan tahtiin. Sivuvaikutuksena oli suun kuivuminen ja "outo olo". Lopetettuaan pillerit, hän lihoi lähes kaiken takaisin ja haki sitten lääkäriltä uuden reseptin, laihtui ensin muutaman kilon ja siihen se vaikutus lopahti. Uskoi kai, että pillerit on oikotie onneen, eikä tajunnut että ikuisesti ei pillereitä voi syödä ja että itsekin pitää tehdä jotain.

Tämän lääkkeen käyttäminen tukee syömään kohtuudella. Kun haluttu paino on saavutettu (ihan niinkuin mitä tahansa laihdutuskeinoa käyttäen)tulee tasapainoilla. Liika syöminenhän se lihottaa. Ei lääkkeen lopettaminen. Toiset laihduttavat Nutriletilla, tässä paino laskee nopeasti.Viikossa lähti itselläni kilo per päivä. Kun rupesin syömään, kaikki tuli takaisin hyvin nopeasti. Lääkettä käyttäen paino ei laske liian nopeasti. 5oog-1kg on terveellisempi laihtumisvauhti.

• Speed Freaks United
        Painon tarkkailu kirjoitti:

Tämän lääkkeen käyttäminen tukee syömään kohtuudella. Kun haluttu paino on saavutettu (ihan niinkuin mitä tahansa laihdutuskeinoa käyttäen)tulee tasapainoilla. Liika syöminenhän se lihottaa. Ei lääkkeen lopettaminen. Toiset laihduttavat Nutriletilla, tässä paino laskee nopeasti.Viikossa lähti itselläni kilo per päivä. Kun rupesin syömään, kaikki tuli takaisin hyvin nopeasti. Lääkettä käyttäen paino ei laske liian nopeasti. 5oog-1kg on terveellisempi laihtumisvauhti.

Perhetuttu mies, sairaalloisesti ylilihava, sai 60 luvulla lääkäriltä amfetamiinireseptin. No kyllä alkoi paino tippua, laihtui 130 kilosta 80 kiloon! Ja oli toimelias ja puhelias kaveri muutenkin. Ei paljon unta tarvinnut ja paiski töitä kolmen edestä.

Sitten lääkitys lopetettiin, vaikka olisi kuinka halunnut jatkaa, ja vuosien kuluessa hän turposi takaisin 130 kiloon ja siitä vielä eteenpäin 150 kiloon. Ja oli entistä onnettomampi kun tiesi miten hyvältä tuntuu olla 80-kiloinen, ja nyt painoi lähes kaksin verroin niin paljon.

Laihtui, mutta ei opetellut syömään ja elämään oikein. Ja koska ihannepainossa pysymisessä on kyse juuri näistä, ei pillereistä ollut loppujen lopuksi mitään muuta kuin haittaa.

Semmottii.

• kallopala
        Painon tarkkailu kirjoitti:

Reductil tukee syömään kohtuudella niin kauan kuin kuuri jatkuu. Sen loputtua nälkä iskee kuin miljoona volttia ja kohtuusyömiset unohtuvat helposti.

• amfetamiinin tai sen
        kallopala kirjoitti:

Reductil tukee syömään kohtuudella niin kauan kuin kuuri jatkuu. Sen loputtua nälkä iskee kuin miljoona volttia ja kohtuusyömiset unohtuvat helposti.

sukulaisten kanssa, ne lääkkeet joissa moista oli vaikuttava aineena, on poistettu markkinoilta 80-luvulla=)
        Eli aivan VÄÄRÄÄ "ifoa" Redusta tuossa aiemmin!!
        Eipäs nyt sekoitella asioita.

Aloittajalle;
        käytin Redua kuukauden, painoa tipahti (toki tiukka dieetti ja liikuntaa paljon) 12 kg, mutta RR-arvot nousivat, joten lääke vaihdettiin Acompliaan. Se sopi ja sen avulla sain sitten ne loput, 26 kg tiputettua. Mutta, ei yksin toki lääke, vaan liikunta ja terveellinen ruokavalio.

• kallopala
        amfetamiinin tai sen kirjoitti:

sukulaisten kanssa, ne lääkkeet joissa moista oli vaikuttava aineena, on poistettu markkinoilta 80-luvulla=)
        Eli aivan VÄÄRÄÄ "ifoa" Redusta tuossa aiemmin!!
        Eipäs nyt sekoitella asioita.

Aloittajalle;
        käytin Redua kuukauden, painoa tipahti (toki tiukka dieetti ja liikuntaa paljon) 12 kg, mutta RR-arvot nousivat, joten lääke vaihdettiin Acompliaan. Se sopi ja sen avulla sain sitten ne loput, 26 kg tiputettua. Mutta, ei yksin toki lääke, vaan liikunta ja terveellinen ruokavalio.

Sibutramiini on vaikuttava lääkeaine Reductilissa. Se on rakenteeltaan amfetamiinin sukuinen aine, vaikkakin vaikutustavaltaan erilainen. Eipäs leimata asioita "vääriksi" jos ei tiedetä mistä on kysymys :)

• laihduttanut

Minulla ei ole kokemusta lääkkeistä. Oma mielipiteeni on että niiden käytöstä kannattaa kysyä lääkäreiltä, mutta kannattaa myös muistaa että yksin niillä et tule laihtumaan.

Itselläni oli myös reilusti ylipainoa, mutta olen nyt pikkuhiljaa pääsemässä siitä eroon. Ihannepainoon on enää muutama kilo, vaikka painonpudotus tuntui alussa lähes mahdottomalta. Siksi haluaisin jakaa omat kokemukseni, jotta voisit kokeilla toimisiko samat keinot sinulla.

1.Opi nauttimaan liikunnasta.
      -Tähän minulla meni aikaa. Mutta kun aloin liikkumaan vähän kerrallaan ja omaan tahtiin, huomasin hyvin pian nauttivani siitä. Herkästi kuvittelin, että ei tästä ole mitään hyötyä kun en jaksa juosta lujaa, mutta kuinka väärässä olinkaan. Kannattaa hankkia sykemittari: se on hyvä keino seurata kuinka keho työskentelee. Sinun massallasi voit luultavasti melko hitaalla kävelyvauhdilla nostaa sykkeesi 120-140 lyöntiä/minuutti -tasolle. Joissain lähteissä sanotaan, että jopa 120 on täysin riittävä laihdutukseen. Jo 30 min kävely 120 sykkeellä auttaa, siitä ylimenevä aika vain parantaa tuloksia. Kannattaa myös hankkia kunnon ulkoiluvarusteet, ettei säätä käytä tekosyynä sisälläoloon.

2.Muista että muutos ei tapahdu yhdessä yössä.
      -Kuten jo äskeisessä sanoin. Pelkästään liikunnasta nauttimisen oppimiseen meni aikaa. 2-3 kg putoaa aluksi nopeasti kun nesteet poistuvat kehosta, mutta sitten tahti on kokemukseni mukaan korkeintaan 1 kg/viikko. Eli kun sinulla on ylipainoa n. 40 kg, sanoisin että sinulla menee vähintään vuosi sen pudottamiseen ja jopa se voi olla liian optimistinen arvio. Tämän ei saa antaa lannistaa. En tiedä mikä sinun käsityksesi on, mutta minä en usko laihdutus"kuureihin". Ainoastaan elämäntapamuutoksella on mahdollisuus laihtua ja säilyttää saavutettu paino.

3.Pelkkä liikunta ei auta.
      -Itse opin nauttimaan liikunnasta ennenkuin saavutin maksimipainoni. Kuvittelin herkästi että nyt kun olen liikkunut näin ja näin paljon, voin syödäkin enemmän. Tässä ei mielestäni ole oikotietä. Kalorit on alettava laskemaan. Täältä löytyy helppokäyttöinen laskuri, joka näyttää kuinka paljon voit syödä: http://kalorilaskuri.fi/kulutus.php Jotta täydellinen ruokavalion muutos ei masentaisi, itse otin tavoitteekseni että 6 päivänä viikossa pidän ~1000 kcal energiavajetta, mutta seisemäntenä päivänä syön sitten mitä haluan. Tämä osoittautui toimivaksi. Pian huomasi, että tuona seitsemäntenäkään päivänä ei tullut syötyä enää niin paljon kuin aikaisemmin söin päivittäin. Välillä olen lipsunut tuosta, mutta kun olen huomannut että painonpudotus hidastuu, olen palannut ruotuun.

Toivottavasti jaksoit lukea tämän pitkän sepustuksen. :) Kannattaa myös muistaa että yhtä ainoaa oikeaa keinoa ei ole: yhdellä toimii tämä keino, toisella tuo.

• laihduttanut

Pitää vielä lisätä tuohon edelliseen kirjoitukseen: Jos tunsit että vinkkini saattaisi toimia, mutta epäilet silti jotain, kysy ihmeessä lisää. Uskaltaisinpa väittää, että voin kumota lähes jokaisen vasta-argumenttisi. :)

En tainnut sanoa, että minä todellakin inhosin liikuntaa aikaisemmin. Samoin jos tuota ruokavaliota epäilet, niin voin kertoa että vaikka muutin ruokavalioni, ei minun tarvinnut tinkiä ruoan määrästä tai mausta. Jos haluat lisää vinkkejä ruokavalion suhteen, kysy ihmeessä.

• muuh

huomasit, sait hyvin erilaisia vastauksia. Itse olen nyt käyttänyt Reductilia toukokuusta ja painoni on laskenut noin 13 kiloa. Tavoitteeseen on matkaa, mutta hitaasti hyvä tulee. Tuttavani ja kampaajani käyttivät aiemmin sitä, saivat painoa pois ja ovat pysyneet tavoitteissaan ilman lääkettä nyt viime vuodesta. Reductil maksaa 56,94 euroa/28 tbl, jos sinulla on muita pitkäaikaissairauksia, ja painosi laskee lääkkeen avulla 5-10 % 3 kk:n seurannassa (joka toinen vko terveydenhoitajalla), voit hakea siihen erityiskorvattavuutta Kelasta lääkärin todistuksella. Silloin hinta on apteekin mukaan noin 30,-/kk. Alussa paino putosi nopeasti, sitten tuli tasaus, joka vei uskon kokonaan, kunnes tippui hitaammin. Lähtöpainoni oli muuten 103, joten olen todella iloinen lääkkeen antamasta tuesta. Onhan se liki 60,- paljon, mutta mieluummin sen laitan nyt toistaiseksi tähän kuin johonkin muuhun.

• vaikea aluksi

Vastustan laihdutuslääkkeiden käyttöä kyynärsauvoina. Jos laihdutat lääkkeiden avulla niin normaalielämään paluu on vaikeampaa ja lihot lääkkeiden lopettamisen jälkeen helpommin.

Opettele syömään kulutuksesi mukaan. Ei siinä sen kummempaa ole. Jos syöt enemmän kuin normaalikulutuksesi on niin ero pitää kiriä liikkumalla.

Lihas kuluttaa enemmän kuin läski eli punttisali aerobisen kaveriksi on järkevä valinta. Nainen saa tehdä paljon työtä että saa lihasta kasvamaan eli ei kannata pelätä että vuodessa näytät bodarilta - hyvällä tuurilla ja oikealla treenillä & ruokavaliolla saat vuodessa ehkä pari lihaskiloa lisää... Mutta kuntosalitreeni ylläpitää nykyistä lihasmäärää ja pikkuhiljaa sitä kasvattaa.

Aluksi on nälkä, mutta se menee ohi kun mahalaukku kutistuu normaalimittoihin. Makeanhimo menee viikossa ohi kun kiellät itseltäsi vähäksi aikaa kaiken makealta maistuvan. Viikon nyt seisoo vaikka päällänsä. Herkuista ei tarvitse luopua mutta niitä kannattaa rajoittaa ja karsia.

Laihduttamisen "saaminen käyntiin" on aina vaikeaa, mutta kun sen junan saa liikkeelle niin se helpottuu ajan myötä.

Opettele pärjäämään 1800 kcal ruokamäärällä niin sinun ei tarvitse laihduttuasi muuttaa ruokamäärästä mitään, se on suunnilleen sinun normipainosi ylläpitoon tarvittava kalorimäärä. Lautasmalli auttaa paljon, samaten kahden lämpimän ruoan syöminen päivässä. Rasvaa ei kannata kammota, kuitujen määrää taas puolestaan pitää tarkkailla ja syödä tarpeeksi kasviksia.

Palkitse itsesi vaikkapa joka viiden kilon tiputuksesta jollain kivalla (ei suklaalla...) vaikka uusi huulipuna tai laukku tms.

Käy aluksi joka aamu puntarissa ja mittaa vyötärönympäryksesi joka viikko. Pienikin muutos ylöspäin kannattaa huomioida, lumipalloilmiötä kannattaa välttää.

Vähän aina ihmettelen kun joku on saanut itsensä syötyä yli satakiloiseksi "huomaamattaan" ja sitten kriiseillään painontiputuksen kanssa ;D eikö se olisi ollut helpompaa kun niitä ylikiloja ei ollut niin paljon?

Itse olen 18 kiloa laihduttanut (pit 174, 83->65 kg), nyt normipainossa. Helposti. Ja olen vieläkin vihainen itselleni että päästin painoni lipsahtamaan noin korkealle.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      130
      2245
    2. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      26
      1958
    3. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      12
      1489
    4. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      12
      1337
    5. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      70
      1231
    6. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      93
      1048
    7. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      967
    8. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      88
      913
    9. Kuin sonnilauma

Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon
      Kuhmo
      17
      800
    10. Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa

Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks
      Lieksa
      115
      752
    Aihe