vaihteeksi tämmöinen tylsä avaus tälle palstalle. Olen aikaisemminkin kysellyt nivelkipujen hoidosta ja sain neuvoksi mm. kokeilla inkivääriä. Näin teinkin, mutta inkivääri ärsyttää mahaa niin kauheasti, ettei siitä mitään tullut. En kyennyt syömään sitä tarpeeksi tai sitten siitä ei vain ollut mitään apua.
Vaihdoin luontaistuotetta hainrusto-msm jne. yhdistelmävalmisteeseen, jota maha sieti vähän paremmin. Käytän särkylääkettä myös. Heti, jos lopetan hainrusto-tuotteen käytön, kivut palaavat takaisin. Aamujäykkyys sormissa kestää koko päivän ja kädet ovat puutuneen tuntuiset ja voimattomat.
Onko kukaan saanut muuta lääkehoitoa niveliinsä kuin särkylääkettä ja jos, niin mitä? Edellyttäen että ei ole reumaa, johon on oma lääkityksensä. Itse en ole ollut reumakokeissa, mutta nivelissä ei ole näkyvää turvotusta ja liikerajoitukset ovat vähäisiä. Oletan säryn tulevan hometalostamme; se pahenee rasituksessa, kylmässä ja kostealla, mutta paranee kokonaan jos on useamman päivän kuiva ilma. No, sellaisiahan ei ole tänä vuonna juuri ollut.
homesairaan nivelkivuista
74
3667
Vastaukset
- ongelmia
oli silloin, kun asuimme hometalossamme. Nivelsärkyyn minulla auttoi melko hyvin yksinkertaisesti aspiriini. Siinä on jotain, joka auttaa myös niveltulehdukseen.
Poismuuton jälkeen niveloireilu helpottui, mutta esim. jalkoihin jäi käsittämätöntä jäykkyyttä enkä jaksanut kävellä kuin lyhyitä matkoja. Kärsin siitä varmaan pari kolme vuotta. Se loppui sen jälkeen, kun olin syönyt E-Epaa pari viikkoa. Oli ehkä sattumaa eli olisi voinut muutenkin parantua, mutta ajallisesti olisi ollut todella sattumien sattuma. - )()()(
Samoja mietteitä ja ongelmiakin on ollut ja on yhä edelleenkin. Eipä ole mitään neuvoja tullut, mutta en ole ihmeemmin valitellutkaan kipuiluani noiden nivelien osaltakaan. Joten ihan omaan piikkiin menee se, ettei ole mitään ehdottelujaan tullut.
Reumalääkärillä kävin TTL:n keuhkolääkärin lähetteellä ja silloin todettiin, ettei ole nivelreumaa. Kuvattiin kädet ja jalkaterät, reumalääkärin mukaan ihan varmuuden vuoksi, jotta jos jotakin muutosta tulee, niin sen sitten voi tarkastella kuvistakin.
Nykyisin herään yleensä kädet ja jalat turtana, ns. kimoilevina. En tiedä johtuisiko noista kilpparin pateista, toivon että johtuvat ja näin ollen vaiva olisi historiaa ensi tiistain jälkeen. Mutta jos näin ei ole, ehkä sitten käyn kyselemässä ohjeita mitä tehdä. On ikävä herätä joka aamu siihen, että käsiä ja jalkoja pistelee... mutta toki pahempiakin vaivoja on, eikä tuo nyt mitenkään ääri kivuliasta ole, ikävää vain.
Lisäravinteita aloin käyttämään uudelleen vähän ennen leikkausta, ihan vain varmuuden vuoksi. Noihin nivelkipuiluihin tai aamuvaivoihin ei syömistäni lisäravinteista ole näin lyhyellä aikavälillä ainakaan ollut mitään huomattavissa olevaa hyötyä. Mutta eipä ne viikossa parissa tietenkään auta, ei mikään auta.
En tiedä olisiko jotakin lääkettä tarjolla, mutta muistikuvani on reumasairasta joiden lääkitys on vaikeaa ja käsitti käytännössä jatkuvan kortisonin käytön, tai ainakin aina tulehdusvaiheessa.
Koska näyttäisi siltä, ettei meillä kipuilu tuhoa niveliä, ei kortisoninkaan käyttö näyttäisi olevan järkevää, mutta kun mitään tietoa mihin kipuilu vie, ei käytännössä ole, niin tiedä häntä olisiko kipuilua hillittävä vai onko kyse kipuilusta ilman nivelrikkoja tai muita pysyviä vaivoja. No kuten moni on huomannut jäykkyys on yksi ongelma. En tiedä mihin jäykkyys perustuu ja mihin se vie, ei se hyvältä tunnu, mutta eipä sitä oikein saa poistettuakaan, se on silloin kun on ja häviää osin tai lieventyy ajallaan, miksi sitä en tiedä.
Ehkä tätäkin "tylsää" avausta pitäisi miettiä tarkemmin. Olisikin hienoa, jos palstan kärmämistä huolimatta pitkään sairastaneet kertoisivat eteneekö nivelkivut kroonisiin ongelmiin ja jos, niin miten niitä on hoidettu ja jos ei, niin vaikeutuuko kipuilu ajoittain ikuisesti, vai rauhoittuuko tilanne tyystin joskus?- Pampula
Mullakin on ollut nivelkipuja. Tällä hetkellä onneksi vain silloin tällöin homeisiin törmätessäni, mutta pahimmassa vaiheessa sormien, varpaiden, polvien, ranteiden ja kyynärpäiden nivelet oli niin kipeät, että talojen ulko-ovien avaaminen oli lähes ylitsepääsemättömän vaikeaa, kävely oli tosi inhottavaa jne. Silloin altistus oli pahimmillaan. Hiivan, sokerin ja vehnäjauhon jättäminen ruokavaliosta helpotti jonkin verran.
Nykyään nivelet tulee tosi kipeiksi enää "vain" kuumekohtausten myötä tai kun altistun pienemmälle määrälle hometta mutta pitkän aikaa. Arvelen, että kuumekohtaukset taitaa olla ODTS:ää, ainakin sopii oirekuvauksiin tosi hyvin: 4-8 tuntia homeelle altistumisesta nousee kovalla horkalla yli 39 asteen kuume n. tunnissa, jäsenet on todella kipeät, nivelet on todella kipeät ja kipu ikään kuin "vetelee" nilkoista lonkkiin ja ranteista olkapäihin, janottaa ja pissattaa kovasti, paikoillan ei ole hyvä olla, liikkeellä ei ole hyvä olla. Joillakin kerroilla pää hyvin kipeä. Seuraavana aamuna lämpö normaali, ainut oire kova väsymys. Herkimmilläni sain kuumekohtauksen jo postimyynnistä tilaamastani kirjasta.
Itselläni on tutkittu aikoinaan reumaa, otettu reumakuvat käsistä ja jalkateristä, mutta kuvat oli OK, ja oireiden vaihtelu oli niin nopeata, että reumasta ei voinut olla kyse. Mun kokemukseni on, että nivelkivut voi vähentyä huomattavasti, mutta se vaatii homeettoman tai lähes homeettoman ympäristön, mikä taas vaatii tuuria, jääräpäisyyttä ja työtä. Esim. meillä kahden hengen taloudessa pestään välillä enemmän pyykkiä kuin pikkulapsiperheissä, koska vaatteet vaihdetaan aina kun on käyty jossain paikassa, jossa tulee vähänkään allergiaoireita. Lisäksi kotivaatteet on erikseen, ja sängyssä käytetävät vaatteet erikseen vielä kotivaatteistakin. Tällä estetään kotona käyneiden vieraiden mukanaan tuomien itiöiden kulkeutuminen sänkyyn. Työlästä, asiaa tuntemattomien ulkopuolisten mielestä käsittämätöntä, mutta toimivaa. - )()()()(
Pampula kirjoitti:
Mullakin on ollut nivelkipuja. Tällä hetkellä onneksi vain silloin tällöin homeisiin törmätessäni, mutta pahimmassa vaiheessa sormien, varpaiden, polvien, ranteiden ja kyynärpäiden nivelet oli niin kipeät, että talojen ulko-ovien avaaminen oli lähes ylitsepääsemättömän vaikeaa, kävely oli tosi inhottavaa jne. Silloin altistus oli pahimmillaan. Hiivan, sokerin ja vehnäjauhon jättäminen ruokavaliosta helpotti jonkin verran.
Nykyään nivelet tulee tosi kipeiksi enää "vain" kuumekohtausten myötä tai kun altistun pienemmälle määrälle hometta mutta pitkän aikaa. Arvelen, että kuumekohtaukset taitaa olla ODTS:ää, ainakin sopii oirekuvauksiin tosi hyvin: 4-8 tuntia homeelle altistumisesta nousee kovalla horkalla yli 39 asteen kuume n. tunnissa, jäsenet on todella kipeät, nivelet on todella kipeät ja kipu ikään kuin "vetelee" nilkoista lonkkiin ja ranteista olkapäihin, janottaa ja pissattaa kovasti, paikoillan ei ole hyvä olla, liikkeellä ei ole hyvä olla. Joillakin kerroilla pää hyvin kipeä. Seuraavana aamuna lämpö normaali, ainut oire kova väsymys. Herkimmilläni sain kuumekohtauksen jo postimyynnistä tilaamastani kirjasta.
Itselläni on tutkittu aikoinaan reumaa, otettu reumakuvat käsistä ja jalkateristä, mutta kuvat oli OK, ja oireiden vaihtelu oli niin nopeata, että reumasta ei voinut olla kyse. Mun kokemukseni on, että nivelkivut voi vähentyä huomattavasti, mutta se vaatii homeettoman tai lähes homeettoman ympäristön, mikä taas vaatii tuuria, jääräpäisyyttä ja työtä. Esim. meillä kahden hengen taloudessa pestään välillä enemmän pyykkiä kuin pikkulapsiperheissä, koska vaatteet vaihdetaan aina kun on käyty jossain paikassa, jossa tulee vähänkään allergiaoireita. Lisäksi kotivaatteet on erikseen, ja sängyssä käytetävät vaatteet erikseen vielä kotivaatteistakin. Tällä estetään kotona käyneiden vieraiden mukanaan tuomien itiöiden kulkeutuminen sänkyyn. Työlästä, asiaa tuntemattomien ulkopuolisten mielestä käsittämätöntä, mutta toimivaa.Muistaakseni kerroit joskus, että sinua on tutkittu astmasairaanakin, en kyllä ole varma sekoitanko henkilöt nyt?
Sama juttu noista hiivoista, valkoisista jauhoista, sokerista ja myös tummasta leivästä. Kun jätin pois leivät, sekä tummat että vaaleat, ja paljon muutakin, olo on parempi. Normaalin aterian jälkeen nukahdin suht välittömästi. Nyt olen taas paljon pirteämpi.
Tuota pois jättämistä vain on ikävä jatkaa loputtomiin. Varsinkin kun ei sitä tietoa ole, onko sekään sitten mitenkään hyväksi pidemmän päälle. Tuleeko kaiken välttämisestä vain tapa ilman sen järkevämpää selitystä ja meneekö elimistö sitten myös näin sekaisin.
Ja aika pienestä olet takaisin lähtöruudussa. Kivut sinänsä eivät ole niin pahoja, ei noin pahoja mitä sinulla on ollut. Minulla ne tulevat ja menevät, mutta kipu on aika siedettävää, ei rampauttavaa kuten sulla. Tai mulla on muutama paikka johon kipu tulee erityisesti ja silloin se tuntuisi olevan luussa, ja silloin kipu on pahempi kuin tuo nivelkipu. Eli oikean jalan isovarpaan luona kimoilee, samoin vasemman polven alapuolella ja oikean jalan polvessa. Ja nämä ovat sitten vähän kivuliaampia. Mutta itse asiassa kärsin enemmän, paljonkin enemmän pahoinvoinnista ja väsymyksestä. Ne ovat uuvuttavia.
No, nuo muut välttämiset tuttua myös. Mutta, se vasta työlästä onkin. Varsinkin kun yrittää elää normaalisti ja nauttia noista pienemmistä palleroistakin.
Yksi hyvä kokemus on, eli kävin tuolla päiväsairaalassa tapaamassa nukutuslääkäriä. Katselin sitä odotusaulaa ja mietin, että mitenkähän käy, mutta aika hyvin. Pientä yskää ja köhää, rykimistä on ja oli, mutten tullut sairaaksi vaikka olin tiloissa ehkä puolesta tunnista tuntiin. Joten, ensi tiistaiksi sovittu leikkaus mennee hyvin, jos on mennäkseen noin muutoin. Tilat sopivat nyt tuolla aikamäärällä minulle ihan OK, ei mennyt ääni eikä tullut päänsärkyä. Nyt pitää vain pitää huoli siitä, että jokainen toimenpide mitä tarvitsee tehdä tulevaisuudessakin, voidaan suorittaa päiväkirurgisena ;-).
Lisäksi sain sopia, ettei mitään rauhoittavaa ennen leikkausta anneta, luin jostakin että tuo rauhoittava voi myös aiheuttaa leikkauksen jälkeistä pahoinvointia. Ja lääkäri kirjoitti, että leikkauksen aikana suoneen voidaan laittaa pahoinvoinnin estoon lääkitystäkin. Kivun kestän kyllä ja se on mahdollista pitää itsellään, pahoinvointia ei pidä yksin itsensä tiedossa mitenkään. - Pampula
)()()()( kirjoitti:
Muistaakseni kerroit joskus, että sinua on tutkittu astmasairaanakin, en kyllä ole varma sekoitanko henkilöt nyt?
Sama juttu noista hiivoista, valkoisista jauhoista, sokerista ja myös tummasta leivästä. Kun jätin pois leivät, sekä tummat että vaaleat, ja paljon muutakin, olo on parempi. Normaalin aterian jälkeen nukahdin suht välittömästi. Nyt olen taas paljon pirteämpi.
Tuota pois jättämistä vain on ikävä jatkaa loputtomiin. Varsinkin kun ei sitä tietoa ole, onko sekään sitten mitenkään hyväksi pidemmän päälle. Tuleeko kaiken välttämisestä vain tapa ilman sen järkevämpää selitystä ja meneekö elimistö sitten myös näin sekaisin.
Ja aika pienestä olet takaisin lähtöruudussa. Kivut sinänsä eivät ole niin pahoja, ei noin pahoja mitä sinulla on ollut. Minulla ne tulevat ja menevät, mutta kipu on aika siedettävää, ei rampauttavaa kuten sulla. Tai mulla on muutama paikka johon kipu tulee erityisesti ja silloin se tuntuisi olevan luussa, ja silloin kipu on pahempi kuin tuo nivelkipu. Eli oikean jalan isovarpaan luona kimoilee, samoin vasemman polven alapuolella ja oikean jalan polvessa. Ja nämä ovat sitten vähän kivuliaampia. Mutta itse asiassa kärsin enemmän, paljonkin enemmän pahoinvoinnista ja väsymyksestä. Ne ovat uuvuttavia.
No, nuo muut välttämiset tuttua myös. Mutta, se vasta työlästä onkin. Varsinkin kun yrittää elää normaalisti ja nauttia noista pienemmistä palleroistakin.
Yksi hyvä kokemus on, eli kävin tuolla päiväsairaalassa tapaamassa nukutuslääkäriä. Katselin sitä odotusaulaa ja mietin, että mitenkähän käy, mutta aika hyvin. Pientä yskää ja köhää, rykimistä on ja oli, mutten tullut sairaaksi vaikka olin tiloissa ehkä puolesta tunnista tuntiin. Joten, ensi tiistaiksi sovittu leikkaus mennee hyvin, jos on mennäkseen noin muutoin. Tilat sopivat nyt tuolla aikamäärällä minulle ihan OK, ei mennyt ääni eikä tullut päänsärkyä. Nyt pitää vain pitää huoli siitä, että jokainen toimenpide mitä tarvitsee tehdä tulevaisuudessakin, voidaan suorittaa päiväkirurgisena ;-).
Lisäksi sain sopia, ettei mitään rauhoittavaa ennen leikkausta anneta, luin jostakin että tuo rauhoittava voi myös aiheuttaa leikkauksen jälkeistä pahoinvointia. Ja lääkäri kirjoitti, että leikkauksen aikana suoneen voidaan laittaa pahoinvoinnin estoon lääkitystäkin. Kivun kestän kyllä ja se on mahdollista pitää itsellään, pahoinvointia ei pidä yksin itsensä tiedossa mitenkään.Joo, astma on todettuna ja lääkittynä, lääkitys pelittää mulla ihan OK. Epäilen vaan, että voisiko tämän astman lisäksi olla vielä ODTS. Nivelkivut oli kovia onneksi lyhyen aikaa, vain pari kuukautta, ja levossa kivut eivät olleet niin pahoja kuin liikkeellä ollessa.
En usko, että kasvis- ja proteiinivoittoinen ruokavalio on pidemmänkään päälle huonoksi, ja saahan lisäravinteita tarvittaessa purkista. Toisaalta, enpä noudata tuota ruokavaliota itsekään, se kun monimutkaistaa elämää vaan entisestään ja sitoo entistä enemmän kotiin. Tuolla ruokavaliolla on tosi vaikeaa löytää sopivaa ruokaa kahvilasta, ja kyläpaikassa ei haluaisi "ronklata".
Ai kun hyviä uutisia, että pärjäsit päiväsairaalassa noin hyvin! Tsemppiä leikkaukseen. - minullakin melko
Pampula kirjoitti:
Itselläni on tutkittu aikoinaan reumaa, otettu reumakuvat käsistä ja jalkateristä, mutta kuvat oli OK, ja oireiden vaihtelu oli niin nopeata, että reumasta ei voinut olla kyse. Mun kokemukseni on, että nivelkivut voi vähentyä huomattavasti, mutta se vaatii homeettoman tai lähes homeettoman ympäristön, mikä taas vaatii tuuria, jääräpäisyyttä ja työtä. Esim. meillä kahden hengen taloudessa pestään välillä enemmän pyykkiä kuin pikkulapsiperheissä, koska vaatteet vaihdetaan aina kun on käyty jossain paikassa, jossa tulee vähänkään allergiaoireita. Lisäksi kotivaatteet on erikseen, ja sängyssä käytetävät vaatteet erikseen vielä kotivaatteistakin. Tällä estetään kotona käyneiden vieraiden mukanaan tuomien itiöiden kulkeutuminen sänkyyn. Työlästä, asiaa tuntemattomien ulkopuolisten mielestä käsittämätöntä, mutta toimivaa.varmasti,kuvauksesi perusteella samanlainen prosessi kun altistun. Meilläkin toimii tämä vaateprojekti aika samantapaisesti. Ja pyykin pesua on usein. Nyt asumme kerrostalossa jossa on hyvät pesutilat ja kuivausrumpu, jolla saa pyykistä mukavasti vielä pölyt ym. nöyhdät pois. Ei tarvitse kostuttaa huoneilmaa pyykinpesun vuoksi. On hullua rakentaa nykyään jokaiseen kerrostaloasuntoon esim. sauna. Mitä vähemmän on vedenkäyttöä ja se keskitetään yhteisiin tiloihin,sitä pienempi on kosteusvaurioriski. Takaisin vanhaan rakennustyyliin= pesutupa ja saunatilat alakerrokseen.Siihen tulokseen olen tullut,vaikka eihän ajatuksellani varmasti ole paljoa kannatusta ihmisten mukavuudenhalun vuoksi.
- sairastellut
Ihan sillä riskillä, että vaihtoehtoisten hoitomuotojen vastustajat pilkkaavat kohta:
Akupunktiosta tai homeopatiasta saattaisi olla hyötyä, sillä ainakin nämä homeen aiheuttamat niveloireet tunnistetaan näillä hoitosaroilla.
Homeopaattini sanoi minulle muun muassa, että sisälläni on kosteutta (samaa on sanottu myös akupunktiossa) ja että jollei sitä saada pois, saan jossain vaiheessa nivelkipuja. No, tuosta en tiedä, sillä olen sairastellut jo kymmenisen vuotta, eikä kaikille tule samoja oireita.
Mutta te, joilla niitä on - kannattaisiko edes kokeilla?- mutta?
" sisälläni on kosteutta ja että jollei sitä saada pois, saan jossain vaiheessa nivelkipuja. "
Olen yhtenä kysymysmerkkinä? - olla, että
mutta? kirjoitti:
" sisälläni on kosteutta ja että jollei sitä saada pois, saan jossain vaiheessa nivelkipuja. "
Olen yhtenä kysymysmerkkinä?tuon ymmärtää vain ko. hoitoa pidempään käyttänyt. On paljon asioita, jotka eivät minullekaan aukene, en esim. pitänyt hermoratahierontaa hierontaa kummempana, kunnes kokelin sitä itse. Siinä on samanlaisia juttuja, jotka voi ymmärtää, kun antaa itselleen vapauden kuulostella kehonsa signaaleja. Akupunktiosta ei ole kokemusta, mutta tästä hermoratahieronnasta on. Siinäkin tulee 1-3 päivän kestäviä ns. paranemiskriisejä. Ja ei sekään aukene kaikille, voi vitsi, mitä juttuja, ajattelin minäkin ennen, mutten ajattele enää.
- uskokaa tai älkää
minullekin.Molemminpuolinen s-i-niveltulehdus on todettu ja selkärankareumaepäily.
Täytyy myöntää että homeiden välttämisellä on ratkaiseva merkitys.Ennen hengityseroni oli 1-2 cm ja nykyään lähentelee 10 cm eli henki kulkee hyvin enkä ole enää kipeä.Mitä huonommin saat happea (ja huonosta sisäilmasta huonoa happea)sitä kipeämpi olet.
Paljon auttaa myös ruokavalio.Noudatan selkärankareumaisen ruokavaliota ja lisäravinteita.
Se on varmaa että jos syön mausteita,valmisruokia,pullaa(valk.vehnäjauhoja)tai perunalastuja tulen todella kipeäksi ja jäykäksi.Mutta kun joskus vaan tulee himo ja olen ollut kivuton pitkään unohdan sen mitä niiden syönnistä seuraa.En tiedä mikä noissa perunalastuissa sitten on se tekijä ,ehkä ne trans vai mitkälie rasvat.
Perus-luomuruokaa,ei pullaa,makeisia,ei hometaloja niin ei kiristä mistään(siis kropassa).
Mutta ei tämä olotila helpolla ole tullut,kaikki vain pitää kantapään kautta oppia.Ja ehkä tärkeintä on oppia tuntemaan itsensä ja lukemaan itseään.Oppia huomaamaan mikä sopii ja mikä ei. - homeahdistus1
Kiitos oikeasta vertaistuesta kaikille! Vastauksista päättelin, että muilla ei koko aikaa särkisi nivelet? Minulla jatkuva särky kai johtuu jatkuvasta, pienestä altistuksesta hometalossa. Meillä on edessä rakennusprojekti, joten parhaassakin tapauksessa menee vielä jokunen vuosi ennen kuin pääsen muuttamaan täältä pois. Siihen asti pitäisi kärvistellä. Oman lisänsä tuo työpaikka, jonka vaikutusta en pääse oikein arvioimaan niin kauan kun en asu muualla. Pääasiallisesti oireet menevät niin, että nivelkipuja on sekä kotona että työssä, astmaa vain työssä.
Yritän siksi löytää lääkitystä, joka pitäisi olon edes siedettävänä toistaiseksi, en halua että tämä pahenee. Kärsin ihan samanlaisesta oireesta kuin ()()(), aamulla herätessä ja monta kertaa yön aikanakin, kädet ovat tunnottomaksi puutuneet. Ei kai vaan kyseessä ole hapenpuute yöllä?
Jatkan hainrustolla ja lisään tähän vielä sen e-epan. Jotain tämä hainrustokin tekee, ilman sitä en enää pärjää.- Pampula
Jos on pakko asua talossa, jossa on jonkun verran homeita, niin kokeile vähintään petivaatteiden, pyyheliinojen ja yöpukujen pesemistä ja kuivaamista homeettomassa talossa, jos mahdollista, ja vaihda tyyny uuteen tai pese ja kuivata homeettomassa talossa parin viikon välein. Sängyssä kuitenkin ollaan suuri osa kotonaoloajasta, eli yrittäisin pitää sängyn mahdollisimman homeettomana.
Itse pärjäsin joskus tuolla tyynynvaihtokikalla hiukan huonossa talossa. Anttilassa ainakin on myynnissä homeettomia, edullisia tyynyjä. Jos ei ole mahdollista käydä tekemässä osaa pyykkihuollosta sukulaisella tai ystävällä, niin yksi vaihtoehto on pesulat. Ainakin joissakin SOL-pesuloissa on kemialliselle pyykille kilohinnat. Vesipesua en ole käyttänyt. - sairastellut
En ole seurannut näitä keskusteluja aikoihin, joten, en tiedä lainkaan, minkälaisessa talossa asut. Mutta jos oireesi ovat jo noin pahat, ja asut talossa, jossa on (?) hometta ja aiot olla siellä vielä pari vuotta.....
Asuin itse vuosia kämpässä, jossa oli hometta. En tiennyt sen olemassaolosta. Sairastelin neljä vuotta, ja oireeni pahentuivat koko ajan. Lopuksi olinkin jo melkoisessa kunnossa.
Ei siihen kyllä tyynyjen vaihdot tai petivaatteiden pesut auta, ikävä kyllä. - homeahdistus1
sairastellut kirjoitti:
En ole seurannut näitä keskusteluja aikoihin, joten, en tiedä lainkaan, minkälaisessa talossa asut. Mutta jos oireesi ovat jo noin pahat, ja asut talossa, jossa on (?) hometta ja aiot olla siellä vielä pari vuotta.....
Asuin itse vuosia kämpässä, jossa oli hometta. En tiennyt sen olemassaolosta. Sairastelin neljä vuotta, ja oireeni pahentuivat koko ajan. Lopuksi olinkin jo melkoisessa kunnossa.
Ei siihen kyllä tyynyjen vaihdot tai petivaatteiden pesut auta, ikävä kyllä.en ole yksinasuva ihminen ja muu perhe ei ole korjausten jälkeen kärsinyt homeoireista talossamme, vain minä. Joten nopeaa muuttohalukkuutta ei heillä oikein ole. Olen tässä asiassa hyvin paljon puun ja kuoren välissä. Jos perhetilanne olisi toisenlainen, en olisi koskaan muuttanut taloon takaisin. Eräänlainen homeloukku tämäkin.
- sairastellut
homeahdistus1 kirjoitti:
en ole yksinasuva ihminen ja muu perhe ei ole korjausten jälkeen kärsinyt homeoireista talossamme, vain minä. Joten nopeaa muuttohalukkuutta ei heillä oikein ole. Olen tässä asiassa hyvin paljon puun ja kuoren välissä. Jos perhetilanne olisi toisenlainen, en olisi koskaan muuttanut taloon takaisin. Eräänlainen homeloukku tämäkin.
Tiedätkö varmuudella, että talossa on yhä hometta? Meinaan vaan, että minä kuvittelin aikoinaan tervehtyväni siinä samassa kun pääsen homekämpästä pois...no eihän siinä niin käynyt, onneksi en sitä silloin tiennyt. Tarkoitan siis, että josko nykyiset oireesi jatkuvat homeen jäljiltä, ja talo olisikin kunnossa?
Entä huonekalut ja muut? Niissähän on myös homeitiöitä. - homeahdistus1
sairastellut kirjoitti:
Tiedätkö varmuudella, että talossa on yhä hometta? Meinaan vaan, että minä kuvittelin aikoinaan tervehtyväni siinä samassa kun pääsen homekämpästä pois...no eihän siinä niin käynyt, onneksi en sitä silloin tiennyt. Tarkoitan siis, että josko nykyiset oireesi jatkuvat homeen jäljiltä, ja talo olisikin kunnossa?
Entä huonekalut ja muut? Niissähän on myös homeitiöitä.eli kyllä tiedän. Olen todennäköisesti huomattavasti tarkempi kuin homekoira, voisin ruveta tekemään tätä työkseni ja laskuttamaan. Se ei ole korjattavissa purkamatta koko taloa ja määrät/kulkeutuminen sisäilmaan ovat niin vähäisiä, että terveet eivät huomaa mitään.
On kai ikävä kyllä niin, että hometta löytyy jossain määrin joka rakennuksesta, ellei talo ole pylväiden päällä ja sen kohdalla ei koskaan sada :-) Puhuin inssin kanssa, joka tekee näitä homeanalyyseja oikeudenkäynteihin ja hän sanoi samaa: Joka talosta löydetään hometta, kun ruvetaan oikein etsimään. Kaikki eivät suinkaan ole niin homeessa, että siitä olisi terveyshaittaa useimmille ihmisille, mutta entä itselleni, sitä en tiedä. Juuri näillä terveysvaikutuksilla kun pystyn homeen "haistamaan", eli en haista vaan lähinnä tunnen sen jotenkin kehossani, niinkuin varmaan muutkin homesairaat. - sairastellut
homeahdistus1 kirjoitti:
eli kyllä tiedän. Olen todennäköisesti huomattavasti tarkempi kuin homekoira, voisin ruveta tekemään tätä työkseni ja laskuttamaan. Se ei ole korjattavissa purkamatta koko taloa ja määrät/kulkeutuminen sisäilmaan ovat niin vähäisiä, että terveet eivät huomaa mitään.
On kai ikävä kyllä niin, että hometta löytyy jossain määrin joka rakennuksesta, ellei talo ole pylväiden päällä ja sen kohdalla ei koskaan sada :-) Puhuin inssin kanssa, joka tekee näitä homeanalyyseja oikeudenkäynteihin ja hän sanoi samaa: Joka talosta löydetään hometta, kun ruvetaan oikein etsimään. Kaikki eivät suinkaan ole niin homeessa, että siitä olisi terveyshaittaa useimmille ihmisille, mutta entä itselleni, sitä en tiedä. Juuri näillä terveysvaikutuksilla kun pystyn homeen "haistamaan", eli en haista vaan lähinnä tunnen sen jotenkin kehossani, niinkuin varmaan muutkin homesairaat.Niin, ajattelin vain, että jos kyse on siitä, ettet ole tullut terveeksi. Kun meillä aikoinaan kävi sisäilmamittaajia, he kertoivat, että usein käy niin, että homekämpästä pois muttanut soittaa puolen vuoden kuluttua jälleen ja pyytää mittauksen myös uuteen kotiin - oireet kun jatkuvat. Harvapa täysin terveeksi tulee koskaan.
Mutta - jos sinä tunnet homeen läsnäolon, niin tottahan sitä silloin on. Tarkoitin nimittäin sitä, että oletteko sattuneet löytämään hometta vielä korjausten jälkeen.
Mitä tulee siihen ajatukseen, että joka talossa olisi hometta - siihen en kylläkään usko.
Tsemppiä sinulle! - olisiko
homeahdistus1 kirjoitti:
en ole yksinasuva ihminen ja muu perhe ei ole korjausten jälkeen kärsinyt homeoireista talossamme, vain minä. Joten nopeaa muuttohalukkuutta ei heillä oikein ole. Olen tässä asiassa hyvin paljon puun ja kuoren välissä. Jos perhetilanne olisi toisenlainen, en olisi koskaan muuttanut taloon takaisin. Eräänlainen homeloukku tämäkin.
tontillanne tilaa pienelle asuntovaunulle, jossa voisit yöpyä. Yöt homeettomassa tilassa saattaisi helpottaa oloasi merkittävästi.
- homeahdistus1
sairastellut kirjoitti:
Niin, ajattelin vain, että jos kyse on siitä, ettet ole tullut terveeksi. Kun meillä aikoinaan kävi sisäilmamittaajia, he kertoivat, että usein käy niin, että homekämpästä pois muttanut soittaa puolen vuoden kuluttua jälleen ja pyytää mittauksen myös uuteen kotiin - oireet kun jatkuvat. Harvapa täysin terveeksi tulee koskaan.
Mutta - jos sinä tunnet homeen läsnäolon, niin tottahan sitä silloin on. Tarkoitin nimittäin sitä, että oletteko sattuneet löytämään hometta vielä korjausten jälkeen.
Mitä tulee siihen ajatukseen, että joka talossa olisi hometta - siihen en kylläkään usko.
Tsemppiä sinulle!löytänyt juurikaan taloja, joissa ei hometta olisi. On ollut pelottavaa käydä taloesittelyissä, kun olen yrittänyt katsella sopivaa, uutta taloa perheellemme. Ne eivät yleensä ole kunnossa, kosteusongelmia tulee jo rakennusvaiheessa. En epäile yhtään tuon pitkään alalla ollen inssin väitettä. Hometta tulee aina ainakin niihin talon rakenteisiin, jotka ovat ulkoilman kanssa kosketuksissa.
Hyvä, että sinulla on positiivisempi käsitys asiasta. Oletko huomannut, minkätyyppiset talot olisivat parhaimpia, eli missä ei mielestäsi ole hometta? Joku tietty materiaali, rakennustapa? Minä olen ihan pihalla, mitä enemmän näen taloja, sitä enemmän tekee mieli heittää kirves kaivoon ja antaa olla koko rakennusprojektin.
Kyllä meillä on löydetty hometta korjausten jälkeen, tai siis minä löysin. Mittauksissahan talo todettiin moneen kertaan puhtaaksi. Meillä on nyt menossa homeremontti nro. 3 (tai nro. 10, miten sen nyt laskee). Olen tosi väsynyt tähän. Löydän hometta myös kaikista tuttavien asunnoista, mutta en koskaan sano sitä, sillä en usko että he itse reagoivat siihen. Jotkut ovat kyllä erikseen kysyneet asiaa, silloin olen sanonut. Erityisesti rivitaloasunnoissa tuntuu tärppäävän aina. - homeahdistus1
olisiko kirjoitti:
tontillanne tilaa pienelle asuntovaunulle, jossa voisit yöpyä. Yöt homeettomassa tilassa saattaisi helpottaa oloasi merkittävästi.
erittäin varteenotettava vaihtoehto. Minulla olisi käytössä tilapäisasunto, mutta ongelma on juuri siinä etten voi olla eri paikassa kuin muu perhe, meidän arjen pyöritys on ihan kokonaan minun vastuullani, mies on enimmäkseen ulkomailla.
Nyt vaan pitäisi löytää homeeton asuntovaunu? - löytyy
homeahdistus1 kirjoitti:
löytänyt juurikaan taloja, joissa ei hometta olisi. On ollut pelottavaa käydä taloesittelyissä, kun olen yrittänyt katsella sopivaa, uutta taloa perheellemme. Ne eivät yleensä ole kunnossa, kosteusongelmia tulee jo rakennusvaiheessa. En epäile yhtään tuon pitkään alalla ollen inssin väitettä. Hometta tulee aina ainakin niihin talon rakenteisiin, jotka ovat ulkoilman kanssa kosketuksissa.
Hyvä, että sinulla on positiivisempi käsitys asiasta. Oletko huomannut, minkätyyppiset talot olisivat parhaimpia, eli missä ei mielestäsi ole hometta? Joku tietty materiaali, rakennustapa? Minä olen ihan pihalla, mitä enemmän näen taloja, sitä enemmän tekee mieli heittää kirves kaivoon ja antaa olla koko rakennusprojektin.
Kyllä meillä on löydetty hometta korjausten jälkeen, tai siis minä löysin. Mittauksissahan talo todettiin moneen kertaan puhtaaksi. Meillä on nyt menossa homeremontti nro. 3 (tai nro. 10, miten sen nyt laskee). Olen tosi väsynyt tähän. Löydän hometta myös kaikista tuttavien asunnoista, mutta en koskaan sano sitä, sillä en usko että he itse reagoivat siihen. Jotkut ovat kyllä erikseen kysyneet asiaa, silloin olen sanonut. Erityisesti rivitaloasunnoissa tuntuu tärppäävän aina.hometta ainakin ulkovaipan eristeistä, joista sitten tupruttelee ajoittain sisäilmaan yhtä sun toista.
Siporex on kiveä, joka ei homehdu. Siinä on myös se hyöty, että Siporex-taloissa ei tarvita lämmöneristeitä, jotka ovat niitä tavallisimpia homelähteitä. - homeahdistus1
löytyy kirjoitti:
hometta ainakin ulkovaipan eristeistä, joista sitten tupruttelee ajoittain sisäilmaan yhtä sun toista.
Siporex on kiveä, joka ei homehdu. Siinä on myös se hyöty, että Siporex-taloissa ei tarvita lämmöneristeitä, jotka ovat niitä tavallisimpia homelähteitä.niin totta. Siporex tuntui hyvältä valinnalta, mutta sitten osuin väärään siporex-talonäyttelyyn. Olipa kovin kosteaa talossa! Tasotteet haisivat kaamealle.
Siporex on kevytbetonia. Tuli mieleen nämä kaikki betonirakenteiset työpaikkani, jotka ovat olleet enemmän tai vähemmän homeen ja sädesienten kyllästämiä. Jopa alle 5-v vanha rakennus, joka tosin oli kärsinyt useista vesivahingoista ja vuotavista kattoikkunoista jo ensimmäisenä vuonna. Meillä kotona töitä tekevä remonttifirma kertoi olleensa edellisellä keikalla korjaamassa tuota entistä työpaikkaani. Oli alkanut vuotamaan taas. Henkilökunta oli siellä hermostunutta. Aikanaan minua pidettiin luulosairaana kun valittelin että tämä märän betonin haju ei ole oikein hyvä juttu. - heittää tähän väliin
homeahdistus1 kirjoitti:
eli kyllä tiedän. Olen todennäköisesti huomattavasti tarkempi kuin homekoira, voisin ruveta tekemään tätä työkseni ja laskuttamaan. Se ei ole korjattavissa purkamatta koko taloa ja määrät/kulkeutuminen sisäilmaan ovat niin vähäisiä, että terveet eivät huomaa mitään.
On kai ikävä kyllä niin, että hometta löytyy jossain määrin joka rakennuksesta, ellei talo ole pylväiden päällä ja sen kohdalla ei koskaan sada :-) Puhuin inssin kanssa, joka tekee näitä homeanalyyseja oikeudenkäynteihin ja hän sanoi samaa: Joka talosta löydetään hometta, kun ruvetaan oikein etsimään. Kaikki eivät suinkaan ole niin homeessa, että siitä olisi terveyshaittaa useimmille ihmisille, mutta entä itselleni, sitä en tiedä. Juuri näillä terveysvaikutuksilla kun pystyn homeen "haistamaan", eli en haista vaan lähinnä tunnen sen jotenkin kehossani, niinkuin varmaan muutkin homesairaat.kommentti tuohon joka talosta löytyy, kunhan oikein ruvetaan etsimään. Tästä säännöstä on selvä poikkeus ja se on koulurakennus, nimittäin vaikka kuinka etsitään ja tutkitaan, niin mitään ei koskaan löydetä. Ketähän tässäkin uskoisi.....?
- sairastellut
homeahdistus1 kirjoitti:
löytänyt juurikaan taloja, joissa ei hometta olisi. On ollut pelottavaa käydä taloesittelyissä, kun olen yrittänyt katsella sopivaa, uutta taloa perheellemme. Ne eivät yleensä ole kunnossa, kosteusongelmia tulee jo rakennusvaiheessa. En epäile yhtään tuon pitkään alalla ollen inssin väitettä. Hometta tulee aina ainakin niihin talon rakenteisiin, jotka ovat ulkoilman kanssa kosketuksissa.
Kyllä meillä on löydetty hometta korjausten jälkeen, tai siis minä löysin. Mittauksissahan talo todettiin moneen kertaan puhtaaksi. Meillä on nyt menossa homeremontti nro. 3 (tai nro. 10, miten sen nyt laskee). Olen tosi väsynyt tähän. Löydän hometta myös kaikista tuttavien asunnoista, mutta en koskaan sano sitä, sillä en usko että he itse reagoivat siihen. Jotkut ovat kyllä erikseen kysyneet asiaa, silloin olen sanonut. Erityisesti rivitaloasunnoissa tuntuu tärppäävän aina.No, en osaa sanoa omakoti- tai rivitaloista mitään. Asun itse kerrostalossa. Enkä tietenkään voi varmuudella sanoa, jos kokonaisen talon rappukäytävän ikkunapuitteista esimerkiksi löytyisi. Mutta ei kerrostalojen jokaisessa asunnossa ole - myös minä olen herkkä reagoimaan. Huomaisin kyllä.
Materiaaleista ynnä muista sellaisista en ikävä kyllä osaa sanoa mitään. - kiviainesta
homeahdistus1 kirjoitti:
niin totta. Siporex tuntui hyvältä valinnalta, mutta sitten osuin väärään siporex-talonäyttelyyn. Olipa kovin kosteaa talossa! Tasotteet haisivat kaamealle.
Siporex on kevytbetonia. Tuli mieleen nämä kaikki betonirakenteiset työpaikkani, jotka ovat olleet enemmän tai vähemmän homeen ja sädesienten kyllästämiä. Jopa alle 5-v vanha rakennus, joka tosin oli kärsinyt useista vesivahingoista ja vuotavista kattoikkunoista jo ensimmäisenä vuonna. Meillä kotona töitä tekevä remonttifirma kertoi olleensa edellisellä keikalla korjaamassa tuota entistä työpaikkaani. Oli alkanut vuotamaan taas. Henkilökunta oli siellä hermostunutta. Aikanaan minua pidettiin luulosairaana kun valittelin että tämä märän betonin haju ei ole oikein hyvä juttu.Siporex-taloa ei voi verrata betonitaloon. Siporex on pelkkää kiviainesta ja se kuuluu myös parhaimpaan päästöluokitukseen eli M1. Ehkä siellä talossa, jossa kävit, oli töpeksitty rakennusaikana. Tässä tekniikan tohtori Juhani Pirisen mietteitä asiasta:
"Kivitalojahan ei oikeasti tehdä, vaan kaikki kivitalonimikkeellä myytävät rakennukset ovat keinotekoista kovaa materiaalia. Nk. kivitaloissa tulee erottaa massiivikivitalot ja talot, joissa on lämmöneriste kivien välissä. Siporex on ainoa pelkkää kivipohjaista ainetta oleva rakenne tällä hetkellä. Kivitalon ongelma on se, että kivet ovat täynnä vettä rakentamishetkellä ja se pitää kuivattaa niistä pois, ennen kuin ryhdytään tekemään pintoja. Jos kivirakenteita ei kuivata, on vaarana pintamateriaalien kostuminen ja homehtuminen tai materiaalien pilaantuminen ja nk. ammoniakkiongelma. Kivirakenteiset talot ovat vähemmän vaurioherkkiä kuin puurakenteiset."
http://asumisterveysliitto.fi/media/Julkaisut/aste_info_105.pdf - homevaurioita
heittää tähän väliin kirjoitti:
kommentti tuohon joka talosta löytyy, kunhan oikein ruvetaan etsimään. Tästä säännöstä on selvä poikkeus ja se on koulurakennus, nimittäin vaikka kuinka etsitään ja tutkitaan, niin mitään ei koskaan löydetä. Ketähän tässäkin uskoisi.....?
teknillisen korkeakoulun mukaan ja vakavia vaurioita 15 prosentissa,kerrotaan opettaja-lehdessä.
Jos jotain tutkimuksia koululla saadaan aikaiseksi,sanotaan,että sisäilma on "välttävä tai tavanomainen".
Mitähän sillä tiedolla kukaan tekee? - tarvitse tehdä mitään
homevaurioita kirjoitti:
teknillisen korkeakoulun mukaan ja vakavia vaurioita 15 prosentissa,kerrotaan opettaja-lehdessä.
Jos jotain tutkimuksia koululla saadaan aikaiseksi,sanotaan,että sisäilma on "välttävä tai tavanomainen".
Mitähän sillä tiedolla kukaan tekee?se lausunto on tuollainen.
Siinä mennään vain metsään siksi, että tilanne vain vaikeutuu ja siinähän se sitten onkin koko kaaos käsissä kun lapset ja henkilökunta sairastelee jatkuvasti. Miten jaksaa opiskella tai opettaa jatkuvassa päänsäryssä, johon ei juuri mikään lääkitys auta, EI mitenkään.
Nuo väliaikasparakit ovat hyvä ratkaisu, ja ne pitäisikin kasata loma-ajalla, aloittaa koulu siistissä parakissa, jossa ilma on puhdasta. Tehdä kunnon korjaukset koulussa tai pistää se purkuun, jos se on NIIN normaalia se sisäilma.
Missään tapauksessa ei saisi edetä näillä mitään sanomattomilla sisäilmamittauksilla! Siitä pitäisi pistää pää pantiksi jo noilta tutkijoiltakin! Ei se ole kenenkään etu, että mittauksia ja tutkimuksia tehdään, vain tekemisen iloksi. - olen minäkin
homeahdistus1 kirjoitti:
Kyllä meillä on löydetty hometta korjausten jälkeen, tai siis minä löysin. Mittauksissahan talo todettiin moneen kertaan puhtaaksi. Meillä on nyt menossa homeremontti nro. 3 (tai nro. 10, miten sen nyt laskee). Olen tosi väsynyt tähän. Löydän hometta myös kaikista tuttavien asunnoista, mutta en koskaan sano sitä, sillä en usko että he itse reagoivat siihen. Jotkut ovat kyllä erikseen kysyneet asiaa, silloin olen sanonut. Erityisesti rivitaloasunnoissa tuntuu tärppäävän aina.Melkein kaikki päiväkodit missä olen ollut sijaisena ovat homeessa, toiset enemmän toiset vähemmän. Lapset kärsivät selvästi huonosta sisäilmasta.Pitäisi saada laki joka velvottaisi kunnat näyttämään todeksi sisäilman kelvollisuus jokaisessa koulussa ja päiväkodissa.
- ettei
tarvitse tehdä mitään kirjoitti:
se lausunto on tuollainen.
Siinä mennään vain metsään siksi, että tilanne vain vaikeutuu ja siinähän se sitten onkin koko kaaos käsissä kun lapset ja henkilökunta sairastelee jatkuvasti. Miten jaksaa opiskella tai opettaa jatkuvassa päänsäryssä, johon ei juuri mikään lääkitys auta, EI mitenkään.
Nuo väliaikasparakit ovat hyvä ratkaisu, ja ne pitäisikin kasata loma-ajalla, aloittaa koulu siistissä parakissa, jossa ilma on puhdasta. Tehdä kunnon korjaukset koulussa tai pistää se purkuun, jos se on NIIN normaalia se sisäilma.
Missään tapauksessa ei saisi edetä näillä mitään sanomattomilla sisäilmamittauksilla! Siitä pitäisi pistää pää pantiksi jo noilta tutkijoiltakin! Ei se ole kenenkään etu, että mittauksia ja tutkimuksia tehdään, vain tekemisen iloksi.Täräytetä otzonaattoreita ilmastointikanaviin niiku yhdessä kaupungissa tehtiin.
- tärppää, olen
homeahdistus1 kirjoitti:
Kyllä meillä on löydetty hometta korjausten jälkeen, tai siis minä löysin. Mittauksissahan talo todettiin moneen kertaan puhtaaksi. Meillä on nyt menossa homeremontti nro. 3 (tai nro. 10, miten sen nyt laskee). Olen tosi väsynyt tähän. Löydän hometta myös kaikista tuttavien asunnoista, mutta en koskaan sano sitä, sillä en usko että he itse reagoivat siihen. Jotkut ovat kyllä erikseen kysyneet asiaa, silloin olen sanonut. Erityisesti rivitaloasunnoissa tuntuu tärppäävän aina.todennut saman. Esittelyissä käydessämme tuttu haju tuli vastaan jo ulko-ovella tai viimeistään kylppärin puolelta. Alapohjat ovat niissä ihan sutta ja liian matalat. Joten unohdimme hyvän hajuaistimme ansiosta koko ajatuksen muuttaa rivariin homekodin jälkeen.
- sellainen..
olen minäkin kirjoitti:
Melkein kaikki päiväkodit missä olen ollut sijaisena ovat homeessa, toiset enemmän toiset vähemmän. Lapset kärsivät selvästi huonosta sisäilmasta.Pitäisi saada laki joka velvottaisi kunnat näyttämään todeksi sisäilman kelvollisuus jokaisessa koulussa ja päiväkodissa.
laki on olemassa. Se on nimeltään terveydensuojelulaki. Kunnan terveydensuojeluviranomainen on velvollinen selvittämään myös onko päiväkodissa terveydensuojelulain mukainen terveyshaitta.
Suomessa on paljonkin hyviä lakeja, joita ei kuitenkaan käytännössä noudateta. Ihmisten pitää oppia vaatimaan oikeuksiaan. Valitettavasti muuten ei mitään tapahdu. - )()()(
jäin miettimään tilannettani, sitä onko noita nivelkipuja jatkuvasti vaiko ei. Käytännössä, kyllä niitä kipuja on, ne vain ovat niin huomaamattomia altistusaikoihin nähden, etten enää noteeraa niitä kivuiksi. Ne ovat vähän ominaisuuksia nyt, kuuluvat kuvioon.
Tarkoitan tällä sitä, että kipu on niin vähäistä, ettei se ole päälimmäisenä ajatuksena ollenkaan. Sen huomaa, jos sitä kipua pysähtyy miettimään.
Joten riippuen millaiset kipusi ovat, niin voihan ne tulla muualtakin kuin kotoa. Ulkoilu tekee selkeästi enemmän vaivoja, ja jos erehtyy käsittelemään multaa, niin sen sitten tuntee nivelissään myös.
Siitä, että joka talossa on hometta, niin ehkä olen samaa mieltä siten, että sitä on ulkona niin paljon, että kyllä sitä sisällekin tulee jo ilman mukana. Ja vierailut, tavarat tai se, että se terve osapuoli tekee niitä pihatöitä, remontti tai puuhommia, kyllä se tuntuu omassa olossa vaikka miten varovainen on. Mieheni pistää työvaatteen pesukoneeseen ja käy suihkussa, tulee lähelleni ja minä alan rykimään, yskimään ja ääni painuu. Mieheni, OK pesen ne hiuksetkin sitten, vaikka juuri ne pesin...
Hankin ikkunaluukkuihin nuo suojakankaat. Sika kalliitahan ne olivat ja lisäksi pakkauksesta saa vain 5 ikkunaluukkuun suojat, 6 jää vajaaksi jo ja viidennessäkin loppui jo tuo kaksipuolinen teippi kesken! Joten pitäisi ostaa kaksi pakettia, ainakin jos on enemmän noita ikkunaluukkuja ja hintaa tuleekin sitten jo pelkästään näihin suojuksiin 140 euroa! Törkeä hinta, en tiedä saisiko vastaavia jostakin halvemmallakin.
Käyttöikä noille ilmoitetaan siten, että vähintäänkin kerran vuodessa, mutta heti kun tummuu pitää vaihtaa kangas uuteen.
Yksi mikä ensi vuonna muuttuu on nuo ikkunalaudalla olevat kukat, kun avaat ikkunaluukun ja siinä aika lähellä on jatkuvasti multa kosteana, ei se ainakaan työhuoneeni ikkunaneteen enää ensi vuonna tule. Valitettavasti mieheni pitää kukista yhä edelleen todella paljon, niin minäkin ennen pidin, nyt ne ovat hajun ja tuon mullan vuoksi ongelmia joita pitää vältellä siinä kuin muitakin ongelmia.
Sain syntymäpäiväkseni tuoksuttoman kukan, olivat kukkakaupassa neuvoneet, että kyllä voi viedä orkidean ruukussa, ei tuoksu eikä haittaa. No, eihän sitä juurikaan kastella, mutta kun se tuoksu ei ole se ainoa ongelma, vaan tuo multa myös. Onneksi orkidea on niin vaikea kasvi pitää hengissä, että siitä pääsee eroon helpostikin ilman oman tunnon tuskia.
Elikkäs ongelmia on, teki mitä vain ja oli kotona sitten hometta tai ei. Jo naapurin home voi haista nenään, nämä asuinalueet kun ovat ainakin meilläpäin sen verran suppeita, ja talot ehkä 12 metrin päässä toisistaan... se taitaa olla se minimi, jos on ikkunoita päädyssä... - homeahdistus1
)()()( kirjoitti:
jäin miettimään tilannettani, sitä onko noita nivelkipuja jatkuvasti vaiko ei. Käytännössä, kyllä niitä kipuja on, ne vain ovat niin huomaamattomia altistusaikoihin nähden, etten enää noteeraa niitä kivuiksi. Ne ovat vähän ominaisuuksia nyt, kuuluvat kuvioon.
Tarkoitan tällä sitä, että kipu on niin vähäistä, ettei se ole päälimmäisenä ajatuksena ollenkaan. Sen huomaa, jos sitä kipua pysähtyy miettimään.
Joten riippuen millaiset kipusi ovat, niin voihan ne tulla muualtakin kuin kotoa. Ulkoilu tekee selkeästi enemmän vaivoja, ja jos erehtyy käsittelemään multaa, niin sen sitten tuntee nivelissään myös.
Siitä, että joka talossa on hometta, niin ehkä olen samaa mieltä siten, että sitä on ulkona niin paljon, että kyllä sitä sisällekin tulee jo ilman mukana. Ja vierailut, tavarat tai se, että se terve osapuoli tekee niitä pihatöitä, remontti tai puuhommia, kyllä se tuntuu omassa olossa vaikka miten varovainen on. Mieheni pistää työvaatteen pesukoneeseen ja käy suihkussa, tulee lähelleni ja minä alan rykimään, yskimään ja ääni painuu. Mieheni, OK pesen ne hiuksetkin sitten, vaikka juuri ne pesin...
Hankin ikkunaluukkuihin nuo suojakankaat. Sika kalliitahan ne olivat ja lisäksi pakkauksesta saa vain 5 ikkunaluukkuun suojat, 6 jää vajaaksi jo ja viidennessäkin loppui jo tuo kaksipuolinen teippi kesken! Joten pitäisi ostaa kaksi pakettia, ainakin jos on enemmän noita ikkunaluukkuja ja hintaa tuleekin sitten jo pelkästään näihin suojuksiin 140 euroa! Törkeä hinta, en tiedä saisiko vastaavia jostakin halvemmallakin.
Käyttöikä noille ilmoitetaan siten, että vähintäänkin kerran vuodessa, mutta heti kun tummuu pitää vaihtaa kangas uuteen.
Yksi mikä ensi vuonna muuttuu on nuo ikkunalaudalla olevat kukat, kun avaat ikkunaluukun ja siinä aika lähellä on jatkuvasti multa kosteana, ei se ainakaan työhuoneeni ikkunaneteen enää ensi vuonna tule. Valitettavasti mieheni pitää kukista yhä edelleen todella paljon, niin minäkin ennen pidin, nyt ne ovat hajun ja tuon mullan vuoksi ongelmia joita pitää vältellä siinä kuin muitakin ongelmia.
Sain syntymäpäiväkseni tuoksuttoman kukan, olivat kukkakaupassa neuvoneet, että kyllä voi viedä orkidean ruukussa, ei tuoksu eikä haittaa. No, eihän sitä juurikaan kastella, mutta kun se tuoksu ei ole se ainoa ongelma, vaan tuo multa myös. Onneksi orkidea on niin vaikea kasvi pitää hengissä, että siitä pääsee eroon helpostikin ilman oman tunnon tuskia.
Elikkäs ongelmia on, teki mitä vain ja oli kotona sitten hometta tai ei. Jo naapurin home voi haista nenään, nämä asuinalueet kun ovat ainakin meilläpäin sen verran suppeita, ja talot ehkä 12 metrin päässä toisistaan... se taitaa olla se minimi, jos on ikkunoita päädyssä...minä en ole niitä hankkinut, ihan turha tähän taloon on mitään mikrobiverhoja laittaa, mikrobit ovat sisätiloissa. Ilmanvaihtokoneessa on joka tapauksessa suodattimet.
Kyllä nämä nivelkivut kotoa tulevat, ei siitä pääse mihinkään. Kipu pahenee liikkuessa, mihin puutarhatyötkin kuuluvat. Kiitos lohdutuksesta, kuitenkin :-)
Aika kovaa hommaahan ne puutarhatyötkin ovat homesairaalle, ulkona on nyt runsaasti homeitiöitä ilmassa, maa on todella märkää, nurmikko pursuaa erilaisia sieniä ym. Aion silti tänä viikonloppuna kerätä marjoja pensaista ja kääntää osan kasvimaata, kun kerrankin ei sada. Näkee sitten, miten nivelet reagoivat.
Meillä ei naapurit ole kovin lähellä, joten ei hometta ulkotiloista kantaudu muuta kuin puutarhasta. Puutarha on ongelmallinen kyllä. Kasveja meillä ei seinänvierillä ole, ne on aikapäiviä sitten poistettu kaikkien salaojaremonttien tieltä, mutta silti rehevä puutarha tuntuu hautaavan talon alleen. Ruusuköynnös kasvaa keittiön ikkunasta sisälle ynnämuuta kaunista, mutta ehkä turhankin maanläheistä. Seuraavassa talossani rakennuksen läheisyydessä on ainoastaan kivi- ja laattapuutarha, rehevämpi kasvillisuus tulee vähän kauemmaksi.
Taidan kokeilla myös jotain lämmittimiä ja kylmägeeliä näihin niveliin, ei kai tämä särkylääke voi ola ainoa hoitomuoto. Pärjäähän reumapotilaatkin jotenkin, miksen minäkin. - pitää vaan vaatia,
sellainen.. kirjoitti:
laki on olemassa. Se on nimeltään terveydensuojelulaki. Kunnan terveydensuojeluviranomainen on velvollinen selvittämään myös onko päiväkodissa terveydensuojelulain mukainen terveyshaitta.
Suomessa on paljonkin hyviä lakeja, joita ei kuitenkaan käytännössä noudateta. Ihmisten pitää oppia vaatimaan oikeuksiaan. Valitettavasti muuten ei mitään tapahdu.vaikka terveydensuojeluviranomainen kirjoittaa sellaista sanahelinää lausuntoihin, että uskooko niitä itsekään. Melkoinen teatteri menossa silläkin puolella? Kukapa sitä kaveriaan puusta alas ampuu? Viranomaiset eivät enää valvo lakien toteutumista, vaan tavallinen kansalainen! Voi, näitä aikoja?
- )()()(
homeahdistus1 kirjoitti:
minä en ole niitä hankkinut, ihan turha tähän taloon on mitään mikrobiverhoja laittaa, mikrobit ovat sisätiloissa. Ilmanvaihtokoneessa on joka tapauksessa suodattimet.
Kyllä nämä nivelkivut kotoa tulevat, ei siitä pääse mihinkään. Kipu pahenee liikkuessa, mihin puutarhatyötkin kuuluvat. Kiitos lohdutuksesta, kuitenkin :-)
Aika kovaa hommaahan ne puutarhatyötkin ovat homesairaalle, ulkona on nyt runsaasti homeitiöitä ilmassa, maa on todella märkää, nurmikko pursuaa erilaisia sieniä ym. Aion silti tänä viikonloppuna kerätä marjoja pensaista ja kääntää osan kasvimaata, kun kerrankin ei sada. Näkee sitten, miten nivelet reagoivat.
Meillä ei naapurit ole kovin lähellä, joten ei hometta ulkotiloista kantaudu muuta kuin puutarhasta. Puutarha on ongelmallinen kyllä. Kasveja meillä ei seinänvierillä ole, ne on aikapäiviä sitten poistettu kaikkien salaojaremonttien tieltä, mutta silti rehevä puutarha tuntuu hautaavan talon alleen. Ruusuköynnös kasvaa keittiön ikkunasta sisälle ynnämuuta kaunista, mutta ehkä turhankin maanläheistä. Seuraavassa talossani rakennuksen läheisyydessä on ainoastaan kivi- ja laattapuutarha, rehevämpi kasvillisuus tulee vähän kauemmaksi.
Taidan kokeilla myös jotain lämmittimiä ja kylmägeeliä näihin niveliin, ei kai tämä särkylääke voi ola ainoa hoitomuoto. Pärjäähän reumapotilaatkin jotenkin, miksen minäkin.silloin lämmin ei taida sopia, sehän vain ruokkii tulehdusta? Joten tuon omahoidonkin vuoksi pitäisi tietää miten hoitaa, kylmällä vaiko lämpimällä kipujaan.
Ikävää, että kipusi ovat noin pahat. En kuitenkaan lähtisi lääkitsemään ominpäin, koska tuo mekanismi miten ne nivelet kipuilevat on auki. Käytännössä se kait menee niin, että meillä on tulehdustila päällä silloin kun altistutaan aina pahemmin, ja rauhallisempi tulehdustila, kun voimme paremmin. Ainakin nuo minun verikokeeni kertoisivat vääjäämättä sen menevän niin.
Jopa nuo tumavasta-aineet nousivat töissä ja laskivat lomalla. Pahimmillaan mitattu arvo oli 1280 ja nyt se lienee siinä 360, nousi aina töissä ja laskee kun en ole kosteusvauriotiloissa. Tuon tumavasta-aineen vuoksihan nivelsärkyjäni alettiin tutkimaankin. Muistan kun tt-lääkärini kertoi, etten voi todentaa mitään, ellei labroissa näy poikkeamia. No näkyi ja tt-lääkäri kirjoitti lausuntoonsa, että "potilas ei itse pidä oireitaan masennukseen liittyvinä" tms. en nyt muista, mutta tarkoitus oli tuo. Että ei edes labrat näytä sitten sairautta, vain sitä että kaikki johtuukin ihan muusta vain.
Altistushan olikin sitten varsin masentava kokemus, siinä nousi lasko, leukosyytit, kaitpa nekin sitten masentuivat. Veriarvot laskivat, kertoisiko sekin sitten tuosta tulehduksesta, uskoisin että kyllä.
Reumalääkäri kertoi anemiastani, että se on todennäköisesti hallittavissa ihan sillä, että saadaan tulehdukset pois. Ne syövät veriarvoja, eikä siihen auta mitkään rautalääkkeet, voivat vain pahentaakin tilannetta.
Joten aika selkeä tuo tulehdustila kaiken kaikkiaan sairastuneilla on, eikä se kyllä lähde mihinkään ilman puhtaita tiloja, ja silloinkin se palailee aina kun altistut jossakin vähän enemmän.
Joten tulehdusta en hoitaisi lämpimällä... ehkä perhettäsi herätellä sillä, että näin ei terveytesi kestä. Joko muutatte, tai sinun vointisi heikkenee jatkuvasti. Tietysti sen ikäiselle on ikävää, kun kaverit on tärkeitä, mutta ikä antaa jo mahdollisuuden siihen vähän laajempaankin liikkumiseen. Ja miehellesi lienee sama missä asutte, mikäli matkustelee vielä pitkäänkin paljon, ei se koti varmasti nyt niin ääri tärkeää ole olla kotimaassakaan se yksi ja ainoa mahdollinen paikka? Kohta äiti ei liiku mihinkään!
Keskustelu voisi herätellä tilanteestasi siten, että entä jos vaihtaisitte osia. Miten sitten edettäisiin, hän on kyllä riittävän vanha miettimään syitä ja seurauksiakin. Ehkä me opetamme näitä lapsiamme vähän liikaa miettimään asioita vain minä keskeisesti. Johtuneen siitä, ettei oma lapsuus ole ehkä ollut niin helppo, me "ymmärrämme" nyt lapsemme pilalle? - homeahdistus1
)()()( kirjoitti:
silloin lämmin ei taida sopia, sehän vain ruokkii tulehdusta? Joten tuon omahoidonkin vuoksi pitäisi tietää miten hoitaa, kylmällä vaiko lämpimällä kipujaan.
Ikävää, että kipusi ovat noin pahat. En kuitenkaan lähtisi lääkitsemään ominpäin, koska tuo mekanismi miten ne nivelet kipuilevat on auki. Käytännössä se kait menee niin, että meillä on tulehdustila päällä silloin kun altistutaan aina pahemmin, ja rauhallisempi tulehdustila, kun voimme paremmin. Ainakin nuo minun verikokeeni kertoisivat vääjäämättä sen menevän niin.
Jopa nuo tumavasta-aineet nousivat töissä ja laskivat lomalla. Pahimmillaan mitattu arvo oli 1280 ja nyt se lienee siinä 360, nousi aina töissä ja laskee kun en ole kosteusvauriotiloissa. Tuon tumavasta-aineen vuoksihan nivelsärkyjäni alettiin tutkimaankin. Muistan kun tt-lääkärini kertoi, etten voi todentaa mitään, ellei labroissa näy poikkeamia. No näkyi ja tt-lääkäri kirjoitti lausuntoonsa, että "potilas ei itse pidä oireitaan masennukseen liittyvinä" tms. en nyt muista, mutta tarkoitus oli tuo. Että ei edes labrat näytä sitten sairautta, vain sitä että kaikki johtuukin ihan muusta vain.
Altistushan olikin sitten varsin masentava kokemus, siinä nousi lasko, leukosyytit, kaitpa nekin sitten masentuivat. Veriarvot laskivat, kertoisiko sekin sitten tuosta tulehduksesta, uskoisin että kyllä.
Reumalääkäri kertoi anemiastani, että se on todennäköisesti hallittavissa ihan sillä, että saadaan tulehdukset pois. Ne syövät veriarvoja, eikä siihen auta mitkään rautalääkkeet, voivat vain pahentaakin tilannetta.
Joten aika selkeä tuo tulehdustila kaiken kaikkiaan sairastuneilla on, eikä se kyllä lähde mihinkään ilman puhtaita tiloja, ja silloinkin se palailee aina kun altistut jossakin vähän enemmän.
Joten tulehdusta en hoitaisi lämpimällä... ehkä perhettäsi herätellä sillä, että näin ei terveytesi kestä. Joko muutatte, tai sinun vointisi heikkenee jatkuvasti. Tietysti sen ikäiselle on ikävää, kun kaverit on tärkeitä, mutta ikä antaa jo mahdollisuuden siihen vähän laajempaankin liikkumiseen. Ja miehellesi lienee sama missä asutte, mikäli matkustelee vielä pitkäänkin paljon, ei se koti varmasti nyt niin ääri tärkeää ole olla kotimaassakaan se yksi ja ainoa mahdollinen paikka? Kohta äiti ei liiku mihinkään!
Keskustelu voisi herätellä tilanteestasi siten, että entä jos vaihtaisitte osia. Miten sitten edettäisiin, hän on kyllä riittävän vanha miettimään syitä ja seurauksiakin. Ehkä me opetamme näitä lapsiamme vähän liikaa miettimään asioita vain minä keskeisesti. Johtuneen siitä, ettei oma lapsuus ole ehkä ollut niin helppo, me "ymmärrämme" nyt lapsemme pilalle?itse masennukseen liittyvänä nivelkipuja ja tumavasta-aineiden nousua? Lääkäri todella kehtasi kirjoittaa noin sairauskertomukseesi? Tämähän vie minulta huolta pois. Liki sietämättömäksi pahentuneet niveloireeni voivatkin olla vain masennusta! Olisipa huojentavaa jos näin olisi. Jostain syystä nykyinen lääkärini ei usko minun ollenkaan olevan masentunut, vaikka annoin hänen käyttöönsä psykiatrin vanhat lausunnot jaksoittaisesta masennuksestani, josta minulla on diagnoosi. Mutta ehkä nyt vaikuttaisin masentuneelta, kun menen valittamaan nivelkipuja?
Ihan hyvin tämä voi olla ja toivottavasti onkin vain tätä sairauden aaltoilua. Nyt on huonompi jakso, tulehdusarvot ovat varmaan taas korkealla, mutta hyvällä tuurilla hetken päästä tulehdus rauhoittuu taas. Minulla ei ole edes mitään keuhko-oireita, astmakin on rauhallisessa vaiheessa, alveoliitista ei ole tietoakaan. Vaikea tässä on osata itsekään varoa talon homeita, kun oireilun yhdistää hengitysteihin ja ne ovat minulla olleet kaikin puolin hyvinvoivat äärettömän märästä kesästä huolimatta.
Meillä on ihan selvä suunnitelma, miten edetään rakennusprojektissa, mutta kyllä siihen silti menee pari vuotta parhaimmassakin tapauksessa. Rakentaminen on hidasta puuhaa, lupia pitää odotella, eikä meillä mies tee itse mitään, kaikki työ täytyy ostaa ulkopuolisilta. Koko projekti suunnittelusta valvontaan edellyttää minun toteutustani, mies ei juuri ole edes paikalla. Joten olisi ihan hyvä olla terveenä nyt. - )()()(
homeahdistus1 kirjoitti:
itse masennukseen liittyvänä nivelkipuja ja tumavasta-aineiden nousua? Lääkäri todella kehtasi kirjoittaa noin sairauskertomukseesi? Tämähän vie minulta huolta pois. Liki sietämättömäksi pahentuneet niveloireeni voivatkin olla vain masennusta! Olisipa huojentavaa jos näin olisi. Jostain syystä nykyinen lääkärini ei usko minun ollenkaan olevan masentunut, vaikka annoin hänen käyttöönsä psykiatrin vanhat lausunnot jaksoittaisesta masennuksestani, josta minulla on diagnoosi. Mutta ehkä nyt vaikuttaisin masentuneelta, kun menen valittamaan nivelkipuja?
Ihan hyvin tämä voi olla ja toivottavasti onkin vain tätä sairauden aaltoilua. Nyt on huonompi jakso, tulehdusarvot ovat varmaan taas korkealla, mutta hyvällä tuurilla hetken päästä tulehdus rauhoittuu taas. Minulla ei ole edes mitään keuhko-oireita, astmakin on rauhallisessa vaiheessa, alveoliitista ei ole tietoakaan. Vaikea tässä on osata itsekään varoa talon homeita, kun oireilun yhdistää hengitysteihin ja ne ovat minulla olleet kaikin puolin hyvinvoivat äärettömän märästä kesästä huolimatta.
Meillä on ihan selvä suunnitelma, miten edetään rakennusprojektissa, mutta kyllä siihen silti menee pari vuotta parhaimmassakin tapauksessa. Rakentaminen on hidasta puuhaa, lupia pitää odotella, eikä meillä mies tee itse mitään, kaikki työ täytyy ostaa ulkopuolisilta. Koko projekti suunnittelusta valvontaan edellyttää minun toteutustani, mies ei juuri ole edes paikalla. Joten olisi ihan hyvä olla terveenä nyt.sillä kyllä on vaikea etsiä vanhaa ja hyvää rakennusta. Olen käynyt pojan perheen kanssa noita asuntoja katsomassa ja siinä sitä onkin "ammattimaista" toimintaa jota sietäisi vähän paremmin valvoa.
Välittäjä kertoi yhden talon kohdalla, että kyllä konesaumattu katto on käytännössä ikuinen, kun sanoin että kattoremontti näyttäisi olevan ensimmäinen mikä pitää tehdä. Katto ei ollut konesaumattu, vaan erittäin huonokuntoinen... välittäjä... minulle on valehdeltu...
Kannattaa todellakin rakentaa oma, jos siihen nykyhinnoilla on varaa.
- kehittyi reumaksi
Ensimmäiset niveloireeni minulla oli kaksi vuotta sitten. Parin kk ajan kipuilivat nilkat ja ranteet, päänsäryn, äänen häviämisen ja köhäisyyden lisäksi. Sain vaihdettua työtilaani, johon nivelkipuni loppuivat viikon viiveellä. Silloin otettiin myös reumafaktori verestä, joka oli puhdas.
Viime keväänä oireet nivelissä palasivat sen jälkeen kun olin pari viikkoa sairastellut kuumetta, köhää, poskiontelotulehdusta, silmäärsytystä, päänsärkyä ja uskomatonta väsymystä. Kun palasin terveenä töihin, oireet palasivat. Terve-sairas-siksakkailun jälkeen sain rajoitettua työssäni tietyt huonealueet pois, ja pystyin olemaan töissä ilman yskää, mutta nivelkivut pahenivat koko ajan leviten. Muut em. oireeni jäivät pois kun en enää käynyt aiemmissa tiloissa. Kesällä on selvinnyt että juuri remontoidussa työpaikassani oli kuin olikin kosteusvaurioita...Mitään mittauksia ei toki tehty, ja tilat remontoitiin uudestaan.
Työterveydessä ei uskottu nivelkipuihini, vaan kesti ennen kuin sain pakotettua lähetteen reumalääkärille. Tuloksena on seropositiivinen eroosinen nivelreuma, johon minulla on raskas lääkitys. Ne eivät ala vaikuttamaan hetkessä, kortisonia lukuunottamatta. Ennen näitä lääkkeitä söin reilun kk ajan hainrustoa, maitohappobakteereja ja kalaöljykapseleita, jona aikana sairauteni nivelien osalta vain paheni reipasta vauhtia. Syön edelleen kalaöljyä ja maitohappobakteereja, koska niitä pidetään ihan virallisestikin hyvinä reumaatikoille. Inkivääriä en ole kokeillut, mutta sekin mainitaan ihan virallisissa kirjoituksissa, ja tuoreesta inkivääristä olen kuullut asiantuntijalta että se auttaa joillekin. Hainrusto tietääkseni auttaa lähinnä nivelrikkoisille. Koivunlehti- ja nokkosteestä olen myös lukenut, mutta itse en kokenut näistä näyttöä.
Kaiken kaikkiaan olen saanut sen käsityksen, että kosteusvaurioasian kanssa on *totaalisen* yksin. Työterveys ja rakennusvalvonta hoidetaan kunnassa kunnan omien työntekijöiden kautta. Ammattiyhdistyksille tärkein asia ovat palkankorotukset. Kun on sairas, ei ole yksinkertaisesti enää voimia viedä asiaa työterveydestä ja ammattiyhdistyksestä eteenpäin.- kosteusvauriot
Putushan on kertonut, että reuma voi puhjeta vasta kymmenenkin vuoden kuluttua altistumisesta ja siksi monien reumalääkäreidenkin on ollut vaikea uskoa syy-yhteyttä. Nykyään kai jo hekin sen myöntävät, koska epidemiologiset tutkimukset ympäri maailmaa sitä todistavat.
- hainrustouutttetta
reumaani ja se auttaa. Hainrustopillerit ei ole niin hyviä (siis jauheena).
- )()()(
Minulle kerrottiin, ettei se kaikilla edes kohoa, vaikka sairastaisikin reumaa. Mutta kun kosteusvaurioista sairastuneita tutkitaan, niin vain labrakokeiden tulokset kertovat jotakin.
Itselläni eka reumafaktori näytti 14, seuraava 17 ja seuraava 19, sen jälkeen sitä ei sitten enää otettukaan, koska oli viiterajoilla ja silloin sen ottaminen ei ole tärkeää. Kysyessäni mitä kertoo se, että tuo RF nousee jatkuvasti, niin syynä oli se, että labrakokeet nyt ovat epäluotettavia, ne voivat heilahdella ihan miten vain, ei niihin nyt niin voi luottaa. Kun sitten ihmettelin, että voiko ne siis näyttääkin vähemmän kuin mitä pitäisi, niin EI ei ne nyt niin heilu, ne vain ovat kovin epäluotettavia ellei lukemat ole hyvinkin paljon koholla.
Ja sitten luen, ettei edes kaikilla vaikeaa reumaa sairastavilla ole reumafaktori koholla. Joten niin, kyllä ne labrat ovat suuntaa antavia, sen lisäksi pitäisi sitten toimia myös ihan lääkärinäkin, eikä vain tulkita sairautta numeroiden perusteella. Kyllä se potilaan vointikin voi olla ihan tärkeä osa sitä sairastelua.
Mutta jos asenne on se, että mokomaa sairautta ei ole edes olemassa, kuin kosteusvaurioista sairastuminen, vaan kyse on masennuksesta, tai laiskuudesta tehdä töitä, niin eipä siinä potilaalla paljon ole lääkäristä apua. - mutta...
)()()( kirjoitti:
Minulle kerrottiin, ettei se kaikilla edes kohoa, vaikka sairastaisikin reumaa. Mutta kun kosteusvaurioista sairastuneita tutkitaan, niin vain labrakokeiden tulokset kertovat jotakin.
Itselläni eka reumafaktori näytti 14, seuraava 17 ja seuraava 19, sen jälkeen sitä ei sitten enää otettukaan, koska oli viiterajoilla ja silloin sen ottaminen ei ole tärkeää. Kysyessäni mitä kertoo se, että tuo RF nousee jatkuvasti, niin syynä oli se, että labrakokeet nyt ovat epäluotettavia, ne voivat heilahdella ihan miten vain, ei niihin nyt niin voi luottaa. Kun sitten ihmettelin, että voiko ne siis näyttääkin vähemmän kuin mitä pitäisi, niin EI ei ne nyt niin heilu, ne vain ovat kovin epäluotettavia ellei lukemat ole hyvinkin paljon koholla.
Ja sitten luen, ettei edes kaikilla vaikeaa reumaa sairastavilla ole reumafaktori koholla. Joten niin, kyllä ne labrat ovat suuntaa antavia, sen lisäksi pitäisi sitten toimia myös ihan lääkärinäkin, eikä vain tulkita sairautta numeroiden perusteella. Kyllä se potilaan vointikin voi olla ihan tärkeä osa sitä sairastelua.
Mutta jos asenne on se, että mokomaa sairautta ei ole edes olemassa, kuin kosteusvaurioista sairastuminen, vaan kyse on masennuksesta, tai laiskuudesta tehdä töitä, niin eipä siinä potilaalla paljon ole lääkäristä apua.Puolet reumaatikoista on seronegatiivisia eli reumafaktori on neg. Lasten reuma on melkein aina seroneg reumaa. Eli kliininen kuva ja taudinkulku ratkaisee diagnoosin.
Toisaalta vanhoissa ikäryhmissä, yli 60 v on enenvästi reumafaktoripositiivisuutta joka ei kuitenkaan ole nivelreumaa.
Vaikea on maallikon ottaa tästä tolkku. Etsikää sellainen lääkäri joka suhtautuu homeongelmaan asiallisesti. - joka suhtautuu
mutta... kirjoitti:
Puolet reumaatikoista on seronegatiivisia eli reumafaktori on neg. Lasten reuma on melkein aina seroneg reumaa. Eli kliininen kuva ja taudinkulku ratkaisee diagnoosin.
Toisaalta vanhoissa ikäryhmissä, yli 60 v on enenvästi reumafaktoripositiivisuutta joka ei kuitenkaan ole nivelreumaa.
Vaikea on maallikon ottaa tästä tolkku. Etsikää sellainen lääkäri joka suhtautuu homeongelmaan asiallisesti.homeongelmaan asiallisesti on helppo sanoa, mutta vaikea toteuttaa. Asiallisesti suhtautuvat voisivat näinä aikoina vuolla kultaa, kun potilaita olisi jonoksi asti ja uusia tapauksia puhkeaa joka päivä. Kun kaikki on nykyään niin markkinoitua ja masinoitua, niin outoa, että ei ole vielä pystyssä homeklinikkaa. Tällä ei älytä rahastaa, mutta kaikki muut helppoheikit rahastavat kyllä homeen poisto kemikaaleillaan ja ilmastointilaitteillaan.
- asiasta kiinnostunut
joka suhtautuu kirjoitti:
homeongelmaan asiallisesti on helppo sanoa, mutta vaikea toteuttaa. Asiallisesti suhtautuvat voisivat näinä aikoina vuolla kultaa, kun potilaita olisi jonoksi asti ja uusia tapauksia puhkeaa joka päivä. Kun kaikki on nykyään niin markkinoitua ja masinoitua, niin outoa, että ei ole vielä pystyssä homeklinikkaa. Tällä ei älytä rahastaa, mutta kaikki muut helppoheikit rahastavat kyllä homeen poisto kemikaaleillaan ja ilmastointilaitteillaan.
Mihin tällainen homeklinikka kannattaisi perustaa? Mikä kaupunki, itsenäinen vai ketju? Yksin ei ehkä kannata aloittaa, pitäisi olla sopiva kokoelma eri erikoislääkäreitä. KYSissä oli homepoliklinikka vv. 1996-98, mutta se lopetettiin kun rahoitusta ei järjestynyt.
- on toiminutkin
asiasta kiinnostunut kirjoitti:
Mihin tällainen homeklinikka kannattaisi perustaa? Mikä kaupunki, itsenäinen vai ketju? Yksin ei ehkä kannata aloittaa, pitäisi olla sopiva kokoelma eri erikoislääkäreitä. KYSissä oli homepoliklinikka vv. 1996-98, mutta se lopetettiin kun rahoitusta ei järjestynyt.
jo vähän aikaa! Koko maan kattava systeemihän sen pitäisi olla, koska sairastuneitakin on joka kannon ja kiven kolossa. Ei olisi hullumpi idea, jos toimisi sairaaloiden yhteydessä, jolloin kaikki muu asiantuntija-apu olisi lähellä. Tai mieluiten ihan erikseen yksityisluontoisesti, mutta useinhan tässä "hometaudissa" on ajauduttu siihen pisteeseen, että rahat on loppu, joten vain rahalla saa hoitoa auttaisi vain niitä onnekkaita, joilla sitä on. Systeemin pitäisi olla kuitenkin sellainen, ettei sinne pääseminen ole kiinni jostain lähetteestä. Ja perustelu siihen se, ettei nykyäänkään pääse tämän oireilun kanssa tk- tai tt-lääkäriä pidemmäs, kun tämä vaiva hoituu parilla antibioottikuurilla ja allergialääkkeillä.
- mutta...
joka suhtautuu kirjoitti:
homeongelmaan asiallisesti on helppo sanoa, mutta vaikea toteuttaa. Asiallisesti suhtautuvat voisivat näinä aikoina vuolla kultaa, kun potilaita olisi jonoksi asti ja uusia tapauksia puhkeaa joka päivä. Kun kaikki on nykyään niin markkinoitua ja masinoitua, niin outoa, että ei ole vielä pystyssä homeklinikkaa. Tällä ei älytä rahastaa, mutta kaikki muut helppoheikit rahastavat kyllä homeen poisto kemikaaleillaan ja ilmastointilaitteillaan.
Allergiasairaalassahan on jo kaikki erikoisalat ja sinne pääsee koko maasta. Eikö se ole toiminut oikein hyvin? Tarvitaanko enää rinnakkaista järjestelmää. Helena Mussalo-Rauhamaa on osaava ja erinomainen kliinikko.
- niin on,
mutta... kirjoitti:
Allergiasairaalassahan on jo kaikki erikoisalat ja sinne pääsee koko maasta. Eikö se ole toiminut oikein hyvin? Tarvitaanko enää rinnakkaista järjestelmää. Helena Mussalo-Rauhamaa on osaava ja erinomainen kliinikko.
että allergiasairaalaan on kaikkialta muualta pitkä matka, paitsi kehäkolmosen sisäpuolelta!
- asiasta kiinnostunut
on toiminutkin kirjoitti:
jo vähän aikaa! Koko maan kattava systeemihän sen pitäisi olla, koska sairastuneitakin on joka kannon ja kiven kolossa. Ei olisi hullumpi idea, jos toimisi sairaaloiden yhteydessä, jolloin kaikki muu asiantuntija-apu olisi lähellä. Tai mieluiten ihan erikseen yksityisluontoisesti, mutta useinhan tässä "hometaudissa" on ajauduttu siihen pisteeseen, että rahat on loppu, joten vain rahalla saa hoitoa auttaisi vain niitä onnekkaita, joilla sitä on. Systeemin pitäisi olla kuitenkin sellainen, ettei sinne pääseminen ole kiinni jostain lähetteestä. Ja perustelu siihen se, ettei nykyäänkään pääse tämän oireilun kanssa tk- tai tt-lääkäriä pidemmäs, kun tämä vaiva hoituu parilla antibioottikuurilla ja allergialääkkeillä.
Sitten pitäisi vielä tietää mitkä sairaalat ja lääkäriasemat ovat turvallisia. Monet sairaalatkin ovat homeessa. Onko teillä kokemuksia mihin vastaanottoa EI kannata ainakaan perustaa?
- asiasta kiinnostunut
niin on, kirjoitti:
että allergiasairaalaan on kaikkialta muualta pitkä matka, paitsi kehäkolmosen sisäpuolelta!
Jos vain yksi lääkäri aloittaisi, mihin se pitäisi perustaa, että kaikilla olisi mahdollisimman lyhyt matka? Eikö Jyväskylässä toimi jo Matti Paananen? Mihin siis? Lahteen? Tampereelle? Kuopioon? Ouluun? Missä on pahin puute ja eniten potilaita? Vai pitäisikö perustaa sellainen matkalaukkuvirka että olisi eri viikkoina eri paikassa? Autoklinikka jossa olisi tutkmuskalusto mukana ja sen kanssa voisi tulla kotikäynnille. Green ambulance niin kuin Hollannissa vai oliko se Belgiassa.
- oikeassa olet
Sitten pitäisi vielä tietää mitkä sairaalat ja lääkäriasemat ovat turvallisia. Monet sairaalatkin ovat homeessa. Onko teillä kokemuksia mihin vastaanottoa EI kannata ainakaan perustaa?
suurimmassa osassa sairaaloita on erilaisia ongelmia sisäilman kanssa, tätä en kyllä huomioinut. Omassakin lähisairaalassa on homekorjauksia tehty, mutta aistinvaraisen tutkimuksen perusteella riittää vielä paljon korjattavaakin.
- jo kunnon ideaa
Jos vain yksi lääkäri aloittaisi, mihin se pitäisi perustaa, että kaikilla olisi mahdollisimman lyhyt matka? Eikö Jyväskylässä toimi jo Matti Paananen? Mihin siis? Lahteen? Tampereelle? Kuopioon? Ouluun? Missä on pahin puute ja eniten potilaita? Vai pitäisikö perustaa sellainen matkalaukkuvirka että olisi eri viikkoina eri paikassa? Autoklinikka jossa olisi tutkmuskalusto mukana ja sen kanssa voisi tulla kotikäynnille. Green ambulance niin kuin Hollannissa vai oliko se Belgiassa.
eli homeklinikka-auto. Loistava idea, silloin olisi yksi kunnon yksikkö, jolla hommat hanskassa. Jonoa varmaan olisi, mutta hyvää kannattaa odottaa ja vähän jonottaakin. Sitten tuolle em. autolle joku järkevä reitti, jotta saavutettavuus olisi parempi. Henkilökunnan inhimillisyystekijöiden vuoksi olisi ehkä parempi, jos maassa olisi kaksi liikkuvaa yksikköä. Ja nyt ei sitten puutu enää kuin rahoittaja? Mutta sitä saanee etsiä kauan.....
- asiasta kiinnostunut
jo kunnon ideaa kirjoitti:
eli homeklinikka-auto. Loistava idea, silloin olisi yksi kunnon yksikkö, jolla hommat hanskassa. Jonoa varmaan olisi, mutta hyvää kannattaa odottaa ja vähän jonottaakin. Sitten tuolle em. autolle joku järkevä reitti, jotta saavutettavuus olisi parempi. Henkilökunnan inhimillisyystekijöiden vuoksi olisi ehkä parempi, jos maassa olisi kaksi liikkuvaa yksikköä. Ja nyt ei sitten puutu enää kuin rahoittaja? Mutta sitä saanee etsiä kauan.....
RAY, lottomiljoonat? Vakuutusyhtiöistä ei taida herua? ;-) Allergialiitto, HELI ja Filha voisivat yhdessä rahoittaa, ministeriö tarjoaisi loput. Jos joku iso autoliike lahjoittaisi leasing-auton, isot lääkäriketjut käytöstä poistetut rtg- ja keuhkofunktiolaitteet niin sitten ei tarvittaisi kuin kirkassilmäinen hoitaja ja autonkuljettaja. Vapaaehtoisia? Muodostakaa jono!
- homeahdistus1
ja osanottoni vaikean sairautesi johdosta. Miten sinulla nyt menee? Oletko vielä työssä vai sairaslomalla? Miten sinulla niveloireet etenevät? Minulla on vain kipuja, puutumista ja jäykkyyttä. Edelleenkään ei ole näkyvää turvotusta missään. Nivelkivut ovat jatkuneet on/off jo muistaakseni ainakin 5:n vuoden ajan, nyt on menossa poikkeuksellisen huono vaihe. Popsin hainrustoa ja e-epaa niin, että nousen yölläkin ottamaan jos herään särkyyn ja puutumiseen.
Kyllä pistää vihaksi lukea miten nivelreuma vain tulee ja kukaan ei ole vastuussa mistään. Sairastunut jätetään yksin asian kanssa kantamaan seuraukset, vaikka ilmeisesti teilläkin oli homevaurio koko ajan tiedossa. - homeahdistus1
mutta... kirjoitti:
eikä Mussalo-Rauhamaa ole siellä enää aikoihin? ollut. Siellä on ihan toiset lääkärit ja toinen meininki nykyään. Kun tällä palstalla aikoinaan kirjoitin saaneeni kyseiseen paikkaan lähetteen, sain monta varoitusta sairaalasta ja ihan kamalia tarinoita siellä käyneet kertoivat.
Omat kokemukseni olivat neutraaleja, osa lääkäreistä ok, osa tympeitä tai kovin tietämättömän oloisia. Sain tutkimukset teetettyä, mutta saman hoidon, kortisonitabletteja, olisi varmaan saanut suoraan keuhkolääkäriltäkin. Mitenkään ei käsitelty yleisoireita ja liitännäissairauksia, jotka minulla muodostivat hankalimman osan taudista.
Koko sairaalassa on sisäilmaongelma ja sisäilmapolin hoitaja kertoi saaneensa työpaikallaan ammattiastman. Jos ei oman henkilökunnan vakavia sairastumisia kyetä ehkäisemään, niin voi oikeutetusti kysyä missä se ammattitaito homesairaidden hoitamiseen on? - ................
homeahdistus1 kirjoitti:
eikä Mussalo-Rauhamaa ole siellä enää aikoihin? ollut. Siellä on ihan toiset lääkärit ja toinen meininki nykyään. Kun tällä palstalla aikoinaan kirjoitin saaneeni kyseiseen paikkaan lähetteen, sain monta varoitusta sairaalasta ja ihan kamalia tarinoita siellä käyneet kertoivat.
Omat kokemukseni olivat neutraaleja, osa lääkäreistä ok, osa tympeitä tai kovin tietämättömän oloisia. Sain tutkimukset teetettyä, mutta saman hoidon, kortisonitabletteja, olisi varmaan saanut suoraan keuhkolääkäriltäkin. Mitenkään ei käsitelty yleisoireita ja liitännäissairauksia, jotka minulla muodostivat hankalimman osan taudista.
Koko sairaalassa on sisäilmaongelma ja sisäilmapolin hoitaja kertoi saaneensa työpaikallaan ammattiastman. Jos ei oman henkilökunnan vakavia sairastumisia kyetä ehkäisemään, niin voi oikeutetusti kysyä missä se ammattitaito homesairaidden hoitamiseen on?sairastuvat jatkuvasti sairaaloissa. Heillä työterveyslääkärillä käynti on yleensä yhtä tyhjän kanssa. Sairauslomaa ei tipu, eikä ymmärrystäkään!
Syynä on se, että ongelma on niin laaja ja hoitajia on vähän. Hyvinkin sairaina pitää vain olla töissä, eikä lääkärit usko sairastumisiin kun heilläkään ei ole oireita.
Kyse lienee siitä, että vaikeimmin sairastuneet ovat todellakin niillä alueilla töissä jatkuvasti, jossa ongelma on pahin. Ja lääkärit vaihtavat ongelmien tullessa paikkaa, hiljakseen ja ilman sen ihmeempää kertomista, että oireilen tästä sisäilmasta. Jos sen tiettää hallinto, niin on hyvinkin hiljaa.
- Homeherkkä
Tunnen pari reumaattisesti oireilevaa homesairasta, joille reumalääkäri määräsi Oxiklorinia ja suht`koht hyvin pärjäävät sen avulla.
Toinen kertoi äskettäin jättäneensä sen pois kun kivut hälvenneet vuorotteluvapaalla, mutta pakko oli alkaa ottaa uudelleen kun kivut palasivat.
Kun itse aikoinani hakeuduin Suomen huippuihin kuuluvan reumalääkärin vastaanotolle, niin hän totesi, että pysy irti homeista tai sinulta saattaa mennä liikuntakyky kokonaan. No uutinenhan tuo ei minulle ollut. Liikuntakyvyn menetystä olen osanut pelätä, kun rasituskivut keuhkotulehduksen yhteydessä olivat niin rajut.
Eikä noista kipuoireista mihinkään pääse.
Kun viime syyskuussa kortisonivoide aiheutti allergisen reaktion yhteydessä voimakkaat reumakivut kera jännetulehdusten olkapäässä, niin se aiheutti limapussitulehduksen myös kantapäähän. Siitä seurasi kalkkipiikki. Toissa torstaina olin jalkojen päällä liki seitsemän tuntia säilöessäni kurkkuja ja kuivatellessani yrttejä, niin piikkihän vimmastui tosissaan. Joka jänne tulehtui niin jalkapohjassa kuin nilkassakin ja yksi sääressä. Kun varoi kävelemistä, niin ristiselkä kipeytyi kaupan pääliseksi. Nyt kun olen välttänyt kävelyä nelisen päivää, niin alkaa helpottaa.
Eihän näistä krempoista ikinä eroon pääse. Kun pyrstön saa irti, niin nokka tarttuu ja kun nokan saa irti niin pyrstö tarttuu. Yhtä vaappumista kaiken aikaa.
Sen olen huomannut aikaisemminkin, että minulla elintarvikkeiden sisältämät lisä- ja säilöntäaineetkin saavat reumakivut aikaiseksi muutaman päivän vähäisen määrän käytön jälkeen.
Ja samaa tekee myös viinimarjojen ja karviaisten syöminen raakana. Ensin niiden syöminen muutaman päivän ajan aikaansaa aamuripuloinnin mahakipuineen ja siitä seuraa reumaoireilu.
Ja marjansyöntiä ja kanttareillien syöntiä, eli aamuripulointiahan tässä on tullut harjoitettua pitemmän aikaa, joten ei mikään ihme kipuilun päällepukkaaminen.
Jotkut homesairaathan eivät voi syödä viinimarjoja ollenkaan eivätkä niistä tehtyjä mehuja eikä hilloja. Jotkut homesairaat ovat luopuneet kotimaisen viljan käytöstä noiden reumaoireilujan vuoksi ja hyvin tuloksin.
Toivoisin voivani antaa sinulle parempia neuvoja reumakipuilusi hoitoon, vaan eihän niitä tuon parempia ole.
Kuuntele kuitenkin aina senkin suhteen mitä suuhusi panet itseäsi. Inkivääri ei näytä sinulle käyvän, joten luovu siitä. Mahaärsytys on yksi merkki koko immuunijärjestelmän ärsyyntymisestä, joka ärsytys voi ampua mihin tahansa elimistömme kohtiin. Suuhun panemimen saattaa saada meillä homesairailla immuunijärjestelemän ärsyyntymään yliampuvasti vaikkei mahakipuja olisikaan.
Ja yliärsyyntymistä voi tapahtua senkin suhteen mitä panemme ihollemme.
Kaikkea hyvää sinulle.- ahaa elämys, kiitos
Kiitos, että kirjoitit viinimarjoista ja karviaisista. Voitin taas bingossa, harmi, että voitto muuttuu taas tappioksi.
Harvinaisen voimakkaan mahakivun ja ripuloinnin syytä olen miettinyt ja olin jo panemassa syytä luomuruisleivän piikkiin, jota vielä olen pystynyt syömään. Napsin tässä pensaista, muutaman karviaisen parina päivänä, joten siinähän se syykin voi olla. Kokeilen muutaman päivän kuluttua uudelleen ja katson onko reaktio sama, niin sitten tiedän varmasti. Maha olikin jo pitkään aika hyvässä kunnossa, kun saneerasin kaikki väärät pois, joten olin siksi kovin ihmeissäni tuon mahakivun suhteen.
Kiitos sinulle tiedoistasi! Juuri tällaista asiantuntemusta odottaisin hyvältä lääkäriltä, kokonaisvaltaista asiantuntemusta, mutta se on unelmaa, joka tuskin toteutuu. Lääkäriltä voi saada vain lisää ja lisää kortisonia ja siihen on tyytyminen.
Vielä yksi kysymys, mistä tietää, että on keuhkotulehdus? Ratkaiseeko sen jotkut verikokeet vai selviääkö stetoskoopilla? - homeahdistus1
enpä ollut ehtinyt miettiä niin pitkälle, että olisin yhdistänyt oireilun myös ruokaan. Töissä tulee syötyä kaikenmaailman eineksiä ja pikaruokaa ja voin enemmän tai vähemmän pahoin koko ajan. Syön kotiruokaa oikeastaan vain viikonloppuisin, tähän vuodenaikaan oman puutarhan tuotteita.
Marjat tuli kerättyä, pensasmustikoita ja herukoita. Illan vietin hermoromahduksen partaalla, kun kädet puutuivat ihan liikkumattomiksi ja sormissa pisteli. Aamuun mennessä dramaattinen oire oli ohi. Saas nähdä mitä tänään tapahtuu, käänsin kasvimaan ja tyhjensin kompostin.
Oikein paljon voimia sinnekin. Ikävä ettei reumaoireilusi osoita ohimenemisen merkkejä vaikka altistuminen työpaikalla on jo loppunut. Samalla tietysti tulee vähän masentunut olo oman oireilun päättymisen suhteen, sitä ei välttämättä tapahdukaan :-( - järjen jättilaiset
homeahdistus1 kirjoitti:
enpä ollut ehtinyt miettiä niin pitkälle, että olisin yhdistänyt oireilun myös ruokaan. Töissä tulee syötyä kaikenmaailman eineksiä ja pikaruokaa ja voin enemmän tai vähemmän pahoin koko ajan. Syön kotiruokaa oikeastaan vain viikonloppuisin, tähän vuodenaikaan oman puutarhan tuotteita.
Marjat tuli kerättyä, pensasmustikoita ja herukoita. Illan vietin hermoromahduksen partaalla, kun kädet puutuivat ihan liikkumattomiksi ja sormissa pisteli. Aamuun mennessä dramaattinen oire oli ohi. Saas nähdä mitä tänään tapahtuu, käänsin kasvimaan ja tyhjensin kompostin.
Oikein paljon voimia sinnekin. Ikävä ettei reumaoireilusi osoita ohimenemisen merkkejä vaikka altistuminen työpaikalla on jo loppunut. Samalla tietysti tulee vähän masentunut olo oman oireilun päättymisen suhteen, sitä ei välttämättä tapahdukaan :-(Ei kai se ole ihme jos ahdistaa, jos homeen vuoksi sairastuneet saavat oireita puutarhamaan kääntelystä ja kompostin tyhjennyksestä. Kannattaisi käyttää noissa askareissa hengityksen suojaimia tai teettää nämä työt jollain toisella. Marjoista oireita saaneet voisivat kokeilla saako oireita myös keitetyistä marjoista. Jos oireita tulee, on oikeasti yliherkkä niille. Jos ei tule, on kyse ristiallergiasta samalla tavalla kuin koivuallergikko saa oireita raa'asta omenasta ja porkkanasta mutta ei keitetystä. Älkää kysykö mikä ristiallergian voisi aiheuttaa. Ehkä jokin kasvien pintahome, Botrytis tms.
- oma sairaus opettaa
homeahdistus1 kirjoitti:
Oikein paljon voimia sinnekin. Ikävä ettei reumaoireilusi osoita ohimenemisen merkkejä vaikka altistuminen työpaikalla on jo loppunut. Samalla tietysti tulee vähän masentunut olo oman oireilun päättymisen suhteen, sitä ei välttämättä tapahdukaan :-(Saatteko oireita viinirypäleistä? Entä viinistä? Suussa kutisee ja maha on sekaisin jos syö viinirypäleitä vaikka ne on hyvin pesty. Viiniä onneksi kestää sekä maha että pää, jos ei liikaa juo. ;-)
- homeahdistus1
oma sairaus opettaa kirjoitti:
Saatteko oireita viinirypäleistä? Entä viinistä? Suussa kutisee ja maha on sekaisin jos syö viinirypäleitä vaikka ne on hyvin pesty. Viiniä onneksi kestää sekä maha että pää, jos ei liikaa juo. ;-)
monilla on mitä erilaisimpia yliherkkyyksiä, itse saan oireita selvästi vaan siitä viinistä ja sienistä. Minulla on koko ajan maha sekaisin, joten on vähän vaikea sanoa mikä on mitä. Sienistä ja viinistä saan niin kovat oireet, ettei tarvitse miettiä, tulee astmaoireita, ihottumaa kasvoille, sekä pahoinvointi ja ripuli. Mielellään joisin minäkin viiniä, mutta yliherkkyys on sen verran kova että oireita tulee nopeasti jos vaikka vahingossa syö jotain ruokaa, johon on lorautettu viiniä. Elämä absolutistina on kyllä todella tylsää ja sosiaalista elämää rajoittavaa, kun ei uskalla edes samppanjalasista maistaa juhlissa.
- oma sairaus opettaa
homeahdistus1 kirjoitti:
monilla on mitä erilaisimpia yliherkkyyksiä, itse saan oireita selvästi vaan siitä viinistä ja sienistä. Minulla on koko ajan maha sekaisin, joten on vähän vaikea sanoa mikä on mitä. Sienistä ja viinistä saan niin kovat oireet, ettei tarvitse miettiä, tulee astmaoireita, ihottumaa kasvoille, sekä pahoinvointi ja ripuli. Mielellään joisin minäkin viiniä, mutta yliherkkyys on sen verran kova että oireita tulee nopeasti jos vaikka vahingossa syö jotain ruokaa, johon on lorautettu viiniä. Elämä absolutistina on kyllä todella tylsää ja sosiaalista elämää rajoittavaa, kun ei uskalla edes samppanjalasista maistaa juhlissa.
Saatko oireita myös kirkkaista väkevistä? Ei tarvi absolutistina elää..
- homeahdistus1
järjen jättilaiset kirjoitti:
Ei kai se ole ihme jos ahdistaa, jos homeen vuoksi sairastuneet saavat oireita puutarhamaan kääntelystä ja kompostin tyhjennyksestä. Kannattaisi käyttää noissa askareissa hengityksen suojaimia tai teettää nämä työt jollain toisella. Marjoista oireita saaneet voisivat kokeilla saako oireita myös keitetyistä marjoista. Jos oireita tulee, on oikeasti yliherkkä niille. Jos ei tule, on kyse ristiallergiasta samalla tavalla kuin koivuallergikko saa oireita raa'asta omenasta ja porkkanasta mutta ei keitetystä. Älkää kysykö mikä ristiallergian voisi aiheuttaa. Ehkä jokin kasvien pintahome, Botrytis tms.
ja koulutustaso on heikko, lääkäri kakkoset ja kirurgit ovat sen moneen kertaan tällä palstalla todenneet... Hieman realiteettitajua kuitenkin sieltä norsunluutornista pyydän, ei ole henkilökuntaa poimimaan marjoja meidän pensaista :-) Mielellänihän minä tukisin työllisyyttä, mutta hyviä palkollisia on niin vaikea saadakin ;-)
Tässä oli kyse reumatyyppisestä oireilusta, ei astmasta. Siihen minulla on tehokkaat astmalääkkeet käytössäni, sen puoleen uskallan kyllä kompostia sekoitella.
Jos tämmöinen allergia on olemassa, että marjojen keräämisestä ja mullan käsittelystä jämähtää kädet liikkumattomiksi muutaman tunnin kuluttua, niin voitaisiinko se sitten lisätä kansalliseen allergiaohjelmaan? Nythän me, suuri yleisö, olemme turhan tietämättömiä yllättävistä terveysriskeistä, joita liittyy puutarhanhoitoon? Minä luulin että kevyt liikunta, raitis ulkoilma ja luomuviljellyt marjat ovat terveyttä edistäviä asioita, ilman että tarvitsee loppuilta miettiä mennäkö sairaalapäivystykseen vai ei? - homeahdistus1
Saatko oireita myös kirkkaista väkevistä? Ei tarvi absolutistina elää..
en voi sietää kirkkaita viinoja, yäk. Mutta ei kai hyvin puhtaalle alkoholille, vaikka vodkalle, voi allerginen olla? Viinissähän on kaikenlaista allergisoivaa, erilaisia lisäaineita ja hometta myös.
- oma sairaus opettaa
homeahdistus1 kirjoitti:
ja koulutustaso on heikko, lääkäri kakkoset ja kirurgit ovat sen moneen kertaan tällä palstalla todenneet... Hieman realiteettitajua kuitenkin sieltä norsunluutornista pyydän, ei ole henkilökuntaa poimimaan marjoja meidän pensaista :-) Mielellänihän minä tukisin työllisyyttä, mutta hyviä palkollisia on niin vaikea saadakin ;-)
Tässä oli kyse reumatyyppisestä oireilusta, ei astmasta. Siihen minulla on tehokkaat astmalääkkeet käytössäni, sen puoleen uskallan kyllä kompostia sekoitella.
Jos tämmöinen allergia on olemassa, että marjojen keräämisestä ja mullan käsittelystä jämähtää kädet liikkumattomiksi muutaman tunnin kuluttua, niin voitaisiinko se sitten lisätä kansalliseen allergiaohjelmaan? Nythän me, suuri yleisö, olemme turhan tietämättömiä yllättävistä terveysriskeistä, joita liittyy puutarhanhoitoon? Minä luulin että kevyt liikunta, raitis ulkoilma ja luomuviljellyt marjat ovat terveyttä edistäviä asioita, ilman että tarvitsee loppuilta miettiä mennäkö sairaalapäivystykseen vai ei?ja tietoa on runsaasti tarjolla. Nisuiisu on ainakin 35 kertaa todennut että Aspergillus fumigatus on kaatopaikkahome ja varoittanut sädesienten vaaroista. Uskokaa hyvät ihmiset, että sädesieniä on mullassa ja maaperässä, niin myös kompostissa ja puutarhassa. Alternariaa ja Botrytista kasvaa ruohossa ja kasvien pinnalla. Aspergillusta kompostissa ja sädesieniä hiekassa ja mullassa. Kun ottaa astmalääkettä, putket avautuvat ja itiöt pääsevät entistä syvemmälle hengitysteihin. Jos tulee nivelet kipeiksi tai iho reagoi, kannattaa käyttää hengityksen suojaimia ja käsineitä kun tekee puutarhatöitä, poimii marjoja tai pöyhii kompostia. Mielettömät home- ja sädesienipitoisuudet saa hengitysteihinsä kompostityössä. Myös kukkamultaa vaihtaessa kannattaa suojautua ja tehdä työ ulkona/parvekkeella etteivät pinnat kotona saastu.
Kyllä kevyt työ ulkoilmassa on terveellistä. En ymmärrä miksi tätä keskustelupalstaa luetaan, kun heti loukkaannutaan siitä, kun joku tarjoaa uutta tietoa. Ei teillä konkareilla ole monopolia ivaan ja sarkasmiin. Toisianne kohtaan olette aika hurjan julmia ja raakoja usein ja käytätte huumoria niin että se loukkaa. Palstalle eksyvä uusi lukija sitä hätkähtää eikä tee mieli tulla uudelleen eikä tarjota tietoa, vaikka sitä olisikin. Yritetään yhdessä ottaa selvää tästä vaikeasta asiasta. OK? - homeahdistus1
ja tietoa on runsaasti tarjolla. Nisuiisu on ainakin 35 kertaa todennut että Aspergillus fumigatus on kaatopaikkahome ja varoittanut sädesienten vaaroista. Uskokaa hyvät ihmiset, että sädesieniä on mullassa ja maaperässä, niin myös kompostissa ja puutarhassa. Alternariaa ja Botrytista kasvaa ruohossa ja kasvien pinnalla. Aspergillusta kompostissa ja sädesieniä hiekassa ja mullassa. Kun ottaa astmalääkettä, putket avautuvat ja itiöt pääsevät entistä syvemmälle hengitysteihin. Jos tulee nivelet kipeiksi tai iho reagoi, kannattaa käyttää hengityksen suojaimia ja käsineitä kun tekee puutarhatöitä, poimii marjoja tai pöyhii kompostia. Mielettömät home- ja sädesienipitoisuudet saa hengitysteihinsä kompostityössä. Myös kukkamultaa vaihtaessa kannattaa suojautua ja tehdä työ ulkona/parvekkeella etteivät pinnat kotona saastu.
Kyllä kevyt työ ulkoilmassa on terveellistä. En ymmärrä miksi tätä keskustelupalstaa luetaan, kun heti loukkaannutaan siitä, kun joku tarjoaa uutta tietoa. Ei teillä konkareilla ole monopolia ivaan ja sarkasmiin. Toisianne kohtaan olette aika hurjan julmia ja raakoja usein ja käytätte huumoria niin että se loukkaa. Palstalle eksyvä uusi lukija sitä hätkähtää eikä tee mieli tulla uudelleen eikä tarjota tietoa, vaikka sitä olisikin. Yritetään yhdessä ottaa selvää tästä vaikeasta asiasta. OK?paljolti terävä kielenkäyttö, jota ei pidä hätkähtää. Täällä on ollut vertaistuki todella hakusessa, kun erittäin ilkeä häirikkö on roiskinut menemään. Sama tilanne on kyllä liki kaikilla avoimilla keskustelupalstoilla, joten kauhean herkkähipiäisen ei ehkä kannata vaivautua ollenkaan, siinä vain pahoittaa mielensä.
En kyllä ymmärrä mikä edellisessä viestissäni oli niin järkyttävää? Jos vastaan viestiin, jossa aloitellaan nimittämällä järjen jättiläiseksi :-) niin ei vastauksenkaan voi olettaa olevan kauhean hienotunteinen.
Olet ihan oikeassa tuon kompostihomman kanssa, se tuntuu minulla muutaman tunnin viiveellä. Silnereiden suodattimet vaan ovat jo käyttöikänsä päässä, joten tein ilman niitä sitten. Käsineitä toki käytän, mutta ei sillä tunnu olevan mitään merkitystä. Huonekasveja meillä ei olekaan, ei niitä ainakaan hometalossa kannata pitää. Homeet alkavat kasvaa mullassa ja pöllähtävät ilmaan aina mullan pinnan kuivuessa. - kieroa
ja tietoa on runsaasti tarjolla. Nisuiisu on ainakin 35 kertaa todennut että Aspergillus fumigatus on kaatopaikkahome ja varoittanut sädesienten vaaroista. Uskokaa hyvät ihmiset, että sädesieniä on mullassa ja maaperässä, niin myös kompostissa ja puutarhassa. Alternariaa ja Botrytista kasvaa ruohossa ja kasvien pinnalla. Aspergillusta kompostissa ja sädesieniä hiekassa ja mullassa. Kun ottaa astmalääkettä, putket avautuvat ja itiöt pääsevät entistä syvemmälle hengitysteihin. Jos tulee nivelet kipeiksi tai iho reagoi, kannattaa käyttää hengityksen suojaimia ja käsineitä kun tekee puutarhatöitä, poimii marjoja tai pöyhii kompostia. Mielettömät home- ja sädesienipitoisuudet saa hengitysteihinsä kompostityössä. Myös kukkamultaa vaihtaessa kannattaa suojautua ja tehdä työ ulkona/parvekkeella etteivät pinnat kotona saastu.
Kyllä kevyt työ ulkoilmassa on terveellistä. En ymmärrä miksi tätä keskustelupalstaa luetaan, kun heti loukkaannutaan siitä, kun joku tarjoaa uutta tietoa. Ei teillä konkareilla ole monopolia ivaan ja sarkasmiin. Toisianne kohtaan olette aika hurjan julmia ja raakoja usein ja käytätte huumoria niin että se loukkaa. Palstalle eksyvä uusi lukija sitä hätkähtää eikä tee mieli tulla uudelleen eikä tarjota tietoa, vaikka sitä olisikin. Yritetään yhdessä ottaa selvää tästä vaikeasta asiasta. OK?Eiköhän tässä nyt ole kysymys taas siitä, että ainoaa rehellistä alkoi ärsyttää asiallinen keskustelu palstalla. Erityisesti Homeherkän kommentit ärsyttävät. Nyt on sitten hyvä heittäytyä vähän niinkuin ulkopuoliseksi ja saada sekaannusta aikaan palstalla.
" Nisuiisu on ainakin 35 kertaa todennut että Aspergillus fumigatus on kaatopaikkahome ja varoittanut sädesienten vaaroista."
Asiaa ei noin esitä kuin nisuiisu itse tai häntä uskollisesti hännystelevä opetuslapsi. - mitähän vielä
kieroa kirjoitti:
Eiköhän tässä nyt ole kysymys taas siitä, että ainoaa rehellistä alkoi ärsyttää asiallinen keskustelu palstalla. Erityisesti Homeherkän kommentit ärsyttävät. Nyt on sitten hyvä heittäytyä vähän niinkuin ulkopuoliseksi ja saada sekaannusta aikaan palstalla.
" Nisuiisu on ainakin 35 kertaa todennut että Aspergillus fumigatus on kaatopaikkahome ja varoittanut sädesienten vaaroista."
Asiaa ei noin esitä kuin nisuiisu itse tai häntä uskollisesti hännystelevä opetuslapsi.Ei Nisuiisu ole aina oikeassa eikä hän myöskään ole aina väärässä. Ei kukaan meistä ole. Ei täällä ole profeettoja ja opetuslapsia vaan kaikki me ollaan samassa viidakossa rämpimässä saappaat savessa. A. fum ON kaatopaikkahome ja sädesieniä ON mullassa. Homealtistus AIHEUTTAA astmaa ja aiheuttaa myös alveoliittia, joskus jopa allergista bronkiittia. Eri potilailla on eri tauteja, joillakin jopa useita samanaikaisesti. Toisilla on astmaoireita, toisilla ärsytysoireita, toisilla yleisoireita, kuten nivelvaivoja. Mikrobeja on satoja ja tuhansia ja me potilaat ollaan erilaisia ja meillä on erilaiset geenit ja erilainen altistumistausta.
Jos homepotilaat puhaltaisivat yhteen hiileen, me saisimme paljon enemmän aikaan. Kyllä ne mahtaa hykerrellä vakuutusyhtiössä, kun uhrit vaan riitelee keskenään opillisista kysymyksistä. Ihan samalla tavalla tutkijat on toistensa tukassa. Ei se edistä itse asiaa. Ja virkamies ei tee virheitäkään kun ei tee mitään.
Saa nähdä millainen sota syntyy ensi tiistain jälkeen. - on yleinen
mitähän vielä kirjoitti:
Ei Nisuiisu ole aina oikeassa eikä hän myöskään ole aina väärässä. Ei kukaan meistä ole. Ei täällä ole profeettoja ja opetuslapsia vaan kaikki me ollaan samassa viidakossa rämpimässä saappaat savessa. A. fum ON kaatopaikkahome ja sädesieniä ON mullassa. Homealtistus AIHEUTTAA astmaa ja aiheuttaa myös alveoliittia, joskus jopa allergista bronkiittia. Eri potilailla on eri tauteja, joillakin jopa useita samanaikaisesti. Toisilla on astmaoireita, toisilla ärsytysoireita, toisilla yleisoireita, kuten nivelvaivoja. Mikrobeja on satoja ja tuhansia ja me potilaat ollaan erilaisia ja meillä on erilaiset geenit ja erilainen altistumistausta.
Jos homepotilaat puhaltaisivat yhteen hiileen, me saisimme paljon enemmän aikaan. Kyllä ne mahtaa hykerrellä vakuutusyhtiössä, kun uhrit vaan riitelee keskenään opillisista kysymyksistä. Ihan samalla tavalla tutkijat on toistensa tukassa. Ei se edistä itse asiaa. Ja virkamies ei tee virheitäkään kun ei tee mitään.
Saa nähdä millainen sota syntyy ensi tiistain jälkeen.luonnossa, siis muaallakin kuin kaatopaikoilla. Yleinen myös hometaloissa.
- oma sairaus opettaa
on yleinen kirjoitti:
luonnossa, siis muaallakin kuin kaatopaikoilla. Yleinen myös hometaloissa.
Luonnossa, kompostissa, kaatopaikalla. Luonnossa näyttää yleisin olevan Cladosporium ja Alternaria. Niitäkin on hometaloissa. Kaikki nämä allergisoivat.
- asiantuntija
mitähän vielä kirjoitti:
Ei Nisuiisu ole aina oikeassa eikä hän myöskään ole aina väärässä. Ei kukaan meistä ole. Ei täällä ole profeettoja ja opetuslapsia vaan kaikki me ollaan samassa viidakossa rämpimässä saappaat savessa. A. fum ON kaatopaikkahome ja sädesieniä ON mullassa. Homealtistus AIHEUTTAA astmaa ja aiheuttaa myös alveoliittia, joskus jopa allergista bronkiittia. Eri potilailla on eri tauteja, joillakin jopa useita samanaikaisesti. Toisilla on astmaoireita, toisilla ärsytysoireita, toisilla yleisoireita, kuten nivelvaivoja. Mikrobeja on satoja ja tuhansia ja me potilaat ollaan erilaisia ja meillä on erilaiset geenit ja erilainen altistumistausta.
Saa nähdä millainen sota syntyy ensi tiistain jälkeen.on sanonut että A. fumigatusta on kaikkialla ulkoilmassa eikä ulos voi enää mennä fumigatus-altistuksen jälkeen. Hän tietää eikä koskaan valehtele:
" Altistavat Aspergillus fumigatuksella, joka ei ole edes kosteusvauriotalomikrobi. He tietävät myös, että tämän altistuskokeen jälkeen altistetut tulevat mitä suurimmalla todennäköisyydellä allergiseksi keuhkorakkulatasolla myös Aspergillus fumigatukselle, jota on väliin runsaastikin ulkoilmassa. TTL kyllä antaa ohjeeksi välttää kosteusvauriomikrobeja. Tämän A. fumigatus –altistuskokeen jälkeen, heidän kuuluisi myös antaa ohjeeksi, välttää A. fumigatusta, joka käytännössä tarkoittaa sitä, että olisi vältettävä ULKOILMAA. " - Homeherkkä
ahaa elämys, kiitos kirjoitti:
Kiitos, että kirjoitit viinimarjoista ja karviaisista. Voitin taas bingossa, harmi, että voitto muuttuu taas tappioksi.
Harvinaisen voimakkaan mahakivun ja ripuloinnin syytä olen miettinyt ja olin jo panemassa syytä luomuruisleivän piikkiin, jota vielä olen pystynyt syömään. Napsin tässä pensaista, muutaman karviaisen parina päivänä, joten siinähän se syykin voi olla. Kokeilen muutaman päivän kuluttua uudelleen ja katson onko reaktio sama, niin sitten tiedän varmasti. Maha olikin jo pitkään aika hyvässä kunnossa, kun saneerasin kaikki väärät pois, joten olin siksi kovin ihmeissäni tuon mahakivun suhteen.
Kiitos sinulle tiedoistasi! Juuri tällaista asiantuntemusta odottaisin hyvältä lääkäriltä, kokonaisvaltaista asiantuntemusta, mutta se on unelmaa, joka tuskin toteutuu. Lääkäriltä voi saada vain lisää ja lisää kortisonia ja siihen on tyytyminen.
Vielä yksi kysymys, mistä tietää, että on keuhkotulehdus? Ratkaiseeko sen jotkut verikokeet vai selviääkö stetoskoopilla?Kysyit MISTÄ TIETÄÄ ETTÄ ON KEUHKOTULEHDUS?
No minä olen koko elämäni aikana tiennyt itse milloin keuhkoPUTKENI tulehtuvat, koska yskä on melkoinen ja sen takia olen hakeutunut lääkärin vastaanotolle niinä harvoina kertoina, jolloin ODS:n jälkeinen keuhkoputkitulehdus on minut yllättänyt koskien työpaikkani HOMEaltistusta.
Lääkäri on vain todennut stetoskoopilla niin olevan.
Olen myös joka ikinen kerta todennut ITSE ODS:n jälkeisen poskiontelotulehduksen, jonka lääkäri on vain varmistanut.
Astmapiippun saamisen ja sitä koskevan käyttöni olen selvittänyt jo aikaisemmin.
Yksikään lääkäri ei astmapiippuja minulle tarjonnut työpaikka-altistusaikanani. Ei myöskään antihistamiineja koskien LÄÄKETIETEELLISESTI diagnosoitua työpaikka-altistuksen aiheuttamaa KROONISTA NUHAANI, kestoikä yli 10-vuotta ja joka nuha parantui muutamassa kuukaudessa työpaikka-altistukseni päätyttyä. No toki saan nuhan HOMEaltistuksesta, mutta vasta tuntien viiveellä. - sillä olen kovin
Homeherkkä kirjoitti:
Kysyit MISTÄ TIETÄÄ ETTÄ ON KEUHKOTULEHDUS?
No minä olen koko elämäni aikana tiennyt itse milloin keuhkoPUTKENI tulehtuvat, koska yskä on melkoinen ja sen takia olen hakeutunut lääkärin vastaanotolle niinä harvoina kertoina, jolloin ODS:n jälkeinen keuhkoputkitulehdus on minut yllättänyt koskien työpaikkani HOMEaltistusta.
Lääkäri on vain todennut stetoskoopilla niin olevan.
Olen myös joka ikinen kerta todennut ITSE ODS:n jälkeisen poskiontelotulehduksen, jonka lääkäri on vain varmistanut.
Astmapiippun saamisen ja sitä koskevan käyttöni olen selvittänyt jo aikaisemmin.
Yksikään lääkäri ei astmapiippuja minulle tarjonnut työpaikka-altistusaikanani. Ei myöskään antihistamiineja koskien LÄÄKETIETEELLISESTI diagnosoitua työpaikka-altistuksen aiheuttamaa KROONISTA NUHAANI, kestoikä yli 10-vuotta ja joka nuha parantui muutamassa kuukaudessa työpaikka-altistukseni päätyttyä. No toki saan nuhan HOMEaltistuksesta, mutta vasta tuntien viiveellä.vihreä näissä asioissa. Poskiontelotulehduksen kanssa toimin myös niin, että tiedän jo aikaa varatessani, mistä on kyse. Keuhkotulehduksen kanssa on toisin, sillä tuhti astmalääkitys pitää yskän aika aisoissa ja jos ei duact siihen limaisuuteen auta ja eristäytyminen ulkomaailmasta niin sitten vasta lääkäriin. Onko kellertävä lima, jota ysköksissä nousee juuri sen tulehduksen merkki? Joskus on kuitattu se ylähengitysteiden infektiolla. lieneekö sama asia? Kun aina ei tunnu olevan niin selvää lääkärillekään, niin ajattelin siksi vain kysyä.
- Homeherkkä
sillä olen kovin kirjoitti:
vihreä näissä asioissa. Poskiontelotulehduksen kanssa toimin myös niin, että tiedän jo aikaa varatessani, mistä on kyse. Keuhkotulehduksen kanssa on toisin, sillä tuhti astmalääkitys pitää yskän aika aisoissa ja jos ei duact siihen limaisuuteen auta ja eristäytyminen ulkomaailmasta niin sitten vasta lääkäriin. Onko kellertävä lima, jota ysköksissä nousee juuri sen tulehduksen merkki? Joskus on kuitattu se ylähengitysteiden infektiolla. lieneekö sama asia? Kun aina ei tunnu olevan niin selvää lääkärillekään, niin ajattelin siksi vain kysyä.
Sinulla on siis astma.
Duact:iahan (antihistamiini) käytetään allergiseen nuhaan.
Kuunneltuani noita HOMEastmaatikkoja vuosikausia niin, koska astmalääkityksestäsi huolimatta keuhkoputkesi erittävät kellertävää limaa, niin voisitko pyytää keuhkolääkäriltäsi yskösnäytteen tutkimusta ja/tai astmalääkkeen vaihtoa.
Yskösnäytteestä kävisi selville keuhkoputkiasi hallitseva valkosolujakauma kuin myös tulehdusta aikaansaava mahdollinen bakteeri viljelymenetelmällä.
Tosin tuntemilleni HOMEastmaatikoillekin lääkärit määräävät antibioottikuureja homealtistuksen aikaansaamaan keuhkoputki- tai poskiontelotulehdukseen ilman viljelyä ja näyttävät auttavan.
Heillä on käytössään myös PEF tai Piko mittari, jolla he seuraavat keuhkojensa toimintaa ennen lääkärille menoa.
Mutta yleensä he ymppäävät parikertaisen keuhkoputkitulehdusta hoitavan astmalääkityksen päälle ehkä kortisonitabutkin, keuhkoputkitulehduksen, vaikkapa viruksen aikaansaaman keuhkoputkitulehduksen yllättäessä.
Olen pahoillani kun en käsittänyt kirjoituksestasi sinun olevan myös astmaatikko.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k512274Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖251098Aavistatko että moni tietää
Vai ollaanko hyvin vedätetty pokerinaamalla. No kun vähiten odotat niin yllätämme sinut82992Yritin saada
Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.11914Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa
Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt54893- 68883
Olisitko mies valmis?
Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me126863Kronikat..
Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu10783vieläkin sanoa voin...
💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos22773Täällä istun ja mietin
Miten paljon haluaisin katsoa sinua juuri niin kuin haluaisin katsoa sinua. Rakastavin silmin. Näkisit vihdoin senkin pu49759