Olen ostamassa ns. "kokeiluvaunua", eli onko vaunumatkailu minun lajini, siksi kysyisin teiltä "ammattilaisilta", että mitä saa 1000-3000€:lla, alle 1000kg:n vaunuja olen katsellut seuraavia merkkejä/malleja vm.86-88: Hobby 430, Solifer Artic, Kafi Future ja LMC 545. Vanhojahan nämä on, mutta mikä noista sopisi parhaiten ensi talven/kesän kokeiluun, asumista tulisi 6-8 viikkoa yhteensä, paljonko noissa on vakuutusmaksu vuositasolla?, olisiko joku muu merkki parempi, kuin noi mitä mainitsin.
Halpa asuntovaunu
26
6642
Vastaukset
- SFC52815
Suosittelen Suomalaista vaunua noista vaihtoehdoista, kun puhut talviasumisesta. Itselläni on vuoden -87 Solifer Artic 540DL ja olen ollut todella tyytyväinen sen ominaisuuksiin. Vaunussa on kuudelle makuutilat ja kokonaispaino silti vain 1050kg. Kosteutta jo vähän löytyy, mutta ei haittaavassa määrin. Ilmankierto sisällä on hyvä, joten ei ole tullut mitään kosteusongelmia asuttaessa kylmäänkään aikaan.
Vakuutusmaksut ovat halvat, pakollinen liikennevakuutus perävaunun vakuutuksen verran, eli sen jotain alle 20e/vuosi. Vapaaehtoisia vakuutuksia sitten tarpeen mukaan, mutta hinnat vastaavat ehkä auton osakaskoa.
www.sfc52815.com
TERO- on aina
mätä, niin luit oikein, aina mätä, olen töissä paikassa missä tehdään korjauksia vaunuihin ja voin vakuuttaa että jos on ulkona seisonut vaunu kymmenvuotta, se on mätä.
- Onko ikkunanpielet
Tummuneet? ja kun painelet niitä sieltä kulmista onko pehmeän tuntuista? varmasti on.
- halpa...
Vakuutus on sama kuin peräkärryllä eli tosi halpa, onhan vaunukin peräkärry. Kasko taas maksaa enemmän!
Ostin pari vuotta sitten tosihyvän vm 95 Dethleffsin ja sen hinta oli 5000€, joten katsele rauhassa hintoja ja muista tinkiä, vaikka vaunukuume onkin kova! - x3x
noista vaihtoehdoista lmc:n
- harkinnassa
mielipiteistä, täytyy tutkia ja testata tarkkaan noin vanhaa vaunua, lämmitys ainakin on tarpeen, kun meinaan laskettelemassa talvella käydä, no nyt vaan etsimään sellaista vähemmän pehmeätä/mätää vaunua, kiitos vastauksista. Jos jollakin on kokemusta esim. tuosta LMC Münsterland 480 mallista, niin olisin kiitollinen kommenteista ja onko niissä lämmitysjärjestelmää?, sekä kokemuksia hyvää/huonoa olisi kiva kuulla.
- tuossa...
http://www.netticaravan.fi/hakuri/details.php?id=37836
priimuslämmitin, joka todennäköisesti vaatis uudistamisen, toimintavarmuuden takia.
http://karavaanari.info/index.php?board=9.0
lueskele tuolta lisää asiasta.
- lahti11
hei, mitä tehdä jos 4000 euron vaunu osoittautuu ihan mädäksi siis käyttökelvoton. Ostettiin syksyllä ja piti olla vaan pieni kosteusvaurio kulmassa mutta toisin kävi. Myyjä ei tule yhtään vastaan. Onko tämä sellainen asia että vois viedä oikeuteen. 4000 e siis täysin menetetty.
- Merivaan
Jos oot ostanut yksityiseltä niin rahat menneet. Liikkeestä ostettuna voit yrittää neuvotella tai kääntyä kuluttaja viranomaisten puoleen jos sitä kautta sais osan rahoista takaisin.
- Neuvottele
Jos yksityiseltä olet ostanut ,niin siinä ei ole muuta mahdollisuutta kuin korpilaki eli pätkiminen ,mutta kun siitäkin joutuu syytteeseen ,vaikka menisi harhautuksen takia pätkimään. Yritä vielä neuvotella alennusta , jos ei ala huutamallakaan kauppaa perumaan.Jos ei sekään onnistu tee peräkärry siitä alustasta.
- onnittele
Kyllä on muitakin mahdollisuuksia kuin korpilaki, vaikka yksityiseltä olisi ostanutkin. Kuluttajansuoja ei silloin päde, mutta asiaa voi ajaa normaalisti oikeusteitse.
- pefletti
Totta pakiset! Monet todella kuvittelevat, että yksityiseltä toiselle yksityiselle voi myydä mitä vaan eikä mikään laki koske sitä kauppaa. Mutta kuvitelma on aivan väärä.
Tosin yksityiseltä ostettaessa pitää muistaa tehdä kirjallinen sopimus, jossa myyjä on luetellut kaikki tiedossa olevat viatkin. Muuten ostajan velvollisuus on tarkistaa, että tavara on kunnossa. Ostajan vastuu on silloin suuri, jos ei ole tuotetta huolella tarkastanut.
Jos velvoitat yksityisen myyjän kertomaan tuotteen TIEDOSSA OLEVAT viat, on ostajalla jo paremmat mahdollisuudet käräjillä saada kauppa perutuksi tai syyttää myyjää petoksesta. Asuntokaupoistahan tämä on tuttua toimintaa jo vuosien ajan. Moni ostaja kärsii kyllä pikku petokset omissa nahoissaan, tyhmyyttään kun on vaikea julkisesti myöntää.
Ap kysymykseen vielä palatakseni, voin suositella aina kosteusmittausta jonkun asiantuntijan toimesta. Maksu on pieni. Tiedän kyllä, että ostokuume kun iskee, se tarkoittaa järkevän ajattelun loppua useimmiten. Tavara pitää viedä jollekin asiantuntijalle tarkastettavaksi, vaikkapa vaunuliikkeeseen ja maksaa joku satanen, mutta sitten saa sellaisen tiedon, jonka pohjalta voi tehdä reilun kaupan, varsinkin kun on kyseessä tuon ikäinen vaunu. Tuossa iässä kun on hyviä helmiä ja todella kelvottomia yksilöitä. Voi kai verrata 60 v miehiin, osa on elämänsä viriilissä kunnossa, hyvin itsensä huoltanut ja hoitanut ja terveet elämäntavat varmistanut. Ja toiset taas ovat ikänsä ryypänneet ja kunto on jäänyt hoitamatta eli ovat täysin rapakunnossa. Se sitten vanhemmilla päivillä näkyy ja tuntuu. Samoin vaunuissa ja missä tahansa tavarassa.
Viime syksynä myin pois oman huippuhyvän Dethleffsin 460 TK vm -95 hintaan 3750€. Siitä voisi vetää jonkinlaisen suunnan hinta-arviolle. Tosin tuo pefletti ei ollut mikään arktinen vaunu, vaan lähinnä kolmen vuodenajan käyttöön tarkoitettu. Vieläkin onnellinen uusi omistaja kiittää hyvistä kaupoista!
Nykyisin minulla on as.auto. - kuivankostea
pefletti kirjoitti:
Totta pakiset! Monet todella kuvittelevat, että yksityiseltä toiselle yksityiselle voi myydä mitä vaan eikä mikään laki koske sitä kauppaa. Mutta kuvitelma on aivan väärä.
Tosin yksityiseltä ostettaessa pitää muistaa tehdä kirjallinen sopimus, jossa myyjä on luetellut kaikki tiedossa olevat viatkin. Muuten ostajan velvollisuus on tarkistaa, että tavara on kunnossa. Ostajan vastuu on silloin suuri, jos ei ole tuotetta huolella tarkastanut.
Jos velvoitat yksityisen myyjän kertomaan tuotteen TIEDOSSA OLEVAT viat, on ostajalla jo paremmat mahdollisuudet käräjillä saada kauppa perutuksi tai syyttää myyjää petoksesta. Asuntokaupoistahan tämä on tuttua toimintaa jo vuosien ajan. Moni ostaja kärsii kyllä pikku petokset omissa nahoissaan, tyhmyyttään kun on vaikea julkisesti myöntää.
Ap kysymykseen vielä palatakseni, voin suositella aina kosteusmittausta jonkun asiantuntijan toimesta. Maksu on pieni. Tiedän kyllä, että ostokuume kun iskee, se tarkoittaa järkevän ajattelun loppua useimmiten. Tavara pitää viedä jollekin asiantuntijalle tarkastettavaksi, vaikkapa vaunuliikkeeseen ja maksaa joku satanen, mutta sitten saa sellaisen tiedon, jonka pohjalta voi tehdä reilun kaupan, varsinkin kun on kyseessä tuon ikäinen vaunu. Tuossa iässä kun on hyviä helmiä ja todella kelvottomia yksilöitä. Voi kai verrata 60 v miehiin, osa on elämänsä viriilissä kunnossa, hyvin itsensä huoltanut ja hoitanut ja terveet elämäntavat varmistanut. Ja toiset taas ovat ikänsä ryypänneet ja kunto on jäänyt hoitamatta eli ovat täysin rapakunnossa. Se sitten vanhemmilla päivillä näkyy ja tuntuu. Samoin vaunuissa ja missä tahansa tavarassa.
Viime syksynä myin pois oman huippuhyvän Dethleffsin 460 TK vm -95 hintaan 3750€. Siitä voisi vetää jonkinlaisen suunnan hinta-arviolle. Tosin tuo pefletti ei ollut mikään arktinen vaunu, vaan lähinnä kolmen vuodenajan käyttöön tarkoitettu. Vieläkin onnellinen uusi omistaja kiittää hyvistä kaupoista!
Nykyisin minulla on as.auto.Voi herttijestas, eihän nyt yks kosteusvaurio ole maailmanloppu. Jokainen ymmärtää, että vanhassa vermeessä niitä esiintyy. Turhat narinat pois ja tienpäälle retkeilemään. Kyllä niitä kuiviakin löytyy...., vanhoista akoista ja silloinkaan ei pitäsi olla aiheellista itkeä kuivuudesta?
- Miettikää nyt vaunun
ikää, hintaa ja vasta sitten myyjän vastuuta. Ellei myyjä suoranaisesti huijaa niin, että se voidaan näyttää toteen, kyllä turha on lähtee käräjille. Ostajan pitää tutkia tuon ikäinen vaunu erityisen huolellisesti ja loppu onkin sitten arpapeliä.
Asuntokaupassa onkin sitten taas hieman toisenlaiset pelisäännöt joskin sielläkin edellytetään, että asunnon ostaja tutkii tarkoin ostoksensa. - LMC autoilija
Meillä oli -91 LMC Siesta , nukkumapaikat viidelle. Edesssä oli kosteutta mutta aukaistiin se ja korjattiin ja laitettiin uudet eristeet ja hyvä tuli. Ostettiin se 6 vuotta sitten ja maksettiin siitä 2800 euroa. Kosteusvauriot saatiin kaupan päälle ihan pyytämättä : )Muta ei se ollut iso homma korjata. Eikä ollu kylmä vaunu, hyvin tarjettiin. Nyt vaihdettiin autoon ku lapset pääs kasvamaan niin etteivät halua enää mukaan.
- keppi1
moikkaa ostin 800eu lla hyvän vaunun keskus lämmitys ja kaasulla myös,,nyt täytys katsastaa,,jarrut varmaankin syytä katsoo , tai ainakin jarrutella et rupee toimiin paremmin,,valot toimii ja muutenkin hyvä,,merkki on defled,,tai sinne päin,,,
- Reinohöpöttäjä Joksu
No varmasti on hyvä !! Onnittelemme kaikki hyvästä löydöstäsi
- Höpöttäjämuutenvaan
jeppis, mitä sitä testaamaan, vie suoraan katastukseen, kyllä se inssi kertoo mitä pitää korjata. Onnea vaan hyvästä löydöstä, hintakin kohdillaan.
- Se on Reino
Se o Reino on se on Orivedeltä taas Reino se on
- Reinohöpöttäjä Joksu
Älä murehdi ,ilman naista minäkin joudun olemaan. Mutta rumatikki se lohduttaa ja käteni naisen kaipuuseen
- Rumatikillä
Uusia kesävaunujakin saa jo hassulla hinnalla,ovat kyllä varustettu Rumatikillä.
- Joksu kysyy
Voiko telttaan asentaa rumatikkiä ?
- Vuokraa ensin!
" onko vaunumatkailu minun lajini "
Tuon kannattaa ensin selvittää vuokravaunulla.
Jos menet heti ostamaan ja vastaatkin kysymykseesi kielteisesti, tulee sinulle kova urakka päästä vaunusta eroon.
Yhden tai kahden vuokrauksen jälkeen jo tiedät paremmin. - Ei uuden veroinen
Tuon ikäisissä ja hintaissa on jo aika paljon kustu ja puklattu lavuaariin , mutta saahan sen lavuaarin desifioitua.
- Joksu Kuopiosta
Minulla seisoo vaunu Niuvanniemen parkkipaikalla . On peli rumatikillä ja minä itse olen aidan sisäpuolella
- Ei Rumatikillä
Lapinlateltahan veivät kunnanpuolesta Matkaajan kaatopaikalle ja oli sentään keskuslämmitysvärkki Alden pystypannulla,eikä millään Rumatikillä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman491526Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 201026
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊871026- 86946
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187886Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20841Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99825- 82811
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70759