Terapeutin etsiminen & kelakorvaukset

Ihan pihalla...

Hei! Olen nyt käynyt psykologin arvioissa & psykiatrilla julkisella puolella. Kuulemma tarvitsen terapiaa, mutta suosittelevat, että etsin itse terapeutin ja sitten käydään läpi joku prosessi jolla haetaan kelakorvausta terapiasuunnitelman mukaan. Julkisella puolella eivät kuulemma pysty juurikaan sitä tarjoamaan.

Rahat on kolmen lapsen perheessä, juuri asunnon ostaneena ja pitkän hoitovapaan jälkeen juuri töihin menneenä tosi tiukalla. Eletään aika lailla kädestä suuhun. Joten en oikein tiedä miten tässä toimitaan ja mitä maksaa.

Kuulemma mun pitää nyt valita sopiva psykoterapeutti ja tehdä hänen kanssaan hoitosuunnitelma. Sitten se lähetetään hoitavalle psykiatrille, joka tarkistaa sen ja lähettää lähetteen kera kelaan, joka päättää korvataanko suunnitelman mukainen terapia mulle. Sitä ennen tapahtuva terapeuttien tsekkaus pitää maksaa itse (kuulemma eka voi olla epäsopiva ja pitää käydä eri henkilöillä kuten sopiva löytyy... apua...)

Mitähän tämä etsintävaihe maksaa? Jospa se eka olsi hyvä, ja tehtäis suunnitelma, niin paljonko se vaihe on teillä maksanut? Entä sitten se omavastuu, onkohan siinä joku tietty summa mitä kela korvaa maksoi kerta mitä maksoi? Olen ihan pihalla näistä asioista. En ole ikinä terapiaan mennyt juuri näiden järjestelyjen takia. Ovat mulle niin ahdistavia asioita jo järjestelyt...

Nyt olen katsellut terapeuttien puhelinnumeroja, mutten löydä juuri ketään, jolla olisi sähköpostiosoite... haluaisin kirjoittaa sähköpostitse aiheesta ja kysellä hintoja ja aikoja. Kun mä inhoan puhelimen käyttöä, töissäkin vältän viimeiseen asti tai lykkään asiaa niin, että seuraavaan vuoroon tulija hoitaa asian...

Mulla on kolmen viikon kuluttua seuranta-aika psykiatrille, kun vaihdettiin toissapäivänä lääkettä sivuoireiden takia. Kuulemma se on sit vähän niinkuin takaraja sille terapiaetsintäasiallekin, katsotaan onko se edistynyt. Joten mulla on paniikki siitäkin, että saanko aikaan mitään sitä ennen.

Eniten huolettaa raha, että miten mä mitään maksan. Ei ole ennen palkkapäivää mitään rahaa, ja se on vasta seuraavan psykiatrinkäynnin jälkeen. Ei ne kai tajunneet miten tiukalla ollaan, psykologi ja psykiatri, kun juteltiin siellä viimeksi. Kun on uudessa kodissa pakko tehdä remonttiakin, että saa toisen vessan toimimaan ym...

Vai teenkö vaan kaikesta itselleni liian vaikeaa... siitähän tässä mun ongelmassa on myös kyse. Teen itselleni vuoria siihen missä niitä normaalilla ihmisellä ei olisi. Ehkä mä taas olen aikaansaamaton eikä mitään terapiaa tule...

19

5596

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kolmevarttia omaa puhetta

Jos rahasta on kiinni niin ei kannata, pääset pian velkasaneeraukseen.

Aikamoinen rahastusautomaatti tuo yksityinen terapia sillä käyntikerta (kolmevarttia) maksaa 60-100 euroa. Jos etsiskelet pitkään sopivaa on talous pian kuralla. KELA -korvaus on lähinnä vitsi.

Sitten itse terapia kustantaa sellaiset 2xvkox24kk = 19.200 euroa eli uuden auton hinta. No, kukin käyttää ylimääräiset rahansa kuten haluaa.

• Ihan pihalla

siis mun juttu. Jätän väliin. Olkoon. Ei mulla ole rahaa moiseen, vaikka kuinka selittivät, että olisi hyvä ja tarpeen. Kymppi kerralta olisi jo tiukka juttu tässä taloudessa.

Mua väsyttää ihan kauheasti taas, ei tästä mitään tule. Hävettää mennä sinne psykiatrille sanomaan, etten saanut mitään aikaan tuon terapia-asian suhteen. Nolottaa sellaiset. Istua siinä ja sit sanoa, että enpä soittanut mihinkään enkä hakeudu sinne, piste. Toivottavasti saan lääkitystä jatkaa, se auttaa, vaikka sivuoireita tuli aiemmasta lääkkeestä pahasti (ei seksiä ollenkaan ja riitaa miehen kanssa hirveästi siitä). Nyt uusi lääke. Toivottavasti vaihto auttaa.

Mä vaan voisin nukkua. Mut pitäis vaikka mitä. Kaapit on sotkussa ja töissä toimin puoliteholla, muut hoitajat ovat joutuneet selvittämään mun omapotilaiden asioita vaikka yritän olla kamalan tehokas, ja muiden mielestä olenkin, vaikka itse koen kauheaa syyllisyyttä. Mä olen syyllinen kai ihan kaikkeen maailmassa, kiusaa mies, ehkä Kiinan tulvatkin on mun vika kun käytän liikaa vettä suihkussa ja tuhoan luonnonvaroja...

• tarkoitat

tuolla "KELA-korvaus on lähinnä vitsi"? Paljonko KELA korvaa, mikä on omavastuu?

• Varjolilja

Kelan tukema kuntoutuspsykoterapia voi enimmillään olla 2X40 kertaa vuodessa. Muistaakseni omavastuu siinä on noin 23 e/kerta riippumatta terapeutin hinnasta (onko se 60 tai 70 e/kerta), koska terapeutin koulutustaso vaikuttaa hintaan (onko et- vai vet-tutkinto). Kahtena ensimmäisenä vuotena käyntejä voi olla tuo 2x40 tai 1x40 tapauskohtaisesti ja kolmantena vuotena kertaviikkoinen tiheys. Terapeuteilla on loma-aikoja syksyllä ja keväällä ja kesällä sekä ehkä talvellakin.

En saa millään noin suurta summaa aikaiseksi. Käyn itse noin kerran viikossa terapiassa, vaikka en kelvannut (vielä) Kelan tukemaan terapiaan, kun tuo kolme vuotta ei kuulemma riitä minulle, niin syvälle olen vajonnut. Onneksi voin edes omalla kustannuksellani käydä terapiassa, jotta tilani kohentuisi. En tule toimeen ilman terapiaa, vaan ahdistun ja masennun vain lisää ilman sitä. Siitä on minulle aivan konkreettista hyötyä ja juuri tänään sanoin terapeutilleni, kunpa olisin jo vuosia sitten saanut tuota apua ja hoitoa, jotta minun ja läheisteni ei olisi niin paljon ja kauan tavinnut kärsiä kaikista niistä oireista, joita minulla on ja on ollut.

Ei minun terapeuttini ole mikään mykkä ihminen, vaan hän kyselee hyvin paljon ja sillä tavalla ohjaa ajatuksiani ja havaintoja itsestäni. Hän myös monin tavoin lempeästi ja kärsivällisesti kertoo asioista ja diagnoosini olemuksesta ja sen vaikutuksista. Vielä milloinkaan terapiani ei ole ollut minun yksinpuheluani enkä pystyisi niin pitkää aikaa edes yksin puhumaan. Terapeutteja on monenlaisia ja juuri sen vuoksi "koekäynti" pitää tehdä, että oma terapeutti on itselle sopiva. Sitäpaitsi senkin voi saada Kelan tukemaksi, jos terapia laitetaan hakemuksessa alkaneeksi siitä päivästä, niin sanoi terapeuttini minulle ja hän tietää nuo asiat. Sain vain hylkypäätöksen Kelasta.

• sinulle...
        Varjolilja kirjoitti:

Kelan tukema kuntoutuspsykoterapia voi enimmillään olla 2X40 kertaa vuodessa. Muistaakseni omavastuu siinä on noin 23 e/kerta riippumatta terapeutin hinnasta (onko se 60 tai 70 e/kerta), koska terapeutin koulutustaso vaikuttaa hintaan (onko et- vai vet-tutkinto). Kahtena ensimmäisenä vuotena käyntejä voi olla tuo 2x40 tai 1x40 tapauskohtaisesti ja kolmantena vuotena kertaviikkoinen tiheys. Terapeuteilla on loma-aikoja syksyllä ja keväällä ja kesällä sekä ehkä talvellakin.

En saa millään noin suurta summaa aikaiseksi. Käyn itse noin kerran viikossa terapiassa, vaikka en kelvannut (vielä) Kelan tukemaan terapiaan, kun tuo kolme vuotta ei kuulemma riitä minulle, niin syvälle olen vajonnut. Onneksi voin edes omalla kustannuksellani käydä terapiassa, jotta tilani kohentuisi. En tule toimeen ilman terapiaa, vaan ahdistun ja masennun vain lisää ilman sitä. Siitä on minulle aivan konkreettista hyötyä ja juuri tänään sanoin terapeutilleni, kunpa olisin jo vuosia sitten saanut tuota apua ja hoitoa, jotta minun ja läheisteni ei olisi niin paljon ja kauan tavinnut kärsiä kaikista niistä oireista, joita minulla on ja on ollut.

Ei minun terapeuttini ole mikään mykkä ihminen, vaan hän kyselee hyvin paljon ja sillä tavalla ohjaa ajatuksiani ja havaintoja itsestäni. Hän myös monin tavoin lempeästi ja kärsivällisesti kertoo asioista ja diagnoosini olemuksesta ja sen vaikutuksista. Vielä milloinkaan terapiani ei ole ollut minun yksinpuheluani enkä pystyisi niin pitkää aikaa edes yksin puhumaan. Terapeutteja on monenlaisia ja juuri sen vuoksi "koekäynti" pitää tehdä, että oma terapeutti on itselle sopiva. Sitäpaitsi senkin voi saada Kelan tukemaksi, jos terapia laitetaan hakemuksessa alkaneeksi siitä päivästä, niin sanoi terapeuttini minulle ja hän tietää nuo asiat. Sain vain hylkypäätöksen Kelasta.

Varjolilja hyästä ja valaisevasta kirjoituksesta.

• tarpeessa myös
        Varjolilja kirjoitti:

Minulla alkoi vaihdevuosioireet ja tuli ikäkriisiä ym. ja tunsin etten ole oikein oma itseni. Masentaa, itkettää, suututtaa jne. Olen 90-luvulla käynyt kunnallisessa terapiassa ja silloin ei kyllä kemiat kohdanneet ollenkaan eikä siitä ollut mitään hyötyä.

Sain nyt vaihdevuosiin lääkitystä gyneltä ja tk:sta rauhottavia, unilääkkeitä ja mielialalääkkeitä. Menin niistä ihan sekaisin ja menin yks. psykiatrille ja ehdotin saisinko kelan kustantamaa yksilöpsykoterapiaa. Elämäni on ollut muutenkin aika "repaleista". Hän katsoi, että en ole vielä niin "pohjalla", että laitetaan kelalle kuntoutushakemus vetämään. Ainut hankala asia oli, että piti itse etsiä terapeutti. Kelaltakaan eivät osanneet sanoa. Pienellä paikkakunnalla joku tiesi jonkun ja monen soittokerran jälkeen sain terapeutin, kenelle oli aikoja.

Kävin hänen luonaan "koekäynnin" ja hän vaikutti oikein hyvältä. Tämä koekäynti oli maksuton ja hänkin oli sitä mieltä, että terapia on minulle paras hoitomuoto. Ilmoitin psykiatrille, että olen löytänyt terapeutin. Hän laittoi paperit kelalle ja kuukauden päästä tuli myöntävä päätös 80 kertaa vuodessa. Olen nyt käynyt kuukauden 2 kertaa viikossa ja olen erittäin tyytyväinen. Vuoden päästä psykiatri laittanee uuden hakemuksen tms., koska hänen anomuksessa luki terapian kestoaika 2-3 v.

Maksuista en tiedä, ovatko paikkakuntakohtaisia. Minulla kela korvaa joka käynnistä 37 euroa ja loput maksan itse. Ja terapeuteilla tuntui olevan eri taksoja. Minulle jää maksettavaksi itselleni 15 e/kerta. Onhan se työttömälle aika iso raha, mutta katson ettei se mene turhaan vaan toivon, että saisin elämänilon takaisin. En juo (enää), niin se raha voisi mennä vaikka kaljaan ym. turhuuksiin. Olen muutenkin vähään materiaan tyytyväinen. Pääasia, että korvien välissä olisi kaikki hyvin :) Että näin minulla, elän toivossa parempaan. Tsemppiä sinulle aloittaja ja muut, toivottavasti löydät apua.

• -
      Hei,

Sinulle on käynyt kuten niin monelle muullekin; julkisen sektorin työntekijät ovat kusettaneet sinua eivätkä ole kertoneet, että lain mukaan HEIDÄN pitää sinulle hoitoa tarjota (myös psykoterapiaa), ja jos he eivät sitä omin voimin pysty järjestämään HEIDÄN pitää se vaikka ostopalvelusopimuksella sinua varten ostaa.

Pyydäpä siis ensitöiksesi (kirjallisesti)hoitavalta lääkäriltäsi sellainen (kirjallinen) B-lausunto jossa hän toteaa sinun tarvitsevan psykoterapiaa.
      Kun sen saanut, lähetät ko. lausunnon heille takaisin ja kysyt miksei laki potilaan oikeudesta hoitoon toteudu sinun kohdallasi. Pyydä silloin (kirjallisesti) myös kirjallinen lausunto siitä, ettei sinulle psykoterapiaa julkiselta sektorilta suostuta järjestämään.

PS. Älä erehdy luulemaan sairaanhoitajan antamaa "keskusteluapua" psykoterapiaksi.

• Ihan pihalla

minulle sanottiin, että olen "liian terve" kunnalliseen terapiaan. Työkykyä alentavia tekijöitä on, mutten ole tarpeeksi sekaisin? :-P

En mä jaksais alkaa vääntämään. Nuo kaikki mitä selitit ovat varmaan ihan hyvä tapa toimia, mutta mä en kykene tuollaiseen. En uskalla vaan riitauttaa asioita, tai väittämään vastaan. Kun en pysty edes soittamaan ja kysymään asioita. Mieluummin jätän kaiken vaan olemaan, enkä tee mitään. Tää on mun ongelma ja näköjään pysyykin ongelmana :-)

Kun sanovat, etten sieltä saa apuja, niin en mä saa sanottua vastaan. Ehkä passiivinen versio, etten tee mitään ennen seurantakäyntiä, enkä sitä seuraavaa käyntiä enkä sitä seuraavaa johtaa johonkin? :-P

• Ihan pihalla kirjoitti:

minulle sanottiin, että olen "liian terve" kunnalliseen terapiaan. Työkykyä alentavia tekijöitä on, mutten ole tarpeeksi sekaisin? :-P

En mä jaksais alkaa vääntämään. Nuo kaikki mitä selitit ovat varmaan ihan hyvä tapa toimia, mutta mä en kykene tuollaiseen. En uskalla vaan riitauttaa asioita, tai väittämään vastaan. Kun en pysty edes soittamaan ja kysymään asioita. Mieluummin jätän kaiken vaan olemaan, enkä tee mitään. Tää on mun ongelma ja näköjään pysyykin ongelmana :-)

Kun sanovat, etten sieltä saa apuja, niin en mä saa sanottua vastaan. Ehkä passiivinen versio, etten tee mitään ennen seurantakäyntiä, enkä sitä seuraavaa käyntiä enkä sitä seuraavaa johtaa johonkin? :-P

-
        Hei,

Passiivinen "vastarinta" ei auta mitään. JOs et mitään pyydä (lue:vaadi), ei kukaan Sinulle mitään tarjoakaan.

En voi muuta kuin kehottaa Sinua pitämään puolesi sekä pyytämään kirjallisesti sitä B-lausuntoa. Sitä pyytäessäsihän sinun ei tarvitse vielä riitauttaa yhtään mitään vaan asia menee niin kuin hoitopaikkasi on suunnitellutkin sen menevän.

Vääntö alkaa vasta sitten kun olet sen B-lausunnon käteesi saanut. Eikä sinun silloinkaan tarvitse naamatusten tehdä mitään, kunhan kysyt kirjallisesti miksei Sinun kohdallasi noudateta lakia potilaan oikeudesta hoitoon.

Jos haluat, voit kirjoittaa minulle osoitteeseen [email protected]
        Yritän neuvoa lisää sitä mukaa kuin ongelmia asiassa ilmenee.

• tuttu juttu
        Ihan pihalla kirjoitti:

Missään tapauksessa ei kannata alkaa vänkäämään. Saat vielä hankalan potilaan maineen ja sen jälkeen minkään hoidon saaminen muuttuu monin verroin vaikeammaksi. Ne on sellaisia jumalia nuo psykiatrit. Eikä ne tajua, ettei ns taviksella ole varaa juosta missään terapiassa, kun ovat itse niin hyväpalkkaisia. Sitä paitsi jos ei ole terapian tarpeessa ennenkuin menee sinnt terapiaan, sitä alkaa pikku hiljaa tarviimaan kun yökaudet miettii minkä laskun jättää maksamatta että pystyy maksamaan terapian, jonka onnistumisesta ei ole edes mitään takeita. Sehän on täysin riippuvainen terapeutista, synkkaako vai ei.

• hoitovaje
        tuttu juttu kirjoitti:

Missään tapauksessa ei kannata alkaa vänkäämään. Saat vielä hankalan potilaan maineen ja sen jälkeen minkään hoidon saaminen muuttuu monin verroin vaikeammaksi. Ne on sellaisia jumalia nuo psykiatrit. Eikä ne tajua, ettei ns taviksella ole varaa juosta missään terapiassa, kun ovat itse niin hyväpalkkaisia. Sitä paitsi jos ei ole terapian tarpeessa ennenkuin menee sinnt terapiaan, sitä alkaa pikku hiljaa tarviimaan kun yökaudet miettii minkä laskun jättää maksamatta että pystyy maksamaan terapian, jonka onnistumisesta ei ole edes mitään takeita. Sehän on täysin riippuvainen terapeutista, synkkaako vai ei.

hoitovaje tai hoitotakuu

• tuttu juttu
        hoitovaje kirjoitti:

hoitovaje tai hoitotakuu

Kelan psykoterapia ei ole hoitoa, vaan kuntoutusta. Rahat menee eikä mitään kostu. Ei edes valitusoikeutta.

• tuttu juttu kirjoitti:

-
        Nimimerkki "tuttu juttu" kirjoitti:

"Missään tapauksessa ei kannata alkaa vänkäämään. Saat vielä hankalan potilaan maineen ja sen jälkeen minkään hoidon saaminen muuttuu monin verroin vaikeammaksi..."

Miten niin ei "missään tapauksessa kannata"? Tietenkin kannattaa pitää kiinni oikeudestaan hoitoon, eikä mitään menetettävääkään ole jos kerran hoitoa ei muuten ole tulossa lainkaan.

• kolmevarttiaomaapuhetta
        kellastunut kirjoitti:

-
        Nimimerkki "tuttu juttu" kirjoitti:

"Missään tapauksessa ei kannata alkaa vänkäämään. Saat vielä hankalan potilaan maineen ja sen jälkeen minkään hoidon saaminen muuttuu monin verroin vaikeammaksi..."

Miten niin ei "missään tapauksessa kannata"? Tietenkin kannattaa pitää kiinni oikeudestaan hoitoon, eikä mitään menetettävääkään ole jos kerran hoitoa ei muuten ole tulossa lainkaan.

Oikeuksista kannattaa pitää kiinni. Mikäli asiat tuntuvat takkuavan eikä hoitotakuu näytä toteutuvan voi asiasta aina kannella lääninhallitukselle ja terveydenhoidon ammattilaisen ammatissaan tekemistä virheistä TEO:lle.

Vaikka kantelulla ei välitöntä vaikutusta olekkaan (käsittely kestää jopa vuosia) lisää se painetta kuntasektorille järjestää palveluita. Lisäksi kunta/terveydenhoitoalan ammattilainen joutuu antamaan lääninhallitukselle/TEO:lle kirjallisen vastineen ja selittämään miksi oikeutesi jäivät toteutumatta. Tässä mielessä "hankaluus" voi kääntyä eduksesi sillä mikäli tulet tunnetuksi oikeuksiesi perääjänä saat henkisen etulyöntiaseman.

• siis lääkärissä

lääkäri tekee lähetteen ja suosituksen KELAlle ja voi auttaa terapeutin löytämisessä ja valinnassakin -
      itse löysin terapeutin niin että kävin yksityisesti psykiatrilla (jokaisesta käynnistä sain tietyn summan takasin KELAlta),joka teki KELAn vaatiman lausunnon ja etsi minulle sopivan terapeutin ja otti myös minun toiveeni huomioon.Samana keväänä kävin tutustumassa tulevan terapeuttiini ja seuraavana syksynä lomien jälkeen aloitin ja kävin kaksi vuotta KELAn kustantamana - oma vastuukin oli kyllä jonkun verran - ei siis ole ilmaista ( - jouduin olemaan aktiivinen saadakseni nämä - jokaisen vuoden jälkeen jouduin hakemaan lääkärin lausunnon,terapeutin lausunnon ja tekemään uuden hakemuksen)
      sen jälkeen sain omasta kunnastani maksusitoumuksen yhteen lisä vuoteen,olin itse tosi aktiivinen - kävin sosiaalijohtajan juttusilla ja vielä ylilääkärin pakeilla jne... ja vielä yhden vuoden maksoin itse - tosin terapeutti laski taksaansa niin että kykenin siihen - ja muutenkin oli tosi joustava maksujen kanssa

ei uskoisi että masentunut ja ahdistunut ihminen joutuu tekemään niin paljon duunia saadakseen sen minkä elääkseen tarvii - mistä itse sain voimia lyödä nyrkki pöytään? siitä että kyseessä oli koko elämäni.tässä ja nyt.kyse oli elämästä ja kuolemasta. neljä tärkeää vuotta elämästäni - paljon rahaa myös omasta taskustani - ja se kannatti.

• edelliseen että

olen käynyt aiemmin myös mielenterveystoimistossa psykologin juttusilla ja silloin sain myös jotakin mielialalääkettä ihan väkisin vaikka en edes halunnut sitä

se oli ihan syvältä se touhu - ihmisiä meni ja tuli,psykiatri oli täysin ammattitaidoton nulikka - lääkkeenjakoautomaatti,ei muuta virkaa - olen itse alan ihminen ja totesin että ei hyvä - totesin että mielummin kuitenkin yksityinen terapeutti maksoi mita maksoi -

sekin terapia oli pitkään turhauttavaa touhua, mutta oli mulla sentään joku paikka minne mennä

• -
        Kertakäyttönimimerkki "siis lääkärissä" kirjoitti:

"... lääkäri tekee lähetteen ja suosituksen KELAlle ja voi auttaa terapeutin löytämisessä ja valinnassakin..."

Rahalla saa ja autolla pääsee, mutta mikä on sinun "siis lääkärissä" neuvosi aloittajalle jolla ei kertomansa mukaan ole varaa edes KELA:n psykoterapiatuen jälkeen jäävään omavastuuosuuteen?

• siis lääkärissä
        kellastunut kirjoitti:

-
        Kertakäyttönimimerkki "siis lääkärissä" kirjoitti:

"... lääkäri tekee lähetteen ja suosituksen KELAlle ja voi auttaa terapeutin löytämisessä ja valinnassakin..."

Rahalla saa ja autolla pääsee, mutta mikä on sinun "siis lääkärissä" neuvosi aloittajalle jolla ei kertomansa mukaan ole varaa edes KELA:n psykoterapiatuen jälkeen jäävään omavastuuosuuteen?

kerron sen minkä itse koin ja mikä on totta

en ole todellakaan varakas - ensimmäisen terapiavuoden aikana kävimme sossunluukulla - asiaan vaikutti se että perheemme toinenkin puolisko sairasti tahollaan muuta tautia ja ajoi minut hulluuden partaalle ja perheemme vararikkoon - kaiken hulluuden keskellä terapiani oli se joka minut pelasti sekoamasta kokonaan - vaikka maksoikin omaisuuden
        -
        yhtään pätkää terapiani aikana en ollut sairaslomalla,vaikka diagnoosinani olikin keskiasteinen masennus - välillä oli kovaa,mutta olin väkisin,koska minulla ei ollut enää siihen varaa - sitä paitsi kotona olisin seonnut

olkoon tämä vaikka kannustukseksi siihen ettei kukaan pelkäisi mennä terapiaan pelkästään rahanpuutteen vuoksi - huonompaankin paikkaan rahansa voisi pistää

rahalla saa ja hevosella pääsee on totta, minusta moinen terapia pitäisi olla kokonaan yhteiskunnan maksamaa,mielenterveystoimiston ihmiset vois korvata oikeilla terapeuteilla niin että kaikilla olis siihen varaa

• siis lääkärissä kirjoitti:

kerron sen minkä itse koin ja mikä on totta

en ole todellakaan varakas - ensimmäisen terapiavuoden aikana kävimme sossunluukulla - asiaan vaikutti se että perheemme toinenkin puolisko sairasti tahollaan muuta tautia ja ajoi minut hulluuden partaalle ja perheemme vararikkoon - kaiken hulluuden keskellä terapiani oli se joka minut pelasti sekoamasta kokonaan - vaikka maksoikin omaisuuden
        -
        yhtään pätkää terapiani aikana en ollut sairaslomalla,vaikka diagnoosinani olikin keskiasteinen masennus - välillä oli kovaa,mutta olin väkisin,koska minulla ei ollut enää siihen varaa - sitä paitsi kotona olisin seonnut

olkoon tämä vaikka kannustukseksi siihen ettei kukaan pelkäisi mennä terapiaan pelkästään rahanpuutteen vuoksi - huonompaankin paikkaan rahansa voisi pistää

rahalla saa ja hevosella pääsee on totta, minusta moinen terapia pitäisi olla kokonaan yhteiskunnan maksamaa,mielenterveystoimiston ihmiset vois korvata oikeilla terapeuteilla niin että kaikilla olis siihen varaa

-
        Nimimerkki "siis lääkärissä" kirjoitti:

"... asiaan vaikutti se että perheemme toinenkin puolisko sairasti tahollaan muuta tautia ja ajoi minut hulluuden partaalle ja perheemme vararikkoon..."

Kertoiko kukaan Sinulle asuinkuntasi (sairaanhoitopiirin) hoitovelvoitteesta?

Hyvä jos olet vararikosta toipunut, mutta miksi muidenkin pitäisi mennä vararikkoon vain siksi, ettei heille kerrota siitä minkälaiseen hoitoon heillä on oikeus?

"... olkoon tämä vaikka kannustukseksi siihen ettei kukaan pelkäisi mennä terapiaan pelkästään rahanpuutteen vuoksi - huonompaankin paikkaan rahansa voisi pistää..."

On hienoa kannustaa ihmisiä, mutta oletko tullut ajatelleeksi, että kaikille ei käy niin hyvin, että perhe hyväksyy panostuksen (yksityissektorin) psykoterapiaan? Perhe saattaa hajota tai terapiaa tarvitseva voi joutua ojasta allikkoon päätyessään "myymään itseään" saadakseen rahat ja/tai luvan psykoterapiassa käymiseen.

Siitä olemme samaa mieltä, että mielenterveystoimistojen ja psykiatrian klikoiden ihmiset (yleensä hoitajia) pitäisi korvata oikeilla ja pätevillä psykoterapeuteilla ja lopettaa älytön ja tehoton kulissihoito jossa hoitaja lässyttää "Me olemme täällä sinua varten...sinä et ole enää yksin" - ja sitten seuraavalla tapaamiskerralla sanoa: "Me tiimissä päätimme harventaa sinun käyntejäsi...". Ja kun potilas kysyy keitä kuuluu tuohon tiimiin joka hänen hoidostaan päättää (potilas on tavannut VAIN hoitajaa eikä ketään muuta), loihe hoitaja lausumaan: "Meillä on tapana, ettei nimiä kerrota."

Yrittäkääpä keksiä jokin muu lääketieteen erikoisala kuin psykiatria missä kehdattaisiin sanoa potilaalle, ettei hänelle kerrota hänen hoidostaan päättävien työntekijöiden ammattia, nimeä tai pätevyyttä!

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      208
      3286
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1658
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      97
      1513
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1409
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1354
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      160
      1276
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1208
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1039
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      942
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      55
      872
    Aihe