Ositus ja asuntolaina

Ällikkä

Kysynpäs tätä samaa asiaa täältä avioero-palstalta kuin laina-puolellakin, ehkä jollain on jo käytännön kokemusta:

Kertokaapas viisaammat kummin kannattaa tehdä.
Avioero menossa, olen lunastamassa vaimoa ulos talosta. Lainaa 140teur, talon arvo n.200teur. Eli käytännössä joudun lainaamaan n30keur ja maksamaan sen exälleni. Lainaa maksettu noin viisi vuotta, tasaerälyhennyksin (eli aika pirusti korkoja)

Pankista ehdottivat että ottaisin täysin uuden 170teur lainan jolla maksettaisiin tuo meidän vanha yhteinen laina pois. Jäin vaan miettimään että tuleekohan tuossa tappiota verrattuna siihen että ottaisin 30tuhannen lisälainan ja siirtäisin vaimon osuuden vanhasta lainasta itselleni? Periaatteessahan tuossa tasaerälyhenteisessä lainassa alussa maksetaan aivan älyttömästi korkoja, häviänkö minä siinä että koko homma "alkaa alusta"? Vai kannattaisiko vanhaa lainaa jatkaa nykyisin ehdoin, nyt kun alkaa vanhassa lainassa olemaan korko ja lyhennys suunnilleen samaa luokkaa ja kärsiä tuo tasaerälyhennyksen alkutuska vain tässä 30teur lainassa? Pankista tätä kyselin ja sain kysymysmerkkejä vastaukseksi, eivät halunneet kommentoida asiaa joka sekin pisti epäilemään onko tämä joku pankille hyvä kusetustapa?

Onko tällä muuten merkitystä sille kuinka paljon maksetaan varainsiirtoveroa kun kyseessä on ositus?

12

2822

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joudut

maksamaan. eli varainsiirto veron. Oisko jotain 3000-4000 luokkaa. Myytalo ja osta uusi.

• Pitää maksaa, mutta...

Varainsiirtovero pitää toki maksaaa, mutta osituksen yhteydessä VAIN siitä summasta, mitä pesään on tuotu ulkopuolista varallisutta - eli siitä summasta, mitä joutuu ottamaan lisälainaa.

Aloittajan luvuilla siis 4% x 30000 = 1200 euroa.

• Ällikkä
        Pitää maksaa, mutta... kirjoitti:

Varainsiirtovero pitää toki maksaaa, mutta osituksen yhteydessä VAIN siitä summasta, mitä pesään on tuotu ulkopuolista varallisutta - eli siitä summasta, mitä joutuu ottamaan lisälainaa.

Aloittajan luvuilla siis 4% x 30000 = 1200 euroa.

Okei, nyt tuli tähänkin vastaus, kiitos! Vielä tuo yksi kysymys jäljellä, eli onko lainoituksella väliä? Uusi laina jolla maksan vanhan lainan vaimon ulos vaiko vanhan lainan siirto omiin nimiini ja erillinen "vaimon ulosmaksu" laina?

• varainsiirtoveroon
        Ällikkä kirjoitti:

Okei, nyt tuli tähänkin vastaus, kiitos! Vielä tuo yksi kysymys jäljellä, eli onko lainoituksella väliä? Uusi laina jolla maksan vanhan lainan vaimon ulos vaiko vanhan lainan siirto omiin nimiini ja erillinen "vaimon ulosmaksu" laina?

Se mistä ja miten se pesän ulkopuolinen varallisuus tulee (mistä se varainsiirtovero maksetaan), ei vaikuta mitenkään varainsiirtoveroon.

Lainajärjestelyt kukin tekee mieleisekseen, varainsiirto-verokarhu ei ole asiasta kiinnostunut.

• pankkia tekemään
        Ällikkä kirjoitti:

Pyydä pankiltasi vertailulaskeltamat näistä vaihtoehdoista ja piipahda vaikka naapuripankissa kysymässä heidän tarjoustaan.

Mitä kuluja pankki ottaa lainajärjestelyistään? Selvitä se. Kysy korkotarjousta. Millä ehdoilla olette ottaneet tuon alkuperäisen lainan. Suostuuko pankki, että se siirtyy kokonaan sinulle. Saako sen kuluitta maksaa pois ja ottaa kokonaan uuden lainan? Riittäkö sulla vakuudet tuohon 170.000 lainaan?

• ja paljon

Kysymysmerkkejä minäkin antaisin vastaukseksi.

Tilannetta pitää katsoa tässä ja nyt. Se, miten lainaa on hoidettu ja kuinka kauan, on merkityksetöntä. Sillä taas on merkitystä, että miten paljon sitä lainapääomaa on jäljellä ja paljonko joutuu ottamaan lisää.

Ne maksetut korot on olutta mikä mennyttä. Ymmärrän kyllä pointtisi, kun nykyinen laina alkaisi nyt oikeasti lyhentymään.

Tosin pitää huomioida myös oma maksukyky, eli lainamäärä ja varsinkin -aika pitää mitoittaa niin, että arjesta selviää.

• Ällikkä

Kiitos, tämä vastasi juurikin kysymykseeni että onko maksetuilla koroilla/lyhennyksillä ja kalenteri-ajalla väliä lainakorkojen suhteen. Eli jos nyt ottaisin 140teur lainan samalla maksuajalla ja korolla kuin tuossa entisessä on niin korkojen osuus on sama. Hienoa, kiitos tästä.

Osaisiko joku vielä kertoa onko tällä vaikutusta tuohon varainsiirto-veroon? Olen ymmärtänyt että varainsiirtoveroa pitää maksaaa vain pesän ulkopuolelta otetuista lainoista? Eli jos otan 30teur lisälainaa, maksan varainsiirtoveroa vain siitä enkä koko 100teur joka varsinaisesti on vaimoni osuus talosta? Ja itse kysymys siis että onko väliä kummalla tavalla lainan otan: otan kokonaan uuden 170eur lainan ja maksan 30teur vaimolleni vaiko siten että otan 30teur lainan ja siirrän vaimoni osuuden vanhasta lainasta nimiini?

Ja mitä uuden talon ostoon tulee, ei kiinnosta! Minä ja lapset viihdymme talossa, se on juuri sopivalla alueella ja sopivan kokoinen. Lisäksi joutuisin maksamaan paitsi myyntipalkkiot nykyisestä talosta niin myös täyden varainsiirtoveron uudesta talosta, mitä tässä voittaa? Myöskään lainan maksu ei ole minulle ongelma, sen ja muun elatuksen olen hoitanut ennen eroakin yksin.

• "ja paljon" uudes...
        Ällikkä kirjoitti:

Kiitos, tämä vastasi juurikin kysymykseeni että onko maksetuilla koroilla/lyhennyksillä ja kalenteri-ajalla väliä lainakorkojen suhteen. Eli jos nyt ottaisin 140teur lainan samalla maksuajalla ja korolla kuin tuossa entisessä on niin korkojen osuus on sama. Hienoa, kiitos tästä.

Osaisiko joku vielä kertoa onko tällä vaikutusta tuohon varainsiirto-veroon? Olen ymmärtänyt että varainsiirtoveroa pitää maksaaa vain pesän ulkopuolelta otetuista lainoista? Eli jos otan 30teur lisälainaa, maksan varainsiirtoveroa vain siitä enkä koko 100teur joka varsinaisesti on vaimoni osuus talosta? Ja itse kysymys siis että onko väliä kummalla tavalla lainan otan: otan kokonaan uuden 170eur lainan ja maksan 30teur vaimolleni vaiko siten että otan 30teur lainan ja siirrän vaimoni osuuden vanhasta lainasta nimiini?

Ja mitä uuden talon ostoon tulee, ei kiinnosta! Minä ja lapset viihdymme talossa, se on juuri sopivalla alueella ja sopivan kokoinen. Lisäksi joutuisin maksamaan paitsi myyntipalkkiot nykyisestä talosta niin myös täyden varainsiirtoveron uudesta talosta, mitä tässä voittaa? Myöskään lainan maksu ei ole minulle ongelma, sen ja muun elatuksen olen hoitanut ennen eroakin yksin.

Varainsiirtovero-juttuun saitkin vastauksen tuossa ylempänä.

Miten lainasi otat, on ihan sinun itsesi asia. Vaikea neuvoa näin ulkopuolisena tuntematta tarkemmin tilannetta. Jokatapauksessa sinulla on lainaa 170teur, kysymys on sitten enempi maksuajoista ja näistä korkokysymyksistä. Tärkeintä on kuitenkin, että lainanhoitomaksut on sitä luokkaa, että arjessa pärjää. Ei meinaan paljoa lohduta, jos hoitaa lainaansa niin, että pankki saa mahdollisimman vähän korkoeuroja, mutta elää lasten kanssa kaurapuurodieetillä ja etäisimmät matkakohteet kesälomilla rajoittuu paikallisliikenteen toimialueelle.

• Ällikkä
        "ja paljon" uudes... kirjoitti:

Varainsiirtovero-juttuun saitkin vastauksen tuossa ylempänä.

Miten lainasi otat, on ihan sinun itsesi asia. Vaikea neuvoa näin ulkopuolisena tuntematta tarkemmin tilannetta. Jokatapauksessa sinulla on lainaa 170teur, kysymys on sitten enempi maksuajoista ja näistä korkokysymyksistä. Tärkeintä on kuitenkin, että lainanhoitomaksut on sitä luokkaa, että arjessa pärjää. Ei meinaan paljoa lohduta, jos hoitaa lainaansa niin, että pankki saa mahdollisimman vähän korkoeuroja, mutta elää lasten kanssa kaurapuurodieetillä ja etäisimmät matkakohteet kesälomilla rajoittuu paikallisliikenteen toimialueelle.

Kyllä, sain kysymyksiini vastauksen, kiitosta vaan kaikille jotka vastailivat! Tarkoitus oli vaan minimoida kaikki turhat kulut joita tästä saattaisi tulla, vaikka ihan hyvin toimeentuleva olenkin niin sen verran tarkka pitää olla että ei turhasta maksa. Onni onnettomuudessa (ei nämä eroasiat ikinä helppoja ole) on se että ei onneksi tarvitse lisäksi rahan takia huolehtia, tuli aikanaan onneksi koulutettua itsensä hyvin joten tuon n. 1300-1500 kuukausierän jälkeen jää vielä hyvin täpäkkää elämiseen ja jopa sinne säästötilille :)

• nix nax
        Ällikkä kirjoitti:

Kyllä, sain kysymyksiini vastauksen, kiitosta vaan kaikille jotka vastailivat! Tarkoitus oli vaan minimoida kaikki turhat kulut joita tästä saattaisi tulla, vaikka ihan hyvin toimeentuleva olenkin niin sen verran tarkka pitää olla että ei turhasta maksa. Onni onnettomuudessa (ei nämä eroasiat ikinä helppoja ole) on se että ei onneksi tarvitse lisäksi rahan takia huolehtia, tuli aikanaan onneksi koulutettua itsensä hyvin joten tuon n. 1300-1500 kuukausierän jälkeen jää vielä hyvin täpäkkää elämiseen ja jopa sinne säästötilille :)

Sinulle vastattiin, että varainsiirtovero on maksettava siltä osin kuin asunnon lunastamiseen vaimolta käytetään avioeropesän ulkopuolisia varoja. Vastaus on oikea.

Mutta vastaajat - kuten sinäkin - ovat lähteneet siitä, että varainsiirtovero tapauksessasi tulee maksaa 30.000 eurosta. Näin ei välttämättä ole.

Osituksessa on ratkaisevaa ositusperusteen syntyhetken varallisuus- ja velkatilanne. Jos otat 30.000 euron lainan SEN JÄLKEEN, kun avioeroasia on tullut vireille (eli 1. vaiheen hakemus toimitettu käräjäoikeuteen), nuo pankista saadut rahat ovat pesän ulkopuolisia varoja. Mutta jos otat ko. lainan ENNEN ositusperusteen syntymistä, nuo varat eivät ole pesän ulkopuolisia, vaan pesän varoja. Ja HOKKUS POKKUS - säästyt kokonaan varainsiirtoverolta!

• nix nax
        nix nax kirjoitti:

Sinulle vastattiin, että varainsiirtovero on maksettava siltä osin kuin asunnon lunastamiseen vaimolta käytetään avioeropesän ulkopuolisia varoja. Vastaus on oikea.

Mutta vastaajat - kuten sinäkin - ovat lähteneet siitä, että varainsiirtovero tapauksessasi tulee maksaa 30.000 eurosta. Näin ei välttämättä ole.

Osituksessa on ratkaisevaa ositusperusteen syntyhetken varallisuus- ja velkatilanne. Jos otat 30.000 euron lainan SEN JÄLKEEN, kun avioeroasia on tullut vireille (eli 1. vaiheen hakemus toimitettu käräjäoikeuteen), nuo pankista saadut rahat ovat pesän ulkopuolisia varoja. Mutta jos otat ko. lainan ENNEN ositusperusteen syntymistä, nuo varat eivät ole pesän ulkopuolisia, vaan pesän varoja. Ja HOKKUS POKKUS - säästyt kokonaan varainsiirtoverolta!

Ap:
        >>Avioero menossa, olen lunastamassa vaimoa ulos talosta.

• Mielestäni pankkisi on neuvonut sinua hyvin etuasi valvoen. Pitkässä juoksussa tasaerälyhenteinen laina on aina epäedullisin vaihtoehto (mutta helppo oman taloussuunnitelun kannalta). Hyvä sopimus olisi suurinpiirtein uusi tasalyhenteinen laina marginaali jotain 0.40% luokkaa. Itse olen ottanut lyhennukset 6 kk:n välein ja väliajalla teen säästöillä pisnestä. Tämä tapa tietenkään ei sovi kaikille, jos yleensä elämäntapa on kädestä suuhun. Nyt kun vaimosi on lähtenyt törsäämästä, niin varmaan taloutesi on helpompi suunnitella ja lapsillakin on rauha maassa (provonmakua vähän). Tsemppiä uuteen elämänvaiheeseen ja mieskin voi olla hyvä lähihuoltaja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      65
      16703
    2. Mitä tapahtunut

Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      40
      4531
    3. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      297
      2607
    4. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      135
      1908
    5. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      132
      1549
    6. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      393
      1496
    7. Missäpäin,,,

Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      14
      1359
    8. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      1283
    9. Onko PS kaaoksessa?

Kuinka pahasti kulissit heiluu? Tulenarka aihe? Kyllähän vaalitappio toisensa jälkeen on vakava paikka, mutta jospa P
      Perussuomalaiset
      76
      992
    10. Mitähän ne katseet merkitsee

Kun et saa sanaa suustasi.
      Ikävä
      115
      965
    Aihe