keskitulorajako todella 2700e

Keskituloinen

Mikä on Suomessa nyt se luokitus siinä missä menee keskituloisen ja hyvätuloisen raja? Olen kuullut 2700 euroa olevan keskiansio joten onko se sitten jossain todella 3000e paikkeilla se keskituloisen raja nykyään? Onko tilastoa jossain? Mikä on hyvätuloinen Suomessa?

16

5214

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siis alle.....

....keskitason. Mä olen 100% varma nimittäin siitä että se keskipalkka liikkuu nyt 3 tonnin kieppeillä. Ainakin täällä Helsingissä meikä on hivenen alipalkattu maisterismies.

• Nimimerkki

Mitä nyt ulkomuistista lukuja muistelisin, niin keskipalkka on jossakin 2700-2800e, ja mediaanipalkka jossakin 2300-2400e.

• Keskituloinen

Millä alalla oot maisterismies? Itse KTM ja 8 kk työkokemuksella sain 3400e/kk perusliksaksi joskin ei nyt kovin paljon lisä ole myöskään tulossa, joitain kilometrikorvauksia silloin tällöin eli aika lähellä totuutta on. pk-seudulla oon myöskin.

• munalisätön
        Keskituloinen kirjoitti:

Millä alalla oot maisterismies? Itse KTM ja 8 kk työkokemuksella sain 3400e/kk perusliksaksi joskin ei nyt kovin paljon lisä ole myöskään tulossa, joitain kilometrikorvauksia silloin tällöin eli aika lähellä totuutta on. pk-seudulla oon myöskin.

No jaa. Vähän vanhempi maisterisnainen, palkka pk-seudulla 2300 euroa kuussa brutto. Siis oikeasti brutto eikä netto. Ala IT, työkokemusta kymmenen vuotta.

• ogrin
        munalisätön kirjoitti:

No jaa. Vähän vanhempi maisterisnainen, palkka pk-seudulla 2300 euroa kuussa brutto. Siis oikeasti brutto eikä netto. Ala IT, työkokemusta kymmenen vuotta.

Taas on naisilla lasikatto yläpuolella. Miehet menee "herrahissilla" ylemmäs...

• Ekonomisti.

Ethän osaa mitään, olet oppipoika.

• munalisätön
        ogrin kirjoitti:

Taas on naisilla lasikatto yläpuolella. Miehet menee "herrahissilla" ylemmäs...

Joo vähän mietin, että auttaisko jos olisin kauppatieteen maisteri tai dippainssi, enkä fil.maisteri. Päätä olisi kyllä lukea mikä tahansa tutkinto. Mutta ehkä se on enemmän se alapää joka ratkaisee, eikä ylä-. Taikka se, että haluaisin vain duunata enkä sitä oheissosiaalisuutta, oli se sitten virnuileva ukkokööri tai kaakattava kanalauma.

• munalisällinen
        munalisätön kirjoitti:

Joo vähän mietin, että auttaisko jos olisin kauppatieteen maisteri tai dippainssi, enkä fil.maisteri. Päätä olisi kyllä lukea mikä tahansa tutkinto. Mutta ehkä se on enemmän se alapää joka ratkaisee, eikä ylä-. Taikka se, että haluaisin vain duunata enkä sitä oheissosiaalisuutta, oli se sitten virnuileva ukkokööri tai kaakattava kanalauma.

missään nimessä koulutuksesi ei voi vaikuttaa asiaan. Miksi et sitten lukenut kauppatieteiden maisteriksi tai dippainssiksi?

• Joo ja joo

Peruspalkat varmaan luokkaa 2300€/kk tai alle mut kaikkineen lisineen varmaan nousee monenkin palkka.

Nämä ns. suorittavaa työtätekevien palkat on juuri luokkaa 2000€ siihen kaikki vuorolisät ja ylityöt pääsee sinne n.3000€ luokkaan.

Paljon on alle 2000€ hankkivia.

• Keskituloinen

Sepä se, lisien kanssa monella nousee useita satasia, jopa tonnin verran liksa. Mutta on se tietty eri tehdäkki hommaa iltaisin ja vkl.. että eipä sillä.

• Vielä illat
        Keskituloinen kirjoitti:

Sepä se, lisien kanssa monella nousee useita satasia, jopa tonnin verran liksa. Mutta on se tietty eri tehdäkki hommaa iltaisin ja vkl.. että eipä sillä.

ja vkl. ,mut yöt on aivan syvältä niitä kun on 5 putkeen ja 2 vapaata ja taas töihin ,yölisä on 1,9€/h eli aikas surkee meillä.

Lauantait on ihan normaaleja päiviä ei mitään lisää..

Peruspalkka 1800€ ja kaikki vuorolisät tekee n.250-300€.Koska työt alkavat su. iltana 22.

kk tulee 10 yötä eli 80h*1,9=152€
        4h su. korvauksia=45€
        iltalisää n. 70€.

Joskus tulee 6. yöputkeen siintä 50% korvaus mut harvoin kun la. aamuun päättyy.

• Tuleva maisteri

Itse en maisterin papereillakaan pääsisi edes tuohon 2700e/kk, ainakaan omalla alalla ja näillä työllisyysnäkymillä.

• Coca-Olli

Vuoden 2007 tilastojen mukaan 10% työntekijöistä(en tiedä onko kyse vakituisista, vai kaikista työntekijöiksi laskettavista) tienasi alle 1700€/kk. Taasen 10% tienasi päälle 3800€/kk

Eli 80% työntekijöistä viime vuoden tilastojen mukaan tienaa jotain väliltä 1700-3800€/kk. En myöskään tiedä kuuluuko laskelmiin mitään kilometrikorvauksia tms.

Tänä vuonna voi pistää sen 5% lisää noihin lukuihin mitä keskimäärin palkat ovat nousseet, tai jos eivät ole nousseet niin ainakin inflaatio on. :)

Mä menisin itse ihan noilla luvuilla, eli huonopalkkainen on alle 1700 tienaava ja hyväpalkkainen yli 3800 tienaava. Tosin hyvin paljonhan riippuu mitä tekee. Jos istuu perseellään ja surffailee netissä tms. päivät niin 1700€ on hyvä palkka. Toisaalta 3800€/kk todella stressaavasta työstä jota voi joutua tekemään 10 tuntia päivässä, kotonakin, voi olla jopa vähän kaikesta uhrauksesta..

Keskipalkka on kait nykyään jossain 2700-2800€/kk kun otetaan miehet ja naiset yhteen. Naisilla se keskipalkka on lähempänä 2500€ ja miehillä noin 3000€. Mediaanipalkka on jossain vajaassa 2500€/kk(miehet naiset).

Mediaanissa on laskettu ääripäiden merkitystä. Eli se pieni osa ihmisistä jotka tienaavat todella paljon, heilaavat keskipalkkaa ylöspäin - mutta mediaani laskee "realistisemman" luvun, ottaen huomioon kuinka paljon niitä mitäkin summia tienaavia oikeasti on.

Hyvätuloinen ihminen on sellainen jonka tulot ylittävät menot ja jolla on varaa vapaa-aikanaan käyttää rahaa muuhunkin kuin bussilippuun. Ei se mikään tietty rahamäärä ole. Suomessa on voimakas naapurikateus joka näkyy suuressa totaalilainamäärässä. Ihmiset ovat velkaantuneita, ja osa palkasta menee lainojen maksuun. Joku 5000€ tienaava saattaa olla asuntolainan ja autolainan, ja ehkäpä vielä mökkilainan ja venelainankin maksaja. 2000€ tienaava asuu vuokralla pienessä asunnossaan, mutta käteen jää sama määrä rahaa kuin tällä velallisella..

Loppujen lopuksi se joka lainansa hoitaa kunnialla, omistaa asuntonsa jne, mutta näinhän se menee.

Mut hei oikeesti - hyvätuloinen on ihminen jonka ei tarvitse edes käydä töissä ja rahaa tulee ovista ja ikkunoista. Kaikki me loput ollaan duunareita, olit sitten siivooja tai toimitusjohtaja.

• rambe

keskipalkka ei ole sama kuin se mikä on yleisin palkka. yleisin on varmaan 2000e/kk noin. mutta jos jotkut vetää miljoonia niin keskipalkka nousee varmasti satoja euroja.

• meikäläinen tässä
        rambe kirjoitti:

keskipalkka ei ole sama kuin se mikä on yleisin palkka. yleisin on varmaan 2000e/kk noin. mutta jos jotkut vetää miljoonia niin keskipalkka nousee varmasti satoja euroja.

Keskipalkka on siis naisilla 2600, miehillä 2900 aika tarkkaan. Keskipalkka siis noin 2800 KAIKISTA PALKANSAAJISTA.

Se että kaikista palkansaajista (yli 2,5milj)
        "joku" vetää miljoonia, eli jotain 0,0x% kaikista niin sillä ei juurikan ole merkitystä.

Usein on tuo harhaluulo että "miljoona" tuloiset jotenkin vääristäisivät tilastoja.

• jepjepjep
        meikäläinen tässä kirjoitti:

Keskipalkka on siis naisilla 2600, miehillä 2900 aika tarkkaan. Keskipalkka siis noin 2800 KAIKISTA PALKANSAAJISTA.

Se että kaikista palkansaajista (yli 2,5milj)
        "joku" vetää miljoonia, eli jotain 0,0x% kaikista niin sillä ei juurikan ole merkitystä.

Usein on tuo harhaluulo että "miljoona" tuloiset jotenkin vääristäisivät tilastoja.

Eli et tuon lausunnon perusteella tajua hölkäsen pöläystä mitä eroa on keskiarvolla ja mediaanilla...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ajattelen sinua nyt

Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu
      Ikävä
      63
      5608
    2. Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin

Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti
      Ikävä
      20
      4237
    3. Yritys Kannus

Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett
      Kannus
      17
      2916
    4. Oletko täällä mies?

Mitä mietit? ❤️ varmistan vielä, että onhan kaikki ok meidän välillä?
      Ikävä
      155
      2193
    5. Mies kadonnut

Kukas siellä kolarissa on kadonnut
      Kolari
      17
      1926
    6. Työkyvyttömienkin on jatkossa haettava työtä

Riikalla ja Petterillä on hyviä uutisia Suomen työttömille: ”Toimeentulotuen uudistus velvoittaa työttömäksi ilmoittaut
      Perussuomalaiset
      128
      1760
    7. Eikö ole jo ihan sama luovuttaa

Meidän suhde ei ikinä toimisi.
      Ikävä
      95
      1377
    8. Kerro jotakin kaivatustasi.

Vaikka synkimmät salaisuudet jos tiedät. :) m
      Ikävä
      68
      1154
    9. Harmi, se on

Mutta mä tulkitsen asian sitten niin. Olen yrittänyt, oman osani tehnyt, ja saa olla mun puolesta nyt loppuun käsitelty
      Tunteet
      17
      1136
    10. Maailma pysähtyy aina kun sut nään

Voi mies kuinka söpö sä oot❤️ Olisin halunnut jutella syvällisempää kuin vaan niitä näitä. Se pieni heti sut tavatessa o
      Ikävä
      77
      988
    Aihe